e-Auto Service Manager 3/2020

PULS BRANŻY 5 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2020 System Porsche Wet-Mode korzysta z czujników nawierzchni zamontowanych we wnękach przednich kół auta. Czujniki rozpoznają rodzaj nawierzchni, wykrywają i mierzą grubość znajdującej się na niej warstwy wody. Zastosowanie czujnika ma zapobiegać utracie przyczepności spowodowanej poślizgiem na warstwie wody (aquaplaning). Czujnik HELLA SHAKE jest czujnikiem drgań, a właściwie piezoelektrycznym mikrofonem o wysokiej czułości w wyselekcjonowanym paśmie dźwiękowym. Materiał piezoelektryczny wykrywa wibracje w paśmie dźwiękowym tworzone przez podrywane przez opony krople wody lub pył z drogi. Analiza drgań i parametrów odczytywanego dźwięku pozwala na określenie rodzaju nawierzchni i jej poziomu wilgotności. Czujnik jest w stanie mierzyć w czasie rzeczywistym grubość warstwy wody pod kołami pojazdu. Wykrywa warstwę o grubości od 0,1 mm nawet przy prędkości ruchu wynoszącej 200 km/h. Czujnik działa w zakresie temperatur od -40 do 90 stopni Celsjusza. Obudowa komory pomiarowej jest chroniona przez wodą i pyłem na poziomie IP 6K9K. Jeżeli pojazd wjeżdża na mokrą nawierzchnię sygnał z czujnika uruchamia ostrzeżenie dla kierowcy o konieczności wyboru trybu jazdy na mokrej nawierzchni, w systemie automatycznym dane z czujnikamodelują parametry jazdywcelu zapobieżenia poślizgu na warstwie wody i utrzymaniu pełnej stabilności pojazdu. Czujnik nawierzchni pomysłu firmy HELLA to kolejny krok rozwojowy aut autonomicznych. Dziś pojazdy „widzą” co się dzieje na drodze. Systemy wspomagania kierowcy są w stanie za pomocą radarów i kamer określić otoczenie w jakim pojazd się porusza, wykrywać i reagować na pojawiające się przeszkody czy innych użytkowników drogi. Czujnik nawierzchni wprowadza nowy „zmysł” do autonomicznej jazdy – „czucie”. Teraz systemy pojazdu będą w stanie rozpoznać i określić warunki przyczepności auta do drogi po której auto aktualnie się porusza. Firma HELLA opracowała i wdrożyła do seryjnej produkcji czujnik nawierzchni w niespełna 24 miesiące dzięki funkcjonującej w działach konstrukcyjnych procedurze FastLine polegającej na równoległych pracach konstrukcyjnych, badawczych i technologicznych. Sygnał z czujnika o niewielkiej amplitudzie określa drogę suchą. Sygnał o wysokiej amplitudzie sygnalizuje drogę mokrą – czujnik wykrywa hałas i wibracje powodowane przez podrywane przez opony krople wody.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=