e-Auto Service Manager 6/2020

23 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2020 WARSZTAT sku. Ze względu na zużywającą się nierównomiernie powierzchnię podparcia sprężyny na odwrotnej stronie docisku, zmienia się położenie osiowe sprężyny membranowej. Siła nacisku na pedał nie jest wtedy wystarczająca, co powoduje uślizg sprzęgła. W takiej sytuacji przedwczesne zużycie wysprzęglika i sprzęgła jest nieuniknione. 2. Zużyte elementy w układzie wysprzęglania: Zużycie mechanizmu uruchamiającego wysprzęglanie wymaga zwiększonej siły nacisku na pedał. Szczególną uwagę należy zwrócić na: • powierzchnie kontaktowe widełek zwalniających i wałka, • na same widełki wysprzęglajace. Układ wysprzeglania pracuje z oporem, jeżeli widoczne jest znaczące zużycie lub uszkodzenie któregokolwiek z elementów, a w mechanizmie występuje brak smarowania lub wygięcie poszczególnych części. Konsekwencją tego zjawiska będzie szarpanie sprzęgła, trudności z jego rozłączeniem lub ciężkie jego działanie. Ręczna kontrola ruchu w układzie wysprzęglania nie będzie wystarczająca ze względu na brak siły zwalniającej. Wyłącznie kontrola wizualna już zdemontowanego elementu pozwali na jednoznaczną ocenę jego zuzycia. Podczas naprawy ważne jest, by pracować zgodnie z zalecaną instrukcją montażu, aby uniknąć nierównomiernej pracy widełek zwalniających. Pierwszą oznaką ich zużycia będzie utrudniona praca sprzęgła. Ponadto skraca się droga wysprzeglania i mogą wystąpić trudności z rozłączaniem sprzęgła. Równolegle dochodzi do spadku siły nacisku sprężyny talerzowej, która staje się niewystarczająca, co z kolei doprowadza do ślizgania się sprzęgła. Widełki rozłączające w jakości oryginalnego wyposażenia Jako dostawca wyposażenia na pierwszy montaż (OE), ZF dostarcza na rynek aftermarketowy widełki wysprzeglające w jakości oryginalnego wyposażenia. Obszerny asortyment produktów marki SACHS dostępny jest na rynku części zamiennych. Firma może dostarczać części zamienne do ponad połowy światowego parku samochodów ciężarowych. Oferta obejmuje widelce wyjściowe do własnych skrzyń biegów koncernu ZF, ale także do marek innych producentów. Zestawy części zamiennych zawierające wszystkie niezbędne elementy, takie jak wały, uszczelnienia lub śruby, mogą być szczególnie interesujące dla warsztatów zajmujących się samochodami użytkowymi. Pomagają one zaoszczędzić czas warsztatu przy doborze i zamawianiu części, ale także pozwalają uniknąć ryzyka opóźnień w naprawach spowodowanych oczekiwaniem na poszczególne części. Kompletne zestawy widełek rozłączających SACHS zawierają wszystkie niezbędne elementy, takie jak wały, uszczelnienia lub śruby. Zdjęcie: ZF

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=