e-Auto Service Manager 5/2021

24 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2021 WARSZTAT MOMENTY DOKRĘCANIA Znaczenie prawidłowego momentu dokręcenia kół bywa pomijane przy sezonowej wymianie opon. Tymczasem niewłaściwie dobrana wartość momentu dokręcenia nakrętek lub śrub może powodować uciążliwe drgania kierownicy podczas hamowania i ogólne nieprawidłowe działanie układu hamulcowego, co może mieć znaczący wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Zbyt mocne lub niedokładne dokręcenie śruby bądź nakrętki może mieć poważne konsekwencje. Śruby oraz nakrętki kół, które są zbyt mocno dokręcone, mogą zostać odkształcone, rozciągnięte, a nawet może dojść do ich zerwania, szczególnie podczas jazdy po dziurawej drodze lub pokonywania progów zwalniających.  Powszechna praktyka polegająca na używaniu kluczy pneumatycznych lub elektrycznych ustawionych na najwyższy poziom przy montażu kół, prowadzi często do przedwczesnego zużycia gwintów, a także do niepraPrawidłowe działanie układu hamulcowego zależy od właściwego momentu dokręcenia kół. widłowego działania śrub i nakrętek. Zdarza się również, że podczas wkręcania śruby do piasty koła, uszkodzeniu ulegają inne elementy jak np. piasta. Konsekwencją przedwczesnego zużycia gwintów jest nieprawidłowe mocowanie piasty koła, co zdarza się stosunkowo często. Kwestia prawidłowego momentu dokręcania kół staje się również coraz ważniejsza w związku z rozwojem pojazdów. Większe wymiary samochodów, większy rozmiar obręczy kół, a przy tym coraz mniejsza wielkość piasty przyczyniają się do tego, że zespół „koło-tarcza-piasta” jest obecnie bardziej narażony na obciążenia w miejscu styku tych trzech elementów niż w przypadku starszych pojazdów. Zbyt niski moment dokręcania nakrętek koła może spowodować w krótkim czasie powstanie nieznacznego luzu w zespole „piasta-tarcza-koło”, co prowadzi do szeregu problemów. Tarcza hamulcowa będzie ocierała się naprzemiennie o klocek hamulco-

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=