e-Auto Service Manager 3/2021

ISSN 1895-9253 e-AUTOSERVICE zarządzanie I wyposażenie I technika Nr 03/2021 m a n a g e r - KONSEKWENCJE NIESPRAWNEJ CEWKI - SZAFKA NARZĘDZIOWA, PUSTA CZY Z WYPOSAŻENIEM? - FILTRY OLEJU NAJWYŻSZEJ PRÓBY

Coraz więcej pojazdów wyposażonych jest w systemy istotne dla bezpieczeństwa, takie jak regulacja odległości, system ostrzegania o puszczeniu pasa ruchu lub asystent hamowania awaryjnego. Te zaawansowane systemy wspomagania kierowcy odgrywają coraz ważniejszą rolę w warsztacie. Niezależne warsztaty, które chcą kalibrować kamery i systemy radarowe nowoczesnych pojazdów na poziomie producentów, nie obejdą się bez CSC-Tool SE i rozszerzeń ADAS firmy Hella Gutmann Solutions – niezawodnego systemu obejmującego wszystkie istotne marki. Przy zakupie ścianki CSC-Tool tester diagnostyczny mmONE z licencją za 549 EUR Promocja trwa od 1 marca 2021 r. do wyczerpania zapasów Szczegóły u wybranych dystrybutorów HGS 549€

PULS BRANŻY 4 PODSUMOWANIE KONFERENCJI PGM 10 WYNIKI BREMBO ZA IV KW. 2020 12 ADAC OCENIŁ OPONY GOODYEAR EFFICIENTGRIP PERFORMANCE 2 16 NARVA GOTOWA NA ZAMIANĘ SAMOCHODOWYCH ŻARÓWEK HALOGENOWYCH NA RETROFITY LED WARSZTAT 20 SZAFKI NARZĘDZIOWE PROLINE 24 WIOSENNE „ODPALENIE” Z CEWKĄ HELLA 26 FILTRY OLEJU NAJWYŻSZEJ PRÓBY 30 ZJAWISKO L.S.P.I W SILNIKACH BENZYNOWYCH Z TURBO I WTRYSKIEM BEZPOŚREDNIM NOWOŚCI 34 PRZEGLĄD NOWOŚCI W NUMERZE Wydawca E-Business Press Sp. z o. o. Al.Jerozolimskie 81/7.10 02-001 Warszawa biuro@e-businesspress.pl www.autoservicemanager.pl REKLAMA Paweł Mularski pawel.mularski@e-businesspress.pl PRENUMERATA biuro@e-businesspress.pl REDAKCJA Paweł Bronisz pawel.bronisz@e-businesspress.pl PRZYGOTOWANIE Sławomir Pasznik Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść materiałów reklamowych. Wydawca zastrzega sobie prawo do skrótów nadesłanych materiałów. Wszystkie prawa zastrzeżone. Przedruk w całości i części wyłącznie za zgodą Wydawcy. ISSN1895-9253 e-AUTOSERVICE zarządzanie I wyposażenie I technika Nr03/2021 m a n a g e r - KONSEKWENCJE NIESPRAWNEJ CEWKI - SZAFKA NARZĘDZIOWA, PUSTA CZY Z WYPOSAŻENIEM? - FILTRY OLEJU NAJWYŻSZEJ PRÓBY

PULS BRANŻY 4 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2021 PODSUMOWANIE KONFERENCJI POLSKIEJ GRUPY MOTORYZACYJNEJ Podczas otwarcia konferencji Adam Sikorski, prezes PGM powiedział: „Wydawało się, że spowolnienie gospodarcze wywołane pandemią przyczyni się do spadku cen, a tymczasem obserwujemy zachowania odwrotne. Zwiększona podaż spowodowała znaczne wzrosty cen surowców strategicznych, takich jak ropa czy gaz, ale też i tych wykorzystywanych w fabrykach. I druga rzecz, któPrognozy cen surowców i wyzwania dla przemysłu motoryzacyjnego, czyli: 3 marca 2021 roku odbyła się konferencja pt. „Wyzwania dla przemysłu motoryzacyjnego w dobie rosnących cen surowców i kosztów logistyki”, zorganizowana przez Polską Grupę Motoryzacyjną (PGM) – klaster polskich fabryk motoryzacyjnych. W spotkaniu on -line wzięło udział blisko 200 przedstawicieli firm produkcyjnych z branży motoryzacyjnej. ra wszystkich zaskoczyła, to kwestia całego łańcucha dostaw z Azji, galopujących cen kontenerów i braku ich dostępności”. Wśród zaproszonych prelegentów znaleźli się eksperci i praktycy, którzy zaprezentowali czynniki które w ostatnich miesiącach miały największy wpływ na tak znaczne wzrosty cen oraz podzielili się swoimi analizami i prognozami na przyszłość.

PULS BRANŻY 5 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2021 Ryszard Łukoś, Główny Analityk Danych z firmy ExMetrix sp. z o.o. szacował, że do 2030 roku popyt na aluminium wzrośnie nawet kilkunastokrotnie. Jak zauważył, popyt na ten surowiec ma związek z rosnącą produkcją samochodów elektrycznych i wzmożonym zapotrzebowaniem na niego w innych branżach – budownictwie czy branży spożywczej. Na wzrost cen wpływa też rosnący eksport surowca z Chin, który zwiększył jego podaż na rynku światowym. Ekspert zwrócił uwagę, że od 2018 r. poziomy zapasów tego surowca na LME pozostają na stosunkowo niskim poziomie. Na podstawie analiz cen aluminium od 2011 roku prognozował, że w perspektywie do połowy roku 2022 wzrosty utrzymają się, choć w tempie nieco łagodniejszym niż dotychczas. W kontekście sytuacji na rynku metali żelaznych Andrzej Bulanowski, Wice Prezes Zarządu ds. Sprzedaży PGO SA powiedział: „Nie pamiętam tak horrendalnych podwyżek cen stali i złomu. Już w 2019 r. obser-

PULS BRANŻY 6 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2021 wowaliśmy spowolnienie gospodarcze i zredukowanie mocy produkcyjnych tych surowców, a początek 2020 przyniósł spadek produkcji przemysłowej na świecie do wyjątkowo niskich poziomów. Szybkie odbicie produkcji w Chinach, towarzyszące coraz bardziej restrykcyjnym lockdown’om w Europie oraz ograniczenie wydobycia rud żelaza w Brazylii sprawiło, że w drugiej połowie roku Chiny stały się studnią, do której wpadały wszystkie światowe nadwyżki surowców do produkcji stali. Tymczasem odbijająca się gospodarka światowa zderzyła się z brakiem możliwości zatowarowania się w rudę żelaza i w złom, który w głównej mierze stanowi odpad poprodukcyjny”. Szybujący popyt na wyroby stalowe, przy znaczących niedoborach surowców do ich produkcji, tłumaczy podwyżki cen. Bulanowski wyraził opinię, że do końca 2021 roku redukcje cen, a tym bardziej powroty do poziomów sprzed 2019 roku na blachy cienkie, zimnowalcowane, ocynkowane są bardzo mało prawdopodobne. Tym bardziej, że rośnie zapotrzebowanie na ten surowiec do produkcji paneli fotowoltaicznych. W przypadku zaś innych wyrobów hutniczych, np. kształtowników gorącowalcowanych, istnieje realny scenariusz, że druga połowa roku 2021 przyniesie spadki cen, ale raczej nie do poziomów wyjściowych. Analizę cen mieszanek wykorzystywanych do produkcji tworzyw sztucznych zaprezentowała Anna Dul z firmy Sierosławski Group, zajmującej się przetwórstwem tworzyw sztucznych i produkcją form wtryskowych dla przemysłu motoryzacyjnego. Przywołała informacje uzyskane od dostawców mieszanek, którzy zgodnie twierdzą, że nigdy wcześniej nie spotkali się z tak gwałtownymi podwyżkami cen. Wśród czynników wpływających na ten stan wymieniła obniżenie podaży polipropylenu i polietylenu, wywołane przestojami i pracami konserwacyjnymi prowadzonymi w fabrykach mieszanek, oraz amerykańską burzą polarną, która spowodowała znaczące przerwy w dostawie prądu w USA. Zwróciła też uwagę na ograniczoną dostępność kluczowych surowców wykorzystywanych do produkcji PA66, m.in. kwasu adypinowego i heksametylenodiaminy. Na zakończenie stwierdziła, że w najbliższych miesiącach należy spodziewać się gwałtownego wzrostu cen tworzyw sztucznych, nawet do poziomu 2000 EUR za tonę. Ostatnią z prezentacji analizujących rynek i ceny wybranych surowców wykorzystywanych w przemyśle motoryzacyjnym przedstawił Tomasz Bunikowski, Dyrektor ds. Sprzedaży i Członek Zarządu firmy NETBOX sp. z o.o., specjalizującej się w produkcji opakowań kartonowych, głównie na potrzeby rynku motoryzacyjnego. Wśród głównych czynników wpływających na zmianę cen tektury wymienił ogromny wzrost zainteresowania papierem i tekturą opakowaniową, co przekłada się na ich brak dostępności na rynku. Zauważył też, że o ile ceny tektury płaskiej (litej makulaturowej i litej celulozowej) zasadniczo w ostatnim okresie pozostają na niezmienionych poziomach, to ceny papieru do

PULS BRANŻY 7 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2021 produkcji tektury falistej zanotowały ogromną dynamikę wzrostu. A to właśnie te ostatnie są najczęściej wykorzystywane do produkcji opakowań do części zamiennych. Bunikowski zaprezentował kilka sposobów na obniżenie kosztu opakowania, wśród nich: zmianę tektury celulozowej z włókien pierwotnych na makulaturową, zmianę gramatury tektury na niższą (zarówno dla tektury litej jak i falistej), zmianę opakowania z tektury litej w wysokiej gramaturze na opakowanie kaszerowane, wybór tektury o takich parametrach, która jest szeroko dostępna na rynku, zmianę składów tektur falistych przy zachowaniu zbliżonych parametrów wytrzymałościowych, korekty konstrukcji opakowań mające wpływ na zmniejszenie rozmiarów arkusza przy jednoczesnym zachowaniu funkcjonalności opakowania, weryfikację portfolio opakowań w zakresie zmniejszenia ilości indeksów poprzez większą uniwersalność poszczególnych opakowań czy zarządzanie wielkością serii produkcyjnych. Konferencję zakończyło wystąpienie profesora Witolda Orłowskiego, Głównego Doradcy Ekonomicznego PwC, który przedstawił perspektywę makroekonomiczną i zmierzył się z pytaniem czy pandemia zmieni światową gospodarkę? Prof. Orłowski już na początku powiedział: „Po doświadczeniu globalnej epidemii koronawirusa nic już nie będzie takie jak przedtem. Musimy się przygotować na to, że ten świat, rynek, gospodarka i otoczenie, w którym funkcjonujemy, będzie wyglądało inaczej niż wyglądało te półtora roku temu. I to będzie trwała zmiana”. Profesor Orłowski ocenił, że to Niemcy najlepiej do tej pory radzą sobie z pandemią, i w rezultacie nasz przemysł, mocno zależny od gospodarki niemieckiej, również całkiem dobrze radził sobie w tej trudnej sytuacji: „Mieliśmy szczęście, że Niemcy były przygotowane, by rzu-

PULS BRANŻY 8 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2021 cić gigantyczne pieniądze na stół” – powiedział prof. Orłowski. Zauważył też, że wprawdzie w Polsce firmy zostały uratowane przed masowymi zwolnieniami, ale stało się to za ich własne pieniądze, ponieważ polskie państwo przez kolejne lata będzie ściągać swoje zadłużenie od tychże firm. W ocenie eksperta, w tym roku polska gospodarka jeszcze nie odzyska poziomu z roku 2019, chociaż przemysł - zwłaszcza ten zorientowany na eksport – może zanotować spore przyrosty. Zwłaszcza, jeżeli Niemcy będą wciąż dobrze sobie radzić oraz sytuacja w światowej gospodarce będzie się poprawiać. Prof. Orłowski zwrócił uwagę, że nadchodzące, kolejne fale epidemii mogą być przyczyną większej liczby bankructw przedsiębiorstw. Stwierdził, że trzeba się liczyć z tym, że fakt dodrukowania pieniądza w całej Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych może prowadzić np. do gwałtownego wzrostu cen surowców. Dodał, że przez najbliższy rok nie spodziewa się sporych zmian wahań kursów walut. W jego ocenie przez najbliższy rok NBP nadal będzie trzymać stopy procentowe na poziomie zerowym. Wg prof. Orłowskiego najbardziej prawdopodobny jest optymistyczny scenariusz, w którym pandemia skończy się za dwa lub trzy kwartały, a już w drugim kwartale br. będzie wysokie tempo wzrostu. Analizując długookresowe efekty pandemii dla przemysłu, prof. Orłowski zwrócił szczególną uwagę na postęp technologiczny i skrócenie łańcucha dostaw. „Pandemia nałożyła się na procesy, które w gospodarce miały, mają i będą mieć miejsce. Ona tylko przyspieszyła postęp technologiczny, tak zwaną czwartą rewolucję przemysłową: automatyzację, robotyzację, digitalizację” – powiedział prof. Orłowski. Powołując się na Dell Technologies wskazał, że 82% prezesów firm na świecie oczekuje, że w ciągu pięciu lat ludzie i maszyny będą pracować w organizacjach w ramach zintegrowanych zespołów, czyli maszyny, roboty oraz sztuczna inteligencja staną się normalnymi pracownikami, normalnymi dostarczycielami pracy. Odnosząc się do kwestii skrócenia łańcucha dostaw przypomniał, że sprawność działania łańcuchów dostaw logistyki światowej zbudowana przez ostatnie 20-30 lat rozpełzła się po świecie. „Do wyprodukowania np. popularnego modelu niemieckiego samochodu niezbędni są poddostawcy z całego świata. Ale jeśli lockdown’y będę powracać, to wszystko może nie funkcjonować już tak doskonale jak do tej pory. Prawdopodobnie wszystkie wielkie firmy zastanawiają się, lub nawet już zaczęły skracanie łańcuchów dostaw i poszukują bliżej zlokalizowanych dostawców, albo same planują budowę fabryki. Powszechne jest przekonanie, że to jednak trochę zbyt ryzykowne być zależnym od dostaw np. z Wietnamu, bez których okazuje się, że europejską fabrykę trzeba zatrzymać na wiele tygodni”. „Świat już nie będzie taki jak przed pandemią. Pandemia to wszystko tylko przyśpieszyła” – dodał na zakończenie prof. Orłowski.

PULS BRANŻY 9 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2021 Organizatorem konferencji była Polska Grupa Motoryzacyjna - pierwsze w Polsce stowarzyszenie zrzeszające wyłącznie polskich producentów części i akcesoriów motoryzacyjnych. Organizacja liczy blisko 50 członków i działa na terenie całego kraju. PGM stawia sobie za cel tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi polskich przedsiębiorstw przemysłu motoryzacyjnego. Stowarzyszenie jest koordynatorem klastra o takiej samej nazwie. Od 2019 roku klaster „Polska Grupa Motoryzacyjna” posiada status Krajowego Klastra Kluczowego, przyznawany przez Ministerstwo Rozwoju tylko najlepszym organizacjom klastrowym, które mają kluczowy wpływ na polską gospodarkę. Patronat merytoryczny nad wydarzeniem objęły PwC i AutomotiveSuppliers.pl, a sponsorem była AVIA SOLAR. Profesor Witold Orłowski, Główny Doradca Ekonomiczny PwC

PULS BRANŻY 10 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2021 WYNIKI BREMBO ZA IV KW. 2020 Wyniki za IV kw. 2020: • Przychody  osiągnęły 648,7 mln euro, wzrosły o 4,5% w porównaniu z IV kw. ubiegłego roku (+7.8% w porównaniu z analogicznym okresem) • EBITDA  wyniosła 121,6 mln euro (marża EBITDA: 18,7%); EBIT wyniósł 70,5 mln euro (marża EBIT: 10,9%) • Zysk netto  osiągnął 64,8 mln euro (10% sprzedaży) •Zadłużenie nettona poziomie 384,7 mln euro (175,8 mln euro wyłączając efekt zastosowania MSSF 16) Przychody wyniosły 648,7 mln euro, wzrosły o 4,5% (+7.8% w porównaniu z analogicznym okresem), zysk netto zwiększył się o 17,5% do 64,8 mln euro. Propozycja dywidendy to 0,22 euro za akcję. poprawiło się o 121,0 mln euro w porównaniu z 30. września 2020 r. Wyniki za okres do 31 grudnia 2020: • Przychody wyniosły 2.208,6 mln euro, spadek o 14,8% w porównaniu z ubiegłym rokiem (-13,3%wporównaniu z analogicznym okresem) • EBITDA wyniosła 388,7 mln euro (marża EBITDA: 17,6%); EBIT wyniósł 181,1 mln euro (marża EBIT: 8,2%) • Inwestycje netto osiągnęły 187,8 mln euro

PULS BRANŻY 11 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2021 Chairman Alberto Bombassei oświadczył: „Wyniki zatwierdzone dzisiaj przez Radę Dyrektorów Brembo są dowodem na to, że firma była zarządzana skutecznie i uważnie w bardzo trudnym roku, a rentowność Grupy udało się uchronić poprzez szybkie i zdecydowane powstrzymanie wpływu negatywnych tendencji na rynku. Wyniki Brembo za 2020 r. świadczą o solidnej pozycji i pozwalają wznowić wypłatę dywidendy dla akcjonariuszy, po zawieszeniu w ubiegłym roku z powodu wybuchu pandemii Covid-19. Nasze wyniki w czwartym kwartale były szczególnie obiecujące: na głównych rynkach widoczne było ożywienie, szczególnie w Chinach i Indiach, gdzie odnotowaliśmy nawet dwucyfrowy wzrost. Chociaż scenariusz rynkowy nadal jest kształtowany przez brak stabilności, to Brembo rozpoczęło 2021 r. z solidnymi podstawami. Firma jest zdeterminowana, aby przeciwstawić się kryzysowi zdrowotnemu poprzez dalszą ochronę pracowników i wspieranie klientów w ich działalności. Będziemy aktywnie reagowali na ciągle zmieniającą się sytuację w przemyśle motoryzacyjny, dzięki innowacyjnym rozwiązaniom służącym dążeniu do zrównoważonej mobilności”.

PULS BRANŻY 12 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2021 ADAC OCENIŁ OPONY GOODYEAR EFFICIENTGRIP PERFORMANCE 2 JAKO NAJLEPSZE POD WZGLĘDEM PRZEBIEGU W teście porównano piętnaście marek opon o wysokich osiągach w najpopularniejszym rozmiarze na wielu europejskich rynkach 205/55R16, powszechnie stosowanym w szeroNajwiększe europejskie stowarzyszenie motoryzacyjne ADAC ogłosiło wyniki intensywnego testu trwałości, przeprowadzonego z użyciem różnych marek opon w segmencie HP. Opona Goodyear EfficientGrip Performance 2 zajęła w nim pierwsze miejsce, osiągając ponad dwukrotnie dłuższy przebieg niż niektóre konkurencyjne marki. kiej gamie rodzinnych hatchbacków i sedanów. Badanie przeprowadzono z wykorzystaniem najlepiej sprzedającego się samochodu w Europie – Volkswagena Golfa.

PULS BRANŻY 13 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2021 Po przetestowaniu opony Goodyear EfficientGrip Performance 2 eksperci ADAC docenili jej szczególnie wysoką odporność na zużycie, krótką drogę hamowania i dobrą sterowność na mokrej nawierzchni. Szczegółowa analiza wyników ADAC1 pokazuje, jak duże były różnice w teście zużycia. Jedna z marek1 osiągnęła limit zużycia po przejechaniu zaledwie 24 800 km, podczas gdy w identycznych warunkach opona Goodyear EfficientGrip Performance 2 wykazała się ponad dwukrotnie wyższym przewidywanym zużyciem przy przebiegu 55 300 km. Aby zilustrować jak wyraźna jest przewaga trwałości opony Goodyear, wystarczy zauważyć, że trzy konkurencyjne marki z trudem osiągnęły 50% przebiegu opony amerykańskiego producenta. Wyniki ADAC są zgodne z ustaleniami TÜV SÜD Wyniki ADAC potwierdzają imponujące ustalenia innych, przeprowadzonych niedawno testów przebiegu opony Goodyear EfficientGrip Performance 2. Badania wewnętrzne i niezależny test wykonany przez TÜV SÜD wykazały, że przebieg tej opony był o około 50% dłuższy niż w przypadku poprzedniego modelu i o 20% dłuższy w porównaniu z oponą Michelin. W tych samych testach opona Goodyear odnotowała także najkrótszą drogę hamowania na mokrej i suchej nawierzchni w porównaniu z czterema testowanymi konkurentami, udowodniając, że zwiększona trwałość nie ma negatywnego wpływu na przyczepność na mokrej nawierzchni i bezpieczeństwo.

PULS BRANŻY 14 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2021

PULS BRANŻY 15 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2021 Goodyear Goodyear jest jednym z największych producentów opon na świecie. Firma zatrudnia 62 000 osób i wytwarza swoje produkty w 46 zakładach zlokalizowanych w 21 krajach na świecie. Posiada dwa Centra Innowacji w Akron (Stany Zjednoczone) i Colmar-Berg (Luksemburg), które dostarczają najnowocześniejsze rozwiązania w zakresie produktów i usług, będących wyznacznikiem standardów i technologii w przemyśle. Więcej informacji na temat Goodyeara i produktów firmy znajduje się na stronie: https://news.goodyear.eu/pl-pl/. „Cieszymy się, że wyniki testu ADAC potwierdzają wnioski z poprzednich badań. Jest jasne, że opona EfficientGrip Performance 2 to doskonały wybór dla kierowców pokonujących duże dystanse, którzy oczekują również sprawdzonych osiągów. Dwukrotnie dłuższe przebiegi w porównaniu z konkurencyjnymi oponami przynoszą znaczne korzyści pod względem kosztów i ochrony środowiska zarówno kierowcom, jak i menedżerom flot” – powiedział Piotr Nagalski, dyrektor ds. marketingu Goodyear w Europie. Opona EfficientGrip Performance 2 jest dostępna w 45 rozmiarach na obręcze od 15 do 18 cali. Najlepsze wyniki przebiegu w testach osiąga dzięki zastosowaniu szeregu innowacyjnych rozwiązań, w tym wysokiej elastyczności i sprężystości bieżnika. Przekłada się to na mniejsze zużycie opon, spowodowane trudnymi warunkami drogowymi, bez pogorszenia osiągów na mokrej i suchej nawierzchni.

PULS BRANŻY 16 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2021 NARVA GOTOWA NA ZAMIANĘ SAMOCHODOWYCH ŻARÓWEK HALOGENOWYCH NA RETROFITY LED Narva zaprezentowała swoje retrofity LED już w 2016 roku. Od tego czasu są systematycznie modyfikowane. Najnowsza linia Range Performance LED wyróżnia się kompaktową budową, która zapewnia lepsze jej dopasowanie do konstrukcji reflektora. Dodatkowo w korpusie zinOd kilku lat producenci oświetlenia samochodowego pracują nad nowym źródłem światła - retrofitami LED. Jedną z ich zalet jest bezpośredni montaż w miejsce używanych dotychczas żarówek halogenowych. Takie rozwiązanie wymaga jednak żmudnego procesu homologacji do użytku na drogach publicznych i nowelizacji przepisów, które wciąż nie nadążają za rozwojem technologii. tegrowano dwa niezależne systemy rozpraszania ciepła. Pasywny poprzez odlany z aluminium radiator i aktywny z wbudowanym w podstawę wiatraczek. Dzięki zastosowaniu w retrofitach najwyższej jakości diod 1860 LED - w miejsce tradycyjnego żarnika w

PULS BRANŻY 17 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2021 szklanej bańce wypełnionej gazem - osiągnięto białe, zbliżone do dziennego światło o temperaturze barwowej 6500 K. Gwarantuje to optymalny kontrast i lepsze postrzeganie szczegółów na drodze. Jakość diod 1860 LED w połączeniu z doświadczeniem inżynierów Narvy zapewnia również zachowanie ostrej linii odcięcia i ochronę przed oślepieniem kierowców nadjeżdżających z przeciwka. Dodatkowo wiązka światła jest o 50 proc. dłuższa od wymaganego prawem minimum dla żarówek halogenowych. Retrofity Narva Range Performance

PULS BRANŻY 18 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2021 LED dostępne są jako H1, H3, H4, H7, H8/H11/H16 (Fog) oraz HB3/4 i HIR2. Wszystkie są kompatybilne z instalacją samochodową o napięciu 12V i 24V. W katalogu producenta znajdują się także retrofity LED przeznaczone do świateł pomocniczych (np. kierunkowskazów), jak i wnętrza pojazdu. Są to P21W (Red), P21W (White) i P21W/5W (Red) oraz W21W (Red), W21W (White) i P21/5W (Red), a także T10 W5W typu Festoon o długościach 30, 38 i 43 mm.

20 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2021 WARSZTAT SZAFKI NARZĘDZIOWE PROLINE Naprawy dokonywane w warsztatach wymagają najczęściej użycia wielu narzędzi i akcesoriów. Teoretycznie każde z nich ma swoje przydzielone miejsce na półce lub haku, ale często pośpiech, natłok pracy i zmęczenie powoduje, że narzędzia odkładamy gdziekolwiek. Jednym z najlepszych sposobów na utrzymanie ładu i porządku w narzędziach oraz zwiększenie ergonomii własnej pracy są szafki narzędziowe. Charakteryzują się one wysoką mo- „Gdzie ta 15-tka?”… „Brałeś może kombinerki wczoraj?” , „Znów trzeba dokupić śrubokręty płaskie, a przecież tyle ich tu było”… to standardowe pytania i uwagi padające z ust mechaników podczas zwykłego dnia pracy. Jednym ze sposobów na uniknięcie ich jest zakup szafki narzędziowej, która da wygodę, poręczność i porządek w narzędziach. bilnością. W każdej chwili możemy ją przysunąć do naprawianego auta, a zawartość wszelkich kluczy, wkrętaków, szczypiec, czy nasadek spowoduje, że nie będziemy co chwilę chodzić do stołu, czy ściany na której zawieszone są narzędzia. W szafce narzędziowej, każdemu narzędziu przyporządkowane jest określone miejsce. Dzięki temu podczas pracy oraz po jej zakończeniu możemy szybko skompletować używane narzędzia. Szafka narzędziowa PROLINE z wyposażeniem

21 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2021 WARSZTAT Czym kierować się przy wyborze? Szeroka gama szafek narzędziowych, szuflad, wkładów oraz narzędzi w ofercie marki PROLINE, pozwoli Ci dobrać wyposażenie do własnych potrzeb oraz specyfiki wykonywanej pracy. Szafka narzędziowa - pusta, czy z wyposażeniem? Pierwsze pytanie, na jakie musimy sobie odpowiedzieć to czy chcemy nabyć szafkę z kompletem narzędzi, czy pustą, mogąc ją zapełnić własnymi narzędziami. Decydując się na opcję bez wyposażenia, PROLINE umożliwia dodatkowo zakup kompatybilnych, wyposażonych z zestawy narzędzi tacek. Jeśli postanowimy ujednolicić swój zestaw, możemy rozważyć wybór gotowych, wyposażonych szafek narzędziowych. PROLINE w swojej ofercie posiada cała gamę szafek z wyposażeniem. W zależności od charakteru wykonywanej pracy, zakresu usług, możemy zdecydować, jaki komplet narzędzi będzie dla nas odpowiedni. W ofercie PROLINE znajdziemy szafki dedykowane zarówno mechanikom, jak i instalatorom. Trwałość i solidność szafki narzędziowej - zakup na lata. Szafki narzędziowe PROLINE, wykonane z grubej i wzmocnionej blachy zwiększają stabilność całej konstrukcji. Szafka taka jest o wiele bardziej odporna na przypadkowe uszkodzenia, czy obicia, które w codziennej pracy w warsztacie są czymś naturalnym. Skrętne koła, zamontowane na łożyskach kulkowych ułatwią jej przemieszczanie po warsztacie, a hamulce blokujące koła pozwolą uniknąć chociażby przypadkowego obicia karoserii naprawianego auta. Najczęściej i najciężej pracującymi elementami szafki są szuflady. Od ich konstrukcji i jakości użytych materiałów zależy ile czasu nam posłuży. Taca do szafki narzędziowej z kompletem kluczy oczkowo-płaskich PROLINE HD

22 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2021 WARSZTAT Szafki PROLINE mają szuflady wykonane ze wzmocnionej blachy. Dział Badań i Rozwoju Produktów firmy PROFIX, właściciela marki PROLINE, wykonał testy obciążeniowe szuflad oferowanych szafek narzędziowych. Uzyskany maksymalny nacisk, pod którym materiał nie deformuje się i nie podlega uszkodzeniom to aż 40 kilogramów na jedną szufladę. Dodatkowo zastosowane łożyskowane prowadnice szuflad sprawią, że zakupiona szafka narzędziowa posłuży nam przez długie lata. Ergonomia i komfort - dodatkowe funkcje szafki. Szafki PROLINE spełniają również funkcję centralizacji wykonywanej pracy. Blat roboczy, pozwoli na miejscu rozmontować lub złożyć naprawianą część silnika, a jego gumowa wkładka zapewni, że położone na nim narzędzia nie będą się przemieszczaŁożyskowane koła skrętne szafki PROLINE z hamulcami blokującymi.

23 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2021 WARSZTAT ły podczas transportu. Dla podniesienia komfortu użytkowania, szuflady posiadają zabezpieczenie przed samoczynnym ich otwarciem, a centralny zamek z kluczykiem zabezpieczy narzędzia przed niepowołanymi osobami podczas naszej nieobecności. Zastosowanie w szafkach PROLINE perforowanych ścian bocznych pozwala na zamontowanie haków i uchwytów na dodatkowe narzędzia, akcesoria lub chemię warsztatową. Decydując się na wybór szafki naŁożyskowane prowadnice szuflady szafki narzędziowej PROLINE. rzędziowej tworzymy tak naprawdę własne mobilne stanowisko pracy z niezbędnym i kompletnym wyposażeniem narzędzi. Uporządkowanie i skompletowanie niezbędnych narzędzi w jednym miejscu znacznie ułatwi i zorganizuje nam pracę. Zapraszamy do zapoznania się z pełną ofertą szafek narzędziowych PROLINE: https://profix.com.pl/kataloginteraktywny/26/

24 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2021 WARSZTAT WIOSENNE „ODPALENIE” Z CEWKĄ HELLA Niestety często ten przegląd ogranicza się do kontroli elementów zawieszenia, wymiany filtrów, oleju czy sprawdzenia stanu układu hamulcowego. To oczywiście ważne podzespoły, jednak równie W artykule skupimy się na cewce zapłonowej, jest ona jednym z najistotniejszych elementów elektrycznych silnika, a jednocześnie jednym z najbardziej narażonych na awarie. To właśnie zaniedbania związane z brakiem przeglądów układu zapłonowego sprawiają, że cewka jest jednym z najczęściej wymienianych podzespołów. Okres, w którym najmniej przejmujemy się tym, co się dzieje pod maską czy z podwoziem samochodu to właśnie zima. Nie powinno nas to jakoś szczególnie dziwić, w zimnej i wilgotnej aurze auto jest nam najbardziej potrzebne i nie chcemy, żeby stało w warsztacie. Sami też nie jesteśmy skłonni do, choćby rutynowych, przeglądów podstawowych podzespołów. Dlatego to właśnie z początkiemwiosny staramy się ocenić i nadrobić zimowe zaniedbania. która musi zostać wymieniona. Najczęściej konieczna jest wówczas również wymiana przewodów zapłonowych lub kopułki z palcem aparatu zapłonowego (jeśli jest to układ w nie wyposażony) i świec, co podnosi koszt naprawy. Powodem awarii cewki może być jej zestarzenie się, działanie wilgoci, poluzowanie styków, a co za tym idzie ich wypalanie oraz „otwieranie drogi” do tzw. przebić. W istotny sposób na zużycie cewki wpływają również pozostałe elementy układu (świece, przewody, palec-kopułka, itd.), których zły stan techniczny bardziej obciąża cewkę skracając jej żywotność. Podobnie zresztą jak zasilanie gazem LPG. Mieszanka gazu i powietrza charakteryzuje dużo większa rezystancją, co utrudnia przeskok iskry i zmusza cewkę do większego „wysiłku”. Do listy awarii należy dopisać uszkodzeniamechaniczne(pęknięcia, znieważną, a często pomijaną grupą w czasie wiosennych przeglądów, są elementy elektryczne silnika, zwłaszcza te związane z układem zapłonowym Niektórzy producenci instalacji LPG wręcz zalecają wymianę cewek w takim samym interwale przebiegu, co świece zapłonowych. Przyjmuje się, że rocznie aż 8 tyś. na każde 100 tyś. pojazdów o zapłonie iskrowym wymaga interwencji spowodowanej awarią cewki,

25 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2021 WARSZTAT kształcenia), które mogły powstać w wyniku nadmiernych wibracji silnika lub nieprawidłowo przeprowadzanych napraw. Niesprawna cewka nie pozostaje bez wpływu na inne elementy czy parametry pracy pojazdu. Gdy dochodzi np. do tzw. wypadania zapłonów obciążony zostaje układ tłokowo-korbowy oraz, jeśli samochód jest w nie wyposażony, dwumasowe koło zamachowe doprowadzając do jego szybszego zużycia. W tym przypadku również świece zapłonowe nie są poddawane regularnemu samooczyszczaniu, w wyniku czego powstaje nagar, a proces spalania jest daleki od ideału. Wzrasta wówczas spalanie, a sama praca silnika czy jego uruchamianie odbywa się z utrudnieniem, nawet jeśli początkowo kierowca tego nie dostrzega. Gdyjużbędziemyzmuszenidowymiany cewki zapłonowej warto, żeby wymieDobra cewka powinna gwarantować mocną i powtarzalną iskrę co pozwala na utrzymanie optymalnego procesu spalania oraz wysokich osiągów silnika. niane elementy były wysokiej jakości. Powinna być odporna na drgania, agresywne środowisko (wilgoć w połączeniu z olejami czy innymi płynami), a jej styki odporne na utlenianie się. Mając na uwadze konsekwencje związane z nieprawidłową pracą cewki, warto dokonywać regularnie przeglądu układu zapłonowego, a w razie konieczności wymiany cewki wybrać tą od renomowanego producenta, co w perspektywie czasu pozwoli zaoszczędzić pieniądze.

26 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2021 WARSZTAT FILTRY OLEJU NAJWYŻSZEJ PRÓBY Wszystkie filtry należy wymieniać zgodnie ze wskazaniami producenta samochodu. Szczególnie istotny jest filtr oleju, który jest narażony na szybsze zużycie, ponieważ podczas częstej jazdy na krótkich odcinkach dochodzi do zwiększonej degradacji oleju. W takich sytuacjach dalsze użytkowanie pojazdu powoduje niewłaściwe smarowanie, co może skutkować przegrzewaniem się i uszkodzeniami poszczególnych części, a w najgorszym przypadku może doprowadzić do zatarcia jednostki napędowej. Rolą filtra jest zatrzymywanie takich zanieczyszczeń jak pozostałości spalania i zużycia mechanicznego, a także cząsteczek pyłu i piasku, które tworzą masę cierną zwiększającą zużycie elementów silnika. Jeśli z upływem czasu jakoś filtracji spada albo na początku filtr został źle dopasowany, to pogarsza się wydajność silnika oraz jego trwałość, a także zwiększa się zużycie paliwa i emisja spalin. Najlepsze rozwiązania W ciągu ostatnich lat rosnące zapotrzebowanie na zwiększoną filtrację oleju, związane z wprowadzeniem olejów syntetycznych i dążeniem do zmniejszenia rozmiarów silnika, Każdy kierowca wie, że olej silnikowy powinien być wymieniany regularnie, ale to samo dotyczy również filtra oleju. Niestety ten element jest czasem pomijany podczas serwisu, a przecież należy do najważniejszych części silnika. Jak wybrać właściwy filtr i prawidłowo go zamontować? wpłynęło na rozwój technologiczny na takich obszarach jak zaawansowane media filtracyjne, konstrukcja filtrów, a także integracja wielu funkcji w jednym module. Wychodząc naprzeciw tym zmianom wielu producentów zaczęło wprowadza innowacyjne rozwiązania, aby zagwarantować prawidłową i bezpieczną pracę silnika. Przykładem tego jest stosowanie w mediach filtracyjnych materiałów kompozytowych zawierających warstwy włókien syntetycznych lub szklanych, które są cieńsze i tworzą gładsze powierzchnie. Charakteryzują się one ograniczonym stopniem przylegania sadzy i wysokim wskaźnikiem przepuszczalności, co pozwala na ograniczenie spadku ciśnienia w układzie smarowania. W przeciwieństwie do tradycyjnych produktów z celulozy, gwarantują one dużą dokładnością filtracji przy długim okresie trwałości. Ponadto obudowa wkładu wykonana z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym przyczynia się znacząco do zmniejszenia wagi, a przy tym jest odporna na wysoką temperaturę, duże ciśnienie i na działanie czynników chemicznych. Do silników nowej generacji firmy oferują również wielofunkcyjne moduły

olejowe, które mają mniejsze wymiary, pozwalają zoptymalizować pracę jednostki napędowej i nadają się do recyklingu. Jednym ze światowych liderów w dziedzinie filtracji i zarządzania termicznego jest włoska firma UFI Filters, której systemy filtracji oleju zostały w ubiegłym roku wybrane przez BMW dla drugiej generacji 6-cylindrowego silnika wysokoprężnego B57 o pojemności 3,0 litrów. Opracowane przez nią materiały podnoszą wydajność filtracyjne nawet do 50% dla cząsteczek do 13µ, dzięki czemu silnik spełnia normę emisji spalin Euro 6. Moduł olejowy wyposażony jest w wymiennik ciepła i szereg zaworów, które pozwalają na optymalne zarządzanie olejem i gwarantują najwyższe osiągi. UFI Filters jest również dostawcą modułu olejowego na pierwszy montaż do silników z serii EA288 evo o pojemności 2,0 litrów z systemem mild hybrid produkowanych przez Grupę Volkswagen. W porównaniu z poprzednią wersją pozwalają one zredukować emisję CO2 nawet o 10 g/km. Przyczynia się do tego również innowacyjny produkt UFI Filters, który efektywnie zarządza termiczne układem smarowania i chłodzenia, a jego zoptymalizowana konstrukcja redukuje spadki ciśnienia. Kompletny filtr z przyjaznym dla środowiska wkładem zapewnia 99% skuteczność filtrowania cząstek do 40 µ. Popularny silnik EA288 evo jest obecnie montowany w samochodach marki Volkswagen Golf i Passat, Škoda Octavia i SEAT Leon. Wymiana fitra Klienci rynku aftermarket, którzy decydują się na wysokiej jakość filtry od dostawców części na pierwszy montaż, mają możliwość korzystania z produktów tworzonych w procesie wieloletnich badań i testów, a także mogą mieć pewność, że są one dostosowane do specyficz-

28 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2021 WARSZTAT nych potrzeb producentów samochodów i spełniają najwyższe standardy. Chociaż na pierwszy rzut oka większość filtrów wygląda podobnie, to w rzeczywistości wydajność każdego z nich jest inna, ponieważ producenci stosują własne rozwiązania i materiały różnej jakości. Jednak niezależnie od wyboru dostawcy, przy zakupie filtra należy zawsze upewnić się, że jest on przeznaczony do danego pojazdu i zapewni jak najlepsze osiągi. Równie ważna jest właściwa wymiana, ponieważ nie przestrzeganie procedur serwisowych sugerowanych przez producenta, jest częstą przyczyną nieprawidłowego działania, a nawet może doprowadzić do poważnych awarii. Przy montażu ważne jest, aby używać odpowiednich narzędzi i prawidłowo ustawić moment obrotowy. Natomiast przy wymianie filtra należy dokładnie oczyścić obudowę i ostrożnie nałożyć uszczelkę O-ring. W przypadku jej zgniecenie mogłoby dojść do wycieku oleju z silnika. Standardową procedurę wymiany filtra oleju można wyjaśnić na przykładzie Fiata Punto 1.3. Po podniePorównanie starego i nowego filtra Wymiana uszczelki O-ring

29 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2021 WARSZTAT Odkręcanie pokrywy wkładu filtra sieniu maski samochodu należy otworzyć opaskę mocującą tuleję airboxa, odłączyć czujnik i otworzyć pokrywę. Zdjąć osłonę filtra oleju, a potem odkręcić kluczem dynamometrycznym pokrywę wkładu i wyciągnąć go wraz z filtrem. Przed wymianą starego filtra na nowy trzeba upewnić się, że na pewno są to dwa takie same produkty. Następnie pod samochodem odkręcić korek miski olejowej i spuścić stary olej. Przy ponownym montażu wkładu do pokrywy nie wolno zapomnieć o gumowej uszczelce o-ring, którą trzeba wymienić, naoliwić i szczelnie dopasować. Potem włożyć nowy filtr do obudowy i wprowadzić całość do modułu. Dokręcić pokrywę kluczem, zwracając uwagę na odpowiedni moment obrotowy, i zamknąć osłonę filtra. Ponownie zakryć airbox, podłączyć czujnik i zacisnąć opaskę mocującą. Na koniec otworzyć korek wlewu, nalać oleju, sprawdzić jego poziom i zakręcić. Uruchomić silnik w celu rozgrzania, upewni się, że poziom oleju jest prawidłowy i samochód znów jest gotowy do drogi! Kontrola poziomu oleju

30 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2021 ZJAWISKO L.S.P.I W SILNIKACH BENZYNOWYCH Z TURBODOŁADOWANIEM I WTRYSKIEM BEZPOŚREDNIM Unia Europejska zobowiązała m.in. producentów samochodów do wprowadzenia usprawnień aby samochody „produkowały” mniejsze ilości CO2. Innym problemem jest emisja szkodliwych tlenków azotu, które powstają w procesie spalania. Odpowiedzią na te problemy są wszelkiego rodzaju filtry montowane w samochodach oraz wspomniany downsizing. Idea downsizingu to nie tylko zmniejszenie pojemności skokowej silnika, ale przede wszystkim zwiększenie napełniania cylindrów poprzez zastosowanie sprężarek mechanicznych czy turbosprężarki (wielostopniowych lub ze zmienna geometria kierownicy). W połączeniu z dokładnym, dzielonym na kilka dawek bezpośrednim wtryskiem paliwa, powoduje to wzrost sprawności silnika, mocy i momentu obrotowego przy niskich zakresach obrotowych. W skrócie mówimy o silnikach TGDi. Efektem tego jest możliwość zbudowania silnika o większej mocy i mniejszej pojemności, którego nie trzeba będzie „wkręcać” na wysokie obroty w celu osiągnięcia odpoNacisk na zmniejszanie norm emisji spalin, ekologię oraz rosnące ceny paliwa sprawiają, że zjawisko downsizingu przybiera na sile. Silniki te, z uwagi na swoją budowę, są dziś narażone na znacznie większe przeciążenia niż jeszcze dwie dekady temu. Z tego względu należy stosować w nich oleje silnikowe o określonej klasie jakościowej i lepkościowej, które zapobiegają szkodliwym zjawiskom np. L.S.P.I. Na czym polega to zjawisko i dlaczego jest tak niebezpieczne? wiednio momentu obrotowego do napędzania samochodu. To zaś naturalnie wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa, a tym samym emisji spalin. Niestety w sinikach takiej konstrukcji w niskim zakresie obrotów 1500-2000 obr./min i przy dużym obciążeniu silnika, i silnym doładowaniu dochodzi do zjawiska zwanego L.S.P.I (Low Speed Pre-Ignition), czyli przedwczesnego zapłonu przy niskiej prędkości obrotowej. „W momencie wystąpienia zjawiska L.S.P.I spalanie przebiega w sposób stukowy. W skrócie polega to na tym, że mieszanina paliwa rozpuszczona w warstwie olejowej na gładzi cylindra odparowuje z tej przestrzeni oraz korony tłoka, a następnie ulega spalaniu. To zapala mieszankę̨ paliwowo-powietrzną podczas suwu sprężania. Powoduje to niekontrolowany wybuch mieszanki w cylindrze i gwałtowny wzrost ciśnienia do ponad 100 barow. Siły działające na tłok sa prawie dwukrotnie wyższe niz przy normalnym procesie spalania, a kierunek działania tych sił jest nieprzewidywalWARSZTAT

31 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2021 WARSZTAT ny i zależy od miejsca inicjacji zapłonu L.S.P.I. To może doprowadzić do zjawiska, że tłoki z ogromna siła uderzają wtedy o ściany cylindrów, co może doprowadzić do uszkodzenia tłoków, pierścieni tłokowych, a nawet korbowodów” – wyjaśnia Andrzej Husiatyński, kierownik działu technicznego w firmie TOTAL. Jak chronić silnik przed wystąpieniem zjawiska L.S.P.I? Po pierwsze nie obciążać bardzo mocno silnika czyli nie wyprzedać czy prowadzić pod górę przy niskich obrotach silnika. Po drugie i najważniejsze stosować olej o odpowiedniej normie czy homologacji konstruktora. Okazuje się, że zastosowanie oleju o odpowiedniej jakości bazy, lepkości i składzie chemicznym dodatków zmniejsza czy nawet całkowicie zapobiega zjawisku L.S.P.I. „Pierwsza sprawa to jakość bazy olejowej, który bezpośrednio warunkuje jakość oleju silnikowego. Im lepsza baza, tym mniejsze jej utlenianie i mniejsze zmiany w strukturach wiazan, co może prowadzić do wzrostu cetanowości – czyli zdolności do samozapłonu. Lepsza baza to także mniejsze odparowywanie środka smarnego. Druga to lepkość oleju. Teoretycznie, im niższa lepkość, tym mniej pozostałości oleju w komorze spalania, jak również w przestrzeni tłok - cylinder. Generalnie przykładem lepkości stosowanych w olejach zapobiegających L.S.P.I to oleje o lepkości 0W-20, 5W-20, 0W-30. Trzecia i najważniejsza to skład pakietu dodatków uszlachetniających. W olejach które dedykowane są właśnie do silników TGDi należy zastosować specjalnie dobrane pakiety dodatków uszlachetniających, które działają jak strażacy dla tego zjawiska. Wszystkie te rzeczy i wymagania zawarte są w homolo-

32 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2021 gacjach konstruktorów czy specyfikacjach międzynarodowych. Dlatego, zawsze podkreślamy, że najważniejsza rzeczą jest stosowanie oleju o odpowiedniej homologacji. W przypadku tych silników jest to szczególnie ważne, gdyż zastosowanie oleju, nawet o tej samej lepkości, a na innych pakietach dodatków może zwiększyć ilość tych zjawisk L.S.P.I i doprowadzić do wcześniejszego zniszczenia silnika.” - tłumaczy Andrzej Husiatyński. W 2018r. wielu konstruktorów zaczęło wypuszczać nowe homologacje specjalnie dedykowane do silników benzynowych - turbo z wtryskiem bezpośrednim TGDi. Stoją za tym dwie przyczyny: silniki te mogą wyposażone być w GPF (filtr cząstek stałych) gdyż produkują sadzę co oznacza konieczność stosowania oleju Low SAPS jak również aby skład oleju przeciwdziałał zjawisku L.S.P.I. Cały szereg nowych homologacji czy specyfikacji spowodował, że w gamie TOTAL QUARTZ pokazały się produkty spełniające te najwyższe normy i homologacje konstruktorów dedykowane specjalnie do tych silników. SĄ NIMI: TOTAL QUARTZ INEO XTRA LONG LIFE FE 0W-20 posiadający aprobatę: VW 508.00/509.00 do całej rodziny najnowszych silników VW TSI i TFSI TOTAL QUARTZ INEO FIRST 0W-30 posiadający aprobatę: PSA: B71 2312 do silnikówPSA 1.2 PureTech, 1.6 THP TOTAL QUARTZ INEO EcoB 5W-20 posiadający aprobatę: FORD WSS -M2C-948-B zalecaną do wszystkie silniki EcoBoost. (obligatoryjną w silniku 1.0 EcoBoost) TOTAL QUARTZ INEO XTRA V-Drive 0W-20 - posiadający aprobatę: VOLVO VCC RBS0-2AE 0W-20 zalecaną do najnowszych silników VOLVO 2.0 GTDi TOTAL QUARTZ INEO XTRA DYNAMICS 0W-20 - posiadający aprobatę: BMW LL-17 FE zalecaną do silnika BMW R31,5 l TwinPower Turbo) i ASTON MARTIN (silnik 5.2 V12 biturbo) TOTAL QUARTZ 9000 FUTURE FGC 5W-30– posiadający specyfikację API: SP i aprobatę GM DEXOS 1 Gen2 – Obligatoryjną we wszystkich silnikach GTDi marki GM/OPEL. WARSZTAT

33 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2021 Zostań zastępczym rodzicem SOS w Wiosce Dziecięcej. Tutaj opuszczone i osierocone dzieci znajdują swój nowy dom i rodzinę. Pomóż zastąpić niezastąpionych. Dowiedz się więcej nawww.rodzicesos.org lub zadzwoń22 460 92 51 SZukamy Rodziców SoS

34 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2021 NOWOŚCI NOWOŚĆ W OFERCIE PZL SĘDZISZÓW – ANTYBAKTERYJNE FILTRY KABINOWE SILVER NANO PROTECT Skuteczna filtracja powietrza przedostającego się do kabiny pojazdu jest kluczowa w kontekście sprawnego działania układu wentylacji, ale przede wszystkim zdrowia kierowcy i pasażerów. W dobie wszechobecnych zanieczyszczeń, dużej emisji pyłów drogowych i różnego rodzaju bakterii i wirusów zwykłe filtry kabinowe mogą nie wystarczyć. Z tego Zakład PZL Sędziszów, polski lider w dziedzinie filtracji, wprowadza do oferty antybakteryjne filtry kabinowe przeznaczone do układów wentylacji w samochodach osobowych i dostawczych. W filtrach z linii Silver Nano Protect zastosowano dwukompozytowy roztwór z cząstkami nano-srebra i nano-miedzi, który charakteryzuje się unikalnymi właściwościami antybakteryjnymi. W połączeniu z kilkuwarstwową powierzchnią filtracyjną produktu, stanowi on jeszcze bardziej skuteczną barierę przed bakteriami, alergenami, pleśnią i drobnym pyłem. względu zakład PZL Sędziszów uruchomił produkcję specjalnej linii Silver Nano Protect, wykorzystującej srebro i miedź koloidalne. Są to cząstki metalu wielkości nanometrów zawieszone w cieczy dyspersyjnej. Filtr tego typu posiada dodatkową przeciwdrobnoustrojową powłokę tkaniny filtracyjnej od strony kabiny, na którą naniesiono bakteriobójczy

35 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2021 NOWOŚCI ciekły koloidalny roztwór. Rezultatem wieloletnich badań jest dobór odpowiedniego składu i stężenia tej substancji, która posiada wysoką aktywność przeciwdrobnoustrojową, między innymi przeciw tak trudno zwalczanym grzybom jak Aspergillus brasiliensis (niger) i pleśń Bacillus subtilis. Minimalny okres aktywności antybakteryjnej wynosi 12 miesięcy. Na czym dokładnie polega innowacyjne działanie filtrów Silver Nano Protect? „Innowacją wśród oferty rynkowej jest zastosowanie przez nas w filtrach Silver Nano Protect koloidalnego roztworu nano-srebra i nano-miedzi, który objęty jest patentem. Cząsteczki nano-srebra w odróżnieniu od jonów cechuje również zdecydowanie dłuższa żywotność oraz brak reakcji z chlorkami, które mogą wywoływać podrażnienie górnych dróg oddechowych. Jednym z głównych parametrów dwukompozytowego roztworu składającego się z nano srebra i nano miedzi w stanie nanoskalowym jest odporność na sedymentację (wzrost grubości nano cząsteczek i ich wytrącanie). Działanie przeciwbakteryjne filtra jest wynikiem tworzenia kompleksu: biochemicznego i katalitycznego działania srebra i miedzi enzymów bakteryjnych i wirusowych, a szczególnie zjawiska metabolizmu tlenu”– wyjaśnia Agnieszka Dec, Dyrektor Generalny w PZL Sędziszów. Oprócz aktywności przeciwdrobnoustrojowej, filtry Silver Nano Protect zapobiegają wprowadzaniu do wnętrza pojazdu zanieczyszczeń takich jak np. pyłki roślin, kurz, dym czy też cząstki spalin. Filtry eliminują także nieprzyjemne zapachy, jakie mogą po jakimś czasie wydobywać sięz układu klimatyzacji. Warunkiem tego jest oczywiście ich terminowa wymiana po okresie naturalnego zużycia. Antybakteryjne filtry kabinowe Silver Nano Protect od PZL Sędziszów dostępne będą w sprzedaży u oficjalnych dystrybutorów sędziszowskiego zakładu już od marca 2021 roku. Więcej informacji znajduje się na stronie producenta: www.pzlsedziszów.pl.

36 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2021 NOWOŚCI GRAD NAGRÓD OD UŻYTKOWNIKÓW DLA BILSTEIN Amortyzatory i komplety zawieszeń marki BILSTEIN po raz kolejny zostały docenione przez samych użytkowników. Wśród wyróżnień są także produkty do samochodów sportowych oraz klasyków. Od lat w organizowanych przez pisma motoryzacje plebiscytach, produkty marki BILSTEIN osiągały najwyższe pozycje. Nie inaczej było w 2020 roku, w którym przyznano kolejnych sześć nagród. Czytelnicy magazynu „Sport Auto” wskazali na BILSTEIN w kategoriach „Amortyzatory” (60,9 proc. głosujących) i „Zawieszenie sportowe” (55,6 proc.). Z kolei w plebiscycie „Auto Zeitung” marka BILSTEIN zwyciężyła w kategorii „Zawieszenie sportowe” (28,2 proc.). To dwunasty z rzędu tytuł i dodatkowe wyróżnienie „Goldene Top Marken 2020”. Swoje zdanie wyrazili również czytelnicy miesięcznika „Auto Motor und Sport”. W plebiscycie „Best Cars 2020” marka BILSTEIN zajęła pierwsze miejsce w kategorii „Zawieszenie sportowe” (68,2 proc.). Pomimo upływającego czasu BILSTEIN niezmiennie oferuje amortyzatory do starszych modeli sa-

37 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2021 NOWOŚCI mochodów. Doceniają to miłośnicy young- i oldtimerów. Dowodem na to jest pierwsze miejsce w kategorii „Zawieszenie” przyznane przez czytelników magazynu „Motor Klassik” (74,9 proc.). I jeszcze jedno wyróżnienie z 2020 roku. Tym razemw plebiscycie szwajcarskiego pisma „Auto Illustrierten” głosujący najczęściej wskazywali na BILSTEIN w kategorii „Zawieszenie” (16,8 proc.).

38 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2021 NOWOŚCI PONAD 270 NOWOŚCI VALEO W LUTYM Wśród nowości wprowadzonych przez Valeo na początku roku warto wyróżnić moduł sprzęgła (dwumasowe koło zamachowe DMF + sprzęgło) do samochodów francuskich marek Peugeot i Citroen, wyposażonych w silnik diesla o pojemności 1.6 l. Zestaw umożliwia idealne dopasowanie części oraz wysokiej jakości naprawę wielu popularnych modeli samochodów, takich jak: Peugeot 308, 508, 3008, 5008 począwszy od rocznika 2009 oraz Citroen C5 III, DS5, C4 Picasso I, C4 Grand Picasso I. Referencja otrzymała numer 837522, który zastępuje nr ref. 837322. W ofercie dla pojazdów ciężarowych, nowością jest m.in. wycieraczka Valeo Optiblade 650 mm (nr ref. 628652), dopasowana do samochodów marki Renault Trucks, a konkretnie modeli T, K oraz C, produkowanych od 2012 r. Tym samym Valeo Odpowiadając na potrzeby klientów, firma Valeo rozszerza swoja ofertę, wprowadzając nowe referencje przeznaczone do samochodów osobowych oraz pojazdów ciężarowych.

39 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2021 NOWOŚCI poszerza swoją ofertę niezawodnych wycieraczek szkieletowych o kolejne zastosowania, zwiększając pokrycie parku pojazdów ciężarowych popularnych na drogach europejskich. Gamę Valeo Optiblade wyróżnia wysoka jakość metalu, z którego wyprodukowane są ramiona wycieraczek oraz solidność wycierania, uzyskana dzięki gumowym ostrzom ze specjalną powłoką. Zapewnia ona skuteczność w każdych warunkach atmosferycznych. Valeo – oferta szersza niż kiedykolwiek Oprócz wskazanych wyżej pozycji, wśród nowości Valeo warto wyróżnić także cały szereg alternatorów i rozruszników. Są to produkty nowe oraz regenerowane fabrycznie, przeznaczone do popularnych modeli pojazdów marek europejskich i azjatyckich. Ponadto gamę produktów Valeo wzbogaciły także m.in. zestawy naprawcze sprzęgła, elementy hydrauliki sprzęgłowej, tarcze hamulcowe i linki sprzęgła.

40 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2021 NOWOŚCI YOKOHAMA RUBBER ROZWIJA TECHNOLOGIĘ INTELIGENTNEJ OPONY Yokohama Rubber Co. Ltd. pracuje wspólnie z Alps Alpine Co. Ltd. nad zaawansowanym czujnikiem zintegrowanym z oponami do samochodów osobowych, aby wprowadzić na rynek inteligentną oponę. Inteligenta opona Yokohamy będzie działać w systemach CASE1 (połączony ze światem, autonomiczny, współdzielony z innymi użytkownikami, elektryczny) oraz IoT2 (internet rzeczy). Yokohama kładzie nacisk na rozwój aplikacji i rozwiązań technologicznych, które pozwolą przekazywać dane z opon wprost do kierowców, firm flotowych, czy też serwisów samochodowych. W pierwszym etapie Yokohama Rubber będzie testowała usługę generowania ostrzeżeń o ciśnieniu w oponach dla indywidualnych właścicieli samochodów i firm zarządzających flotami. Do 2023 r. dodana zostanie kolejna funkcja – wykrywanie zużycia bieżnika. Pozwoli to na wysyłanie powiadomień do kierowców o terminie rotacji opon, czy też terminie ich wymiany. Na użytek operatorów flotowych przedstawione zostaną propozycje efektywnych planów kontroli ogumienia obejmujące np. informacje dotyczące ciśnienia w oponach, zużycia bieżnika, przebiegu, itp. SensorTire to nowoczesna technologia inteligentnych, podłączonych do Internetu, autonomicznych opon do samochodów osobowych. Rozwiązanie firmy Yokohama będzie wspierać rozwój mobilności i przyczyniać się do trwałej poprawy bezpieczeństwa i komfortu życia. Yokohama Rubber będzie stopniowo rozbudowywać funkcje czujników oraz dostosowaną do nich technologię analizy danych i prognozowania, a także poszerzać zakres zastosowań poszczególnych funkcji zbierania danych. W dłuższej perspektywie, Yokohama Rubber będzie dążyć do połączenia danych o oponach z danymi mapowymi oraz danymi o natężeniu ruchu, pogodzie i innymi danymi z pojazdów w obszarach docelowych, aby proponować bezpieczne trasy przejazdu, czy trasy z ominięciem korków. Dane z czujników będą mogły informować także np. o wymaganiach dotyczących zakładania łańcuchów na opony. Firma zamierza również zapewnić wsparcie dla bezpiecznego i komfortowego zarządzania eksploatacją pojazdów, np. w przypadku pojazdów autonomicznych i firm świadczących usługi związane z MaaS3. Partnerzy uczestniczący w projekcie Firma Alps Alpine została założona w 1948 roku. Jest producentem komponentów elektronicznych i samochodowych systemów informacji i rozrywki. Przedsiębiorstwo opracowuje, wytwarza i sprzedaje komponenty informatyczne i komunikacyjne wykorzystywane w smartfonach i in-

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=