E-Modern Office Manager 4/2018
54 e-MODERN OFFICE MANAGER 04 / 2018 zapomogowo-pożyczkowymi (29%), pacz- kami świątecznymi (28%), trzynastkami (23%) i firmowymi piknikami (21%). Widzi- my też, że relatywnie często ankietowani wskazują na to, że chcieliby otrzymywać darmowe bilety na komunikację miejską oraz wyjeżdżać do zakładowych ośrodków wczasowych, podczas gdy z takimi bene- fitami faktycznie styka się odpowiednio 3% i 6% respondentów. – Połowa polskich pracowników zarabia ok. 2,5 tys. złotych na rękę lub mniej. Nic dziwnego, że wyższe zarobki lub benefity dające łatwo przeliczyć się na pieniądze, są kluczową informacją dla zmieniających pracę. Powinny o tym pamiętać przed- siębiorstwa szukające chętnych do pracy i nie informujące w ogłoszeniach o pra- cę o warunkach finansowych. Zachęcam także firmy, które oferują więcej od konku- rencji, by śmielej informowały o poziomie płac i dodatków, jakie otrzymują pracow- nicy – może to zwiększyć zainteresowa- nie szukających pracy, a nawet zapewnić większą lojalność kadry – dodaje Łukasz Komuda z Fundacji Inicjatyw Społeczno- -Ekonomicznych. Oprócz dodatkowych świadczeń, szcze- gólnie w sezonie wakacyjnym, pracownicy cenią sobie urlopy. Jednak ponad poło- wa z nich musi planować je z wyprzedze- niem. Najczęściej jest tak w największych firmach powyżej 250 pracowników (65%). 24% ankietowanych spotyka się w pracy z sytuacją, gdy szef przymusowo wysyła ich na urlop, choć wcale tego nie potrze- bują. Samodzielnie i swobodnie zdecydo- wać o terminie urlopu decydować może za to 85% uczestników badania. – Kodeks pracy określa, że pracownik raz w roku powinien skorzystać z urlopu trwa- jącego co najmniej 2 tygodnie. Wyniki badania potwierdzają, że dla większości polskich pracodawców wymóg ten jest spełniony. Z urlopu poniżej 10 dni korzysta – wg deklaracji - 11% badanych, przy czym to nie przesądza o łamaniu przepisów pra- wa. Wykorzystanie urlopu może bowiem zależeć do długości zatrudnienia, rodzaju umowy, okoliczności losowych (np. choro- ba) – tłumaczy Monika Fedorczuk, ekspert ds. rynku pracy Konfederacji Lewiatan. 30% ankietowanych ma limit czasu trwania jednorazowego urlopu. Najczęściej wynosi on dwa tygodnie. Częściej z taką sytuacją spotykają się osoby wykonujące prace fi- zyczne. Zeszłorocznego urlopu nie wykorzystała ponad połowa ankietowanych, najczęściej osoby z dużych aglomeracji (60%) i miast od 20 do 50 tysięcy mieszkańców (59%). Średnio w tym roku respondenci mieli jeszcze 10 dni zaległego urlopu. – Za trudnościami z wykorzystaniem urlo- pu kryć się mogą względy osobiste. An- gażująca praca sprawia, że nie jest nam łatwo się od niej oderwać, a gdy już wyjeż- dżamy, to staramy się być pod telefonem lub mailem. Nie można tu mówić o pełnym wypoczynku, więc część z nas, szczegól- nie w dużych zabieganych miastach, woli darować sobie taki odpoczynek. – wyja- śnia Monika Hryniszyn, Dyrektor Perso- nalna i Członek Zarządu Randstad Polska. Jak dodaje, jest też grupa pracowników, której dla odpoczynku wystarczają dłu- gie weekendy, których szczególnie w tym roku nie brakuje. Nie muszą wówczas się- gać po całą pulę swojego urlopu, a jedy- nie po pojedyncze dni. Po stronie praco- dawców wciąż wyzwaniem jest natomiast taka organizacja pracy zespołów, aby pra- cownicy mogli w nieskrępowany sposób korzystać z wypoczynku, nie martwiąc się o to, kto zajmie się ich zadaniami. Najrzadziej cały przysługujący urlop wy- HUMAN RESOURCES
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=