e-Auto Service Manager 3/2021

31 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2021 WARSZTAT ny i zależy od miejsca inicjacji zapłonu L.S.P.I. To może doprowadzić do zjawiska, że tłoki z ogromna siła uderzają wtedy o ściany cylindrów, co może doprowadzić do uszkodzenia tłoków, pierścieni tłokowych, a nawet korbowodów” – wyjaśnia Andrzej Husiatyński, kierownik działu technicznego w firmie TOTAL. Jak chronić silnik przed wystąpieniem zjawiska L.S.P.I? Po pierwsze nie obciążać bardzo mocno silnika czyli nie wyprzedać czy prowadzić pod górę przy niskich obrotach silnika. Po drugie i najważniejsze stosować olej o odpowiedniej normie czy homologacji konstruktora. Okazuje się, że zastosowanie oleju o odpowiedniej jakości bazy, lepkości i składzie chemicznym dodatków zmniejsza czy nawet całkowicie zapobiega zjawisku L.S.P.I. „Pierwsza sprawa to jakość bazy olejowej, który bezpośrednio warunkuje jakość oleju silnikowego. Im lepsza baza, tym mniejsze jej utlenianie i mniejsze zmiany w strukturach wiazan, co może prowadzić do wzrostu cetanowości – czyli zdolności do samozapłonu. Lepsza baza to także mniejsze odparowywanie środka smarnego. Druga to lepkość oleju. Teoretycznie, im niższa lepkość, tym mniej pozostałości oleju w komorze spalania, jak również w przestrzeni tłok - cylinder. Generalnie przykładem lepkości stosowanych w olejach zapobiegających L.S.P.I to oleje o lepkości 0W-20, 5W-20, 0W-30. Trzecia i najważniejsza to skład pakietu dodatków uszlachetniających. W olejach które dedykowane są właśnie do silników TGDi należy zastosować specjalnie dobrane pakiety dodatków uszlachetniających, które działają jak strażacy dla tego zjawiska. Wszystkie te rzeczy i wymagania zawarte są w homolo-

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=