E-Modern Office Manager 4/2018

60 e-MODERN OFFICE MANAGER 04 / 2018 HUMAN RESOURCES Nieco ponad 50% firm w Polsce ma obec- nie problem ze znalezieniem odpowiednio wykwalifikowanych pracowników. Przede wszystkim dlatego, że w większości branż stale zwiększa się liczba ofert pracy przy- padających na jednego kandydata. Jedno- cześnie aż 72 proc. specjalistów nie szuka aktywnie zatrudnienia. Bierny kandydat oczekuje zatem, że to pracodawca do nie- go dotrze, a on będzie mógł wybrać najbar- dziej atrakcyjną ofertę. – Tam gdzie deficyt i zapotrzebowanie na pracownika wzrasta, sprawa komplikuje się jeszcze bardziej, ponieważ kandydaci coraz częściej rezygnują w trakcie trwania procesu rekrutacji. Jak wynika z naszych obserwacji, powodem nie jest wyłącznie propozycja lep- szego stanowiska czy wyższe wynagrodzenie oferowane przez konkurencję, ale w dużym stopniu również błędy po stronie potencjal- nego pracodawcy. Kandydat, który nie otrzy- ma informacji zwrotnej lub konkretnej oferty w określonym przez obie strony czasie, naj- częściej rezygnuje z procesu lub decyduje się na inną propozycję. Kluczową rolę odgrywa przede wszystkim partnerskie podejście do kandydata, sprawne działanie w trakcie pro- cesu rekrutacji i jasna komunikacja. To z kolei przekłada się na pozytywny wizerunek praco- dawcy i zmniejsza liczbę rezygnacji potencjal- nych pracowników – mówi Kamil Tomczyk, SeniorConsultantwfirmie rekrutacyjnejAntal. Tylko co 9 kandydat jest zadowolony z procesu rekrutacji Błąd 1 Zbyt długi czas oczekiwania na decyzję pracodawcy Z tym problemem spotkała się połowa ba- danych w raporcie Antal. Dla kandydata, który jest zaangażowany w proces rekru- tacji, niezwykle ważne jest, by być w sta- łym kontakcie z działem HR. Komunikacja z kandydatem powinna przebiegać spraw- nie i zrozumiale, tak, by nie generować na każdym etapie pytań czy zbędnie przedłu- żać procesu decyzji. To przekłada się na ko- rzystny wizerunek organizacji i najbardziej efektywny sposób budowania marki praco- dawcy. Z kolei niedotrzymanie terminu, nie- przekazanie informacji zwrotnej lub jej brak, spowodują, że kandydat podejmuje współ- pracę z innym pracodawcą, a sam proces oceni negatywnie. Błąd 2 Brak informacji na temat planowanego przebiegu procesu rekrutacyjnego Co trzeci kandydat, który brał udział w pro- cesach rekrutacyjnych w ciągu ostatniego roku, nie otrzymał informacji na temat pla- nowanego przebiegu rekrutacji – wynika z raportu Antal „Aktywność specjalistów i menedżerów”. Jak podkreśla Kamil Tom- czyk, rekruter z Antal – aby uniknąć frustracji ze strony kandydata, pracodawca powinien Dziś w rekrutacji nie ma miejsca na błędy. Jednak tylko 11 proc. kandydatów, którzy uczestniczyli w ciągu ostatniego roku w procesach rekrutacyjnych oce- niło je jako prowadzone nienagannie. Najczęściej rozczarowanie specjalistów i menedżerów budzi długi czas oczekiwania na decyzję pracodawcy – z tym problemem spotkał się co drugi kandydat badany w raporcie Antal „Aktyw- ność specjalistów i menedżerów” .

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=