e-Auto Service Manager 9/2021

ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r - CONVENIENCE I CYFRYZACJA - ELEKTRONARZĘDZIAWWARSZTACIE - PRZEPŁYWOMIERZE POWIETRZA e-AUTOSERVICE Nr 09/2021

NOWOŚĆ Xenony ValueFit od Helia _J Dls ._ D2S - HELLA VALUEFIT Technology with Vision

WYWIAD CONVENIENCE I CYFRYZACJA – WIELKIE SŁOWA NA PROSTE RZECZY PULS BRANŻY 10 TRYTON DAJE RADĘ 16 CZYSTE POWIETRZE I BEZPIECZNA JAZDA 20 MOTOBRANŻA W POLSCE SZYBCIEJ SIĘ REGENERUJE PO COVID-19 NIŻ W NIEMCZECH I TURCJI WARSZTAT 32 PRZEPŁYWOMIERZE POWIETRZA 36 KONTROLA AKUMULATORA PO… POWROCIE Z WAKACJI NOWOŚCI 38 PRZEGLĄD NOWOŚCI W NUMERZE Wydawca E-Business Press Sp. z o. o. Al.Jerozolimskie 81/7.10 02-001 Warszawa biuro@e-businesspress.pl www.autoservicemanager.pl REKLAMA Paweł Mularski pawel.mularski@e-businesspress.pl PRENUMERATA biuro@e-businesspress.pl REDAKCJA Paweł Bronisz pawel.bronisz@e-businesspress.pl PRZYGOTOWANIE Sławomir Pasznik Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść materiałów reklamowych. Wydawca zastrzega sobie prawo do skrótów nadesłanych materiałów. Wszystkie prawa zastrzeżone. Przedruk w całości i części wyłącznie za zgodą Wydawcy. ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r - CONVENIENCE I CYFRYZACJA - ELEKTRONARZĘDZIAWWARSZTACIE - PRZEPŁYWOMIERZE POWIETRZA e-AUTOSERVICE Nr09/2021

4 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2021 WYWIAD CONVENIENCE I CYFRYZACJA – WIELKIE SŁOWA NA PROSTE RZECZY Wspierana przez koncern Goodyear marka punktów serwisowych Premio powstała w Niemczech w 1996 r. Dekadę później rozpoczęła ekspansję na polski rynek. W ciągu 15 lat funkcjonowania w naszym kraju firma była świadkiem rozwoju branży, zmiany podejścia klientów do usług oponiarskich i serwisowych oraz daleko idących zmian technologicznych. O ewolucję rynku i narzędzia rozwoju warsztatów samochodowych zapytaliśmy Tomasza Drzewieckiego, Dyrektora ds. Sprzedaży Detalicznej Premio Europa Wschodnia – Północ. Firma Premio jest obecna na polskim rynku od 2006 r. Jak przez te 15 lat ewoluował rynek? Tworząc koncept Premio czerpaliśmy z zachodnich doświadczeń. Od samego początku działalności w Polsce wiedzieliśmy dzięki temu, że ważny jest nie tylko produkt wysokiej jakości, ale także komplementarne z nim usługi. Jednak te dziesięć – piętnaście lat temu produkt bez wątpienia odgrywał główną rolę. Dziś, za sprawą zmieniających się oczekiwań, akcenty rozkładają się nieco inaczej. Nie działamy w próżni. Klienci przyjeżdżający do nas na zmianę opon W 15 lat po wejściu na polski rynek marki Premio rozmawiamy z przedstawicielem firmy na temat przemian, które dokonały się na rynku serwisowo-oponiarskim, korzyściach z łączenia warsztatów w sieć franczyzową oraz dwóch trendach stanowiących według Premio o przyszłości branży. czy wymianę klocków, korzystają z innych usług, robią zakupy przez Internet i chodzą do sklepów. Zbierając doświadczenia konsumenckie w różnych zakładach – często funkcjonujących w branżach, w których jakość obsługi klienta i doświadczenia zakupowe są podstawą budowania przewagi konkurencyjnej, przyzwyczajają się do określonego poziomu komfortu. Bardzo popularny w sprzedaży detalicznej jest obecnie model convenience. Kluczowe jest w nim to, żeby klient mógł załatwić swoje sprawy sprawnie, poświęcając na nie jak najmniej czasu. W kontekście warsztatów z jednej strony kluczowa jest lokalizacja – tak, by można było wymienić opony czy zrobić przegląd w okolicach pracy czy w trakcie powrotu do domu lub korzystając z usługi door-to-door, a z drugiej – poziom obsługi klienta. Na przestrzeni lat zrozumieliśmy, że posiadanie dobrych produktów i zaawansowanego technologicznie sprzętu nie wystarcza, by klienci wychodzili z warsztatu z pozytywnymi doświadczeniami i z poczuciem, że zostali dobrze obsłużeni. Nawet jeśli od strony technicznej wszystko przebiegło bez zarzutu, klient może

5 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2021 WYWIAD powiedzieć: „trudno było się umówić”, „był kłopot z parkowaniem” „nie doradzili mi” – wyjść niezadowolony i już nie wrócić. „Miękkie” elementy oferty bez wątpienia zyskują coraz bardziej na znaczeniu. Drugim niezwykle ważnym dziś trendem jest – wraz ze stojącym za nim „mądrym” słowem – cyfryzacja. Jako sieć inwestujemy w rozwój bazującego na technologii firmy Microsoft systemu Tiresoft. Nieustannie udoskonalamy program pod kątem specyfiki warsztatów zajmujących się szybką mechaniką i oponami. Rozwiązanie nie tylko pozwala realizować podstawowe funkcje, jak wystawianie faktur, czy  zamawianie produktów, ale stanowi przede wszystkim bogatą bazę danych. Z poziomu całej naszej sieci pozwala to oceniać trendy sprzedażowe i – znając popyt – sprawniej organizować akcje marketingowe, negocjować z dostawcami ceny na części danego rodzaju itd. Co jednak ważniejsze, umożliwia właścicielom warsztatów zarządzanie historią konkretnego klienta, pomaga utrzymywać relację i proaktywnie proponować dopasowane do jego potrzeb usługi. Znakomita większość użytkownikówsamochodówniemapojęcia, że w aucie dzieje się coś niedobrego, dopóki rzecz nie zepsuje się na dobre. Dlatego też zazwyczaj klienci przyjeżdżają do serwisu w sytuacjach krytycznych. Dzięki informacjom gromadzonym w naszym systemie jesteśmy w stanie zaproponować przegląd czy wymianę oleju w odpowiednim momencie – zanim wystąpi usterka – i przyczynić się do zachowania mobilności pojazdu. Pozwala to klientom uniknąć stresujących sytuacji i daje poczucie, że mechanik dba o nich i ich samochód. Z naszych doświadczeń wynika, że porady na temat tego, co zrobić, by zminimalizować ryzyko poważnych awarii – włącznie z zaproszeniem na przegląd i wymianę określonych elementów – są przez klientów bardzo dobrze odbierane. Przekłada się to zazwyczaj na długofalową i obustronnie korzystną relację. Zwrócił Pan uwagę na to, że słowa opisujące najbardziej aktualne trendy brzmią „mądrze”. I rzeczywiście, „convenience” i „cyfryzacja” nie są pierwszym, co kojarzy się z „normalnym” warsztatem. Jak to wygląda w praktyce? Dostrzeżenie znaczenia podejścia do klienta bywa wymagające. Jest to paradoksalne o tyle, że techniczne narzędzia i wyposażenie warsztatów wysokiej klasy – różnego rodzaju wyważarki z testem drogowym do opon czy komputery diagnostyczne – na dobre zagościły w serwisach. Nie kwestionuje się

6 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2021 WYWIAD zasadności tego rodzaju inwestycji i traktuje się je coraz częściej jako standardowe wyposażenie punktu serwisowego. Natomiast korzystanie z rozwiązań informatycznych w warsztacie, które pomagają w sprawnej obsłudze klienta nadal nie jest tak oczywiste i nie zawsze jest kojarzone z wysokiej jakości obsługą klienta. Przecież jako konsumenci korzystamy z różnego rodzaju aplikacji na co dzień, także z poziomu naszych telefonów. To, co proponujemy naszym Partnerom, to w gruncie rzeczy proste narzędzia, mogące mieć jednak ogromne znaczenie dla komfortu klientów. Najprostszy przykład „cyfryzacji” to wspólny dla całej sieci elektroniczny kalendarz. Kiedy włoży się wysiłek w to, żeby załoga korzystała z tego narzędzia: po pierwsze – oszczędzamy czas, który spędziłoby się na telefonie; po drugie – unikamy sytuacji, w której przyjeżdżający w ciemno klienci odjeżdżają sfrustrowani z przysłowiowym „kwitkiem”. Zamiast tego klient wchodzi na stronę, sprawdza terminy, klika „enter”, jest umówiony – i dobre doświadczenie związane z usługą jest już zrobione . Z jednej strony mamy świadomość, że to przydatne narzędzie, zwiększające satysfakcję po obu stronach, ale wiemy też, że przyzwyczajenie jest drugą naturą człowieka. Jeśli ktoś od lat umawiał się z klientami na telefon i to dobrze działało, niekoniecznie od razu widzi zalety zmiany na system komputerowy. W związku z tym robimy dużo, żeby nasi Partnerzy wiedzieli, jakie wymierne korzyści przynosi wdrożenie poszczególnych narzędzi. Nasi menadżerowie regionalni pracują z Partnerami w terenie, świadcząc usługi doradcze. Ich zadaniem jest pokazywanie efektów biznesowych wynikających ze stosowania konkretnych rozwiązań cyfrowych, szkoleń czy działań marketingowych. Kiedy tylko mamy pomysł na innowację, na bieżąco prowadzimy działania pilotażowe w warsztatach chętnych Partnerów– tak, by mieć dokładne dane na temat skuteczności nowych metod. Świetną okazją do wymiany doświadczeń na ich temat są cykliczne spotkania regionalne i ogólnopolskie naszych franczyzobiorców. Ze względu na epidemię byliśmy zmuszeni je zawiesić, ale mamy nadzieję, że wkrótce wrócą. Sporo powiedział Pan o korzyściach wynikających z działania jako duża grupa warsztatów, potencjale innowacyjności i wymianie know-how. Co jeszcze zyskują warsztaty przystępujące do Państwa sieci? Zazwyczaj podpisujemy umowy z serwisami, które działają już w branży. Ich właściciele często zaczynali od jednego stanowiska, teraz mają rozwinięte firmy, rośnie liczba pracowników, a czasem także i punktów serwisowych. Panowanie nad jakością usług w momencie, gdy trzeba robić mnóstwo rzeczy, na których niekoniecznie się znamy (i na które niekoniecznie mamy czas i ochotę): szkolić pracowników, ustalać standardy, dbać o marketing, jest trudne. W takiej sytuacji można sięgnąć po gotowe rozwiązania Partnera działającego w tej samej branży –

7 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2021 WYWIAD z szeregiem sprawdzonych narzędzi oraz wypracowanym know-how nie tylko na temat opon i szybkiej mechaniki, ale także zarządzania, systemów informatycznych, promocji i szkoleń. W tej perspektywie decyzja o dołączeniu do sieci franczyzowej pozwala utrzymać równowagę pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym, przekazując Premio część obowiązków właściciela warsztatu. Do tego dochodzą korzyści wspomniane już wcześniej: wspólne zakupy na lepszych warunkach, dostęp do najnowocześniejszych cyfrowych rozwiązań i regularna wymiana know-how pomiędzy Premio i Partnerami. Prowadzimy także działania marketingowe, na których korzystają wszystkie warsztaty zrzeszone pod naszym szyldem, zapewniamy też zewnętrzne oznakowanie punktu oraz elementy wystroju wnętrza. Na ile właściciel warsztatu dołączającego do sieci franczyzowej Premio zachowuje swobodę zarządzania swoim zakładem, a na ile musi podporządkować się standardom? Praca pod wspólnym szyldem wymaga utrzymania podobnej oferty produktów i usług oraz spójnego standardu wizualnego. Całą resztę przedstawiamy jako rekomendacje, zostawiając decyzję właścicielom. Pokazujemy co jest skuteczne i dlaczego warto to robić. Ten system działa, bo sam proces dołączania do sieci nie jest szybki. Może trwać parę tygodni, ale i parę miesięcy. Wszystko po to, żebyśmy dali sobie czas, żeby się poznać i upewnić się, że patrzymy w tym samym kierunku. Nawiązując współpracę z Premio, warsztaty zyskują dostęp do narzędzi, systemów informatycznych, szkoleń i działań audytorskich i marketingowych oraz rozwiązań optymalizacyjnych. Od strony technicznej współpraca polega na wykupieniu jednego ze zryczałtowanych pakietów franczyzowych, z którym wiążą się określone korzyści. Kiedy ktoś świadomie podejmie decyzję, że chce do nas dołączyć, zazwyczaj już z nami zostaje. Wspomniał Pan wcześniej o tym, że jednym ze skutków epidemii była konieczność zawieszenia cyklicznych spotkań w dużych grupach. Jak jeszcze z Państwa perspektywy zmienił się rynek od marca 2020? Podczas pierwszego lockdownu nikt z nasniewiedział,czegosięspodziewać.

8 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2021 WYWIAD W tym okresie ruch naturalnie się zmniejszył. Oczywiście Partnerzy szybko dostosowali wyposażenie warsztatów do wymogów sanitarnych. Z czasem liczba świadczonych usług zaczęła znowu rosnąć. Ludzie zaczęli dbać o samochody – zarówno ze względu na chęć unikania komunikacji zbiorowej, jak i wzrost popularności wycieczek własnym autem po kraju, zamiast samolotowych wypraw zagranicę. II połowa 2020 przyniosła szybki powrót do dobrych wyników, ten trend się utrzymuje i po III kwartałach 2021 nadal obserwujemy dynamiczne wzrosty. Innym ciekawym efektem epidemii był większy spokój. Inaczej niż zwykle, udało uniknąć się szczególnie intensywnych okresów, gdy wszyscy na raz chcą zmieniać opony czy serwisować klimatyzację. Sumarycznie zrobiliśmy więcej, wszystko jednak korzystnie rozłożyło się w czasie. Klienci stali się bardziej cierpliwi, może nowe formy pracy pozwoliły im lepiej gospodarować czasem – w każdym razie mimo wzrostu liczby wykonywanych usług, było wyjątkowo spokojnie. Jak rysuje się według Pana przyszłość rynku usług oponiarskich i serwisu samochodowego? W mojej ocenie w najbliższej przyszłości na znaczeniu będą zyskiwać trendy, o których wspomniałem na początku. Coraz istotniejsza dla klientów będzie wygoda, czyli wykonanie możliwie jak najszerszego zakresu usług w jednym miejscu blisko domu, szybko i załatwiając jak najwięcej za pośrednictwem Internetu. Kluczowa będzie koncentracja na kliencie i jego potrzebach oraz umiejętność takiego gospodarowania danymi, by móc działać proaktywnie, proponując dopasowane do potrzeb usługi. Wykorzystując możliwości systemów informatycznych, już dziś jesteśmy w stanie sprawdzić historię działań serwisowych, przewidzieć czas na kolejną interwencję i generalnie wiedzieć, jaki jest stan auta. Pora nauczyć się stosować na dużą skalę te narzędzia – wszystko w służbie mobilności klientów, budowaniu lepszych relacji i czerpaniu z nich obustronnych korzyści. Dziękuję serdecznie za rozmowę. Dziękuję. Tomasz Drzewiecki, Dyrektor ds. Sprzedaży Detalicznej Premio Europa Wschodnia – Północ

PULS BRANŻY 10 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2021 TRYTON DAJE RADĘ Elektryczne klucze udarowe zdobywają coraz większą popularność wśród mechaników samochodowych. Są bowiem wygodniejsze w stosowaniu od pneumatyków, nie wymagając posiadania przez warsztat drogiej sieci sprężonego powietrza czy samego kompresora i ciągnięcia W ofercie marki Tryton, która obok flagowych narzędzi PROLINE i PROLINE HD z portfolio PROFIX, zdobywa coraz więcej zwolenników wśród mechaników, znajdziemy klucze i zakrętarki udarowe o zróżnicowanych parametrach i wyposażeniu technicznym. Z punktu widzenia warsztatów i serwisów samochodowych to doskonała propozycja w kategorii dobra jakość, trwałość i funkcjonalność za rozsądna cenę. za sobą grubego węża ze sprężonym powietrzem. Pod względem dokładności aplikowania momentów dokręcenia też już coraz częściej niczym nie ustępują kluczom pneumatycznym, a pod w wielu wypadkach je przewyższają. Wiąże się to z większą od zasilania pneumatycznego stabilnością Elektronarzędzia w warsztacie

PULS BRANŻY 11 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2021

PULS BRANŻY 12 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2021 energetyczną sieci elektrycznej i akumulatorów Li-Ion. Ponadto elektryczne klucze udarowe, jeśli uwzględnimy sprawność kompresora czy sieci pneumatycznej, są znacznie bardziej sprawne od swoich odpowiedników na sprężone powietrze i przy tych samych lub zbliżonych parametrach potrzebują do swojej pracy znacznie mniej energii. Ma to istotne znaczenie w obecnym czasie rosnących cen energii. Istnieje więc wiele racjonalnych argumentów za zastąpieniem udarowych kluczy pneumatycznych ich elektrycznymi odpowiednikami. Odpowiedzią w tej sytuacji jest marka Tryton, w której asortymencie ważne miejsce zajmują klucze i zakrętarki udarowe. Tryton proponuje dwa klucze - sieciowy TKU 1000 i akumulatorowy TJKU30 oraz bezprzewodową zakrętarkę THV18UL. Akumulatorowy klucz udarowy Tryton TJKU30 Niedawno rozszerzył ofertę akumulatorowych elektronarzędzi Tryton zasilanych systemowymi akumulatorami 20 V o pojemnościach 1.5, 2.0 i 4.0 Ah. Jest urządzeniem o rozbudowanym sterowaniu elektronicznym zasilanym prądem stałym o napięciu 20 V. Ma konstrukcję „T” i wyposażony jest w wysokosprawny silnik bezszczotkowy oraz efektywny kowadełkowy mechanizm udarowy. Wyposażono go w trzy biegi elektroniczne dla prawych obrotów i dwa tryby demontażu dla lewych. Podczas pracy w prawo użytkownik ma do dyspozycji: 0-2300 obr./min, 0-3200 udarów/ min i 350 Nm (I bieg), 0-1650 obr./ min i 210 Nm (II bieg) oraz 0-1320 obr./min i 170 Nm (III bieg). W przypadku użycia obrotów lewych można ustawić tryb ciągły, w którym narzędzie po zdemontowaniu połączenia gwintowego wyłączamy sami, zwalniając włącznik spustowy, jak też tzw. tryb krótki, w którym zatrzymuje ono samo obroty zaraz po udarowym poluzowaniu śruby. Dzięki temu unikamy wypadnięcia śruby i nakrętki, co często wiąże się z czasochłonnym ich szukaniem. W obu trybach pracy klucz oferuje swoją maksymalną moc 350 Nm. Trytonem TJKU30 możemy obsługiwać połączenia gwintowe w zakresie M8-M20. Zastosowano w nim jako uchwyt narzędziowy zabierak kwadratowy 1/2” przeznaczony do montowania nasadek udarowych 1/2” lub adapterów pośredniczących, np. służących do montowania bitów. Obsługa prezentowanego klucza udarowego Tryton TJKU30 jest bardzo prosta. Cała filozofia posługiwania się nim sprowadza się do wciskania włącznika spustowego i wyboru biegu za pomocą wygodnego przycisku zlokalizowanego na obudowie mocowania akumulatora. Lampki LED informują o ustawionym przełożeniu elektronicznym. Z kolei kierunek obrotów zmienia się wygodnym w obsłudze przełącznikiem suwakowym. Marka Tryton nie zapomniała o wyposażeniu klucza TJKU30 w diodę LED służącą do oświetlania miejsca pracy. Jest on elektronarzędziem ergonomicznym i bardzo dobrze wyważonym, w którym rękojeść i miejsca stykające się dłońmi pokryto miękką, antypoślizgową wykładziną. To poręczny sprzęt, który sprawdzi

PULS BRANŻY 13 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2021

PULS BRANŻY 14 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2021 się na co dzień w montażu/demontażu kół w samochodach osobowych czy podzespołów, takich jak skrzynie biegów czy zawieszenie itp. Akumulatorowa zakrętarka udarowa Tryton THV18UL Przeznaczona jest do lżejszych prac niż klucz udarowy TJKU30. Zasilana jest prądem stałym o napięciu zasilania 18 V z akumulatora Li-Ion o pojemności 1.5 Ah. Zastosowany w niej silnik komutatorowy za pośrednictwem kowadełkowego mechanizmu udarowego generuje 0-2400 obr./min oraz udary styczne o częstotliwości 0-3000/min i maksymalnym momencie 200 Nm. Parametry pracy, czyli wielkość obrotów i częstotliwość udarów, sterowane są płynnie za pomocą włącznika spustowego. Kierunek obrotów zmienia się przełącznikiem suwakowym znajdującym się nad spustowym włącznikiem głównym. Zakrętarka udarowa Tryton THV18UL przeznaczona jest do obsługi połączeń gwintowych w zakresie M6-M16. Wyposażona jest w łatwy obsłudze gniazdowy uchwyt 6-kątny 1/4”. Mocuje się w nim osprzęt (bity, nasadki, adaptery pośredniczące itd.) wyposażone w 6-kątny uchwyt 1/4”. Naszym zdaniem, zakrętarka udarowa Tryton THV18UL to narzędzie uniwersalne, sprawdzi się podczas prac mechanicznych, w warsztatach samochodowych czy serwisach, gdzie potrzebny jest spory moment dokręcania lub odkręcania pod precyzyjną kontrolą. Przewodowy klucz udarowy Tryton TKU 1000 TKU 1000 to narzędzie doskonale uzupełniające ofertę akumulatorowych wkrętarek i kluczy marki Tryton.

PULS BRANŻY 15 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2021 Model TKU 1000 TJKU30 THV18UL Moc nominalna 1010 W - - Napięcie zasilania 230 V 20 V 18 V Obroty (min-1) 2200 0-2300 0-2400 Częstotliwość udarów (min-1) b.d. 0-3200 0-3000 Maks. moment obrotowy (Nm) 450 350 200 Uchwyt kwadratowy 1/2” kwadratowy 1/2” gniazdowy 6-kątny 1/4” Typ akumulatora/napięcie/pojemność - Li-Ion/18 V/1.5, 2.0 lub 4.0 Ah Li-Ion/18 V/1.5 Ah Dane techniczne kluczy udarowych Tryton TKU 1000 i TJKU30 oraz zakrętarki THV18UL Przeznaczony jest dla użytkowników, którzy posiadają stały dostęp do zasilania sieciowego. Klucz udarowy Tryton TKU 1000 ma konstrukcję „T”. Zastosowano w nim 1010-watowy silnik komutatorowy na prąd zmienny 230 V/50 Hz, który za pośrednictwem udarowego mechanizmu kowadełkowego generuje obroty 2200/min i moment obrotowy o maksymalnej wartości 450 Nm. Możemy nim więc obsługiwać połączenia gwintowe do M24, czyli nieco większe niż akumulatorowym kluczem TJKU30. Omawiany klucz przewodowy ma zabierak kwadratowy 1/2”, który przeznaczony jest montowania w nim nasadek udarowych o tym samym rozmiarze gniazda, jak też może pracować zarówno w prawo, jak i lewo. Kierunek obrotów zmienia się w nim włącznikiem głównym. Wniosek który można wysnuć z tego krótkiego przeglądu możliwości kluczy udarowych i zakrętarki Tryton jest taki, że warto mieć go w swoim warsztacie jako sprzęt wygodny w pracy i efektywny w działaniu. Wykonamy nim sprawnie większość prac zarezerwowanych dotąd dla elektronarzędzi sieciowych lub pneumatyków ponosząc znacznie mniejsze koszty i to zarówno przy zakupie jak i w codziennej eksploatacji. Sprawdź teraz narzędzia PROLINE i TRYTON w nowym katalogu PROFIX! https://katalog.profix.com.pl/214/

PULS BRANŻY 16 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2021 CZYSTE POWIETRZE I BEZPIECZNA JAZDA Producenci zalecają regularną wymianę wszystkich filtrów samochodowych podczas przeglądów przynajmniej raz do roku. Początek okresu jesiennego jest dobrym momentem na sprawdzenie stanu filtra kabinowego, ponieważ długie lato przyczyniły się do jego większego zużycia. W nachodzących miesiącach układ klimatyzacji znów będzie często potrzebny, dlatego warto zadbać o dobrą jakość powietrza w samochodzie. Sprawdzone rozwiązania Prawidłowo działający filtr kabinowy odgrywa bardzo ważną rolę podczas codziennej jazdy po mieście. StężeFirma UFI Filters robi kolejny duży krok do przodu w dziedzinie filtracji powietrza kabinowego. Innowacyjna technologia ARGENTIUM przyczyni się do jeszcze skuteczniejszego oczyszczania powietrza wdychanego przez pasażerów i poprawi komfort jazdy. nie pyłów w atmosferze i obecność wielu szkodliwych cząstek (PM10 / PM2,5) zmienia się w zależności od warunków pogodowych i położenia geograficznego, ale we wnętrzu pojazdu ten poziom może być nawet sześciokrotnie wyższy niż na zewnątrz. Wynika to z tzw. efektu tunelu tworzącego się poprzez obieg wentylacji. Bezpośrednie skutki złej jakości powietrza odczuwają zarówno kierowcy, jak i pasażerowie. Podstawowe objawy to alergie, ból gardła, kichanie, obniżona czujność, a nawet słaba widoczność z powodu gromadzenia się na szybach pary wodnej. Dotychczas stosowane były przez producentów dwa rozwiązania - filtry przeciwpyłkowe z włókniny syntetycznej i filtry z włókniny syntetycznej połączonej z węglem aktywnym. Pierwsze grupa produktów zatrzymuje ponad 90% cząstek o średnicy większej niż 2,5 mikrona, takich jak brud i pyłki. Druga zapobiega przedostawaniu się do kabiny cząstek o średnicy od 0,01 do 2 mikrona, takich jak bakterie i grzyby, eliminuje nieprzyjemne zapachy i szkodliwe gazy. Wybór typu filtra przez klienta zależy od modelu samochodu, ale

PULS BRANŻY 17 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2021 również od indywidualnych preferencji i zanieczyszczenia na danym obszarze. Nowe technologie W ostatnich latach firmy rozszerzają ofertę o coraz doskonalsze technologie skutecznie blokujące i niszczące bakterie. Szczególnie istotne stało się stworzenie medium filtracyjnego, które nie będzie traciło tych właściwości po kilku cyklach roboczych. Dlatego firma UFI Filters skupiła się na rozwoju bardziej trwałych i skutecznych filtrów ARGENTIUM. Trafią one na rynek wtórny obok dostęp-

PULS BRANŻY 18 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2021 nych filtrów kabinowych przeciwpyłkowych i zawierających węgiel aktywny. Technologia ta charakteryzuje się włóknami o niebieskim kolorze i specjalną strukturą tkaniny, która zawiera cząsteczki srebra o silnych właściwościach antybakteryjnych. Dzięki niej nowe filtry będą w stanie zachować wysoką zdolność neutralizowania bakterii, grzybów i pleśni na poziomie ponad 99% przez cały okres użytkowania

PULS BRANŻY 19 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2021 Medium filtracyjne ARGENTIUM składają się z trzech warstw: antybakteryjnej, adsorbującej i strukturalnej. Służą one zatrzymywaniu pyłków, brudu, pyłu ze zużytych opon, grzybów, bakterii, jednocześnie pochłaniając dwutlenku siarki (SO2) i tlenków azotu (NOx). Dzięki obecności węgla aktywnego, materiał gwarantuje skuteczność filtracji przekraczającą 98,5% dla cząstek o średnicy 2,5 mikrona oraz eliminuje szkodliwe gazy i nieprzyjemne zapachy. Dzięki tym wszystkim właściwościom filtr jest w pełni zgodny z normą ISO 11155-1. Szeroki wybór Katalog aftermarketowy UFI Filters liczy aktualnie 484 referencji filtrów kabinowych marek UFI i SOFIMA, w tym307 filtrówprzeciwpyłkowych z włókniny syntetycznej i 177 filtrów z włókniny syntetycznej połączonej z aktywnym węglem. Produkty tego typu montowane są w samochodów produkowanych przez czołowe międzynarodowe marki, pokrywając ponad 98,5% parku pojazdów w Europie. Nowa gama filtrów kabinowych UFI ARGENTIUM zostanie wprowadzone na rynek w drugim kwartale bieżącego roku. Na początek dystrybutorzy w regionie EMEA będą mogli wybierać z 47 referencji, ale oferta będzie z czasem coraz bardziej rozszerzana. Produkt zostanie włączony do grupy tzw. fast moversów, czyli do zastosowań na największych rynkach samochodowych w Europie. W katalogu filtry ARGENTIUM będą oznaczone 34.xxx.00., filtry przeciwpyłkowe pozostaną z numerami 53.xxx.00, a filtr z węglem aktywnym z 54.xxx.00. Jednocześnie UFI Filters zaleca przy zakupie sprawdzenie wybranego filtra kabinowego, czy odpowiada on parametrom określonym przez producenta samochodu. Użycie nieprawidłowo dopasowanej części może nawet prowadzić do poważnej awarii. Na konieczność wymiany może wskazywać pogorszenie jakości powietrza, nieprzyjemne zapachy lub pyłki unoszące się w kabinie, a także problem z parowaniem szyb. Warsztaty powinny przestrzegać procedur sugerowanych przez producentów, aby serwis przebiegł sprawnie, a klient mógł komfortowo korzystać ze swojego pojazdu. REKLAMA

PULS BRANŻY 20 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2021 MOTOBRANŻA W POLSCE SZYBCIEJ SIĘ REGENERUJE PO COVID-19 NIŻ W NIEMCZECH I TURCJI Z danych Exact Systems, jednej z największych firm w Europie kontrolujących części samochodowe, wynika, że motobranża w Polsce i Europie najgorsze ma już za sobą. W I kwartale tego roku firma w 13 krajach skontrolowała ponad dwa razy więcej części samochodowych niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Dla porównania, w najtrudniejszymmomencie pandemii – w II kwartale 2020 roku, liczba kontroli spadła aż o 81% r/r. Najszybciej regeneruje się automotive w Polsce (+156% r/r) i na Słowacji (+80% r/r). Najwolniej rekonwalescencję przechodzą Niemcy (-51% r/r) i Turcja (-32% r/r). W opinii przedstawicieli Exact Systems Polska może też być jednym z tych krajów, który w rzeczywistości postCOVIDowej więcej zyska niż stracił w czasie pandemii. Ubiegły rok okazał się jednym z najgorszych w historii dla branży motoryzacyjnej na całym świecie. Z danych OICA wynika, że produkcja pojazdów spadła o prawie 16% r/r, z 92 mln do 77,6 mln aut. Spadek był zdecydowanie większy niż miało to miejsce przy ostatnim kryzysie finansowym sprzed ponad dziesięciu lat, kiedy w 2009 roku wyprodukowano o niecałe 9 mln aut mniej niż rok wcześniej. Unia Europejska została jeszcze mocniej zaatakowana przez skutki pandemii COVID-19. W 2020 roku wyprodukowano w niej 13,8 mln aut, o prawie jedną czwartą mniej niż rok wcześniej. Polskie fabryki także mocno przystopowały – z taśm zjechało tylko nieco ponad 450 tys. pojazdów, o ponad 30% mniej niż w 2019 roku. To przełożyło się na kontrole jakości części. Grupa Exact Systems w pandemicznym roku prowadziła działania operacyjne w dynamicznie zmieniających się warunkach rynkowych we wszystkich krajach, w których jest obecna. – Niezależnie od wielkości produkcji samochodów, chyba nikt nie wyobraża sobie jej bez kontroli jakości. Wraz z ogłoszeniem pandemii w kolejnych krajach europejskich – na koniec lutego lub początku marca ubiegłego roku – nasze obroty drastycznie spadły ze względu na ograniczone potrzeby klientów w warunkach lockdownu. Drugi kwartał był najtrudniejszy, panowało spore zamieszanie wśród planistów, aby później wzrosnąć i osiągnąć rekordowe odczyty w ostatnich miesiącach ubiegłego i pierwszych tego roku. W dalszym ciągu automotive boryka się z objawami koronawirusa – zerwane łańcuchy dostaw wymuszają postoje w fabrykach i powodują braki komponentów niezbędnych do produk-

PULS BRANŻY 21 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2021 cji. Jednak widać światełko w tunelu, szczególnie naszym polskim – mówi Jacek Opala, członek zarządu Exact Systems i ekspert Polskiej Izby Motoryzacji. 2020 rok to prawdziwy rollercoaster Skutki epidemii nowego wirusa motobranża odczuła bardzo szybko, bo już w I kwartale 2020 roku. Exact Systems od stycznia do marca ubiegłego roku w 13 krajach skontrolował o 14% mniej części r/r. Największe spadki zostały odnotowane u naszych zachodnich sąsiadów (-53% r/r), w Czechach (-38%) i na Słowacji (-25%). Negatywnych efektów nie było widać jeszcze w Turcji (+51% r/r). Polska zakończyła tę część roku z relatywnie niskim spadkiem o 9% r/r. II kwartał okazał się najtrudniejszy, gdyż skontrolowano aż o 81% mniej części i właściwie każdy rynek zakończył ten okres dwucyfrowym spadkiem (Polska: -81%, Czechy: -79%, Niemcy: -85%, Turcja: -65%). Pierwsze oznaki poprawy widać było w III kwartale, aby w ostatnich miesiącach 2020 rokuwejść ponownie na najwyższe obroty. W całym 2020 roku liczba skontrolowanych części zmniejszyła się o jedną trzecią w porównaniu do 2019 roku (Polska: -36%, Niemcy: -67%, Słowacja: -17%, Czechy: -36%, Turcja: -19%). Polska szybciej przechodzi rekonwalescencję Wysokie zapotrzebowanie na kontrole jakości i poprawiającą się sytuację widać było w I kwartale tego roku, w którym Grupa Exact Systems skontrolowała dwa razy więcej części niż w analogicznym okresie 2020 roku. W sumie przez ręce kontrolerów jakości przeszło ponad 667 mln części samochodowych (+104% r/r). To nie tylko lepszy wynik w porównaniu do pierwszego pandemicznego kwartału 2020 roku, ale i do I kwartału 2019 roku (prawie 380 mln skontrolowanych części). Najlepiej rekonwalescencję przechodzą polskie fabryki,

PULS BRANŻY 22 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2021 w których liczba skontrolowanych części wzrosła aż o 156% r/r. Dobrze radzą sobie także Czechy (+15% r/r) i Słowacja (+80% r/r). Najwolniej regeneruje się branża motoryzacyjna w Niemczech (-51% r/r) i Turcji (-32% r/r). – Taka polaryzacja skali kontroli jakości, która idzie w ślad za wielkością produkcji, wynika przede wszystkim z jednego faktu. Zakłady produkujące części i podzespoły w Turcji czy Niemczech ucierpiały najmocniej, bo w zdecydowanie mniejszym stopniu niż Polska czy Słowacja są nastawione na eksport. W Turcji poddostawcy są uzależnieni od jednegodwóch producentów aut, którzy są zlokalizowani w ich kraju. Jeśli OEM ma postoje czy zmniejsza zamówienia, od razu odczuwają to ich lokalni partnerzy. Zdecydowana większość polskich, czeskich i słowackich zakładów jest uczestnikiem międzynarodowych łańcuchów dostaw, większość swojej produkcji eksportują, co powoduje mniejsze uzależnienie się od sytuacji w swoim kraju – wyjaśnia Jacek Opala. Polska może więcej zyskać niż stracić? Mniej przestojów w zakładach, utrzymanie ciągłości produkcji i duża elastyczność na zmieniające się zapotrzebowanie partnerów z zagranicy, mogą spowodować, że polskie automotive w kolejnych miesiącach zyska więcej niż straciła w 2020 roku. – Dokonaliśmy przeglądu postojów zakładów produkcyjnych w Europie i na tym tle Polska prezentuje się nieźle.

PULS BRANŻY 23 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2021 Exact Systems S.A. działa od 2004 r. i jest liderem branży kontroli jakości, czyli selekcji, naprawy i sortowania części, komponentów oraz wyrobów gotowych dla przedstawicieli branży motoryzacyjnej w Polsce i jedną z największych firm w Europie. Głównymi odbiorcami usługfirmysądostawcy ipoddostawcydlaprzemysłumotoryzacyjnego oraz producenci samochodów. Klientami firmy są również zakłady zajmujące się produkcją wielkoseryjną z branży elektronicznej, AGD oraz kosmetycznej. Obecnie firma posiada swoje przedstawicielstwa 14 państwach: w Polsce, Czechach, Niemczech, Słowacji, Turcji, Rumunii, Rosji, Wielkiej Brytanii, Węgrzech, Belgii, Holandii, Hiszpanii, Portugalii oraz Chinach. Większość z naszych fabryk nie miała i nie planuje postojów, a jeśli już to te, z którymi mamy do czynienia co roku, czyli w okresie wakacyjnym. Niezatrzymywanie linii produkcyjnej i dostępność pracowników powoduje, że mogą przejąć część zamówień z zakładów zagranicznych, które zostały zdecydowanie bardziej dotknięte skutkami pandemii. To może dotyczyć zarówno producentów pojazdów jak i części i podzespołów do nich. Szczególnie jednak jako kraj jesteśmy mocni w tym drugim obszarze – mówi członek zarządu Exact Systems.

PULS BRANŻY 24 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2021 W PEŁNI ELEKTRYCZNY FORD E-TRANSIT POMOŻE PODNIEŚĆ EFEKTYWNOŚĆ EUROPEJSKIM PRZEDSIĘBIORSTWOM •Ford E-Transit zapewnia europejskim klientom najlepszy w segmencie kompromis niskich kosztów eksploatacji i podwyższających efektywność usług sieciowych •Specjalny zespół Ford Pro wdraża rozwiązania ułatwiające ładowanie w magazynach, domach i miejscach publicznych, zajmuje się także osprzętem, instalacją i oprogramowaniem do inteligentnego zarządzania energią •E-Transit zapewnia właścicielowi wyjątkowe korzyści: atrakcyjną cenę, bogate wyposażenie standardowe, nowy system SYNC 4 oraz zaawansowane systemy wspomagania kierowcy •Zaawansowane usługi sieciowe podnoszące produktywność obejmują dożywotni dostęp do systemu zwiększania dyspozycyjności FORDLiive oraz bezpłatną przez rok usługę Ford Telematics Ford potwierdził, że jego model dostawczy E-Transit, który pojawi się na rynku w przyszłym roku, zapewni przedsiębiorstwom zupełnie nowy wymiar efektywności, opłacalności i satysfakcji z posiadania pojazdu elektrycznego. Model produkcyjny debiutuje w Europie podczas targów CV Show 2021 w Birmingham w Wielkiej Brytanii. Dzięki największej w tym segmencie wielkości baterii, zasięgowi, mocy silnika i unikatowej funkcji eksportowania energii, w pełni elektryczna wersja najlepiej sprzedającego się samochodu dostawczego na świecie zaoferuje kierowcom bezkonkurencyjne korzyści. Uzupełnieniem tych zalet jest kompleksowa obsługa w zakresie ładowania, bogate wyposażenie standardowe, obejmujące najnowsze inteligentne systemy bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy, a także zintegrowany pakiet oprogramowania i usług, służących poprawie wydajności i obniżeniu kosztów eksploatacji. Ford ogłosił również, że E-Transit wejdzie na rynek w bardzo konkurencyjnej cenie, co przyczyni się do szybszego upowszechnienia pojazdów elektrycznych – w Wielkiej Brytanii ceny będą zaczynać się od 42 000 funtów (bez VAT), a rejestracja zamówień rozpocznie się w październiku. Nowy E-Transit stanowi kluczowy element nowej globalnej formy sprzedaży i obsługi serwisowej – Ford Pro – skoncentrowanej na zwiększaniu produktywności klientów korzystających z pojazdów użytkowych.

PULS BRANŻY 25 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2021 E-Transit będzie krokiem milowym dla użytkowników pojazdów użytkowych. Nowe, usługi sieciowe i zaawansowane systemy usprawnią działalność klientów i zwiększą ich wydajność podczas wprowadzania do flot pojazdów w pełni elektrycznych – powiedział Hans Schep, dyrektor generalny działu pojazdów użytkowych Ford of Europe. „E-Transit, z cenami zaproponowanymi w taki sposób, aby nie stanowiły bariery wejścia na rynek, jest naprawdę atrakcyjną propozycją dla europejskich przedsiębiorstw.” Ford E-Transit został zaprojektowany z myślą o zaspokojeniu różnorodnych potrzeb klientów, dlatego standardowo wyposażony jest w akumulator o pojemności użytkowej 68 kWh, zapewniający najlepszy w jego segmencie zasięg, do 317 km WLTP1). Transit oferuje doskonałe cechy użytkowe, dzięki mocnemu silnikowi o momencie obrotowym 430 Nm (mocy maksymalnej 135 kW lub 198 kW), masie całkowitej od 3,5 do 4,25 tony, ładowności do 1 758 kg2) dla modelu van, a także szerokiej gamie 25 wariantów: van, van z podwójną kabiną oraz podwozia z kabiną, w różnych długościach i z różnymi wysokościami dachu. Dla jak najlepszej efektywności pracy w terenie, użytkownik może skorzystać z funkcji ProPower Onboard, eksportującej do standardowych gniazd wtykowych w kabinie i w części ładunkowej maksymalnie 2,3 kW energii, którą można wykorzystać do zasilania narzędzi, oświetlenia, laptopa i innych podzespołów, takich jak agregaty chłodnicze. Po zakończeniu intensywnych globalnych testów, będących elementem programu badawczo-rozwojowego, E-Transit rozpoczyna program prób w firmach partnerskich w Europie, których celem jest zademonstrowanie korzyści płynących z użytkowania zelektryfikowanych pojazdów dostawczych i zapewnienie użytkownikom

PULS BRANŻY 26 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2021 większej satysfakcji przed pierwszymi dostawami ETransita wiosną 2022 roku. Pełna obsługa w zakresie ładowania z Fordem Pro Ładowanie jest ważnym elementem dla firm wprowadzających pojazdy elektryczne, a Ford zapewnia kompleksowy pakiet rozwiązań zaspokajających potrzeby klientów w zakresie ładowania w zajezdniach, domach i miejscach publicznych. Usługa ta będzie realizowana przez Ford Pro – wyspecjalizowany zespół ekspertów do spraw zasilania samochodów elektrycznych, którzy począwszy od października będą doradzać klientom na głównych rynkach europejskich Forda w wyborze pojazdu i wdrażaniu infrastruktury ładowania. Rozwiązanie w zakresie ładowania w zajezdniach i na firmowych parkingach będzie obejmować zarówno osprzęt i instalację, jak i inteligentne oprogramowanie, umożliwiające planowanie i optymalizowanie czasu ładowania pojazdów. Dzięki systemowi Ford Telematics3) floty mogą sprawnie zarządzać płatnościami za korzystanie z publicznej sieci ładowania Forda, a także zwrotem kosztów pracownikom, którzy ładują pojazdy w domu. Kierowcy mogą również łatwo lokalizować ładowarki, uzyskiwać do nich dostęp i rozliczać się podczas jazdy za pomocą aplikacji Ford Charge Assist zintegrowanej z systemem SYNC 4 E-Transita, którą można obsługiwać za pośrednictwem 12-calowego ekranu dotykowego4). Proces szybkiego ładowania E-Transita z 15 do 80 procent za pomocą szybkiej ładowarki prądu stałego o mocy 115 kW trwa 34 minuty. Pełne ładowanie przez noc ze standardowego gniazda prądu przemiennego 230 V zajmuje nieco ponad 8 godzin5). Ford Pro ogłosił niedawno ważne przejęcie firmy Electriphi – lidera w dziedzinie zarządzania ładowaniem i dostawcy oprogramowania do monitorowania floty pojazdów elektrycznych. Zaawansowana platforma Electriphi przyczyni się do dalszego udoskonalenia rozwiązań dostępnych w przyszłości, również dla klientów europejskich. Standardowe wyposażenie o wysokiej wartości W momencie wprowadzenia na rynek, wiosną 2022 roku, Ford E-Transit będzie oferował klientom długą listę wyposażenia standardowego z zaawansowanymi rozwiązaniami technicznymi, dzięki którym proces przechodzenia na zelektryfikowany układ napędowy będzie łatwiejszy i przyniesie więcej korzyści. E-Transit oferowany jest w dwóch wersjach - Base i Trend - a wszystkie samochody oferują poziomy wyposażenia znacznie przewyższające analogiczne modele z silnikami wysokoprężnymi. Wersja Base wyposażona jest standardowo w takie elementy jak: elektroniczna regulacja temperatury wnętrza, SYNC 4 z 12-calowym ekranem dotykowym, system4) Keyless Start, podgrzewane fotele, ogrzewanie szyby przedniej Quickclear oraz podgrzewane, elektrycznie sterowane lusterka zewnętrzne, a także w stałą łączność dzięki mode-

PULS BRANŻY 27 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2021 mowi FordPass Connect, dożywotnią subskrypcję FordPass Pro lub Ford Telematics Essentials3), dostęp do sieci ładowania FordPass przez rok oraz roczną subskrypcję Ford Telematics dla klientów flotowych3). Wersja Trend oferuje ponadto dodatkowe cenne funkcje podnoszące produktywność i obniżające koszty eksploatacji, m.in. system nawigacji Ford Connected7), tempomat8), system zapobiegający kolizjom z funkcją wykrywania pieszych8), system ostrzegający o niezamierzonej zmianie pasa ruchu8), system wspomagający utrzymanie pojazdu na pasie ruchu8) oraz czujniki parkowania z przodu i z tyłu8). Rozbudowany system SYNC 4, zaawansowane systemy wspomagające kierowcę Wraz z E-Transitem Ford wprowadza do oferty pojazdów użytkowych w Europie nowy system łączności i informacji SYNC 4, oferujący dwukrotnie większą moc obliczeniową niż SYNC 3, sterowany za pomocą łatwego w obsłudze 12-calowego ekranu dotykowego4). Nowa, połączona z chmurą nawigacja SYNC 47), pozwala zaplanować najbardziej ekonomiczną trasę i na bieżąco informować kierowcę o opłatach, ruchu drogowym, dostępności parkingów, a także wyszukiwać ważne punkty w okolicy, takie jak stacje

PULS BRANŻY 28 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2021 ładowania, kawiarnie czy bankomaty. Funkcja Intelligent Range pomaga zminimalizować niepokój związany z zasięgiem, uwzględniając w czasie rzeczywistym dane dotyczące stylu jazdy, pogody i warunków drogowych. Dostępna w opcji funkcja zaawansowanego sterowania głosem oraz wbudowana usługa Amazon Alexa9) umożliwiają kierowcom odbiór potrzebnych informacji bez odrywania wzroku od drogi. Wyświetlacz SYNC 4 jest odporny na ścieranie i odblaski, został wyposażony w hartowaną, nietłukącą się powłokę, a podczas testów trwałości wytrzymał symulację dziesięciu lat ekspozycji na światło słoneczne. System SYNC 4 będzie w przyszłości regularnie udoskonalany poprzez bezprzewodowe aktualizacje oprogramowania Power-Up, co pozwoli na wprowadzenie dodatkowych funkcjonalności i usprawnień – jednym z pierwszych przykładów rozwiązań, które pojawi się wiosną 2022 roku, będzie możliwość sparowania dwóch telefonów komórkowych, co pozwoli na równoległe korzystanie z urządzenia służbowego i prywatnego4). Do najważniejszych nowych systemów wspomagania kierowcy, które pomagają ograniczyć koszty napraw, należy system hamowania awaryjnego podczas cofania Reverse Brake Assist7), który wykorzystuje kamerę i czujniki do wykrywania pieszych, rowerzystów i statycznych przeszkód podczas cofania. System ostrzega przed podjęciem działania, a następnie automatycznie zatrzymuje pojazd, jeśli kierowca nie zareaguje. Kierowcy mogą również korzystać z nowego oprogramowania 360 Camera7), które na 12-calowym ekranie deski rozdzielczej wyświetla widok z góry na otoczenie E-Transita, ułatwiając omijanie przeszkód podczas manewrowania w ciasnych miejscach z ograniczoną widocznością. Bezkonkurencyjne, zaawansowane usługi dla pojazdów skomunikowanych E-Transit jest oferowany ze zintegrowanym, nieustannie rozwijanym pakietem oprogramowania i usług, które zwiększają produktywność, czas efektywnego funkcjonowania i obniżają koszty utrzymania pojazdu w firmie, niezależnie od wielkości floty i branży, w której działa. Dzięki stałemu skomunikowaniu, inteligentne narzędzie Ford Telematics3) – udostępniane bezpłatnie na okres jednego roku użytkownikom flot E-Transitów – pozwala klientom na monitorowanie stanu pojazdu i zarządzanie obsługą, a także zarządzanie ładowaniem, alertami EV, alarmami dotyczącymi wypadków i bezpieczeństwa pojazdu. Program ma także możliwość koordynowania planów szkoleniowych dla kierowców. Za pośrednictwempulpitu nawigacyjnego Telematics użytkownicy mogą przeglądać w czasie rzeczywistym informacje o flocie E-Transitów, takie jak lokalizacja pojazdu, zasięg pojazdów elektrycznych i stan naładowania, a także mogą śledzić pozycję samochodów względem geofence i określać granice obszarów geofence. Narzędzia inteligentnego zarządzania flotą umożliwiają m.in. zdalne zapro-

PULS BRANŻY 29 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2021 gramowanie wstępnych ustawień klimatyzacji podczas ładowania pojazdów, dzięki czemu na początku dnia nie traci się energii potrzebnej do ogrzania lub schłodzenia kabiny. Aby ograniczyć do minimum przestoje lub ich uniknąć, system Ford Telematics3) nie tylko przesyła menadżerom flot alerty dotyczące stanu technicznego pojazdów, ale również istotne dane na temat stanu naładowania, w tym powiadomienia w czasie rzeczywistym o niskim zasięgu, a nawet alerty o nieprawidłowym podłączeniu pojazdu do sieci lub o wadliwej ładowarce i niskim naładowaniu akumulatora. Wszystkie te informacje mogą być wyświetlane na tablicy rozdzielczej systemu Telematics lub wysyłane pocztą elektroniczną bądź SMS-em. Kierowcy mogą również korzystać z wielu funkcji ułatwiających pracę, w tym z możliwości prostego przesyłania szczegółowych informacji o wszelkich problemach z pojazdem za pośrednictwem aplikacji Telematics Drive App3), przypisywania się do określonych pojazdów, lokalizowania dostępnych punktów ładowania za pomocą systemu SYNC 44) oraz prostego naliczania zwrotu kosztów ładowania w domu bez konieczności składania osobnych raportów wydatków. Klienci dysponujący mniejszymi flotami mogą łatwo wyszukiwać stacje ładowania, śledzić stan naładowania akumulatora w swoim pojeździe, otrzymywać powiadomienia o ładowaniu oraz płacić za ładowanie w podróży za pomocą aplikacji FordPass Pro.6) Wszystkie Fordy E-Transit są również w pełni zgodne z systemem poprawy dyspozycyjności FORDLiive, bezpłatną usługą dostępną dla użytkowników pojazdów dostawczych Forda,

PULS BRANŻY 30 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2021 1) Oficjalnie homologowane dane dotyczące efektywności energetycznej zostaną opublikowane przed datą wprowadzenia do sprzedaży. Deklarowany zasięg jazdy i czas ładowania oparte są o symulacje komputerowe wykonane przez producenta oraz o szacunki zasięgu w warunkach procedury testowej. Rzeczywisty zasięg może różnić się od deklarowanego w zależności od warunków zewnętrznych, stylu jazdy, stanu technicznego pojazdu i wieku akumulatora litowo-jonowego. Deklarowane zużycie paliwa/zużycie energii w cyklu WLTP, emisja CO2 i zasięg napędu elektrycznego mierzone są zgodnie z wymaganiami i specyfikacjami technicznymi regulaminów europejskich (WE) 2 i (WE) 715/2007 w aktualnym brzmieniu. Przyjęta obecnie procedura testowa pozwala na porównanie wyników uzyskanych przez różne typy pojazdów oraz różnych producentów. 2) Maksymalna ładowność może się różnić w ramach gamy modelowej w zależności od akcesoriów i konfiguracji pojazdu (bez kierowcy). Informacje na temat ładowności danego pojazdu znajdują się na etykiecie na ościeżnicy drzwi. 3) Ford Telematics Essentials jest dostępny tylko dla pojazdów Forda z aktywowanym modemem FordPass Connect. Wyłącznie dla klientów flotowych/ która przyczynia się do wydłużenia czasu sprawności samochodów, dzięki wykorzystaniu w czasie rzeczywistym danych o ich stanie technicznym. Wyjątkowy rachunek ekonomiczny eksploatacji Ford oferuje przedsiębiorstwom, które pragną wprowadzić pojazdy elektryczne, atrakcyjną propozycję zakupu E-Transita, która zwróci się lub przyniesie wymierne korzyści biznesowe w okresie użytkowania pojazdu. Oprócz znacznych oszczędności związanych z kosztami paliwa, szacowane koszty utrzymania i napraw serwisowych mogą być o 40 procent niższe, niż w przypadku porównywalnych modeli z silnikami wysokoprężnymi10). Według danych Forda, model E-Transit jest najtańszy w utrzymaniu w porównaniu z bezpośrednimi konkurentami, zarówno w Wielkiej Brytanii, jak i w Niemczech. Klienci będą mogli skorzystać z najlepszej dla tej klasy pojazdów oferty rocznej obsługi serwisowej bez limitu przebiegu, z ośmioletnim pakietem gwarancyjnym na wszystkie komponenty elektryczne wysokiego napięcia przy ograniczeniu przebiegu do 160 000 tysięcy kilometrów, otrzymają także roczny pakiet pomocy drogowej dla pojazdów elektrycznych, obejmujący ładowanie awaryjne w wypadku wyczerpania akumulatora. Europejska sieć serwisowa jest już gotowa do obsługi pojazdów elektrycznych, dzięki 1500 certyfikowanym dealerom w Europie oraz ponad 4500 autoryzowanym warsztatom, które będą w stanie obsłużyć pojazdy od chwili ich wprowadzenia na rynek.

PULS BRANŻY 31 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2021 biznesowych. Obowiązują warunki OWU FFM i FCS. Wzory ekranów mogą się różnić. 4) Nie prowadź samochodu, gdy jesteś zdekoncentrowany oraz podczas korzystania z urządzeń mobilnych. W miarę możliwości korzystaj z systemów sterowania głosem. Niektóre systemy mogą nie być dostępne, kiedy pojazd znajduje się w ruchu. Nie wszystkie systemy są kompatybilne ze wszystkimi telefonami 5) Wyniki mogą się różnić w okresach szczytu poboru i zależą od stanu naładowania baterii. 6) Dostępna do pobrania jest aplikacja FordPass Pro, kompatybilna z wybranymi systemami operacyjnymi smartfonów. Za transfer wiadomości i danych mogą obowiązywać dodatkowe opłaty. 7) Usługi nawigacji wymagają: systemu SYNC 4 i FordPass Connect, bezpłatnej usługi powiązanej z komunikacją sieciową oraz aplikacji FordPass Pro (szczegóły można znaleźć w warunkach użytkowania FordPass) lub Ford Telematics. Zakwalifikowane pojazdy otrzymują bezpłatną roczną subskrypcję usług nawigacji, która rozpoczyna się w dniu rozpoczęcia gwarancji na nowy pojazd. Klienci muszą odblokować wersję próbną usług nawigacji poprzez aktywację zakwalifikowanego pojazdu za pomocą konta członkowskiego FordPass lub Ford Telematics. W przypadku braku subskrypcji przed upływem okresu bezpłatnego, sieciowa usługa nawigacyjna zostanie zakończona, a system powróci do wbudowanej nawigacji offline. Usługi zdalne i ich funkcjonowanie zależą od dostępności wybranej sieci. Zmieniająca się technologia / sieci komórkowe / systemy pojazdu mogą ograniczać funkcjonalność i uniemożliwiać działanie usług korzystających z sieci. Dostępna do pobrania jest aplikacja FordPass Pro, kompatybilna z wybranymi systemami operacyjnymi smartfonów. Za transfer wiadomości i danych mogą obowiązywać dodatkowe opłaty. Aplikacja Ford Telematics dostępna jest bezpłatnie przez rok przy zakupie nowego pojazdu E-Transit. 8) Systemy asystenckie wspomagające kierowcę są uzupełnieniem jego uwagi ale nie zastępują oceny sytuacji i konieczności kontrolowania pojazdu przez. Mimo ich wsparcia należy zachować zasady bezpieczeństwa na drodze. Szczegółowe informacje i ograniczenia znajdują się w instrukcji obsługi. 9) Wymaga dostępnego systemu SYNC 4. Nie prowadź samochodu, gdy jesteś zdekoncentrowany oraz podczas korzystania z urządzeń mobilnych. Używaj sterowania głosem. Niektóre funkcje Alexy są zależne od modelu smartfonu i natywnego systemu. Amazon, Alexa oraz wszystkie powiązane loga i znaki są znakami towarowymi należącymi do firmy Amazon.com, Inc. lub do podmiotów stowarzyszonych. 10) Dotyczy 3 lat eksploatacji lub przebiegu 180 000 tysięcy kilometrów. Porównano planowe i ponadplanowe czynności serwisowe dla furgonu elektrycznego zasilanego z akumulatora z analogicznym furgonem napędzanym silnikiem Diesla.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=