E-Modern Office Manager 3/2018
36 e-MODERN OFFICE MANAGER 03 / 2018 ZARZĄDZANIE pracy. Jednocześnie wymaga to odejścia od sztywnych zasad i regulacji, dotychcza- sowo będących podstawą wielu procesów związanych z zarządzaniem ludźmi. Na zmianę sposobu myślenia ogrom- ny wpływ mają trendy demograficzne – w szczególności najmłodsze pokolenia pracowników. Pokolenie X, a więc dzisiej- szych czterdziesto-, pięćdziesięciolatków, to ostatnia generacja, dla której hierarchia wyznacza sposób działania i odgrywa klu- czową rolę w zarządzaniu relacjami w śro- dowisku pracy. Dla kolejnych pokoleń po- siadanie realnego wpływu na działanie organizacji oraz udział w procesie podej- mowania decyzji są w karierze zawodowej o wiele ważniejsze niż posiadanie formal- nego zwierzchnictwa. Trendem jest obecnie porzucanie schematu kontroli opartej na hierarchii na rzecz takich form zarządzania organizacją, w których pracownicy postępują zgodnie ze wspólnie wyznawanymi wartościami. Zarządzanie poprzez wartości pozwala m.in. na pracę zdalną i indywidualną autonomię, co jest coraz bardziej cenione przez pracowników i kandydatów. Wymaga to jednak innego stylu przywództwa i odejścia od regulowa- nia pracy poprzez wydawanie i wykony- wanie poleceń. W zamian zarządcy muszą skupić się na ciągłym wspieraniu pracow- ników i efektywnej komunikacji. Niezależnie od modelu działania organizacji to zarządcy ponoszą odpowiedzialność za sposób my- ślenia i działania pracowników, ale w mniej sformalizowanej strukturze rolą liderów jest przede wszystkim promowanie właściwych norm oraz zachowań. Praktyczne zastosowanie Firma nie musi całkowicie rezygnować z za- rządzania i hierarchii, aby czerpać korzyści z mniej sztywnej struktury. Często kluczo- wym jest, aby nie dodawać kolejnych, nie- potrzebnych warstw zarządzania, natomiast koncentrować się na możliwościach rozwo- ju biznesu. Sposób działania firmy nie jest zdeterminowany przez jej strukturę, lecz kulturę organizacyjną. To od niej zależy, czy określona liczba poziomów zarządzania jest dla pracowników przeszkodą w realizacji za- dań czy wyłącznie sposobem, w jaki upo- rządkowana jest praca. – Niektóre poziomy zarządzania przyczyniają się do zwiększenia wartości firmy i nie powstrzymują rozwoju ani bieżącej działalności. Dotyczy to szcze- gólnie menedżerów liniowych i ekspertów obszaru HR – podkreśla ekspert Hays. Warte przemyślenia są również ścieżki karier, ale rozumiane inaczej niż poziomy stanowisk kolejno zajmowanych w życiu zawodowym. Kluczowe jest sprawdze- nie, czy profile stanowisk odpowiadają na dzisiejsze i przyszłe potrzeby biznesu. Po- wierzenie kandydatowi określonej roli i za- kresu obowiązków może być bowiem ade- kwatne do danej sytuacji, ale niekoniecznie sprawdzi się w niedalekiej przyszłości. Co więcej, skutecznie odzwierciedlać spo- sób myślenia w firmie może nawet układ biura. W coraz większej liczbie firm biurek jest nieco mniej niż zatrudnionych, dzięki czemu pracownicy zamiast przy przydzie- lonych stanowiskach spędzają czas w prze- strzeniach przeznaczonych do określonej czynności w towarzystwie osób pracują- cych nad jednym projektem. To pozwana na lepszą wymianę pomysłów i doświad- czeń oraz zwiększa interakcję ze współpra- cownikami niejednokrotnie reprezentują- cymi różne obszary biznesowe. Małe kroki Wdrażanie zasad myślenia projektowego i rozwiązywania problemów w firmie może wydawać się trudne. Na początek eksperci
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=