32 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2020 WARSZTAT ZF AFTERMARKET: DLACZEGO ZMIANA PŁYNU HAMULCOWEGO JEST TAK WAŻNA? Płyn hamulcowy odgrywa ważną rolę w zapewnieniu prawidłowego działania układu hamulcowego, a tym samym w utrzymaniu bezpieczeństwa jazdy. Ponieważ skład płynu zmienia się wraz z upływem czasu w wyniku absorbowania wody z atmosfery, konieczna jest jego regularna wymiana. W przeciwnym razie może dojść do zmniejszenia siły hamowania lub w najgorszym wypadku do awarii układu hamulcowego. Ważna jest również kontrola stanu płynu w zbiorniczku. Na szczęście uzupełnienie płynu hamulcowego nie jest czasochłonne ani trudne, jednak należy skontrolować czemu jego stan się zmniejszył. Może to być efekt nieszczelności układu i wycieku lub silnego zużycia elementów ciernych (klocków lub szczęk hamulcowych) i znacznego wysunięcia się tłoczków w zaciskach lub cylinderkach. W obu przypadkach niewystarczającym jest ograniczenie się do uzupełnienia stanu płynu, a koniecznym jest całościowe sprawdzenie stanu układu hamulcowego w celu zapewnienia bezpieczeństwa. • Płyn hamulcowy z biegiem czasu zmienia swoją konsystencję • Wnikanie wody do płynu hamulcowego może tworzyć pęcherzyki pary wodnej • ZF Aftermarket zaleca coroczne sprawdzanie stanu płynu hamulcowego i ewentualną wymianę Wysokiej jakości płyn hamulcowy ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia prawidłowego działania hamulców. Dlatego eksperci ZF Aftermarket zalecają regularną wymianę płynu hamulcowego podczas wizyty w warsztacie. Niezależnie od liczby przejechanych kilometrów, płyn hamulcowy DOT 3 należy wymieniać co roku, a DOT4 i DOT5.1 co dwa lata lub gdy temperatura wrzenia spadnie poniżej dopuszczalnej. Poważne przegrzanie może doprowadzić do całkowitej awarii Płyn hamulcowy znajduje się w układzie hydraulicznym i służy do przenoszenia siły nacisku na pedał hamulca na elementy cierne. Pomaga w tym kierowcy układ serwa podciśnieniowego. Na stan cieczy ma wpływ szereg czynników. Na przykład poważne przegrzanie podczas długotrwałego lub mocnego hamowania np. przy zjeździe z wzniesienia lub wysokiej prędkości. Może to spowodować przekroczenie temperatury wrzenia cieczy. Rezultatem jest wrzenie prowadzące do powstania pęcherzyków pary wodnej w przewodach hamulcowych. Gdy pedał zostanie ponownie wciśnięty, para wodna jest ściskana przez co siła hamowania jest przenoszona w niewielkim lub całkowicie znikomym stopniu. Brak przeniesienia siły ostatecznie prowadzi do utraty siły hamowania. Woda przedostaje się do płynu hamulcowego przez zawór napowietrzający zbiorniczek płynu hamulcowego oraz głównie przez elementy gumowe znajdujące się
RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=