e-Auto Service Manager 3/2020

1 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2020 ISSN 1895-9253 e-AUTOSERVICE zarządzanie I wyposażenie I technika Nr 03/2020 m a n a g e r - HELLA SHAKE – CZUJNIK NAWIERZCHNI - WKRĘTAK UDAROWY PROLINE - HYBRYDA Z INSTALACJĄ LPG - FILTRY – NOWOŚCI

2 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2020

PULS BRANŻY 4 HELLA SHAKE – CZUJNIK NAWIERZCHNI 6 POLSCY MECHANICY OCENIAJĄ NOWOCZESNE SYSTEMY WSPOMAGAJĄCE BEZPIECZEŃSTWO 10 FAKTY I MITY DOTYCZĄCE ELEKTROMOBILNOŚCI 20 IX MISTRZOSTWA MECHANIKÓW AUTO - GAZ 24 HYBRYDA Z INSTALACJĄ LPG 26 BESTSELLERY I NOWOŚCI NA RYNKU INSTALACJI LPG WARSZTAT 30 WKRĘTAK UDAROWY PROLINE 10016 Z ZESTAWEM KOŃCÓWEK 32 DLACZEGO ZMIANA PŁYNU HAMULCOWEGO JEST TAK WAŻNA? 34 FILTRY – NOWOŚCI UFI I MANN+HUMMEL 38 PAMIĘTAJ O SPRĘŻYNACH! 42 NIE BÓJ SIĘ WYMIANY OLEJU! 44 ŚWIATŁO, O KTÓRYM NIE WIEDZIAŁEŚ NOWOŚCI 46 PRZEGLĄD NOWOŚCI W NUMERZE Wydawca E-Business Press Sp. z o. o. Al.Jerozolimskie 81/7.10 02-001 Warszawa biuro@e-businesspress.pl www.autoservicemanager.pl REKLAMA Paweł Mularski pawel.mularski@e-businesspress.pl PRENUMERATA biuro@e-businesspress.pl REDAKCJA Paweł Bronisz pawel.bronisz@e-businesspress.pl PRZYGOTOWANIE Sławomir Pasznik Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść materiałów reklamowych. Wydawca zastrzega sobie prawo do skrótów nadesłanych materiałów. Wszystkie prawa zastrzeżone. Przedruk w całości i części wyłącznie za zgodą Wydawcy. 1 e-AUTOSERVICEMANAGER 03 -2020 ISSN1895-9253 e-AUTOSERVICE zarządzanie I wyposażenie I technika Nr03/2020 m a n a g e r - HELLA SHAKE – CZUJNIK NAWIERZCHNI - WKRĘTAK UDAROWY PROLINE - HYBRYDA Z INSTALACJĄ LPG - FILTRY – NOWOŚCI

PULS BRANŻY 4 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2020 HELLA SHAKE – CZUJNIK NAWIERZCHNI Czujnik ten został opracowany dla systemu „Porsche Wet-Mode”, w który to system firma Porsche wyposażyła najnowszą wersję legendarnego modelu 911. Porsche Wet-Mode jest częścią Porsche Stability Management odpowiadającego za wspomaganie prowadzenia pojazdu w czasie przyśpieszania, pokonywania zakrętów i awaryjnego hamowania. ZaFirma HELLA jest wiodącym producentem różnego typu czujników wykorzystywanych w konstrukcjach nowych modeli samochodów. Czujniki te dostarczają danych dla najnowszych systemów sterowania procesami spalania, bezpieczeństwa, wspomagania kierowcy, i rozwiązań zwiększających komfort zarówno prowadzenia pojazdu jak i jego codziennego wykorzystania. Najnowszym osiągnięciem inżynierów z działu rozwoju firmy HELLA jest czujnik mokrej nawierzchni. stosowanie czujnika nawierzchni pozwala zagwarantować stabilność pojazdu niezależnie od drogi po jakiej pojazd się porusza i warunków jazdy – jezdnia sucha czy mokra. Dane z czujnika kierowane są do systemów przekazywania napędu, wpływają także na dobór właściwych do danej sytuacji parametrów pracy zawieszenia (Porsche Traction Management).

PULS BRANŻY 5 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2020 System Porsche Wet-Mode korzysta z czujników nawierzchni zamontowanych we wnękach przednich kół auta. Czujniki rozpoznają rodzaj nawierzchni, wykrywają i mierzą grubość znajdującej się na niej warstwy wody. Zastosowanie czujnika ma zapobiegać utracie przyczepności spowodowanej poślizgiem na warstwie wody (aquaplaning). Czujnik HELLA SHAKE jest czujnikiem drgań, a właściwie piezoelektrycznym mikrofonem o wysokiej czułości w wyselekcjonowanym paśmie dźwiękowym. Materiał piezoelektryczny wykrywa wibracje w paśmie dźwiękowym tworzone przez podrywane przez opony krople wody lub pył z drogi. Analiza drgań i parametrów odczytywanego dźwięku pozwala na określenie rodzaju nawierzchni i jej poziomu wilgotności. Czujnik jest w stanie mierzyć w czasie rzeczywistym grubość warstwy wody pod kołami pojazdu. Wykrywa warstwę o grubości od 0,1 mm nawet przy prędkości ruchu wynoszącej 200 km/h. Czujnik działa w zakresie temperatur od -40 do 90 stopni Celsjusza. Obudowa komory pomiarowej jest chroniona przez wodą i pyłem na poziomie IP 6K9K. Jeżeli pojazd wjeżdża na mokrą nawierzchnię sygnał z czujnika uruchamia ostrzeżenie dla kierowcy o konieczności wyboru trybu jazdy na mokrej nawierzchni, w systemie automatycznym dane z czujnikamodelują parametry jazdywcelu zapobieżenia poślizgu na warstwie wody i utrzymaniu pełnej stabilności pojazdu. Czujnik nawierzchni pomysłu firmy HELLA to kolejny krok rozwojowy aut autonomicznych. Dziś pojazdy „widzą” co się dzieje na drodze. Systemy wspomagania kierowcy są w stanie za pomocą radarów i kamer określić otoczenie w jakim pojazd się porusza, wykrywać i reagować na pojawiające się przeszkody czy innych użytkowników drogi. Czujnik nawierzchni wprowadza nowy „zmysł” do autonomicznej jazdy – „czucie”. Teraz systemy pojazdu będą w stanie rozpoznać i określić warunki przyczepności auta do drogi po której auto aktualnie się porusza. Firma HELLA opracowała i wdrożyła do seryjnej produkcji czujnik nawierzchni w niespełna 24 miesiące dzięki funkcjonującej w działach konstrukcyjnych procedurze FastLine polegającej na równoległych pracach konstrukcyjnych, badawczych i technologicznych. Sygnał z czujnika o niewielkiej amplitudzie określa drogę suchą. Sygnał o wysokiej amplitudzie sygnalizuje drogę mokrą – czujnik wykrywa hałas i wibracje powodowane przez podrywane przez opony krople wody.

PULS BRANŻY 6 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2020 HIT CZY KIT? POLSCY MECHANICY OCENIAJĄ NOWOCZESNE SYSTEMY WSPOMAGAJĄCE BEZPIECZEŃSTWO Zawsze na właściwym torze – ESP ESP (z ang. Electronic Stability Program) to elektroniczny układ stabilizujący tor jazdy. Jego głównym założeniem jest utrzymanie właściwego toru pojazdu podczas gwałtownego manewru wymijania. W praktyce oznacza to, że jeśli czujniki wykryją moment, gdy auto wpada w poślizg, system sam przyhamuje jedno lub Producenci samochodów prześcigają się w rozwiązaniach, które mają ułatwić życie kierowcom, zwiększyć bezpieczeństwo podczas jazdy i zachęcić do kupna auta danej marki. Coraz więcej popularnych modeli wyposażonych jest w systemy, które kiedyś były dostępne tylko jako opcja dodatkowa. Specjaliści największej w Polsce sieci warsztatowej ProfiAuto Serwis przyjrzeli się kilku popularnym rozwiązaniom stosowanym we współczesnych autach i ocenili ich przydatność. więcej kół, aby utrzymać prawidłowy tor jazdy. Dodatkowo na podstawie danych z czujników ESP może zdławić moc silnika w trakcie takiego manewru. To rozwiązanie korzysta między innymi z systemów ABS oraz ASR, ale posiada również swoje czujniki sił odśrodkowych, obrotu pojazdu wokół własnej osi oraz kąta skrętu kierownicy.

PULS BRANŻY 7 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2020 – ESP to jeden z najważniejszych systemów zapewniających bezpieczeństwo. Dlatego od 2014 r. każdy nowo wyprodukowany samochód musi być wyposażony w układ stabilizujący tor jazdy. Podczas codziennej jazdy raczej nie będzie on aktywowany, ale w momencie spontanicznego manewru ominięcia przeszkody czy zbyt szybkiego wejścia w zakręt – może pomóc uniknąć nieprzyjemnych sytuacji na drodze. System na podstawie danych zebranych z czujników analizuje jakim kursem poruszać się będzie kierujący. W momencie wykrycia odstępstwa sprowadzi samochód na pożądany tor. Kierowcy powinni też pamiętać, że w samochodach, które mają ESP, nie należy dodawać gazu w trakcie poślizgu – mówi Adam Lehnort, ekspert ProfiAuto. Na dobrej drodze – system ostrzegający przed zjechaniem z pasa drogi Podobnie jak w przypadku ESP, w zależności od producenta to rozwiązanie może mieć różne nazwy (np. Lane Assist, AFIL), ale jego działanie jest podobne. System ostrzega kierowcę przed nieplanowaną zmianą bieżącego pasa ruchu. Dzieje się tak dzięki kamerom monitorującym prawidłowy kierunek jazdy w stosunku do namalowanych na drodze pasów. Jeśli kierowca najedzie na linię bez uprzedniego włączenia kierunkowskazu, komputer pokładowy wyśle ostrzeżenie w formie dźwięku, komunikatu na ekranie lub wibracji kierownicy. Jest to rozwiązanie, które stosowane było głównie w limuzynach czy samochodach z wyższej półki. Od jakiegoś czasu można coraz częściej spotkać je także jako opcjonalne wyposażenie nawet w miejskich samochodach kompaktowych. – Sam pomysł nie jest zły, a sygnał dźwiękowy może uchronić kierowcę przed wypadkiem np. w sytuacji, kiedy ten zaśnie za kierownicą. W Polsce skuteczne działanie może być utrudnione z powodu złego oznakowania jezdni. Pasy na naszych drogach bardzo często są stare i słabo widoczne, a jeśli dołożymy do tego liczne remonty i pasy tymczasowe, to może okazać się, że system będzie zupełnie nieprzydatny czy nawet irytujący kierowcę ciągłymi powiadomieniami. Na szczęście można go dostosować do własnych potrzeb lub całkowicie dezaktywować – komentuje ekspert ProfiAuto.

PULS BRANŻY 8 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2020 Czego oczy nie widzą… czyli ostrzeganie przed pojazdem w „martwym polu” Czujnik ten, podobnie jak asystent pasa, działa w oparciu o kamery lub radary monitorujące otoczenie samochodu. W tym przypadku są one umieszczone w tylnych zderzakach lub w lusterkach bocznych i mają informować kierowcę np. o innym samochodzie, który znajduje się w tzw. martwym polu, czyli w strefie niewidocznej w lusterku. Takie rozwiązanie po raz pierwszy zostało wprowadzone przez firmę Volvo, lidera rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo podczas jazdy. Na system zdecydowało się także kilku innych producentów, jednak nadal nie jest on powszechny. Każdy system opierający się na kamerach to dodatkowe koszty, które bardzo często zniechęcają kierowców, dlatego najczęściej w ofercie znajduje się on jako opcja dodatkowa. System nie jest niezbędny dla bezpiecznego podróżowania, jednak znacznie ułatwia manewr wyprzedzania i pomaga uniknąć niebezpiecznych sytuacji. Eksperci ProfiAuto polecają go kierowcom dużo podróżującym, w szczególności drogami dwupasmowymi. Systemy nie tylko dla żołnierzy czy agentów – noktowizja w samochodzie To jedno z rozwiązań, które najpierw sprawdziły się na potrzeby wojska, a potem trafiły do użytku codziennego. Producenci samochodów od blisko 20 lat, z lepszym lub gorszym skutkiem, próbują w praktyczny sposób wykorzystać noktowizory. Pierwszym autem, w którym pojawił się układ noktowizyjny, był Cadillac DeVille z 2000 roku. Z czasem ten system zaczął się pojawiać w samochodach takich marek, jak Toyota, Lexus, Honda, Mercedes, Audi czy BMW. Dziś jest dodatkową opcją wyposażenia w samochodach premium i tych ze średniej półki. – Kamery z systemem noktowizyjnym pozwalają kierowcy dostrzec przeszkody z odległości kilkudziesięciu, a nawet kilkuset metrów. To szczególnie przydatne poza terenem zabudowanym, kiedy oświetlenie jest minimalne lub nie ma go wcale. Dwie kwestie są jednak problematyczne. Pierwszą jest cena, bo takie rozwiązanie to wydatek od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych i nie każdy kierowca będzie sobie w stanie pozwolić na tak drogi dodatek do

PULS BRANŻY 9 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2020 samochodu. Druga sprawa to koncentracja i bezpieczeństwo związane z patrzeniem na drogę. Aby zobaczyć obraz z kamery noktowizyjnej, trzeba zerkać na ekran wyświetlacza. Wprawdzie korzystając z nawigacji czy innych systemów robimy to samo, ale bez wątpienia jest to dodatkowy czynnik, który zaburza skupienie kierowcy na drodze – dodaje Adam Lehnort. Zawsze czujny i skupiony za kierownicą – system monitorujący zmęczenie kierowcy Podobnie jak w przypadku asystenta pasa, system monitorujący zmęczenie kierowcy może mieć różne nazwy, w zależności od Niektóre systemy są bardziej funkcjonalne, inne mniej. Za niezbędne można uznać ABS i EBD. Na szczęście od pewnego czasu obydwa stanowią standardowe wyposażenie samochodu. Wybór pozostałych powinien zależeć od indywidualnych potrzeb kierowcy. Przed kupnem warto zastanowić się, czy dane rozwiązanie sprawdzi się warunkach, w których podróżujemy. Część z nich za 2 lata i tak będzie stanowiło obowiązkowe wyposażenie, ponieważ tego wymagają przyjęte już unijne regulacje. producenta (np. Driver Alert czy Attention Assist). Działa on na zasadzie bieżącej analizy sposobu jazdy i zachowań kierującego, takich jak utrzymanie kierunku jazdy czy płynność ruchów kierownicy. Te dane są analizowanewczasie rzeczywistym i jeśli pojawiają się oznaki wskazujące na zmęczenie kierowcy, to systemwysyła sygnały świetlne i dźwiękowe. Są to rozwiązania, które spotkać można głównie w samochodach marek premium, ale producenci próbują umieszczać je także w autach ze średniej półki, jako opcję wyposażenia dodatkowego. System z pewnością nie jest tylko drogim gadżetem, a szczególnie przyda się kierowcom, którzy wybierają się w długie, nocne trasy.

PULS BRANŻY 10 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2020 CZAS NA PRAWDĘ FAKTY I MITY DOTYCZĄCE ELEKTROMOBILNOŚCI Jazda samochodemelektrycznymróżni się od tej z silnikiem spalinowym, szczególnie jeśli chce się zachować jak najdłuższy dystans pomiędzy ładowaniami, dlatego sam sposób jazdy musi być bardziej płynny, a kierowca powinien korzystać z odzyskiwania energii podczas hamowania. To fakt, z którym chyba nikt, nawet nieposiadający dużej wiedzy na temat aut napędzanych energią elektryczną, nie będzie starał się polemizować. Wiele innych informacji dotyczących e-mobilności i samochodów elektrycznych wymaga jednak doprecyzowania, tak by do świadomości potencjalnych nabywców, użytkowników oraz osób zainteresowanych elektromobilnością, mogły dotrzeć tylko sprawdzone i prawdziwe informacje. Czas zatem zmierzyć się z największymi obecnie mitami dotyczącymi elektromobilności. Choć trend elektromobilności nie zagościł jeszcze na dobre na polskich drogach, to wokół samej tematyki pojawiło się już wiele mitów, związanych nie tylko z technicznymi aspektami użytkowania samochodów elektrycznych, ale również dotyczących ich produkcji, codziennej eksploatacji oraz recyklingu. W wielu źródłach znaleźć można zatem często mylne oraz sprzeczne informacje, które niestety zmieniać mogą postrzeganie e-mobilności przez różne grupy odbiorców przekazu i wpływać na spowolnienie rozwoju trendu. Jak pokazują dane zawarte w raporcie „Elektromobilność w Polsce 2019” przygotowanym w celu sprawdzenia gotowości autoryzowanych punktów sprzedaży oraz serwisów obsługi na świadczenie usług związanych z e-mobilnością, zatrudnieni w nich doradcy nie są niestety również wiarygodnym źródłem informacji dla potencjalnych nabywców, gdyż sami nie posiadają jeszcze odpowiedniej wiedzy w tym obszarze. Co jest zatem prawdą, a co przekłamaniem? I gdzie należy szukać rzetelnej wiedzy o faktycznej emisji CO2, sposobach ładowania, zasięgach i żywotności baterii oraz przywilejach dla posiadaczy samochodów elektrycznych? Fakty i mity – wyjaśniamy 1. Samochody elektryczne mają mały zasięg Zasięg samochodu może być zależny od wielu czynników: warunków atmosferycznych, urządzeń elektrycznych z jakich korzysta kierowca podczas jazdy, odpowiedniego ogumienia i ciśnienia w oponach, ale także na przykład zamkniętych szyb bocznych podczas jazdy, by auto nie generowało dodatkowego oporu powietrza, zwiększającego zużycie energii. To ile kilometrów da się przejechać na jednym ładowaniu zależy w dużej mierze od zachowań samego kierowcy. Nowe generacje akumulatorów, dostępne w modelach pojawiających się obecnie na rynku, oferują coraz większe zasięgi, dając możliwość

PULS BRANŻY 11 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2020 przejechania nawet 400-600 kilometrów na jednym ładowaniu. Biorąc pod uwagę, że średni przebieg większości użytkowników aut poruszających się w miastach to 50-60 km dziennie, przy bardziej pojemnych akumulatorach jedno ładowanie może wystarczyć nawet na cały tydzień takiej jazdy. Takie zasięgi są osiągane w każdym aucie elektrycznym nawet zimą. Jeśli natomiast posiadacz elektryka chce się wybrać w długą podróż to również jest to możliwe i wymaga jedynie zaplanowania drogi z uwzględnieniem punktów szybkiego ładowania, zaś czas postoju można wykorzystać na odpoczynek. 2. Aktualnie jest zbyt mało możliwość ładowania baterii Posiadacze samochodów elektrycznych mają kilka różnych opcji ładowania baterii w swoich pojazdach. Jest to możliwe przy użyciu: - gniazdka w domu – opcja ta nie jest zalecana przez producentów ze względu na brak dostosowania niektórych instalacji do długiego ładowania przy dużym obciążeniu; - domowej ładowarki naściennej (wallbox) - ładowarki naścienne o mocy od 2,3 do 11 kW (rzadziej 22 kW) są najlepszą opcją, jeśli chodzi o ładowanie w domu; - stacji publicznej (często darmowe) – aktualnie powszechnie stosuje się stacje ładowania o mocy od 11 do 22 kW. Posiadają one złącza typu 2, z prądem zmiennym (AC). Aby przekształcić prąd zmienny (AC) z głównego zasilania na prąd stały (DC) potrzebny do zasilenia akumulatorów, samochody elektryczne są wyposażone w odpowiednie ładowarki; - super szybkie ładowarki na prąd stały – ładowanie przy użyciu DC (prądu stałego) to najszybsza opcja ładowania pojazdu z napędem elektrycznym (BEV). Tego typu rozwiązania pozwalają na pełne naładowanie baterii nawet w ciągu godziny.

PULS BRANŻY 12 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2020 Jak wynika z danych zawartych w „Liczniku elektromobilności”, już pod koniec grudnia ubiegłego roku liczba ogólnodostępnych ładowarek przekroczyła 1000 sztuk, i rośnie z każdym miesiącem. W Europie w latach 2014–2018 łączna liczba punktów ładowania wzrosła ponad trzykrotnie, z ok. 41 000 do 149 000. Prawo wymusza albo będzie wymuszało (w zależności od kraju) konieczność budowania ładowarek na każdym parkingu np. tych znajdujących się przy supermarketach. Podobne regulacje mają również obowiązywać w Polsce. Ładowanie samochodu elektrycznego jest również bezpieczne dzięki specjalnej konstrukcji wtyczek i gniazd chroniących osobę podłączającą, zatem użytkownicy nie mają się czego obawiać. 3. Ładowanie baterii trwa bardzo długo Ze względu na możliwość ładowania samochodu zarówno w domu jak i w pracy sam czas ładowania nie jest aż tak istotny. To co jednak zmienia posiadanie samochodu elektrycznego to sposób codziennego użytkowania i rutynowe działania kierowców. Należy bowiem inaczej podchodzić do planowania jego ładowania. Większość użytkowników elektryków w ramach codziennego użytkowania (średniej ilość kilometrów pokonywanych w ciągu dnia) nie potrzebuje nawet pełnego zasięgu. Samochód może ładować się tak długo jak trzeba podczas pobytu w domu lub na publicznych stacjach w godzinach pracy. Dzięki stale rozwijającej się infrastrukturze do szybkiego ładowania pojazdy elektryczne

PULS BRANŻY 13 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2020 będzie można naładować do 80% w ciągu 45 minut. Producenci elektryków stale pracują nad skróceniem czasu niezbędnego do pełnego naładowania akumulatorów, ich pojemnością i skutecznym utrzymywaniem energii oraz we współpracy z innymi podmiotami nad przygotowaniem ładowarek, które będą niezwykle sprawnie przekazywać energię. 4. Samochody elektryczne są bardzo drogie i jest mało dostępnych modeli Samochody elektryczne są statystycznie droższe niż ich spalinowe odpowiedniki, ze względu na koszt opracowania i wdrożenia nowej technologii do produkcji oraz koszt samych akumulatorów. Jednak ich ceny systematycznie spadają, a potencjalni nabywcy mogą skorzystać z rządowych dopłat, które zmniejszają cenę zakupu. To co powinno przekonać potencjalnych nabywców do większego wydatku początkowego to niższe koszty użytkowania – ceny prądu, mniej potencjalnych napraw, mniej wydatków eksploatacyjnych np. brak wymian oleju. Do tego należy dodać jeszcze szereg innych korzyści jak np. bezpłatne parkowanie w miastach lub korzystanie z buspasów (w zależności od kraju i miasta). Wybór modeli aut elektrycznych jest coraz większy i zmienia się obecnie z każdym miesiącem. Na polskim rynku dostępne są już np: Smart Fortwo, VW eUp, Skoda iV, Smart Forfour, Mini Mini, Nissan Leaf, Nissan e-NV200, Renault ZOE, Hundai Kona, Huyndai Ioniq, DS. 3 Crossback, Volkswagen e-Golf, Audi e-Tron, Mercedes EQC, czy Jaguar i-Pace. W ciągu najbliższych tygodni i miesięcy pojawią się Pegueot e208, eCorsa, VW ID3 czy SEAT El-Born. W sumie potencjalni nabywcy w Polsce mogą wybierać już w ponad 20 modelach różnych producentów. Większość z nich już zapowiedziała jednak wprowadzenie kilku lub nawet kilkunastu modeli aut elektrycznych w najbliższych latach, dlatego nie tylko w 2020 roku pojawi się w Polsce dużo modeli samochodów elektrycznych i hybrydowych. 5. Samochody elektryczne są niebezpieczne zarówno dla użytkowników jak i dla pieszych Wszystkie samochody elektryczne muszą spełniać takie same standardy bezpieczeństwa jak samochody z silnikami spalinowym. Komory baterii są specjalnie zabezpieczane na wypadek uderzenia, przewody oplatane są specjalnymi zabezpieczeniami np. kevlarowymi, aby uniknąć przetarcia, akumulatory są odłączane automatycznie w razie wypadku lub przebicia prądu. Każde auto elektryczne, przed dopuszczeniem do sprzedaży, przechodzi proces homologacji i wszystkie testy zderzeniowe identycznie jak modele aut spalinowych. Dodatkowo użytkownicy nie muszą się martwić o styczność elementów elektrycznych z wodą. Zarówno silnik, jak i przewody oraz gniazdka ładowania, wykonane są tak, by radziły sobie z czynnikami zewnętrznymi, w tym szczególnie z wilgocią. W obszarze troski o bezpieczeństwo pieszych samochody elektryczne są wyposażone w specjalny system generowania dźwięku przy niskich prędkościach jazdy, aby ostrzegać pieszych o nadjeżdżającym pojeździe. 6. Samochody elektryczne są pozornie 0-emisyjne, a zużyte akumulatory zatruwają środowisko Faktem jest, że produkcja akumulatorów związana jest ze szkodliwą emisją gazów np. CO2, jednak dzięki zeroemisyjności

PULS BRANŻY 14 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2020 w trakcie użytkowania samochodu elektrycznego bilans CO2 związany z produkcją wyrównuje się, gdyż auto jeżdżące na baterie nie emituje żadnych szkodliwych substancji. Problem stanowić jednak może sposób pozyskiwania energii wykorzystywanej do ładowania baterii. Część krajów do jej produkcji nadal wykorzystuje węgiel, co znacząco wpływa na emisję szkodliwych gazów, a co za tym idzie na środowisko. Inne korzystają już z czystych źródeł jej pozyskiwania, co faktycznie wpływa na 0-emisyjność elektryków. Często podnoszone są również głosy mówiące o niebezpieczeństwie związanym ze składowaniem zużytych akumulatorów. W rzeczywistości akumulator z samochodu elektrycznego podlega recyclingowi nawet w 97%, co również obala kolejny mit. Doradca handlowy lub serwisowy źródłem rzetelnej wiedzy o elektromobilności? Jak wynika z danych zawartych w raporcie „Elektromobilność w Polsce 2019” przygotowanym przez firmę szkoleniową Nowe Motywacje pod patronatem Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych PSPA oraz Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, doradcy mają bardzo zróżnicowany poziom wiadomości dotyczących e-mobilności, a większość z nich jeszcze nie uczestniczyła w programach rozwojowych podnoszących ich wiedzę w tym obszarze. Zaledwie niespełna 41% doradców sprzedaży zna kryteria przemawiające za zakupem auta elektrycznego, a niemal 39% może podzielić się informacjami, dotyczącymi zachęt finansowych dla nabywców elektryków. Niemal 52% może poinformować potencjalnych klientów o ekonomicznych aspektach użytkowania samochodów elektrycznych, a ponad 57% byłoby w stanie doradzić nabywcy jak miałby się zachować w przypadku rozładowania baterii lub awarii. Trochę ponad 31% sprzedawców może podzielić się wiedzą na temat regionalnej infrastruktury niezbędnej do ładowania baterii, a ponad 46% zna przywileje, jakie przysługują obecnie posiadaczom i użytkownikom elektryków. Doradcy serwisowi również nie są obecnie najbardziej rzetelnym źródłem wiedzy dotyczącym elektromobilności. Niespełna 28% może powiedzieć wiele na temat technicznych aspektów użytkowania i awaryjności samochodów elektrycznych. 63% doradców posiada informacje dotyczące ekonomicznych aspektów serwisowania pojazdów napędzanych energią. Dla ponad 57% temat gwarancji, dotyczącej baterii w autach elektrycznych, nadal jest tajemnicą, a zagadnienia związane z ich żywotnością są nieznane ponad 61% doradców. Niemal 54% może podzielić się natomiast wiedzą dotyczącą zasad prawidłowej eksploatacji elektryków. Niemal 41% posiada informacje na temat ładowania baterii, a ponad 57% na temat sposobów, w jakie można to robić. Ponad 42% może udzielić informacji na temat zużycia energii przez elektryki w różnych porach roku, a 48% wytłumaczy również co należy zrobić w przypadku awarii lub rozładowania. Ponad 57% nie wiedziałoby natomiast jak wyglądają kwestie bezpieczeństwa w przypadku użytkowania pojazdów elektrycznych. 48% nie posiada również wiedzy na temat sieci punktów naprawy elektryków danej marki. Obecnie na rynku funkcjonuje niestety wiele mitów związanych z elektromobilnością. Jako nowy trend e-mobilność wywołuje wiele emocji i ogromne zainteresowanie ze strony różnych grup. Taki stan rzeczy zawsze przekłada się na dużą liczbę pojawiających się informacji, z których niestety

PULS BRANŻY 15 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2020 nie wszystkie muszą być prawdziwe. Brak dynamiki w rozwoju elektromobilności w Polsce, spowodowany wieloma czynnikami, doprowadził jednak do sytuacji, w której ciężko jest wskazać najbardziej rzetelne źródła wiedzy o mobilności opartej na elektryce. Części sprawdzonych wiadomości na rynek dostarczają organizacje branżowe, jednak jedno z głównych i najbardziej oczywistych źródeł dla potencjalnych nabywców elektryków - doradcy zatrudnieni w salonach sprzedaży i serwisach, nadal nie jest w pełni wiarygodne. Ich wiedza nie jest wystarczająca, a już teraz powinna obejmować nie tylko aspekty techniczne, ale również kwestie bezpieczeństwa, prawidłowego użytkowania oraz eksploatacji pojazdów napędzanych prądem i to w różnych warunkach. Pracownicy powinni również być w stanie udzielić klientom informacji dotyczących przywilejów związanych z posiadaniem samochodów elektrycznych, na jakie mogą liczyć ich właściciele oraz finansowania zakupu czy dostępnej infrastruktury ładowarek. Konieczność obalania mitów dotyczących e-mobilności pokazuje jak ważny jest obecnie rozwój i edukacja doradców, którzy już w niedalekiej przyszłości wpływać będą na decyzje zakupowe konsumentów, którzy już teraz są żywo zainteresowani samochodami elektrycznymi - twierdzi Andrzej Trutkowski, Dyrektor Merytoryczny ds. Jakości, Trener i Konsultant w firmie szkoleniowej Nowe Motywacje.

PULS BRANŻY 16 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2020 NOWOŚCI NA PROFIAUTO SHOW 2020 To będą dwa wyjątkowo energetyczne dni, pełne merytorycznych spotkań, szkoleń i prezentacji oraz emocjonujących atrakcji. Przedstawiciele branży automotive ponownie zapoznają się z nowinkami technologicznymi i najnowszymi trendami warsztatowymi, wezmą udział w drugiej edycji „Pucharu Mechaników”, poznają gwiazdy z motoryzacyjnego świata oraz będą podziwiać szybkie samochody. Wśród nowości ProfiAuto Show 2020 znajdzie się m.in. uroczysta inauguracja targów, w której udział wezmą przedstawiciele organizatora oraz władz miasta. Wydarzenie poprowadzi jeden z najpopularniejszych dziennikarzy motoryzacyjnych w kraju – Patryk Mikiciuk. Podczas oficjal30 i 31 maja 2020 – zarezerwuj tę datę w kalendarzu i weź udział w międzynarodowych targach motoryzacyjnych ProfiAuto Show. Wydarzenie „Napędzane Pasją” już po raz 17. odbędzie się w Katowicach. Organizatorzy właśnie zdradzili pierwsze szczegóły targów. nego otwarcia wybrzmi idea targów, zapowiedziane zostaną atrakcje oraz rozpocznie się rywalizacja o „Puchar Mechaników”.

PULS BRANŻY 17 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2020

PULS BRANŻY 18 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2020 Efektowne zmagania między mechanikami po raz drugi rozgrzeją gości targów. Do walki stanie 70 dwuosobowych zespołów. Warsztatowcy zmierzą się ze sobą podczas testu wiedzy oraz w rywalizacjach zręcznościowych. Zmagania oceni jury złożone ze specjalistów branżowych. Zwycięzcy wrócą do swoich warsztatów z cennymi, ułatwiającymi codzienną pracę nagrodami rzeczowymi. Targi ProfiAuto Show ponownie odbędą się w nowoczesnym budynku Międzynarodowego Centrum Kongresowego (Strefa Wystawiennicza), w kultowym Spodku (Strefa Warsztatowa) oraz na Placu Sławika i Antalla (Strefa Rozrywki) w Katowicach. Strefa Wystawiennicza ProfiAuto Show to przestrzeń skupiająca najciekawsze branżowe trendy. Przygotowane przez wystawców pokazy, prezentacje i szkolenia techniczne oraz atrakcje na stoiskach korespondują z ofertą produktową. Swoje portfolio zaprezentują największe światowe marki branży automotive, z przedstawicielami których będą mogli porozmawiać goście targów. Wśród nich będą również reprezentanci działów technicznych, na bieżąco odpowiadający na szczegółowe pytania i udzielający praktycznych informacji m.in. z zakresu poprawnego montażu prezentowanych rozwiązań. Strefa Warsztatowa jest przygotowywana z myślą o właścicielach, kierownikach i pracownikach warsztatów samochodowych oraz pasjonatach motoryzacji. Znajdą tu cenne inspiracje i informacje o nowościach z zakresu wyposażenia warsztatowego czy narzędzi. Tutaj też odbędzie się finał „Pucharu Mechaników”.

PULS BRANŻY 19 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2020 W Strefie Rozrywki zaplanowano atrakcje, które wzniosą motoryzacyjne emocje na najwyższy poziom: widowiskowe pokazy, wyścigi oraz drift. W jej centralnym punkcie zbudowany zostanie tor off-road o powierzchni ponad 200 m2 – konstrukcja, dzięki której najlepsze terenowe samochody będą wykonywać strome podjazdy i zjazdy. – ProfiAuto Show to dowód, że idea targów ma się bardzo dobrze. Organizowane z rozmachem i pasją, są doskonałym narzędziem komunikacyjnym oraz jednym z najważniejszych momentów dla branży. Nic nie zastąpi bezpośredniej rozmowy i pozytywnej energii towarzyszącej chwili, gdy dziesiątki tysięcy ludzi, dla których ważna jest motoryzacja, spotykają się w jednym miejscu. Nasza branża opiera się na relacjach, potrzebujemy spotkań by nawiązać kontakty, pokazać nowości, dotrzeć do odbiorców i potencjalnych partnerów. Jako jeden z największych dystrybutorów w branży po raz kolejny pokażemy, że „Napędzamy pasją” – podsumowuje Łukasz Kopiec, dyrektor marketingu ProfiAuto. Zeszłoroczną edycję targów ProfiAuto Show odwiedziło ponad 46 000 osób, z czego niemal ¼ stanowili mechanicy i przedstawiciele branży automotive. Na ponad 20 000 m2 powierzchni swoją ofertę zaprezentowało 150 światowych marek automotive. Mechanicy mogli również skorzystać z gamy szkoleń obejmujących ponad 100 spotkań.

PULS BRANŻY 20 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2020 IX MISTRZOSTWA MECHANIKÓW – ZNAMY KALENDARZ ELIMINACJI Eliminacje IX edycji Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników odbędą się 6 marca – poinformował organizator konkursu pod patronatem producenta olejów Mobil. Po raz pierwszy testy eliminacyjne dla wszystkich kategorii rozpoczną się tego samego dnia i zostaną opublikowane w Akademii Młodego Mechanika. Zgłoszenia do konkursu są przyjmowane na stronie www.mistrzostwamechanikow.pl do momentu rozpoczęcia testu eliminacyjnego. Ambasadorem Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników jest Grzegorz Duda – gospodarz programów „Garaż Dudy” i „101 napraw” w TVN Turbo.

PULS BRANŻY 21 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2020 Eliminacje będą przeprowadzone w formie testu internetowego. 6 marca (piątek) do rywalizacji o udział w finałach towarzyszących targomPoznańMotor Show 2020 przystąpią Młodzi Mechanicy (12:00), Młodzi Mechanicy Maszyn Rolniczych (12:30) oraz Mechanicy Zawodowi (linki wysyłane indywidualnie od godz. 18:00). Między 12:00 a 13:00 uczestnicy obu kategorii dla młodych mechaników będą mogli przystąpić do testu dodatkowego wramachAkcjiFiltracja,prowadzonejprzez FILTRON, partnera Mistrzostw. Zespół, który uzyska najwięcej punktów z testu dodatkowego otrzyma zieloną kartę - gwarantującą udział w finale bez względu na wynik testu eliminacyjnego. Szczegóły na temat przebiegu eliminacji trafią na skrzynki mailowe wszystkich uczestników. „Trzymamy się sprawdzonej formuły testów internetowych, które są dostępne na urządzeniach stacjonarnych i mobilnych. W ubiegłym roku tylko jedna kategoria - Młody Mechanik, której inicjatorem jest Mobil - zgromadziła rekordowe 893 zespoły uczniowskie z całego kraju.

PULS BRANŻY 22 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2020

PULS BRANŻY 23 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2020 Trudno ocenić, czy ten rekord zostanie pobity, ale jedno jest pewne – konkurencja będzie duża” – mówi Adrian Dekowski, Prezes Fundacji Cooperatio, organizator konkursu. „W tym roku szkoła z największą liczbą zgłoszonych zespołów również będzie mogła liczyć na dodatkowe bonusy, które ogłosimy wkrótce na naszym profilu społecznościowym” – dodaje. W przygotowaniach do eliminacji pomogą materiały edukacyjne opracowane przez partnerów Mistrzostw w Akademii Młodego Mechanika. W lutym szkolenia zakończone krótkim testem sprawdzającym zapowiedzieli między innymi ExxonMobil, FILTRON i John Deere. Uczestnicy Mistrzostw otrzymają indywidualne powiadomienia o pojawieniu się nowych materiałów na platformie edukacyjnej. „Mistrzostwa Mechaników wspieramy od 2012 roku czyli od pierwszej edycji konkursu. W zadaniach konkursowych nie zamierzamy pytać o nazwę najnowszego produktu czy datę rozpoczęcia naszej długoletniej współpracy z Porsche. Chcemy być kojarzeni z dobrym edukatorem - promotoremwiedzy technicznej, który sprawdza znajomość tych zagadnień, które są przydatne podczas pracy w zawodzie mechanika” – podkreśla Pietro Ghinelli, Europe Field Marketing Advisor z ExxonMobil. Ogólnopolskie Mistrzostwa Mechaników to konkurs służący promocji młodych talentów, najlepszych mechaników zawodowych oraz szkół. W 2019 roku niepokonanym wśród Mechaników Zawodowych był Jacek Bagiński z Kołobrzegu. Laureatami w kategorii Młody Mechanik zostali Maciej Kwasek i Fryderyk Libor z Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Sandomierzu. Z kolei Michał Kałwa i Hubert Łukawiecki z CKZiU w Żarach nie mieli sobie równych w kategorii Młody Mechanik Maszyn Rolniczych. Organizatorami Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników są Międzynarodowe Targi Poznańskie i Fundacja Cooperatio, zrzeszająca ekspertów, przedstawicieli organizacji branżowych i firm współpracujących na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz promujących rozwój edukacji technicznej. Partnerami Mistrzostw są ExxonMobil – inicjator kategorii Młody Mechanik, Akademia Praktycznych Umiejętności, Akademia Kierowcy, febi, FILTRON, Kolejowe Zakłady Łączności, Uni-Trol, Chabin, Odeka, Best- -Pol, Yanosik oraz Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy. Z kolei kategorii Młody Mechanik Maszyn Rolniczych patronują: firma Kramp, producent ciągników i maszyn rolniczych John Deere, Briggs&Stratton - największy na świecie producent silników benzynowych chłodzonych powietrzem, wykorzystywanych w urządzeniach zasilających przeznaczonych do stosowania na zewnątrz, a także największy w Polsce miesięcznik rolniczy TOP AGRAR oraz magazyn rolniczy Profi. IX Ogólnopolskie Mistrzostw Mechaników – najważniejsze daty 6 marca – eliminacje (dodatkowe szczegóły zostaną przekazane na adresy email uczestników, zapisy do konkursu możliwe do momentu opublikowania testu). 26 marca (czwartek) – finał w kategorii Młody Mechanik 27 marca (piątek) – finał w kategorii Młody Mechanik Maszyn Rolniczych 28 marca (sobota) – finał w kategorii Mechanik Zawodowy

24 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2020 HYBRYDA Z INSTALACJĄ LPG. NOWY WYMIAR SKĄPSTWA, CZY ZWYKŁA OSZCZĘDNOŚĆ? Hybrydowy układ napędowy Istotą działania hybrydy jest zastosowanie dwóch jednostek napędowych, pracujących na przemian lub jednocześnie. Tryb pracy hybrydowego układu napędowego wynika z aktualnego zapotrzebowania na moc, które jest pochodną warunków drogowych lub woli kierowcy. Najczęściej wykorzystuje się silnik spalinowy i elektryczny, które, ze zrozumiałych względów, są zasilane z dwóch źródeł energii (zbiornika paliwa - benzyny lub LPG i akumulatora elektrycznego). Odzysk energii hamowania Silnik elektryczny w czasie hamowania pracuje jako prądnica i wytwarza napięcie elektryczne doładowujące akumulator. W ten sposób odzyskiwana jest energia kinetyczna jadącego samochodu, która w tradycyjnym pojeździe jest rozpraszana w postaci ciepła w mechanizmach hamulcowych. Silnik spalinowy Najczęściej w samochodach wyposażonych w hybrydowe układy napędowe stosowane są stosunkowo proste silniki o zapłonie iskrowym, charakteryzujące się wysoką sprawnością. W hybrydowych Toyotach jest ona osiągana przez stosowanie jednostek napędowych pracujących wg obiegu Atkinsona. Silniki takie nie rozwijają jednak wysokich mocy. W hybrydowym Rosnąca popularność hybryd powoduje, że coraz częściej trafiają one także do warsztatów montujących instalacje LPG. Czy dwie zupełnie różne technologie można pogodzić pod jedną maską, tak aby podróż przynosiła oszczędności i zero problemów? Specjaliści marki STAG już to sprawdzili. układzie napędowym nie jest to jednak konieczne, co wynika z faktu, że nie jest to jedyna jednostka napędowa w nim pracująca. Jej uzupełnieniem zawsze jest silnik elektryczny używany przy ruszaniu lub poruszaniu się z niewielkimi prędkościami, np. w warunkach miejskich. Silnik elektryczny jest także używany gdy występuje duże zapotrzebowanie na moc. Pracuje wtedy jednocześnie ze spalinową jednostką napędową. Adaptacja na zasilanie LPG Konwersja silnika benzynowego pracującego w hybrydowym układzie napędowym, niezależnie czy jest to silnik pracujący wg obiegu Atkinsona, czy też tradycyjny silnik 4-suwowy pracujący wg cyklu Otto, przebiega tak samo. Można ją wykonać z wykorzystaniem tradycyjnych, uniwersalnych instalacji IV generacji, w których LPG w stanie gazowym jest dawkowane sekwencyjnie do kanałów dolotowych poszczególnych cylindrów. W hybrydowym układzie napędowym następuje bardzo częste przełączanie pomiędzy jednostkami napędowymi (spalinową i elektryczną). Powoduje to konieczność szybkiego wyłączania i włączania zarówno silnika spalinowego jak i elektrycznego. Wprzypadku silnika elektrycznego odbywa się to przez sterowanie dopływem napięcia zasilającego. Silnik spalinowy wymaga pewnego czasu na rozruch. AUTO - GAZ

25 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2020 Trudno sobie wyobrazić, by za każdym razem silnik był uruchamiany na benzynie i dopiero po pewnym czasie przełączał się na gaz. Dlatego instalacja do zasilania gazowego samochodu hybrydowego musi mieć tak zwany... ... "ciepły start" Wynika to ze wspomnianej specyfiki pracy hybrydowego układu napędowego i konieczności dokonywania szybkiego rozruchu silnika spalinowego. Dlatego bardzo ważne jest, by w takich warunkach instalacja gazowa umożliwiała rozruch silnika bezpośrednio na LPG ("ciepły start"). - Jak wynika z nazwy tej opcji, aby silnik uruchamiał się bezpośrednio na gazie konieczne jest osiągnięcie przez ciecz chłodzącą odpowiedniej temperatury. Tak samo jak w instalacjach gazowych pracujących w samochodach z tradycyjnym napędem, po osiągnięciu ustawionego progu temperatury następuje pierwsze przełączenie na gaz. Opcja "ciepły start" powoduje, że każde następne uruchomienie silnika spalinowego w hybrydowym układzie napędowym następuje już bezpośrednio na gazie. – wyjaśnia Marcin Dziewiątkowski, Kierownik Działu Wsparcia Technicznego i Rozwoju AC S.A. Obecnie taką opcją dysponują wszystkie markowe instalacje gazowe dostępne na rynku np. marki STAG. Oprócz samochodów hybrydowych znajduje ona zastosowanie w samochodach wyposażonych w system start&stop, który jest w zasadzie standardowym wyposażeniem wszystkich nowych samochodów. Autor: portal Gazeo.pl przy współpracy z marką STAG AUTO - GAZ Fot. Mariusz Prus

26 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2020 AUTO - GAZ BESTSELLERY I NOWOŚCI NA RYNKU INSTALACJI LPG Jak podaje serwis Gazeo.pl, cena LPG w ostatnich miesiącach systematycznie spada. Jeszcze 18 grudnia 2019 r. autogaz był oferowany na stacjach w Polsce w średniej cenie 2,39 zł/l przy cenie litra benzyny na poziomie 4,94 zł/l. Do 26 lutego 2020 średnie ceny spadły – odpowiednio do 2,20 i 4,89. Autogaz pozwala więc obecnie użytkować samochód ponad dwukrotnie taniej w przypadki benzyny i nic nie wskazuje na to, by coś miało się tę proporcję zmienić – przynajmniej nie na niekorzyść LPG. Liczbę samochodów zasilanych autogazem w Polsce szacuje się obecnie na 3,25 mln (około 14 proc. ogółu samochodów w naszym kraju)1. Według najnowszych doniesień, za równowartość litra benzyny można obecnie kupić 2,21 l LPG, a do tego ceny gazu spadają szybciej niż benzyny. Spodziewając się, że popularność samochodów zasilanych gazem będzie w związku z tym tylko rosnąć, sprawdzamy, co od poprzedniego roku zmieniło się na rynku instalacji LPG. Należy spodziewać się, że w związku z korzystną dla autogazu relacją cen, przeróbki instalacji będą nadal cieszyć się popularnością. Dlatego też sprawdzamy, jakie nowości pojawiły się w ostatnim roku na rynku instalacji LPG oraz które produkty są obecnie najbardziej cenione i popularne. Nowości 2019/2020 Od ostatniego numeru e-Auto Service Manager poświęconego tematyce instalacji gazowych na rynku pojawiło się kilka interesujących nowości – oto 3 wybrane produkty, które debiutowały w ciągu ostatnich 12 miesięcy.

27 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2020 AUTO - GAZ Prins Technomax Na początku II kwartału 2019 holenderska firma Prins wprowadziła na rynek system zasilania gazowego do silników 4-cylindrowych o mocy do 136 KM. Zestaw składa się z: reduktora-parownika Westport CPR opracowanego we włoskiej firmie OMVL, listwy wtryskowej Prins Technomax oraz filtru gazu z czujnikiem ciśnienia i temperatury marki BOSCH. Pracę instalacji nadzoruje sterownik AFC Compact Pro 4D, będący w stanie korzystać z sygnałów ukłądu OBD oraz szybko komunikować się z komponentami instalacji gazowej2. Wtryskiwacze LPG STAG AC W031 BFC Wkrótce później – jeszcze w kwietniu 2019 – nowy wtryskiwacz na rynek wprowadziła firma AC SA, właściciel marki STAG. Instalacja STAG AC W031 BFC jest w stanie pracować z silnikami o mocy do 60 KM na cylinder. Sekcja tłocząca z dyszą o średnicy 3,4 mm gwarantuje wydajność na poziomie 145 l/min przy ciśnieniu zasilania wynoszącym 1,2 bar. Pomimo, że w stosunku do poprzedników zwiększył się skok, udało się zachować niskie czasy otwarcia i zamknięcia (na poziomie – odpowiednio – 2,3 i 1,3 ms). By zapewnić dobre chłodzenie, zewnętrzną powierzchnię cewki pokrytoożebrowaniem, dzięki czemu wtryskiwacz może być używany w temperaturach od -20 do +120 stopni Celsjusza. Istotną z punktu widzenia warsztatów cechą STAG AC W031 jest rozbieralność i możliwość łączenia z rozdzielaczami bezpośredniego montażu, trójnikami i kolankami. Wykorzystanie kompatybilnych elementów pozwala także na zastosowanie czujników ciśnienia i temperatury gazu3. Wtryskiwacz STAG AC W031 BFC; Fot. AC SA Przykład połączenia wtryskiwaczy STAG AC W031 BFC; Fot. AC SA Wielozawór BRC Europa 3 W połowie 2019 roku firma BRC zapowiedziaławprowadzenie na rynek ulepszonego wielozaworu Europa 3 – według producenta wyróżniającego się na tle poprzednika większą precyzją działania i bardziej przyjazną dla montażystów budową. O łatwości instalacji stanowią przede wszystkim

28 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2020 AUTO - GAZ odpowiednio położone i ukształtowane króćce do podłączenia przewodów gazowych i bardziej zwarta konstrukcja elektrozaworu. Produkt jest dostępny w dwóch wersjach (do zbiorników toroidalnych i walcowych) o dwóch różnych wydajnościach: Standard i Max (do silników o większej mocy)4. Top 3 instalacji gazowych 2020 Prócz nowości produktowych, sprawdziliśmy także, jak względem minionego roku zmieniła się czołówka rankingu instalacji gazowych serwisu Gazeo.pl. Choć lider zestawienia pozostał ten sam, na podium zaszły zmiany. Zwiększyła się też liczba rekomendacji i ocen, na podstawie których ułożono ranking. Co istotne, wszystkie produkty w Top 3 mają taką samą, równą 5,0 ocenę użytkowników. 100% respondentów byłoby skłonnych polecić każdą z instalacji. Tym, co różnicuje poszczególne pozycje zestawienia, jest liczba opinii, na podstawie których dokonano kwalifikacji5. Miejsce I (24 opinie; 5,0; 100% poleceń): BRC Sequent 32 OBD SEQUENT 32OBD jest najnowocześniejszym w ofercie BRC systemem sekwencyjnego wtrysku gazu w fazie lotnej przeznaczonym do samochodów 3- i 4-cylindorowych wyposażonych w sekwencyjny wtrysk benzyny. Na tle poprzedników wyróżnia go centrala gazowa z wbudowanym mikroprocesorem 16 bit 64 MHz, pozwalająca uzyskać odczyt parametrów korekcji zarówno dla mieszanki długo-, jak i krótkoterminowej. Opcja podpięcia pod układ OBD sprawia, że dostrojenie instalacji możliwe jest bez użycia testera diagnostycznego. Centrala jest dodatkowo wyposażona w następujące funkcje1: • VSR – dotryskiwanie podczas jazdy na gazie określonej dawki benzyny w celu zabezpieczenia gniazd zaworowych przed wypalaniem; • Warm Up Injector – podgrzewanie wtryskiwaczy podczas pracy na benzynie przed pierwszym przełączeniem się na gaz; • Start&Stop (tylko w samochodach wyposażonych w funkcję fabrycznie) – uruchamianie silnika na paliwie gazowym w celu zmniejszenia zanieczyszczeń i zużycia benzyny; • Awaryjne uruchomienie silnika na LPG w razie awarii układu benzynowego (do 5 razy); • Reduktor Genius MB / Genius Max z czujnikiem temperatury wody; • Listwa RAIL z wtryskiwaczami nowego typu. Systemmoże być montowany w samochodach z normą emisji spalin Euro V i Euro VI. Sequent 32 OBD; Fot. BRC / Czakram

29 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2020 AUTO - GAZ ALEX Optima Nano; Fot. ALEX Zestaw AC STAG Generacji QNext Miejsce II (19 opinii; 5,0; 100% poleceń): ALEX Optima Nano 4 cyl OPTIMA Nano marki ALEX, producenta reduktorów SHARK i TURBOT oraz wtryskiwaczy Barracuda, to najbardziej zaawansowany w ofercie firmy komputer sterujący sekwencyjnym wtryskiem gazu. Urządzenie zostało zaprojektowane i wyprodukowanewPolsce. Spełniawymogi normy czystości spalin EURO 67. Kompletny zestaw ALEX do konwersji aut na zasilanie gazem LPG prócz sterownika składa się z reduktorów SHARK/TURBOT, wtryskiwacza Barracuda oraz filtrów odśrodkowych Ultra360. Miejsce III (13 opinii; 5,0; 100% poleceń): AC STAG 4 QNext Plus Sterowniki STAG Qnext Plus to nowoczesne układy autogaz przeznaczone do samochodów z 4-cylindrowymi silnikami z pośrednim wtryskiem benzyny. Wariant Qnext wyposażony jest w obudowę do montażu prostego. Według producenta układy Q-generacji STAG to „zaawansowane technologicznie sterowniki o rozbudowanej funkcjonalności, dające możliwość idealnego dostrojenia instalacji autogaz we wszystkich typach silników z pośrednim wtryskiem wielopunktowym”. Wśród ich najważniejszychwłaściwości wyróżniono8: • Autoadaptacje OBD oraz ISA3 - eliminujące koniecznoś 1 Piotr Złoty, Gazeo.pl Ponad 2 litry LPG za litr benzyny 2 Piotr Złoty, Gazeo.pl Prins Technomax dostępny w Gamosie 3 Piotr Złoty, Gazeo.pl Nowe wtryskiwacze LPG STAG AC W031 BFC 4 Piotr Złoty, Gazeo.pl Nowy wielozawór Europa 3 firy BRC 5 Gazeo.pl Ranking instalacji LPG 6 LPG-BRC.comWtrysk gazu BRC Sequent 32 OBD 7 ALEXOptima Nano 8 ACSTAG Qnext Plus 9 ACSTAG Qnext Plus • przyłączania zewnętrznego skanera; • Kompatybilność z aplikacjami mobilnymi - dającą możliwość podglądu pracy sterownika w urządzeniach mobilnych: komórkach i tabletach; • Stabilność i niezawodne działanie w każdych warunkach; Dodatkowowskazano cechy takie jak: emulator poziomu paliwa FLE-JC oraz FLE-FC (odpowiednio w samochodach japońskich i francuskich), współpraca z bluetooth i rejestratorem parametrów oraz nakładanie paliwwmomencie przełączania. Sterownik objęty jest 5-letnią gwarancją. AC oferuje komplementarne reduktory, wtryskiwacze, listwy wtryskowe, przełączniki etc.9.

30 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2020 WARSZTAT WKRĘTAK UDAROWY PROLINE 10016 Z ZESTAWEM KOŃCÓWEK Wkrętak udarowy PROLINE 10016 wykonano z wytrzymałej stali chromowo-wanadowej (CrV) odpornej na odkształcenia udarowe. Narzędzie wyposażono w kwadratowy zabierak 1/2”, na który nakładany jest adapter do mocowania końcówek wkręcających. To właśnie w nim mocuje się końcówki wykonane z wysokiej jakości stali S2 wchodzące w skład zestawu. Mają one 6-kątne mocowanie 5/16”, gdyż przeznaczone są do wkręcania udarowego. Wkrętak jest 2-kierunkowy i pracuje zarówno w prawo, jak i lewo. Kierunek jego pracy zmienia się poprzez dociśnięcie rękojeści do zamocowanego bitu i obrócenia jej w prawo lub lewo. W narzędziu zastosowano mechanizm zamieWkrętak udarowy PROLINE 10016 przeznaczony jest do luzowania mocno dokręconych i zapieczonych śrub, wkrętów i nakrętek. niający udary liniowe, powstające na skutek uderzania młotkiem w wierzchołek rękojeści, na styczne. Aby zdemontować prezentowanym wkrętakiem zapieczoną śrubę, ustawia się kierunek jego pracy w lewo lub prawo (w zależności od kierunku jej gwintu) i następnie uderza się mocno młotkiem w wierzchołek jego rękojeści. Mechanizm zamienia uderzenia na udary styczne, co powoduje obracanie się z dużą siłą bitu zamocowanego w adapterze i stopniowe luzowanie śruby. W komplecie z wkrętakiem, jak już wspominaliśmy, dostajemy 9 różnych końcówek wkręcających: 6 płaskich (5, 6, 8, 10, 12, 14 mm), 3 krzyżowe Philips (PH1. PH2 i PH3). Zestaw udarowy PROLINE 10016 dostarczany jest w pudełku plastikowym z wypełnieniem z gąbki. Naszym zdaniem, doskonale uzupełnia komplet narzędzi ręcznych każdego profesjonalisty, pozwalając bezproblemowo radzić sobie z trudnymi zadaniami. O zakupie tego zestawu powinni pomyśleć mechanicy samochodowi, ponieważ zapieczone śruby to problem, z którym często idzie im się mierzyć.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=