e-Auto Service Manager 9/2020

1 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2020 ISSN 1895-9253 e-AUTOSERVICE zarządzanie I wyposażenie I technika Nr 09/2020 m a n a g e r - IDEALNA ODZIEŻ OCHRONNA NA JESIEŃ - ELEKTRYCZNE POMPYWODY - TERMOSTAT – MAŁY ELEMENT, WIELKIE PROBLEMY

HELLA Polska Sp. z o.o. Al. Wyścigowa 6 02-681 Warszawa HELLA VALUEFIT P/N TYP 8GS 242 632-291 D1S 8GS 242 632-301 D2S 8GS 242 632-311 D2R 8GS 242 632-321 D3S 8GS 242 632-331 D4S

PULS BRANŻY 4 IDEALNA ODZIEŻ OCHRONNA NA JESIEŃ 12 AUTODETAILING – PODSTAWOWE ZASADY 16 NISSENS WPROWADZA DO OFERTY ELEKTRYCZNE POMPY WODY 20 CZYM JEST RADA SIECI Q SERVICE CASTROL? 23 PONAD 50 000 ENTUZJASTÓW MOTORYZACJI W JEDNYM MIEJSCU! WARSZTAT 24 TERMOSTAT – MAŁY ELEMENT, WIELKIE PROBLEMY. 27 WYMIANA FILTRA POWIETRZA UFI W SZEŚCIU KROKACH 30 CHIPTUNING ELEKTRONICZNY 32 MOOG WPROWADZA TECHNOLOGIĘ HYBRID CORE... 38 USUNIĘCIE PROBLEMU GŁOŚNEJ PRACY UKŁADU NAPĘDOWEGO NOWOŚCI 40 PRZEGLĄD NOWOŚCI W NUMERZE Wydawca E-Business Press Sp. z o. o. Al.Jerozolimskie 81/7.10 02-001 Warszawa biuro@e-businesspress.pl www.autoservicemanager.pl REKLAMA Paweł Mularski pawel.mularski@e-businesspress.pl PRENUMERATA biuro@e-businesspress.pl REDAKCJA Paweł Bronisz pawel.bronisz@e-businesspress.pl PRZYGOTOWANIE Sławomir Pasznik Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść materiałów reklamowych. Wydawca zastrzega sobie prawo do skrótów nadesłanych materiałów. Wszystkie prawa zastrzeżone. Przedruk w całości i części wyłącznie za zgodą Wydawcy. 1 e-AUTOSERVICEMANAGER 09 -2020 ISSN1895-9253 e-AUTOSERVICE zarządzanie I wyposażenie I technika Nr09/2020 m a n a g e r - IDEALNA ODZIEŻ OCHRONNA NAJESIEŃ - ELEKTRYCZNE POMPYWODY - TERMOSTAT – MAŁY ELEMENT, WIELKIE PROBLEMY

PULS BRANŻY 4 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2020 IDEALNA ODZIEŻ OCHRONNA NA JESIEŃ Dlaczego szczególnie jesienią dobór odpowiedniej odzieży roboczej ma tak duże znaczenie dla efektywności pracy? Mateusz Krupa: Niewłaściwy dobór odzieży roboczej poważnie obniża komfort pracy. W ekstremalnych przypadkach po prostu marzniemy lub przegrzewamy organizm. W obu przypadkach zamiast skupić się na wykonywaniu swoich obowiązków myślimy, że jest nam za zimno lub za gorąco co niestety poważnie obniża efektywność wykonywanych zadań. Może także zakończyć się zwolnieniem lekarskim. Rozmawiamy z Mateuszem Krupą brand managerem marki LAHTI PRO Na co powinniśmy zwracać uwagę? Kompletując swoją odzież roboczą do pracy w chłodne jesienne dni powinniśmy zwrócić uwagę na kilka istotnych szczegółów. Kiedy temperatura oscyluje w okolicach zera lub jest ujemna warto skorzystać z tzw. bielizny termicznej. Tu zdecydowanie mogę polecić koszulkę termoaktywną LAHTI PRO L41205 – najnowszy model w naszej ofercie. Specjalny skład, a także struktura materiału zapewnia doskonałą wentylację, a powstająca w czasie pracy wilgoć jest szybko i skutecznie odprowadzana na zewnątrz.

PULS BRANŻY 5 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2020 Należy pamiętać, że koszulka termoaktywna musi być dobrze dopasowana do ciała. Tylko w takim przypadku skutecznie spełni swoje zadanie. Kolejną warstwą, którą zakładamy na siebie w chłodniejsze dni może być tradycyjna bluza robocza LAHTI PRO, choć, kiedy pracę wykonujemy wyłącznie na zewnątrz możemy ubrać po prostu bluzę polarową LAHTI PRO L40105 lub kurtkę LAHTI PRO soft-shell L4092. Ta ostatnia pozycja jest rozwiązaniem dobrze znanym z outdooru. Swoją wyjątkowość i, że tak powiem, praktyczność, zawdzięcza specjalnej trójwarstwowej tkaninie z membraną TPU. Dzięki temu jest wodo i wiatroodporna. Wybierając bluzę soft-shell warto zwrócić uwagę, czy dany model posiada wodoszczelne suwaki oraz osłony zamka błyskawicznego. Te szczegóły wdużej mierze odpowiadają za dobrą izolację termiczną, a co za tym idzie komfort cieplny. Z istotnych szczegółów LAHTI PRO L41205 LAHTI PRO L40105 LAHTI PRO soft-shell L4092

PULS BRANŻY 6 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2020 warto też przyjrzeć się kapturowi. To element ubrania, który chroni zarówno przed zimnem, wiatrem jak i deszczem. Powinien być tak skrojony, aby podążał za głową i nie zmniejszał pola widzenia. Oprócz ubrań roboczych uszytych w oparciu o nowe technologie, marka LAHTI PRO proponuje również sprawdzone tradycyjne rozwiązania na jesienne dni i słoty. Wymienić możemy tu tradycyjne koszule flanelowe L41801, jak i te nieco grubsze, ocieplane; mam tu na myśli model L41807. Jesienią i wiosną praktycznym rozwiązaniem może okazać się bezrękawnik LAHTI PRO L41317 z praktycznym kapturem. Nie krępuje on ruchów jak zwykła kurtka, ociepla tułów i jednocześnie pozwala na szybkie odprowadzenie nadmiaru ciepła. LAHTI PRO L41801 LAHTI PRO L41317 LAHTI PRO L41317 LAHTI PRO L41807

PULS BRANŻY 7 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2020 LAHTI PRO L40927 LAHTI PRO L40927 A w co się ubrać w naprawdę chłodne dni? W naprawdę chłodne dni, aby zapewnić sobie odpowiedni komfort termiczny nieodzownym elementem garderoby będzie okrycie wierzchnie, czyli kurtki LAHTI PRO. W zależności od temperatury możemy podzielić je na modele nieco lżejsze jak np. model L40927 oraz typowo zimowe jak L40931. Różnią się one gramaturą ociepliny. W modelach najcieplejszych LAHTI PRO oprócz wysokiej gramatury ociepliny spotkamy także dodatkowo podszewki uszyte z tafty, a w kurtkach bardzo ciepłych z grubego polaru. Dzisiejsze modele kurtek roboczych LAHTI PRO to zupełnie inna jakość, niż te które były dostępne na rynku jeszcze kilka lat temu. Wraz z rozwojem technologii, waga kurtek uległa zdecydowanemu obniżeniu. LAHTI PRO L40931

PULS BRANŻY 8 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2020 Nie wpłynęło to jednak na wytrzymałość i odporność na uszkodzenia. Trzeba także podkreślić, że dzisiejsze kurtki LAHTI PRO to ubrania skrojone specjalnie z myślą o wysokiej aktywności fizycznej - projektanci położyli szczególny nacisk na swobodę ruchów oraz specjalne wzmocnienia w miejscach podatnych na uszkodzenia. Kurtki ochronne i robocze posiadają dziś także dużą liczbę praktycznych kieszeni. Co zrobić, aby skutecznie uchronić się przed jesiennym deszczem? Jesień obok lata jest najbardziej wilgotną porą roku. Jednak to właśnie jesienne opady są najmniej przyjemne. Odpowiedzialna jest za to niska temperatura otoczenia. Odzież, która zawilgotnieje długo schnie. Kompletując ubranie do pracy na jesień warto pomyśleć o pelerynach (LPPP1), spodniach i kurtkach (L4140) oraz płaszczach przeciwdeszczowych (L4170). Zapewniają one niemal 100% ochronę przed deszczem. W chwili ustania opadów łatwo można je zdjąć i wysuszyć. Ich niewielka waga pozwala je łatwo transportować. Odzież przeciwdeszczowa LAHTI PRO produkowana jest z tworzyw sztucznych, które nie przepuszczą wody. LAHTI PRO LPPP1 LAHTI PRO L4140 LAHTI PRO L4170

PULS BRANŻY 9 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2020 Jak się ubrać kiedy pracujemy w warunkach ograniczonej widoczności? Jesień to także pora roku, kiedy dzień staje się coraz krótszy. Część obowiązków pracownicy muszą wykonywać w warunkach ograniczonej widoczności. Na to także jest sposób, który zdecydowanie podnosi bezpieczeństwo. Jest nim zastosowanie tzw. odzieży ostrzegawczej LAHTI PRO. Najczęściej występuje ona w dwóch wariantach kolorystycznych - żółtym i pomarańczowym. Materiał wykorzystany do produkcji spodni, kurtek czy bluz ma specjalną barwę odbijającą promienie świetlne. Aby te właściwości dodatkowo wzmocnić stosuje się taśmy odblaskowe. Tak ubrany pracownik jest dobrze widoczny, a ryzyko jego potrącenia zdecydowanie maleje. W ofercie LAHTI PRO znajduje się dobrze rozwinięty dział odzieży ostrzegawczej. Znajdziemy w nim bluzy robocze w wersji slim fit w żółtej lub pomarańczowej wersji kolorystycznej (L40411 lub L40412), do których możemy dobrać spodnie ogrodniczki (L40610, L40611) lub tradycyjne spodnie do pasa LAHTI PRO L40109 LAHTI PRO L40411 i L40610 LAHTI PRO L40412 i L40611 LAHTI PRO L40110

PULS BRANŻY 10 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2020 (L40511, L40512). Są też komplety odzieży ocieplanej, szczególnie polecane w okresie jesienno - zimowym, polary (L40109, L40110) a także tradycyjne kamizelki ostrzegawcze (LPKO), które powinny być stosowane wszędzie tam gdzie konieczne jest zapewnienie doskonałej widoczności pracowników, również w warunkach normalnej widoczności. Które z modeli butów są najbardziej odpowiednie do pracy jesienią? Jesienią warto też pomyśleć o wygodnych, ciepłych butach ochronnych. W październiku, listopadzie, grudniu idealnie sprawdzą się trzewiki ochronne LAHTI PRO (np. L30115 czy też L30119). Buty za kostkę, bo o nich tu mowa powinny mieć stosunkowo grubą podeszwę. To właśnie ona odpowiada za ograniczenie oddawania ciepła do podłoża, zapewnia stabilność i ma duży wpływ na komfort pracy. Mówiąc o stopach warto też zwrócić uwagę na skarpety. W okresie jesiennym polecałbym termiczne skarpety robocze LAHTI PRO (L30905). Zastosowane w nich włókna Coolmax zapewniają wysoką oddychalność oraz szybkie odparowywanie wilgoci. Tym samym podnoszą komfort użytkowania obuwia. Wspominam o tym, ponieważ często skarpety są pomijanym elementem wyposażenia pracownika, a ich wpływ na komfort pracy jest bardzo duży. Na jakie części garderoby warto zwracać także uwagę w późną jesienią? LAHTI PRO L30115 LAHTI PRO L250410K LAHTI PRO L30119

PULS BRANŻY 11 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2020 Do tej grupy, należą także jesienne czapki LAHTI PRO (L1922100) i ocieplane rękawice (L250410K). Zarówno głowa jak i kończyny górne to części ciała, które charakteryzują się dużą utratą ciepła. Co negatywnie wpływa na indywidualny bilans termiczny. Nosząc czapkę i rękawice więLAHTI PRO L1030 LAHTI PRO L1922100) cej ciepła zostaje zachowane. Organizm zaoszczędzone pokłady energii może skutecznie wydatkować na efektywną pracę. Na zakończenie powiem kilka słów na temat ciekawego produktu. Jest nim tzw. chusta wielofunkcyjna LAHTI PRO (L1030). Prosta w konstrukcji, ale bardzo uniwersalna. Korzystając z instrukcji zamieszczonej na opakowaniu, w kilku ruchach możemy z niej stworzyć m.in. czapkę, szalik, opaskę, osłonę twarzy. W transporcie zajmuje tyle miejsca co przysłowiowa chustka do nosa, a w potrzebie łatwo stworzyć z niej brakujący element garderoby. Gdzie można poznać szczegóły oferty LAHTI PRO? Zagadnienie odzieży roboczej i ochronnej to temat rzeka. Marka LAHTI PRO zapewnia kompleksowe rozwiązania. Jest dobrym rozwiązaniem dla wszystkich firm, które poszukują sprawdzonego dostawcy gwarantującego kompleksową obsługę oraz produkty najwyższej jakości. Wszystkim zainteresowanym polecam nasze najnowsze wydawnictwo. Jest nim obszerna gazetka promocyjna. Prezentujemy w niej produkty idealne w okresie jesienno-zimowym. Publikacja dostępna jest także on-line pod adresem: gazetka.lahtipro.pl Dziękujemy za rozmowę

PULS BRANŻY 12 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2020 AUTODETAILING – PODSTAWOWE ZASADY Przystępując do mycia auta, najpierw należy dokładnie je obejrzeć, sprawdzić stan karoserii, zidentyfikować rodzaje zabrudzeń oraz przygotować potrzebne środki. Podstawą jest także zaparkowanie samochodu w zacienionym i osłoniętym od wiatru miejscu, jeśli to możliwe, najlepiej w zamkniętej hali przystosowanej do mycia samochodów. Gdy już zadbamy o te szczegóły możemy przejść do konkretów. Pielęgnacja auta dla pasjonatów czterech kółek to czysta przyjemność, należy jednak postępować zgodnie z zasadami, stosowanymi przez specjalistów. W naszym prywatnym salonie autodetailingu nie może też zabraknąć najlepszych środków oraz narzędzi. Krzysztof Wyszyński, Product Manager z Würth Polska mówi o nowościach, które warto przetestować oraz przypomina najważniejsze reguły autodetailingu. 1. Mycie W pielęgnacji auta niezwykle istotne jest mycie, które zaczynamy od opłukania samochodu wodą w celu usunięcia powierzchownego brudu i kurzu. Jeśli mamy do tego odpowiednie warunki i sprzęt, taki jak pianownica, dobrze jest zacząć mycie wstępne od nałożenia piany aktywnej. Aplikujemy ją od dołu do góry karoserii, po czym spłukujemy wodą dokładnie

PULS BRANŻY 13 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2020 w taki sam sposób. Następnie przystępujemy do mycia auta zwykłym szamponem samochodowym. Nie wolno dopuścić do wyschnięcia piany na pojeździe, a preparat myjący nie tylko dokładnie wypłuka jej pozostałości z trudnodostępnych miejsc, ale też zneutralizuje zasadowy odczyn piany. Gdy ten etap mamy już za sobą możemy skupić się na trudniejszych w usunięciu zabrudzeniach, takich jak żywica z drzew czy ślady po owadach. Szczególnie w okresie wiosna-jesień przednia część samochodu wraz z szybą często są zabrudzone owadami, uderzającymi o pojazd w czasie jazdy. Ślady te mogą być trudne do wyczyszczenia, zwłaszcza jeżeli są stare i zaschnięte. W celu usunięcia tych plam, warto użyć specjalistycznego środka do zmywania insektów. – Taki preparat należy nanieść bezpośrednio na zabrudzenie i odczekać chwilę, aż substancje czynne w nim zawarte zaczną działać. Pamiętajmy żeby nie zostawiać produktu na oczyszczonej powierzchni za długo, tak aby zapobiec jego zaschnięciu. Po upływie około 3-5 minut od nałożenia środka zabrudzenie jest już gotowe do zmycia – mówi Krzysztof Wyszyński, Product Manager Würth Polska. W przypadku ubrudzenia auta żywicą konieczny będzie preparat, przeznaczony do zmywania tłustych plam. Najtrudniejsze do usunięcia są jednak ślady asfaltu i smoły, szczególnie z jasnych karoserii i elementów takich jak progi, felgi czy drzwi. Do ich likwidacji również warto wybrać odpowiedni produkt. Może się wydawać, że tak duża ilość różnego rodzaju specyfików jest zbędna przy zwykłym myciu samochodów. Rzeczywiście, jeśli chcemy tylko przywrócić autu czystość to zadowalający efekt możemy osiągnąć już po samym myciu pianą aktywną i szamponem. Przygotowanie karoserii do polerowania wymaga jednak bardzo dokładnego pozbycia się wszelkich zabrudzeń i wtrąceń, które mogłyby się dostać między lakier a pad polerski. Niestety nie ma jednego uniwersalnego środka, który jest w stanie usunąć z powierzchni lakieru każdy typ zabrudzenia, dlatego potrzebnych jest tak dużo różnych produktów. Oprócz odpowiednich środków do likwidacji różnego rodzaju plam na karoserii, niezwykle istotne są same akcesoria, którymi czyścimy auto. Do usuwania wtrąceń z lakieru po myciu wstępnym najlepsze są ścierki, gąbki, czy pady pokryte glinką polerską. Doskonale zastępują dotychczas stosowane ręczne glinki do lakieru i pozwalają szybko przygotować powierzchnie do polerowania. – Najważniejszą kwestią w korzystaniu z produktów pokrytych glinką polerską jest używanie ich na mokro, najlepiej z niewielkim dodatkiem specjalnego detergentu dla zapewnienia odpowiedniego poślizgu. Ściereczki, gąbki, rękawice i pady polerskie, pokryte glinką polerską są dostępne w ofercie Würth Polska – informuje Krzysztof Wyszyński. 2. Mycie szyb Domycia szyb najlepiej sprawdzi się środek z aktywną pianą. Wysoko skoncentrowane produkty powierzchniowo-czynne działają najintensywniej podczas pękania pęcherzyków uformowanej piany. Zapewnia to dużą skuteczność mycia i jest bezpieczne dla szyb. Po rozprowadzeniu środka bezpośrednio na szybie, zbieramy go gumową ściągaczką lub osuszamy powierzchnię ściereczką z mikrofibry czy irchy. Do dokładnego i szybkiego pozbycia się ciężkich zabrudzeń z szyby można również użyć pada CLAY z polerką – powierzchnię szyby należy zwilżyć wodą z niewielkim dodatkiem specjalnego detergentu.

PULS BRANŻY 14 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2020 3. Czyszczenie felg Uporczywy pył ze zużywających się podczas eksploatacji samochodu klocków hamulcowych jest najczęstszym zabrudzeniem na felgach i kołpakach samochodowych. Ze względu na stale urozmaicany kształt oraz wygląd felg i kołpaków warto użyć specjalistycznego zmywacza do ich czyszczenia. – Zmywacz Premium dostępny w Würth Polska nie zawiera kwasów, dzięki czemu nie spowoduje uszkodzeń powierzchni wrażliwych na produkty o odczynie kwaśnym. Wskaźnik kolorystyczny (zmiana koloru na bordowy) wizualnie pokazuje optymalny czas, przez jaki produkt powinien być pozostawiony na feldze, tak by skutecznie oddziaływać na brud i nie spowodować uszkodzenia powierzchni. Aby poprawić jakość czyszczenia należy zruszyć brud przy użyciu specjalnej szczotki do kół, dzięki której lepiej doczyścimy każdy zakamarek – doradza Krzysztof Wyszyński z Würth Polska. 4. Perfekcyjnie lśniący lakier Przed polerowaniem powierzchni lakieru bardzo ważne jest pozbycie się z niego starych wosków. Samo mycie często nie wystarcza, dlatego do usuwania pozostałości wosków należy użyć czystego alkoholu izopropylowego, zwanego w skrócie IPA. Środki polerskie powinno zawsze dobierać się do stanu lakieru auta. Polerowane powierzchnie muszą być czyste, suche i dokładnie odtłuszczone. Szczególnie w przypadku przydomowego autodetailingu warto zwrócić szczególną uwagę na preparaty o szerszym zastosowaniu, takie jak nowość w ofercie Würth Polska Politura 3w1. Nowoczesna formuła produktu, w połączeniu z niebieskim padem polerskim, umożliwia zdecydowaną poprawę wyglądu lakieru już w 1 operacji. Środek jednocześnie poleruje, nadaje połysk i zabezpiecza powierzchnię dzięki zawartości wosku Carnauba. – Bez względu na używany produkt, polerować należy równomiernymi ruchami, metodą na krzyż. Jeśli zabieramy się za polerowanie po raz pierwszy, dobrze jest skorzystać z poradników lub obejrzeć w internecie film pokazujący jak należy to robić poprawnie – podpowiada Krzysztof Wyszyński. 5. Woskowanie lakieru Jeśli lakier był w wystarczająco dobrym stanie i nie wykonywaliśmy polerki lub do polerowania użyliśmy standardowych past polerskich, a nie produktu typu „all in one” dobrze jest zabezpieczyć powierzchnię lakieru. Błyszczący lakier i długotrwały efekt jego zabezpieczenia uzyskamy stosując preparat z wysoką zawartością wosku Carnauba, który zapewnia ochronę przed niesprzyjającą pogodą czy zarysowaniami w myjniach automatycznych. Wosk można nakładać ręcznie przy użyciu czarnej gąbki lub maszynowo gąbką ryflowaną. Wosk PERFECT dostępny w ofercie Würth Polska, poza wysoką zawartością wosku Carnauba, zawiera w składzie także mikrościerniwo. Aplikując taki produkt przy pomocy polerki i pomarańczowego pada możemy w jednej operacji usunąć mikrorysy i zabezpieczyć lakier. 6. Zadbane opony padów polerskich Po kompletnym umyciu samochodu warto zadbać dodatkowo o opony. Specjalna pianka od Würth Polska nie tylko poprawi ich wygląd, ale także zakonserwuje je, dzięki czemu posłużą na dłużej. Pianka chroni gumę przed degradacją podczas składowania, przez co bardzo dobrze sprawdza się jako preparat do konserwacji opon po sezonowej wymianie.

PULS BRANŻY 15 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2020 Autodetailing w zaciszu domowego ogrodu to zdecydowanie ciężka praca, która wymaga cierpliwości i precyzji, jeśli zależy nam, aby auto wyglądało perfekcyjnie. Odpowiednio skompletowany podstawowy zestaw do mycia i pielęgnacji naszych czterech kółek, z pewnością posłuży nam przez dłuższy czas, a my sami nabierzemy wprawy w dbaniu o auto. W zestawie każdego pasjonata autodetailingu nie może zabraknąć produktów takich, jak: Zmywacz insektów – skutecznie usuwa nawet zaschnięte plamy po owadach, art. nr 0893 470 001, Zmywacz plam na karoserii – produkt doskonale radzi sobie ze śladami smoły i asfaltu, art. nr 0890 26, Ściereczki, gąbki, rękawice oraz pady polerskie z glinką polerską – to innowacyjne produkty, które pozwalają szybko, łagodnie i dokładnie czyścić różne powierzchnie. Nowe artykuły z linii Clay, łączą w sobie efektywność glinki polerskiej oraz analogicznych produktów, takich jak pad polerski czy ściereczka, Clay Pad, art. nr 0585 300 150, Clay Rękawica, art. nr 0585 300 210, Clay Ściereczka, art. nr 0585 300 320, Clay Gąbka, art. nr 0585 300 110, Aktywna pianka do szyb – wysokoskoncentrowany środek zapewnia skuteczne mycie i połysk szyb bez smug, art. nr 0890 25, Zmywacz do felg Premium – z łatwością usuwa pył z klocków hamulcowych, art. nr 0893 476 500, Politura 3 w 1– dzięki nowoczesnej formule w połączeniu z niebieskim padem polerskim umożliwia szybką poprawę wyglądu lakieru już w jednej operacji, art. nr 0893 150 062. Wosk Perfect – dzięki wysokiej zawartości wosku Carnauba oraz dodatku mikrościerniwa zapewnia długotrwałe zabezpieczenie lakieru i usunięcie mikrorys oraz hologramów w jednej operacji (jeśli nakładany przy użyciu polerki i pomarańczowej gąbki polerskiej Würth), art. nr 0893 013 250, Polerka typu DUAL EPM-160E– urządzenie przeznaczone jest do pracy w profesjonalnych warsztatach, ale może być też używane przez amatorów nie mających wprawy w polerowaniu. Ruchy mimośrodowe talerza praktycznie uniemożliwiają przypalenie lakieru podczas polerowania, dzięki czemu staje się ono łatwe i bezpieczne, art. nr 5707 500 0. Produkty dostępne są w e-sklepie:  www.wurth.pl, sklepach stacjonarnych oraz u przedstawicieli handlowych Würth Polska.

PULS BRANŻY 16 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2020 NISSENS WPROWADZA DO OFERTY ELEKTRYCZNE POMPY WODY Wprowadzenie elektrycznych pomp wody do oferty Nissens jest zgodne z założoną wcześniej, ambitną strategią rozwoju linii produktowych Nissens, w której to firma pozycjonuje się jako najbardziej rozwinięty dostawca wysokiej jakości części samochodowych z zakresu termiki oraz układów wydajności i emisji. “Elektryczne pompy wody to naturalny krok rozwojowy dla firmy Nissens. Mamy obecnie jedną z najbardziej rozbudowanych ofert na rynku w zakresie chłodzenia silnika i udowodniliśmy, że mamy doNissens - duński producent części układów chłodzenia silnika, klimatyzacji samochodowej, turbosprężarek oraz zaworów EGR, wprowadził w lipcu br. do swojej oferty kolejną nową linię produktową - elektryczne pompy płynu chłodzącego. Nowa kategoria produktów obejmuje na chwilę obecną 35 najbardziej popularnych referencji na rynku europejskim. świadczenie i wiedzę do opracowywania wysokiej jakości produktów technicznych” - wyjaśnia wiceprezes Nissens Automotive, Klavs T. Pedersen - „nacisk został położony na jakość, bezpieczeństwo oraz rozwiązania, które odciążają mechanika. Jesteśmy dumni, że możemy przedstawić grupę produktów, która reprezentuje te wartości”. Jakość i bezpieczeństwo w napędzie pompy Jak wspomniał Klavs T. Pedersen, bezpieczeństwo i jakość są kluczowym obszarem dla Nissens przy wprowadzaniu nowej linii produktowej. „Zaimplementowaliśmy funkcję bezpieczeństwa we wszystkich naszych pompach wody, która zapewnia, że pompa nie przegrzeje się, jeśli wirnik będzie blokowany. Jeżeli tak się stanie, nasze produkty przejdą w stan pracy na niskim ciśnieniu i ograniczą natężenie prądu. Jest to wyjątkowa funkcja, którą z dumą prezentujemy, daje ona wyraźną korzyść właścicielom pojazdów. Jak zawsze w przypadku naszych produktów, wszystkie części wykonane są m.in. z najwyższej jakości tworzyw sztucznych. Wydajność, złącza oraz wszystkie izolatory drgań i wsporniki są porównywalne z OE tak, aby zapewnić łatwy i szybki montaż”.

Niezawodne chłodzenie silnika Na długi czas i przebieg POMPY WODNENISSENS WYDAJNOŚĆ ZGODNA Z ORYGINAŁEM OE NIEZAWODNE CHŁODZENIE SILNIKA OCHRONA PRZED PRZEGRZANIEM I WIBRACJAMI Zapewniają właściwe i niezawodne chłodzenie silnika na długi czas i przebieg Funkcja pompy wody jest kluczowa dla właściwego chłodzenia silnika i jego bezpiecznego działania. Elektryczne pompy wody Nissens produkowane są z najwyższej jakości materiałów zapewniając ich odpowiednią ochronę przed przegrzewaniem i zapewniając tym samym doskonałą wytrzymałość, a więc długą żywotność, pomimo pracy w ciężkich warunkach. Pompy Nissens są dokładnie testowane pod kątem właściwej wydajności, spasowania oraz kompatybilności z pojazdem zapewniając ich niezawodne działanie w pojeździe. Dowiedz się więcej na stronach nissens.com/waterpump KOMPLETNE, FABRYCZNIE NOWE POMPY WODY. W ZESTAWIE Z UCHWYTEM MONTAŻOWYM I IZOLATOREM DRGAŃ ŁATWA INSTALACJA, UCHWYTY MONTAŻOWE W ZESTAWIE DŁUGA ŻYWOTNOŚĆ 2 LATAGWARANCJI Nowość produktowa

PULS BRANŻY 18 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2020 Wsporniki i śruby w opakowaniach dla oszczędności czasu W szczególności proces montażu był brany pod uwagę jako kluczowy czynnik przy opracowywaniu pomp wody. Firma wdrożyła standard ‘First Fit’ w ofercie elektrycznych pomp wody, który ma na celu skrócenie czasu instalacji. „Standard ‘First Fit’ to jedna z największych wartości dodanych dla mechaników

FAKTY O PRODUKCIE Gama elektrycznych pomp wody Nissens obejmuje 35 referencji, które pokrywają większość europejskiego parku pojazdów. Pompy wody Nissens są częścią koncepcji ‘First Fit’ Nissens, co oznacza, że ​​są dostarczane ze śrubami i wspornikami, w celu łatwego i szybkiego montażu. Wszystkie pompy wody Nissens charakteryzują się jakością porównywaną do OE. Na elektryczne pompy cieczy Nissens udziela 2-letniej gwarancji. Elektryczne pompy wody Nissens widoczne są już w katalogu TecDoc oraz katalogu online Nissens pod adresem: https://catalogue.nissens.com/FrontPage pracujących z naszymi produktami. Podczas wymiany pompy wody sama pompa rzadko jest głównym kosztem – jest nim czas, spędzony na jej wymianie. Dlatego w Nissens skupiono się na łatwości i szybkości montażu. Aby to osiągnąć, śruby są dołączane do opakowania z produktem (jeżeli jest to wymagane). Ponadto, niezbędne wsporniki są dodane do produktów, które tego wymagają. Wsporniki są niezbędne podczas instalacji wybranych pomp, a jeśli nie są dołączone do produktu, wtedy mechanicy będą musieli poświęcić dodatkowy czas i koszt na pozyskiwanie ich z innych źródeł ”, podsumowuje Klavs T. Pedersen.

PULS BRANŻY 20 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2020 CZYM JEST RADA SIECI Q SERVICE CASTROL? Rada Sieci Q Service Castrol to wewnętrzny organ organizacji, w skład którego wchodzi pięciu członków. Są to właściciele serwisów zrzeszonych w strukturach sieci. Skład Rady ogłoszony został na początku roku, podczas balu „Mistrzowskie Spotkanie”, zorganizowanym w hotelu Warszawianka. Na jej członków zostali wybrani Sieć Q Service Castrol wielokrotnie udowadniała, że jest organizacją inną od pozostałych tego typu przedsięwzięć na rynku. Składa się na to wiele czynników, a jednym z nich jest utworzona na początku 2020 roku Rada Sieci. Jaka jest rola jej członków i kto wchodzi w jej skład? doświadczeni przedsiębiorcy, wyróżniający się zaangażowaniem i chęcią uczestnictwa w życiu Q Service Castrol. - Troska o rozwój sieci wynika poniekąd z chęci zabezpieczenia własnych interesów, ale również z zadbania o to, aby inni członkowie zrzeszeni pod szyldem Q Service Castrol czuli, że marka rozwija się we

PULS BRANŻY 21 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2020 właściwym kierunku. Tworzymy swoisty pomost pomiędzy właścicielami warsztatów a menadżerami, odpowiedzialnymi za jej rozkwit. To duża odpowiedzialność, ponieważ wiąże się ze znacznym kredytem zaufania ze strony naszych kolegów – mówi Grzegorz Gołąb reprezentujący warsztat GP MOBILE. Do głównych zadań Rady Sieci należy konsultowanie działań związanych z kampaniami reklamowymi i wyborem odpowiednich mediów, wpływ na założenia arkusza rocznego, współpraca w zakresie tworzenia tematyki i formy szkoleń, a także składnie propozycji gadżetów sieciowych. To jednak niejedyne obowiązki członków. - Jesteśmy doświadczonymi przedsiębiorcami, którzy mogą pochwalić się wieloma sukcesami na płaszczyźnie biznesowej. Chętnie dzielimy się doświadczeniem z innymi kolegami, którzy potrzebują naszej pomocy. Każdy ich sukces to dla nas ogromna radość, a jednocześnie korzyść dla naszej organizacji. Dzięki wspólnej kooperacji czujemy, że wszyscy zmierzamy w tym samym kierunku, co ma bezpośrednie przełożenie na nasz biznes – przekonujeKarol Kukiełka z NOVA AUTO - Nasza obecność w życiu sieci Q Service Castrol nie jestem przypadkiem. Fakt, iż ludzie odpowiedzialni za rozwój tego brandu nas dostrzegli, potwierdza, że nasz głos jest słyszalny i znaczący. W efekcie mamy możliwość łączenia interesów dwóch grup, które finalnie przekładają się na wspólny sukces. Dowodem skuteczności naszych działań jest dynamiczny rozwój sieci, która jak żadna inna przebojem zdobywa rynek – dodaje Marcin Łagoda z serwisu COOLCAR.

PULS BRANŻY 22 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2020 Wyboisty rok 2020 Rada Sieci wybrana została na roczną kadencję. Los sprawił, że pierwszy rok funkcjonowania tego organu był czasem wyjątkowo trudnym nie tylko dla rynku aftermarketowego, ale dla całej gospodarki w Europie i na świecie. - Pandemia koronawirusa była dla nas ogromną próbą. Cały kraj nagle zamarł, a los postawił pod znakiem zapytania przyszłość naszych biznesów. Wiedzieliśmy, że musimy wspólnie podjąć kroki, które pomogą nam i naszym kolegom odnaleźć się w nowej rzeczywistości. Wspólnie z inny członkami Rady, jak i menadżerami sieci, szukaliśmy rozwiązań, które będą doraźną pomocą. Z perspektywy czasu uważam, że udało nam się wdrożyć wiele ciekawych pomysłów, które były bardzo pomocne w tym trudnym czasie – wspomina Krzysztof Urban, reprezentujący serwis ABACUS. - Właśnie dla takich akcji powstała Rada Sieci. Sytuacje kryzysowe wymagają natychmiastowego działania, a szerokie spektrum pozwala rozłożyć je na czynniki pierwsze, tym samym eliminując newralgiczne punkty. Z każdej strony napływały do nas informacje i pomysł naszych kolegów, jak radzić sobie z kryzysem. Naszym zadaniem było usystematyzowanie wszystkiego, nadanie temu właściwego kształtu i wdrożenie w życie. To była bardzo wartościowa lekcja dla wszystkich i dowód, że warto zrzeszać się pod jednym sztandarem – – dodaje Łukasz Błachowicz z CARUS.Pl.

PULS BRANŻY 23 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2020 PONAD 50 000 ENTUZJASTÓW MOTORYZACJI W JEDNYM MIEJSCU! Grupa „Mechanika samochodowa - porady, wskazówki, diagnozowanie” to miejsce stworzone przez Inter Cars, które ma za zadanie pomóc specjalistom z rynku motoryzacyjnego wymieniać swoje doświadczenia, szukać pomocnej wiedzy, a także integrować branżę motoryzacyjną w jednym miejscu. Grupa założona została niecałe dwa lata temu i przez ten czas zgromadziła wokół siebie ponad 50 000 fanów, którzy każdego dnia wymieniają się swoimi doświadczeniami. Od początku istnienia forum wygenerowało ponad 15 000 postów, które „Mechanika samochodowa - porady, wskazówki, diagnozowanie” to otwarta grupa zrzeszająca profesjonalistów i entuzjastów napraw pojazdów. W ciągu krótkiego czasu do grupy dołączyło ponad 50 000 osób zainteresowanych tym tematem. Czym jeszcze wyróżnia się to gremium? skomentowane zostały przez jej członków ponad 160 000 razy. Ludzie wchodzący w skład tej grupy to hermetyczne środowisko ukierunkowane na wzajemną pomoc. Chętnie dzielą się swoimi spostrzeżeniami i doświadczeniami. Są to zarówno profesjonaliści zajmujący się naprawą samochodów na co dzień, jak również entuzjaści napraw, traktujący to zajęcie jako hobby. Grupa otwarta jest na nowych członków – dołączyć można do niej klikając w ten link:  https://www.facebook.com/groups/517367045359540

24 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2020 WARSZTAT TERMOSTAT – MAŁY ELEMENT, WIELKIE PROBLEMY. Patrząc na tendencje rozwoju silnikówspalinowych, czyli zmniejszenie ich pojemności skokowej, a co za tym idzie, chęć redukcji spalania (Rys.1) i ograniczenia emisyjności jednostki, coraz większą rolę odgrywa odpowiednio serwisowany układ chłodzenia. We współczesnych autach z silnikami spalinowymi dominującym sposobem utrzymania odpowiedniej temperatury roboczej jest układ wypełniony cieczą chłodzącą, której ruch wymuszony jest pompą . Rys.1 Pe - wydajność be - zużycie paliwa T - temperatura silnika Niewłaściwe działanie, lub uszkodzenie elementów układu chłodzenia może prowadzić do: • Przegrzania silnika, w konsekwencji do jego mechanicznego uszkodzenia • Wyższego zużycia i nieefektywnej pracy wskutek niewłaściwej temperatury roboczej • Niewystarczającego nagrzewania wnętrza pojazdu • Nieprzestrzegania ustawowych norm emisji spalin • Zwiększenia zużycia paliwa Jednym z najważniejszych elementów układu chłodzenia jest termostat. To właśnie ten element ma krytyczne znaczenie dla działania układu, dlatego też należy zapoznać się z najczęściej popełnianymi błędami podczas jego wymiany: PROBLEM 1: OLEJ Uszczelki termostatu zawierają materiały nieodporne na mieszaniny zawierającej olej. Obecność oleju mineralnego, lub syntetycznego w płynie chłodzącym powoduje pęcznienie uszczelki, a tym samym jej destrukcję.

Niewazne czy jest tropikalny upał czy arktyczna zima. MAHLE jako globalny partner produkuje systemy i podzespoły zarządzania temperaturą dla znanych producentów samochodów i silników. Termostat to część, która ma fundamentalne znaczenie w niezawodnym działaniu układu chłodzenia. Termostaty MAHLE działają równie dobrze w tropiklanym upale, jak i arktycznym zimnie. MAHLE poza termostatami posiada w swoim portfolio pełną ofertę z zakresu mahle-aftermarket.com S S S S S S S S S Termostaty w jakosci OEM. I I zarządzania temperaturą w pojeździe.

26 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2020 PROBLEM 2: SZCZELNOŚĆ Konstrukcja uszczelki termostatu została zaprojektowana w sposób, który gwarantuje doskonałe dopasowanie, a tym samym uszczelnienie elementów. Jeśli podczas montażu termostatu została zastosowana dodatkowo masa uszczelniająca, jest wysoce prawdopodobne, że dojdzie do rozszczelnienia układu. PROBLEM 3: ZMNIEJSZONY PRZEPŁYW CHŁODZIWA Bardzo często użyta jest masa uszczelniająca w ilości, która powoduje dostanie się tej właśnie masy do obiegu płynu chłodzącego. Ma to niezwykle poważne konsekwencje: Cząsteczki uszczelniacza mogą pęcznieć i utrudniać przepływ chłodziwa, mogą też osadzać się na termostacie, co skutkuje problemem z otwieraniem się/zamykaniem termostatu, a tym samym może to doprowadzić do wzrostu temperatury roboczej ponad zalecaną wartość, lub niedogrzanie. PROBLEM 4: TEMPERATURA PO WYMIANIE TERMOSTATU Jeśli po wymianie termostatu na nowy obserwujemy problem z osiągnięciem temperatury roboczej silnika, lub temperatura przekracza wartość zalecaną, problemem może być powietrze, które dostało się do układu podczas wymiany termostatu. Może to nie tylko utrudniać cyrkulację czynnika chłodzącego, lecz również skutkować poważnymi uszkodzeniami silnika, ponieważ wtrącone powietrze sprawia, że może on się lokalnie przegrzewać. Zalecane jest użycie urządzenia umożliwiające podciśnieniowe napełnianie układu chłodzenia. WARSZTAT

27 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2020 WARSZTAT WYMIANA FILTRA POWIETRZA UFI W SZEŚCIU KROKACH Gdyby nie wysokiej jakości filtr powietrza, silnik byłby narażony na szkodliwe działanie m.in. cząsteczek kurzu, piasku i pyłu. Zanieczyszczenia pochodzące z zewnątrz pojazdu muszą zosta zatrzymane na początku układu dolotowego, aby nie przedostały się do komory spalania i nie zaburzyły składu mieszanki paliwowej. Dodatkowo filtracja chroni przed zatykaniem wtryskiwaczy i zaworów, a także nadmiernym zużyciem m.in. gładzi cylindrów. Dobrze oczyszczone powietrze sprzyja niższemu spalaniu i wydajnej pracy Filtr powietrza to jeden z podstawowych elementów eksploatacyjnych samochodu, ochroni on silnik przed zanieczyszczeniami i wspomaga jego wydajne działanie. UFI Filters zaleca jego regularną kontrolę i pokazuje prosty sposób wymiany. silnika. Dlatego dla zapewnienia komfortu jazdy i obniżenia kosztów eksploatacji zalecana jest regularna wymiana filtra. Standardowo powinna ona odbywać się po ok. 15-20 tys. km, czyli podczas rocznego przeglądu samochodu. Wybór filtra zależy od modelu pojazdu, ponieważ każdy silnik ma inne parametry, w tym określone zapotrzebowanie na dopływ powietrza. Należy również wziąć pod uwagę rodzaj materiału filtracyjnego, który może zwiększyć skuteczności do ponad 99,8% odseparowanych cząsteczek.

28 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2020 WARSZTAT Jeden z czołowych producentów filtrów, firma UFI Filters, posiada obecnie w katalogach dwóch marek UFI i SOFIMA 1384 wysokiej jakości filtry powietrza. Stosowany jest w nich papier filtracyjny na bazie celulozy nasączony żywicami lub wzmocniony prefiltrem z włókniny. Dzięki impregnacji materiał jest odporny na wilgoć, a także cechuje się trwałością i sprężystością. Filtry zapobiegają zaburzeniom w przepływie powietrza, utracie mocy silnika, a także przyczyniają się do zmniejszenia emisji spalin. Ponadto mają kompaktową budowę i są proste w montażu. Wymianę filtra powietrza o numerze referencyjnym 27.621.00 do samochodów Audi 1, Seat Ibiza, Skoda Fabia i Volkswagen Polo należy przeprowadzić w następujący sposób: 1. Odkręcić śruby przy pokrywie puszki z filtrem 2. Zwolnić zatrzaski przy rurze dolotowej i otworzyć puszkę 3. Wykręcić filtr 4. Sprawdzić kompatybilność nowego filtra 5. Włożyć go do puszki i przyłączyć rurę dolotową

29 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2020 WARSZTAT 6. Dokręcić śruby przy pokrywie i zacisnąć zatrzaski Specjaliści z UFI Filters wskazują również, na co zwracać uwagę podczas wymiany: • Zanieczyszczenia gromadzące się w obudowie filtra najlepiej przetrzeć dokładnie mokrą gąbką, aby całkowicie się ich pozbyć • Nowy produkt musi pasować do pojazdu i należy go prawidłowo zamontować, bo inaczej układ stanie się nieszczelny. Podobny problem może wystąpić, jeśli na koniec wymiany nie zostanie odpowiednio przyłączona rura dolotowa • Czasami w ramach oszczędności właściciele wolą tylko oczyścić filtr zamiast wymienić go na nowy. To również jest niewskazane, ponieważ sprężone powietrze po dłuższym okresie niszczy strukturę włókien i obniża zdolność filtracji UFI Filters zaleca regularną wymianę filtra powietrza na produkty najwyższej jakości.

30 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2020 WARSZTAT CHIPTUNING TO ELEKTRONICZNY SPOSÓB NA ZWIĘKSZENIE MOCY I MOMENTU OBROTOWEGO SILNIKA MagicMotorsport FLEX – MASTER – do skonfigurowania W ofercie Inter Cars można znaleźć kilka urządzeń do chiptuningu. Jednym z nich jest Magic Motorsport FLEX - innowacyjne narzędzie dla warsztatów samochodowych, które całkowicie wspiera najnowszy rozwój w dziedzinie tuningu samochodowego i naprawie sterowników. W swojej bazie danych Flex posiada około 6000 modeli sterowników silnika i skrzyń biegów.  Urządzenie w zestawie bazowym (FLK02) jest urządzeniem z peryferiami, ale bez oprogramowania, należy więc dokupić do niego moduły. FLS0.10M – Software Flex Infineon TC17xx Oprogramowanie umożliwia podłączenie do programatora FLEX sterowników Bosch MEDC17bezpotrzebyotwieraniasterownika.  Wykorzystuje się do tego celu rezerwy, pozostawione przez inżynierów w silnikach. Służą one do zabezpieczenia jednostek przed niewłaściwą eksploatacją, spowodowaną np. użytkowaniem zanieczyszczonego lub słabego jakościowo paliwa, czy uszkodzeniami elementów osprzętu silnika. Szczególnie duże rezerwy pozostawione są w silnikach turbodoładowanych (zarówno o zapłonie iskrowym jak i samoczynnym). Dzięki pakietowi oprogramowania Full Bench MEDC17 ingerencje będą zawsze bezpieczne i niezawodne w czasie. Oprogramowanie umożliwia pełny odczyt kopii zapasowej (bez konieczności otwierania urządzenia) na wypadek, gdyby potrzebne było przywrócenie ECU.  FLS0.1M – Software Flex ECU OBD + Bench (car, bike, van) W tym module zebrano protokoły OBD i Bench. Dla posiadaczy MagicMotorsport X17, protokół jest całkowicie bezpłatny. FLS0.2M – Software Flex TCU OBD + Bench Moduł umożliwia pełne odczytanie i zapisanie pamięci skrzyni biegów bez potrzeby deszyfrowania. To oprogramowanie nie tylko nie wymaga otwierania jednostki sterującej, ale zapewnia takie same funkcje jak w zwykłym trybie rozruchu. Różnicą jest brak szyfrowania plików, przy jednocześnie poprawionej szybkości urządzenia. Co więcej, nie trzeba samodzielnie programować żadnych wyłączników zapłonu. Czasy odczytu zostały przetestowane i zajmują od 2 do 3 minut, w zależności od modelu TCU. Czas zapisu natomiast zależy od rzeczywistego rozmiaru modyfikacji w pliku (od kilku sekund do około 9 minut).

31 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2020 WARSZTAT FLS0.3M – Software Flex Motorola MPC5xx Pakiet oprogramowania do Flex BDM MPC5XX umożliwia pełen odczyt i zapis ECU, wyposażonego w procesor Motorola z serii MPC5xx. Protokół jest znacznie szybszy niż jakiekolwiek inne narzędzie BDM na rynku, zwłaszcza, że ​został zaprojektowany dla całkiem nowego sprzętu. Strojenie, parowanie i przywracanie kopii zapasowej nie stanowią żadnego problemu i można to zrobić w ciągu kilku sekund. Czasy odczytu i zapisu były wielokrotnie testowane na różnych modelach ECU.  FLS0.4M – Software Flex Nexus MPC5xxx Pakiet Flex BL Nexus MPC5XXX SW pozwala na pełen odczyt i zapis pamięci w ECU z procesorem Nexus MPC5XXX. Zwiększona prędkość programowania w porównaniu do Magic Motorsport X17 i implementacja protokołów dla najnowszych generacji Marelli, Continental i wielu innych marek ECU. FLS0.6M – SW Flex Renesas SH7xxxx Procesory Renesas zwykle znajdują się w japońskich jednostkach sterujących i są bardziej powszechne w japońskich pojazdach niż w ich zachodnich odpowiednikach. Najbardziej znane rodziny to SH705x i SH725xx, które są szeroko stosowane od 2005 roku, szczególnie w jednostkach DENSO. Protokoły OBD i Bench pozwalają na pełny dostęp do ECU: zarówno wewnętrzny flash, jak i wewnętrzny EEPROM mogą być w całości odczytywane i zapisywane jako plik kopii zapasowej w celu klonowania i przywracania, a Flex umożliwia bezpośrednie czytanie i zapisywanie map (a także obliczanie sumy kontrolnej - dla wszystkich entuzjastów indywidualnego dostrajania).  FLS0.9M – Software Flex NEC 76F00xx Flex AUD dla pakietu NEC 76F00xx SW umożliwia pełen odczyt zapis ECU, w tym każdej pamięci przechowywanej wewnątrz jednostki sterującej bez szyfrowania. Inni twórcy narzędzi mogą nazywać ten protokół JTAG NEC 76F00xx. Jest on niezwykle szybki i bardzo ważny w codziennej pracy, ponieważ koncentruje się na największym producencie samochodów na świecie - grupie Toyota. Dostrajanie, klonowanie i przywracanie kopii zapasowej nie stanowią żadnego problemu i można je wykonać, wykorzystując ten protokół. Inter Cars oferuje urządzenia w wersjach Master oraz Slave. Urządzenie typu Master jest w pełni konfigurowalne i nie ma potrzeby wykupować wszystkich protokołów. FLEX Slave natomiast jest dostępny tylko w pełnym pakiecie. Przy podłączeniu slave do naszej sieci chiptuning.ictuning.pl oferujemy specjalne pakiety rabatowe. W przypadku pytań prosimy o kontakt na adres: ddrozyns@intercars.eu

32 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2020 WARSZTAT MOOG WPROWADZA TECHNOLOGIĘ HYBRID CORE I INNE ULEPSZENIA MAJĄCE NA CELU ZWIĘKSZENIE JAKOŚCI, BEZPIECZEŃSTWA I TRWAŁOŚCI PRODUKTU. Nowa technologia Hybrid Core firmy MOOG MOOG® opracował nową technologię Hybrid Core. Rozwiązanie to zawiera 1) łożysko wzmocnione włóknem węglowym oraz 2) trzpień kulowy hartowany indukcyjnie. Jest ona stosowana do najbardziej obciążonych elementów, takich jak przeguby kulowe, wahacze, drążki osiowe i końcówki drążków kierowniczych. 1) Łożysko z włókna węglowego.  Dzięki zastosowaniu materiału PTFE ze wzmocnieniem z włókna węglowego, technologia Hybrid Core znacznie zwiększa trwałość łożyska. Elementy układu kierowniczego i zawieszenia w nowoczesnych samochodach są znacznie bardziej rozwinięte niż te z roku 1919. Inżynieria, dobór materiałów, metody produkcji, dokładność wykonania i jakość części uległy znacznym zmianom. Kolejne innowacje w ostatnim stuleciu przyczyniły się do powstania niesamowitych projektów, ulepszeń w produkcji i serwisowaniu samochodów. 2) Trzpień hartowany indukcyjnie.  Trwałość i bezpieczeństwo są dodatkowo poprawione poprzez zastosowanie hartowania indukcyjnego w trzpieniach kulistych. Hartowanie indukcyjne jest procesem obróbki cieplnej, który zapewnia zwiększenie twardości powierzchni elementu w obszarach narażonych na duże naprężenia, co może nawet podwoić wytrzymałość sworzni, zapewniając dłuższą żywotność produktu. Nowa technologia redukuje stopniowy wzrost ugięcia promieniowego, któremu ulegają komponenty podczas ich okresu użytkowania, powszechnie i prościej nazywanego "luzem", nawet o 40%. Zmniejszenie tego nadmiernego wzrostu ugięcia oznacza, że podczas całego okresu użytkowania elementu zachowane jest precyzyjne prowadzenie pojazdu i kontrolowany ruch zawieszenia. Wyższe bezpieczeństwo i trwałość potwierdzona testami Części MOOG wykorzystujące nową technologię Hybrid Core zostały przetestowane w porównaniu z poprzednią generacją części MOOG, częściami OE oraz wybranymi częściami klasy entry, mid-range i premium innych dostawców. Porównywane części zostały poddane te-

33 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2020 WARSZTAT stom w 3 aspektach: ugięcie promieniowe, ruch trzpienia i moment obrotowy trzpienia jednocześnie. Po 150 000 cyklach przy obciążeniu 50 Ksi nowe część MOOG wykazała prawie 40% mniejszy średni wzrost ugięcia promieniowego w porównaniu z poprzednią konstrukcją (patrz wykres 1). Nasi inżynierowie sprawdzili również wytrzymałość zmęczeniową mierząc twardość powierzchni trzpieni kulistych [HV10 - Twardość według skali Vickersa], a nowa technologia Hybrid Core znacznie przewyższyła testowane parametry części konkurencji, a nawet części OE (patrz wykres 2). Moment obrotowy oznacza, jak płynnie możemy poruszać trzpieniem kulistym. Im niższy jest moment obrotowy, tym bardziej płynny jest ruch. Mniejsze tarcie Wykres 1. Ugięcie promieniowe* Wykres 2. Wytrzymałość na zmęczenie**

34 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2020 WARSZTAT oznacza mniejsze zużycie materiału i dłuższą żywotność. Luz jest znacznie zmniejszony. Wartości momentu obrotowego trzpienia MOOG są znacznie bliższe wartościom OE niż u konkurencji, zapewniając lepszą precyzję kierowania, większą trwałość i szybszy czas reakcji. Tak więc, części MOOG z technologią Hybrid Core spełniają normy OE dotyczące wydajności, wytrzymałości i trwałości. (patrz wykres 3). Stal zastosowana w blaszanych wahaczach MOOG ma dwukrotnie wyższą granicę plastyczności niż poprzedni rodzaj stali. Materiały do blaszanych wahaczy zostały przetestowane do momentu powstania pęknięcia, aby zmierzyć granicę plastyczności w stosunku do poprzedniej generacji części MOOG, części OE i konWykres 3. Moment obrotowy*** Wykres 4. Granica plastyczności.

35 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2020 WARSZTAT kurencyjnych. Wyniki testów wykazały, że MOOG podwoił wytrzymałość materiału i posiada parametry zbliżone do OE. Wyniki testów pokazały, że MOOG przewyższa innych graczy na rynku wtórnym i jest w stanie zapewnić taki sam poziom wytrzymałości części jak OE. Ulepszenia w zależności od typu produktu Technologia Hybrid Core została wprowadzona w wielu częściach firmy MOOG, wraz z innymi innowacjami, które zwiększają trwałość i komfort (powłoka z płatków cynku i nowy rodzaj syntetycznego smaru). Przegub kulowy  jest bardzo obciążonym elementem układu kierowniczego i bardzo ważne jest zapewnienie najwyższego poziomu ochrony przed warunkami atmosferycznymi i eksploatacyjnymi, zwłaszcza przed korozją. Przeguby kulowe MOOG posiadają obecnie, w zależności od typu konstrukcji, powłokę z płatków cynku lub powłokę z chromu, dzięki czemu są wyjątkowo trwałe. Powłoka cynkowo-aluminiowa jest do 3 razy bardziej odporna na korozję niż standardowa powłoka. Jednocześnie na wszystkie dodatkowe akcesoria firmy MOOG nakładana jest obecnie powłoka z płatków cynku, co zwiększa ich żywotność przed korozją. Kołnierzowy kształt nakrętek i śrub zapewnia większą powierzchnię, zwiększając tym samym siłę blokującą, a tym samym bezpieczeństwo. Dodatkowo, inżynierowie z firmy MOOG zastosowali nowy syntetyczny smar, który umożliwia niezwykle płynną pracę, zapewniając jednocześnie warsztatom większą łatwość montażu. Smar zapewnia efekt tłumienia podczas ruchu części i lepszą ochronę przed zużyciem. Kiedy smar jest słabej jakości, z czasem pojawia się szczelina powstająca poprzez zużycie współpracujących części. Specjalne dodatki smaru zapobiegają również przenikaniu wilgoci, błota, kurzu. Używając tego smaru przedłużamy żywotność produktu zapewniając płynność ruchu części oraz bardziej precyzyjne kierowanie i poziom komfortu. Osiowe drążki i końcówki drążków kierowniczych  są elementami, które w układzie kierowniczym są narażone na siły działające w dwóch kierunkach (pull/ push). Dlatego do projektowania tych części włączyliśmy technologię Hybrid Core, nowy rodzaj smaru oraz nakrętki z powłoką z płatków cynku, aby zapewnić trwałość tych części na najwyższym możliwym po-

36 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2020 WARSZTAT ziomie. Ulepszenia te zmniejszają również hałas podczas pracy i zwiększają precyzję kierowania. Wahacze wykonane z aluminium  zostały poddane obróbce poprzez śrutowanie ich powierzchni w celu wygładzenia nierówności i uwolnienia powierzchni od lokalnych naprężeń. Nierówności powierzchni mogą powodować mikropęknięcia na powierzchni części przy dużych obciążeniach, a następnie mogą przekształcić się w duże pęknięcia niszczące część. Tak więc gładsza część nie tylko jest trwalsza, ale również ma mocniejszą strukturę i lepszy wygląd. Łączniki stabilizatora  otrzymały nowy rodzaj powłoki. Powłoka kataforetyczna została zmieniona na powłokę chromową, która zapewnia lepszy wygląd i zapewnia najwyższą jakość produktu. Materiał kapsli zabezpieczających został również zmieniony z tworzywa sztucznego na stal. Zapewnia to lepszą ochronę, zwiększając trwałość i niezawodność produktu. W elementach tych zastosowano również smar syntetyczny, metalowe pierścienie zabezpieczające i nakrętki kołnierzowe. Wahacze trójkątne  są również bardzo istotnymi elementami. Narażone one są na  duże obciążenia i uderzenia ciał obcych pochodzących z drogi. Poprawiliśmy jakość tych części poprzez zastosowanie nowego typu stali, która ma dwukrotnie większą wytrzymałość na rozciąganie w porównaniu z poprzednią. Jeśli ta część zostanie wygięta, zostanie zmieniona geometria zawieszenia. Przeguby kulowe stosowane w wahaczach posiadają technologię Hybrid Core, nowy rodzaj smaru, metalowe pierścienie zabezpieczające, nakrętki kołnierzowe. Ponadto, wszystkie wahacze trójkątne MOOG wykonane są ze stali z powłoką kataforetyczną, by uzyskać wysoką odporność na korozję. Nowy zakład w Barcelonie Chociaż produkty marki MOOG są dostępne w Europie od 2001 roku, niedawno ogłosiła ona otwarcie fabryki w Barcelonie, w Hiszpanii. Wszystkie te części charakteryzują się nowymi rozwiązaniami techno-

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=