e-Auto Service Manager 10/2020

ISSN 1895-9253 e-AUTOSERVICE zarządzanie I wyposażenie I technika Nr 10/2020 m a n a g e r - DOŻYWOTNIA GWARANCJA OD HELLA ! - MISTRZOSTWA MECHANIKÓW W CZASACH KORONAWIRUSA - OŚWIETLENIE WWARSZTACIE

10 - 2020

PULS BRANŻY 3 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2020 PULS BRANŻY 4 DOŻYWOTNIA GWARANCJA OD HELLA ! 6 LATARKI LED MARKI PROLINE 10 UFI PRZEDSTAWIA INNOWACYJNY FILTR OLEJU 14 IX MISTRZOSTWA MECHANIKÓW 20 PODWOJENIE OFERTY TARCZ HAMULCOWYCH TOMEX 22 ADAM MAŁYSZ PONOWNIE AMBASADOREM ZF AFTERMARKET WARSZTAT 24 DLACZEGO NALEŻY SMAROWAĆ PROFILE PIAST TARCZY TARCZY SPRZĘGŁA 28 AKTUALIZACJA DENSO E-VIDENS 30 ZF AFTERMARKET ZAPEWNIA NIEZBĘDNE WSKAZÓWKI DOTYCZĄCE BEZPIECZEŃSTWA PRZY WYMIANIE OLEJU PRZEKŁADNIOWEGO W POJAZDACH HYBRYDOWYCH 33 NAJLEPSZY „MŁODY MECHANIK” WYBRANY NOWOŚCI 35 PRZEGLĄD NOWOŚCI W NUMERZE Wydawca E-Business Press Sp. z o. o. Al.Jerozolimskie 81/7.10 02-001 Warszawa biuro@e-businesspress.pl www.autoservicemanager.pl REKLAMA Paweł Mularski pawel.mularski@e-businesspress.pl PRENUMERATA biuro@e-businesspress.pl REDAKCJA Paweł Bronisz pawel.bronisz@e-businesspress.pl PRZYGOTOWANIE Sławomir Pasznik Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść materiałów reklamowych. Wydawca zastrzega sobie prawo do skrótów nadesłanych materiałów. Wszystkie prawa zastrzeżone. Przedruk w całości i części wyłącznie za zgodą Wydawcy. ISSN 1895-9253 e-AUTOSERVICE zarządzanie I wyposażenie I technika Nr10/2020 m a n a g e r - DOŻYWOTNIA GWARANCJA OD HELLA ! - MISTRZOSTWA MECHANIKÓW W CZASACH KORONAWIRUSA - OŚWIETLENIE WWARSZTACIE

PULS BRANŻY 4e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2020 DOŻYWOTNIA GWARANCJA OD HELLA ! W ramach akcji Dożywotniej Gwarancji każdy kto zakupi produkt, objęty tym programem, po 01.10.2020 uzyska prawo do bezterminowego okresu gwarancyjnego. Jako dodatkowy benefit całej akcji uwzględniono również sytuację, Hella Polska sp. z o.o. wprowadza od 01.10.2020 innowacyjne rozwiązanie w sprzedaży oświetlenia dedykowanego. Cała akcja pod hasłem Dożywotnia Gwarancja od Hella skupia się na promowaniu produktów wysokiej jakości, które to są dostępne na Aftermarkecie dzięki przetransferowaniu wiedzy know how z produkcji na pierwszy montaż. Jest to jeden z istotnych elementów by klienci mieli wybór, ale również pełną świadomość, że wybierając produkt premium wybierają jakość, bezpieczeństwo i komfort. Warto nadmienić, iż firma HELLA jako lider technologiczny w dziedzinie inteligentnej emisji światła, reflektorów halogenowych, ksenonowych oraz LED, spełnia zawsze najwyższe wymagania i standardy jakości. Wiedza technologiczna OE jest w pełni przetransferowana na rynek IAM. HELLA dostarcza swoje produkty na pierwszy montaż do takich marek jak: PORSCHE, MERCEDES BENZ, AUDI, BMW, VW, RENAULT, OPEL, NISSAN, SKODA. iż przy sprzedaży pojazdu, który został wyposażony w produkt Hella objęty dożywotnią gwarancją, prawa dożywotniej gwarancji przechodzą na nowego właściciela co pozwala na utrzymanie wartości pojazdu.

PULS BRANŻY 5 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2020 Żaden producent w Aftermarkecie / OE nigdy jeszcze nie zaoferował takiej wartości dodanej co sprawia, że Dożywotnia Gwarancja od Hella jest unikalnym rozwiązaniem na tle dotychczasowej praktyki rynkowej. By wyróżnić swoją ofertę Hella wprowadza dożywotnią gwarancję na produkty wykonane w technologii Halogen i Xenon z segmentu: REFLEKTORY Przykład: Nr produktu: 1ZT 009 631311 INSIGNIA A (G09), 07.08 - 03.17 LAMPY TYLNE Przykład: Nr produktu: 2TZ 011 978121GOLF VII (5G1, BQ1, BE1, BE2), 08.12 - 11.16 REFLEKTORY PRZECIWMGŁOWE Przykład: Nr produktu: 1N0 009 954311 dla GOLF VI (5K1), 10.08 - 02.14 KIERUNKOWSKAZY Przykład: Nr produktu: 2BA 964 255011 TERRANO II (R20), 10.92 - 09.07 Wcałości oferty jest ponad 1800 produktów, które są dedykowane zarówno do pojazdów osobowych jak i ciężarowych z kierownicą po lewej stronie. Cała akcja jest dedykowana wyłącznie na produkt zakupiony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Więcej informacji dotyczących całej akcji tj. regulamin, film opisujący całą akcję, listę produktów objętych Dożywotnią Gwarancją, formularz zgłoszeniowy czy możliwość weryfikacji produktu online czy jest objęty akcją można znaleźć na stronie: www.hella.pl/dozywotniagwarancja

PULS BRANŻY 6e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2020 LATARKI LED MARKI PROLINE W tym artykule postaramy się przybliżyć różnice jakie występują w parametrach użytkowych latarek LED znajdujących się w ofercie marki Proline. Mamy nadzieję, że nasze zestawienie przyda się w trakcie wyboru modelu, który najlepiej spełniać będzie nasze oczekiwania. Diody LED wytwarza się z materiałów półprzewodnikowych, w których dochodzi do bezpośredniej przemiany prądu elektrycznego w światło. Technologia LED pozwoliła na bardzo duży skok sprawności, ponieważ ok. 95% dostarczanej energii jest zamieniane na światło. Dla porównania w przypadku lamp żarowych mamy do czynienia ze sprawnością na poziomie ok. 10%, a więc większość energii jest zwyczajnie marnowana na emisję ciepła. Kolejną zaletą technologii LED jest długi czas bezawaryjnej eksploatacji i bardzo duża odporność na wstrząsy i uderzenia. Latarka dla każdego Obecnie w katalogu marki PROLINE znajdziemy aż siedem naszym zdaniem ciekawych latarek, w których źródłem światła są diody Led. Dwie spośród nich zasilane są tradycyjnymi bateriami AAA, jedna ogniwem Li-Ion, a pozostałe czerpią energię z popularnych Niezawodna latarka to sprzęt, który jak żaden inny ułatwi przeprowadzenie diagnostyki elementów zawieszenia oraz podzespołów silnikowych. Specjalnie dla czytelników miesięcznika e-AUTO SEVICE MANAGER przygotowaliśmy zestawienie latarek LED dostępnych w ofercie marki PROLINE. akumulatorów ładowanych za pośrednictwem złącza USB. Wszystkie latarki, oprócz modelu 51029, wykonane są w tej samej linii wzorniczej przy użyciu lekkiego i trwałego aluminium lotniczego. Latarki pewnie leżą w dłoniach. Włącznik - przełącznik trybu pracy umieszczony jest w dogodnym miejscu i ma odpowiednią wielkość. Konstrukcja latarek dzięki zastosowaniu gumowych uszczelek skutecznie chroni podzespoły elektroniczne przed możliwością przeniknięcia wilgoci. Nawet 1500 lumenów Do podstawowych parametrów każdej latarki LED możemy zaliczyć kilka ważnych z punktu widzenia użytkownika parametrów. Należą do nich wartość strumienia świetlnego podawanego w lumenach. Informacja ta pokazuje jak jasno świeci dana latarka. W przypadmodel 51029

PULS BRANŻY 7 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2020 ku produktów Proline najwyższą wartością tego parametru może poszczycić się model 51036. Zastosowane w nim trzy diody LED CREE T6 generują strumień świetlny o wartości 1500 lumenów. Jest to w dużym uproszczeniu strumień światła odpowiadający temu generowanemu przez żarówkę 100W. Dla porównania warto wiedzieć, że klasyczne żarówki samochodowe H4 mają moc 55W. Akumulatorowa latarka LED Proline 51036 ze względu na bardzo wysoki współczynnik jasności polecana jest jako samodzielne, przenośne źródło światła, które generuje bardzo jasny snop światła. Sprawdzi się zarówno na otwartym terenie, jak i wewnątrz budynków. Szczególnie, że moc świetlną możemy regulować. Dostępne mamy trzy tryby jasności: 100%, 50% i 25%. Tej ostatniej można używać wówczas kiedy nie chcemy narazić oczu na tzw. zjawisko olśnienia. Latarka może pracować również w trybie flash oraz SOS. W tym pierwszym diody w równym odstępie czasu emitują mocne światło na zasadzie pojedynczego błysku - tak jak lampy błyskowe używane w fotografii. Natomiast tryb SOS, jak sama nazwa wskazuje emituje zakodowaną w alfabecie Morse’a informację o oczekiwaniu na pomoc. Wydajne zasilanie Źródłem zasilania w modelach 51034, 51035, 51036 są wymienne akumulatory wykonane w technologii litowo-jonowej typu 18650 (model 51034, 51032) lub 26650 (51035, 51036). Można je ładować za pomocą tradycyjnych ładowarek wyposażonych w złącza USB. Co bardzo ważne na obudowie każdej latarki znajduje się dioda sygnalizująca stan ładowania. Informuje ona, czy ogniowo jest w pełni naładowane. W tymmiejscu warto dodać, że w czasie eksploatacji należy starać się nie dopuścić do głębokiego rozładowania akumulatorów. Zaleca się ich okresowe doładowania, aby nie straciły swoich właściwości użytkowych. W ofercie PROLINE znajdziemy także latarki zasilane tradycyjnym bateriami AAA. Są to latarka inspekcyjna 51029 oraz latarka czołowa 51031. Ten rodzaj zasilania jest dobrym wyborem w przypadku sporadycznego krótkotrwałego użytkowania. model 51036 model 51034 model 51034

PULS BRANŻY 8e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2020 Komfortowa każda inspekcja Latarka inspekcyjna 51029 wyglądem przypomina długopis lub cienkopis. Wykonana jest z trwałego aluminium. Można nią z nim pomylić głównie za sprawą klipsu umożliwiającego przypięcie do kieszonki koszuli czy też bluzy roboczej. Jak sama nazwa wskazuje z tego typu latarki możemy korzystać w czasie przeprowadzania inspekcji wszelakich instalacji, czy też chociażby przy odczytywaniu tabliczek znamionowych usytuowanych w samochodowych zakamarkach . Mała masa latarki, jej kompaktowe wymiary oraz mocny strumień świetlny o stosunkowo dużej powierzchni zdecydowanie ułatwia realizację tego typu zadań. Minimalizuje możliwość błędnych odczytów i konieczności ich późniejszej weryfikacji. Czołówki Proline Równie praktycznym typem latarek są tzw. czołówki. Proline w swojej ofercie ma ich dwa rodzaje. Różnią się od siebie zarówno mocą świetlną, typem zasilania, jak i umiejscowieniem ogniw, co z kolei warunkuje, jak zobaczymy za moment, dodatkowe możliwości zastosowania. Chodzi tu o montaż latarki bezpośrednio na daszku czapki. W takie właśnie udogodnienie wyposażona jest zasilana trzema bateriami AAA latarka czołowa Proline 51031. Po odpięciu trzypunktowych pasków nagłownych można za pomocą specjalnych uchwytów umieścić ją na wspomnianymdaszkuczapki. Źródłemświatła w tej latarce jest wysokiej jakości dioda akumulator typu 18650 model 51029 model 51031 model 51032

PULS BRANŻY 9 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2020 CREE XPE LED. Generuje ona strumień świetlny o wartości aż 135 lumenów. Jest on wystarczający do oświetlania przestrzeni przed użytkownikiem. Może on także regulować oświetlany obszar przy pomocy bardzo wygodnej funkcji ZOOM oraz ruchomej głowicy latarki (można ustawić kąt padania światła). Czołówka Proline 51032 zasilana jest z akumulatora typu 18650 o pojemności 2200 mAh. Ma wbudowany port USB do którego można podpiąć ładowarkę. Tak jak swoja zasilana tradycyjnymi bateriami siostra bliźniaczka oferuje trzy tryby pracy, ma regulowaną głowice oraz funkcję ZOOM, korzysta też z takiego samego typu diody LED. Generuje jednak większy strumień świetlny - 150 lumenów. Dzięki temu nadaje się lepiej do prac w otwartym terenie. Co ważne cała elektronika oraz akumulator znajduje się w dedykowanym korpusie zamontowanym z tyłu paska nagłownego. Na zewnętrznej obudowie umieszczona jest dodatkowa sygnalizacyjna dioda w kolorze czerwonym. Latarka w wersji mini Na zakończenie naszego przeglądu przyjrzymy się ciekawej latarce 51030. Jest to model kieszonkowy. Całkowicie mieści się w dłoni, a zapewnia mocny strumień świetlny o wartości aż 160 lumenów. Ta mini latarka ze względu na swoje wymiary, niską wagę praz trwały korpus może być znakomitym uzupełnieniem standardowego wyposażania skrzynki lub szafki narzędziowej. Bez problemu zmieści się w kieszeni kurtki lub bluzy. Jej posiadanie uniezależni od warunków oświetleniowych i pozwoli szybko doświetlić miejsce pracy. kod 51029 51030 51032 51031 51034 51035 51036 typ latarki inspekcyjna kieszonkowa czołowa czołowa ręczna ręczna ręczna jasność (lumen) 180 160 150 135 300 800 1500 typ diody LED LED COB LED XTE CREE XPE LED CREE XPE LED LED CREE XPG LED CREE U2 LED CREE T6 liczba diód 1 1 1 1 1 3 zasilanie baterie AAA akumulator Li-Ion akumulator 18650 baterie AAA akumulator 18650 akumulatory 26650 akumulatory 26650 ilość akumulatorów 3 1 1 3 1 2 2 pojemność akumulatora nie dotyczy 600 mAh 2200 mAh nie dotyczy 2200 mAh 3000 mAh 3000 mAh wbudowany port USB nie tak tak nie tak tak tak tryby pracy 100% 100%, 50%, FLASH, SOS 100%, 50%, FLASH 100%, 50%, FLASH 100%, 50%, FLASH 100%, 50%, FLASH 100%, 50%, 25%, FLASH, SOS funkcja zoom nie tak tak tak tak tak tak akcesoria modelu 51032 model 51030

PULS BRANŻY 10e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2020 UFI PRZEDSTAWIA INNOWACYJNY FILTR OLEJU DO SILNIKA MAN D15, DO ZASTOSOWAŃ HEAVY DUTY ZGODNYCH Z NORMAMI EURO 6D UFI Filters, światowy lider technologii filtracji i zarządzania termicznego, zaprojektował moduł olejowy na pierwsze wyposażenie innowacyjnego silnika MAN D15 montowanego w wielu pojazdach ciężarowych niemieckiego produ- • Pierwszy moduł olejowy z aluminiowym wymiennikiem ciepła do silników wysokowydajnych wyprodukowany w stu procentach przez UFI Filters • Zaawansowane zarządzanie termiczne obwodu smarowania dzięki dwustopniowemu zaworowi termostatycznemu • Łatwa konserwacja i wymiana ekologicznego wkładu centa. Nowy zespół napędowy, lżejszy, cichszy i czystszy, może być zintegrowany z inteligentnym systemem zarządzania energią przy rozruchu, MAN EfficientHybrid, który pozwala zredukować zużycie paliwa i emisję spalin aż o 16%.

PULS BRANŻY 11 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2020 Moduł olejowy dla firmy MAN jako pierwszy na rynku posiada aluminiowy wymiennik ciepła do silników Heavy Duty, a także jest on lutowany próżniowo i w całości produkowany przez UFI w zakładzie w Opolu. Ten proces produkcji gwarantuje najwyższe standardy czystości, solidności i niezawodności. Projekt ten jest kolejnym krokiem Grupy w rozwoju technologii tworzonych na zamówienie klientów oraz spełniających wysokie normy emisji Euro 6d.

PULS BRANŻY 12e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2020 Kompletny system UFI oferuje zaawansowane zarządzanie termiczne silnikiem, dzięki zoptymalizowanemu wymiennikowi ciepła, który unika skrajnych temperatur. W zależności od temperatury oleju i faz funkcjonowania (na podgrzewaniu lub na pełnych obrotach), zawór termostatyczny dwustopniowy zarządza objętością oleju wewnątrz obwodu smarowania. W ten sposób moduł UFI zapewnia najlepsze warunki pracy i niezawodność silnika, co wpływa na zmniejszenie zużycie paliwa. Filtr UFI z plastikową pokrywą pozwala również zmniejszyć wagę silnika MAN D15 (9 litrowy), który jest o 20% lżejszy w stosunku do poprzedniej wersji oraz jest dostępny o wariantach o mocy 280, 330 i 360 KM. To znaczący krok w stronę “downsizingu” silników o tych rozmiarach, których wysokość zmniejszyła się o 12% i szerokość o 10%, do czego został dopasowany moduł UFI oferując przy tym najlepsze parametry filtracji - 50%@17mikronów. Wkład ekologiczny, w całości nadający się do recyklingu,

PULS BRANŻY 13 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2020 wykorzystuje specjalne medium filtracyjne i plastikowe zaślepki, gwarantując optymalną wytrzymałość obwodów oleju w silnikach Heavy Duty, które poddawane są działaniu ciśnienia na poziomie 12 barów. Ponadto moduł UFI oferuje korzyści dla rynku Aftermarket, na którym część zamienna będzie dostępna w ciągu najbliższych sześciu miesięcy. Silnik D15 został zaprojektowany w taki sposób, aby zapewnić mechanikom łatwy dostęp do różnych części i zmniejszyć częstotliwość wymiany filtra oleju. Dzięki zastosowaniu medium filtracyjnego UFI filtr optymalizuje cykl życia silnika i chroni go przed przedwczesnym zużyciem. Przy wymianie wkładu UFI zaleca również wymianę uszczelki (dostarczanej wraz z częścią zamienną). Onofrio Defina, COO and Sales & Marketing Aftermarket EMEA Director, komentuje: “Dzięki inwestycjom w badania i rozwój, wspieranych poprzez otwieranie nowych zakładów przemysłowych, możemy uważać się za globalnych dostawców kompletnych rozwiązań do zarządzania systemem smarowania, zarówno w kwestii filtracji jak i zarządzania termicznego. Partnerstwo z firmą MAN, z którego jesteśmy bardzo dumni, podkreśla również fakt, że UFI Filters jest wybierane przez najlepszych producentów pojazdów ciężarowych”.

PULS BRANŻY 14e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2020 IX MISTRZOSTWA MECHANIKÓW – TEGOROCZNY FINAŁ PRZEJDZIE DO HISTORII Finał IX edycji Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników przejdzie do historii z kilku powodów. O udział w nim rywalizowała rekordowa liczba uczestFinał IX Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników w czasach koronawirusa przeniósł się do internetu i pod wieloma względami zasłużył na miano pioniera wśród konkursów edukacyjnych. Zwycięzcą w kategorii Mechanik Zawodowy został Dariusz Kobiela z Leźna, a w kategoriach Młody Mechanik oraz Młody Lakiernik najlepsi byli uczniowie z Zespołu Szkół Mechanicznych nr 2 w Białymstoku. Najwyższe podium dwóch innych kategorii – Młody Mechanik Maszyn Rolniczych oraz iElektromobilni zajęli uczniowie z Zespołu Szkół Rolniczych CKU w Trzciance oraz Zespołu Szkół Ponadpodstawowych w Radzyniu Podlaskim. Mistrzostwa Mechaników pod patronatem Mobil, KRAMP i AkzoNobel to jeden z najbardziej prestiżowych i największy konkurs dla młodych i zawodowych mechaników w Polsce. ników eliminacji. Po drugie, targi Poznań Motor Show 2020 i towarzyszący im finał Mistrzostw z powodu koronawirusa zostały odwołane i konieczne było

PULS BRANŻY 15 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2020 szukanie planu B. Po trzecie, organizacja finału konkursu na żywo ze studia na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich, łączenie się z kilkuset uczestnikami przez internet i wykorzystanie e-platformy edukacyjnej Akademia Młodego Mechanika pokazały niespotykany dotąd poziom wykorzystania nowych technologii w organizacji konkursu. Wiedza odporna na koronawirusa Studio 9. finału Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników było zlokalizowane na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich, zaledwie trzy minuty spaceru od hali, w której przez minione lata poznawaliśmy laureatów konkursu w jego tradycyjnej formule. Podczas finału internetowego z poznańskim studiem połączyło się kilkuset młodych i zawodowych mechaników i lakierników, opiekunów oraz ekspertów z firm partnerskich. Studio odwiedził Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, który dopingował uczestników tuż przed rozpoczęciem testów. Najbardziej liczną grupą byli finaliści kategorii Młody Mechanik, zainicjowanej przez producenta olejów Mobil. „W 2020 roku pokazaliśmy naszą determinację i udowodniliśmy, że wiedza jest odporna na koronawirusa. Organizacja finału w internecie była moim marzeniem, które udało się spełnić. Liczę, że dobra energia jaką wytworzyliśmy w ramach Mistrzostw pomoże w zarażaniu innych pasją do motoryzacji i pomoże młodym mechanikom na początku ich kariery zawodowej” – podkreśla Adrian Dekowski, Prezes V8 Team, organizator Mistrzostw, który już teraz planuje kolejne działania po zakończeniu IX edycji konkursu.

PULS BRANŻY 16e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2020 W pierwszej części tegorocznego finału uczestnicy rozwiązywali test z wiedzy o motoryzacji na e-platformie Akademia Młodego Mechanika. Drugą częścią zmagań były konkurencje hybrydowe, łączące tradycyjny test z zadaniami w formie filmowej, przygotowanymi przez partnerów merytorycznych, m.in. Mobil, KRAMP, FILTRON, AkzoNobel, JohnDeere, UTP i febi. Integralną częścią finału był również test z zasad bezpieczeństwa, przygotowany przez Yanosika oraz Policję. Czas do ogłoszenia wyników urozmaiciły rozmowy z pedagogami, którzy przygotowywali młodych mechaników do rywalizacji oraz z partnerami konkursu. Najbardziej aktywna szkoła na czacie otrzymała płyny do dezynfekcji rąk i powierzchni od Chemia8. „Bezpieczeństwo jest priorytetem dla nas jako firmy i dla każdego uczestnika konkursu. Dlatego organizacja finału w internecie była jedynym rozsądnym rozwiązaniem w dobie koronawirusa. Mam nadzieję, że w przyszłym roku będziemy mogli ponownie zobaczyć się w Poznaniu a jednocześnie dalej wykorzystywać nowe technologie do promowania edukacji technicznej przy wsparciu wiedzy i doświadczenia marki Mobil. Gratuluję zwycięzcom i dziękuję za doskonały klimat towarzyszący rywalizacji” – mówi Pietro Ghinelli, Europe Field Marketing Advisor z firmy ExxonMobil, która wspiera Mistrzostwa od pierwszej edycji i jest inicjatorem kategorii Młody Mechanik.

PULS BRANŻY 17 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2020 Finały Mistrzostw ze wsparciem Ministerstw Rywalizację najlepszych młodych mechaników można było oglądać na platformie streamingowej Twitch oraz na profilu konkursu na Facebooku, jak również na profilach społecznościowych partnerów konkursu. Rangę wydarzenia podkreślał fakt, że IX Ogólnopolskie Mistrzostwa Mechaników odbyły się pod patronatem Ministerstwa Rozwoju. Kategorię Młody Mechanik Maszyn Rolniczych honorowym patronatem objął Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Jan Krzysztof Ardanowski, natomiast kategorię iElektromobilni honorowym patronatem objął Minister Klimatu – Michał Kurtyka. Ambasadorem konkursu jest Grzegorz Duda, wielokrotny mistrz w rajdach oraz gospodarz programów „Garaż Dudy” i „101 napraw” w TVN Turbo, który był współprowadzącym IX finału Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników. „W organizację tego wyjątkowego wydarzenia był zaangażowany cały sztab ludzi, który chciał stworzyć projekt na przekór wszystkiemu i to się udało. Zawsze podkreślam, że mechanik to bardzo wymagający zawód, w którym konieczne jest ciągłe podnoszenia kwalifikacji, a Mistrzostwa dają silny impuls do bycia coraz lepszym w swoim zawodzie. Dlatego jestem mocno przekonany do promowania tego projektu, wyjątkowego w skali nie tylko Polski, ale również Europy” – podkreśla Grzegorz Duda, ambasador Mistrzostw, który przygotował dodatkową atrakcję dla widzów. Ekipa Dudy to znakomici profesjonaliści, jednak podczas finału popełniła kilka błędów przy odpowietrzaniu układu hamulcowego. Oglądający finał Mistrzostw musieli odgadnąć, co zostało zrobione źle. W tym celu poznańskie studio łączyło się z garażem Grzegorza Dudy, z którego relację na żywo prowadził Karol Duda, jego nastoletni syn, który idzie w ślady ojca i startuje w rajdach.

PULS BRANŻY 18e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2020 Rekordowe eliminacje W eliminacjach do IX Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników wzięło udział blisko 2900 uczestników. Najwięcej, ponad 1000 dwuosobowych zespołów uczniowskich, zgromadziła zainicjowana przez ExxonMobil kategoria Młody Mechanik. Kolejne kilkaset osób walczyło o udział w finałach innych kategorii - Młody Mechanik Maszyn Rolniczych, Młody Lakiernik i Mechanik Zawodowy. Awans wymagał udzielenia poprawnej odpowiedzi na co najmniej 24 z 30 pytań przygotowanych przez partnerów Mistrzostw i Grzegorza Dudę, ambasadora konkursu. Organizatorzy wydarzenia to V8 Team i Grupa MTP. IX Ogólnopolskie Mistrzostwa Mechaników wspierają partnerzy: producent olejów Mobil – inicjator kategorii Młody Mechanik, Kramp – największy europejski dostawca części zamiennych i akcesoriów dla branży rolniczej, FILTRON, febi, Yanosik, Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Farnell, Chabin, Best-Pol, producent ciągników i maszyn rolniczych John Deere, Briggs&Stratton – producent silników benzynowych chłodzonych powietrzem, największy w Polsce miesięcznik rolniczy TOP AGRAR, nowy magazyn rolniczy Profi oraz AkzoNobel, Rupes, AnestIwata, LOCO, LCO, Chemia8, Duda Motorsport, TÜV SÜD Polska, PZM, ProfiAuto, VRTechnology, Kongres MOVE oraz Fundacja Cooperatio, zrzeszająca ekspertów, przedstawicieli organizacji branżowych i firm współpracujących na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz promujących rozwój edukacji technicznej. #WracamyDoGry #WiedzaOdpornaNaKoronawirusa Wyniki finału IX Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników wg kategorii: Mechanik Zawodowy 1. Dariusz Kobiela, Leźno 2. Wojciech Lorenc, Marki 3. Michał Szukała, Bytom

PULS BRANŻY 19 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2020 Młody Mechanik 1. Adrian Zając, Michał Poskrobko - Zespół Szkół Mechanicznych CKP nr 2 im. św. Józefa w Białymstoku 2. Patryk Korkosz, Łukasz Kowalczuk - Zespół Szkół Techniczno-Motoryzacyjnych w Tomaszowie Lubelskim 3. Szymon Wydra, Łukasz Stępniewski - Zespół Szkół Samochodowych w Radomiu    Młody Mechanik Maszyn Rolniczych 1. Emil Lemański, Kacper Piechota - Zespół Szkół Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego w Trzciance 2. Marek Wiącek, Radosław Strzyżewski - Zespół Szkół Przyrodniczo-Usługowych im. Stanisława Mikołajczyka w Gnieźnie 3. Cyprian Liński, Łukasz Krajewski - Zespół Szkół Rolniczych im. Wincentego Witosa w Ostródzie    Młody Lakiernik 1. Rafał Korżyński, Szymon Czech - Zespół Szkół Mechanicznych im. Św. Józefa w Białymstoku 2. Jakub Kotliński, Paweł Magda - Zespół Szkół Samochodowych w Rzeszowie 3. Jakub  Niewiarowski, Jakub Piotrowski - Zespół Szkół Mechanicznych im. Św. Józefa w Białymstoku iElektromobilni 1. Łukasz Duk, Mikołaj Kłos - Zespół Szkół Ponadpodstawowych im. Jana Pawła II w Radzyniu Podlaskim 2. Oskar Berndt, Karol Goczoł - Zespół Szkół Mechanicznych w Opolu 3. Szymon Zimoń, Kamil Ochojski - Zespół Szkół Technicznych nr 1 im. Stanisława Staszica w Rybniku    Pełne wyniki finału znajdziesz na stronie www.mistrzostwamechanikow.pl

PULS BRANŻY 20e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2020 PODWOJENIE OFERTY TARCZ HAMULCOWYCH TOMEX „Zgodnie z oczekiwaniami klientów nasza oferta stanie się jeszcze bardziej atrakcyjna, szeroka i przede wszystkim kompleksowa.” Powiedział Jacek Tomczyk – Dyrektor Handlowy TOMEX Hamulce. „Mechanicy, a także ostateczni Polski producent elementów układu hamulcowego podwoił swój asortyment tarcz hamulcowych użytkownicy aut, coraz częściej wybierają komponenty takie jak klocki i tarcze od jednego producenta. Gwarantuje to m.in. dobrą współpracę ze sobą obu elementów, wysoką skuteczność hamowania oraz zapewnia komfort użyt-

PULS BRANŻY 21 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2020 kowania dzięki właściwie dobranym surowcom stosowanym zarówno do produkcji klocków, jak i tarcz hamulcowych. Nasza para klocek-tarcza została gruntownie przetestowana nie tylko w naszym Dziale Badań i Rozwoju, ale także w kilku zewnętrznych jednostkach badawczych i certyfikujących w Polsce oraz za granicą, a testy drogowe przeprowadzone zostały w kilku, całkowicie różnych od siebie środowiskach.” tomexbrakes.pl

PULS BRANŻY 22e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2020 ADAM MAŁYSZ PONOWNIE AMBASADOREM ZF AFTERMARKET Współpraca ZF Aftermarket z ambasadorem – AdamemMałyszem rozpoczęła się w 2018 roku i zaprocentowała wieloma ciekawymi spotkaniami, wydarzeniami oraz wyjątkową kam- • Adam Małysz i ZF Aftermarket kontynuują współpracę • Kampania w nowej odsłonie poświęcona mechanikom panią z serią krótkich spotów reklamowych. Rok 2020 i 2021 będzie czasem realizacji kolejnych wspólnych projektów w kampanii pod hasłem #zawódmechanik.

PULS BRANŻY 23 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2020 Kampania #zawódmechanik W tej odsłonie kampanii ZF Aftermarket we współpracy z Adamem Małyszem zaprezentują historie mechaników pełne pasji i zaangażowania. Mamy zamiar pokazać naszych mechaników jako prawdziwych bohaterów, pasjonatów swojego zawodu oraz ich wkład w nasze codzienne bezpieczeństwo. #herosofmobility Efekty tych działań będzie można śledzić na stronie www.aftermarket.zf.com oraz na oficjalnych kanałach social media marek ZF Aftermarket SACHS i TRW, a także stronach należących do ambasadora. Zapraszamy do obejrzenia pierwszej odsłony kampanii: https://youtu.be/zwk5-XNPZLQ

24e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2020 WARTO WIEDZIEĆ: DLACZEGO NALEŻY SMAROWAĆ PROFILE PIAST TARCZY SPRZĘGŁA W POJAZDACH Sprzęgło oraz elementy współpracujące, takie jak dwumasowe koło zamachowe czy też mechanizm wyprzęgający, to jedne z najważniejszych podzespołów odpowiedzialnych za przeniesienie mocy i momentu obrotowego na koła. Jak każdy element eks- • Sprzęgło to jeden z najważniejszych elementów odpowiedzialnych za przeniesienie napędu • Nieumiejętny montaż i obsługa serwisowa, może doprowadzić do jego niepożądanych usterek • Brak smarowania powoduje powstawanie korozji piasty • Sprzęgła marki SACHS oferowane są do większości pojazdów poruszających się po europejskich drogach. ploatacyjny, tak samo sprzęgło ulega zużyciu i wymaga okresowych przeglądów oraz wymiany. Należy pamiętać, że nieumiejętny serwis oraz niestosowanie się do najważniejszych zasad może drastycznie skrócić żywotność tego podzespołu. WARSZTAT

25 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2020 Organizowane przez ZF Aftermarket szkolenia w tematyce układu przeniesienia napędu cieszą się dużym zainteresowaniem i są nadal potrzebne, ponieważ mechanicy podczas codziennej pracy zapominają o niektórych istotnych elementach, które mogą powodować problemy prowadzące do kosztownych napraw, a co za tym idzie reklamacji. Szkolenia są prowadzone w przystępnej formie warsztatów teoretyczno- -praktycznych, co jeszcze lepiej pozwala przyswoić wiedzę z punktu widzenia własnej praktyki. Najczęstsze przyczyny awarii sprzęgła Do uszkodzenia sprzęgła może dojść, jeżeli jest ono stale poddawane zbyt dużemu obciążeniu lub nieprawidłowo eksploatowane, np. w przypadku holowania ciężkiej przyczepy, chiptuningu, nieprawidłowościach w pracy jednostki napędowej, ale również trzymanie nogi na pedale sprzęgła może doprowadzić do jego szybkiego zużycia. Systemy współpracujące ze sprzęgłem i ich nienaganna oraz prawidłowa praca odgrywają również ważna rolę, jeżeli chodzi o zużycie w układzie sprzęgła. Wynikający z nadmiernego obciążenia poślizg między tarczą sprzęgła, a tarczą dociskową lub powierzchnią koła zamachowego, może prowadzić do wystąpienia miejscowego przegrzania partnerów tarcia tarczy, jak tarcza dociskowa czy powierzchnia koła zamachowego. Takie miejsca przegrzania termicznego na powierzchni tarczy dociskowej czy koła zamachowego zwiększają ryzyko wystąpienia szarpania czy w ekstremalnych nawet w przypadkach wystąpienia pęknięć na powierzchniach ciernych tarczy dociskowej lub koła zamachowego oraz również mogą prowadzić do uszkodzenia powierzchni tarczy sprzęgła. Inne możliwe przyczyny awarii sprzęgła to zatłuszczenie powierzchni ciernych lub obecność smaru z nieszczelności na uszczelkach wału korbowego lub wałka skrzyni biegów. Nadmiar smaru na wałku skrzyni biegów lub na łożysku pilotującym oraz nieszczelności hydraulicznego systemu aktywacji/wyprzęgania sprzęgła często skutkują zanieczyszczeniem lub zabrudzeniem powierzchni, co WARSZTAT

26e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2020 z kolei może powodować spadek momentu ciernego między tarczą sprzęgła, a tarczą dociskową lub kołem zamachowym i doprowadzić do poślizgu lub szarpania w układzie sprzęgła. W związku z tym ważne jest wykonanie dokładnej analizy w celu ustalenia źródła problemu i jego natychmiastowe usunięcie. Nawet śladowe ilości oleju lub smaru zakłócają proces płynnego włączania sprzęgła w trakcie ruszania. Odpowiednie smarowanie Przestrzeganie zaleceń dotyczących smarowania poszczególnych elementów sprzęgła jest kluczowe dla ich sprawnego działania. Wprzeciwnym razie przedwczesnemu zużyciu mogą ulec np. tuleja prowadząca (zwana również prowadnicą rurową) oraz tulejka przesuwna wysprzęglika. Obecnie sprzęgła składają się z elementów, które zwykle nie muszą być smarowane. Wyjątkiem jest wielowypust piasty, czyli piasta tarczy sprzęgłowej. Dostępne zestawy sprzęgieł marki SACHS dostarczane są z torebką smaru o wysokiej wydajności – odpornego na temperaturę i wysokie obciążenia powierzchniowe. Ilość smaru jest wystarczająca do jednorazowego nasmarowania profilu piasty sprzęgła oraz jeśli jest taka konieczność, tulei prowadzącej, po której porusza się wysprzęglik. Nie należy stosować popularnych smarów miedziowych lub grafitowych, a jedynie specjalne smary odporne na wysokie temperatury! Stosowanie nieodpowiedniego smaru może prowadzić do nieprawidłowego działania sprzęgła. Warto wiedzieć, że brak smarowania profilu piasty prowadzi do powstawanie korozji, która powoduje trudności w wyłączaniu sprzęgła, szarpania, a co za tym idzie reklamacje klienta. Szczególnie istotne jest prawidłowe smarowanie wielowypustu piasty. Ten element należy nasmarować, następnie najlepiej przesunąć tarczę sprzęgła w jedną i drugą stronę na wałku, a na koniec usunąć nadmiar smaru z wielowypustu piasty i wałka sprzęgłowego. W przypadku użycia zbyt dużej ilości smaru i pozostawienia go w piaście, siła odśrodkowa rozrzuci go podczas pracy na okładzinę sprzęgła. Zabrudzone w ten sposób okładziny będą powodować szarpanie lub ślizganie się sprzęgła. Należy również pamiętać o zachowaniu idealnej czystości okładzin sprzęgła. Odpowiednie smarowanie tulei prowadzącej wysprzeglik, sprawia natomiast, że wysprzęglik porusza się po niej swobodnie, bez szarpnięć i zakleszczeń. „Uwaga! Nowe wysprzęgliki posiadają tuleję przesuwną z tworzywa, której nie należy smarować.” Swobodnie poruszający się i optymalnie działający system wysprzeglania zapewnia nienaganne działanie sprzęgła, a co za tym idzie także skrzyni biegów. WARSZTAT

27 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2020 WARSZTAT Podsumowanie i najważniejsze zasady wymiany sprzęgła Specjaliści z ZF Aftermarket opracowali kilka podstawowych porad i zasad na temat prawidłowego montażu i obsługi serwisowej sprzęgieł: 1.Najważniejsze jest zachowanie całkowitej czystości. Nawet dotknięcie powierzchni sprzęgła tłustymi rękami może skutkować jego późniejszym nieprawidłowym funkcjonowaniem – szarpaniem. 2.Piasta sprzęgła powinna być odpowiednio nasmarowana. 3.W przypadku nałożenia zbyt dużej ilości smaru, siły odśrodkowe spowodują rozrzucenie go siłą odśrodkową na powierzchnię sprzęgła, co może doprowadzić do awarii. 4.Przed instalacją tarczy sprzęgła, należy sprawdzić ją pod kątem bicia bocznego. 5.Aby uniknąć uszkodzenia wielowypustu piasty, podczas montażu skrzyni biegów, tarczę sprzęgła i wałek skrzyni biegów należy współosiowo delikatnie „zapiąć”, bez stosowania siły, uważać przy centrowaniu, aby wałkiem nie uszkodzić czołowej powierzchni piasty tarczy sprzęgłowej. 6.Śruby docisku powinny być dokręcone zgodnie z instrukcją – „na krzyż” oraz z zastosowaniem odpowiedniego momentu dokręcania. Specjaliści z ZF Aftermarket zalecają także dokładną inspekcję systemu rozłączania / wysprzęglania sprzęgła oraz ewentualną wymianę zużytych części. Jeżeli dany pojazd wyposażony jest w koncentryczny cylinder odbiorczy (CSC), to najczęściej musi on zostać wymieniony. Podczas wymiany sprzęgła należy także sprawdzić elementy sąsiadujące oraz obszar wokół sprzęgła. Jeżeli którykolwiek z elementów sąsiadujących jest zużyty lub zepsuty, to również należy go wymienić. Pamiętaj, że sprzęgła marki SACHS po prawidłowym doborze, można montować niemalże w każdym pojeździe, niezależnie jakie sprzęgło było zamontowane poprzednio. Trzeci film z cyku #Warto wiedzieć znajduje się pod linkiem: https://youtu.be/ Hngjh49nbsM Zachęcamy do odwiedzenia strony internetowej w celu zapoznania się z ofertą produktów marki SACHS: aftermarket.zf.com/pl/sachs oraz do śledzenia nas na fanpagu SACHS Polska www. facebook.com/SACHSPoland/ Produkty w jakości OEM W celu zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa i wydajności ZF Aftermarket zaleca stosowanie produktów OEM o najwyższej jakości w zakresie serwisowania i naprawy systemów o krytycznym znaczeniu dla bezpieczeństwa. Testowane w ekstremalnych warunkach, zarówno w laboratorium, jak i na drodze, tarcze sprzęgła SACHS są produkowane przy użyciu wysokiej jakości materiałów, a kompletne zestawy sprawiają, że proces wymiany jest szybki i łatwy. Nadają się do wszystkich napraw, ponieważ zawierają każdy potrzebny do montażu element, czyli m.in. dwumasowe koła zamachowe (DMF), czy płyty dociskowe. Ponadto ZF Aftermarket wspiera swoich partnerów kompleksową informacją techniczną i praktycznym programem szkoleniowym.

28e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2020 AKTUALIZACJA DENSO E-VIDENS DENSO udostępniło najnowszą wersję oprogramowania do urządzenia e- -Videns. Aktualizacja systemu nie tylko zwiększa szybkość działania narzędzia i liczbę pojazdów, w których można je stosować, ale także zapewnia mechanikom całkowitą swobodę w doborze poszczególnych modułów. Umożliwia również dostosowanie listy kontrolnej do konkretnego pojazdu. Głównym elementem aktualizacji jest gruntowna przebudowa modułu „Kontrola wizualna”. W porównaniu do poprzedniej wersji, funkcjonalność ta została znacząco rozszerzona – obecnie mechanicy mają do dyspozycji szczegółową listę kontrolną zawierającą ponad 100 części, obejmującą różne kategorie: serwis ogólny i OEM, kontrolę prac serwisowych i przeglądy sezonowe, w tym kontrole opon. Użytkownicy mogą wybrać odpowiedni przegląd z oznaczonego kolorami menu, w którym znajdują się cztery główne opcje: przegląd serwisowy, przegląd letni, przegląd zimowy i kontrola prac serwisowych. Żaden z modułów nie jest obowiązkowy – użytkownik ma pełną kontrolę nad wyborem rodzaju przeglądu oraz ich kolejnością. W rezultacie kontrola wizualna jest niezwykle elastycznym narzędziem, odpowiednim do dowolnej formy oceny pojazdu, czy to przeprowadzanej przez mechaników, czy przez dealerów aut, którzy chcą sprawdzić stan pojazdów. Dodatkowo, zwiększyło się pokrycie eUlepszony moduł kontroli wizualnej sprawia, że narzędzie jest jeszcze bardziej wszechstronne i łatwe w użyciu. -Vidensa – narzędzie można już stosować w około 98% europejskiego parku pojazdów (samochody benzynowe wyprodukowane w 2003 r. lub nowsze, samochody z silnikiem Diesla wyprodukowane w 2006 r. lub nowsze). Urządzenie posiada opcję wyszukiwania pojazdu po numerze VIN, numerze rejestracyjnym lub marce / modelu, dzięki czemu użytkownicy łatwo znajdą właściwy pojazd. Pomimo rozbudowanej funkcjonalności, e-Videns jest szybki i łatwy w użyciu: przeglądy mogą zająć zaledwie 12 minut, a pełen przegląd pojazdu, obejmujący całą listę kontrolną, można przeprowadzić w ciągu godziny. Regularne aktualizacje Wprowadzony na rynek w 2018 roku, e-Videns jest kompleksowym oprogramowaniemdokontroli pojazdówdlaniezależnego rynku części zamiennych. NaWARSZTAT

29 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2020 rzędzie umożliwia zarządzanie każdym aspektem procesu i obejmuje kwestionariusz dla kierowcy, skanowanie systemów, kontrolę wizualną, kontrolę stanu silnika i raportowanie. E-Videns łączy się bezpośrednio z systemami pojazdu i wychwytuje kody błędów, monitoruje w czasie rzeczywistym dane pobierane z silnika w różnych warunkach pracy i zapewnia technikom te same funkcje kasowania, co sprzęt OE, co oznacza, że​ nie ma potrzeby przełączania się na dedykowane oprogramowanie do kasowania błędów po zakończeniu kontroli. E-Videns zapewnia także lepszą komunikację z klientem, który otrzymuje łatwy do odczytania raport dostępny za pośrednictwem chmury i jest informowany o postępach i wynikach kontroli. Innowacyjny charakter e-Vidensa znajduje odzwierciedlenie w regularnych aktualizacjach systemu. Od czasu rynkowej premiery rozszerzono liczbę obsługiwanych języków do 15, dodano także funkcje kasowania interwałów serwisowych – w tym terminu serwisu i przebiegu, terminu inspekcji olejowej i przebiegu oraz inspekcji hamulców – oraz kasowanie kodów błędów diagnostycznych. Rozwijane są kolejne, nowe funkcje, co oznacza, że ​użytkownicy e- -Videns mogą oczekiwać dodatkowych korzyści. Więcej informacji o e-Videns można znaleźć na stronie:  www.densoevidens.pl WARSZTAT

30e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2020 WARSZTAT ZF AFTERMARKET ZAPEWNIA NIEZBĘDNE WSKAZÓWKI DOTYCZĄCE BEZPIECZEŃSTWA PRZY WYMIANIE OLEJU PRZEKŁADNIOWEGO W POJAZDACH HYBRYDOWYCH Wymiana oleju przekładniowego jest szczególnie ważna w pojazdach hybrydowych, ponieważ połączenie silnika elektrycznego i spalinowego prowadzi do większego obciążenia przekładni zmiany biegów. Jednocześnie przekładnia pracuje z mniejszą ilością oleju z powodu braku przemiennika momentu obrotowego / konwertera hydrokinetycznego . Dlatego ZF Aftermarket radzi warsztatom, aby przestrzegały krótszych okresów między wymianami oleju w przekładniach hybrydowych i udziela warsztatom niezbędnych wskazówek dotyczących bezpiecznej wymiany. Profesjonalnie przeprowadzona wymiana oleju może znacznie wydłużyć żywotność automatycznej skrzyni biegów i poprawić komfort zmiany biegów. W rezultacie może w dużym stopniu zapobiec awariom. W przypadku automatycznych przekładni zmian biegów stosowanych w pojazdach hybrydowych ZF Aftermarket zaleca wymianę oleju w krótszych odstępach czasu niż w przypadku konwencjonalnych automatycznych skrzyń biegów. Decydującym czynnikiem jest • Krótsze okresy wymiany oleju zalecane dla przekładni hybrydowych • Odpowiednie kwalifikacje i dodatkowe kroki bezpieczeństwa wymagane przy wymianie oleju przekładniowego w pojazdach hybrydowych • Innowacyjne produkty i szkolenia praktyczne z jednego źródła z jednej strony większe obciążenie systemu, a z drugiej mniejsza ilość oleju: ze względu na połączenie silnika elektrycznego i spalinowego, przekładnie hybrydowe muszą przenosić moment obrotowy silnika spalinowego oraz elektrycznego, a zatem pracują pod większym obciążeniem, a co za tym idzie w wyższej temperaturze. Jednak przy bardzo wysokich temperaturach roboczych olej starzeje się szybciej niż w normalnych warunkach. Ponadto 1) Aby zasygnalizować stan układu wysokiego napięcia, do pojazdu musi być przymocowane odpowiednie oznakowanie wysokiego napięcia (system WN aktywny).

31 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2020 WARSZTAT przekładnie hybrydowe mają o około 2 litry mniej oleju z powodu pominięcia przemiennika momentu obrotowego / konwertera hydrokinetycznego - w porównaniu do konwencjonalnych automatycznych skrzyń biegów, które mają około 10-11 litrów. Mniejsza objętość oleju nie tylko wymaga intensywniejszego chłodzenia, ale także ma mniejszą możliwość absorbowania ścieru z wewnętrznych elementów przekładni, a co za tym idzie ulega szybszemu zanieczyszczeniu. Wymiana oleju przekładniowego w pojazdach hybrydowych wymaga dodatkowych kroków bezpieczeństwa Wymiana oleju przekładniowego w pojazdach hybrydowych różni się od wymiany w konwencjonalnych pojazdach w kilku ważnych punktach. Podczas pracy przy pojeździe hybrydowym należy wziąć pod uwagę następujące dodatkowe kroki bezpieczeństwa: 1. Przestrzeń wokół pojazdu musi być odpowiednio odgrodzona / odseparowana. Miejsce pracy i pojazd muszą zostać odpowiednio oznakowane. Na pojeździe powinien być umieszczony żółty znak ostrzegawczy o stanie wysokiego napięcia „System wysokiego napięcia aktywny”. 2. Następnie wtyczka serwisowa / bezpieczeństwa wysokiego napięcia powinna zostać wyciągnięta i odblokowana. Rozładowanie kondensatorów w elektronice mocy i wyłączenie systemu trwa co najmniej pięć minut. 3. Złącze wtyczki serwisowej powinno się zabezpieczyć  i dołączyć  informację o dezaktywacji systemu, aby zapobiec nieautoryzowanemu włączeniu.  Przy złączu powinna zostać umieszczona informacja „System zabezpieczony przed ponownym włączeniem”. 4. Po pomyślnym sprawdzeniu braku napięcia, żółty znak ostrzegawczy o wysokim napięciu można zastąpić zielonym znakiem „Układ wysokiego napięcia nieaktywny”. 2) Wyłącz układ wysokiego napięcia. Uwaga: Zawsze postępuj zgodnie z instrukcjami producenta i poczekaj, aż system się wyłączy! 3) Po udanej dezaktywacji układu wysokiego napięcia, przymocuj zieloną tabliczkę z oznakowaniem stanu wysokiego napięcia.

32e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2020 Pojazd nie jest już pod napięciem i mechanik może rozpocząć czynności normalnej wymiany oleju. Powyższe czynności, np. odblokowanie systemu może wykonać tylko osoba posiadająca odpowiednie kwalifikacje i uprawnienia do pracy na systemach wysokiego napięcia do 1 kV. Nawet po dezaktywacji systemu wysokiego napięcia, odpowiednie instrukcje i postepowanie są wymagane dla wszystkich prac nieelektrycznych i czynności w bezpośrednim otoczeniu systemu wysokiego napięcia, np. zmiana koła lub jazda próbna. Kompleksowe know-how dotyczące wymiany oleju przekładniowego Jako niezawodny partner, ZF Aftermarket wspiera warsztaty zarówno innowacyjnymi produktami, jak i praktyczną wiedzą. Dzięki kompletnym zestawom do wymiany oleju przekładniowego ZF Aftermarket, warsztaty otrzymują wszystkie elementy od jednego dostawcy niezbędne, aby zapewnić płynną wymianę. Ponadto ZF Aftermarket oferuje indywidualnie zaprojektowane kursy szkoleniowe z zakresu wysokiego napięcia dla niezależnych warsztatów w połączeniu ze szkoleniami dotyczącymi wymiany oleju przekładniowego w pojazdach hybrydowych. 4) Mechanik rozpoczyna wymianę oleju przekładniowego odkręcając osłonę podwozia z pojazdu, uzyskując tym samym dostęp do niezbędnych podzespołów. 5) Mechanik napełnia zbiornik pompy olejowej odpowiednim płynem ZF LifeguardFluid 9. (olej stosowany w przekładniach hybrydowych ZF) 6) Przy pomocy pompy olejowej mechanik napełnia przekładnię odpowiednim olejem przekładniowym. WARSZTAT

33 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2020 WARSZTAT NAJLEPSZY „MŁODY MECHANIK” WYBRANY Blisko 2900 uczestników zmierzyło się ze sobą w eliminacjach do IX Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników. Największym powiedzeniem cieszyła się kategoria „Młody Mechanik”. W jej ramach rywalizowało ponad 1000 dwuosobowych zespołów uczniowskich. Uczestnicy wielkiego finału zaczęli od testu wiedzy online. Po części teoretyczPonad 1000 dwuosobowych drużyn z całego kraju, test wiedzy teoretycznej i praktyczna rywalizacja online. We wtorek 15 września poznaliśmy najlepszych „Młodych Mechaników”, którzy rywalizowali w ramach IX Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników. Zmagania można było oglądać online, a wśród partnerów i patronów tej rywalizacji była marka ProfiAuto z firmą VRTechnology. nej, również przez Internet, odbyła się część praktyczna. Ostatecznie zwycięzcami zostali uczniowie z Zespołu szkół mechanicznych CKP nr 2 im św. Józefa w Białymstoku. Przeprowadzenie części praktycznej było możliwe m.in. dzięki nowatorskiemu projektowi, jakim jest wirtualny warsztat samochodowy. To przedsię-

34e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2020 wzięcie rozwijane przez ProfiAuto przy współpracy z firmą VRTechnology. Młodzi mechanicy mieli okazję wymienić w wirtualnym warsztacie tarcze i klocki hamulcowe, a proces ten był odzwierciedleniem realnej wymiany. Liczyła się precyzja wykonania oraz poprawność techniczna. Aż 13 drużyn uzyskało maksymalny wynik – 12 punktów, a 47 zdobyło od 7 do 12 punktów. Najlepsi „Młodzi Mechanicy” potrzebowali jedynie 5 minut, aby poradzić sobie z częścią praktyczną. Zdecydowana większość drużyn podeszła do próby dwukrotnie, a rekordziści podjęli wyzwanie aż 14 razy! Młodzi zawodnicy byli pierwszymi użytkownikami wirtualnego warsztatu, którzy mogli wypróbować nową funkcjonalność, czyli wymianę tarcz i klocków. Już wkrótce – w październiku – tę możliwość będą mieli wszyscy, którzy odwiedzą stronę http://vr.profiauto.pl/. – Marka ProfiAuto od samego początku stawia na rozwój młodych kadr oraz szkolenie pracowników. Angażujemy się w wiele projektów m.in. we współpracy ze szkołami, rozwijamy też program „ProfiAuto dla szkół”. Wsparcie dla IX Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników i patronat nad jedną z kategorii były dla nas ważne. Cieszymy się, że w tej nowej rzeczywistości mogliśmy udostępnić budowane przez nas od dawna narzędzie online, jakim jest wirtualny warsztat. Być może wśród najlepszych młodych uczestników są tacy, którzy w przyszłości dołączą do grona pracowników ProfiAuto Serwis – mówi Łukasz Kopiec, dyrektor marketingu ProfiAuto. Partnerami wirtualnego warsztatu są: Brembo, Osram oraz Varta. WARSZTAT

35 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2020 NOWOŚCI CHAMPION LUBRICANTS Z DUMĄ PREZENTUJE NOWE BUTELKI I BECZKI CHAMPION-WORLD RX „Wprowadzenie nowych butelek i beczek pod wspólną marką oznacza nowy krok w naszej świeżej i ekscytującej współpracy z FIA World RX” - wyjaśnia Thomas Mees, kierownik ds. Globalnego marketingu marki CHAMPION. „Inicjatywa ta będzie miała na celu wzmocnienie promocji naszego partnerstwa, które naszym zdaniem znacząco umocCHAMPION Lubricants z przyjemnością ogłasza pojawienie się nowych butelek i beczek pod wspólną marką CHAMPION-World RX! Jako dumny, oficjalny partner w dziedzinie środków smarnych Mistrzostw Świata FIA w Rallycrossie, dzięki temu nowemu oznakowaniu produktu, CHAMPION sięga poza kolejne granice i łączy  swoją markę z jednym z najtrudniejszych zawodów sportów motorowych na świecie. ni pozycję CHAMPION Lubricants jako marki premium i wesprze naszą sprzedaż na rynku”. W nadchodzących tygodniach aktualnie dostępne butelki i beczki CHAMPION Lubricants będą stopniowo przyjmować nowy projekt CHAMPION-World RX.  Let’s Release The Full Potential with CHAMPION Lubricants! Wolf Oil Corporation Wolf Oil Corporation jest wiodącym, niezależnym producentem olejów z ponad 60 letnim doświadczeniem. Szczycimy się tym, że jesteśmy tzw. czystym graczem w naszej branży. Wszystkie produkty Wolf są mieszane na miejscu w Belgii, ponieważ przywiązujemy dużą wagę do ich jakości, tak jak do jakości naszych usług. Ponadto, dzięki naszemu zespołowi R&D, naszemu laboratorium oraz certyfikacji ISO gwarantujemy najwyższą jakość na każdym etapie procesu produkcyjnego. Takie podejście daje nam wyjątkową przewagę w naszej konkurencyjnej branży. Stawiamy sobie wiele wyzwań związanych z produkcją środków smarnych o najwyższej jakości, ponieważ nikt nie łączy technologii i usług tak, jak my

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=