E-Modern Office Manager 2/2018
32 e-MODERN OFFICE MANAGER 02 / 2018 ZARZĄDZANIE Według raportu opublikowanego przez ośrodek analityczny Oxford Economics(1) zastąpienie odchodzącego pracownika kosztuje przeciętnie 30 614 GBP. Na koszty te wpływają dwa kluczowe czynniki: logi- styczne nakłady na rekrutację i wdrożenie pracownika zastępczego oraz koszt utraty wydajności w okresie wdrażania nowego personelu. Raport sugeruje, że w dużych organiza- cjach zatrudniających ponad 250 osób nowi pracownicy potrzebują średnio po- nad pół roku (28 tygodni), aby osiągnąć optymalny poziom produktywności. Ten wynik jest tylko nieznacznie lepszy w przy- padku małych i średnich firm (24 tygo- dnie). W przypadku mikroprzedsiębiorstw, w których pracuje do dziewięciu pracowni- ków, poziom ten można osiągnąć w ciągu 12 tygodni. Żegnamy pracownika. Witamy cyfrowego sobowtóra Odejście pracownika wiąże się z kosztami. Z pomocą przychodzi jednak tech- nologia, która dzięki wykorzystaniu „cyfrowego życia po życiu” może ułatwić pracodawcom szybkie wdrożenie nowego personelu. Reportaż Olivera Pic- kupa Problem tkwi w nieodpowiednim przeka- zywaniu wiedzy. Podczas gdy wiedza jaw- na jest łatwa do skatalogowania (w opar- ciu o noty przekazania i proces wdrożenia), trudniej jest oszacować, zapisać i udostęp- nić wiedzę ukrytą, która odnosi się do do- świadczenia, kontekstu i relacji między- ludzkich. Cyfrowy duplikat Nic więc dziwnego, że firmy szukają pomo- cy w technologii. Czy nie byłoby wspania- le, gdyby można było stworzyć cyfrowego sobowtóra odchodzącego pracownika? Kogoś, kto zachował jego wiedzę i do- świadczenie i może natychmiast przystą- pić do pracy na pełnych obrotach? W dramacie „Czarne lustro” opisującym dystopijną wizję niedalekiej przyszłości au- tor Charlie Brooker przedstawił ideę cyfro-
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=