38 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2020 WARSZTAT Mniejszy skraplacz oznacza więcej miejsca pod maską na inne komponenty. Oczywiście mniejsze gabaryty wiążą się także z mniejszą wytrzymałością skraplacza, co jest jednak konsekwencją konstrukcyjnych decyzji producentów pojazdów. Można więc powiedzieć, że downsizing ma swoje zalety, ale także i mankamenty. Część mechaników zadała także stricte serwisowe pytanie o to, jak długo układ klimatyzacji może pozostać otwarty do atmosfery (bez gazu), by nie było konieczności wymiany komponentów układu z powodu korozji? Niestety nie ma dokładnej informacji na ten temat, która precyzyjnie określałaby, czy jest to pół godziny, 40 czy 20 minut. Zakłada się, że układ może być otwarty na czas naprawy, trudno jednak określić, ile dokładnie ma to być minut ze względu na brak możliwości przewidzenia warunków panujących w czasie naprawy. Kluczowym problemem jest oczywiście higroskopijność filtra osuszacza. Oznacza to, że wiąże on wodę z powietrza, a w przypadku, gdy zawilgotnieje, wilgoć znajdzie się w całym układzie, co doprowadzi do korozji kluczowych elementów układu. W warsztatowej praktyce, mechanicy często spotykają usterki, które można uznać za nietypowe. Przykładem jest pęknięcie kompresora klimatyzacji. Jeden z mechaników zapytał, czy po stwierdzeniu uszkodzenia obudowy kompresora, powinno się wymienić poza samym kompresorem także osuszacz i skraplacz? W takiej sytuacji zaleca się wymianę również osuszacza i skraplacza, ponieważ zachodzi ryzyko, że cząstki z uszkodzonego kompresora przedostały się do układu. Kluczowe, najbardziej narażone elementy w tym przypadku to filtr osuszacza i zawór rozprężny. Oczywiście, jeżeli osuszacz jest fabrycznie zintegrowany ze skraplaczem, należy wymienić cały element. Jeżeli poprzestaniemy na wymianie samego kompresora, zaistnieje wysokie ryzyko, że krążące w układzie cząstki w krótkim czasie doprowadzą do awarii nowego, dopiero co zamontowanego elementu. Klient jednego z warsztatów zgłosił problem z układem klimatyzacji w swoim pojeździe. Stwierdził, że klimatyzacja działa słabiej podczas stania w korku niż podczas jazdy. Czy możliwe, by sprawny układ działał w ten sposób? – pyta mechanik. W pojeździe zamontowano nowy skraplacz oraz sprawdzono ciśnienie oleju, które mieści się w normie. Odpowiadając na podstawie praktyki warsztatowej, należy stwierdzić, że wiele zależy od rodzaju kompresora, który zamontowany jest w pojeździe oraz jego wydajności. Kompresory różnią się swoją wydajności, w zależności m.in. od swoich gabarytów, modelu pojazdu i jego wersji silnikowej. Zależy to od prędkości obrotowej silnika, gdyż siłą rzeczy, im szybciej obraca się silnik, tym szybciej obraca się kompresor.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=