e-Auto Service Manager 9/2020

24 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2020 WARSZTAT TERMOSTAT – MAŁY ELEMENT, WIELKIE PROBLEMY. Patrząc na tendencje rozwoju silnikówspalinowych, czyli zmniejszenie ich pojemności skokowej, a co za tym idzie, chęć redukcji spalania (Rys.1) i ograniczenia emisyjności jednostki, coraz większą rolę odgrywa odpowiednio serwisowany układ chłodzenia. We współczesnych autach z silnikami spalinowymi dominującym sposobem utrzymania odpowiedniej temperatury roboczej jest układ wypełniony cieczą chłodzącą, której ruch wymuszony jest pompą . Rys.1 Pe - wydajność be - zużycie paliwa T - temperatura silnika Niewłaściwe działanie, lub uszkodzenie elementów układu chłodzenia może prowadzić do: • Przegrzania silnika, w konsekwencji do jego mechanicznego uszkodzenia • Wyższego zużycia i nieefektywnej pracy wskutek niewłaściwej temperatury roboczej • Niewystarczającego nagrzewania wnętrza pojazdu • Nieprzestrzegania ustawowych norm emisji spalin • Zwiększenia zużycia paliwa Jednym z najważniejszych elementów układu chłodzenia jest termostat. To właśnie ten element ma krytyczne znaczenie dla działania układu, dlatego też należy zapoznać się z najczęściej popełnianymi błędami podczas jego wymiany: PROBLEM 1: OLEJ Uszczelki termostatu zawierają materiały nieodporne na mieszaniny zawierającej olej. Obecność oleju mineralnego, lub syntetycznego w płynie chłodzącym powoduje pęcznienie uszczelki, a tym samym jej destrukcję.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=