16 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2020 FILTRY z obudowy do miski olejowej. To całkowite opróżnienie jest ważne z dwóch powodów: z jednej strony pozostały w obudowie olej wytryskiwałby z niej podczas montażu nowego filtra a z drugiej strony celem wymiany oleju jest zastąpienie możliwie całego zużytego oleju przez nowy. Ponieważ nowy oryginalny filtr jest również wyposażony w kołek z uszczelką, otwór powrotny zostaje całkowicie zamknięty podczas montażu. Gwarantuje to, że podczas pracy cały olej silnikowy jest tłoczony przez papier filtracyjny i czyszczony przy tym. POMYSŁ PRZEŚWIETLENIA. Wymiana modułu filtra stanowi typowo duże wyzwanie dla warsztatu. Obudowa filtra często znajduje się głęboko w komorze silnika, a mechanik może tylko domyślać się dokładnej lokalizacji otworu i musi ustawiać filtr na wyczucie, aby kołek trafił do otworu. Inżynierowie MAHLE pomyśleli o tym konstruując kołek i znaleźli rozwiązanie, umożliwiające włożenie filtra MAHLE do obudowy w dowolnej pozycji i zapewniające zawsze jego niezawodne zaryglowanie. W praktyce oznacza to, że wystarczy włożyć nową uszczelkę do pokrywy obudowy, posmarować ją olejem, wsunąć wkład filtra do pokrywy i przykręcić pokrywę do obudowy. ALE JAK KOŁEK ZNAJDZIE PRZY TYM SWOJĄ DROGĘ DO OTWORU? U dołu obudowy znajduje się spiralna prowadnica, podobnie jak w przypadku zjeżdżalni w aquaparku. Podczas dokręcania pokrywy kołek zsuwa się po tej prowadnicy do otworu, gdzie zostaje zaryglowany i zamyka go. Przemyślana konstrukcja i na tyle unikalna, iż została opatentowana przez MAHLE. UWAGA, NIEBEZPIECZEŃSTWO ZRANIENIA! Aby nie naruszyć istniejących patentów MAHLE, inni producenci kopiując wkład filtra, wyposażyli kołek w dodatkowy wypust z tworzywa sztucznego. Ten wypust na tarczy końcowej filtra może stać się niszczącą bronią i przy wkręcaniu pokrywy zakleszczyć się w obudowie. Uniemożliwia to obracanie wkładu filtra z fatalnym następstwem: kołek nie może poruszać się w prowadnicy pozbawiając mechanika cennej pomocy i zmuszając go do dokładnego trafienia na ślepo kołkiem do otworu. A jak pisaliśmy już powyżej, jest to wyjątkowo trudne. Zamiennik z wypustem co prawda nie narusza patentu MAHLE, lecz powoduje ewentualnie zniszczenie zaworu obejściowego w silniku!
RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=