e-Auto Service Manager 8/2021

28 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2021 WARSZTAT JAK ZWIĘKSZYĆ ŻYWOTNOŚĆ SILNIKA W SAMOCHODZIE CIĘŻAROWYM? Silnik samochodu ciężarowego musi być tak skonstruowany, aby jego eks- ploatacja i obsługa była jak najtań- sza, a przeglądy techniczne rzadkie. Wynika to z założenia, że tego typu pojazd musi jak najwięcej jeździć i zarabiać. Z tego powodu trwałość takiego silnika jest znacznie większa niż jego odpowiednika we współcze- snych samochodach osobowych, gdzie poważne awarie zdarzają się już po przejechaniu blisko 150 000 km. Te różnice widać przede wszyst- kim w budowie i zastosowanych materiałach. Przykładowo, napęd rozrządu w pojazdach ciężarowych składa się zazwyczaj z kół zębatych a nie z paska czy łańcucha. Z powodu ogromnych sił powstających pod- czas pracy dużych silników ich wały korbowe są kute. Wszystkie elemen- ty silnika w ciężarówce, takie jak tłoki, tuleje, korbowody czy sam blok wy- konuje się z bardziej wytrzymałych materiałów. Głowice silników często są dzielone, szczególnie w silnikach Silniki w samochodach ciężarowych to współcześnie bardzo za- awansowane konstrukcje. Pojazdy tego typu pracują zazwyczaj w trudnych warunkach, przez co ich silniki narażone są na wiele ob- ciążeń mechanicznych i cieplnych. Z tego względu niezwykle waż- ne jest stosowanie olejów, które właściwie zabezpieczą taki silnik nie tylko pod względem właściwości smarnych, ale także chło- dzenia. W większości ciężarówek trwałość silnika obliczona jest na ponad milion kilometrów, jednak tankowanie niesprawdzone- go paliwa, nieterminowa wymiana oleju i nieodpowiedzialny styl jazdy mogą ten rezultat znacznie skrócić. wielocylindrowych, o dużych średni- cach cylindrów. Tak jest oczywiście w przypadku silników diesla, które nadal (pomimo rozwoju ciężarówek o napędzie elektrycznym) są domi- nującym rodzajem jednostek w sa- mochodach ciężarowych. Powodem tego jest ich większy zasięg oraz nie- porównywalnie krótszy czas, jaki kie- rowca musi spędzić na uzupełnieniu paliwa. Nawet najlepiej przemyślany silnik nie przejedzie jednak założonej ilości kilometrów, jeśli pracować będzie z wykorzystaniem wątpliwej jakości płynów. Z punktu widzenia żywotno- ści silnika, najwięcej błędów popeł- nić można w przypadku paliwa oraz oleju silnikowego. W kwestii paliwa mówimy o popularnie nazywanym „chrzczonym” paliwie, które odzna- cza się zbyt wysoką zawartością cięż- kich lub lekkich frakcji, zasiarczeniem czy rozwodnieniem. Aby uniknąć zatankowania takiego paliwa, a tym samym narażenia jednostki napędo-

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=