E-Modern Office Manager 4/2018
53 e-MODERN OFFICE MANAGER 04 / 2018 HUMAN RESOURCES małych miast i wsi jest dwukrotnie wyższy niż zamieszkujących miasta powyżej 200 tys. mieszkańców. A kasjerów, sprzedaw- ców i robotników o niskich kwalifikacjach lęk przed utratą pracy dotyka dwukrotnie częściej niż inżynierów i techników. – ko- mentuje Łukasz Komuda, ekspert rynku pracy Fundacji Inicjatyw Społeczno-Eko- nomicznych i redaktor portalu rynekpra- cy.org . Optymistycznie spoglądamy na nasze szanse na znalezienie nowej pracy. Zresz- tą na tle europejskich krajów prześcigają nas pod tym względem tylko Czesi. Rośnie liczba respondentów w Polsce, którzy de- klarują, że w przypadku utarty pracy, bez problemu znaleźliby jakiekolwiek zatrud- nienie (88% - to rekordowy wynik w histo- rii badania i wzrost o 5 p.p. w stosunku do poprzedniej edycji). Nieznacznie rośnie też odsetek ankietowanych, którzy uważają, że bez przeszkód znajdą co najmniej tak do- brze zajęcie jak dotychczasowe (68%). Najlepiej swoje perspektywy oceniają mieszkańcy regionów północnych (91% znajdzie jakąkolwiek pracę w ciągu pół roku), województwo zachodnich (90%) i południowych (88%). Ta ocena jest też najbardziej optymistyczna wśród młodych ludzi od 18 do 29 lat (95%) i wśród osób z wyższym wykształceniem (90%). – Ocena możliwości znalezienia nowej pracy w znacznej części jest kształtowana przez doświadczenia osobiste i znajomych oraz dominujący przekaz medialny. Duży optymizm w ocenie swoich indywidual- nych szans na rynku pracy jest związany z sytuacją na rynku pracy – duże zapo- trzebowanie na pracowników powoduje, że dość powszechnym jest doświadcze- nie skutecznego podjęcia lub zmiany pra- cy, a dodatkowo znane opinii publicznej wskaźniki rynku pracy przybierają wartości najkorzystniejsze od lat. Faktem jest rów- nież obniżenie wymagań przez pracodaw- ców w niektórych branżach – zdarzają się oferty pracy, w których podstawowym wy- mogiem jest chęć podjęcia pracy za ofe- rowane wynagrodzenie. Pracodawcy są gotowi partycypować w kosztach przygo- towania pracownika do wykonywania za- dań zawodowych – mówi Monika Fedor- czuk, eskpert ds. rynku pracy Konfederacji Lewiatan. Nie tylko karta sportowa i prywatna przychodnia – polacy chętnie korzystają z tradycyjnych świadczeń – Pracodawcy, budując atrakcyjną ofertę dla kandydatów i pracowników, starając się skutecznie przyciągać talenty, ścigają się w pomysłach na benefity, często ro- dem z zagranicznych korporacji. Tymcza- sem wciąż wśród polskich pracowników jako atrakcyjne postrzegane są tradycyjne rozwiązania, które wiele firm wprowadzała m.in . przy udziale zakładowych funduszy socjalnych. Zatem warto przyglądać się także takim formom benefitów i stale ana- lizować, czy wśród pracowników postrze- gane są jako dobre rozwiązanie, aby ocze- kiwania zespołu nie rozmijały się z ofertą pracodawcy – podkreśla Monika Hryni- szyn, Dyrektor Personalna i Członek Zarzą- du Randstad Polska. Jako najbardziej atrakcyjną formę świad- czenia polscy pracownicy wskazują tzw. trzynastki (40%), wczasy pod gruszą, czyli dopłaty do wakacyjnych wyjazdów (17%), niskooprocentowane kredyty lub pożyczki na remont lub zakup mieszkania (7%) oraz świąteczne paczki dla dzieci (6%). Tymczasem nieco inaczej wygląda to, co pracodawcy faktycznie pracownikom pro- ponują. Najczęściej w firmach spotkamy się z dopłatami do wczasów (32%), kasami
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=