e-Auto Service Manager 3/2020

42 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2020 WARSZTAT NIE BÓJ SIĘ WYMIANY OLEJU! MEYLE radzi, jak wymieniać olej w automatycznych skrzyniach biegów. „Automatyczne skrzynia biegów? W nich nie trzeba wymieniać oleju!” – ten z uprzykrzeniem powtarzany mit już dawno temu okazał się nieprawdziwy. Olej przekładniowy podlega naturalnemu procesowi starzenia, olej zużywa się lub traci dodatki. Dlatego tak ważna jest wymiana oleju: zapobiega uszkodzeniu skrzyni, zapewnia jej prawidłowe działanie i pozwala utrzymać komfort jazdy. Jednak w tej kestii jest nadal wiele dużych znaków zapytania. Ale wcale tak nie musi być: Producent części zamiennych z Hamburga – firma MEYLE – ma w swojej ofercie ponad 60 zestawów do wymiany oleju zawierających wszystkie komponenty niezbędne do tej czynności: filtry, uszczelki, śruby, korki spustowe i/lub wlewowe, magnesy i – w zależności od zastosowania – potrzebną ilość oleju przekładniowego. Chroni to nerwy i portfel – w równej mierze warsztatów, jak i kierowców. Dzięki poradom MEYLE wymiana oleju będzie teraz jeszcze łatwiejsza. 1. Przed przystąpieniem do wymiany oleju przekładniowego należy zapoznać się z informacjami producenta dotyczącymi przebiegu prac oraz specyfikacji oleju przekładniowego i koniecznie przestrzegać tych informacji. Ponieważ: niedopuszczalny olej przekładniowy może doprowadzić do niejednoznacznych przełączeń i całkowitego uszkodzenia skrzyni biegów. 2. Przed przystąpieniem do wymiany oleju należy odczytać i zapisać zawartość pamięć błędów. Pamięć błędów odczytuje się przez złącze diagnostyczne, a zapisane błędy najlepiej wydrukować. W ten sposób można wykryć ewentualne wcześniejsze uszkodzenia, unikając niepotrzebnych prac serwisowych. 3. Pojazd podnosić na podnośniku hydraulicznym w miarę poziomo. Tylko w ten sposób możliwy jest dokładny pomiar poziomu oleju. 4. Skontrolować szczelność zewnętrznych połączeń wtykowych systemu mechatronicznego. W razie potrzeby: wymienić obudowę wtyku z uszczelką, przykręcić wymaganymmomentem dokręcenia lub skontrolować prawidłowość zamocowania blokady wtyku. Praktycznie: odpowiednie uszczelki i obudowy wtyków dołączone są do zestawu MEYLE. 5. Śruby miski olejowej należy zawsze wymieniać. Ponieważ: często zamontowane są śruby sprężynujące jednokrotnego użytku. Sprytnie: nowe śruby miski olejowej dołączono do ZESTAWU MEYLE. 6. Opróżnianie przekładni hydrokinetycznej Jeśli to możliwe, należy zawsze spuszczać resztę oleju z przekładni hydrokinetycznej. W tym celu przekładnię hydrokinetyczną obraca się we właściwe położenie. W

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=