E-Auto Service MAnager 8/2025

zarządzanie I wyposażenie I technika e-AUTO SERVICE Nr 08/2025 m a n a g e r ISSN 1895-9253 • WARSZTAT GOTOWY NA ELEKTROMOBILNOŚĆ • JAK WYCENIĆ USŁUGI, BY PRZYCIĄGNĄĆ KLIENTA I ZAPEWNIĆ RENTOWNOŚĆ? • AKCJE SERWISOWE

W NUMERZE Wydawca E-Business Press Sp. z o. o. Al.Jerozolimskie 81/7.10 02-001 Warszawa biuro@e-businesspress.pl www.autoservicemanager.pl REKLAMA Paweł Mularski pawel.mularski@e-businesspress.pl PRENUMERATA biuro@e-businesspress.pl REDAKCJA Paweł Bronisz pawel.bronisz@e-businesspress.pl Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść materiałów reklamowych. Wydawca zastrzega sobie prawo do skrótów nadesłanych materiałów. Wszystkie prawa zastrzeżone. Przedruk w całości i części wyłącznie za zgodą Wydawcy. zarządzanie I wyposażenie I technika e-AUTO SERVICE Nr 08/2025 m a n a g e r ISSN 1895-9253 • WARSZTAT GOTOWY NA ELEKTROMOBILNOŚĆ • JAK WYCENIĆ USŁUGI, BY PRZYCIĄGNĄĆ KLIENTA I ZAPEWNIĆ RENTOWNOŚĆ? • AKCJE SERWISOWE PULS BRANŻY 4 WARSZTAT GOTOWY NA ELEKTROMOBILNOŚĆ 8 PRZYSZŁOŚĆ NALEŻY DO OPROGRAMOWANIA 12 WYSOCE FUNKCJONALNA ODZIEŻ ROBOCZA 16 DOBRY MECHANIK WIE, CZEGO NIE PRZEOCZYĆ 20 CASTROL TESTUJE WYDAJNOŚĆ SMARNYCH DO SAMOCHODÓW CIĘŻAROWYCH 26 RYNEK MOTORYZACYJNY W CZERWCU WARSZTAT 30 JAK WYCENIĆ USŁUGI, BY PRZYCIĄGNĄĆ KLIENTA 34 JAK ZWIĘKSZYĆ PRZYCHODY WARSZTATU SAMOCHODOWEGO 40 CZĘŚCI SAMOCHODOWE POD LUPĄ 44 CO MÓWIĄ ETYKIETY NOWOŚCI I WYDARZENIA 48 PRZEGLĄD NOWOŚCI

PULS BRANŻY 4 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2025 Zacznijmy od liczb: 4,3 miliona. Taka będzie liczba pojazdów elektrycznych, które według prognoz Statista będą jeździć po europejskich drogach do 2029 roku. A co się stanie, gdy któryś z nich się zepsuje? Jest to pytanie, które jako niezależne warsztaty, musicie sobie teraz zadać. Czasu jest jeszcze dość, aby uplasować się jako warsztat naprawy samochodów elektrycznych i zyskać przewagę nad konkurencją. Nawet jeśli w tej chwili nie zdecydujecie się na zmianę, ostatecznie możecie być zmuszeni do obsługi klientów z samochodami elektrycznymi. Jest jednak kilka rzeczy, o których należy pamiętać, aby przejście na nową technologię i praca z nią odbyły się sprawnie. Udajmy się zatem w drogę do stworzenia własnego warsztatu naprawy samochodów elektrycznych – krok po kroku: 1. Zdobywanie wiedzy i certyfikatów Między samochodami elektrycznymi a samochodami spalinowymi występują znaczne różnice pod względem komponentów, sposobu działania i serwisowania. Cyfryzacja wielu systemów mobilności elektrycznej jest bardziej zaawansowana niż silników spalinowych, co oznacza, że podczas przeprowadzania napraw mechanicy samochodowi muszą uwzględnić oprogramowanie. Ponadto praca przy instalacji wysokiego napięcia stawia rygorystyczne wymagania w zakresie bezpieczeństwa pracy. Podstawą stworzenia warsztatu naprawy samochodów elektrycznych są zatem szkolenia dla pracowników. Muszą odbywać się nie tylko na początku, lecz regularnie – elektromobilność to rynek napędzany innowacjami, ELEKTROMOBILNOŚĆ 2025

PULS BRANŻY 5 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2025 na którym wciąż mogą występować duże przeskoki technologiczne. Ponadto pracownicy warsztatu muszą zdobyć uprawnienia SEP, by zgodnie z Polskim ustawodawstwem mogli przystąpić do pracy z systemami wysokonapięciowymi. Przygotowanie się do zdobycia uprawnień SEP pozwala jednocześnie zdobyć wiedzę na temat bezpieczeństwa pracy z samochodami elektrycznymi (i nie tylko). 2. Budowa infrastruktury warsztatu naprawy samochodów elektrycznych Jeśli chcecie założyć warsztat naprawy samochodów elektrycznych, musicie mieć możliwość bezpiecznego uniesienia samochodu elektrycznego – nie każdy podnośnik samochodowy nadaje się do tego typu pojazdów. Samochody elektryczne stawiają szczególne wymagania względem techniki podnoszenia, które pozwalają mechanikom uzyskać dostęp do akumulatora i innych komponentów. Pomosty podnoszące muszą być również dostosowane do masy i konstrukcji pojazdów elektrycznych. Właściciele warsztatów powinni uwzględnić w swoich planach instalację stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Tego rodzaju urządzenia umożliwiają ładowanie pojazdów podczas wykonywania przy nich prac – stanowi to olbrzymią korzyść dla klientów. Zaleca się instalację infrastruktury w wyraźnie oddzielonym obszarze wysokiego napięcia warsztatu.

PULS BRANŻY 6 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2025 3. Zakup narzędzi specjalnych Stara dobra grzechotka nadal będzie przydatna przy naprawie pojazdów elektrycznych. Jednak warsztaty muszą się również zaopatrzyć w liczne narzędzia specjalne do naprawy samochodów elektrycznych i hybrydowych. Zaawansowana technologia testowania i pomiarów odgrywa ważną rolę w konserwacji pojazdów i akumulatorów wysokiego napięcia. Urządzenia diagnostyczne, takie jak Hella Gutmann mega macs X, opracowano specjalnie z myślą o konserwacji pojazdów elektrycznych. Urządzenia te umożliwiają precyzyjną diagnostykę i usuwanie usterek oraz oferują, w połączeniu z MT -HV, pełen zakres pomiarów elektrycznych niezbędnych przy pracach z systemami wysokiego napięcia. Pomiary te mogą być wykonywane w trybie „manualnym” dla doświadczonych techników jak i w trybie „wspieranym” gdzie oprogramowanie prowadzi mechanika przez cały proces pomiarowy i interpretuje poszczególne wyniki.

PULS BRANŻY 7 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2025 4. Zapewnienie wyposażenia w zakresie bezpieczeństwa oraz informacji dotyczących bezpieczeństwa Praca przy silnikach wysokonapięciowych stawia przed warsztatami nowe wyzwania w zakresie bezpieczeństwa. Przede wszystkim warsztaty muszą zapewnić każdemu pracownikowi środki ochrony indywidualnej. Obejmuje to rękawice elektroizolacyjne, osłony twarzy i ogólną odzież ochronną, przydatne mogą być również izolowane drążki pomocnicze w awaryjnych sytuacjach. Warto pamiętać, że obowiązują przepisy dotyczące środków ochrony indywidualnej , aby mogły być dopuszczone do prac przy układach wysokiego napięcia. Na przykład w Europie kryteria dla tego typu odzieży ochronnej określa dyrektywa 89/686/EWG w sprawie środków ochrony indywidualnej. Narzędzia, którymi na co dzień posługują się pracownicy warsztatów naprawy samochodów elektrycznych, również muszą być pokryte materiałami izolacyjnymi. Ponadto precyzyjne i jednoznaczne oznakowanie w obszarze wysokiego napięcia oraz widoczne ustawienie i zawieszanie materiałów informacyjnych zwiększają bezpieczeństwo pracy. 5. Zapewnienie zapasu komponentów Samochód jest w warsztacie, urządzenie diagnostyczne wykryło usterkę, narzędzia izolowane są gotowe do użycia – brakuje jedynie części zamiennej. Ale i w tym przypadku warsztaty muszą zmienić podejście i odpowiednio się przygotować. Wynika to z faktu, że wielu dealerów nadal specjalizuje się w częściach do samochodów spalinowych. Znalezienie hurtowni, która dysponuje ofertą części zamiennych do samochodów elektrycznych, które można zamówić w krótkim czasie, nie jest łatwym zadaniem – szczególnie gdy w warsztacie stoją samochody elektryczne różnych producentów. Dlatego systematycznie poszerzamy naszą ofertę wysokiej jakości komponentów do samochodów elektrycznych i wprowadzamy je na Polski rynek. W stronę przyszłości z własnym warsztatem naprawy samochodów elektrycznych Przystosowanie warsztatu do elektromobilności wymaga szkoleń, sprzętu i infrastruktury – a także inwestycji. W rzeczywistości eksperci szacują, że koszty inwestycji mogą wynieść średnio kilka tysięcy euro. Według Statista globalny udział rynku do roku 2029 może wzrosnąć do 990,4 mld USD. W perspektywie średnioterminowej, inwestycja w rozbudowę własnego warsztatu na potrzeby napraw samochodów elektrycznych może zwrócić się z dużą nawiązką.

PULS BRANŻY 8 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2025 PRZYSZŁOŚĆ NALEŻY DO OPROGRAMOWANIA Jeszcze do niedawna samochód po kilku latach po prostu się starzał. Dziś – dzięki oprogramowaniu – może zyskiwać nowe funkcje i aktualizacje, które zwiększają jego możliwości z biegiem czasu. Coraz więcej producentów rozwija koncepcję Software-Defined Vehicle (SDV) – pojazdu, którego działanie, podobnie jak w przypadku smartfona, można ulepszać zdalnie, bez konieczności fizycznej ingerencji. To podejście zmienia sposób, w jaki myślimy o samochodzie: nie jako o zamkniętym produkcie, ale jako o stale rozwijającej się platformie. W modelu Software-Defined Vehicle samochód przestaje być produktem o stałych możliwościach. Zamiast tego staje się platformą, którą można rozwijać – nawet wiele lat po zakupie. Funkcje, które kiedyś wymagały kosztownej modernizacji w serwisie, dziś mogą pojawić się w aucie zdalnie, za pomocą aktualizacji oprogramowania. – SDV to podejście, w którym to software w dużej mierze definiuje, co potrafi samochód. Dzięki temu możliwe jest wprowadzanie nowych rozwiązań w trakcie eksploatacji pojazdu, bez ingerencji w jego fizyczną strukturę. To oznacza, że auto może zyskać nowe funkcje – na przykład ulepszenia algorytmów systemu wspomagania jazdy autonomicznej czy aktualizację systemów multimedialnych (w tym asystentów głosowych) – nawet kilka lat po opuszczeniu salonu. Dla użytkownika to ogromna zmiana: samochód nie tylko się nie starzeje, ale realnie zyskuje na funkcjonalności – mówi Łukasz Okoń, Architekt Oprogramowania w Capgemini Polska. SAMOCHÓD, KTÓRY SIĘ NIE STARZEJE.

PULS BRANŻY 9 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2025 Otwiera to drogę do wdrażania rozwiązań, które do tej pory były dostępne wyłącznie w nowych modelach. Kluczową rolę odgrywa tu jednolita, nowoczesna architektura sprzętowa, która pozwala producentom swobodnie budować nowe modele samochodów bez konieczności tworzenia oprogramowania za każdym razem na nowo. Nowoczesne, platformowe podejście do projektowania oprogramowania jest skalowalne, reużywalne i otwarte na nowe funkcje. Elastyczne funkcje i subskrypcje Dla kierowców jednym z najbardziej obiecujących kierunków rozwoju SDV jest możliwość elastycznego korzystania z funkcji samochodu – bez konieczności kupowania ich na stałe. Zamiast inwestować w drogi pakiet już przy zakupie, użytkownik może najpierw przetestować wybrane rozwiązania, jak np. system parkowania czy usługa jazdy autonomicznej, i dopiero później zdecydować o ich wykupieniu. Możliwe jest też aktywowanie konkretnych funkcji tylko wtedy, gdy są potrzebne – na przykład na czas wakacyjnego wyjazdu, kiedy przez długą trasę można skorzystać z jazdy wspomaganej, by zredukować zmęczenie. Niektórzy producenci oferują także subskrypcje zwiększające moc silnika. – Z perspektywy producenta to podejście oznacza nie tylko wygodę dla użytkownika, ale też realne oszczędności. Ujednolicona platforma sprzętowa może być wykorzystywana w wielu modelach, a zróżnicowanie oferty odbywa się na poziomie software’u – tańszego, szybszego w produkcji i łatwego do modyfikacji. To otwiera drogę do nowych modeli biznesowych i budowania trwalszych relacji z klientami – dodaje Łukasz Okoń.

PULS BRANŻY 10 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2025 Od setek sterowników do centralnych komputerów Tradycyjne samochody korzystały z dziesiątek osobnych sterowników (ECU), z których każdy odpowiadał za jedną lub maksymalnie kilka funkcji – jak wycieraczki czy klimatyzacja. To rozwiązanie wymagało tworzenia oprogramowania wiele razy na nowo dla każdego ECU. Dzięki postępowi technologicznemu wiele tych funkcji można dziś zintegrować w ramach kilku wydajnych jednostek. Zamiast przypisywać sterownik do każdej funkcji, producenci przechodzą na tzw. architekturę strefową (Zonal Architecture), w której jeden moduł obsługuje wszystkie systemy w danym fragmencie pojazdu. Sercem tej nowej struktury jest komputer wysokiej wydajności (HPC) – centralna jednostka, która zarządza najbardziej zaawansowanymi funkcjami samochodu. Taka konsolidacja upraszcza konstruk-

PULS BRANŻY 11 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2025 cję, ale stawia nowe wyzwania przed inżynierami: konieczne są nowe kompetencje i podejścia, które pozwolą tworzyć oprogramowanie do systemów znacznie bardziej złożonych niż dawniej. Testowanie pod presją – wyzwania związane z AI Wraz ze wzrostem złożoności systemów wbudowanych, a zwłaszcza tych używających algorytmów sztucznej inteligencji, testowanie staje się jednym z kluczowych wyzwań w projektowaniu nowoczesnych pojazdów. Niegdyś sprawdzenie poprawnego działania czujnika czy algorytmu deszczu i wycieraczek było stosunkowo proste, dziś mamy do czynienia z tysiącami zmiennych i decyzjami podejmowanymi w czasie rzeczywistym. – W przypadku algorytmów AI, zwłaszcza tych stosowanych w autonomicznej jeździe, testowanie polega na analizie setek możliwych scenariuszy testowych i próbie symulacji wszystkich możliwych danych wejściowych. Nawet jeśli przewidzimy wszystkie kombinacje, sieć neuronowa może zadziałać inaczej, bo jej natura nie jest w pełni deterministyczna. Dlatego ogromny nacisk kładziemy na symulacje – zanim kod trafi na docelowy hardware, testujemy go w środowisku Software in the Loop, gdzie możemy analizować tysiące przypadków automatycznie w ramach procesu Continous Integration – wyjaśnia Paweł Kmiecik, Tester Oprogramowania w Capgemini Polska. Ten model pracy pozwala nie tylko szybko wykrywać błędy, ale także wykorzystywać dane z realnych sytuacji drogowych – np. jak kierowcy reagują na objazdy czy wypadki. Zbierane w chmurze dane są analizowane i wykorzystywane do dalszego trenowania algorytmów, dzięki czemu system może się uczyć i stale doskonalić. Tylko w ten sposób możliwe będzie osiągnięcie wyższych poziomów autonomii, czyli takich, które nie będą już potrzebować uwagi kierowcy. Przyszłość na kołach – droga, która dopiero się zaczyna Przejście na model pojazdów definiowanych przez oprogramowanie to jeden z największych przełomów w historii motoryzacji. Dla tradycyjnych producentów to ogromne wyzwanie – wymaga nie tylko zmiany technologii, ale też podejścia, organizacji pracy i kompetencji zespołów inżynierskich To jednak nie tylko wyzwanie, ale również szansa rozwojowa. Obecnie branża intensywnie poszukuje specjalistów w zakresie skalowalnych rozwiązań programistycznych, architektury systemów wbudowanych oraz rozwoju oprogramowania w modelu ciągłej integracji i wdrażania (CI/CD) – kompetencji doskonalonych od lat w innych sektorach technologii. Dla wielu inżynierów otwierają się nowe możliwości w motoryzacji, która właśnie wkracza w swoją cyfrową epokę. Więcej na ten temat w podcaście TechChatter.

PULS BRANŻY 12 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2025 PRZYJEMNA I WYGODNA DO NOSZENIA W LECIE Kiedy temperatura rośnie, dobrze jest mieć odzież, która chroni przed gorącem. Wysokiej jakości kolekcja Peak oraz innowacyjne t-shirty z kolekcji Mewa Basic Air, oferowane przez usługodawcę w obszarze tekstyliów, jakim jest firma Mewa, stanowią idealne wyposażenie dla pracowników do pracy w upalne dni. Kombinacja tych elementów odzieży nie tylko zapewnia ochronę w gorące dni, ale dzięki inteligentnej strukturze tkaniny stwarza także przyjemny klimat dla ciała – również podczas wykonywania intensywnych czynności. Właściwości ochronne i funkcje odzieży Mewa Peak Odzież robocza Mewa Peak o sportowym, dynamicznym wyglądzie, opracowana została dla osób zatrudnionych w przemyśle i rzemiośle. Cechą szczególną tej odzieży jest hybrydowa koncepcja materiału: dzięki połączeniu różnych nowoczesnych rozwiązań w zakresie tkanin powstały elementy odzieży o funkcjonalnościach zorientowanych na poszczególne strefy ciała. Tkaniny te zawierają obszary rozgrzewające WYSOCE FUNKCJONALNA ODZIEŻ ROBOCZA W RAMACH KOMPLEKSOWEJ USŁUGI FIRMY MEWA

PULS BRANŻY 13 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2025 i chłodzące, chronią miejsca szczególnie narażone na działanie czynników zewnętrznych i są elastyczne tam, gdzie wymagana jest optymalna swoboda ruchów. Zastosowane tkaniny funkcyjne są oddychające i wyrównują temperaturę ciała. Tym samym zmniejszona jest skłonność do pocenia się, a przyjemne uczucie podczas noszenia towarzyszy pracownikowi przez cały dzień. T-Shirty i koszulki polo z kolekcji Mewa Basic Air Przyjemne uczucie na skórze – także podczas letnich upałów – zapewniają produkty z kolekcji Mewa Basic Air. W przypadku t-shirtów zastosowano tu strukturę tkaniny zaopatrzonej od strony wewnętrznej w warstwę z przędzy poliestrowej oraz w cienką warstwę bawełny. Dzięki takiej kombinacji wilgoć może być szybciej uwalniana na zewnątrz i odparowywana. Koszulki polo z kolekcji Mewa Basic Air natomiast zwierają

PULS BRANŻY 14 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2025 mikroskopijne cząsteczki lawy umieszczone we włóknach poliestrowych. Te naturalne minerały pozwalają uwalniać lub magazynować ciepło i wilgoć ciała zależnie od potrzeb. W ten sposób powstała szybMewa oferuje odzież roboczą w ramach kompleksowej usługi, odciążającej użytkownika w zakresie profesionanej pielęgacji, napraw i wymiany elementów odzieży w razie potrzeby (zdjęcia: Mewa).

PULS BRANŻY 15 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2025 Mewa Grupa Przedsiębiorstw Mewa z siedzibą w Wiesbaden jest jednym z wiodących europejskich dostawców oferujących kompleksowy serwis tekstyliów przemysłowych. Głównymi elementami oferty są czyściwa wielokrotnego użytku, a także odzież robocza i ochronna dla przemysłu, rzemiosła, gastronomii oraz służby zdrowia. Usługa B2B obejmuje konsultacje, dostawę, pielęgnację i naprawę oraz wymianę tekstyliów zgodnie z certyfikowanymi standardami jakości, higieny i bezpieczeństwa. W Europie odzież roboczą firmy Mewa nosi ponad 1,1 mln pracowników, a około 3 mln osób używa czyściw wielokrotnego użytku do czyszczenia maszyn i urządzeń. Mewa jest firmą rodzinną, posiada w Europie 51 lokalizacji, zatrudnia 6000 pracowników, zaopatruje ponad 200 000 klientów. W 2023 roku obroty firmy wyniosły 896 mln euro. Firma Mewa została założona w 1908 roku i jest pionierem w obszarze zrównoważonych usług tekstylnych. Strategia firmy jest konsekwentnie zorientowana na zrównoważony rozwój. Firma Mewa była wielokrotnie wyróżniana za zorientowanie na klienta oraz zarządzanie jakością i zasobami. koschnąca, regulująca klimat ciała, odzież wierzchnia dająca uczucie lekkości i świeżości podczas noszenia. Możliwość łączenia daje wiele opcji T-shirty z krótkim rękawem oraz koszulki polo kolekcji Basic Air są optymalnie dostosowane do oddychających stref kurtki „Peak“ zaopatrzonej w pasek w talii i harmonizują z nią pod względem kolorystycznym Jak to zwykle bywa w przypadku firmy Mewa, także odzież oferowana jest w ramach praktycznej, kompleksowej usługi. Obejmuje ona dostawę i odbiór, profesjonalną pielęgnację, serwis naprawczy i wymianę elementów odzieży w razie potrzeby. Ponadto w umowie z firmą Mewa może być uwzględnione dostosowanie do danego sezonu. Oznacza to, że odzież robocza pracowników jest automatycznie uzupełniana w określonym czasie o niezbędne artykuły letnie.

PULS BRANŻY 16 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2025 DOBRY MECHANIK WIE, CZEGO NIE PRZEOCZYĆ Są takie elementy i części w samochodzie, o których kierowcy po prostu nie pamiętają. Kiedy w warsztatach motoryzacyjnych pada pytanie o ostatnią kontrolę czy wymianę – zapada niezręczna cisza. Mechanicy przestrzegają właścicieli aut, aby niektórych rzeczy nie odkładać na “kiedyś”, ponieważ potem problemy stają się poważne i przede wszystkim kosztowne. Niektóre czynności serwisowe w samochodach są rzadziej wykonywane, a jeszcze inne w ogóle. W efekcie, po długotrwałym zaniedbaniu, przyczyniają się do coraz poważniejszych usterek. Na pytanie o regulację luzów zaworowych wielu kierowców odpowie pytaniem: a to coś takiego jeszcze się robi? Natomiast zakłady regeneracji i napraw silników mają całe stosy głowic, które uległy pęknięciu z powodu zaniedbania w tym temacie. W wielu silnikach wciąż mamy mechaniczną regulację zaworów, szczególnie istotną przy zasilaniu autogazem. – Zaniedbania w kontroli luzu zaworowego są najczęstszą przyczyną problemów z silnikami na gaz. Początkowo objawią się często ignorowaną kontrolką check engine, potem głośną pracą silnika, w końcu delikatnym poszarpywaniem, aż doprowadzą do wypadania zapłonów. W ostateczności silnik trafia na stół warsztatu mechanicznego, ale jest już za późno. Naprawa głowicy jest czasochłonna i kosztowna – przestrzega Adam Lehnort, ekspert należącej do firmy Moto-Profil sieci ProfiAuto. Zapomniane świece zapłonowe I takich przypadków, kiedy zaniedbanie jednej z zapomnianych czynności serwisowych przeradza się w narastający z czasem problem, aż dochodzi do kosztownej awarii, jest wiele. – Podobnie jest ze świecami zapłonowymi. O oleju, filtrze powietrza ZIGNORUJESZ TO? DOSTANIESZ PO KIESZENI!

PULS BRANŻY 17 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2025 czy kabinowym wielu kierowców jeszcze pamięta. O świecach najczęściej przypominają mechanicy, zwłaszcza kiedy silnik pracuje już nierówno, zaczyna przerywać. Ale jeśli do tego doszło, to taka świeca mogła już pęknąć albo nieregularny zapłon doprowadził do zalania paliwem oleju, albo wytworzenia ogromnej ilości nagaru – uświadamia ekspert ProfiAuto. Kierowcy najczęściej pamiętają o płynie do spryskiwaczy, ale o hamulcowym już niekoniecznie. Co prawda stary płyn hydrauliczny najwyżej doprowadzi do spadku skuteczności hamulców. Natomiast dzięki jego wymianie co 2 lata, jak zaleca wielu producentów, usprawnimy proces hamowania. Przy okazji mechanik skontroluje układ pod kątem szczelności przewodów oraz rozrusza elementy złączne, których nie da się już rozruszać, kiedy były nieodkręcane przez 10 lat. Układ hamulcowy to nie tylko tarcze i klocki Z hamulcami jest jeszcze jeden problem – przednie zużywają się dość wcześnie, ale tylne prawie w ogóle. Po latach zaciski zazwyczaj przestają pracować, a w autach z bębnami hamulce nie tylko nie działają, ale są zanieczyszczone i skorodowane. Raz na rok-dwa również tylne hamulce powinny być chociaż poddane kontroli, a elementy pracujące co jakiś czas przesmarowane lub w razie potrzeby zregenerowane.

PULS BRANŻY 18 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2025 – Praktyka warsztatowa pokazuje, że nawet w przednich hamulcach zaciski po kilku latach są w opłakanym stanie. Należy je rozebrać, przesmarować, a w razie potrzeby niektóre części wymienić na nowe. Nieważne, czy wymieniamy tarcze i klocki, czy też nie. W samochodach hybrydowych, w który sam silnik spowalnia pojazd robi się to rzadko, przez co regularny serwis hamulców jest niezbędny – podkreśla Adam Lehnort. Hamulce to tylko jeden obszar układu jezdnego, ale jest jeszcze zawieszenie. Na szczęście konieczność smarowania przez kalamitki to już historia, ale kontrola geometrii to wciąż temat aktualny. A przy rosnących cenach opon, zwłaszcza tych w dużych, nietypowych rozmiarach w nowszych samochodach, to niezwykle istotna kwestia. Zaniedbanie w tym zakresie potrafi skrócić żywotność ogumienia nawet o jedną trzecią, co niestety kończy się sporym wydatkiem lub szukaniem oszczędności w postaci tanich, chińskich opon. Poza tym ustawienie geometrii ma znaczenie dla działania systemów wspomagających kierowcę, a to już ma wpływ na bezpieczeństwo. Olej nie tylko w silniku Olej wymieniamy zazwyczaj regularnie, w różnych interwałach, ale wielu uwierzyło w założenie producentów aut, że dotyczy to tylko silnika. W skrzyni biegów olej jest dożywotni, a o ten w pozostałych przekładniach najlepiej nie pytać. Po przebiegach rzędu 200 tys. km zaczynają się problemy, a sama wymiana oleju już nie pomoże. Większość producentów samochodów nie ma w ogóle w planie serwisowym wymiany olejów przekładniowych. Co do zasady są dożywotnie. Pytanie tylko, jak bardzo nam zależy na żywotności tych podzespołów. – Kierowcy coraz częściej wybierają modele z automatyczną skrzynią biegów i tu świadomość rośnie. Warsztaty mają klientów, którzy pamiętają, że skrzynie też potrzebują świeżego oleju. Ale głównie automatyczne. Wciąż nie ma świadomości, że mechanicznym przekładniom również wskazana jest wymian oleju. Dotyczy to nie tylko skrzyń biegów, ale także innych rodzajów przekładni – zauważa ekspert sieci ProfiAuto Serwis. W zależności od konstrukcji auta, przekładnia może być jedna (skrzynia biegów) lub więcej. Samochody z tylnym napędem mają dwie (skrzynia biegów i tylny dyferencjał). W autach 4x4 olej nierzadko wymienia się też w sprzęgle dołączającym napęd, skrzyni rozdzielczej czy oddzielnie w przednim dyferencjale. Warto też pamiętać, że niektóre skrzynie automatyczne mają filtr, który trzeba bezwzględnie wymienić wraz z olejem. Zdaniem eksperta ProfiAuto Serwis, dobrze jest założyć sobie interwał wymiany dla wszystkich olejów przekładniowych co dwie, trzy lub cztery wymiany oleju w silniku. Oczywiście interwały dobrze jest uzgodnić z mechanikiem.

PULS BRANŻY 19 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2025 Filtry, paski i inne drobiazgi Który kierowca ostatnio wymieniał filtr paliwa? O ile właściciele diesli jeszcze czasami o tym pamiętają, to użytkownicy aut benzynowych niekiedy bywają zaskoczeni, że w ogóle muszą to robić. Nie ma się co dziwić, skoro niektórzy producenci tego nie zalecają. Problemy przychodzą powoli, z czasem, a finałem jest usterka pompy paliwa lub wtryskiwacza. Wtedy kierowcy dowiadują się, że paliwo też przechodzi przez filtr. Wszystkie płyny, podobnie jak oleje, nie są dożywotnie. W starszych autach mamy płyn hydrauliczny w układzie kierowniczym. Jego trwałość jest duża, ale raz na 100 tys. km warto go wymienić. Podobnie z płynem chłodniczym, który po czasie traci swoje właściwości, ale też zanieczyszcza układ, doprowadza do korozji elementów chłodnicy czy nawet pompy chłodzenia. To z kolei może przyczynić się do przegrzania silnika i kosztownej naprawy. Kierowcy najczęściej pamiętają o napędzie rozrządu, ale rzadziej o paskach napędzających osprzęt silnika. Zawsze należy je wymieniać wraz z rozrządem, bo zerwanie takiego paska może prowadzić do groźnych konsekwencji. Wkręcony w jedno z kół pasowych czy oddzielny układ może narobić poważnych szkód pod maską. Kierowco, podładuj akumulator Choć użytkownicy dróg regularnie mają z tym problemy, to wciąż zapominają. Mowa o akumulatorach, które bezobsługowe są tylko z nazwy. Chodzi tu wyłącznie o kontrolę poziomu elektrolitu. Obecnie już czegoś takiego się nie robi. Właśnie z tego powodu tym bardziej należy akumulator ładować. Chcesz to przełożyć na jesień? Może być za późno, bo to właśnie latem akumulator najbardziej dostaje w kość. – Obecnie dużo jeździmy samochodami na krótkich dystansach, co powoduje stałe niedoładowanie akumulatora rozruchowego. Nie ma znaczenia, czy mówimy o autach spalinowych, hybrydowych, czy nawet elektrycznych. Rozładowanie zdarza się w każdym rodzaju napędu. Alternatory sobie z tym nie radzą. Ładowanie akumulatora 2-3 razy w roku przy takiej krótkodystansowej eksploatacji to obowiązek. Jeśli jeździcie bardzo często, właściwie codziennie, ale przebiegi roczne nie przekraczają 5 tys. km, akumulator należy ładować jeszcze częściej. Jeśli tego nie zrobicie, co za 2-3 lata będziecie go wymieniać, a to obecnie wraz z usługą kompleksowej wymiany niemały koszt – wyjaśnia Adam Lehnort. Są tylko dwie metody serwisowania samochodu tak, by nie pominąć żadnej z czynności okresowych. Samodzielnie i skrupulatnie prowadzić harmonogram lub oddać auto pod opiekę dobrego warsztatu. Takiego, w którym będziecie mieli własną historię i plan serwisowy, a mechanik nie pominie żadnej czynności. Kluczem do trwałości i niezawodności pojazdu jest dbałość nie tylko o te najważniejsze podzespoły, ale także o te pozornie mniej istotne części i płyny. W końcu diabeł tkwi w szczegółach.

PULS BRANŻY 20 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2025 CASTROL TESTUJE WYDAJNOŚĆ ŚRODKÓW SMARNYCH DO SAMOCHODÓW CIĘŻAROWYCH PODCZAS RAJDU BAJA ESPAÑA ARAGÓN 2025 Wspierany przez Castrol zespół ciężarowy wystartuje w rajdzie Baja España Aragón w Hiszpanii w dniach 25–27 lipca w ramach programu oceny wydajności olejów silnikowych w ekstremalnych warunkach. Castrol z determinacją dąży do maksymalizacji niezawodności i dalszego zwiększania wydajności w 2025 roku, a wyniki zebrane podczas rajdu będą wykorzystywane przy rozwoju przyszłych generacji zaawansowanych środków smarnych do pojazdów ciężarowych. Holenderski Firemen Dakar Team stosuje produkty Castrol w wysokowydajnym silniku swojego pojazdu, zbudowanego przez specjalistów od rajdowych ciężarówek z MM Technology. Podczas Rajdu Dakar 2025 pobrano próbki używanych środków smarnych do szczegółowej analizy, którą przeprowadził zespół badawczo-rozwojowy Castrol w siedzibie firmy w Pangbourne w Wielkiej Brytanii. Jej wyniki wykorzystuje się obecnie do dalszej optymalizacji istniejącej gamy zaawansowanych środków smarnych Castrol do pojazdów użytkowych oraz do opracowywania nowych formulacji. Amanda Davies, Sponsorship & Event Manager w Castrol Europe, powiedziała: „Castrol z ogromną dumą kontynuuje współpracę z Firemen Dakar Team podczas zmagań w rajdzie Baja España Aragón. Nasze środki smarne testowane są w najtrudniejszych warunkach i

PULS BRANŻY 21 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2025 pomagają utrzymać odpowiednią temperaturę ciężarówki oraz zapewniają jej optymalne osiągi”. Przedstawiciel Castrol Dakar Team dodał: „Od styczniowego debiutu naszej ciężarówki w Rajdzie Dakar spędziliśmy niezliczone godziny, by jak najlepiej poznać naszą maszynę. To już nie tylko ciężarówka – to członkini naszego zespołu. Wprowadziliśmy kluczowe modyfikacje poprawiające jej osiągi: jest szybsza, bardziej niezawodna i gotowa na poważny sprawdzian w warunkach prawdziwego wyścigu. Temperatury w Hiszpanii są bardzo zbliżone do tych, z jakimi zmierzymy się podczas Dakaru 2026, a trasa stawia ogromne wyzwania dla hamulców, jak i silnika oraz środków smarnych – to idealna okazja, by sprawdzić granice możliwości

PULS BRANŻY 22 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2025 naszej ciężarówki i całego zespołu. Nie możemy się doczekać, co przyniesie ten kolejny etap.” Sprawdzone rozwiązania w segmencie olejów do pojazdów użytkowych Szeroka gama środków smarnych Castrol do pojazdów użytkowych została opracowana specjalnie pod kątem wymagających zastosowań z wydłużonymi okresami między wymianami oleju. Każdy produkt jest w stanie sprostać ekstremalnym obciążeniom i temperaturom, ponieważ został zaprojektowany tak, aby spełniać wysokie standardy dotyczące wydajności i ochrony. Castrol VECTON z System Pro Technology™ to flagowa linia zaawansowanych olejów silnikowych do pojazdów ciężarowych z silnikami wysokoprężnymi. Technologia System Pro Technology™ Castrol zapewnia do 45% dodatkowej rezerwy wydajności i przeciwdziała rozkładowi oleju, skutecznie zwalczając utlenianie i osady, neutralizując szkodliwe kwasy, kontrolując napowietrzanie oleju, dostosowując się do podwyższonych temperatur i przeciwdziałając utracie lepkości, w celu utrzymania optymalnych właściwości smarnych. Zalety te wydłużają cykl życia oleju i pozwalają uzyskać maksymalny okres między jego wymianami. Oleje Castrol CRB do silników Diesla zapewniają doskonałą ochronę silników w pojazdach użytkowych, pomagając im działać bardziej wydajnie i dłużej, pozwalając uniknąć nieoczekiwanych przestojów oraz minimalizując koszty napraw. Olej silnikowy Castrol CRB Turbomax z technologią Durashield™ przeciwdziała szkodliwemu wpływowi ciepła, osadów i zużycia, zapewniając do 40% lepszą ochronę przed zużyciem, a tym samym długą żywotność silnika w pełnej sprawności. Oleje silnikowe Castrol CRB Multi i Castrol CRB Monograde zawierają dodatki myjące usuwające cząsteczki, które w przeciwnym razie mogłyby gromadzić się na powierzchniach silnika, co pozwala zmniejszyć ilość osadów. Zawierają także przeciwutleniacze, które przerywają reakcje chemiczne prowadzące do gęstnienia oleju. W efekcie skutecznie zapobiegają powstawaniu osadów na tłoku i zachowują lepkość, co sprzyja sprawnemu działaniu silnika przez długie lata. Najnowszą premierą w gamie Castrol jest olej VECTON 5W-30 F-TRUCKS CK-4, opracowany z myślą o szerokiej gamie pojazdów ciężarowych marki Ford Trucks. Produkt spełnia wymagania specyfikacji WSS-M2C213-A1, opartej na standardach ACEA E6 i E9, i jest przeznaczony m.in. do modelu F-MAX z silnikiem Ecotorq Euro 6. Olej spełnia także wymagania klasy API CK-4, zapewniając wysoką ochronę w nowoczesnych jednostkach napędowych. Aby dowiedzieć się więcej o gamie środków smarnych i płynów Castrol do pojazdów użytkowych, odwiedź stronę: https://www.castrol.com/ pl_pl/poland/home/products/commercial-vehicle/commercial-product-type.html

PULS BRANŻY 23 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2025 TEXTAR TRUCK SHOW PODLASIE 2025 Zbliża się tegoroczna edycja Truck Show Podlasie 2025 – motoryzacyjnego święta gromadzącego miłośników ciężarówek oraz przedstawicieli branży transportowej. Wydarzenie odbędzie się w pierwszy weekend sierpnia na torze ODTJ Faworyt w Wasilkowie k. Białegostoku. Wśród partnerów imprezy po raz pierwszy znalazła się marka Textar, oferująca materiały cierne do pojazdów ciężarowych.

PULS BRANŻY 24 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2025 Szósta edycja Truck Show Podlasie cieszy się dużym zainteresowaniem uczestników oraz odwiedzających. Organizatorzy otrzymali zgłoszenia od ponad 170 firm, a na miejscu pojawi się około 300 ciężarówek. Impreza rozpocznie się w piątek, 1 sierpnia około godz. 15:00 od przejazdu kolumny uczestników na trasie z Jeżewa przez Białystok do Wasilkowa. Sobota i niedziela 2 i 3 sierpnia to dni otwarte dla odwiedzających – świetna okazja do integracji branży transportowej, a także poczucia wyjątkowej atmosfery jednego z najciekawszych zlotów ciężarówek w Polsce. Na terenie imprezy będzie można skorzystać z atrakcji przygotowanych z myślą o starszych i młodszych miłośnikach pojazdów ciężarowych. W sobotę odbędą się konkursy na najpiękniejszą ciężarówkę w różnych kategoriach, głosowanie na najładniejsze wnętrze ciężarówki, ale też rywalizacja w mniej oczywistych konkurencjach, jak na najgłośniejszy tłumik oraz najfajniejszego kierowcę. W harmonogramie znalazły się także pokaz oświetleniowy ciężarówek oraz występy zespołów muzycznych. Textar – najwyższa jakość z myślą o pojazdach użytkowych Po raz pierwszy jednym z partnerów imprezy jest Textar – marka oferująca okładziny, klocki i tarcze hamulcowe do pojazdów użytkowych. – Jesteśmy wiodącym dostawcą materiałów ciernych na montaż fabryczny oraz niezależny rynek części zamiennych. Zaangażowanie w Truck Show Podlasie to dla nas doskonała okazja, by podkreślić swoją obecność w branży transportowej i przypomnieć o naszych priorytetach. Produkty wysokiej jakości w połączeniu ze skutecznym działaniem i profesjonalnym serwisem dają efekt w postaci bezpieczeństwa na drogach – mówi Joanna Krężelok, Dyrektor polskiego oddziału firmy TMD Friction Services, właściciela marki Textar. Textar to najbardziej znana na świecie marka okładzin do pojazdów

PULS BRANŻY 25 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2025 Informacje o TMD Friction TMD Friction jest wiodącym światowym dostawcą wysokiej jakości rozwiązań ciernych dla branży motoryzacyjnej. Firma opracowuje i produkuje klocki i tarcze hamulcowe oraz okładziny hamulców bębnowych do samochodów osobowych i pojazdów użytkowych. Firma TMD Friction już od 1878 roku jest zaangażowana w wyzwania związane z bezpieczeństwem na drodze, stając się godnym zaufania liderem w dziedzinie technologii ciernych. TMD Friction dostarcza producentom pojazdów najwyższej jakości produkty oryginalnego wyposażenia (OE), a także zaopatruje niezależny rynek części zamiennych (IAM) w artykuły renomowanych marek Textar, Mintex, Don, Pagid, Cobreq i Bendix. Portfolio obejmuje również wysokowydajne produkty wyścigowe marek Pagid Racing i Mintex Racing, powstałe w oparciu o ponad stuletnie doświadczenie w sportach motorowych. Dzięki wyspecjalizowanej, globalnej grupie ponad 4200 ekspertów w dziedzinie materiałów ciernych z całego świata oraz oddziałom zlokalizowanym w Europie, na Bliskim Wschodzie, w USA, Brazylii, Meksyku, Chinach i Japonii, TMD Friction jest siłą napędową bezpiecznej i zrównoważonej mobilności przyszłości.. użytkowych. Aż 70% pojazdów użytkowych w Europie jest fabrycznie wyposażonych w okładziny hamulcowe Textar. Marka może pochwalić się też jedną z najbogatszych ofert tarcz hamulcowych do samochodów ciężarowych na rynku części zamiennych oraz szerokim portfolio klocków i szczęk hamulcowych. Niezależnie od rodzaju produktu i jego przeznaczenia, wszystkie części Textar zostały opracowane i są produkowane zgodnie z wymaganiami OE oraz z nawiązką spełniają wymagania normy ECE-R90. Więcej informacji o imprezie Truck Show Podlasie 2025 można znaleźć na stronie internetowej organizatorów wydarzenia oraz poświęconej zlotowi grupie na Facebooku. Joanna Krężelok

PULS BRANŻY 26 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2025 HYBRYDY W GÓRĘ, TANIE AUTA W ODWROCIE, MOTOCYKLE NA REKORDOWYM POZIOMIE RYNEK MOTORYZACYJNY W CZERWCU: • Stabilny popyt w motoryzacji – sprzedaż detaliczna w sektorze motoryzacyjnym wzrosła w maju o 15,7% r/r, utrzymując wysoką dynamikę na tle całego rynku. • Rynek rejestracji aut rośnie o 3% w 2025 roku – czerwiec przyniósł 341,9 tys. rejestracji, a szczególnie aktywne były firmy (+12% nowych aut m/m). • Zmiany w strukturze rynku aut używanych – coraz mniej najtańszych pojazdów, rośnie udział aut z wyższych przedziałów cenowych. • Nowe auta: hybrydy coraz popularniejsze – oferta hybryd wzrosła o 8,4 p.p. r/r, podczas gdy udział aut benzynowych spadł o 9 p.p. • Motocykle z rekordowym sezonem – zainteresowanie kupujących w czerwcu było o 22 p.p. wyższe niż przed rokiem.

PULS BRANŻY 27 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2025 Czerwiec potwierdził siłę rynku motoryzacyjnego: mimo lekkiej korekty liczby rejestracji samochodów – zarejestrowano 341 951 pojazdów, czyli o 3% mniej niż w maju. Sektor automotive nadal napędza sprzedaż detaliczną, osiągając w maju imponujący wzrost o 15,7% rok do roku. Użytkownicy OTOMOTO wykazywali rekordowe zainteresowanie motocyklami – wskaźnik liczby kupujących wzrósł do 217%, o 22 p.p. więcej niż w czerwcu 2024. W segmencie aut nowych wyraźnie rosło zainteresowanie hybrydami, które stanowią już 28% oferty (+8,4 p.p. r/r). Zmienia się też struktura ofert aut używanych – udział najtańszych pojazdów do 20 tys. zł spadł o 1,4 p.p., a tych od 100 do 200 tys. zł wzrósł o prawie 1 p.p. r/r. W czerwcu OTOMOTO odwiedziło 13,3 mln użytkowników. Co istotne, średni czas wizyty wydłużył się o 7%. Dłuższe wizyty wskazują na większe zaangażowanie i mobilizację w poszukiwaniu auta. Motoryzacja pozostaje motorem sprzedaży detalicznej W czerwcu 2025 roku motoryzacja utrzymała status jednego z najsilniejszych segmentów sprzedaży detalicznej. Dane GUS za maj pokazują, że sektor ten odnotował wzrost o 15,7% rok do roku – wyraźnie powyżej ogólnego tempa wzrostu sprzedaży detalicznej na poziomie 4,4%. Korzystne tendencje makroekonomiczne – stabilna inflacja (4,1% r/r) oraz obniżka stóp procentowych do 5% – stwarzają warunki do dalszego wzrostu popytu. Rejestracje aut: firmy napędzają rynek nowych aut W czerwcu zarejestrowano 341 951 samochodów. Wynik o 3% gorszy w porównaniu do odczytu z maja jest wypadkową mniejszej aktywności osób prywatnych (-5%) i większej ze strony podmiotów gospodarczych (+5%),. Liczba rejestracji nowych aut przez biznes wzrosła aż o 12% miesiąc do miesiąca.

PULS BRANŻY 28 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2025 W skali całego 2025 roku rynek rośnie o 3% w ujęciu rocznym, a wzrost w równym stopniu napędzają klienci indywidualni i biznesowi. Rynek aut używanych: mniej tanich aut, rośnie udział droższych modeli Czerwiec 2025 przyniósł niewielki spadek liczby ogłoszeń aut używanych o 1% m/m. Utrzymuje się trend spadku udziału najtańszych aut do 20 tys. zł (-1,4 p.p. r/r) i wzrostu udziału samochodów w cenie od 100 do 200 tys. zł (+1 p.p.). Średni czas sprzedaży aut używanych wydłużył się o 1 dzień dla sprzedających indywidualnych. Nowe auta: hybrydy wypierają benzynę W czerwcu średnia dzienna liczba ogłoszeń nowych aut wzrosła o 4% m/m. Hybrydy zyskały na znaczeniu (+8,4 p.p. r/r), natomiast auta benzynowe straciły na popularności (-9 p.p. r/r). Zmienia się także struktura cenowa – największy wzrost notuje przedział 100-150 tys. zł (+3,1 p.p. r/r). Motocykle: sezon 2025 wyjątkowo udany Motocykle cieszą się rekordowym zainteresowaniem. Czerwcowy wskaźnik liczby kupujących był o 22 p.p. wyższy niż przed rokiem, a sezonowy wzrost aktywności użytkowników potwierdza, że 2025 rok może być jednym z najlepszych dla rynku jednośladów. Maszyny ciężkie: rosnąca aktywność kupujących W czerwcu 2025 roku średnia dzienna liczba ogłoszeń maszyn ciężkich spadła o 3% m/m. Mimo mniejszej podaży, rośnie zainteresowanie – wskaźnik liczby użytkowników wzrósł o 3 p.p. Szczególnie w kategorii pojazdów budowlanych zwiększył się udział ogłoszeń w przedziale cenowym do 150 tys. zł (+0,8 p.p.).

PULS BRANŻY 29 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2025

30 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2025 STRATEGIE CENOWE W WARSZTACIE SAMOCHODOWYM POZNAJ SWOJE KOSZTY – FUNDAMENT KAŻDEJ STRATEGII Zanim zaczniesz ustalać ceny, musisz dokładnie wiedzieć, ile kosztuje Cię prowadzenie warsztatu. Do kluczowych kosztów zaliczamy: Koszty stałe: czynsz za lokal, pensje pracowników, ubezpieczenia, marketing, oprogramowanie do zarządzania warsztatem. Koszty zmienne: części zamienne, materiały eksploatacyjne (oleje, smary, filtry), zużycie narzędzi, media (prąd, woda, ogrzewanie). Dokładne poznanie kosztów pozwoli Ci ustalić minimalną cenę, poniżej której nie możesz zejść, by nie dokładać do interesu. WARSZTAT Na konkurencyjnym rynku motoryzacyjnym, odpowiednie strategie cenowe mogą stanowić klucz do sukcesu warsztatów samochodowych. Właściwe wycenienie usług nie tylko przyciąga klientów, ale także zapewnia rentowność działalności. W niniejszym materiale przedstawiamy najważniejsze aspekty, które managerowie warsztatów powinni wziąć pod uwagę przy ustalaniu cen. POPULARNE STRATEGIE CENOWE W BRANŻY MOTORYZACYJNEJ Istnieje kilka podstawowych strategii cenowych, które możesz zastosować w swoim warsztacie. Najlepiej sprawdzają się modele mieszane, dostosowane do specyfiki Twojej działalności. Strategia kosztowa (koszt plus marża): To najprostszy model, polegający na dodaniu określonej marży do kosztów usługi. Jest to bezpieczna metoda, która gwarantuje rentowność, ale nie zawsze uwzględnia wartość, jaką usługa przedstawia dla klienta. Strategia oparta na wartości dla klienta: W tym modelu cena jest ustaJAK WYCENIĆ USŁUGI, BY PRZYCIĄGNĄĆ KLIENTA I ZAPEWNIĆ RENTOWNOŚĆ?

31 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2025 WARSZTAT lana na podstawie postrzeganej wartości usługi przez klienta. Jeśli oferujesz unikalne usługi, specjalistyczną wiedzę lub wyjątkową obsługę, możesz wycenić je wyżej. Przykładowo, specjalistyczna diagnostyka rzadkiego modelu samochodu będzie dla klienta warta więcej niż standardowa wymiana oleju. Strategia konkurencyjna: Polega na monitorowaniu cen konkurencji i dostosowywaniu do nich własnych stawek. Jest to dobra strategia, by utrzymać się na rynku, ale niesie ryzyko wojny cenowej, która na dłuższą metę może być szkodliwa dla wszystkich. Warto pamiętać, że nie zawsze trzeba konkurować najniższą ceną – można wyróżnić się jakością, szybkością obsługi czy dodatkowymi udogodnieniami dla klienta. ANALIZA KONKURENCJI Pierwszym krokiem w ustalaniu cen jest dokładna analiza konkurencji. Managerowie powinni zbadać, jakie ceny oferują inne warsztaty w okolicy i jakie usługi są w tych cenach zawarte. Dzięki temu można ustalić, czy nasze ceny są konkurencyjne i czy oferujemy wartość dodaną, która przyciągnie klientów. Jak to zrobić? 1. Identyfikacja konkurentów: • Zidentyfikuj inne warsztaty samochodowe w Twojej okolicy. Możesz to zrobić, przeglądając lokalne katalogi, korzystając z map online lub pytając klientów o inne warsztaty, z których korzystali. 2. Zbieranie informacji: • Zbierz jak najwięcej informacji o konkurentach. Skup się na takich aspektach jak ceny usług, zakres oferowanych usług, godziny otwarcia, lokalizacja, jakość obsługi klienta, promocje i oferty specjalne. 3. Analiza cen: • Porównaj ceny usług oferowanych przez konkurentów z Twoimi cenami. Zwróć uwagę na różnice w cenach i zastanów się, czy są one uzasadnione różnicami w jakości usług, lokalizacji czy innych czynnikach. 4. Ocena jakości usług: • Przeanalizuj jakość usług oferowanych przez konkurentów. Możesz to zrobić, przeglądając opinie klientów online, odwiedzając warsztaty jako klient incognito lub pytając klientów o ich doświadczenia.

32 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2025 WARSZTAT 5. Analiza marketingu i promocji: • Sprawdź, jakie strategie marketingowe i promocyjne stosują konkurenci. Zwróć uwagę na ich obecność w mediach społecznościowych, reklamy online, programy lojalnościowe i inne działania marketingowe. 6. Ocena mocnych i słabych stron: • Zidentyfikuj mocne i słabe strony konkurentów. Zastanów się, w czym są lepsi od Ciebie i w czym Ty możesz ich przewyższyć. Wykorzystaj te informacje do poprawy swoich usług i strategii. 7. Monitorowanie konkurencji: • Regularnie monitoruj działania konkurentów. Śledź ich nowe oferty, zmiany w cenach, opinie klientów i inne istotne informacje. Dzięki temu będziesz mógł szybko reagować na zmiany na rynku. Przeprowadzenie dokładnej analizy konkurencji pozwoli Ci lepiej zrozumieć rynek, na którym działasz, i dostosować swoje strategie cenowe oraz ofertę usług, aby przyciągnąć więcej klientów i zwiększyć rentowność swojego warsztatu samochodowego. POZYCJONOWANIE CENOWE Pozycjonowanie cenowe to strategia, która polega na ustaleniu cen w taki sposób, aby odzwierciedlały one jakość i wartość oferowanych usług. Jest to kluczowy element strategii marketingowej, który może znacząco wpłynąć na postrzeganie warsztatu przez klientów oraz na jego rentowność. Oto kilka kroków, które mogą pomóc w skutecznym pozycjonowaniu cenowym: 1. Zrozumienie rynku docelowego: Aby skutecznie pozycjonować ceny, należy najpierw zrozumieć, kto jest naszym klientem docelowym. Czy są to właściciele nowych, luksusowych samochodów, którzy oczekują najwyższej jakości usług, czy może klienci szukający ekonomicznych rozwiązań dla starszych pojazdów? Zrozumienie potrzeb i oczekiwań klientów pozwala lepiej dostosować ceny do ich możliwości finansowych i preferencji. 2. Analiza konkurencji: Jak wspomniano wcześniej, analiza konkurencji jest niezbędna. Pozwala ona zrozumieć, jakie ceny oferują inne warsztaty w okolicy i jakie usługi są w tych cenach zawarte. Dzięki temu można ustalić, czy nasze ceny są konkurencyjne i czy oferujemy wartość dodaną, która przyciągnie klientów. 3. Wartość dodana: Pozycjonowanie cenowe nie polega tylko na ustaleniu ceny, ale także na oferowaniu wartości dodanej. Może to być wysoka jakość obsługi, dodatkowe usługi w cenie, szybki czas realizacji czy gwarancje na wykonane prace. Klienci są często skłonni zapłacić więcej, jeśli widzą, że otrzymują coś więcej niż tylko podstawową usługę.

33 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2025 WARSZTAT 4. Strategie cenowe: Istnieje kilka strategii cenowych, które można zastosować w warsztacie samochodowym: Strategia niskich cen: Przyciąga klientów szukających oszczędności. Może być skuteczna w przypadku usług podstawowych, takich jak wymiana oleju czy przegląd techniczny. Strategia wysokich cen: Podkreśla wysoką jakość i ekskluzywność usług. Może być stosowana w przypadku bardziej zaawansowanych usług, takich jak diagnostyka komputerowa czy naprawy luksusowych samochodów. Strategia cen średnich: Balansuje między ceną a jakością, oferując konkurencyjne ceny przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej jakości usług. 5. Komunikacja cen: Ważne jest, aby ceny były jasno komunikowane klientom. Transparentność w kwestii cen buduje zaufanie i zapobiega nieporozumieniom. Warto również informować klientów o wszelkich promocjach, rabatach czy pakietach usług, które mogą być dla nich atrakcyjne. 6. Monitorowanie i dostosowywanie cen: Rynek motoryzacyjny jest dynamiczny, dlatego ważne jest regularne monitorowanie cen konkurencji oraz dostosowywanie własnych cen w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe. Elastyczność w ustalaniu cen pozwala na szybką reakcję na potrzeby klientów i utrzymanie konkurencyjności. PAKIETY USŁUG Oferowanie pakietów usług to kolejna skuteczna strategia cenowa. Pakiety mogą obejmować zestawy usług, które są często wykonywane razem, takie jak przegląd techniczny i wymiana oleju. Dzięki temu klient otrzymuje kompleksową obsługę w atrakcyjnej cenie, a warsztat zwiększa swoją rentowność poprzez sprzedaż większej liczby usług. Przykłady pakietów usług 1. Pakiet Podstawowy: Przegląd techniczny, wymiana oleju i filtrów, kontrola hamulców. 2. Pakiet Komfort: Przegląd techniczny, wymiana oleju i filtrów, kontrola hamulców, wymiana płynów eksploatacyjnych, czyszczenie klimatyzacji. 3 Pakiet Premium: Przegląd techniczny, wymiana oleju i filtrów, kontrola hamulców, wymiana płynów eksploatacyjnych, czyszczenie klimatyzacji, diagnostyka komputerowa, mycie i woskowanie samochodu Odpowiednie strategie cenowe są kluczowe dla sukcesu warsztatów samochodowych. Analiza konkurencji, pozycjonowanie cenowe oraz oferowanie pakietów usług to tylko niektóre z metod, które mogą pomóc w przyciągnięciu klientów i zapewnieniu rentowności. Managerowie powinni regularnie monitorować rynek i dostosowywać swoje strategie cenowe, aby sprostać zmieniającym się oczekiwaniom klientów.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=