PULS BRANŻY 5 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2021 System ten umożliwia jazdę z włączonymi ciągle światłami drogowymi (typu LED), nie oślepiając przy tym kierowców nadjeżdżających z naprzeciwka lub jadących z przodu. Technicznie rozwiązanie to bazuje na wydzielonych modułach optycznych świateł drogowych, z których każdy zawiera diody LED z własnym sterownikiem. Po raz pierwszy udało się firmie HELLA stworzyć rozwiązanie, w którym można osobno sterować pojedynczą diodą LED na chipie i tym samym przygaszać lub rozjaśniać łącznie 84 źródeł światła w jednym reflektorze. Dzięki temu można bardzo precyzyjnie sterować wiązką światła w sposób nie mechaniczny i realizować dużą liczbę różnych rozkładów światła. Innym sposobem na zastosowanie LED jest dynamiczny kierunkowskaz z przyciągającym wzrok, i tym samym ważnym dla bezpieczeństwa, efektem „przesuwającej się linii “. Innym przykładem obiecującego rozwoju technologii LED jest zastosowanie jej w BMW serii X6 do iluminacji przedniej maskownicy chłodnicy. Cała instalacja opiera się na 14 Diodach LED umieszczonych w wąskiej plastikowej obudowie zamocowanych w górnej części maskownicy. Emisja światła skierowana jest w dół przy pomocy specjalnie skalkulowanej i skonstruowanej optyce co daje efetk w postaci emisji światła „wodospadu”. Dodatkowo zostały zamontowane w dolnej części elementy rozprowadzające światło LED tak aby natężenia światła było jednolite z każdej ze stron. By takie rozwiązanie technologiczne zostało wprowadzone do użytku na drogach publicznych podświetlana maskownica została zhomologowana razem z reflektorami jako światła pozycyjne. Jednak technika LED rozwija się niezależnie od rozwoju oświetlenia pojazdów: w przyszłości coraz większe zastosowanie znajdzie technologia
RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=