e-Auto Service Manager 7/2020
28 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2020 WARSZTAT GÓRNE ZESTAWY MONTAŻOWE Na przykład moment dokręcania przy mon- tażu kolumny amortyzatora dla różnych modeli Audi A3 i Golf VI wynosi 35 Nm. W przypadku Renault Twingo II jest to 62 Nm, w Mini Cooper D 64 Nm a w Insignii Sport Tourer 70 Nm. Dlatego zawsze zaleca się sprawdzenie instrukcji producenta dla każdego pojazdu przed przystąpieniem do prac naprawczych (montażu). Jeśli do dokręcenia górnej nakrętki użyje się klucza udarowego zamiast klucza dyna- mometrycznego wraz z dedykowanymi klu- czami przeznaczonymi do montażu amorty- zatorów, ryzykuje się nie tylko zniszczenie gwintu, ale także przeciążenie łożyska, co może skutkować jego przedwczesnym zu- życiem. Ponadto możliwe jest, że nakrętka zostanie przykręcona zbyt lekko, co może powodować obracanie tłoczyska w amor- tyzatorze. Jest on wówczas przymocowany nieodpowiednio, co stanowi nie tylko pro- blem z komfortem, ale stwarza ogromne niebezpieczeństwo w trakcie jazdy! „KYB zaleca wymianę górnych zestawów montażowych przy każdej wymianie amortyzatora.” Zdecydowana większość samochodów poruszających się po europejskich drogach wyposażona jest w kolumny McPherson. Dla prawidłowej pracy ko- lumny McPherson niezbędne jest zastosowanie łożyska (zestawu do montażu amortyzatora), aby zapewnić jej właściwy obrót wokół własnej osi podczas skrętu. Dla właściwego działania łożyska i zagwarantowania komfortu oraz bezpieczeństwa w trakcie jazdy, producenci pojazdów określają odpowiednie momenty dokręcania, które należy zachować podczas dokręcania nakrętki trzpienia tłoczyska. Prawidłowe działanie układu zawieszenia
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=