E-Modern Office Manager 2/2018
31 e-MODERN OFFICE MANAGER 02 / 2018 ZARZĄDZANIE odpowiedniego systemu szkoleń (38,2%). Na kolejnych miejscach znalazły się ele- menty związane z powstaniem szklanego sufitu. 35% respondentów wskazało, że stanowiska na wyższych szczeblach są już pozajmowane, a w 32% przypadków pracownicy nie mają jasnych kryteriów awansu. Obie te kwestie najczęściej wska- zują osoby młode w wieku do 35 lat. Firmy w dużym stopniu już dziś boryka- ją się z problemem rotacji pracowniczej. Obecnie 45% otwieranych rekrutacji ma służyć utrzymaniu obecnego poziomu zatrudnienia. Dlatego pracodawcy chcąc walczyć z odejściami sięgają głównie po podwyżki, których dynamika, w sekto- rze przedsiębiorstw, w ostatnich miesią- cach znajduje się w okolicach 7%. Ale nie można zapominać również o tworzeniu lepszych perspektyw zatrudnienia. Moż- liwości rozwoju i awansu, stają się dziś kluczowe, bo szczególnie osoby mło- de narzekają na powstawanie szklanego sufitu. A nierozwiązanie tego problemu może skutkować dalszym pogłębianiem się problemów z utrzymaniem pracowni- ków. Jak wynika z naszych badań, wśród osób negatywnie oceniających szanse na rozwój zawodowy, ponad połowa pla- nuje odejść z pracy – podkreśla Andrzej Kubisiak, Dyrektor ds. Analiz w Work Se- rvice S.A. Dlaczego pracownicy odchodzą z firmy? Konkurencja o kandydata wzrasta – jak wynika z raportu Antal specjaliści i mene- dżerowie otrzymują średnio 8 zaproszeń do procesów rekrutacyjnych rocznie. Jed- nocześnie co trzeci z nich aktywnie poszu- kuje pracy. To oznacza, że pracodawca, który pozostaje bierny wobec rosnących wymagań swoich pracowników oraz zmie- niających się realiów rynku pracy, może doświadczyć ogromnych problemów ka- drowych i nie jest to odległa perspektywa. Dla 40 proc. badanych główną przyczyną odejścia z pracy były ex aequo: propozy- cja wyższego wynagrodzenia oraz bardziej atrakcyjne możliwości rozwoju kariery. Co więcej, aż 36 proc. specjalistów i mene- dżerów przyznaje, że powodem odejścia z firmy było złe zarządzanie i zła atmosfera w pracy (26 proc.). Wysoki czynnik wska- zań ma również niejasna ścieżka awansu w firmie lub jego brak przez dłuższy czas (25 proc.) Do jednej z najczęstszych przyczyn ro- tacji w firmach należy brak możliwości awansu i niejasna ścieżka kariery. Jedno- cześnie wiele organizacji cechuje płaska struktura, która pozornie nie daje możli- wości awansu pionowego. Istnieją jednak inne, dobre praktyki takie jak budowanie pozytywnej atmosfery w organizacji, we- wnętrzny employer branding, oferowanie benefitów pozapłacowych czy możliwość szkoleń pracowników. Często kandydaci poszukujący pracy, zwracają uwagę, że problemem w poprzednim miejscu za- trudnienia był niekoniecznie brak awan- su pionowego, ale brak nowych wyzwań w organizacji. Z takich sytuacji korzystają firmy konkurencyjne, które stosują co- raz bardziej wyszukane rozwiązania, by przyciągnąć tych najbardziej pożądanych pracowników. Rekrutacja w środowisku nacechowanym zaciętą rywalizacją jest obecnie jednym z największych wyzwań, z którymi mierzą się przedsiębiorcy. Bio- rąc pod uwagę fakt, że aż 74 proc. bada- nych rozważyłoby relokację w przypadku otrzymania atrakcyjnej oferty pracy, war- to zastanowić się nie tylko nad tym, jak pozyskać pracownika, ale przede wszyst- kim – jak go zatrzymać – mówi Krzysztof Borkowski, konsultant Antal Sales & Mar- keting.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=