e-Auto Service Manager 10/2020

26e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2020 z kolei może powodować spadek momentu ciernego między tarczą sprzęgła, a tarczą dociskową lub kołem zamachowym i doprowadzić do poślizgu lub szarpania w układzie sprzęgła. W związku z tym ważne jest wykonanie dokładnej analizy w celu ustalenia źródła problemu i jego natychmiastowe usunięcie. Nawet śladowe ilości oleju lub smaru zakłócają proces płynnego włączania sprzęgła w trakcie ruszania. Odpowiednie smarowanie Przestrzeganie zaleceń dotyczących smarowania poszczególnych elementów sprzęgła jest kluczowe dla ich sprawnego działania. Wprzeciwnym razie przedwczesnemu zużyciu mogą ulec np. tuleja prowadząca (zwana również prowadnicą rurową) oraz tulejka przesuwna wysprzęglika. Obecnie sprzęgła składają się z elementów, które zwykle nie muszą być smarowane. Wyjątkiem jest wielowypust piasty, czyli piasta tarczy sprzęgłowej. Dostępne zestawy sprzęgieł marki SACHS dostarczane są z torebką smaru o wysokiej wydajności – odpornego na temperaturę i wysokie obciążenia powierzchniowe. Ilość smaru jest wystarczająca do jednorazowego nasmarowania profilu piasty sprzęgła oraz jeśli jest taka konieczność, tulei prowadzącej, po której porusza się wysprzęglik. Nie należy stosować popularnych smarów miedziowych lub grafitowych, a jedynie specjalne smary odporne na wysokie temperatury! Stosowanie nieodpowiedniego smaru może prowadzić do nieprawidłowego działania sprzęgła. Warto wiedzieć, że brak smarowania profilu piasty prowadzi do powstawanie korozji, która powoduje trudności w wyłączaniu sprzęgła, szarpania, a co za tym idzie reklamacje klienta. Szczególnie istotne jest prawidłowe smarowanie wielowypustu piasty. Ten element należy nasmarować, następnie najlepiej przesunąć tarczę sprzęgła w jedną i drugą stronę na wałku, a na koniec usunąć nadmiar smaru z wielowypustu piasty i wałka sprzęgłowego. W przypadku użycia zbyt dużej ilości smaru i pozostawienia go w piaście, siła odśrodkowa rozrzuci go podczas pracy na okładzinę sprzęgła. Zabrudzone w ten sposób okładziny będą powodować szarpanie lub ślizganie się sprzęgła. Należy również pamiętać o zachowaniu idealnej czystości okładzin sprzęgła. Odpowiednie smarowanie tulei prowadzącej wysprzeglik, sprawia natomiast, że wysprzęglik porusza się po niej swobodnie, bez szarpnięć i zakleszczeń. „Uwaga! Nowe wysprzęgliki posiadają tuleję przesuwną z tworzywa, której nie należy smarować.” Swobodnie poruszający się i optymalnie działający system wysprzeglania zapewnia nienaganne działanie sprzęgła, a co za tym idzie także skrzyni biegów. WARSZTAT

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=