e-Auto Service Manager 8/2021
PULS BRANŻY 33 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2021 WA SZTAT bywa niewłaściwy montaż tarcz lub klocków hamulcowych. „Oś obrotu piasty koła oraz tarczy hamulcowej musi się pokrywać. Nawet minimalne odchylenie może powodować mniej lub bardziej od- czuwalne bicie boczne tarczy. Przy- czyną wystąpienia tego zjawiska może być niewłaściwie oczyszczona lub krzywa piasta. Do bicia boczne- go tarczy mogą doprowadzić też: źle działające, nieoczyszczone jarzmo zacisku klocka hamulcowego, zablo- kowany tłoczek, pęknięcie wewnątrz przewodu hamulcowego, które nie pozwala się cofnąć płynowi hamul- cowemu, zablokowane prowadnice zacisku, luźna sprężynka lub inne błędy w procedurach, jak zbyt duży moment dokręcenia samego koła. Na przykład konsekwencją odwrot- nego montażu kierunkowego klocka hamulcowego jest nieprawidłowy rozkład sił i temperatur, co w nowo- czesnych układach hamulcowych ma duże znaczenie i będzie jedną z przyczyn powstania bicia bocznego” wyjaśnia Wojciech Sokołowski, tre- ner techniczny TMD Friction, właści- ciela marki Textar. „Poważne błędy popełnione podczas montażu mogą zostać zauważone przez kierowcę krótko po wizycie w serwisie, lecz drobne w większości przypadków ujawnią się po przeje- chaniu dopiero około 2 tysięcy km. Oto przykład. Dopuszczalne bicie boczne tarczy danego pojazdu wyno- si 0,05 mm, lecz z powodu braku we- ryfikacji tego zjawiska przez warsztat, zostaje niewidoczne gołym okiem 0,1 mm. Bicie, które wykracza poza dopuszczalną normę z czasem do- prowadzi do miejscowego przewęże- nia tarczy, a dalej do bicia na kierow- nicy oraz pulsacji pedału hamulca. Często kilka wymienionych niepra- widłowości występuje jednocześnie. Wtedy nawet zestaw nowych tarcz i klocków założony niewłaściwie lub zamontowany do źle przeserwisowa- nego zacisku bądź całego układu ha- mulcowego może bardzo szybko – na dystansie kilkunastu km – ulec znisz- czeniu.” dodaje Wojciech Sokołow- ski, trener techniczny TMD Friction, właściciela marki Textar. Objawy bicia bocznego tarczy hamulcowej Ze względu na częstotliwość drgań wyróżnia się kilka rodzajów bicia bocznego tarczy hamulcowej. Niskie wibracje, od 10 do 30 Hz, występu- ją w przypadku statycznego lub dy- namicznego odkształcenia tarczy hamulcowej. Są odczuwalne na pe- dale hamulca, kierownicy czy desce rozdzielczej. Punktowe przegrzanie tarczy powoduje drgania o często- tliwości 100 – 500 Hz. Wtedy pod- czas hamowania słyszalne może być trzeszczenie, skrzypienie lub świsz- czenie. Ze względu na przyczynę bicia bocz- nego, można wyróżnić bicie nisko i wysokotemperaturowe. To drugie, jak sama nazwa wskazuje, wystę- puje przy wyższych temperaturach i może być spowodowane przekrocze- niem minimalnej grubości tarczy lub niewłaściwym montażem. Drobne odchylenie od normy nie będzie od- czuwalne przy niskich prędkościach, lecz przy wysokich przegrzewająca się punktowo tarcza zacznie bić. Na-
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=