24 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2021 WARSZTAT WIOSENNE „ODPALENIE” Z CEWKĄ HELLA Niestety często ten przegląd ogranicza się do kontroli elementów zawieszenia, wymiany filtrów, oleju czy sprawdzenia stanu układu hamulcowego. To oczywiście ważne podzespoły, jednak równie W artykule skupimy się na cewce zapłonowej, jest ona jednym z najistotniejszych elementów elektrycznych silnika, a jednocześnie jednym z najbardziej narażonych na awarie. To właśnie zaniedbania związane z brakiem przeglądów układu zapłonowego sprawiają, że cewka jest jednym z najczęściej wymienianych podzespołów. Okres, w którym najmniej przejmujemy się tym, co się dzieje pod maską czy z podwoziem samochodu to właśnie zima. Nie powinno nas to jakoś szczególnie dziwić, w zimnej i wilgotnej aurze auto jest nam najbardziej potrzebne i nie chcemy, żeby stało w warsztacie. Sami też nie jesteśmy skłonni do, choćby rutynowych, przeglądów podstawowych podzespołów. Dlatego to właśnie z początkiemwiosny staramy się ocenić i nadrobić zimowe zaniedbania. która musi zostać wymieniona. Najczęściej konieczna jest wówczas również wymiana przewodów zapłonowych lub kopułki z palcem aparatu zapłonowego (jeśli jest to układ w nie wyposażony) i świec, co podnosi koszt naprawy. Powodem awarii cewki może być jej zestarzenie się, działanie wilgoci, poluzowanie styków, a co za tym idzie ich wypalanie oraz „otwieranie drogi” do tzw. przebić. W istotny sposób na zużycie cewki wpływają również pozostałe elementy układu (świece, przewody, palec-kopułka, itd.), których zły stan techniczny bardziej obciąża cewkę skracając jej żywotność. Podobnie zresztą jak zasilanie gazem LPG. Mieszanka gazu i powietrza charakteryzuje dużo większa rezystancją, co utrudnia przeskok iskry i zmusza cewkę do większego „wysiłku”. Do listy awarii należy dopisać uszkodzeniamechaniczne(pęknięcia, znieważną, a często pomijaną grupą w czasie wiosennych przeglądów, są elementy elektryczne silnika, zwłaszcza te związane z układem zapłonowym Niektórzy producenci instalacji LPG wręcz zalecają wymianę cewek w takim samym interwale przebiegu, co świece zapłonowych. Przyjmuje się, że rocznie aż 8 tyś. na każde 100 tyś. pojazdów o zapłonie iskrowym wymaga interwencji spowodowanej awarią cewki,
RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=