E-Modern Office Manager 2/2018

33 e-MODERN OFFICE MANAGER 02 / 2018 ZARZĄDZANIE wego życia po życiu - w którym działalność danej osoby w mediach społecznościo- wych może być po jego śmierci prze- kształcona w cyfrowy awatar naśladujący osobowość pierwowzoru z niesamowitą dokładnością. I nie jest to tylko filmowa fikcja - wiosną 2016 r., trzy miesiące po śmierci swojej naj- lepszej przyjaciółki Luki, businesswoman Eugenia Kuyda opracowała Replikę („przy- jaciela opartego na sztucznej inteligencji, który jest zawsze przy tobie”), wysyłając tysiące wiadomości tekstowych do sieci neuronowej w celu stworzenia chatbota na podobieństwo Luki. Każdy może teraz z niego korzystać - wprowadzając własne dane w formie starych wiadomości teksto- wych i wpisów w mediach społecznościo- wych, aby stworzyć cyfrowy duplikat. Potencjał wykorzystania w miejscu pracy jest ogromny. „Korporacje mogą z łatwo- ścią rejestrować działania, które pracownik wykonuje przy użyciu klawiatury” - powie- dział Marcus John Henry Brown, mona- chijski technolog, mówca i autor. „Można rejestrować rodzaj wykonywanej pracy, wpisywane treści oraz schematy działania. Realistycznie rzecz biorąc, na podstawie tych danych można by opracować algo- rytm, który w ciągu tygodnia określiłby, jak pracuje dany pracownik”. Zbywalne umiejętności Chociaż technologia ta nie jest jeszcze wy- korzystywana (lub firmy jeszcze się do tego otwarcie nie przyznają), postępowe orga- nizacje szukają innych sposobów poma- gających w przekazywaniu wiedzy. TVA, Siemens i Delta Airlines przeprowadzają okresowe badania wśród swoich najlep- szych pracowników o najdłuższym stażu, aby odkryć umiejętności, których zachowa- nie byłoby przydatne dla firmy. Laboratoria Napędu Odrzutowego w NASA nagrywają na filmach wideo swoich weteranów, którzy opowiadają o doświadczeniach z przeby- tych misji. Ten materiał jest później wyko- rzystywany, aby pomóc nowym pracowni- kom w nawiązywaniu kontaktów. Inne firmy idą o krok dalej i opracowu- ją narzędzia, które pomagają zdobywać, udostępniać i ponownie wykorzystywać wiedzę. Firma Intel stworzyła Intelpedię, wewnętrzną, zakładową Wikipedię dla pracowników, natomiast firma programi- styczna Panopto wykorzystuje korporacyj- ny system zarządzania treścią (ECM), któ- ry przechowuje wszystkie treści związane z procesami korporacyjnymi - od doku- mentów po treści w mediach społeczno- ściowych, takich jak blogi, Wikipedia i ka- nały dyskusyjne. Natomiast firma General Electric wykorzy- stuje opartą na chmurze platformę o na- zwie Predix, aby rejestrować i zapisywać przepływ pracy do wykorzystania w przy- szłości. Młodzi inżynierowie mają dostęp do danych analitycznych w czasie rzeczy- wistym i odpowiedzi udzielonych przez poprzednie pokolenia. Informacje te mogą znaleźć zastosowanie w nowych sytu- acjach. W ten sposób przyszli inżynierowie będą mogli wykorzystać wcześniejsze do- świadczenia kolegów nawet po ich przej- ściu na emeryturę lub odejściu z firmy. W jaki sposób firmy mogą oceniać, zapi- sywać i udostępniać wiedzę niejawną po odejściu pracownika? Informacje z algorytmów Wszystkie te zgromadzone dane sta- nowią bazę dla sztucznej inteligencji. Jako jedna z pierwszych wdrożyła tę technologię firma Altify, która używa sztucznej inteligencji do szkolenia sprze- dawców. Wykorzystuje ona informacje

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=