E-Modern Office Manager 2/2019

25 e-MODERN OFFICE MANAGER kwiecień - 2019 ZARZĄDZANIE obejmują dostarczenie niezbędnego do wykonywania pracy sprzętu (Art. 6711) spełniającego wymagania względem bez- pieczeństwa, higieny pracy oraz ergonomii (Art. 215). Pracodawca jest zobowiązany także ubezpieczyć sprzęt; pokryć koszty związane z jego instalacją, serwisem, eks- ploatacją i konserwacją; oraz zapewnić pomoc techniczną i niezbędne szkolenia w zakresie jego obsługi (Art. 6711 § 1., pkt. 1-3). Jeżeli jednak praca jest wykonywana w domu telepracownika, z obowiązków pracodawcywyłącza się (Art. 6717) na przy- kład: dbałość o bezpieczny i higieniczny stan pomieszczeń pracy i ich wyposażenia technicznego (Art. 212 pkt. 4) czy zapew- nienie odpowiednich urządzeń higienicz- no-sanitarnych oraz dostarczenie niezbęd- nych środków higieny osobistej (Art. 233). Godząc się na pracę zdalną z domu lub ją proponując, pracodawca powinien więc zapewnić potrzebny do jej bezpiecznego wykonania sprzęt. Dbałość o infrastruktu- rę higieniczno-sanitarną w tym przypadku należy już do pracownika. Praca zdalna oczami ekspertów W prowadzonych na pracodawcach z 96 krajów badaniach Grupy IWG 89 proc. ankietowanych stwierdziło, że wprowa- dzenie pracy zdalnej przyczyniło się do rozwoju firmy, 87 proc. zadeklarowało zwiększenie konkurencyjności, 83 proc. widzi w tej metodzie sposób na mak- symalizowanie zysków, a 82 proc. – na wzrost produktywności. Według 80 proc. respondentów, umożliwia ona przycią- gnięcie i zatrzymanie najzdolniejszych pracowników, a jako dodatkowe, pozafi- nansowe korzyści wymieniono większe zadowolenie zatrudnionych z pracy oraz wzrost ich kreatywności. Mimo hurra- optymistycznych wypowiedzi na temat pracy zdalnej warto być świadomym tak- że ryzyk i ograniczeń z nią związanych. – W zakładach pracy z monitorami obo- wiązują dość restrykcyjne wymagania co do warunków oświetleniowych, ze szcze- gólnym uwzględnieniem współczynnika olśnienia. Ich niedopełnienie może grozić negatywnymi konsekwencjami zdrowot- nymi – na czele ze zmęczeniem narządu wzroku, bólami głowy itp., nie wspomi- nając o potencjalnych kłopotach w razie wykrycia niezgodności warunków pracy z normami podczas kontroli z inspekcji pra- cy. Choć dla pracy na komputerze z domu teoretycznie powinny być spełnione te same wymagania, dopilnowanie wszyst- kich niuansów jest wykonalne w znacznie mniejszym stopniu niż w biurze mieszczą- cym się w siedzibie pracodawcy i z założe- nia dostosowanym do potrzeb pracy okre- ślonego typu. W przypadku gdy na home office pracownik nie ma warunków do er- gonomicznej pracy, efekty dla produktyw- ności mogą być odwrotne od założonych – mówi Maciej Gronert, project manager TRILUX Polska. – Rynek oświetleniowy ma już jednak odpowiedź na sytuację, w której wraz z wzrostem popularności home office na znaczeniu zyskuje przeciwdziałanie pro- blemom z zapewnieniem odpowiednich warunków wizualnych. Wolnostojące, nie- wymagające instalacji inteligentne oprawy jak TRILUX Bicult zapewniają optymalne warunki oświetleniowe, emitując jedno- cześnie światło bezpośrednie – na obszar roboczy, jak i pośrednie – w górę, zapobie- gając w przeważającej części przypadków kłopotom z efektem olśnienia – tłumaczy przedstawiciel TRILUX Polska. Prócz pro- blemów natury techniczno-ergonomicznej, fachowcy z należącej do S&P500 globalnej firmy HR-owo – konsultingowej Robert Half (RH) wskazują w telepracy te psycho-

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=