e-Auto Service Manager 6/2021

ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r - INNOWACJE LED - FILTRY POWIETRZA DLA CIĘŻARÓWEK - REGENERACJA SPRZĘGIEŁ W SAMOCHODACH CIĘŻAROWYCH e-AUTOSERVICE Nr 06/2021

HELLA VALUEFIT

PULS BRANŻY 4 CZY ROZWÓJ LED DOBIEGŁ JUŻ KOŃCA ? 9 DRUŻYNA Q SERVICE CASTROL POLECA MOTOINTEGRATOR 12 GOODYEAR ŁĄCZY SIŁY Z ZF 16 WYDAJNA FILTRACJA POWIETRZA W SAMOCHODZIE CIĘŻAROWYM 19 KOLEJNY ETAP TESTÓW SYSTEMU BLUECRUISE. 22 AKTUALIZACJE POWERUP WARSZTAT 25 REGENERACJA SPRZĘGIEŁ POJAZDÓW CIĘŻAROWYCH 26 ORGANIZACJA PRACY W WARSZTACIE 30 MODYFIKACJA ZAWIESZENIA W FORDZIE TRANSIT NOWOŚCI 34 PRZEGLĄD NOWOŚCI W NUMERZE Wydawca E-Business Press Sp. z o. o. Al.Jerozolimskie 81/7.10 02-001 Warszawa biuro@e-businesspress.pl www.autoservicemanager.pl REKLAMA Paweł Mularski pawel.mularski@e-businesspress.pl PRENUMERATA biuro@e-businesspress.pl REDAKCJA Paweł Bronisz pawel.bronisz@e-businesspress.pl PRZYGOTOWANIE Sławomir Pasznik Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść materiałów reklamowych. Wydawca zastrzega sobie prawo do skrótów nadesłanych materiałów. Wszystkie prawa zastrzeżone. Przedruk w całości i części wyłącznie za zgodą Wydawcy. ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r - INNOWACJE LED - FILTRY POWIETRZA DLA CIĘŻARÓWEK - REGENERACJA SPRZĘGIEŁ W SAMOCHODACH CIĘŻAROWYCH e-AUTOSERVICE Nr06/2021

PULS BRANŻY 4 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2021 CZY ROZWÓJ LED DOBIEGŁ JUŻ KOŃCA ? Oczywiście nie – rozwój dopiero teraz ma miejsce! Stałe innowacje wprowadzane przez firmę HELLA otwierają przed oświetleniem pojazdów coraz to nowe możliwości zastosowania technologii LED, z rozwiązaniami, o których w tej formie trudno byłoby dawniej pomyśleć. Przykładem jest system oświetlenia przedniego HELLA Matrix LED.

PULS BRANŻY 5 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2021 System ten umożliwia jazdę z włączonymi ciągle światłami drogowymi (typu LED), nie oślepiając przy tym kierowców nadjeżdżających z naprzeciwka lub jadących z przodu. Technicznie rozwiązanie to bazuje na wydzielonych modułach optycznych świateł drogowych, z których każdy zawiera diody LED z własnym sterownikiem. Po raz pierwszy udało się firmie HELLA stworzyć rozwiązanie, w którym można osobno sterować pojedynczą diodą LED na chipie i tym samym przygaszać lub rozjaśniać łącznie 84 źródeł światła w jednym reflektorze. Dzięki temu można bardzo precyzyjnie sterować wiązką światła w sposób nie mechaniczny i realizować dużą liczbę różnych rozkładów światła. Innym sposobem na zastosowanie LED jest dynamiczny kierunkowskaz z przyciągającym wzrok, i tym samym ważnym dla bezpieczeństwa, efektem „przesuwającej się linii “. Innym przykładem obiecującego rozwoju technologii LED jest zastosowanie jej w BMW serii X6 do iluminacji przedniej maskownicy chłodnicy. Cała instalacja opiera się na 14 Diodach LED umieszczonych w wąskiej plastikowej obudowie zamocowanych w górnej części maskownicy. Emisja światła skierowana jest w dół przy pomocy specjalnie skalkulowanej i skonstruowanej optyce co daje efetk w postaci emisji światła „wodospadu”. Dodatkowo zostały zamontowane w dolnej części elementy rozprowadzające światło LED tak aby natężenia światła było jednolite z każdej ze stron. By takie rozwiązanie technologiczne zostało wprowadzone do użytku na drogach publicznych podświetlana maskownica została zhomologowana razem z reflektorami jako światła pozycyjne. Jednak technika LED rozwija się niezależnie od rozwoju oświetlenia pojazdów: w przyszłości coraz większe zastosowanie znajdzie technologia

PULS BRANŻY 6 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2021

7 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2021 PULS BRANŻY

PULS BRANŻY 8 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2021 PRZYSZŁOŚĆ TECHNOLOGI LED RYSUJE SIĘ WIĘC CIEKAWIE - ZARÓWNO Z PUNKTU WIDZENIA PROJEKTANTA, JAK I UŻYTKOWNIKA! OLED (OLED = Organic Light Emitting Diode). OLED jest to dioda elektroluminescencyjna wytwarzana z organicznych polimerów półprzewodnikowych, która umożliwia, mówiąc w uproszczeniu, wykonanie super cienkiej i elastycznej folii luminescencyjnej. Wyświetlacze z diodami OLED nie wymagają podświetlenia, co oznacza niższe zużycie energii w porównaniu np. do ekranów LCD. Znajdują one dzisiaj zastosowanie w różnych urządzeniach, takich jak smartfony i telewizory LED. Wyzwaniem jest obecnie trwałość diod, dlatego OLED-y są obecnie wykorzystywane głównie tam, gdzie wyświetlacz jest włączany tylko na krótko. Ale również w tym zakresie następuje stały postęp. Technologia OLED już znalazła swoje zastosowanie także w przemyśle motoryzacyjnym. Zapraszamy do zapoznania się poniższym filmem dotyczącego tylnych lamp wyprodukowanych przez HELLA w technologii OLED zastosowanej w AUDI A8: h t t p s : / /www. y o u t u b e . c om/ watch?v=5k2aYubvarM&feature=youtu.be

9 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2021 PULS BRANŻY Q Service Castrol to ogólnopolska sieć niezależnych serwisów samochodowych, oferująca najwyższe standardy obsługi i serwisu aut wszystkich marek. Wspólna inicjatywa Inter Cars i Castrol jest odpowiedzią na rosnące wymagania kierowców, którzy oczekują od serwisów samochodowych wysokiej jakości usług i profesjonalizmu, zarówno jeśli chodzi o naprawę samochodu, jak również obsługę klienta. Jak kierowca może trafić do jednego z punktów Q Service Castrol? Tu z pomocą przychodzi m.in. platforma Motointegrator. Dzięki niej użytkownicy pojazdów mają możliwość łatwego wyszukiwania serwisu na terenie całej Polski i umówienia wizyty online w serwisie. Po wizycie można również ocenić jakość usług serwisu, co będzie później przydatną wskazówką dla innych kierowców. Motointegrator to korzyści dla kierowców i warsztatów Cały czas trwa kampania wizerunkowa „Asy serwisowe”, zachęcająca DRUŻYNA Q SERVICE CASTROL POLECA MOTOINTEGRATOR Twarzami kampanii „Asy Serwisowe”, która zachęca kierowców do odwiedzania serwisów zrzeszonych w sieci Q Service Castrol, są słynni siatkarze Zbigniew Bartman i Piotr Gruszka, legendarna siatkarka Katarzyna Skowrońska, a także drifter Bartosz Ostałowski. Cała czwórka zachęca kierowców również do korzystania z platformy Motointegrator, w której łatwo znajdziemy punkty Q Service Castrol.

PULS BRANŻY 10 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2021 kierowców do odwiedzania serwisów zrzeszonych w sieci Q Service Castrol. Początkowo twarzami tej kampanii zostali wybitni siatkarze – Zbigniew Bartman i Piotr Gruszka. Następnie – już w 2021 r. – do grona ambasadorów akcji dołączyła Katarzyna Skowrońska, czyli ikona kobiecej siatkówki i jedną z najbardziej rozpoznawalnych polskich siatkarka na świecie. Z kolei sporty motoryzacyjne w Q Service Castrol reprezentuje Bartosz Ostałowski, jedyny na świecie drifter, który prowadzi pojazd stopą. Obecnie cała czwórka – Katarzyna Skowrońska, Piotr Gruszka, Zbigniew Bartman, Bartosz Ostałowski – promują sieć Q Service Castrol w kampanii medialnej skierowanej do kierowców. Podczas tej kampanii nie zapomniano także o kwestiach prak-

PULS BRANŻY 11 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2021 REKLAMA tycznych – m.in. jak znaleźć warsztaty z sieci Q Service Castrol. Tu z pomocą przychodzi Motointegrator. Jak podkreślają ambasadorzy Q Service Castrol, z perspektywy kierowcy Motointegrator daje użytkownikom pojazdów możliwość łatwego wyszukiwania warsztatu na terenie całej Polski i umówienie wizyty online w serwisie. Z kolei dla warsztatów samochodowych zarejestrowanie się w Motointegratorze sprawia, że zyskują oni nowoczesne narzędzie promocji oferty, dzięki któremu zdobywają nowych klientów. W swojej standardowej ofercie Motointegrator oferuje warsztatom samochodowym możliwość umieszczania na swojej platformie podstawowych informacji o warsztacie (nazwa, adres, telefon), opinie o nim klientów, a także możliwość umawiania wizyty. Jeśli jednak przedstawiciele warsztatów zdecydują się na opcję Premium zyskają jeszcze m.in. lepszą widoczność i pozycjonowanie w serwisie, okazję do dodania większej ilości informacji na stronie warsztatu, możliwość publikacji cennika usług, czy szansę na dodawanie promocji dla klientów.

PULS BRANŻY 12 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2021 GOODYEAR ŁĄCZY SIŁY Z ZF, ABY ZAPEWNIĆ KOMPLEKSOWE WSPARCIE W ZAKRESIE OPON I ZARZĄDZANIA FLOTĄ Goodyear poszerza ofertę o zaawansowane rozwiązania do zarządzania flotą pod marką ZF Trancics w celu optymalizacji mobilności pojazdów ciężarowych i naczep oraz zwiększenia efektywności operacyjnej firm transportowych i logistycznej w całej Europie. •Kompleksowe rozwiązania w zakresie zarządzania oponami i flotą w celu maksymalizacji bezpieczeństwa, wydajności oraz czasu sprawności pojazdów i flot. •Goodyear i ZF zapewnią europejskim flotom pojazdów użytkowych i producentom naczep wiodące w branży wsparcie i elastyczność. •Poszerzona oferta przyczyni się do zrównoważonego transportu i pomoże klientom w spełnieniu wymogów prawnych. Ponadto skorzystają oni z dedykowanych programów motywacyjnych.

PULS BRANŻY 13 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2021 Goodyear ogłosił nawiązanie długoterminowej współpracy z firmą ZF, światowym dostawcą systemów do pojazdów osobowych i użytkowych oraz technologii przemysłowych. Ta strategiczna umowa połączy możliwości oferty Goodyear Total Mobility i rozwiązania Fleet Management Solutions (FMS) marki ZF. Rozszerzony pakiet zaawansowanych opon i interoperacyjnych rozwiązań do zarządzania oponami i flotą na podstawie danych zapewni firmom transportowym kompleksowe podejście umożliwiające bardziej wydajną i zrównoważoną działalność. Wyjątkowa, dostosowywana indywidualnie propozycja wartości od Goodyear i ZF jeszcze bardziej ułatwi flotom i producentom OEM proces transformacji cyfrowej, łącząc wiele strumieni danych za pomocą jednego wspólnego sprzętu telematycznego. „Unikalna propozycja ‘pod klucz’ oferowana przez Goodyear i ZF jest odpowiedzią na rosnącą złożoność związaną z wymagającymi operacjami flotowymi” – powiedział Grégory Boucharlat, wiceprezes ds. pojazdów użytkowych Goodyear w Europie. „Pozwala ona operatorom zachować elastyczność i podejmować świadome decyzje w celu wydłużenia czasu sprawności pojazdów, promowania bardziej ekonomicznej jazdy, zwiększenia okresu eksploatacji opon i aktywów, obniżenia emisji i usprawnienia zarządzania obsługą klienta w oparciu o zintegrowany zbiór danych o oponach i flocie, przekładający się

PULS BRANŻY 14 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2021 na użyteczne informacje.” „Współpraca ZF z Goodyearem łączy wiedzę i szerokie możliwości dwóch liderów branży z dążeniem do oferowania europejskim flotom i konstruktorom naczep korzyści płynących z kompleksowego rozwiązania zarządzania flotami.” – powiedział Peter Bal, Business Leader - Digital Customer Services w dziale systemów kontroli pojazdów użytkowych firmy ZF w regionie EMEA. „Nasza zdolność do dostarczania zintegrowanego rozwiązania przy ograniczonych inwestycjach w sprzęt, oznacza że klienci mogą korzystać z uproszczonych operacji, dążąc do uzyskania dalszej wydajności, a także zwiększonego bezpieczeństwa i ochrony ładunku.” Kompleksowe rozwiązanie dla inteligentnego zarządzania oponami i naczepami W 2019 r. Goodyear wprowadził na rynek swoją kompleksową ofertę Total Mobility z możliwością dostosowania do indywidualnych potrzeb, zapewniając tym samym pełne monitorowanie opon i zarządzanie nimi, począwszy od montażu odpowiedniego ogumienia w zależności od rodzaju działalności, poprzez planowanie proaktywnej obsługi technicznej, aż po bieżnikowanie. Ta innowacyjna oferta obejmuje system monitorowania ciśnienia w oponach z autorskim algorytmem Goodyear G-Predict, który zapewnia proaktywne ostrzeżenia w czasie rzeczywistym i zapobiega nawet 90% awarii związanych z oponami1. Dzięki interoperacyjnemu i elastycznemu rozwiązaniu, opartemu na pojedynczej skrzynce telematycznej o nazwie TX-TRAILERPULSE, klienci mogą teraz korzystać z usług i wsparcia obu firm, w tym z rozwiązań Transics FMS firmy ZF: • Połączenie rozwiązań TX-TRAILERPULSE i TX-TRAILERFIT z systemem zarządzania oponami FleetOnlineSolutions firmy Goodyear zapewni pełny wgląd w osiągi, użytkowanie i stan techniczny opon oraz parku

PULS BRANŻY 15 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2021 naczep. Floty skorzystają na szybszej obsłudze i dokładnych informacjach o przebiegu opon, co pozwoli uniknąć przedwczesnej wymiany opon i konserwacji naczep. Z kolei firmy wynajmujące pojazdy użytkowe i naczepy mogą zapewnić większą przejrzystość związaną z dokładnym wykorzystaniem naczepy i opon przez klienta końcowego. • TX-CONNECT udostępnia w czasie rzeczywistym dane o pozycji naczepy, geofencingu, informacje o ruchu drogowym, a także umożliwia śledzenie ładunku klienta. Dostawcy usług również mogą uzyskać dostęp do danych, aby zaplanować proaktywną konserwację w czasie przerw w pracy. Zintegrowana oferta zarządzania oponami i flotą zapewni nową jakość w zakresie widoczności i wydajności operacyjnej: •Elastyczność - klienci wybierają pakiet usług i rozwiązań zgodny z ich potrzebami. •Uproszczenie - jeden wspólny sprzęt i zintegrowany pulpit nawigacyjny, zapewniający dostęp do danych dotyczących zarządzania oponami, pojazdami i ładunkami, który umożliwia dalszą integrację systemów niezależnie od marki, wykorzystywanych już w codziennej działalności. •Oszczędność czasu - podejmowanie decyzji w oparciu o fakty oraz praktyczne spostrzeżenia pozwala zapobiegać przestojom i planować proaktywną konserwację. Kompleksowa konfiguracja skracająca czas instalacji. •Obsługa klienta - obaj partnerzy zapewnią fachową pomoc drogową i flotową za pośrednictwem silnej ogólnoeuropejskiej sieci serwisowej. Wspieranie celów w zakresie zaawansowanej mobilności i zrównoważonego transportu Współpraca będzie bazować na wspólnych możliwościach monitorowania opartego na danych i analityce predykcyjnej, aby pomóc producentom OEM i flotom komercyjnym działającym na terenie UE w płynnym dostosowaniu się do przyszłych wymagań prawnych, w tym przepisów GSR5 TPMS, które wymagają, aby pojazdy HCV były stopniowo wyposażane w system TPMS od lipca 2022 roku. To istotne wsparcie również z punktu widzenia spełnienia rozporządzenia UE w sprawie bezpieczeństwa ogólnego, które nakazuje stosowanie zaawansowanych funkcji bezpieczeństwa. Wspierając bardziej ekologiczną mobilność, inteligentna technologia monitorowania i opony o niskich oporach toczenia przyczyniają się do pozytywnego wpływu na całkowitą emisję CO2 przez pojazdy. Na przykład, flota licząca 100 pojazdów użytkowych może obniżyć emisję o 4%, a koszt TCO o 40 000 euro rocznie, dzięki oszczędnościom na paliwie poprzez zastosowanie opon o niskich oporach toczenia2. W przyszłości partnerzy będą nadal dostarczać najnowocześniejsze i dostosowane do potrzeb wsparcie dla dużych flot i producentów naczep w całej Europie.

PULS BRANŻY 16 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2021 WYDAJNA FILTRACJA POWIETRZA W SAMOCHODZIE CIĘŻAROWYM Podstawowym zadaniem filtrów powietrza jest oczyszczanie powietrza z drobnych pyłów i minimalizowanie ryzyka przedostania się ich do silnika. Cząstki zanieczyszczeń (dymy przemysłowe i spaliny, sadza, bakterie, kurz uliczny, zarodniki, pyłki kwiatowe) są zatrzymywane przez specjalny materiał, o porowatej, włóknistej Czyste powietrze pełni fundamentalną rolę w kontekście prawidłowego funkcjonowania silników spalinowych. Szczególne znaczenie ma to w przypadku pojazdów ciężarowych, w których montowane są silniki o znacznie większych pojemnościach skokowych. Z tego powodu bardzo ważny jest wybór filtra powietrza wysokiej jakości. Filtry te testowane są pod kątem charakterystyki przepływu powietrza i warto równocześnie wiedzieć, że produkt produktowi nierówny. strukturze, odporny na wysoką temperaturę oraz zawilgocenie wodą i olejem. Filtry powietrza redukują także szumy powstające przez zasysane powietrze. Jednak części te - w przypadku nieprawidłowego funkcjonowania (np. wskutek zapchania) - mogą powodować większe zużycie paliwa oraz spadek mocy silnika.

PULS BRANŻY 17 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2021 W filtrach powietrza stosuje się materiały o ściśle określonej przepustowości powietrza, skuteczności i rodzaju impregnacji. Specjalnie dobrane mieszaniny włókien celulozowych są impregnowane żywicami fenolowymi lub epoksydowymi. W celu zwiększenia skuteczności, często stosuje się dodatek włókien syntetycznych. Dla przykładu, w filtrach PZL Sędziszów dla samochodów ciężarowych standardem jest stosowanie papierów filtracyjnych samogasnących tzw. FR (ang. flame retardant). Jest to specjalny papier, który przestaje się palić po odizolowaniu od źródła ognia. Dzięki temu zwiększa bezpieczeństwo jazdy i w razie wypadku, zapobiega np. przeniesieniu ognia na osprzęt silnika. Papier używany w PZL Sędziszów do produkcji filtrów powietrza PZL FOR TRUCK jest dodatkowo utwardzany termicznie. Dzięki temu uzyskuje on lepszą odporność na działaniewilgoci. W jaki sposób zbadać szeroko pojętą jakość i skuteczność filtra powietrza? Producenci badają przede wszystkim dwa parametry: skuteczność i chłonność.Odbywasię tozwykorzystaniem metody wagowej. Skuteczność filtra wskazuje, jaki procent zanieczyszczeń jest on w stanie zatrzymać, natomiast chłonność określa, ile zanieczyszczeń filtr może przyjąć przed koniecznością jego oczyszczenia lub wymiany. Jak wygląda procedura? Filtr montuje się w obudowie i umieszcza na wadze, by dokonać pomiaru łącznej masy. W kolejnym etapie filtr montowany jest na stanowisku badawczym, gdzie za pomocą wentylatora dozowany jest pył o takich samych parametrach, jak ten przedostający się w warunkach jazdy samochodem. „Próba kończy się w momencie osiągnięcia mierzonej różnicy ciśnień 40,8 mBar, co jest granicznymparametrem żywotności filtra wyznaczonym przez Wykres 1

PULS BRANŻY 18 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2021 konstruktora silnika. Wtedy powtórnie dokonuje się pomiaru masy filtra, co pozwala określić jego chłonność i skuteczność. Od tego typu filtrów oczekuje się chłonności na poziomie przynajmniej 2,5 kg pyłu testowego oraz 99% skuteczności. W przypadku filtra PZL Sędziszów wynik ten wynosi aż 4 kg przy 99,95% skuteczności filtracji” - wyjaśnia Dominik Zwierzyk, Project Manager w PZL Sędziszów. Wielu kierowców zastanawia się, czy produkty z rynku części zamiennych dorównują pod względem jakościowym częściom tzw. OE (na pierwszy montaż). Pomocne mogą okazać się badania porównawcze, jakie wykonują poszczególni producenci. Wyniki metody wagowej dla filtra o oznaczeniu WA20-1990 oraz porównanie go do rezultatu odpowiednika z rynku OE obrazują wykresy 1 i 2 „Dzięki zastosowaniu specjalnego przetwarzania papieru, chłonność naszych filtrów powietrza wynosi 0,3 kg na m². Rozłożenie plis jest równomierne, a wyraźne zatłoczenia zapobiegają przywieraniu do siebie sąsiednich plis, przez co proces czyszczenia odbywa się całą powierzchnią medium. Na przykładzie testów filtra WA201990 (z dodatkowym wkładem WA411990) widzimy, że większa powierzchnia filtracji to większa chłonność filtra. Zastosowany materiał filtracyjny w wyrobie WA201990 stawia mniejsze opory przepływu powietrza. Z tego powodu filtr ten jest bardzo konkurencyjny względem podobnie zbudowanego odpowiednika z rynku OE” - podsumowuje Dominik Zwierzyk. Wykres 2

PULS BRANŻY 19 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2021 FORD ROZPOCZYNA KOLEJNY ETAP TESTÓW SYSTEMU JAZDY PÓŁAUTONOMICZNEJ BLUECRUISE. Ford już wkrótce zaoferuje swoim klientom w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie system jazdy półautonomicznej po autostradzie. Auta pokonały dotychczas 800 000 kilometrów testowych z wykorzystaniem systemu jazdy półautonomicznej BlueCruise. Teraz rusza drugi etap testów. •Po zakończeniu pierwszego etapu testów półautonomicznego systemu jazdy BlueCruise na dystansie ponad 800 000 kilometrów, kierowcy testowi rozpoczęli drugi etap – tym razem pokonają ponad 170 000 kilometrów po Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. •Modele Ford F-150 i Mustang Mach-E wyposażone w pakiet Ford Co-Pilot360™ Active 2.0 mogą otrzymać BlueCruise jeszcze w tym roku poprzez bezprzewodową aktualizację oprogramowania OTA. •BlueCruise zapewni kierowcom komfort i pewność jazdy bez konieczności sterowania kierownicą za pomocą rąk (hands-free) na wstępnie zakwalifikowanych odcinkach autostrad zwanych „niebieskimi strefami bez użycia rąk (Hands-Free Blue Zones)”, które w chwili obecnej obejmują ponad 160 000 kilometrów dróg w Ameryce Północnej. Długa droga testów prowadząca do jazdy półautonomicznej Po pokonaniu ponad 800 000 kilometrów testowych, Ford po raz kolejny wysłał flotę 10 pojazdów testowych - pięciu pickupów F-150 i pięciu w pełni elektrycznych SUV-ów Mustang Mach-E - aby doprowadzić do koń-

PULS BRANŻY 20 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2021 ca szeroki program testowy nowego systemu półautonomicznej jazdy autostradowej. Zaplanowana trasa obejmuje ponad 170 000 kilometrów przez 37 stanów i pięć kanadyjskich prowincji, a wszystko po to, aby szczegółowo sprawdzić BlueCruise w szerokim zakresie warunków pogodowych i drogowych. - Wysyłanie tych pojazdów do testów w realnych warunkach drogowych to tylko jeden z wielu sposobów, dzięki którym przekonujemy się, że technologia BlueCruise daje pewność i wygodę jazdy kierowcom na całym kontynencie. Tak realnych warunków na drodze nie da nam żadne laboratorium - powiedział Hau Thai-Tang, dyrektor ds. platformy produktowej Forda. Dzięki bezprzewodowym aktualizacjom oprogramowania, BlueCruise będzie oferowany jeszcze w tym roku w modelach F-150 i Mustang Mach-E, które wyposażono w pakiet przygotowawczy Ford Co-Pilot360™ Active 2.0. Bezprzewodowe aktualizacje oprogramowania umożliwiają właścicielom wybranych pojazdów instalację oprogramowania we własnym garażu, na parkingu lub pod domem, bez konieczności wizyty w serwisie. Ford planuje sprzedać ponad 100 000 pojazdów wyposażonych w BlueCruise w pierwszym roku, na podstawie prognoz sprzedaży firmy i współczynnika wykorzystania. System BlueCruise Wszystkie 10 pojazdów testowych przez większość listopada i grudnia zeszłego roku, przemierzało drogi, a kierowcy testowi szukali wszelkich możliwych warunków drogowych i scenariuszy jazdy po autostradzie, monitorując wydajność systemu, zbierając dane i wskazując obszary, w których można wprowadzić ulepszenia. Ta podróż była ostatnim etapem procesu rozwoju. W jej czasie pojazdy pokonały ponad 800 000 kilometrów w serii krótszych jazd testowych, a każda z nich miała na celu ocenę konkretnego aspektu BlueCruise. Obecnie trwa kolejny wymagający i długodystansowy test drogowy, który umożliwi nowemu systemowi skanowanie pod kątem rozbieżności w oznakowaniu drogowym, oznaczeniach pasów ruchu, rampach zjazdowych, obwodnic, wzorcach ruchu i warunkach pogodowych. Jak działa system BlueCruise? Korzystając z zaawansowanych technologii kamer i czujników radarowych oraz wykorzystując inteligentny tempomat adaptacyjny z funkcją Stop/Go, z wyśrodkowaniem pasa ruchu i rozpoznawaniem znaków prędkości, BlueCruise zapewnia nowy poziom komfortu autostradowej jazdy półautonomicznej kierowcom pojazdów wyposażonych w technologię Ford Co-Pilot360. Ta funkcja umożliwia kierowcy obsługę pojazdu bez trzymania rąk na kierownicy, na wcześniej zakwalifikowanych odcinkach autostrad zwanych „niebieskimi strefami bez użycia rąk”. Kamera umieszczona w zestawie wskaźników i skierowana na kierowcę, cały czas monitoruje wzrok i pozycję głowy, przypomina-

PULS BRANŻY 21 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2021 jąc kierowcy o tym, że musi patrzeć na drogę i zachowywać pełną koncentrację. W przeciwieństwie do innych rozwiązań - takich jak Autopilot Tesli, który wymaga od kierowcy trzymania rąk na kierownicy - BlueCruise nie wymaga utrzymywania rąk na kierownicy w trakcie działania systemu (wyjątkiem są nagłe sytuacje drogowe, o których BlueCruise alarmuje kierowcę). Inny jest także sposób samej komunikacji. Zestaw wskaźników zmienia się, informując o tym, że samochód jest w trybie jazdy bez użycia rąk za pomocą tekstu i niebieskich sygnałów świetlnych, skutecznych nawet w przypadku osób z daltonizmem. Przyszłość i rozwój technologii BlueCruise Oprócz tegorocznych modeli F-150 i Mustanga Mach-E, inne pojazdy Forda otrzymają również technologię prowadzenia bezdotykowego BlueCruise. Obecni właściciele nadal będą otrzymywać bezprzewodowe aktualizacje oprogramowania w celu dodania nowych funkcji i poszerzania możliwości systemu w nadchodzących latach. Ponadto planowane są dodatkowe ulepszenia, w tym wprowadzenie asystenta zmiany pasa ruchu, który pozwoli pojazdowi zmieniać pas za jednym dotknięciem kierunkowskazu. W przyszłości pojawi się również przewidujący asystent prędkości, który dostosuje prędkość pojazdu do zakrętów, rond i nie tylko. Ford planuje również oferować regularne aktualizacje map, aby technologia rozpoznawała zmiany oraz mogła korzystać z nowych odcinków dróg przygotowanych do półautonomicznej jazdy. "Uruchomienie usługi autonomicznej jazdy jest skomplikowane. Wiele różnych elementów musi zostać połączonych, aby stworzyć zaufaną i skalowalną, autonomiczną usługę, która zapewni wartość klientom i miastom, w których mieszkają i pracują. W firmie Ford rozważamy sposób, w jaki łączymy wszystkie te elementy, aby pomóc w kształtowaniu przyszłości autonomicznych pojazdów„ powiedział John Davis, główny inżynier, Ford Autonomous Vehicles LLC.

PULS BRANŻY 22 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2021 WŁAŚCICIELE FORDÓW OTRZYMUJĄ AKTUALIZACJE POWERUP, KTÓRE ZAPEWNIAJĄ DOSKONALSZE DZIAŁANIE NOWYCH FUNKCJI I POPRAWĘ ICH JAKOŚCI Właściciele Fordówbędą obecnie cieszyć się jazdą regularnie udoskonalanym, modernizowanym modelem, ponieważ firma przekazuje poprawki oprogramowania za pośrednictwem systemu bezprzewodowej aktualizacji o nazwie Ford PowerUp. Pierwsze aktualizacje oprogramowania Ford PowerUp w Mustangach Mach-E przyspieszą w Europie transformację, która objęła już globalnie ponad 6 milionów pojazdów komunikujących się poprzez zaawansowany modem pokładowy. Pojazdy te rozpoznają upodobania klientów • Aktualizacje oprogramowania Ford PowerUp zapewnią właścicielom Fordów regularne, wygodne i sprawne podnoszenie jakości pojazdów oraz nowe funkcje i możliwości. • Właściciele Mustanga Mach-E będą mogli korzystać z udoskonaleń Ford PowerUp; Ford zamierza do 2028 roku wyprodukować 33 miliony pojazdów z funkcją zdalnej aktualizacji. • Ford PowerUp wprowadza funkcję Ford Sketch, umożliwiającą rysowanie na ekranie dotykowym i granie w proste gry podczas postoju. oraz ich problemy eksploatacyjne, co następnie inżynierowie Forda wykorzystują do opracowania poprawek jakościowych oraz parametrów, które są wprowadzane poprzez system Ford PowerUp. – Aktualizacje oprogramowania są czymś powszechnym w miliardach skomunikowanych urządzeń, ale jeszcze nie w pojazdach. Ten stan rzeczy zmienią aktualizacje Ford PowerUp, które staną się szybko dostępne dla milionów ludzi – powiedział Mark Harvey, dyrektor ds. łączności dla przedsiębiorstw w Ford of Europe.

PULS BRANŻY 23 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2021 – Zainwestowaliśmy w bardziej jednolity system, co sprawia, że aktualizacje mogą odbywać się nocą, kiedy właściciel samochodu śpi – następna jazda może dostarczyć mu lepszych wrażeń. Wprowadzenie systemu unikalnych aktualizacji oprogramowania Ford PowerUp było możliwe dzięki nowej, skomunikowanej z siecią architekturze elektrycznej drugiej generacji oraz zaawansowanemu układowi technologicznemu. Szybkie, łatwe aktualizacje bezprzewodowe pomagają podnieść funkcjonalność, jakość, możliwości pojazdu, wygodę korzystania i zadowolenie klientów. Dzięki możliwości podniesienia wersji oprogramowania zdecydowanej większości modułów komputerowych pojazdu – ponad 110 w modelach wyższej klasy – aktualizacje te mogą przyczynić się do poprawy wygody użytkowania pojazdu i ograniczyć konieczność dokonywania napraw. Wiele aktualizacji oprogramowania Ford PowerUp odbędzie się w sposób niewidoczny dla klientów, dzięki platformie systemowej, która instaluje większość nowego oprogramowania w tle. Wiele z tych zmian nie wymaga żadnych działań ze strony klientów. Umożliwia to system SYNC 4, który utrzymuje aktualne aplikacje w stanie gotowości do wprowadzenia nowej wersji. W przypadku aktualizacji, które wymagają ponownego uruchomienia systemu, Ford zachęca klientów do zaplanowania ich w dogodnym czasie, np. w nocy. Wprzeciwieństwie do aktualizacji systemów dla urządzeń takich jak laptopy, które rozpoczynają się w niedogodnych momentach, właściciele pojazdów mogą nawet nie zauważyć, że przeprowadzona została instalacja, dopóki nie uruchomią pojazdu. Nowe funkcje, nowa jakość Właściciele Mustanga Mach-E w Europie będą mogli wkrótce znaleźć w menu i korzystać z funkcji Ford Sketch – zwanej również Notesem – umożliwiającej rysowanie na ekranie dotykowym i proste gry podczas postoju pojazdu.1 W nadchodzących tygodniach klienci będą także otrzymywać nowe udoskonalenia, wśród których znajdą się: •Zdalna konfiguracja pojazdu – umożliwiająca właścicielom Mustanga Mach-E korzystanie z apli-

PULS BRANŻY 24 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2021 kacji FordPass na smartfony w celu skonfigurowania preferencji, w tym zaprogramowanych stacji radiowych przechowywanych w chmurze i przesyłanych do pojazdu. •Dzienniki podróży – śledzące zużycie baterii i inne szczegóły dotyczące jazdy podczas każdej podróży. Aktualizacje SYNC 4A dla Mustanga Mach-E obejmują m.in.: •Udoskonalenia nawigacji automatycznie przekazują pomocne sugestie dotyczące celu podróży, a nowa komunikacja w chmurze pozwala na łączenie poleceń głosowych z wyszukiwaniem w Internecie. •Poprawienie kompatybilności z Apple CarPlay® polegające na wyświetlaniu wskazań nawigacji zakręt po zakręcie na zestawie wskaźników2 •Cyfrowa instrukcja obsługi w udoskonalonej wersji sprawia, że innowacyjne, elektroniczne podręczniki obsługi produktów stają się jeszcze bardziej użyteczne Mustang Mach-E w konfiguracji z tylnymnapędem i akumulatoremtrakcyjnymozwiększonejpojemności zapewnia do 610 km zasięgu jazdy na energii elektrycznej, zgodnie z normą WLTP. 1 Nie prowadź samochodu, gdy jesteś zdekoncentrowany oraz podczas korzystania z urządzeń mobilnych. W miarę możliwości korzystaj z systemów sterowania głosem. Niektóre systemy mogą nie być dostępne, kiedy pojazd znajduje się w ruchu. Nie wszystkie systemy są kompatybilne ze wszystkimi telefonami 2 Wymaga smartfona z aktywną usługą transmisji danych i kompatybilnym oprogramowaniem. SYNC 4 nie kontroluje produktów innych firm podczas użytkowania. Firmy zewnętrzne ponoszą wyłączną odpowiedzialność za funkcjonalność swoich aplikacji. Deklarowane zużycie paliwa/zużycie energii w cykluWLTP, emisja CO2 i zasięg napędu elektrycznego mierzone są zgodnie z wymaganiami i specyfikacjami technicznymi regulaminów europejskich (WE) 2 i (WE) 715/2007 w aktualnym brzmieniu. Przyjęta obecnie procedura testowa pozwala na porównanie wyników uzyskanych przez różne typy pojazdów oraz różnych producentów.

PULS BRANŻY 25 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2021 WA SZTAT DOŚWIADCZENIE VALEO W REGENERACJI SPRZĘGIEŁ POJAZDÓW CIĘŻAROWYCH [ZOBACZ FILM] Valeo jako jeden z największych, globalnych producentów części na rynek pierwszego montażu oraz aftermarket realizuje zadania w zakresie troski o środowisko naturalne. Jednym z podstawowych działań w tej kwestii jest profesjonalna regeneracja części, które nadają się do ponownego użytku. Dzięki procesowi fabrycznej regeneracji Valeo, otrzymujemy sprzęgła regenerowane o jakości i parametrach pracy taZapraszamy do zapoznania się z unikalnym procesem regeneracji sprzęgieł, który pozwala Valeo dostarczać klientom produkty najwyższej jakości. kich samych jak sprzęgła fabrycznie nowe. Na dowód tego faktu, Valeo udziela takiej samej, dwuletniej gwarancji bez limitu kilometrów zarówno na sprzęgła nowe jak i regenerowane do pojazdów ciężarowych i autobusów. Zapraszamy do obejrzenia filmu z któregomożna dowiedzieć się więcej na temat doświadczenia Valeo w regeneracji sprzęgieł do pojazdów ciężarowych.

PULS BRANŻY 26 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2021 WARSZT T ORGANIZACJA PRACY W WARSZTACIE GWARANCJĄ WYDAJNOŚCI Nieuporządkowane miejsce pracy wyraźnie oddziałuje na to, w jaki sposób wykonujemy służbowe obowiązki. Widoczne jest to choćby z loPorządek w miejscu pracy ma znaczący wpływ na jakość wykonywanych czynności. Bałagan oddziałuje nie tylko na wydłużenie realizacji zadań, ale również na ich jakość i koncentrację pracowników. Jak zadbać o organizację warsztatu i poprawę wydajności pracy? gistycznego punktu widzenia – czas poświęcany na zadanie wydłuża się, kiedy nie możemy znaleźć właściwego narzędzia czy śrubki. Bałagan

PULS BRANŻY 27 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2021 WA SZTAT może wpływać na nas również w bardziej pośredni sposób. Badania amerykańskich naukowców wykazały, że środowisko w którym pracujemy oddziałuje na nasze funkcje poznawcze, emocje i zachowanie, a także na podejmowanie decyzji i relacje ze współpracownikami. Zagracone, nieuporządkowane miejsce pracy może mieć negatywny wpływ na poziom stresu, a także zdolność do skupienia się na wykonywanych działaniach1. Choć może nam się wydawać, że przepełnione szafki czy chaotycznie ułożone narzędzia nie wpływają na jakość pracy, badania wskazują inaczej. Naukowcy z Instytutu Neuronauki Uniwersytetu Princeton wykorzystali funkcjonalny rezonans magnetyczny mózgu (fMRI), aby wykazać, że nasz mózg lubi porządek, a ciągła wizualna dezorganizacja męczy nasze zasoby poznawcze i zmniejsza zdolność koncentracji. Odkryli również, że kiedy badani uprzątnęli bałagan z miejsca pracy, ich produktywność znacznie wzrosła2. „Roztargniony pracownik będzie gorzej wykonywał swoje zadania i przykładał mniejszą uwagę do detali. Szczególnie praca w warsztacie wiąże się z dużą odpowiedzialnością, a koncentracja jest prioryte-

PULS BRANŻY 28 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2021 WARSZT T tem. Przede wszystkim porządek umożliwia zachowanie podstawowych zasad bezpieczeństwa. Z kolei rozkojarzony bałaganem pracownik, zwiększa ryzyko zaistnienia różnego rodzaju wypadków przy pracy” mówi Jacek Wójcik z Product Manager Würth Polska. Od czego zacząć porządki w warsztacie? Organizację przestrzeni i układanie sprzętu w warsztacie należy zacząć od sprawdzenia stanu narzędzi i pozbycia się uszkodzonych lub zużytych elementów. Warto zweryfikować, czego brakuje i przygotować listę potrzebnych produktów. Po generalnym uprzątnięciu pomieszczenia powinno się racjonalnie zaplanować system przechowywania i zaopatrzyć się w pojemniki służące do uporządkowania narzędzi. „Dobrą metodą jest ułożenie najczęściej używanych produktów najbliżej stanowiska pracy – nie poświę-

PULS BRANŻY 29 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2021 z nich posiada kod, po zeskanowaniu którego można złożyć zamówienie i uzupełnić brakujące elementy” mówi Jacek Wójcik z Würth Polska. Jak utrzymać porządek w warsztacie? Częstym problemem jest nie tylko zaprowadzenie porządku w miejscu pracy, ale także jego późniejsze utrzymanie i zapobieganie dezorganizacji. W dbaniu o ład w warsztacie mogą pomóc jego pracownicy. „Porządek wpływa na jakość wykonywanych zadań pracowników, dlatego warto jest zaangażować ich w dbanie o wspólną przestrzeń. Dobrze sprawdza się wydzielenie czasu w godzinach pracy na posprzątanie swojego stanowiska. Troskę o sprzęt może ułatwić również zapewnienie każdemu pracownikowi własnego kompletu narzędzi. Dzięki temu nie tylko unikniemy nieporozumień między pracownikami, ale też będziemy mieć pewność, że wszyscy będą dbać o wyposażenie warsztatu” doradza Jacek Wójcik z Würth Polska. Ład w warsztacie pozytywnie wpływa na wydajność pracownika i komfort jego pracy. Dobry system organizacji, regularne sprzątanie, konsekwentność w trzymaniu narzędzi w odpowiednim miejscu oraz dbanie o uzupełnianie braków magazynowych pozwoli na długotrwałe utrzymanie porządku i zwiększy efektywność pracy całego zespołu. WA SZTAT camy wtedy zbyt dużo czasu na znalezienie potrzebnego narzędzia. W warsztacie świetnie sprawdzą się solidne, metalowe regały. Ich transparentność sprawia, żewszystkie sprzęty są dobrze widoczne, dzięki czemu łatwo zauważyć, czego brakuje. Przykładem jest system przechowywania Orsy, który można dostosować do indywidualnych potrzeb i powierzchni warsztatu” podpowiada Jacek Wójcik z Würth Polska. Do przechowywania mniejszych elementów dobrze nadają się kasety wyposażone w praktyczne pojemniki i wkładki z tworzywa sztucznego, dzięki którym można z łatwością odpowiednio pogrupować przedmioty, co później przełoży się na łatwiejsze utrzymywanie porządku. Warto wybrać kasety łączące się ze sobą w moduły, które nie tylko zajmą mniej miejsca, ale także zapewnią możliwość transportowania normaliów do każdej części warsztatu. „Dobrą praktyką jest opisanie narzędzi na półkach, dzięki czemu każdy pracownik warsztatu będzie w stanie z łatwością odnaleźć potrzebny sprzęt. Etykiety mogą również pomóc w kontrolowaniu braków magazynowych i składaniu zamówień. Opracowany przez nas system magazynowania Orsy opiera się na indywidualnych potrzebach klienta, który wraz z regałami i kasetami otrzymuje specjalne naklejki do podpisywania produktów. Każda 1 https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0013916518823041?journalCode=eaba 2 https://hbr.org/2019/03/the-case-for-finally-cleaning-your-desk#

PULS BRANŻY 30 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2021 WARSZT T MODYFIKACJA ZAWIESZENIA W FORDZIE TRANSIT NA BAZIE ZESTAWU BILSTEIN B14 Od lat 60. XX wieku BILSTEIN sukcesywnie buduje swój katalog amortyzatorów. Trzon oferty stanowią referencje przeznaczone do samochodów osobowych i lekkich dostawczych. Dziś można je wybrać do Marka BILSTEIN oferuje amortyzatory również do lekkich samochodów dostawczych. W nich także można montować referencje z serii Performance, przeznaczone do modyfikowania fabrycznego zawieszenia. niemal 90 proc. pojazdów poruszających się po drogach całego świata. Amortyzatory BILSTEIN podzielone są na dwie grupy. Replacement przeznaczone są do wymiany fabrycznie montowanych części. Per-

PULS BRANŻY 31 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2021 WA SZTAT formance to ich odpowiedniki, ale o wyższych parametrach użytkowych. Wśród nich są zarówno bezpośrednie referencje - Replacement B4 vs Performance B6, jak też rozwiązania pozwalające na obniżenie lub podwyższenie zawieszenia. A także zestawy ze sprężynami lub komplety na wszystkie koła. Dzięki tak szerokiej ofercie użytkownik pojazdu zyskujemożliwość doboru amortyzatorów BILSTEIN według własnych preferencji bądź potrzeb użytkowych. Takim przykładem jest wymiana dokonana w firmowym Fordzie Transit. Fabryczne elementy zawieszenia zastąpiono zestawem BILSTEIN B14 Performance. Z przodu są to kolumny gwintowane ze sprężynami, z tyłu klasyczne amortyzatory współpracujące z resorami. Przy tej okazji powstał film szkoleniowy dla mechaników, który pokazuje krok po kroku cały proces. „Jednym z naszych aut firmowych jest Ford Transit Custom w wersji Sport. Z uwagi na intensywną eksploatację, przebieg i obciążenie postanowiliśmy obniżyć w nim zawieszenie. Dobór odpowiedniej referencji i sama wymiana nie jest skomplikowana, wymaga jednak przestrzegania kilku zasad i używania odpowiednich narzędzi. Z moich obserwacji prowadzonych pod-

PULS BRANŻY 32 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2021 WARSZT T czas szkoleń praktycznych wiem, że rutyna może wygrać nawet z najbardziej doświadczonym mechanikiem. Przygotowany film jest więc szczegółowym omówieniem i pokazaniem całego procesu - od

PULS BRANŻY 33 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2021 WA SZTAT wjazdu na stanowisko warsztatowe do sprawdzenia i ustawienia zbieżności kół”- mówi Andrzej Wojciech Buczek, doradca techniczny w IHR Warszawa, oficjalnego dystrybutora marki BILSTEINw Polsce.

34 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2021 NOWOŚCI POWLEKANE TARCZE HAMULCOWE – OPTYMALNE ROZWIĄZANIE DLA MECHANIKÓW I KIEROWCÓW Jednym z najpowszechniejszych problemów z układem hamulcowym jest korozja. Zjawisko to może występować już na etapie transportu fabrycznie nowych części, osłabiając strukturę tarczy hamulcowej. Textar, aby zapobiec utlenianiu, jednocześnie utrzymując najwyższą skuteczność i atrakcyjny wygląd tarczy, stosuje specjalny proces powlekania. Powlekane tarcze hamulcowe potocznie nazywane są malowanymi. Powłoka zabezpieczająca tarcze Textar to cienka warstwa płatków cynku i aluminium zmieszanych z wodą, która pokrywa je z obu stron. Powłoka ta została zastosowana na tarczach w celu asekuracji produktu w czasie między jego wytworzeniem a montażem. Czynniki zewnętrzne już podczas transportu czy przechowywania mogą negatywnie wpływać na stan tarczy, która może zacząć korodować. Producenci zabezpieczają te części układu hamulcowego, stosując do tego cienką powłokę oleju lub, jak w przypadku nowoczesnych produktów Textar, dodatkową warstwę zewnętrzną. Choć grubość powłoki ochronnej nie przekracza 30 mikrometrów, jest ona bardzo skuteczna. Zapewnia fabryczny stan elementu wyjętego z opakowania, a także dłuższą żywotność i

35 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2021 lepszy wygląd podczas eksploatacji. Ten ostatni aspekt dotyczy kołnierza mocowanego do piasty oraz powierzchni pomiędzy wewnętrznym a zewnętrznym pierścieniem ciernym tarczy wentylowanej. Po dotarciu tarczy i klocka oraz starciu powłoki ochronnej pokrywającej wykonany z żeliwa pierścień, w wilgotnym środowisku żeliwo będzie korodować. To naturalne zjawisko dla tego materiału. Fabryczne zabezpieczenie tarczy hamulcowej Wielu mechaników ma wątpliwości, jak traktować dodatkową powłokę i szuka wskazówek dotyczących postępowania z tarczami powlekanymi w trakcie montażu. „Warstwa ochronna nie wymaga usuwania z tarczy hamulcowej przed montażem, bez względu na to czy mamy do czynienia z tarczą żeliwną czy bimetaliczną. Nie warto niszczyć równej, ultra cienkiej, nałożonej fabrycznie powłoki ochronnej. Stosowana przez Textar powłoka cynkowo-aluminiowa jest materiałem ciernym, a więc odpowiedzialnym bezpośrednio za hamowanie. Dlatego po zamontowaniu tarczy na oczyszczonej piaście koła wystarczy ją tylko odtłuścić w miejscach, gdzie widać zanieczyszczenia, np. po oleju, rękawicach czy palcach. Montaż takich tarcz jest więc szybszy. Dodatkowo spada ryzyko pomyłki. Przykładowo, nieoczyszczenie pokrytej olejem tarczy NOWOŚCI

36 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2021 NOWOŚCI po montażu wiele razy zmuszało mechaników do zakupu drugiego zestawu klocków hamulcowych. Pierwszy komplet, założony razem z tarczami, stawał się bezużyteczny po tym jak olej dostawał się na powierzchnię cierną klocków” Wojciech Sokołowski, ekspert techniczny firmy Textar Zalecenia eksploatacyjne Textar Jak podkreśla Wojciech Sokołowski, podczas docierania nowego zespołu tarcza-klocek, przez pierwszych 200300 kilometrów, dobrze jest unikać mocnego hamowania. „Wynika to z niskiej temperatury topnienia warstwy ochronnej, która wynosi ok. 200 °C. Na początku procesu docierania starajmy się nie przekraczać prędkości 50 km/h i unikajmy gwałtownego hamowania. Jazda w cyklu miejskim, z zachowaniem bezpiecznej odległości od poprzedzającego pojazdu spowoduje, że podczas hamowania powoli zetrzemy powłokę ochronną. Gdy na pierścieniu ciernym nie

37 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2021 NOWOŚCI będzie widać już powłoki zabezpieczającej, wtedy wystarczy wyjechać na autostradę, drogę szybkiego ruchu czy przejechać do innego miasta i kilkoma płynnymi hamowaniami z wyższych prędkości dokończyć docieranie nowego zestawu tarcz i klocków. Pamiętajmy, że – na ile to możliwe – należy unikać gwałtownego, długiego hamowania, podczas którego temperatura mocno wzrasta. Lakier może wtedy odkleić się od tarczy, przywierając do powierzchni ciernej klocka hamulcowego. Konsekwencją tego mogą być słyszalne podczas hamowania nieprzyjemne dźwięki o wysokich częstotliwościach. Sam pisk nie jest taki straszny, ale przegrzany podczas fazy docierania układ hamulcowy będzie miał mniejszą skuteczność działania. Podczas dalszej eksploatacji niepoprawnie dotartego zespołu tarcza-klocek możemy spodziewać się bicia na kierownicy i pulsacji pedału hamulca. Oczywiście, w sytuacji awaryjnej, należy maksymalnie wcisnąć pedał hamulca w podłogę, pamiętając także o wciśnięciu sprzęgła, by dobrze zadziałał system ABS” Wojciech Sokołowski, ekspert techniczny firmy Textar Lepsza ochrona przed korozją i szybszy montaż Textar oferuje dwie serie powlekanych tarczy hamulcowych – PRO oraz PRO+. Oprócz ochrony przed korozją w trakcie transportu, przechowywania i w czasie użytkowania, zapewniają także inne korzyści, zarówno dla mechaników jak i właścicieli pojazdów. Brak konieczności usunięcia oleju ochronnego skraca czas montażu tarcz. Efektywny dobór materiałów gwarantuje maksymalny komfort hamowana. Stosowana powłoka zapewnia również ładniejszy wygląd tarcz hamulcowych, co ma znaczenie zwłaszcza w przypadku stosowania ich razem z aluminiowymi obręczami kół. Wojciech Sokołowski, ekspert techniczny firmy Textar

38 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2021 NIGHT BREAKER 200 – NAJJAŚNIEJSZE ŻARÓWKI MARKI OSRAM Do znanych modeli Night Breaker Laser i Night Breaker Silver dołączyły nowe, najbardziej wydajne żarówki marki OSRAM – Night Breaker 200. Nowość jest dostępna w dwóch typach – H4 i H7. Liczba w nazwie produktu nie jest przypadkowa – oznacza ona, że żarówki Night Breaker 200 świecą światłem nawet do 200% jaśniejszym niż określa to minimum homologacyjne. Dzięki temu droga przed samochodem będzie oświetlona znacznie dalej, nawet do 150 m przed podjazdem i znacznie jaśniej w najbardziej kluczowych dla bezpieczeństwa obszarach drogi. Nowe żarówki charakteryzują się także światłem bielszym do 20% w porównaniu do wymagań normy ECE R112/R37. Temperatura barwowa wynosi 4050 K i 3700 K (odpowiednio dla H4 i H7).  NOWOŚCI

39 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2021 NOWOŚCI Wszystkie zalety nowych żarówek oznaczają dla kierowców, że będą oni widzieć jeszcze lepiej i dalej, dzięki czemu będą mogli zareagować szybciej na znaki, przeszkody i inne zagrożenia na drodze. Jest to najprostszy i w pełni legalny sposób na poprawę bezpieczeństwa oraz ulepszenie i modernizację oświetlenia halogenowego w samochodzie. Nowe produkty są przeznaczone przede wszystkim dla kierowców, którzy cenią bezpieczeństwo, często podróżują nocą, poza terenem zabudowanym i chcą w maksymalny sposób wykorzystać możliwości reflektorów halogenowych swojego auta. Żarówki Night Breaker 200 wyróżniają się chromowaną końcówką bańki, dzięki czemu są praktycznie niewidoczne w reflektorze. To szczególnie przypadnie do gustu kierowcom zwracającym uwagę na estetykę wyglądu ich samochodu. Nowe żarówki są sprzedawane w czerwonym opakowaniu, charakterystycznym dla wszystkich produktów OSRAM o podwyższonych parametrach. Dodatkowe złote elementy mają przyciągać wzrok i zwracać uwagę, że mamy do czynienia z najlepszym produktem w rodzinie Night Breaker. Nowość będzie sprzedawana pojedynczo, w kartonowych opakowaniach lub jako duobox.

Fundacja Bojkotujemy kocią bezdomność Fundacja Obrony Zwierząt BOJKOT 88 1600 1462 1834 2149 5000 0001

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=