e-Auto Service Manager 5/2021

PULS BRANŻY WA SZTAT wy, a częstotliwość ocierania będzie wzrastała po pierwszym hamowaniu. Klocek hamulcowy będzie dążył do wyrównania położenia na tarczy, co spowoduje wzmożone drgania. W związku z naprzemiennym ocieraniem, tarcza będzie rozgrzewała się w jednym miejscu hamowania, a w wyniku nierównomiernego tarcia o nagrzaną tarczę pojawią się drgania na kierownicy.  Ten problem można łatwo odróżnić od ogólnej sytuacji związanej z „krzywą tarczą hamulcową”, ponieważ wibracje pojawiają się na kierownicy, a nie na pedale. Przez cały okres eksploatacji tarcza będzie ulegała odkształceniu, a zużycie klocków będzie nieregularne. Natomiast deformacja tarczy hamulcowej spowodowana stałym i naprzemiennym ocieraniem doprowadzi w efekcie do wibracji pedału hamulca. Jak zapewnić prawidłowe dokręcenie? Koła są prawidłowo zamontowane wyłącznie wtedy, kiedy śruby lub nakrętki są dokręcone przy użyciu klucza dynamometrycznego zgodnie ze wskazanym momentem dokręcenia. Jest on określony przez producenta na podstawie wielkości i materiału, z jakiego wykonano nakrętki i śruby oraz rodzaju gwintu. Moment dokręcenia jest zazwyczaj podany w instrukcji obsługi. Do montażu można użyć klasycznego klucza pneumatycznego w jego dolnym ustawieniu (moment obrotowy narzędzia nie może przekraczać wymaganego przez producenta pojazdu momentu dokręcania) lub klucza z ogranicznikiemmomentu, który gwarantuje, że nie zostanie przekroczona wymagana wartość. Zastosowanie niższego momentu dokręcania niż zalecany, może spowodować poluzowanie się śrub. Natomiast stosowanie wyższego momentu dokręcania, może doprowadzić do odkształcenia tarcz lub do zerwania śrub, a także powodować trudności z późniejszym odkręceniem śrub przy wymianie koła. Aby zapewnić prawidłowe przyleganie koła, tarczy i piasty, należy dokręcać koło „na gwiazdę”, tj. dokręcając najpierw nakrętkę z jednej strony, a potemnakrętkę przeciwległą (zamiast następnej). Koła są prawidłowo zamontowane wyłącznie wtedy, kiedy nakrętki zostały dokręcone zgodnie z momentem podanym przez producenta pojazdu, a koło zostało właściwie ustawione w stosunku do piasty.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=