E-Modern Office Manager 4/2018

30 e-MODERN OFFICE MANAGER 04 / 2018 OFFICE DESIGN Jak udźwignąć 100 mln, czyli o płynności w branży wnętrzarskiej Inwestycja w nowe biuro to przede wszystkim wyzwanie finansowe. Jego ciężar spoczywa przez większość czasu na barkach wykonawcy, bo to on musi opłacić z góry znaczącą część materiałów i podwykonawców. Przed wyborem partnera inwestor powinien zatem dobrze poznać płynność finan- sową kontrahenta, zasady udzielanych gwarancji oraz transparentność kosz- tów. Na przykładzie realizacji biura Sage wskazujemy najbardziej newralgicz- ne obszary. Sage to duża, międzynarodowa firma in- formatyczna, która na polską siedzibę wy- brała budynek Eurocentrum w Warszawie. W 2017 roku Tétris zaprojektował i zbudo- wał pierwszą część tej przestrzeni o po- wierzchni 2600 mkw. Niedawno zaś za- kończył aranżację kolejnych dwóch pięter o powierzchni 1500 mkw. W firmie pracu- ją polskie, ale i międzynarodowe zespoły, więc priorytetem było terminowe oddanie do użytku kompleksowo wyposażonego biura. Problem prefinansowania Od momentu podpisania umowy dla inwe- stora najważniejszy jest czas. Każdy dzień zwłoki to potencjalny dodatkowy koszt. Kosztem tym może być utrata dochodu związana z opóźnieniem w rozpoczęciu działalności lub karą umowną dla najem- cy z tytułu opóźnienia w przekazaniu po- wierzchni najmu (jeżeli klientem jest wła- ściciel budynku) – tłumaczy adwokat Anna Wąsiewska z kancelarii Wawer Wąsiewska. Adwokaci. Spółka partnerska. Zapłata wynagrodzenia na rzecz wykonaw- cy następuje w określonych częściach, w ramach realizacji. W praktyce oznacza to, że wykonawca w pierwszych dniach zmuszony jest zamówić większość ma- teriałów , z racji na długie terminy dostaw. Ich producenci żądają zapłaty nawet do 40-50% ceny z góry, zatem na długo przed wystawieniem pierwszej faktury inwesto- rowi, wykonawca musi prefinansować lwią część przedsięwzięcia.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=