e-Auto Service Manager 5/2021

ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r - PROFESJONALNE WIERTŁA SPIRALNE - MOMENTY DOKRĘCANIA - NOWOŚCI HELLA e-AUTOSERVICE Nr 05/2021

~GUTMANN SOL UT I O N S

PULS BRANŻY 4 PROFESJONALNE WIERTŁA SPIRALNE DO METALU PROLINE 11 WIOSENNE PORZĄDKI Z WÜRTH POLSKA 13 NOWA TECHNOLOGIA POLSKIEGO PRODUCENTA KLOCKÓW HAMULCOWYCH 17 AKZONOBEL NA CZELE WYŚCIGU 18 NSK - SIŁA NAPĘDOWA MARKI NWG 22 „WNĘTRZE POJAZDU ZNACZĄCO POPRAWIA DOBRE SAMOPOCZUCIE” WARSZTAT 24 MOMENTY DOKRĘCANIA 26 FORMULAUFI – TAJEMNICA SKUTECZNEJ FILTRACJI UFI FILTERS NOWOŚCI 30 PRZEGLĄD NOWOŚCI W NUMERZE Wydawca E-Business Press Sp. z o. o. Al.Jerozolimskie 81/7.10 02-001 Warszawa biuro@e-businesspress.pl www.autoservicemanager.pl REKLAMA Paweł Mularski pawel.mularski@e-businesspress.pl PRENUMERATA biuro@e-businesspress.pl REDAKCJA Paweł Bronisz pawel.bronisz@e-businesspress.pl PRZYGOTOWANIE Sławomir Pasznik Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść materiałów reklamowych. Wydawca zastrzega sobie prawo do skrótów nadesłanych materiałów. Wszystkie prawa zastrzeżone. Przedruk w całości i części wyłącznie za zgodą Wydawcy. ISSN1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r - PROFESJONALNE WIERTŁA SPIRALNE - MOMENTY DOKRĘCANIA - NOWOŚCI HELLA e-AUTOSERVICE Nr05/2021

PULS BRANŻY 4 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2021 PROFESJONALNE WIERTŁA SPIRALNE DO METALU PROLINE W branży motoryzacyjnej, choć i nie tylko, inwestycja w dobre narzędzia i profesjonalny osprzęt, jak wysokiej jakości wiertła, zawsze się opłaca. Wybierając produkty firmowane Warto wiedzieć, że oferta osprzętu marki Proline została rozszerzona o pięć linii profesjonalnych wierteł spiralnych. Narzędzia te przeznaczone są do wykonywania otworów w metalach i tworzywach sztucznych. przez renomowanych producentów oraz używając ich zgodnie z przeznaczeniem, zyskujemy pewność, że nas nie zawiodą, gdy najbardziej ich potrzebujemy, a efekt wykonanych

PULS BRANŻY 5 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2021 prac będzie bardziej niż zadowalający. Mówiąc o narzędziach skrawających idea ta nabiera dodatkowego znaczenia, ponieważ źle wykonany otwór, nie trzymający zakładanych parametrów, może mieć wpływ na poprawność wykonania głównych prac. Bywa też powodem powstania tzw. bicia, które jest zabójcze dla mechanizmów i trwałości konstrukcji. Wybierając wiertła do warsztatu należy poświęcić trochę czasu na krótką analizę faktycznych potrzeb. W pierwszej kolejności warto więc odpowiedzieć sobie na pytanie, w jakich materiałach wykonujemy otwory. Znając odpowiedź można znaleźć optymalne rozwiązanie, to znaczy takie, które z jednej strony pozwoli na poprawne wykonywanie skrawania, a z drugiej najefektywniej wykorzysta budżet. Wiertła spiralne Proline to narzędzia standaryzowane, wykonane według normy DIN 338 z wysokiej jakości stali szybkotnącej (HSS). Zapewniają szybkie tempo wiercenia. Charakteryzują się wysoką jakością wyko-

PULS BRANŻY 6 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2021 nania. Doskonale sprawdzą się w pracach, podczas których wykonuje się otwory w różnych rodzajach stali, metali czy tworzyw sztucznych. Z ich zalet mogą zatem skorzystać mechanicy, ślusarze, ekipy montażowe, serwisanci różnych specjalności, itp. Charakterystyka nowych wierteł Wiertła Proline HSS-CO (oznaczone jako 78008-78130) przeznaczone są do wiercenia w stalach wysokostopowych, tytanowych, kwasoodpornych, nierdzewnych, żarowytrzymałych, żeliwach (o twardości powyżej 900 N/mm2) i trudno obrabialnych stopach itp.; natomiast wiertła Proline HSS-TiN (oznaczone jako 7780877930) – w stalach stopowych i węglowych, żeliwie ciągliwym, spiekach żelaza, miedzi, brązie, utwardzanych tworzywach sztucznych; zaś HSS (extra długie oznaczone jako 77620-77730) oraz HSS z pokryciem czarno-złotym (oznaczone jako 79008-79130) – w stali zwykłej, żeliwie, żeliwie szarym, metalach nieże-

PULS BRANŻY 7 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2021 laznych i utwardzanych tworzywach sztucznych; z kolei HSS z wykończeniem czarno-srebrnym (oznaczone jako 76808-76930) – w stali zwykłej, stopowej, żeliwie szarym i utwardzanych tworzywach sztucznych. Dostępne średnice narzędzi to: 0,8-13 mm (HSS-CO, HSS-TiN, HSS z pokryciem czarno-złotym i HSS z wykończeniem czarno-srebrnym). Wiertła HSS extra długie mają wydłużoną część roboczą (w zależności od średnicy od 110 do 260 mm) i oferowane są w średnicach 2-13 mm. Wiertła Proline HSS-CO, HSS-TiN i HSS extra długie wykonano całkowicie metodą szlifowania. Natomiast wiertła z pozostałych dwóch linii (HSS z pokryciem czarno-złotym i HSS z wykończeniem czarno-srebrnym) mają szlifowane krawędzie. Wszystkie prezentowane narzędzia wyposażono w uchwyty walcowe. Można więc je stosować w szerokiej gamie maszyn - w elektrycznych i pneumatycznych wiertarkach ręcznych, magnetycznych, stacjonarnych (np. kolumnowe), jak też

PULS BRANŻY 8 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2021 w wiertarko-wkrętarkach akumulatorowych, a nawet młotowiertarkach SDS-plus (za pośrednictwem szczękowego uchwytu wiertarskiego). Mniejsze opory skrawania Wiertła HSS-CO zawierają 5-proc. stopowy dodatek kobaltu, który zwiększa ich twardość oraz odporność na tępienie i wysoką temperaturę. Wiertła HSS-TiN są pokryte azotkiem tytanu, który obniża opory skrawania i tym samym podnosi żywotność tych narzędzi. Z kolei wiertła Proline HSS (79008-79130) mają zmniejszające opory skrawania i zabezpieczające przed korozją wykończenie czarno-złote, zaś HSS (7680876930) - czarno-srebrne. Zmodyfikowany ścin W wiertłach Proline z linii HSS-CO, HSS-TiN, HSS (extra długie), HSS z pokryciem czarno-złotym zastosowano ścin modyfikowany geometrycznie według normy DIN 1412 C (tzw. szlif 2-ścinowy). Taka geometria wierzchołków wierteł umożliwia

PULS BRANŻY 9 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2021

PULS BRANŻY 10 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2021 ich samoistne centrowanie się podczas wiercenia. Przed rozpoczęciem pracy nie jest konieczne wykonanie punktowania. Tak zmodyfikowany ścin zmniejsza też znacznie opory występujące podczas wykonywania otworu. Dzięki niemu wiercimy łatwiej (z posuwem mniejszym o 40%) i szybciej (o 30%). Wiertła spiralne Proline, oprócz narzędzi z linii HSS z wykończeniem czarno-srebrnym (76808-76930), mają duży kąt wierzchołkowy wynoszący 135°, co też oznacza, że ich krawędzie skrawające są stosunkowo krótkie. Dzięki temu podczas wiercenia potrzebny jest niższy moment obrotowy, a przy tym łysinki wierteł szybciej wchodzą do pracy, poprawiając ich centryczne prowadzenie w otworze i tym samym jego dokładność wykonania. Narzędzia z takim kątem wierzchołkowym umożliwiają skuteczne i bezpieczne wiercenie w elementach metalowych o grubości powyżej 4 mm. Idealne do karoserii Do wiercenia w blachach i cienkich elementach metalowych marka Proline poleca wiertła z linii HSS o wykończeniu czarno-srebrnym (7680876930), które mają kąt wierzchołkowy wynoszący 118°. Taki kąt zapewnia bardzo dobre centryczne prowadzenie wiertła w takich materiałach. Uzyskane otwory mają zatem zakładaną średnicę, co jest bardzo ważne. Narzędzia skrawające to obszerna grupa asortymentowa. Precyzyjność i prostoliniowość uzyskiwanych otworów to ważny element trwałości i bezawaryjność połączeń. Sięgając po rozwiązania Proline możemy mieć pewność, że wykorzystywane do wiercenia elektronarzędzie zyska solidne wsparcie, które pozwoli wykonać zakładaną pracę z należytą starannością. Jarosław Chojnacki Profix

PULS BRANŻY 11 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2021 WIOSENNE PORZĄDKI Z WÜRTH POLSKA Uciążliwe zabrudzenia tapicerki to zgroza zarówno dla wielu kierowców, jak i pracowników warsztatów, myjni i salonów autodetailingu. Aby skutecznie pozbyć się plam i brudu, konieczne Wiosna to moment, kiedy wielu kierowców odstawia swoje auto do wyspecjalizowanego warsztatu na generalne porządki wewnątrz samochodu i przygotowanie go do nadchodzących podróży. W samochodach klientów często napotykamy problematyczne, trudne do usunięcia plamy na tapicerce i w kokpicie. Jak sobie z nimi poradzić? Jak skutecznie wyczyścić wnętrze auta? będzie zastosowanie sprawdzonych środków. Efektywne produkty czyszczące dostępne są w e-sklepie www. wurth.pl, sklepach stacjonarnych oraz u przedstawicieli handlowych.

PULS BRANŻY 12 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2021 Aktywna pianka ACTIVE CLEAN Niezawodny preparat do czyszczenia tradycyjnej tapicerki tekstylnej i tworzyw sztucznych we wnętrzach pojazdów. Aktywna piana skutecznie oddziela brud od czyszczonej powierzchni i usuwa nawet najbardziej uporczywe zabrudzenia. Czyszczenie tapicerki pianką Active Clean należy zacząć od spryskania brudnej powierzchni. Aktywna piana działa szybko i już po kilku minutach usuwamy jej resztki wraz z zabrudzeniami za pomocą pędzla lub gąbki. W przypadku czyszczenia twardych powłok z tworzyw sztucznych preparat należy rozpylić na ściereczkę i za jej pomocą oczyścić powierzchnię. Następnie warto zastosować preparat do konserwacji kabin. Środek do konserwacji kabiny kierowcy Środek do pielęgnacji tworzyw wewnątrz pojazdu od Würth Polska o właściwościach antystatycznych ma przyjemny zapach owoców. Dzięki zawartości wysokiej jakości wosków Carnauba i olejków jojoba, zapewnia skuteczną pielęgnację i długotrwały efekt. Preparat odświeża kolory, zapewnia satynowy połysk i zabezpiecza kokpit przed starzeniem. Dla osiągnięcia najlepszego efektu, kokpit należy najpierw umyć, np. pianką Active Clean. Następnie, czystą szmatkę należy spryskać preparatem do konserwacji kabin i wytrzeć powierzchnię. Po zakończonej pracy dobrze jest odkurzyć wnętrze samochodu i tapicerkę.

PULS BRANŻY 13 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2021 HYBRITECH® - NOWA TECHNOLOGIA POLSKIEGO PRODUCENTA KLOCKÓW HAMULCOWYCH Skutkuje to naturalnym wzrostem oczekiwań co do układu hamulcowego, który musi równie skutecznie auto wyhamowywać. Firma TOMEX Hamulce wprowadziła w ostatnim czasie kolejną modyfikację do swojej produkcji – technologię HybriTech®. Jest to wysokowydajna metoda hybrydowego prasowania klocków hamulcowych do samochodów osobowych, polegająca na stosowaniu podczas jednego cyklu prasowania dwóch faz: • faza 1, prasowanie w temperaturze otoczenia, • faza 2, prasowanie na gorąco w temperaturze 200°C. Z uwagi na stale rosnące wymagania stawiane producentom okładzin ciernych, materiał stosowany do ich produkcji ulega ciągłym modyfikacjom. Samochodom oferowanym przez koncerny, co roku przybywa koni mechanicznych, nawet gdy downsizing jest już nieodzownym elementem przy projektowaniu nowych jednostek napędowych. Dzięki temu wydajność wzrasta do 250% w stosunku do prasowania na tradycyjnej prasie hydraulicznej. Zastosowanie tej hybrydowej technologii jest rozwiązaniem stosunkowo młodym i unikatowym, a wprowadzenie jej przez firmę TOMEX Hamulce wymagało również modernizacji stosowanego do tej pory składu materiału ciernego, a także zmian parametrów technologicznych sporządzania i formowania kompozytów. Przyczyniło się to jednocześnie do wzrostu trwałości, stabilności oraz skuteczności produkowanych klocków hamulcowych. Z uwagi na stale rosnące wymagania stawiane producentom okładzin ciernych, mat stosowany do ich produkcji ulega ciągły modyfikacjom. Samochodom oferowanym przez konc co roku przybywa koni mechanicznych, nawet gdy downsizing jest już nieodzownym elementem projektowaniu nowych jednostek napędowych. Wzrost mocy [KM] silników w nowych autach (1998-2019) Segment Średnia moc [KM] silnika [rok 2019] Średnia moc [KM] silnika [rok 1998] Zmiana [%] A 70,6 35,2 101% B 90,1 72,1 25% C 127,6 83,4 53% D 175,2 98,8 77% E 221,4 179,8 23% F 355 282,3 26% Źródło: IBRM Samar Skutkuje to naturalnym wzrostem oczekiwań co do układu hamulcowego, który musi ró skutecznie auto wyhamowywać. Fir a TOMEX Hamulce wprowadziła w ostatnim czasie ko modyfikację do swojej produkcji – technologię HybriTech®. Jest to wysokowydajna me hybrydowego prasowania klocków hamulcowych do samochodów osobowych, polegająca stosowaniu podczas jednego cyklu prasowania dwóch faz: - faza 1, prasowanie w temperaturze otoczenia, - faza 2, prasowanie na gorąco w temperaturze 200°C. Dzięki temu wydajność wzrasta do 250% w stosunku do prasowania na tradycyjnej p hydraulicznej. Zastosowanie tej hybrydowej technologii jest rozwiązaniem stosunkowo młod unikatowym, a wprowadzenie jej przez firmę TOMEX Hamulce wymagało również moderni stosowanego d t j pory składu materiału ciernego, a także zmian parametrów te hnologicz

PULS BRANŻY 14 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2021 Kluczowym elementem technologii HybriTech® jest zastosowanie „premiksu” na bazie lepiszcza elastomerowego, który odgrywa istotną rolę pro adhezyjnych oddziaływań pomiędzy matrycą a napełniaczami, zwiększając opory ruchu w węźle tarcia. Skutkuje to mniejszym fadingiem temperaturowym, czyli zachowaniem skuteczności hamowania także w wysokiej temperaturze. Ponadto poprawia właściwości tłumiące kompozytu wpływając na składową histerezyjną siły tarcia (zmniejsza piski występujące podczas hamowania). Zawarta w nowym materiale wełna stalowa zapewnia wysoką wytrzymałość mechaniczną i chroni klocki przed przegrzaniem. Dodatek przedmieszki kauczukowej do żywicznej matrycy pomaga osiągnąć wymaganą elastyczność, bez której optymalne dopasowanie się powierzchni klocka do geometrii tarczy hamulcowej było by niemożliwe. Wyważona kombinacja cząstek ciernych o różnych klasach twardości i rozmiarach, w kombinacji ze smarami stałymi, stanowi doskonałą równowagę skuteczności hamowania i komfortu jazdy. Wdrożony ulepszony materiał cierny, bardzo oszczędnie wykorzystuje energię tarcia przez cały okres użytkowania klocków hamulcowych. Wskład kompozycji materiału ciernego wchodzi część składników, które podczas hamowania przenoszą się na tarczę hamulcową, modyfikując jej warstwę wierzchnią lub przynajmniej tworząc ochronny film. W wyniku tego mamy do czynienia ze zmodyfikowaną pod kątem „materiałowym” parą cierną. Wywiązująca się w procesie hamowania temperatura prowadzi do zmia-

PULS BRANŻY 15 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2021 ny rzeczywistej powierzchni kontaktu i efektywności hamowania. Dzieje się tak wskutek zmiany właściwości mechanicznych i współczynnika Poisone’a, pod wpływem wzrostu temperatury. Im kontakt jest większy tym mniejsze jest prawdopodobieństwo powstawania lokalnych przegrzań prowadzących do pęknięć termicznych okładziny, powstawania okrężnego ognia oraz nadmiernego i w dodatku nierównomiernego zużycia okładzin. Ogranicza to również powstawanie miejscowych przegrzań i pęknięć termicznych, będących wynikiem niestabilności termosprężystej zogniskowanej. Największe zmiany zachodzą w warstwie wierzchniej elementów pary ciernej, gdzie inicjowane jest zużycie tribologiczne. W węźle tarcia mamy do czynienia ze zjawiskami tribochemicznymi, takimi jak migracja substancji małocząsteczkowych uwalnianych z kompozytu w podwyższonej temperaturze, które są zdolne do dyfuzji w głąb warstwy wierzchniej stalowej przeciwpróbki. Jednak najbardziej istotna z punktu widzenia właściwości ciernych okładziny jest „wymiana masy” między elementami pary ciernej, polegająca na przenoszeniu składnika polimerowego na metalową przeciwpróbkę i odwrotnie, w następstwie ograniczonej możliwości odprowadzenia ciepła z warstwy wierzchniej okładziny

PULS BRANŻY 16 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2021 hamulcowej. W wyniku inspekcji powierzchni typowej okładziny hamulcowej po teście hamowania, który potwierdził fading, nasuwa się wniosek, że zdegradowane lepiszcze jest bardzo łatwo usuwalne z powierzchni kontaktu, pełniąc rolę czynnika smarującego w węźle ciernym klocek -tarcza. Dodatkowym atutem technologii HybriTech® jest rozwiązanie transportu surowca do zasobnika prasy, który odbywa się za pomocą systemu Spyroflow. System ten zapobiega zanieczyszczeniu otoczenia i separacji składników mieszanki ciernej co sprawia, że technologia ta jest przyjazna środowisku naturalnemu, wpisując się w cykl działań pro-ekologicznych wdrażanych od lat przez polskiego producenta. Wśród zalet klocków hamulcowych TOMEX można wymienić m.in. zdolność do pochłaniania znacznych energii, co zapewnia im trwałość i stabilny, wysoki współczynnik tarcia. Ponadto materiał cierny produkowany w technologii Hybritech® charakteryzuje się wyższą ściśliwością, co skutkuje, iż klocki hamulcowe wyprodukowane w oparciu o przedmieszkę kauczukową są bardziej odporne na zużycie, a pylenie klocków zostało ograniczone do minimum, dzięki czemu kierowcy będą jeszcze dłużej cieszyć się czystymi felgami. Maciej Szlichting – Kierownik DBiR TOMEX Hamulce

PULS BRANŻY 17 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2021 AKZONOBEL NA CZELE WYŚCIGU PO FARBY PROSZKOWE DLA E-MOBILNOŚCI Producenci pojazdów elektrycznych i ich podzespołów potrzebują światowej klasy rozwiązań chroniących silniki, akumulatory i systemy przechowywania energii. AkzoNobel może im teraz zaproponować portfel specjalnych farb proszkowych, wraz z fachową pomocą zespołu specjalistów od technologii. – Dzięki naszej renomowanej marce Resicoat mamy ponad 50-letnie doświadczenie jako dostawca wypróbowanych, sprawdzonych i profesjonalnych rozwiązań stosowanych w najróżniejszych izolacjach elektrycznych oraz w warunkach wysokich temperatur – wyjaśnia Daniela Vlad, dyrektor AkzoNobel Powder Coatings. – W oparciu o te globalne osiągnięcia robimy następny krok w rozwoju naszych innowacji, by wesprzeć kolejną generację e-mobilności produktami oferowanymi pod markami Resicoat i Interpon. Farby proszkowe producenta stosowane są już do malowania karoserii, Globalny popyt na samochody elektryczne – i ogólnie e-mobilność – nieustannie rośnie. AkzoNobel rozwija więc w obszarze Power Coatings zaawansowane technologie, które pozwolą zaspokoić coraz większe potrzeby klientów i wesprą branżę w drodze ku przyszłości. wnętrz i felg aluminiowych. Pojawienie się i szybki wzrost e-mobilności to nowa szansa dla firmy – jej produkty mogą sprawić, że akumulatory będą trwalsze, a pojazdy pojadą jeszcze dalej. Badania wskazują, że do 2026 r. wartość globalnego rynku pojazdów elektrycznych wzrośnie do ok. 700 mld USD (ze 140 mld USD w 2019 r.). AkzoNobel może wspomóc tę branżę, rozwijając kolejne innowacje i dostarczając coraz trwalsze rozwiązania swoim klientom. – Chcemy wspomagać transformację rynku e-mobilności dzięki naszemu pionierskiemu podejściu i wieloletniemu zaangażowaniu na rzecz technicznej doskonałości – kontynuuje Daniela Vlad. – Mamy doświadczenie i wiedzę niezbędne, by wspierać twórców technologii kolejnych generacji, które będą stosowane w najbardziej zaawansowanych pojazdach elektrycznych. Można powiedzieć, że jedziemy z prądem, by zasilać przyszłość.

PULS BRANŻY 18 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2021 NSK - SIŁA NAPĘDOWA MARKI NWG Europejscy producenci poszukujący rozwiązań łożyskowych o wartości dodanej od dawna polegają na marce Neuweg w zakresie wydajności i jakości, ponieważ od 1990 r. należy ona do grupy NSK. W rezultacie użytkownicy łożysk sygnowanych marką NWG zyskują nie tylko dzięki produktom wytwarzanym zgodnie ze standardami NSK, lecz także korzystają z innowacyjnych rozwiązań i możliwości indywidualizacji oferty globalnej firmy bazującej na ponad stuletnim doświadczeniu oraz ogromnej wiedzy technicznej. Dwurzędowe łożyska kulkowe produkowane w zakładzie obejmują typy wahliwe (samonastawne), skośne i poprzeczne. Zakład, poza standardowym asortymentem, specjalizuje się w zakresie wykonywania projektów wariantowych o krótkich terminach realizacji. Możliwości indywidualnego dostosowania oferty W przypadku pierścienia zewnętrznego klienci mogą wybierać spośród określonych średnic i szerokości, a także określić wymagania dotyczące Zakład NSK w Munderkingen (Niemcy) specjalizuje się w produkcji pełnego asortymentu firmowych, dwurzędowych łożysk kulkowych, z których ok. 30 % nosi oznaczenie NWG (Neuweg). Dwurzędowe łożyska kulkowe doskonale sprawdzają się we wszystkich rodzajach zastosowań przemysłowych - od motocykli i pomp próżniowych, po elektronarzędzia chirurgiczne i sprzęt do realizacji filmów. rowka lub otworu gwintowanego. Możliwe jest również wybranie specjalnych profili o zarysie sferycznym, łuku gotyckiego, litery V i rowkowym. W przypadku opcji dostosowania otworu pierścienia wewnętrznego dostępne są określone średnice, stożki, zęby, rowki i gwinty. Dostępne są także różne specjalne opcje uszczelnienia, takie jak rozwiązania wielowargowe, labiryntowe i trzyczęściowe oraz kilka opcji powłok. Nowe możliwości oferuje diamentopodobna powłoka DLC (Diamond-like Carbon) - ultracienka warstwa (1-3 μm), która zapewnia doskonałą odporność na zużycie, dzięki wysokiej twardości (70 HRC). Do głównych obszarów kompetencji niemieckiego zakładu NSK należy przemysł rolniczy, który charakteryzuje się specyficznymi wymaganiami w zakresie ochrony przed pyłem, brudem i obciążeniami udarowymi. Firma NSK opracowała rozwiązania optymalnie przystosowane do tych trudnych warunków, które obejmują nie tylko łożyska, ale i kompletne zespoły, takie jak piasty Agro (Agri Disc Hubs). Te

PULS BRANŻY 19 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2021 gotowe do montażu zespoły łożyskowe oferują wysoką wydajność i solidny system uszczelnienia, zapewniając wydajną i bezproblemową pracę maszyn, takich jak kompaktowe brony talerzowe. Firma NSK przez lata opracowała wiele specjalnych łożysk dla wymagającego sektora rolniczego. Przykładem jest specjalne dwurzędowe łożysko kulkowe serii NWG (ze zintegrowanym kołnierzem) do siewnika pneumatycznego o dużej wydajności zamówione przez głównego producenta OEM maszyn rolniczych. Oprócz innowacji projektowych, głównymi czynnikami decydującymi o wyborze były wysoka wydajność i niezawodność. Pompy i sprężarki stanowią kolejny ważny rynek dla zakładu Neuweg. W przypadku tych maszyn niemiecki zakład opracowuje i produkuje dwurzędowe łożyska kulkowe skośne, zarówno w formacie standardowym, jak i specjalnym, a także łożyska QJ (czteropunktowe) w szerokiej gamie wariantów. Dalszy przykład stanowi wiodący producent maszyn do obróbki drewna, wykorzystujący specjalne dwurzędowe skośne łożysko kulkowe do szeregu pił formatowych. Łożysko charakteryzuje się rowkiem V-kształtnym na pierścieniu zewnętrznym oraz niestandardowymi wymiarami i luzem osiowym. Zakład w Munderkingen wytwarza ponadto rolki nośne i koła pasowe, które wykorzystywane są np. w piecach wysokotemperaturowych w przemyśle stalowym. Firma NSK opracowała specjalne dwurzędowe łożysko kulkowe serii NWG (ze zintegrowanym kołnierzem) do zastosowania w siewnikach.

PULS BRANŻY 20 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2021 Bezpieczeństwo łańcucha dostaw Rozwiązania produkowane w Munderkingen zapewniają europejskim klientom kluczową korzyść w postaci szybkich dostaw. Zlokalizowany na południu Niemiec zakład ma doskonały dostęp do szerokiej sieci transportowej Europy, zmniejszając ryzyko przerwania łańcucha dostaw. Doświadczenie produkcyjne firmy NSK miało ogromny wpływ na markę Neuweg. Dzięki wprowadzeniu nowoczesnych strategii i procesów produkcyjnych fabryka w Munderkingen może zaoferować wysoki poziom elastyczności operacyjnej. Możliwe jest wytwarzanie szerokiej gamy produktów nawet w małych i średnich partiach (od 1000 sztuk), co stanowi kolejną korzyść dla klientów poszukujących indywidualnych rozwiązań. W przypadku projektów specjalnych przejście od fazy koncepcji do fazy produkcji trwa zaledwie od 2 do 5 miesięcy, dzięki wykorzystaniu wiedzy NSK w zakresie inżynierii i innowacji. Firma NSK może przytoczyć wiele przykładów niestandardowych rozwiązań łożyskowych, które zostały opracowane i wyprodukowane w zakładzie Munderkingen. Produkty te obejmują m.in w pełni zintegrowane łożysko kołnierzowe do przekładni windy oraz podwójne czteropunktowe łożysko kulkowe z dzielonym pierścieniem wewnętrznym do żurawia samojezdnego. Dalsze przykłady wykonanych na zamówienie dwurzędowych łożysk kulkowych skośnych obejmują łożyska o kącie działania To niestandardowe dwurzędowe łożysko kulkowe skośne stanowi idealne rozwiązanie do pił formatowych stosowanych w obróbce drewna.

PULS BRANŻY 21 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2021 35° i dzielonympierścieniu wewnętrznym do sprężarek klimatyzacji stosowanych w pojazdach użytkowych; inne oferujące kąt pracy 25° i wydłuFirma NSK opracowała specjalne dwurzędowe łożysko kulkowe serii NWG (ze zintegrowanym kołnierzem) do zastosowania w siewnikach. Dwurzędowe łożyska kulkowe skośne znajdują zastosowanie w pompach i sprężarkach. żony pierścień wewnętrzny do elektronarzędzi chirurgicznych; kolejne z w pełni zintegrowanym kołnierzem i specjalnym uszczelnieniem do pompy próżniowej oraz łożyska z uszczelnieniem TM o niskim współczynniku tarcia i z plastikowym koszykiem odpornym na wysokie temperatury, przeznaczone do skrzyni biegów w motocyklach. Zakład wyprodukował nawet rolki nośne do tzw. kamer «sky cams», Sygn. komunikatu prasowego: B052021-N | 2/4 zawieszanych nad powierzchnią stadionów i boisk podczas ważnych wydarzeń sportowych. Dla odbiorców rynkowych istotne jest dostrzeżenie możliwości oferowania i wytwarzania łożysk o wysokiej wartości dodanej w ramach grupy NSK, które pomagają klientom zaoszczędzić pieniądze dzięki dostarczaniu rozwiązań uwzględniających całkowite koszty użytkowania.

PULS BRANŻY 22 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2021 „WNĘTRZE POJAZDU ZNACZĄCO POPRAWIA DOBRE SAMOPOCZUCIE” „Wnętrze pojazdu w coraz większym stopniu poprawia samopoczucie” - mówi dr Frank Huber, dyrektor zarządzający HELLA odpowiedzialny za dział oświetlenia. „Tendencja do indywidualizacji w połączeniu z nowymi technologiami otwiera wiele nowych możliwości”. HELLA jako komplementarny producent HELLA tworzy idealną atmosferę dla luksusowej limuzyny. Produkty oświetleniowe do wnętrz pojazdów od HELLA - eksperta w dziedzinie oświetlenia i elektroniki - oferują różnorodne możliwości aranżacji wnętrza dla pojazdu i wyjątkowe doświadczenie. HELLA wyposażyła nowego Mercedesa-Benz Klasę S w pełne, nastrojowe oświetlenie, które zapewnia pasażerom wyjątkowy komfort i dobre samopoczucie. systemów opracowuje scenariusze oświetleniowe dostosowane do indywidualnych preferencji. Przykładem tego jest fakt, iż nastrojowe oświetlenie firmy HELLA jest dostępne w standardzie w Klasie S Mercedes-Benz w 64 kolorach i dziesięciu odcieniach. Łącznie 41 światłowodów pozwala na wszechstronne

PULS BRANŻY 23 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2021 oświetlenie panoramicznego kokpitu co podkreśla komfort w luksusowym pojeździe jak i również tworzenie elementów dekoracyjnych w drzwiach, konsoli środkowej, siedzeniach i podsufitce. Siedem pojedynczych małych diod LED oświetla przestrzeń na nogi, schowek na rękawiczki i inne schowki w całym pojeździe. Nad wszystkim czuwają sterowniki HELLA, które zawsze zapewniają niezawodną kontrolę oświetlenia otoczenia i płynne przejście kolorów. Oświetlenie wnętrza jest skoordynowane w najdrobniejszych szczegółach jako rozwiązanie systemowe co znacząco wpływa na niepowtarzalny klimat wnętrza. Oprócz tego firma HELLA intensywnie pracuje również nad nowymi koncepcjami oświetlenia wnętrz pojazdów. Ponieważ wraz z nadejściem autonomicznej jazdy, wnętrze każdego pojazdu zostaje na nowo zdefiniowane. „Wnętrze samochodu może być ostatecznie wykorzystywane na wiele sposobów, kiedy klasyczna funkcja kierowcy nie jest już w centrum uwagi” - wyjaśnia dr Huber. Dlatego deweloperzy koncentrująsięnawysokowydajnychmodułach LED RGB i inteligentnych systemach oświetlenia, które zapewniają szereg nowych funkcji. Na przykład tworzą scenariusze oświetlenia otoczenia, które mogą stworzyć atmosferę dobrego samopoczucia lub atmosferę pracy. Jednocześnie mogą służyć do komunikacji konkretnie z kierowcą. Jednym z takich przykładów może być sposób, w jaki oświetlenie czerwonego sygnału świetlnegonadesce rozdzielczej może wizualnie ostrzegać o niebezpiecznych sytuacjach. Pomaga to uniknąć kolizji tylnych i zwiększa bezpieczeństwo jazdy.

24 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2021 WARSZTAT MOMENTY DOKRĘCANIA Znaczenie prawidłowego momentu dokręcenia kół bywa pomijane przy sezonowej wymianie opon. Tymczasem niewłaściwie dobrana wartość momentu dokręcenia nakrętek lub śrub może powodować uciążliwe drgania kierownicy podczas hamowania i ogólne nieprawidłowe działanie układu hamulcowego, co może mieć znaczący wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Zbyt mocne lub niedokładne dokręcenie śruby bądź nakrętki może mieć poważne konsekwencje. Śruby oraz nakrętki kół, które są zbyt mocno dokręcone, mogą zostać odkształcone, rozciągnięte, a nawet może dojść do ich zerwania, szczególnie podczas jazdy po dziurawej drodze lub pokonywania progów zwalniających.  Powszechna praktyka polegająca na używaniu kluczy pneumatycznych lub elektrycznych ustawionych na najwyższy poziom przy montażu kół, prowadzi często do przedwczesnego zużycia gwintów, a także do niepraPrawidłowe działanie układu hamulcowego zależy od właściwego momentu dokręcenia kół. widłowego działania śrub i nakrętek. Zdarza się również, że podczas wkręcania śruby do piasty koła, uszkodzeniu ulegają inne elementy jak np. piasta. Konsekwencją przedwczesnego zużycia gwintów jest nieprawidłowe mocowanie piasty koła, co zdarza się stosunkowo często. Kwestia prawidłowego momentu dokręcania kół staje się również coraz ważniejsza w związku z rozwojem pojazdów. Większe wymiary samochodów, większy rozmiar obręczy kół, a przy tym coraz mniejsza wielkość piasty przyczyniają się do tego, że zespół „koło-tarcza-piasta” jest obecnie bardziej narażony na obciążenia w miejscu styku tych trzech elementów niż w przypadku starszych pojazdów. Zbyt niski moment dokręcania nakrętek koła może spowodować w krótkim czasie powstanie nieznacznego luzu w zespole „piasta-tarcza-koło”, co prowadzi do szeregu problemów. Tarcza hamulcowa będzie ocierała się naprzemiennie o klocek hamulco-

PULS BRANŻY WA SZTAT wy, a częstotliwość ocierania będzie wzrastała po pierwszym hamowaniu. Klocek hamulcowy będzie dążył do wyrównania położenia na tarczy, co spowoduje wzmożone drgania. W związku z naprzemiennym ocieraniem, tarcza będzie rozgrzewała się w jednym miejscu hamowania, a w wyniku nierównomiernego tarcia o nagrzaną tarczę pojawią się drgania na kierownicy.  Ten problem można łatwo odróżnić od ogólnej sytuacji związanej z „krzywą tarczą hamulcową”, ponieważ wibracje pojawiają się na kierownicy, a nie na pedale. Przez cały okres eksploatacji tarcza będzie ulegała odkształceniu, a zużycie klocków będzie nieregularne. Natomiast deformacja tarczy hamulcowej spowodowana stałym i naprzemiennym ocieraniem doprowadzi w efekcie do wibracji pedału hamulca. Jak zapewnić prawidłowe dokręcenie? Koła są prawidłowo zamontowane wyłącznie wtedy, kiedy śruby lub nakrętki są dokręcone przy użyciu klucza dynamometrycznego zgodnie ze wskazanym momentem dokręcenia. Jest on określony przez producenta na podstawie wielkości i materiału, z jakiego wykonano nakrętki i śruby oraz rodzaju gwintu. Moment dokręcenia jest zazwyczaj podany w instrukcji obsługi. Do montażu można użyć klasycznego klucza pneumatycznego w jego dolnym ustawieniu (moment obrotowy narzędzia nie może przekraczać wymaganego przez producenta pojazdu momentu dokręcania) lub klucza z ogranicznikiemmomentu, który gwarantuje, że nie zostanie przekroczona wymagana wartość. Zastosowanie niższego momentu dokręcania niż zalecany, może spowodować poluzowanie się śrub. Natomiast stosowanie wyższego momentu dokręcania, może doprowadzić do odkształcenia tarcz lub do zerwania śrub, a także powodować trudności z późniejszym odkręceniem śrub przy wymianie koła. Aby zapewnić prawidłowe przyleganie koła, tarczy i piasty, należy dokręcać koło „na gwiazdę”, tj. dokręcając najpierw nakrętkę z jednej strony, a potemnakrętkę przeciwległą (zamiast następnej). Koła są prawidłowo zamontowane wyłącznie wtedy, kiedy nakrętki zostały dokręcone zgodnie z momentem podanym przez producenta pojazdu, a koło zostało właściwie ustawione w stosunku do piasty.

26 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2021 WARSZTAT FORMULAUFI – TAJEMNICA SKUTECZNEJ FILTRACJI UFI FILTERS Formula UFI.EXTREME Mediumfiltracyjne o ekstremalnej wydajności, również w najtrudniejszych warunkach użytkowania. Zostało ono stworzone z materiału filtracyjnego na bazie syntetycznej, wyprodukowanego w procesie meltblown, a jego skuteczność wynika z rozkładu i rozmiaru włókien, które są projektowane w zależności od zastosowań. FormulaUFI. EXTREME gwarantuje skuteczność filtracji powyżej 99,5% w przypadku filtracji paliwa i jest kompatybilne z biodieslem. Medium można stosować również w filtrach oleju, w celu zmniejszenia utraty ciśnienia oraz w filtrach powietrza, takich jak MULTITUBE, do zastosowań w samochodach Porsche, Great Walls i Maserati, dla zagwarantowania najlepszej filtracji w ograniczonej przestrzeni i dłuższej trwałości. UFI Filters, lider w dziedzinie filtracji i zarządzania termicznego w pojazdach z napędem spalinowym, elektrycznym i hybrydowym, dzięki regularnym inwestycjom w prace badawczo-rozwojowe, posiada ponad dwudziestoletnie doświadczenie w produkcji mediów filtracyjnych. Marka FormulaUFI obejmuje całe know-how firmy z zakresu filtracji, a nazwa ta została użyta dla wybranych materiałów opracowanych w centrum innowacji. Wśród nich znajdują się rozwiązania stworzone przez UFI, które spełniają wymagania największych producentów z branży motoryzacyjnej. Zgodnie z określonymi parametrami, w zakresie filtracji paliwa, powietrza silnikowego, oleju, powietrza w kabinie i układów hydraulicznych, są one dostosowywane do samochodów osobowych i ciężarowych lub pojazdów przemysłowych.

27 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2021 WARSZTAT Formula UFI.STRATIFLEX Najbardziej rewolucyjne rozwiązanie opracowane przez UFI Filters, będące warstwowym układem różnych materiałów, takich jak celuloza, włókna szklane i tkaniny hydrofobowe. Dzięki połączeniu z włóknami meltblown, zastosowanymi w FormulaUFI.EXTREME, StratiFlex jest najbardziej skutecznym medium separującym wodę z oleju napędowego, jak w przypadku produktu GEN2 Plus do samochodów Alfa Romeo i Nissan. Natomiast zastosowane w filtracji oleju, zapewnia najlepszą wydajność i dłuższą żywotność. Medium może być również wykorzystane w filtrach kabinowych, takich jak UFI ARGENTIUM. Formula UFI.MICRON Medium filtracyjne z włókna szklanego, czasami łączonego z innymi włóknami syntetycznymi, oferujące wysoką skuteczność filtracji najmniejszych cząsteczek. Stosowane w filtrach oleju, takich jak do silnika Jaguara AJ133, zapewnia optymalną wydajność, poprzez ograniczenie cząstek stałych w oleju, powstających wskutek tarcia elementów silnika. Zapobiega to zatykaniu filtra, zapewniając dłuższy okres eksploatacji i mniejsze spadki ciśnienia w układzie smarowania. Medium może być również stosowane w filtrach blow-by, ponieważ dzięki materiałowi oleofobowem jest ono odporne na oddziaływanie kwaśnego środowiska gazów blow-by.

28 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2021 WARSZTAT Formula UFI.WEB Filtr złożony z metalowej siateczki wychwytującej zanieczyszczenia, jak w przypadku przekładni automatycznej firmy ZF i przekładni hybrydowej (DHT) Geely. Siateczka jest solidna, wytrzymała i odporna na gorące płyny. Gwarantuje ona niskie spadki ciśnienia przy wysokich prędkościach przepływu, dzięki czemu nadaje się nawet do najbardziej ekstremalnych zastosowań, na przykład w pojazdach wyścigowych. Formula UFI.H2O Materiał filtracyjny oferujący wysoką zdolność separacji wody, za sprawą bazy z włókien celulozowych połączonych z włóknami syntetycznymi lub z włóknami szklanymi, jak w przypadku filtra oleju napędowego do Forda F-Max Euro 6. Zapewnia on skuteczność filtracji na poziomie 99,5% dla cząsteczek o wymiarach do 4 mikronów. W połączeniu z innymi materiałami (StratiFlex) typu meltblown, oferuje najwyższą skuteczność filtracji. Formula UFI.CELL Podstawowa technologia wykorzystująca naturalne surowce. Materiał jest wykonany z celulozy połączonej z włóknami syntetycznymi lub z włóknami szklanymi, jak w przypadku filtra olejowego do silników MAN D15 lub Weichai H2, H3 i H5. Gwarantuje on doskonałą skuteczność filtrów olejowych i benzynowych, a także filtrów powietrza, w których zmniejsza palności.

29 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2021 WARSZTAT Rinaldo Facchini, CEO UFI Filters Group, mówi: „Firma UFI Filters przez 50 lat zapisała się w historii rozwoju filtracji dzięki rewolucyjnym produktom i mediom filtracyjnym. Zaczęliśmy od filtracji powietrza silnikowego i oleju napędowego, a obecnie jesteśmy jedną z niewielu firm w Europie, która produkuje i dostarcza kompletne systemy filtracji, wraz z m.in. mediami filtracyjnymi i wymiennikami ciepła, zarówno do silników tradycyjnych jak i hybrydowych. Nasza technologia FormulaUFI może być dostosowana do indywidualnych potrzeb w zależności od specyfikacji na pierwszy montaż. Stanowi ona również podstawę naszych produktów dostępnych w katalogu Aftermarket”. UFI Filters: Założona w 1971 roku, firma UFI Filters jest światowym liderem w zakresie technologii filtracji i zarządzania termicznego. Obsługuje wiele sektorów – począwszy od motoryzacyjnego, lotniczego i morskiego, po specjalistyczne przemysłowe i niestandardowe zastosowania hydrauliczne. Znane z innowacyjnego charakteru produkty i wiedza UFI widoczne są niemal we wszystkich rodzajach pojazdów, od Ferrari i innych czołowych zespołów F1, po statek kosmiczny europejskiej misji ExoMars. UFI dostarcza szeroką gamę filtrów powietrza, oleju, paliwa, kabinowych, hydraulicznych i płynów chłodzących, jak również systemów termalnych dla sektora motoryzacyjnego, spełniając potrzeby niemal wszystkich marek samochodowych i motocykli oraz pojazdów użytkowych, ciężarowych i rolniczych. Na rynku wyposażenia oryginalnego jest głównym dostawcą systemów filtracyjnych. Każda gama filtrów spośród dwóch marek firmy dostępnych na rynku aftermarket – UFI i Sofima pokrywa 96% europejskiego parku samochodowego. Jako jedna z pierwszych włoskich firm, która dostrzegła możliwości rozwoju na Dalekim Wschodzie, UFI ma dziś 19 zakładów przemysłowych i zatrudnia ponad 4 tys. osób w 19 krajach. Firma posiada 237 patentów, a w Centrach Innowacji i Rozwoju zatrudnia 168 wyspecjalizowanych techników. W ciągu ostatnich 10 lat UFI podwoiło swoje obroty. Jako przedsiębiorstwo ukierunkowane na badania, ponad 5% przychodów inwestuje w R&D.

30 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2021 NOWOŚCI NOWOŚCI W HELLA! Rok 2021 zaczął się dla firmy HELLA od wprowadzania dużej ilości nowości. Gama produktowa powiększyła się o blisko 200 referencji. Klienci mogą teraz wybrać z oferty nowe pozycje oświetlenia m. in.: • Reflektory w technologii LED do MERCEDESA E-CLASS (W213) • Reflektory halogenowe do RENAULT KADJAR • Reflektory halogenowe do MAN TGS / TGX Ważnymi produktami oświetlenia dodatkowego są długo oczekiwane Light bary LED Valuefit z serii LBE z homologacją ECE R112 / R10 / R7 Ponadto nie zwalnia dynamiczny rozwój oferty Elektryki i Elektroniki. Najważniejszymi pozycjami są: 22 referencje Czujników prędkości obrotowej ABS uzupełniając gamę liczącą obecnie bez mała 200 produktów. Nowości mają zastosowanie w Dacii Logan, BMW X3/X4 (F25/ F26), MB C-CLASS (205) czy E-CLASS (212) Part_No_Hella: 1FE 358 154-011

31 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2021 NOWOŚCI 25 Cewek zapłonowych, które tym samym powiększyły ofertę do blisko 350 referencji. Najciekawsze pozycje mają zastosowanie w: Oplach Astra K, Insignia B i Corsa F, Citroen C3 i C4, Peugeot 208 II i 2008 oraz licznych Daciach i Renault z silnikami 0,9 i 1,2 TCe 30 dedykowanych czujników parkowania podwajając ofertę wprowadzoną na jesieni. Warto zwrócić uwagę na referencje do: Renault Clio II/ III Laguna II/III, Megane II, Master II i Trafic II; Alfa Romeo Giulia i Stelvio, Fiata 500L/X, Tipo a także Ford Fiesta VI, Focus III, Mondeo IV, Kuga II i Transit. Part_No_Hella: 1EX 014 215-311 Part_No_Hella: 6PU 012 679-491

32 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2021 NOWA GENERACJA LAKIERÓW BEZBARWNYCH GLASURIT Glasurit wprowadza zupełnie nową generację lakierów bezbarwnych, dającą klientom przewagę nad konkurencją. Zaledwie dwie innowacyjne klasy nowych produktów i usług dopasowują się do każdego modelu biznesowego. Najbardziej zaawansowana jest Klasa Ara, oferująca wyjątkowe rozwiązania w zakresie zrównoważonych i wysoce wydajnych napraw, w tym wyjątkową szybkość procesu i doskonałe wyniki pracy. Natomiast Klasa Pro spodoba się Klientom stawiającym na sprawdzoną jakość i wydajność. Zrównoważony rozwój stał się bardzo silnym trendem w społeczeństwie, a marka Glasurit dostrzegła zwiększone zapotrzebowanie na zrównoważone rozwiązania w branży napraw. Produkty Glasurit ecoBalance, wprowadzone w 2018 roku, były pierwszymi tego rodzaju materiałami lakierniczymi spełniającymi tę potrzebę. Jednocześnie Klienci wciąż skupiają się na rozwiązaniach cechujących się wysoką wydajnością. NOWOŚCI

33 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2021 nym na wydajność. Będą oni korzystać z różnorodnych rozwiązań dopasowanych do ich oczekiwań. Klasa Ara oraz Klasa Pro dają Klientom zupełnie nową przewagę nad konkurencją i przygotowują ich na przyszłość. “Wszyscy w marce Glasurit jesteśmy dumni z tego, że jako pierwsi wprowadzamy na rynek wysoce innowacyjną i zrównoważoną linię lakierów bezbarwnych. Naszym celem zawsze było dostarczanie naszym Klientom rozwiązań, których podstawą jest efektywność i innowacyjność.” Zespół Glasurit Polska Teraz marka Glasurit wyznacza nowy poziom, stając się pierwszym dostawcą na rynku oferującym unikalny zestaw rozwiązań, który w materiałach Klasy Ara łączy zarówno skuteczność jak i eko-wydajność. Klasa Pro służy Klientom zorientowaNOWOŚCI

34 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2021 DUNLOP POSZERZA GAMĘ MUTANT, ABY PASOWAŁA DO PONAD 140 KOLEJNYCH MODELI MOTOCYKLI • Dunlop wprowadza na rynek dwa nowe rozmiary opon tylnych Mutant z pionierskiej serii dla motocykli typu crossover. • Nowe rozmiary opon Mutant pasują do kolejnych 142 modeli, w tym sportowych crossoverów marek Honda, KTM i Kawasaki. • Hypersportowe prowadzenie w połączeniu z przyczepnością na mokrej nawierzchni i wytrzymałością charakterystyczną dla klasy touring sprawdza się w każdych warunkach. Dunlop zwiększył ofertę opon Mutant o dwa nowe rozmiary na tył, dzięki czemu ponad 140 modeli motocykli będzie mogło korzystać z osiągów pierwszej na świecie opony typu crossover i jej inteligentnych technologii. Opona Mutant jest teraz dostępna także w rozmiarach 150/60ZR17 i 160/60ZR17. Obydwa warianty pasują do szerokiej gamy motocykli obejmującej segmenty naked, roadster i crossover. Ta duża grupa, do której zaliczane są zarówno sportowe modele, jak i maszyny klasy podstawowej, może być teraz wyposażona w ogumienie Dunlop Mutant z innowacyjnym krzyżowym wzorem, który zapewnia wyjątkową przyczepność na mokrej NOWOŚCI

35 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2021 nawierzchni oraz bezpieczeństwo w każdych warunkach jazdy przez cały rok. Węższy rozmiar tylnej opony - 150/60ZR17 - pasuje do imponującej listy ponad 60 motocykli, w tym KTM RC390, Kawasaki Z400. Nowa specyfikacja Mutant jest odpowiednia również dla maszyn Aprilia, BMW, Honda i SWM, otwierając tym samym możliwości jazdy w każdych warunkach pogodowych dla szerokiej gamy motocykli sportowych klasy podstawowej. Szersza opona 160/60ZR17 odpowiada na potrzeby 70 modeli motocykli o większej pojemności silnika, takich jak Honda CBR 500R, Triumph Bonneville Speed Twin oraz Kawasaki Ninja 650 i Z650 z 2020 roku, a także Versys 650. W nowych rozmiarach produkt Dunlopa jest również kompatybilny z modelami Husqvarna Vitpilen i Svartpilen 701s oraz KTM 690 SMCR w specyfikacji 2019. Aprilia, Benelli, CF Moto, Honda, Husqvarna, Kawasaki, KTM, Voge i 20 innych producentów OEM produkuje motocykle, które mogą zostać wyposażone w oba nowe rozmiary. W oponie Mutant zastosowano kilka technologii Dunlop, co pozwoliło stworzyć produkt tak uniwersalny, jak motocykle, do których jest przeznaczona. Technologia MultiTread (MT) zwiększa przyczepność boczną podczas pokonywania zakrętów, natomiast kontury przedniej części opony, zaprojektowane z wykorzystaniem technologii Dynamic Front Formula (DFF), poprawiają stabilność i reakcje motocyklisty. Obie technologie są również stosowane w wysokiej NOWOŚCI

36 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2021 klasy produktach szosowych Dunlop, podkreślając sportowe właściwości jezdne opony Mutant. Ponadto technologia Rayon Ply Casing w mieszance opony zapewnia krótki czas nagrzewania i wzmocnioną trwałość. Dzięki zastosowaniu krzemionki High Surface Area (HSA) i technologii 4 Season, opona Mutant jest przystosowana do jazdy w mokrych i zimnych warunkach. Te zaawansowane cechy składają się na oponę crossover, która sprawdza się w każdych warunkach, przez cały rok. Dmitri Talboom, product manager Dunlop Motorcycle w regionie EMEA, powiedział: „Wprowadzenie dwóch nowych rozmiarów opon tylnych Mutant z pionierskiej serii crossover to ważny krok dla Dunlopa. Nasi inżynierowie zastosowali w tym produkcie wiele przełomowych technologii, aby motocykliści mogli bezpiecznie pokonywać wszystkie warunki i cieszyć się wyjątkową trwałością. Rozszerzenie zasięgu opony Mutant na ponad 140 kolejnych modeli motocykli 26 producentów daje jeszcze większej liczbie użytkowników możliwość korzystania z jej najwyższej wszechstronności, dokądkolwiek jeżdżą.” NOWOŚCI

37 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2021 NOWA OBRĘCZ RONAL R69 W CZTERECH WERSJACH POWIERZCHNI Ten nowy, ale zarazem bardzo klasyczny model obręczy przekonuje swoim minimalizmem, prostą elegancją i precyzją wykonania. Jej charakterystyczny, pięcioramienny układ sprawia, że pojazd prezentuje się na drodze elegancko i dynamicznie. Ta wytrzymała obręcz jest przeznaczona na każdą porę roku. RONAL GROUP poszerza ofertę marki RONAL i wprowadza na rynek model R69, czyli nowoczesną obręcz 5-ramienną. NOWOŚCI

38 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2021 Producenci pojazdów elektrycznych i ich podzespołów potrzebują światowej klasy rozwiązań chroniących silniki, akumulatory i systemy przechowywania energii. AkzoNobel może im teraz zaproponować portfel specjalnych farb proszkowych, wraz z fachową pomocą zespołu specjalistów od technologii. – Dzięki naszej renomowanej marce Resicoat mamy ponad 50-letnie doświadczenie jako dostawca wypróbowanych, sprawdzonych i profesjonalnych rozwiązań stosowanych w najróżniejszych izolacjach elektrycznych oraz w warunkach wysokich temperatur – wyjaśnia Daniela Vlad, dyrektor AkzoNobel Powder Coatings. – W oparciu o te globalne osiągnięcia robimy następny krok w rozwoju naszych innowacji, by wesprzeć kolejną generację e-mobilności produktami oferowanymi pod markami Resicoat i Interpon. Farby proszkowe producenta stosowane są już do malowania karoserii, wnętrz i felg aluminiowych. Pojawienie się i szybki wzrost e-mobilności to nowa szansa dla firmy – jej produkty mogą sprawić, że akumulatory będą trwalsze, a pojazdy pojadą jeszcze dalej. Badania wskazują, że do 2026 r. wartość globalnego rynku pojazdów elektrycznych wzrośnie do ok. 700 mld USD (ze 140 mld USD w 2019 r.). AkzoNobel może wspomóc tę branżę, rozwijając kolejne innowacje i dostarczając coraz trwalsze rozwiązania swoim klientom. –Chcemy wspomagać transformację rynku e-mobilności dzięki naszemu pionierskiemu podejściu i wieloletniemu zaangażowaniu na rzecz technicznej doskonałości – kontynuuje Daniela Vlad. – Mamy doświadczenie i wiedzę niezbędne, by wspierać twórców technologii kolejnych generacji, które będą stosowane w najbardziej zaawansowanych pojazdach elektrycznych. Można powiedzieć, że jedziemy z prądem, by zasilać przyszłość. NOWOŚCI

39 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2021 OPONA DUNLOP SCOOTSMART TERAZ DOSTĘPNA DLA WIĘKSZEJ LICZBY NAJPOPULARNIEJSZYCH SKUTERÓW • Osiem nowych rozmiarów opony ScootSmart. • Szeroka gama 50 nowych modeli skuterów 14 marek może być teraz wyposażona w opony Dunlop ScootSmart. • Bieżnik opracowany na podstawie technologii RoadSmart i mieszanka o wysokiej zawartości krzemionki spełniają potrzeby użytkowników inteligentnych skuterów. NOWOŚCI

40 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2021 Jeszcze szersza gama popularnych skuterów takich producentów jak Yamaha, Honda i Piaggio może być teraz wyposażona w wszechstronny model Dunlop ScootSmart. To możliwe dzięki rozszerzeniu tej linii opon o osiem nowych rozmiarów. Motocykliści mogą doświadczyć zaawansowanych technologii zastosowanych w ScootSmart, w tym zorientowanego na osiągi wzoru bieżnika zaczerpniętego z wielokrotnie nagradzanej gamy opon motocyklowych Dunlop RoadSmart. NOWOŚCI

41 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2021 NOWOŚCI Dzięki temu opona zapewnia neutralne prowadzenie, prędkość do 210 km/h i wysoką przyczepność w każdych warunkach jazdy. W każdym rozmiarze opony ScootSmart zastosowano mieszankę o wysokiej zawartości krzemionki, która zwiększa przebieg i zapewnia doskonałe osiągi zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni. Dunlop planuje dalsze poszerzanie gamy opon ScootSmart o kolejne pięć nowych rozmiarów w trzecim kwartale 2021 roku. Dmitri Talboom, Product Manager Dunlop Motorcycle w regionie EMEA, powiedział: „Rozszerzenie gamy opon Dunlop ScootSmart to znaczące posunięcie, podkreślające imponującą trwałość i osiągi, jakie ta niezawodna, wszechstronna oponawniosła do segmentu skuterów od momentu wprowadzenia jej na rynek w 2012 roku. Wszechstronność ScootSmart znajduje odzwierciedlenie w różnorodności modeli objętych najnowszym rozszerzeniem gamy, wśród których można wskazać skutery trójkołowe, elektryczne i maxi. Z niecierpliwością czekamy na dalsze uzupełnienie oferty ScootSmart jeszcze w tym roku.” Szeroka gama elementów dopasowanych do rozwijającego się rynku skuterów Popularne modele, takie jak Yamaha Tricity 125 (rozmiar 90/80-14), Honda PCX (100/80-14, 120/70-14) i Piaggio Medley (110/80-14, 120/70-14) mogą być teraz wyposażone w ScootSmart, umożliwiając ich użytkownikomkorzystanie z ich niezawodności w każdych warunkach pogodowych i cieszenie się osiągami motocykla sportowo-turystycznego. Spośród 8 nowych rozmiarów, 7 nadaje się do montażu zarówno z przodu, jak i z tyłu, co daje wyjątkowo szeroki zakres zastosowania. RozszerzeniegamyScootSmartotwiera tę mocną, wszechstronną oponę na 50 modeli skuterów 14 producentów, w tym Aprilia, Gogoro, Honda, Kymco, MBK, Niu, Quadro Suzuki, SYM i Yamaha. Kluczowe modele to między innymi Gogoro S2, Honda Vision 50 i 110, PCX125, SH Mode 125, Kymco People One, Piaggio MP3 300 i 500, Medley 50 i 125, Liberty 50 i 125, a także Sym JET 14.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=