e-Auto Service Manager 5/2020

27 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2020 WARSZTAT względem skuteczności hamowania i bezpieczeństwa, ale również występuje między nimi kilka różnic. Marco Moretti pomaga dokonać wyboru: Zalety wydajności Lepsza przyczepność Nawiercane krzyżowo i nacinane wykończenia tarczy hamulcowej zapewniają lepszą przyczepność między tarczą a klockiem. Dzięki temu, że powierzchnia nie jest gładka, zwiększa się tzw. współczynnik tarcia. Przekłada się to na natychmiastową reakcję po naciśnięciu hamulca i ogólną poprawę sprawności całego układu. Ciągłe czyszczenie Kolejną ważną zaletą nawierceń i nacięć na tarczy jest usuwanie pyłu z klocków podczas hamowania. Regularne ścieranie starego materiału ciernego w miarę zużycia klocka, jak również wszelkich innych osadów zbierających się na tarczy, powoduje, że tylko nowy materiał cierny styka się z tarczą. Usuwanie wody i gazów Tarcze poddane obróbce perforacyjnej poprawiają skuteczność układu hamulcowego na mokrej nawierzchni. Krzyżowe nawiercania przerywają film wodny powstający na powierzchni hamującej tarczy. Podobnie działają nacinane rowki usuwając wodę gromadzącą się na tarczy. Oznacza to, że układ reaguje skutecznie natychmiast po naciśnięciu pedału hamulca w każdych warunkach. Nawiercenia i nacięcia pozwalają szybciej i skuteczniej pozbyć się gazów wytwarzanych pomiędzy klockiem a tarczą w wy-

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=