e-Auto Service Manager 6/2020

1 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2020 ISSN 1895-9253 e-AUTOSERVICE zarządzanie I wyposażenie I technika Nr 06/2020 m a n a g e r - NOWE PROMOCJE HELLA - SONDY LAMBDA - ELEKTRONICZNA KSIĄŻKA SERWISOWA

2 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2020 Oddaj dowolny, legalny tester (działający lub nie) i kup mega macs zyskując dodatkowy rabat. Szczegóły promocji u przedstawicieli handlowych oraz na stronach hella.pl i hella-gutmann.com

PULS BRANŻY 4 „WIĘCEJ ZA MNIEJ” LUB „WANTED – ŻYWY LUB MARTWY” - NOWE PROMOCJE HELLA! 8 ZUŻYCIE PALIWA W PRAKTYCE – CO O NIM DECYDUJE? 12 SONDY LAMBDA DENSO - WSZYSTKO, CO MUSISZ WIEDZIEĆ O INTELIGENTNEJ KONSOLIDACJI 14 TOTAL LUBRIFIANTS PREZENTUJE NOWY DESIGN OPAKOWAŃ 16 ELEKTRONICZNA KSIĄŻKA SERWISOWA W STREFIE WARSZTATU WARSZTAT 20 JEDEN PRODUKT, WIELE ZASTOSOWAŃ – UNIWERSALNY PREPARAT MULTI MARKI WÜRTH 22 ZF AFTERMARKET OFERUJE NAJSZERSZE POKRYCIE RYNKU DLA WIDEŁEK WYSPRZĘGLAJĄCYCH 24 WOLF LUBRICANTS WPROWADZA NOWE FORMULACE ZGODNE Z NORMĄ RENAULT RN17 FE I RN17 NOWOŚCI 40 PRZEGLĄD NOWOŚCI W NUMERZE Wydawca E-Business Press Sp. z o. o. Al.Jerozolimskie 81/7.10 02-001 Warszawa biuro@e-businesspress.pl www.autoservicemanager.pl REKLAMA Paweł Mularski pawel.mularski@e-businesspress.pl PRENUMERATA biuro@e-businesspress.pl REDAKCJA Paweł Bronisz pawel.bronisz@e-businesspress.pl PRZYGOTOWANIE Sławomir Pasznik Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść materiałów reklamowych. Wydawca zastrzega sobie prawo do skrótów nadesłanych materiałów. Wszystkie prawa zastrzeżone. Przedruk w całości i części wyłącznie za zgodą Wydawcy. 1 e-AUTOSERVICEMANAGER 06 -2020 ISSN1895-9253 e-AUTOSERVICE zarządzanie I wyposażenie I technika Nr06/2020 m a n a g e r - NOWE PROMOCJE HELLA - SONDY LAMBDA - ELEKTRONICZNA KSIĄŻKA SERWISOWA

PULS BRANŻY 4 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2020 „WIĘCEJ ZA MNIEJ” LUB „WANTED – ŻYWY LUB MARTWY” - NOWE PROMOCJE HELLA! WANTED – żywy lub martwy Od 16 czerwca Warsztat może dokonać zakupu urządzenia Mega Macs ze specjalną zniżką! Aby otrzymać dodatkowy rabat na zakup urządzenia Hella Gutmann Solution Mega Macs warsztat musi zwrócić swoje staHELLA to notowana na giełdzie firma rodzinna o globalnym zasięgu, zatrudniająca około 40.000 pracowników w 125 oddziałach w ponad 35 krajach. Koncern HELLA projektuje i produkuje elementy oraz systemy w dziedzinie oświetlenia i elektroniki dla branży motoryzacyjnej. Ponadto HELLA może pochwalić się jedną z największych w Europie spółką produkującą urządzenia diagnostyczne do pojazdów osobowych. Hella Gutmann Solutions wspiera warsztaty komputerami diagnostycznymi linii mega macs, urządzeniami do ustawiania świateł SEG oraz ściankami do kalibracji systemów ADAS. Właśnie teraz proponujemy Państwu dwie promocje, które pozwolą wyposażyć warsztat w nowoczesny sprzęt i oprogramowanie w wyjątkowo atrakcyjnej cenie. Te promocje to: re, działające lub nie, legalne urządzenie diagnostyczne. Dzięki promocji WANTED – żywy lub martwy! każdy warsztat może wymienić swój stary tester na jedno z najnowocześniejszych urządzeń diagnostycznych serii Mega Macs w atrakcyjnej cenie. Każde urządzenie Hella Gutmann Solutions

PULS BRANŻY 5 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2020

PULS BRANŻY 6 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2020 zakupione w akcji WANTED – żywy lub martwy posiada roczną licencję na aktualizację oprogramowania diagnostycznego, HGS Datę oraz dodatkowe funkcje zależne od wybranego modelu urządzenia. W promocji warsztat może zakupić urządzenie Mega Macs PC, 42SE, 56 oraz 77. Stare urządzenie zostanie przekazane do utylizacji, wyspecjalizowanej firmie, zachowując najwyższe standardy ochrony środowiska. Więcej za mniej Koszty prowadzenia Warsztatu samochodowego to nie tylko budynek i pracownicy, ale również narzędzia. Jednym z niezbędnych narzędzi nowoczesnego mechanika jest profesjonalny tester diagnostyczny. Aby urządzenie to w pełni spełniała swoją funkcję i stanowiło realną pomoc w naprawach samochodów, musi mieć aktualną wersję oprogramowania. W dobie „odmrażania” gospodarki po kryzysie związanym z COVID-19, obniżanie kosztów prowadzonej działalności jest jeszcze ważniejsze niż przedtem. Firma Hella Gutmann Solutions wychodząc naprzeciw oczekiwaniom warsztatów samochodowych, wprowadza nową odsłonę akcji promocyjnej na zakup aktualizacji do urządzeń serii mega macs. Promocja Więcej za mniej pozwala na zakup oprogramowania do urządzenia mega macs w korzystnej cenie, bez konieczności płacenia za pominięte wersje update. Dodatkowo kupując licencję na dwa lata, warsztat otrzymuje trzeci rok licencji gratis. Aby jeszcze bardziej wspamóc warsztaty samochodowe, Hella oferuje do wariantów REPAIR 56, 66 i 77 infolinię techniczną za darmo na cały okres trwania licencji. Infolinia techniczna to dostęp do materiałów serwisowych wszystkich popularnych marek samochodów oraz pomoc 40 wyspecjalizowanych techników zatrudnionych w Hella Gutmann Solutions.

PULS BRANŻY 7 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2020 Nowe niższe ceny na pakiety licencyjne z HGS Data. Kupując licencję roczną nie płacisz za poprzednie oraz kupując 2-letnią otrzymujesz trzeci rok w gratisie. Do wszystkich licencji Repair Plus 56/66/77hotline techniczny gratis! /Promocja nie dotyczy licencji HGS Data - wersja na komputer PC/

PULS BRANŻY 8 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2020 ZUŻYCIE PALIWA W PRAKTYCE – CO O NIM DECYDUJE? Jeśli chodzi o stan techniczny pojazdu, o problemy ze zbyt wysokim zużyciem paliwa lub brakiem podawania właściwej dawki paliwa na pewno można podejrzewać wszystkie urządzenia, których zadaniem jest dystrybucja paliwa w silniku. W układzie Common Rail mogą być to pompy wysokiego oraz niskiego ciśnienia. ElektryczZużycie paliwa to podstawowy parametr, który wchodzi w skład wszystkich kosztów eksploatacyjnych każdego samochodu. Zależy ono od bardzo wielu czynników, począwszy od konstrukcji silnika, przez stan techniczny poszczególnych jego elementów, po styl jazdy kierowcy. Nie bez znaczenia jest także jakość benzyny lub oleju napędowego, która wpływa na efektywność spalania mieszanki, emisję spalin oraz żywotność wszystkich podzespołów mających styczność z paliwem. na pompa niskiego ciśnienia w momencie uruchomienia silnika zaczyna tłoczyć paliwo ze zbiornika do pompy wysokiego ciśnienia, która podaje paliwo bezpośrednio do szyny CR, a następnie do wtryskiwaczy. Pompa niskociśnieniowa pracuje w trybie stałym, niezależnie od prędkości obrotowej silnika. Zaburzenia w pracy któregokolwiek

PULS BRANŻY 9 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2020 z tych elementów będą skutkować podawaniem niewłaściwych dawek paliwa, a w skrajnych przypadkach doprowadzą do zniszczenia całego układu zasilającego np. za sprawą opiłków z pompy wysokiego ciśnienia. Na zużycie paliwa mają także wpływ elementy takie jak: •niedrożny filtr powietrza •uszkodzony przepływomierz - brak możliwości monitorowania ilości powietrza zasysanego do silnika uniemożliwia określenie proporcji mieszanki paliwowo-powietrznej •niesprawny termostat - często blokuje się w położeniu „otwartym”. Wydłuża to znacząco czas rozgrzewania się zimnego silnika, co z kolei zwiększa zużycie paliwa, ponieważ komputer zwiększa dawki podawanego paliwa, aby ustabilizować pracę zimnego silnika •uszkodzona sonda lambda - ten niewielki czujnik mierzy ilość tlenu w spalinach, co pozwala ocenić jaki powinien skład (proporcje) mieszanki paliwowo-powietrznej. We wzorowych warunkach na 1 kg paliwa przypada 14,7 kg powietrza (mieszanka stechiometryczna). Jeżeli skład spalin jest „zbyt bogaty” wówczas ECU przekaże informację do wtryskiwaczy, aby zmniejszyć ilość dozowanego paliwa •uszkodzony MAP sensor „Jeszcze inną przyczyną zwiększonego zużycia paliwa jest niskie ciśnienie w oponach. Powoduje ono zwiększone opory toczenia, a tym samym wzrost zużycia paliwa, gdyż samochód potrzebuje więcej energii by pokonać opory wynikające z czynników takich jak jego masa, opór aerodynamiczny czy kształt bieżnika. Brak prawidłowego ciśnienia wpływa również na trwałość opon, która obniża się. Z tego względu powinniśmy pamiętać, by monitorować ciśnienie w kołach naszego samochodu, a w razie potrzeby uzupełnić je do poziomu zalecanego przez producenta pojazdu” – radzi Adam Klimek, ekspert Team Total. Stan techniczny układu paliwowego, wtryskowego, dolotowego oraz prawidłowe ciśnienie w oponach to jednak nie wszystko. Równie ważny jest styl jazdy kierowcy. Według różnych badań tzw. „ecodriving” może przyczynić się do redukcji zużycia paliwa nawet o 20% w porównaniu do jazdy nieuwzględniającej zasad „eco”. Ekonomiczna jazda to nic innego, jak używanie biegów adekwatnych do sytuacji, wykorzystywanie hamowania silnikiem (w nowszych samochodach wtedy w ogóle nie zużywa on paliwa) oraz obserwacja i przewidywanie na drodze, które są podstawą do bezpiecznej i oszczędnej jazdy samochodem. Te oszczędności płyną także z wolniejszego zużycia podzespołów samochodu np. hamulców, sprzęgła, koła dwumasowego czy elementów skrzyni biegów i zawieszenia. Z rzeczy mniej oczywistych, warto pamiętać o zamykaniu okien podczas jazdy, gdyż otwarte okna zwiększają opór aerodynamiczny samochodu, który ma wpływ na zużycie paliwa. Ostatnim aspektem, który w pewnym stopniu wpływa na „spalanie” jest jakość tankowanego paliwa. Chociaż paliwo jako takie niekoniecznie przyczyni się do zmniejszenia zapotrzebowania na nie przez silnik, bo to zależy głównie od jego konstrukcji, dobre paliwo zawiera szereg wysokiej jakości dodatków uszlachetniających, które oczyszczają wnętrze silnika z osadów. Dla przykładu, dodatki zawarte w paliwie do silników wysokoprężnych TOTAL EXCELLIUM obejmują detergenty, środki anty-

PULS BRANŻY 10 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2020 korozyjne, przeciwutleniacze, emulgatory, modyfikatory tarcia oraz charakterystyczne dla oleju napędowego środki przeciwpienne, poprawiające liczbę cetanową i środki przeciw zamarzaniu. Zastosowanie paliw TOTAL EXCELLIUM umożliwia utrzymanie układu wtryskowego w czystości od osadów węglowych, co pomaga utrzymać wydajność silnika i optymalny poziom zużycia paliwa. Ilość i rodzaj tych dodatków może się różnić w zależności od producenta paliwa. „Oczyszczenie z osadów układu dolotowego, wtryskiwaczy oraz układu tłokowo-cylindrowego spowoduje, że paliwo będzie lepiej rozpylane i mieszane z powietrzem, a zawory zaczną się szczelniej zamykać. Nie chodzi zatem o to, że jakieś paliwo powoduje, że silnik będzie zużywał go mniej a bardziej o fakt, że dzięki wysokiej jakości dodatkom proces spalania będzie efektywniejszy. Nie będą to wielkie różnice, ale na pewno zauważalne – im dłuższy dystans, tym bardziej. Z tego względu warto wybierać paliwa najwyższej jakości, które oprócz zapewnienia łagodniejszego procesu spalania, zwiększają żywotność naszego silnika” – dodaje Andrzej Husiatyński, kierownik działu technicznego w Total Polska.

PULS BRANŻY 11 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2020 O firmie Total Total jest głównym graczem na rynku energii, który produkuje i sprzedaje paliwa, gaz ziemny i niskoemisyjny prąd. 100 000 naszych pracowników dąży do tego, aby energia była bezpieczniejsza, tańsza, czystsza i dostępna dla jak największej liczby osób. Działając w ponad 130 krajach, naszą ambicją jest stać się odpowiedzialnym producentem energii. O Dziale Marketing and Services Total Dział Marketing and Services opracowuje i wprowadza na rynek produkty tworzone z ropy naftowej – wraz z wszystkimi powiązanymi usługami. 31 000 pracowników Działu pracuje w 109 krajach, zaś ich produkty i oferty usługowe proponowane są na rynkach 150 krajów. Każdego dnia Dział Marketing and Services obsługuje ponad 8 mln klientów w swej sieci obejmującej przeszło 14 000 stacji obsługi w 62 krajach. Jako czwarty na świecie dystrybutor środków smarnych oraz wiodący dystrybutor produktów naftowych w Afryce, Dział Marketing and Services prowadzi 50 wytwórni na całym świecie, gdzie wytwarzane są środki smarne, asfalt, dodatki uszlachetniające, specjalne paliwa i płyny specjalne zapewniające stały wzrost firmy. O Total Lubrifiants Total Lubrifiants to wiodący producent i sprzedawca olejów silnikowych oraz środków smarnych. Zatrudnia ponad 5800 pracowników w 150 krajach świata, mając 41 zakładów produkcyjnych. Total Lubrifiants oferuje innowacyjne, wydajne i przyjazne środowisku produkty i usługi, nad których stałym rozwojem pracuje ponad 130 inżynierów w dedykowanym centrum badawczym. Partnerstwo z Total często wybierają firmy działające w branży motoryzacyjnej, w przemyśle i w sektorze morskim. lubricants.total.com elf.com

PULS BRANŻY 12 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2020 SONDY LAMBDA DENSO - WSZYSTKO, CO MUSISZ WIEDZIEĆ O INTELIGENTNEJ KONSOLIDACJI Każdą z opon przetestowano na motocyklu BMW R1250RS, w rozmiarze 120/70R17 z przodu i 180/55R17 z tyłu, na 35-kilometrowej trasie obejmującej szybkie drogi przelotowe, wąskie pasy i autostrady. Trasę wybrano tak, aby zapewnić odpowiedni przekrój nawierzchni, prędkości i zakrętów charakterystycznych dla podróży, jakie lubią właściciele sportowych motocykli turystycznych. Eksperci RiDE sklasyfikowali ogumienie w oparciu o następujące kryteria: prowadzenie, reaktywność, komfort jazdy oraz poziom pewności siebie podczas podróży. RoadSmart III znalazła się w pierwszej dwójce w każdej z tych kategorii, udowadniając swoje wszechstronne osiągi. Badacze magazynu stwierdzili: „Opony Dunlop świetnie się sprawdzają i są bardzo dobre Europejski rynek wtórny zawsze bardzo szybko się rozwijał, aby zachować konkurencyjność w otoczeniu biznesowym napędzanym szybko zmieniającymi się technologiami. Warsztaty codziennie udowadniają, że posiadają ciągle rosnącą wiedzą diagnostyczną i potrafią przeprowadzać naprawy przy użyciu odpowiednich narzędzi i metod. Aby zaoferować swoim klientom pełen zakres usług, potrzebują jednak dostępu do odpowiednich części. pod każdym względem”. W przypadku cięższych motocykli sportowo-turystycznych kluczowym czynnikiem jest stabilność. Doświadczony tester Bruce Dunn przyznał RoadSmart III wynik 10/10 stwierdzając: „W porównaniu z oryginalnym ogumieniem, które było dość stabilne, opony Dunlop są jeszcze lepsze w każdym zakresie prędkości”. Chwalił również poziom pewności jazdy: „Zawsze dają poczucie zapasu przyczepności, co przekłada się na doskonałe wyczucie podczas trasy”. Mocniejsze na dłużej Opony Dunlop RoadSmart III cieszą się uznaniem ekspertów w wielu krajach. Oprócz rekomendacji RiDE, wysoką ocenę produktom Dunlop wystawił też nie-

PULS BRANŻY 13 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2020 miecki MOTORRAD TEST CENTER, który potwierdził, że przednia opona osiąga niesamowity potencjał przebiegu – o 82% większy niż średnia najważniejszych konkurentów, wynik otrzymano podczas testu w 2016 roku. Dwa lata później rezultat ten potwierdzono zwycięstwem w teście porównawczym opon, przeprowadzonym przez ten sam magazyn, w którym zwrócono również uwagę na trwałość ogumienia podczas testu drogowego na 4000 km. Wyniki badania podkreśliły filozofię Dunlop ‘Mocniejsza na dłużej’, którą kierowali się inżynierowie marki przy rozwijaniu produktów. Badacze RiDE także zwrócili uwagę na potencjalny przebieg opon Dunlop. Test wykazał, że bieżnik RoadSmart III ma głębokość użytkową 5,96 mm, co stanowi 12% więcej niż u jednego z głównych konkurentów. Dmitri Talboom, manager ds. opon motocyklowych Dunlop w Europie, powiedział: „Dunlop zaprojektował opony RoadSmart III, aby sprostać wymaganiom motocyklistów, którzy oczekują budzącego zaufanie połączenia sportowego prowadzenia, mocnej przyczepności oraz długiego przebiegu. Cieszymy się, że test RiDE potwierdził wyniki poprzednich prób”. Dunlop RoadSmart III dostępna jest w dwóch wersjach. Standardowa wymaga mniej siły potrzebnej do kierowania, co jest korzystne przy cięższych motocyklach typu sportowo-turystycznego. Z kolei wersje SP została opracowana z myślą o maszynach bardziej wrażliwych na stabilność.

PULS BRANŻY 14 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2020 TOTAL LUBRIFIANTS PREZENTUJE NOWY DESIGN OPAKOWAŃ Oprócz zmian wizualnych, modyfikacje mają na celu przyczynić się do spełnienia ambicji grupy Total Lubrifiants, aby stać się głównym dostawcą tzw. odpowiedzialnej energii. W szczególności dotyczy to zmniejszenia masy nowych opakowań, co zapobiegnie emisji równowartości 9 500 ton CO2* rocznie z powodu oszczędności użytych przy produkcji surowców. Nowe kolory, nowe etykiety i nowoczesna ergonomia: oto, co znajdziemy w nowym opakowaniu, które Total Lubrifiants zaprezentował dla całej gamy olejów TOTAL i ELF. Nowe, innowacyjne opakowania Nowe opakowania TOTAL i ELF to duży krok w przyszłość! Są bardziej praktyczne i łatwiejsze do identyfikacji. Dzięki dbałości o szczegóły, są dla konsumentów wartością dodaną, pokazując najwyższą jakość produktu. Kto nie znalazł się nigdy w sytuacji patrzenia na półki z olejami silnikowymi i równoczesnym brakiem zdecydowania, który wybrać? Dzięki nowym opakowaniom TOTAL klienci mogą od razu zidentyfikować

PULS BRANŻY 15 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2020 potrzebny produkt za sprawą kolorów: Platinum dla najwyższego poziomu jakości, Silver dla średniego poziomu i Brązowy dla produktów z linii podstawowej. Kupujący mogą też sprawdzić nową etykietę, która jest znacznie bardziej przejrzysta i łatwiejsza do odczytania. Nowy projekt etykiety zainspirowany deską rozdzielczą samochodu Najważniejsze informacje o produkcie rozmieszczone są niczym wachlarz wokół nazwy marki, podobnie jak na desce rozdzielczej samochodu. Prezentują lepkość, homologację producenta i kod QR, którego można użyć do błyskawicznego potwierdzenia autentyczności produktu. Jest to etykieta, której nie można pomylić z żadną inną i ogromny postęp w przekazywaniu informacji o olejach silnikowych. Lepsza ergonomia i funkcjonalność opakowań Nowe opakowanie oferuje nowy design z bardziej ergonomicznym uchwytem, ​który ułatwia chwytanie i przenoszenie oleju. Równie funkcjonalnie został zaprojektowany korek, aby ułatwić napełnianie miski olejowej podczas wymiany lub uzupełniania oleju. „Zawsze oferowaliśmy produkty, które klienci mogą w łatwy sposób rozpoznać” mówi Jean Parizot, wiceprezes ds. motoryzacyjnych w Total Lubrifiants. „Jednak współcześni klienci potrzebują różnych informacji o produktach i sposobie ich używania, dlatego postanowiliśmy przeprojektować nasze opakowania, nadając im nowy kształt, kolor i etykietę. Wyzwanie polegało na zachowaniu wyróżniającego się designu, aby konsumenci mogli łatwiej rozpoznać nasze produkty TOTAL i ELF. Myślę, że osiągnęliśmy nasz cel, a wyniki tych zmian są porównywalne z wydajnością naszych olejów - innymi słowy, doskonałe!”

PULS BRANŻY 16 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2020 ELEKTRONICZNA KSIĄŻKA SERWISOWA W STREFIE WARSZTATU Papier odchodzi do lamusa, a coraz więcej spraw załatwiamy z wykorzystaniem narzędzi elektronicznych. Sprawy urzędowe, bankowość, służba zdrowia – w każdej z tych branż coraz chętniej korzystamy z Internetu i oferowanych przez globalną sieć możliwości. Warsztaty samochodowe nie mogą pozostać w tyle, dlatego powstała Strefa Warsztatu – my.intercars.eu - narzędzie, które pozwala właścicielom serwisów przenieść swój biznes do cyfrowego świata. Jedną z największych zalet platformy jest e-Warsztat, czy Warsztat XXI wieku to już nie tylko slogany reklamowe, ale rzeczywistość, która tworzy się na naszych oczach. Serwisy, które nie chcą tracić klientów i pragną pozyskiwać nowych, muszą sprawnie reagować na zmieniające się otoczenie biznesowe oraz nadążać za rosnącymi wymaganiami konsumentów. Praktycznym narzędziem, które pomoże odnaleźć się w nowej rzeczywistości jest platforma my.intercars.eu, obsługująca m.in. elektroniczną książkę serwisową. Warsztat ma do niej szybki dostęp poprzez Katalog Online (kafelek „Mój warsztat w internecie”). możliwość obsługi elektronicznej książki serwisowej auta, która coraz częściej zastępowana jest przez jej papierową poprzedniczkę. Kiedy cztery lata temu portal MotoFocus przeprowadził ankietę, w której pytał jak wiele serwisów obsługuje elektroniczne książki serwisowe, aż 87% z nich odpowiedziało, że nie korzysta z tej funkcjonalności. Tymczasem coraz więcej klientów prosi o wypełnienie książki serwisowej w wersji online, a część producentów samochodowych rekomenduje nawet takie rozwiązanie.

PULS BRANŻY 17 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2020 Co daje warsztatom prowadzenie elektronicznej książki serwisowej?: uporządkowaną bazę klientów i ich samochodów; •historię wszystkich usług wykonanych w poszczególnych autach; •system obsługi wszystkich zleceń; •informacje o stanie technicznym każdego serwisowanego pojazdu; •plan usług serwisowych oferowanych klientom i możliwość lepszej organizacji pracy warsztatu. Klienci coraz częściej doceniają innowacyjne podejście serwisów i ich zaangażowanie w „opiekę” nad autem. Wybierając elektroniczną książkę serwisową warsztaty wychodzą naprzeciw ich zapotrzebowaniu – dobrze wiedzą kiedy należy wykonać okresowy przegląd techniczny, kiedy umówić się na wizytę wymiany oleju, a kiedy można spodziewać się problemów z klockami hamulcowymi lub oponami. Dzięki funkcjonalności rekomendowanych usług kierowca zostanie odpowiednio wcześnie poinformowany za pomocą automatycznie wysłanego maila lub SMS-a. Na tej podstawie szybko i sprawnie umówi wizytę w warsztacie. Klient zyskuje pewność, że współpracuje z serwisem, na którym można polegać i który zamiast niego pamięta o wszystkich ważnych terminach związanych z serwisowaniem samochodu. To nic trudnego! Korzyści z prowadzenia elektronicznej książki serwisowej mają zresztą nie tylko warsztaty, ale i kierowcy, dlatego zachęcamy, aby podczas wizyt w serwisach mechanicy namawiali ich nazakładanie bezpłatnego konta w Strefie Kierowcy, dostępnej na platformie Motointegrator.com. (strona rejestracji TUTAJ).

18 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2020 Co zyska klient logując się w Strefie Kierowcy?:   •książkę serwisową online z historią wszystkich usług prowadzonych przez warsztat; •indywidualny plan serwisowy pojazdu oparty na rekomendacjach prosto od mechanika; •kontrolę nad wydatkami związanymi z naprawą auta i zakupem części; •zniżki i dodatkowe oferty specjalne; •przypomnienie mailowe lub SMS-owe o terminach wymiany oleju, przedłużeniu polisy czy corocznym przeglądzie oraz innych zalecanych usługach lub naprawach Ważną korzyścią płynącą z korzystania ze Strefy Kierowcy, szczególnie w trudnych czasach związanych z pandemią koronawirusa, jest ograniczenie osobistych wizyt w warsztacie i zwiększenie swojego bezpieczeństwa. Jak to możliwe? Posiadając całą historię auta w jednym, łatwo dostępnym miejscu, można już na etapie pierwszego kontaktu telefonicznego z warsztatem dokonać analizy co będzie niezbędne do naprawienia usterki. Z kolei serwisy korzystające ze Strefy Warsztatu (my.intercars.eu) pokazują kierowcom, że ich zdrowie i bezpieczeństwo stawiają na pierwszym miejscu, aktywnie wspierają akcję #pomagamypomagać i w sytuacjach, w którym można minimalizować zagrożenie, wychodzą naprzeciw oczekiwaniom klientów. Jeśli jesteś mechanikiem lub właścicielem warsztatu, nie czekaj, jeszcze dziś dołącz do społeczności my.intercars.eu i zacznij tworzyć elektroniczne książki serwisowe pojazdów swoich klientów. Zyskasz i Ty, i oni! Przeprowadzimy Cię przez cały proces szybko i sprawnie. Zaloguj się przez Katalog Online lub skontaktuj się w tej sprawie z Przedstawicielem Handlowym Inter Cars. Narzędzie jest w pełni bezpłatne dla klientów Inter Cars.

PULS BRANŻY 19 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2020

20 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2020 WARSZTAT JEDEN PRODUKT, WIELE ZASTOSOWAŃ – UNIWERSALNY PREPARAT MULTI MARKI WÜRTH Preparat nie miesza się z wodą, przez co wilgoć jest całkowicie wypierana. Poprawia przewodnictwo elektryczne, eliminuje prądy upływowe oraz zapobiega zamarzaniu zamków. Dzięki doskonałym właściwościom pełzającym dostaje się w najmniejsze szczeliny. Produkt chroni przed korozją Wszechstronny, wielofunkcyjny spray o różnorodnym zastosowaniu znacznie zwiększa komfort pracy i oszczędza miejsce przeznaczone na przechowywanie. Wyjątkowa formuła produktu Würth sprawia, że zapewnia on nie tylko ochronę przed korozją, ale sprawdza się także jako smar, odrdzewiacz, zmywacz oraz spray kontaktowy.

21 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2020 WARSZTAT metali i podzespołów elektrycznych, złączy kablowych, przekaźników, połączeń itp. Preparat może być używany na różnych powierzchniach – nie wchodzi w reakcję z kauczukiem, farbą czy tworzywami sztucznymi. Standardowa głowica spryskująca ułatwia jego aplikację nawet w trudnodostępnych miejscach. Cienka, lepka warstwa bardzo dobrze przylega do powierzchni, nawet o nierównej teksturze, skutecznie izolując ją przed działaniem wilgoci. W przypadku zardzewiałych elementów, preparat świetnie wnika w zapieczone połączenia, co umożliwia poluzowanie m.in.: skorodowanych śrub, łączników rur, nakrętek, złączy, wałów czy zamków. Olej Würth do konserwacji gwarantuje wydajne czyszczenie. Dogłębnie penetruje O grupie Würth Grupa Würth została założona w 1945 r. w Niemczech. Obecnie składa się z ponad 400 samodzielnych firm, rozmieszczonych w ponad 80 krajach na wszystkich kontynentach. Zatrudnia ponad 78 tys. osób, z czego ponad 33 tys. to przedstawiciele handlowi. Würth to również ponad 3,7 mln klientów. Zgodnie ze wstępnym rocznym sprawozdaniem finansowym, w 2019 r. Grupa Würth osiągnęła łączną sprzedaż na poziomie 14,27 mld EUR. O Würth Polska Würth Polska jest liderem w technice zamocowań i dystrybucji produktów dla profesjonalistów, obecnym na polskim rynku już 30 lat. To nowoczesna firma i wiarygodny, stabilny pracodawca, który zatrudnia ponad 670 pracowników, z czego 470 w Dziale Sprzedaży podzielonym na 5 obszarów – Auto, Cargo (w tym Agro), Drewno, Budownictwo i Metal. Würth Polska posiada 35 sklepów stacjonarnych oraz rozbudowany sklep internetowy, który zapewnia możliwość zakupów 24h na dobę bez wychodzenia z domu. Centrala firmy i nowoczesne centrum logistyczne o powierzchni ponad 5000 mkw. znajdują się w Warszawie. Koncern prowadzi sprzedaż wyłącznie firmom i osobom prowadzącym działalność gospodarczą. Więcej informacji o Würth Polska pod linkiem. osady i oddziela je od podłoża, co pozwala na skuteczne wyczyszczenie elementu z zabrudzeń, pozostałości smarów czy olejów. Spray sprawdzi się także do mycia i pielęgnacji części plastikowych i metalowych, takich jak okładziny czy obudowy. Właściwości smarne produktu sprawiają, że nadaje się on również do smarowania zamków, zawiasów, tulei czy łańcuchów. Przedłuża żywotność zabezpieczonych nim elementów – obniża ich zużycie, niweluje piszczenie, skrzypienie oraz zapewnia poślizg. Art. nr 089305540 Produkt jest dostępny w e-sklepie:  www.wurth.pl, sklepach stacjonarnych oraz u przedstawicieli handlowych Würth Polska.

22 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2020 WARSZTAT ZF AFTERMARKET OFERUJE NAJSZERSZE POKRYCIE RYNKU DLA WIDEŁEK WYSPRZĘGLAJĄCYCH Sprzęgła pojazdów użytkowych podlegają dużym obciążeniom. Zużycie widełek wysprzęglających następuje przy każdym naciśnięciu pedału sprzęgła, co przekłada się na szybko postępujące zużycie tego elementu, a także wałka i łożyska. W dłuższej perspektywie może to doprowadzić do niesymetrycznej pracy łożyska przy wysprzęglaniu sprzęgła lub zachowania niepełnej drogi jego rozłączenia. W konsekwencji występuje zwiększone zużycie łożyska lub problemy ze zmianą biegów. Prawidłowe działanie systemu wysprzęglania jest również niezbędne do bezawaryjnej pracy zautomatyzowanych skrzyń biegów, takich jak AS Tronic firmy ZF. Awarie mogą prowadzić do długich przestojów pojazdów użytkowych, a tym samym do wysokich kosztów. Z tego powodu warsztaty obsługujące samochody ciężarowe powinny zwracać uwagę swoim •Widełki wysprzęglające do sprzęgieł pojazdów użytkowych są narażone na duże obciążenia •Problemy w układzie wysprzęglania sprzęgła można szybko i niedrogo usunąć •ZF Aftermarket dostarcza na rynek aftermarketowy wiodącą gamę zestawów widełek wysprzęglających przygotowanych do szybkiego montażu klientom, że wizyta w warsztacie powinna mieć miejsce już przy pierwszych symptomach takiej awarii. Jeśli przyczyną są problemy z systemem wysprzęglania, można je stosunkowo szybko i niedrogo naprawić i tym samym zapobiec opisanym uszkodzeniom. Eksperci ZF Aftermarket rozróżniają dwa podstawowe rodzaje uszkodzeń w systemie wysprzęglania: 1. Mimośrodowe ustawienie łożyska sprzęgła: Zgięte lub zużyte tulejki prowadzące wałek lub zużyte widełki wysprzęglające prowadzą do mimośrodowej pracy łożyska, poza jego środkowym położeniem, a tym samym do nierównomiernego nacisku na sprężynę talerzową. Rezultatem jest nierównomierne zużycie w punkcie styku sprężyny membranowej z łożyskiem oraz również z płytą dociOperatorzy flotowi pojazdów użytkowych obawiają się długich przestojów firmy spowodowanych koniecznością przeprowadzenia niezbędnych napraw parku samochodowego. Jeżeli znajdujący się w pojeździe układ sprzęgła jest wadliwy, konieczny może być jego kosztowny i czasochłonny serwis. Wyjątkiem od tej reguły jest naprawa systemu wysprzęglającego, którą można wykonać stosunkowo szybko - zwłaszcza z kompletnym zestawem naprawczym marki SACHS od ZF Aftermarket.

23 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2020 WARSZTAT sku. Ze względu na zużywającą się nierównomiernie powierzchnię podparcia sprężyny na odwrotnej stronie docisku, zmienia się położenie osiowe sprężyny membranowej. Siła nacisku na pedał nie jest wtedy wystarczająca, co powoduje uślizg sprzęgła. W takiej sytuacji przedwczesne zużycie wysprzęglika i sprzęgła jest nieuniknione. 2. Zużyte elementy w układzie wysprzęglania: Zużycie mechanizmu uruchamiającego wysprzęglanie wymaga zwiększonej siły nacisku na pedał. Szczególną uwagę należy zwrócić na: • powierzchnie kontaktowe widełek zwalniających i wałka, • na same widełki wysprzęglajace. Układ wysprzeglania pracuje z oporem, jeżeli widoczne jest znaczące zużycie lub uszkodzenie któregokolwiek z elementów, a w mechanizmie występuje brak smarowania lub wygięcie poszczególnych części. Konsekwencją tego zjawiska będzie szarpanie sprzęgła, trudności z jego rozłączeniem lub ciężkie jego działanie. Ręczna kontrola ruchu w układzie wysprzęglania nie będzie wystarczająca ze względu na brak siły zwalniającej. Wyłącznie kontrola wizualna już zdemontowanego elementu pozwali na jednoznaczną ocenę jego zuzycia. Podczas naprawy ważne jest, by pracować zgodnie z zalecaną instrukcją montażu, aby uniknąć nierównomiernej pracy widełek zwalniających. Pierwszą oznaką ich zużycia będzie utrudniona praca sprzęgła. Ponadto skraca się droga wysprzeglania i mogą wystąpić trudności z rozłączaniem sprzęgła. Równolegle dochodzi do spadku siły nacisku sprężyny talerzowej, która staje się niewystarczająca, co z kolei doprowadza do ślizgania się sprzęgła. Widełki rozłączające w jakości oryginalnego wyposażenia Jako dostawca wyposażenia na pierwszy montaż (OE), ZF dostarcza na rynek aftermarketowy widełki wysprzeglające w jakości oryginalnego wyposażenia. Obszerny asortyment produktów marki SACHS dostępny jest na rynku części zamiennych. Firma może dostarczać części zamienne do ponad połowy światowego parku samochodów ciężarowych. Oferta obejmuje widelce wyjściowe do własnych skrzyń biegów koncernu ZF, ale także do marek innych producentów. Zestawy części zamiennych zawierające wszystkie niezbędne elementy, takie jak wały, uszczelnienia lub śruby, mogą być szczególnie interesujące dla warsztatów zajmujących się samochodami użytkowymi. Pomagają one zaoszczędzić czas warsztatu przy doborze i zamawianiu części, ale także pozwalają uniknąć ryzyka opóźnień w naprawach spowodowanych oczekiwaniem na poszczególne części. Kompletne zestawy widełek rozłączających SACHS zawierają wszystkie niezbędne elementy, takie jak wały, uszczelnienia lub śruby. Zdjęcie: ZF

24 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2020 WARSZTAT WOLF LUBRICANTS WPROWADZA NOWE FORMULACE ZGODNE Z NORMĄ RENAULT RN17 FE I RN17 W czołówce technologii smarowania OFFICIALTECH 0W20 C5 RFE to olej specjalnie opracowany do użytku w najnowszych silnikach wysokoprężnych Renault z filtrem cząstek stałych DPF, które wymagają oleju zgodnego z nową specyfikacją oszczędności paliwa RN17 FE firmy Renault, odpowiedni tylko dla silników dostosowanych pod kątem niższego zużyPomimo trudnej sytuacji, która panuje obecnie na całym świecie, Wolf Lubricants nie zaprzestaje wprowadzać innowacyjnych produktów dla swoich klientów. Dziś staje się jednym z pierwszych niezależnych producentów, którzy wprowadzili na rynek oleje silnikowe dla pojazdów marki Renault, zgodne z normą RN17. Nowe normy RN17 powstały w 2018 roku. Są skonsolidowaną i zmodyfikowaną wersją specyfikacji płynów RN0700, RN0710 i RN0720 oraz zapewniają proste i spójne rozwiązania dla dystrybutorów i warsztatów. W tej dziedzinie Wolf Lubricants może zaoferować 2 najnowocześniejsze produkty: 65635 OFFICIALTECH 0W20 C5 RFE (aprobata RN17 FE) oraz 65637 OFFICIALTECH 5W30 C3 RN (aprobata RN17) cia paliwa. Ponadto można używać go we wszystkich silnikach wymagających zgodności ze specyfikacją ACEA low SAPS C5, która oferuje większą oszczędność paliwa niż ACEA C3.  Z kolei specyfikacja RN17 została stworzona z myślą o nowoczesnych turbodoładowanych silnikach benzynowych z wtryskiem bezpośrednim (TGDI) i oferuje

25 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2020 WARSZTAT ochronę benzynowych filtrów cząstek stałych (GPF) w celu wydłużenia ich żywotności. Olej OFFICIALTECH 5W30 C3 RN został poddany badaniom, które miały na celu zapewnienie odporności na utlenianie i zużycie mechanizmu rozrządu zaworowego oraz czystości tłoków na poziomie równym lub przewyższającym wymagania normy RN17. Udało się to osiągnąć dzięki zastosowaniu zaawansowanych dodatków chroniących wewnętrzne części silnika w warunkach podwyższonego ciśnienia i temperatury oraz przy wyższych tolerancjach. Ponadto oleju OFFICIALTECH 5W30 C3 RN można używać również w pojazdach, w których wcześniej wymagane było stosowanie oleju zgodnego ze specyfikacją RN0700 i RN0710 – umożliwia to serwisowanie kilku modeli Dacia i Renault z wykorzystaniem tego specjalnego oleju OEM. Te najnowsze dodatki do kompleksowej oferty firmy Wolf Lubricants stanowią dowód tego, jak uważnie marka ta śledzi rozwój rynku środków smarnych, określając bieżące potrzeby klientów i spełniając je w miarę rozwoju sytuacji.  Nowa formuła zgodna z normą RN17 stanowi rozwinięcie wcześniejszego produktu Wolf Lubricants – 65629 OFFICIALTECH 5W30 C2/C3, który powstał błyskawicznie w marcu 2019 r., by spełnić wymagania tej normy jeszcze przed rozpoczęciem oficjalnego procesu wydania aprobaty przez firmę Renault. Olej OFFICIALTECH 5W30 C2/C3

26 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2020 WARSZTAT pomyślnie przeszedł wszystkie badania zgodnie z normami homologacji Renault RN17, co zapewniło dystrybutorom i warsztatom wczesny dostęp do produktu spełniającego wymogi normy RN17, pozwalając im uzyskać przewagę konkurencyjną. Ten wyjątkowy olej dla flot samochodów osobowych posiada również oficjalne aprobaty niemieckich producentów OEM: BMW Longlife-04, MB 229.52 i VW 505.00/505.01 oraz jest zgodny ze specyfikacjami firm GM i Fiat. Opracowany dla rozwijającego się rynku Olej OFFICIALTECH 5W30 C3 RN firmy Wolf Lubricants został specjalnie zaprojektowany, aby spełnić wymagania normy 5W-30 mid SAPS (popiół siarczanowy, fosfor i siarka) service fill dla pojazdów benzynowych oraz z silnikiem Diesla EURO 6. Olej OFFICIALTECH 5W30 C3 RN może także być stosowany we wszystkich silnikach benzynowych i wysokoprężnych firmy Renault z filtrem cząstek stałych (DPF) wprowadzonych na rynek europejski od końca 2018 r. W przyszłości ten segment będzie się znacząco rozwijał – szczególnie w Europie Zachodniej, gdzie liczba flagowych silników Renault serii K9K wynosi już ponad 10 milionów jednostek. Ten innowacyjny olej silnikowy może być stosowany również w wielu innych silnikach wiodących producentów OEM, takich jak Nissan i Dacia. Ivan Roekens, kierownik działu badań i rozwoju Wolf Oil Corporation, wyjaśnia: „Nieustannie pracujemy nad dostarczaniem naszym klientom środków smarnych o wysokich parametrach, które spełniają lub przewyższają normy wiodących producentów OEM w przemyśle motoryzacyjnym. Te najnowsze formuły to kolejny przykład tego, jak mocno przykładamy się do tworzenia produktów na rozwijający się rynek europejski oraz spełniania rygorystycznych wymogów aprobat OEM. Wolf Lubricants to zaufany globalny dostawca olejów silnikowych wysokiej jakości – czy to dla samochodów drogowych marki

27 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2020 WARSZTAT Renault, czy też dla najbardziej wymagających modeli wyczynowych w sportach motorowych”. Nowe formuły Wolf Lubricants zgodne z normami RN17 FE I RN17 65635 OFFICIALTECH 0W20 C5 RFE (aprobata RN17 FE) to syntetyczny olej silnikowy o wyjątkowo niskiej lepkości, dzięki któremu silniki są w stanie uzyskać dużą oszczędność paliwa. Ten olej silnikowy zapewnia zarówno optymalną ochronę przed zużyciem, jak i czystość silnika. Będzie doIvan Roekens - R&D Manager stępny od czerwca 2020 r. 65637 OFFICIALTECH 5W30 C3 RN (zgodny z normą RN17) to syntetyczny olej silnikowy, który gwarantuje czystszą i bardziej efektywną pracę silnika bez skracania okresu między wymianami. W momencie wprowadzenia na rynek w czerwcu 2020 r. olej ten będzie Aby być na bieżąco z eventami i innowacjami Wolf Lubricants, śledź nas na portalach społecznościowych Instagram: @wolflubes_official / Facebook: Wolf Lubes

28 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2020 NOWOŚCI AKTUALIZACJA OPROGRAMOWANIA IDC5 CAR 72.0.0 IDC5 CAR 72 zawiera nowe funkcje, wprowadzone w aktualizacjach 71.1 oraz 71.2 i ponad 22,000 nowych opcji diagnostycznych dla najpopularniejszych marek pojazdów na rynku światowym, w tym: AUDI, BENTLEY, BMW, BUGATTI, CADILLAC, CHEVROLET, CHRYSLER, CITROËN, DAIHATSU, DODGE, DS, FERRARI, FIAT, FORD, GENESIS, GMC, HOLDEN, HONDA, HYUNDAI, JAGUAR, JEEP, KIA, LAMBORGHINI, LAND ROVER, LEXUS, LINCOLN, MASERATI, MAZDA, MERCEDES-BENZ, MERCURY W nowej wersji oprogramowania zaktualizowano 65 marek pojazdów. Dla wszystkich z nich opracowano niepublikowane nigdy wcześniej, nowe systemy diagnostyczne, które obejmują ponad 950 modeli pojazdów. To 1400 systemów diagnostycznych opracowanych dla ponad 300 układów. Co więcej, prace nad tą wersją oprogramowania objęły dalszą rozbudowę pokrycia diagnostycznego pojazdów elektrycznych i hybrydowych, systemów ADAS oraz systemów TPMS. FORD, MITSUBISHI, NISSAN, OPEL, PEUGEOT, PORSCHE, RENAULT, SEAT, SKODA, SUZUKI, TOYOTA, VOLKSWAGEN, VOLVO. Wsparcie Techniczne oraz Zaawansowana Pomoc Począwszy od aktualizacji CAR 72, funkcje związane ze Wsparciem Technicznym zostały udoskonalone i stały się bardziej przystępne dzięki łatwiejszemu dostępowi i bardziej intuicyjnemu menu. Aby skorzystać z funkcji, wystarczy kliknąć na nową

e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2020 NOWOŚCI ikonę na górnym pasku oprogramowania IDC5, umiejscowioną obok ikony Home. Z tego miejsca można bezpośrednio otworzyć menu “Wsparcia technicznego”, gdzie dostępne są informacje potrzebne do uzyskania pomocy, takie jak "Licencjobiorca oprogramowania" oraz "ID klucza". Poniżej znajdują się 3 przyciski: kontakt telefoniczny z Call Center, Advanced Assistance (Pomoc zaawansowana) oraz Lista diagnozowanych obszarów – Uwagi do wersji Klikając na Advenced Assistance uzyskujemy dostęp do Remote Assistance (Pomoc Zdalna), który odwołuje nas to strony z programem do sesji zdalnych na posiadanym urządzeniu, funkcji “Rozwiązane problemy” oraz iSupport. Przycisk znajdujący się na dole ekranu wyświetla informację zawierającą TEXA ID, za pomocą którego można zalogować się na portal myTEXA. Na portalu umieszczone są informacje na temat danych osobowych użytkownika, stanu urządzeń, statusu subskrypcji oraz aktywnych usług. Można tutaj również uzyskać bezpośredni dostęp do DOWNLOAD MANAGERA. Wybierając „Podłączony do sieci” możliwe jest otwarcie funkcji, które ułatwiają uzyskanie połączenia internetowego z narzędziem diagnostycznym TEXA. Oprogramowanie prowadzi użytkownika przez cały proces konfiguracji, dostępny w systemie operacyjnym, tak aby móc skonfigurować sieć internetową warsztatu lub smartfona, umożliwiając oprogramowaniu TEXA komunikację z Internetem. UWAGA: Aby skorzystać z powyższych funkcji należy posiadać aktywną subskrypcję oraz sprawdzić dostępność usługi w wybranym kraju u oficjalnego dystrybutora TEXA.

30 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2020 NOWOŚCI WIĘCEJ POMP PALIWA OD DENSO Nowe pompy paliwa mają 17 dodatkowych zastosowań w 94 tys. pojazdów i zastępują 7 numerów części OE. Rozszerzenie obejmuje pojazdy marek Lexus i Toyota. Informacje o nowych częściach można znaleźć w e-katalogu DENSO i w katalogu TecDoc, a szczegóły dotyczące zastosowań znajdują się w poniższej tabeli: Jak działają? Zadaniem elektrycznej pompy paliwa jest dostarczenie paliwa pod wysokim ciśnieniem ze zbiornika do silnika, w zależności od wymogów zastosowania pojazdu. Paliwo jest tłoczone do wtryskiwaczy, które wtryskują je do cylindrów silnika. Wyróżnia się dwa rodzaje pomp paliwa: pompę liniową oraz pompę znajdującą się wewnątrz zbiornika. Pompa wewnątrzzbiornikowa (umieszczana w zbiorniku paliwa) jest obecnie najczęściej stosowana. Umiejscowienie wewnątrzzbiornikowej pompy paliwa umożliwia zmniejszenie hałasu wytwarzanego przez silnik elektryczny pompy paliwa. Zapewnia również prawidłowe zasilenie pompy paliwem, smarując i chłodząc jej silnik Gdy wirnik wewnątrzzbiornikowej pompy paliwa pracuje, łopatka porusza się wokół wirnika, tworząc ruch wirowy wewnątrz pompy. Paliwo przepływa wokół silnika pompy, zwiększając ciśnienie i otwiera zawór zwrotny, a paliwo jest DENSO rozszerzyło ofertę pomp paliwa o 2 nowe numery części jakości OE. kierowane do przewodu paliwowego Ze względu na stosowanie silników o dużej pojemności skokowej cylindra, coraz bardziej potrzebne są pompy paliwa o większej pojemności. Objętość wypływu tych pomp musi zatem być regulowana, aby dostosować ją do warunków pracy silnika. Jest to możliwe dzięki technologii turbinowej wewnątrzzbiornikowej pompy paliwa. Najczęstsze usterki Najczęstszą przyczyną awarii wewnątrzzbiornikowej elektrycznej pompy paliwa jest zanieczyszczenie zbiornika paliwa brudem i rdzą. Konieczne jest zatem, aby zamiennik pompy paliwa został zainstalowany w czystym zbiorniku paliwa. Inną częstą przyczyną awarii wewnątrzzbiornikowej elektrycznej pompy paliwa są niesprawne połączenia elektryczne, takie jak obluzowane połączenia, niedostateczne uziemienie lub zbyt niskie napięcie podawane do pompy w wyniku przegrzania styków. Do najczęstszych objawów usterki pompy paliwa należą:

31 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2020 NOWOŚCI Brak pracy silnika: Spalanie nie następuje ze względu na brak paliwa (ewentualnie trudny rozruch) Gaśnięcie silnika: Wkrótce po uruchomieniu silnik gaśnie z powodu braku paliwa lub gaśnie gdy pedał gazu jest wciśnięty Niski komfort jazdy: Szarpanie podczas przyspieszania ze względu na zmniejszenie ilości przepływu paliwa; niewystarczająca moc spowodowana brakiem wzrostu ciśnienia paliwa; szarpanie silnika; nieprawidłowe dźwięki. Przed zainstalowaniem nowej pompy paliwa bardzo ważne jest dokonanie prawidłowej diagnozy, ponieważ prawdziwą przyczyną usterki może być inna część niż pompa paliwa – np. zatkanie filtra siatkowego, zanieczyszczenie filtra paliwa, uszkodzony wskaźnik paliwa a nawet bardzo niski poziom paliwa w zbiorniku. Aby uniknąć problemów ze zbiornikiem paliwa: Pompa paliwa i układ paliwowy powinny być utrzymywane w dobrym stanie Nie należy prowadzić pojazdu z prawie pustym zbiornikiem paliwa Należy zwracać uwagę na jakość paliwa i liczbę oktanową Filtr paliwa należy okresowo sprawdzać i wymieniać na nowy Przewody paliwowe i połączenia elektryczne należy regularnie sprawdzać pod kątem pęknięć, przecieków i innych uszkodzeń Jeśli pompa paliwa wymaga wymiany, należy się upewnić, że układ paliwowy jest czysty, a zbiornik paliwa nie zawiera zanieczyszczeń.

PULS BRANŻY 32 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2020 NOWOŚCI GOODYEAR ROZSZERZA OFERTĘ OPON DROGOWYCH O NOWY MODEL KMAX T GEN-2 DO NACZEP Goodyear uzupełnia ofertę opon premium KMAX GEN-2 na oś prowadzącą i napędową o nowy model KMAX T GEN-2 do naczep. Ogumienie przeznaczone jest przede wszystkim dla flot regionalnych, a wśród największych zalet1 można wskazać dłuższe przebiegi i okres eksploatacji, pełną zgodność z unijnymi wymogami dla opon zimowych oraz łączność RFID. Nowa generacja produktów, zastępująca gamę opon do naczep KMAX T, to najnowsze uzupełnienie oferty Goodyear Total Mobility. To wyjątkowa oferta dla flot, którą można dostosować do indywidualnych potrzeb. Obejmuje ona także inteligentne rozwiązania oraz wsparcie ze strony specjalistycznej sieci serwisowej w całej Europie. Dłuższy przebieg i okres eksploatacji oraz pełna zgodność z certyfikatem 3PMSF to największe zalety nowego modelu. „Linia KMAX T GEN-2 oferuje istotne korzyści flotom międzyregionalnym i regionalnym, w szczególności tym, które pracują przy zmieniającym się poziomie obciążenia lub jeżdżąw regionach o zmiennychwarunkach pogodowych. Od momentu wprowadzenia nowej gamy widzimy, że wiodące floty aktualizują swoją politykę dotyczącą naczep, wprowadzając najnowszą generację opon zimowych z homologacją 3PMSF. Ponadto gama ta oferuje zwiększony przebieg, łączność RFID i optymalne osiągi w całym okresie eksploatacji.” – powiedział Maciej Szymański, dyrektor marketingu ds. opon użytkowych Goodyear w Europie. To jeden z najbardziej wszechstronnych asortymentów opon do naczep z oznaczeniem 3PMSF dostępnych na rynku, obejmujący jeden rozmiar na obręcze 19.5’’ i cztery rozmiary na obręcze 22.5’’, w tym wersję 385/65R22.5 High Load spełniającą najostrzejsze wymogi prawne dotyczące osiągów na zimowych drogach. Konstrukcja bieżnika Nowy wzór bieżnika ma 5, 6 lub 7 żeber, w zależności od rozmiaru, co zapewnia odporność na uszkodzenia i zużycie, gwarantując długi przebieg i żywotność w trudnych warunkach. Posiada głębokie lamele, które są widoczne nawet przy 75% zużycia i zapewniają lepszą przyczepność na mokrej nawierzchni oraz doskonałe osiągi w każdych warunkach pogodowych. Technologia Intellimax Groove charakteryzuje się rowkami w kształcie łezki, które zapo-

33 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2020 NOWOŚCI biegają ich pękaniu podczas eksploatacji w warunkach zwiększonego tarcia – w naczepach i innych równie wymagających zastosowaniach. Mieszanka bieżnika Odporna na ścieranie i przegrzewaniemieszanka bieżnika zapewnia długie przebiegi i oszczędność paliwa. Skład chemiczny i sieć polimerów dają niższy opór toczenia opony i przyczyniają się do zmniejszenia zużycia paliwa i emisji zanieczyszczeń, w połączeniu z wysokim poziomem odporności na zużycie bieżnika i ścieranie boczne. Goodyear Goodyear jest jednym z największych producentów opon na świecie. Firma zatrudnia około 63 000 osób i wytwarza swoje wyroby w 47 zakładach w 21 krajach na świecie. Posiada dwa Centra Innowacji w Akron, w stanie Ohio i Colmar-Berg, w Luksemburgu, które dostarczają najnowocześniejszych rozwiązań w zakresie produktów i usług, będących wyznacznikiem standardów i technologii w przemyśle. Zwielokrotniona żywotność Nowe opony do naczep mogą być regenerowane w specjalnym procesie bieżnikowania TreadMax, który wykorzystuje ten sam wzór bieżnika i materiał, co w nowych oponach, dzięki czemu floty mogą jeszcze lepiej optymalizować koszty operacyjne. RFID Łączność z systemami zarządzania oponami, takimi jak eJob i FleetOnlineSolutions, zapewnia układ identyfikacji radiowej (RFID) wbudowany w opony. Identyfikacja radiowa jest również środkiem odstraszającym złodziei, ponieważ opony mogą być śledzone dzięki informacjom przechowywanym w układzie. cze dostępne. Gama będzie poszerzana.

34 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2020 NOWOŚCI TEXACO DELO 400 XSP-FA SAE 5W-30 – TERAZ Z APROBATĄ VOLVO VDS 5 Wraz z najnowszą specyfikacją dla oleju napędowego do silników wysokoprężnych Texaco Delo, Volvo dołącza do marek takich jak: Mercedes Benz, Cummins, Mack, Renault, Detroit Diesel i Ford, które również zatwierdziły ten produkt. Olej został opracowany w celu poprawy zużycia Wydajny, ekonomiczny pod względem zużycia paliwa, syntetyczny olej do silników wysokoprężnych Texaco Delo 400 XSP-FA SAE 5W-30 został zatwierdzony przez Volvo do użytku w pojazdach wymagających oleju VDS 5. paliwa, wydajnej ochrony przed zużyciem silnika i optymalizacji jego żywotności. Texaco Delo 400 XSP-FA SAE 5W-30 z technologią ISOSYN wykorzystuje niski SAPS spełniając wymagania emisji Euro VI. Powstał, aby zapewni ochronę silników zgodnych z GHG 17 i EPA 2010 w samochodach ciężarowych z silnikiem wysokoprężnym na paliwo o niskiej zawartości siarki (ULSD). Produkt został opracowany do użytku w nowszych silnikach z systemami selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), filtrów cząstek stałych (DPF) i układów recyrkulacji spalin (EGR). Oferuje lepkość i system dodatków, które pomagają poprawić oszczędność paliwa nawet o 1,3% w porównaniu z olejami do silników wysokoprężnych SAE 15W-40. Jako syntetyczny olej silnikowy o niskiej lepkości, przeznaczony do pracy w dużych obciążeniach, Texaco Delo 400 XSP- -FA SAE 5W-30 wspiera ochronę przy zimnym rozruchu w silnikach działających w ujemnych temperaturach. Zawiera zaawansowane technologicznie środki dyspergujące i detergenty opracowane w celu rozproszenia sadzy i kontroli zużycia. Pomaga to utrzymać pierścienie, zawory tłoków i same tłoki w czystości, umożliwiając wydłużenie czasu ich sprawnego działania. Produkt pomaga zminimalizować konieczność czyszczenia systemu kontroli emisji filtra cząstek stałych (DPF). Zaawansowa-

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=