PULS BRANŻY 10 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2025 Od setek sterowników do centralnych komputerów Tradycyjne samochody korzystały z dziesiątek osobnych sterowników (ECU), z których każdy odpowiadał za jedną lub maksymalnie kilka funkcji – jak wycieraczki czy klimatyzacja. To rozwiązanie wymagało tworzenia oprogramowania wiele razy na nowo dla każdego ECU. Dzięki postępowi technologicznemu wiele tych funkcji można dziś zintegrować w ramach kilku wydajnych jednostek. Zamiast przypisywać sterownik do każdej funkcji, producenci przechodzą na tzw. architekturę strefową (Zonal Architecture), w której jeden moduł obsługuje wszystkie systemy w danym fragmencie pojazdu. Sercem tej nowej struktury jest komputer wysokiej wydajności (HPC) – centralna jednostka, która zarządza najbardziej zaawansowanymi funkcjami samochodu. Taka konsolidacja upraszcza konstruk-
RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=