PULS BRANŻY 15 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2021 ny rzeczywistej powierzchni kontaktu i efektywności hamowania. Dzieje się tak wskutek zmiany właściwości mechanicznych i współczynnika Poisone’a, pod wpływem wzrostu temperatury. Im kontakt jest większy tym mniejsze jest prawdopodobieństwo powstawania lokalnych przegrzań prowadzących do pęknięć termicznych okładziny, powstawania okrężnego ognia oraz nadmiernego i w dodatku nierównomiernego zużycia okładzin. Ogranicza to również powstawanie miejscowych przegrzań i pęknięć termicznych, będących wynikiem niestabilności termosprężystej zogniskowanej. Największe zmiany zachodzą w warstwie wierzchniej elementów pary ciernej, gdzie inicjowane jest zużycie tribologiczne. W węźle tarcia mamy do czynienia ze zjawiskami tribochemicznymi, takimi jak migracja substancji małocząsteczkowych uwalnianych z kompozytu w podwyższonej temperaturze, które są zdolne do dyfuzji w głąb warstwy wierzchniej stalowej przeciwpróbki. Jednak najbardziej istotna z punktu widzenia właściwości ciernych okładziny jest „wymiana masy” między elementami pary ciernej, polegająca na przenoszeniu składnika polimerowego na metalową przeciwpróbkę i odwrotnie, w następstwie ograniczonej możliwości odprowadzenia ciepła z warstwy wierzchniej okładziny
RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=