e-Auto Service Manager 2/2021

ISSN 1895-9253 e-AUTOSERVICE zarządzanie I wyposażenie I technika Nr 02/2021 m a n a g e r - OPTYKA MNIEJSZA NIŻ ZIARNKO SOLI - NOWE OBOSTRZENIA EMISYJNE - WYMIANA ZAŁĄCZANEJ POMPY CHŁODZIWA

HELLA Polska Sp. z o.o. Al. Wyścigowa 6 02-681 Warszawa tel. 22/514 17 60 polska@hella-gutmann.com poland.hella-gutmann.com mega macs ONE – pierwszy system diagnostyczny Hella Gutmann Solutions dla platformy Android mega macs ONE to: - Automatyczne połączenie z modułem Bluetooth VCI - Szybkie wyszukiwanie i intuicyjne menu - Automatyczny odczyt całkowity kodów usterek - Szczegółowy opis kodu usterki z możliwymi jej przyczynami i skutkami - Odczyt parametrów rzeczywistych, którego widok można zmienić przez obrót urządzenia - Funkcja alarmu uruchamiana po zerwaniu połączenia z modułem VCI - Historia diagnozy przechowywana w chmurze Nowość od Hella! mega macs ONE w połączeniu z tabletem lub smartphonem wyposażonym w platformę Android umożliwia pełną diagnostykę pojazdów obsługiwanych przez Hella Gutmann Solutions.

PULS BRANŻY 4 OPTYKA MNIEJSZA NIŻ ZIARNKO SOLI 7 UFI FILTERS WYŁĄCZNYM DOSTAWCĄ PRODUKTÓW DLA GRUPY VOLKSWAGEN 10 MONROE® URUCHAMIA NOWĄ WITRYNĘ INTERNETOWĄ 12 NOWE OBOSTRZENIA EMISYJNE 14 DESTRUKCYJNE DZIAŁANIE SOLI DROGOWEJ 16 AMORTYZATORY MONROE® 18 MOTO-PROFIL I PROFIAUTO PODSUMOWUJĄ 2020 ROK WARSZTAT 22 WYMIANA ZAŁĄCZANEJ POMPY CHŁODZIWA CP623 000P NOWOŚCI 24 PRZEGLĄD NOWOŚCI W NUMERZE Wydawca E-Business Press Sp. z o. o. Al.Jerozolimskie 81/7.10 02-001 Warszawa biuro@e-businesspress.pl www.autoservicemanager.pl REKLAMA Paweł Mularski pawel.mularski@e-businesspress.pl PRENUMERATA biuro@e-businesspress.pl REDAKCJA Paweł Bronisz pawel.bronisz@e-businesspress.pl PRZYGOTOWANIE Sławomir Pasznik Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść materiałów reklamowych. Wydawca zastrzega sobie prawo do skrótów nadesłanych materiałów. Wszystkie prawa zastrzeżone. Przedruk w całości i części wyłącznie za zgodą Wydawcy. ISSN 1895-9253 e-AUTOSERVICE zarządzanie I wyposażenie I technika Nr12/2020 m a n a g e r - HELLA POSZERZYŁA RODZINĘ URZĄDZEŃ DIAGNOSTYCZNYCH - POLISH AUTOMOTIVE PRODUCTION HUB - SMAROWNICE PROLINE

PULS BRANŻY 4 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2021 HELLA FLATLIGHT: OPTYKA MNIEJSZA NIŻ ZIARNKO SOLI Mniejsze, bardziej wydajne i lepsze! Trend miniaturyzacji jest również nie do zatrzymania w branży automotive, ponieważ pozwala na zmniejszenie powierzchni montażowej i wagi, a tym samym ostatecznie pozwala na zaoszczędzenie energii. „Ponadto samochód musi mieć przede wszystkim charakter i atrakcyjność emocjonalną” - mówi Dr Frank Huber, który jako dyrektor zarządzający HELLA jest odpowiedzialny za dział oświetlenia. Producenci bardziej niż kiedykolwiek poszukują nowych opcji projektowych. Dlatego Hella - specjalista od oświetlenia i elektroniki - wproInnowacyjna technologia micro-optyki od Hella otwiera nowe możliwości w zakresie designu i funkcjonalności dla tylnych lamp. wadza na rynek technologię HELLA FlatLight, nową innowację w zakresie oświetlenia tylnych lamp zespolonych, która łączy w sobie funkcjonalność i design. Koncepcja HELLA FlatLight przenosi stylistykę, funkcjonalnośćiwydajność nanowypoziom. Jest tomożliwedzięki innowacyjnej koncepcji światłowodu opartej na mikrooptyce. Soczewki są mniejsze niż ziarenko soli! Optyka o wielkości zaledwie kilku mikrometrów pozwala na wykorzystanie właściwości dyfrakcyjnych światła. „To zasadniczo zmieni sygnatury świetlne, jakie znamy” - mówi dr Huber.

PULS BRANŻY 5 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2021 Kolejną ważną zaletą nowej koncepcji jest to, że potrzeba mniej energii w porównaniu z innymi technologiami. W związku z tym do odtworzenia wszystkich funkcji lampy tylnej wystarczy jeden wat. Kierunkowskaz, światło hamowania i całe światła lampy tylnej można zrealizować w jednym elemencie optycznym. Do tej pory potrzebne były do tego pojedyncze komory. W jednym elemencie możliwe są również kombinacje wielokolorowe, takie jak wymagane dla światła tylnego / kierunkowskazu lub światła do jazdy dziennej / kierunkowskazu. Ponadto, kształt poszczególnych elementów optycznych może być dowolnie zaprojektowany. Złożone scenariusze powitalne i pożegnalne uda się personalizować nie tylko za pomocą interfejsu oprogramowania HELLA, ale także bezpośrednio zmieniać. Ponadto można dodać czcionki, logo i inną grafikę. Konstrukcja HELLA FlatLight, która ma zaledwie kilka milimetrów grubości, zapewnia większą swobodę projektowania. Wdrożenie z mikrooptyką (FlatLight µMX) to tylko jedna możliwość zbudowania tylnej lampy zespolonej. W zależności od życzeń i wymagań klienta można również zastosować inne technologie, np. Nanocząsteczki. Umożliwiają one, na przykład, trójwymiarowe zakrzywione elementy optyczne, które mogą jeszcze lepiej dopasowywać się do konturów pojazdu, a tym samym prowadzą między innymi do zmniejszenia przestrzeni montażowej i zmniejszenia ciężaru. Kierunkowskaz, światło hamowania i światła tylne można zrealizować w jednym elemencie optycznym dzięki koncepcji HELLA FlatLight.

PULS BRANŻY 6 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2021 HELLA od dziesięcioleci z powodzeniem wspiera rozwój techniczny w sektorze tylnych lamp zespolonych. W 2001 roku HELLA zintegrowała pierwsze pręty światłowodowe LED w reflektorach i tylnych lampach zespolonych i kontynuowała rozwój technologii. HELLA stawia teraz koKonstrukcja HELLA FlatLight, która ma tylko kilka milimetrów grubości, zapewnia większą swobodę projektowania lejny kamień milowy dzięki podejściu FlatLight. Firma obecnie intensywnie omawia tę kwestię z klientami i planuje wprowadzić nową technologię na rynek w ciągu najbliższych trzech lat. Pierwsze warianty tej innowacji oświetleniowej zostały już dopuszczone do produkcji seryjnej. Więcej o technologiach oświetlenia można znaleźć tutaj: Oświetlenie pojazdów | HELLA

PULS BRANŻY 7 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2021 UFI FILTERS WYŁĄCZNYM DOSTAWCĄ PRODUKTÓW DLA GRUPY VOLKSWAGEN DO POPULARNEGO SILNIKA DIESLA EA288 EVO Dzięki inwestycjom w badania i rozwój, UFI Filters, lider w dziedzinie filtracji i zarządzania termicznego, umacnia współpracę z największym • 100% dostaw filtrów paliwa UFI do silników Diesla EA288 EVO o pojemności 1,6 l i 2,0 l wykorzystujących platformę MQB • System filtrujący zgodny z nową normą emisji spalin Euro 6d-TEMP-EVAP-ISC • Część zamienna równoważna części oryginalnej dostępna w katalogu aftermarket europejskim producentem samochodów, Grupą Volkswagen. Firma UFI kontynuuje partnerstwo jako wyłączny dostawca systemów filtracji

PULS BRANŻY 8 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2021 paliwa do silników Diesla EA288 EVO o pojemności 1,6 l i 2,0 l wykorzystujących platformę MQB. To jedne z najpopularniejszych silników tej niemieckiej marki. Znajdują się one na wyposażeniu takich modeli samochodów jak m.in. VolkswagenGolf, T-Roc, Tiguan, Touran i Passat, Audi A3, Q2 i Q3, Škoda Kodiaq i Octavia, SEAT Ateca, Leon i Tarraco. Charakteryzują się mniejszym zużyciem paliwa, wysokim komfortem jazdy i doskonałymi osiągami. Filtr paliwa UFI jest montowany w oszczędnym silniku 1.6 TDI i w mocnym 2.0 TDI, zapewniając ich prawidłowe działanie poprzez ochronę układu wtryskowego oraz ograniczenie zużycia paliwa i emisji spalin. Moduł filtracyjny składa się z ekologicznego wkładu wykonanego na bazie celulozy, z cienką warstwą włókien syntetycznych typu meltblown umieszczonych po zewnętrznej

PULS BRANŻY 9 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2021 UFI Filters: Założona w 1971 roku, firma UFI Filters jest światowym liderem w zakresie technologii filtracji i zarządzania termicznego. Obsługuje wiele sektorów – począwszy od motoryzacyjnego, lotniczego i morskiego, po specjalistyczne przemysłowe i niestandardowe zastosowania hydrauliczne. Znane z innowacyjnego charakteru produkty i wiedza UFI widoczne są niemal we wszystkich rodzajach pojazdów, od Ferrari i innych czołowych zespołów F1, po statek kosmiczny europejskiej misji ExoMars. UFI dostarcza szeroką gamę filtrów powietrza, oleju, paliwa, kabinowych, hydraulicznych i płynów chłodzących, jak również systemów termalnych dla sektora motoryzacyjnego, spełniając potrzeby niemal wszystkich marek samochodowych i motocykli oraz pojazdów użytkowych, ciężarowych i rolniczych. Na rynku wyposażenia oryginalnego jest głównym dostawcą systemów filtracyjnych. Każda gama filtrów spośród dwóch marek firmy dostępnych na rynku aftermarket – UFI i Sofima pokrywa 96% europejskiego parku samochodowego. Jako jedna z pierwszych włoskich firm, która dostrzegła możliwości rozwoju na Dalekim Wschodzie, UFI ma dziś 19 zakładów przemysłowych i zatrudnia ponad 4 tys. osób w 19 krajach. Firma posiada 237 patentów, a w Centrach Innowacji i Rozwoju zatrudnia 168 wyspecjalizowanych techników. W ciągu ostatnich 10 lat UFI podwoiło swoje obroty. Jako przedsiębiorstwo ukierunkowane na badania, ponad 5% przychodów inwestuje w R&D. stronie. Skuteczność filtracji wynosi ponad 95% dla cząstek o maksymalnej wielkości 3 μm. Korpus filtra i pokrywa wyposażona w złącza hydrauliczne wykonane są z powlekanej stali, która zapewnia ochronę przed korozją, rozerwaniem i uderzeniami. Ponadto filtr posiada system wspomagający rozruch zimnego silnika częściowo recyrkulujący spaliny, co ogranicza zużycia paliwa i emisję zanieczyszczeń, zgodnie z normą Euro 6d-TEMP-EVAP-ISC. Rinaldo Facchini, CEO UFI Filters Group, powiedział: „Projekt ten jest kolejnym krokiem w zakresie naszej obecności na rynku wyposażenia oryginalnego dla jednego z najważniejszych producentów samochodów na świecie. Wyłączność na dostawcą tego filtra potwierdza doskonałą jakość naszych produktów, a także daje gwarancję klientom rynku aftermarket, że otrzymają produkt równoważny części oryginalnej pod względem jakości, wydajności i rozmiarów”. Filtra paliwa do silnika Diesla dostępny jest w ofercie aftermarket i znajduje się w katalogach firmypod oznaczeniami UFI FILTERS 26.038.00 i SOFIMA FILTER S 6038 NE.

PULS BRANŻY 10 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2021 MONROE® URUCHAMIA NOWĄ WITRYNĘ INTERNETOWĄ ZORIENTOWANĄ NA ZAPEWNIENIE WSPARCIA I PREZENTACJĘ PRODUKTÓW Nowa witryna Monroe została zaprojektowana tak, aby oferować użytkownikom maksymalnie przyjazne doświadczenie i pomagać im w szybkim i łatwym poruszaniu się po stronie. Witryna jest kompatybilna z wieloma urządzeniami, w tym smartfonami i tabletami oraz zawiera nowe treści i funkcje opracowane w celu wsparcia obecnych i przyszłych klientów marki Monroe. Nowa strona internetowa jeszcze bardziej niż wcześniejsza wersja skupia się na zapewnieniu wsparcia i prezentacji produktów. W części poświęconej produktom dostępne są obszerne informacje pozwalające użytkownikomna łatweprzeglądanie całego portfolio produktów Monroe i znajdowanie powiązanych ze sobą wskazówek technicznych i numerów części. Sekcja wsparcia techniczneUlepszona funkcjonalność, dodatkowe funkcje i nowy projekt zapewniają najwyższy komfort użytkowaniaKontich, Belgia - DRiVTM, firma należąca do Tenneco Inc. (NYSE: TEN) i wiodący na świecie dostawca części zamiennych oraz wyposażenia oryginalnego (OE) dla układów jezdnych i kontroli trakcji, poinformowała o uruchomieniu nowej strony internetowej dedykowanej marce Monroe. Będąc jedną z najbardziej znanych i zaufanych marek w branży motoryzacyjnej na świecie, Monroe dostarcza profesjonalnym technikom i właścicielom pojazdów innowacyjne, oryginalne wyposażenie i części zamienne do układów jezdnych - w tym amortyzatory, kolumny, sprężyny oraz elementy układu kierowniczego i zawieszenia. go zawiera wskazówki dotyczące instalacji, które pomagają technikom i właścicielom warsztatów w montażu amortyzatorów, kolumn, sprężyn oraz elementów układu kierowniczego i zawieszenia. Wdrożono również opcję pobierania katalogów i przeglądania eKatalogu «find my part», która jest dostępna z każdej podstrony, aby użytkownicymogli łatwo znaleźć numery części Monroe. Sekcja pomocy zawiera również informacje o gwarancji i odniesienie do programu wsparcia DRiV Garage Gurus «Technician First». Nowy serwis zawiera również najnowsze wiadomości od firmy Monroe, prezentowane za pośrednictwem sekcji bloga, która będzie regularnie aktualizowana. - Firma Monroe pomaga wprowadzać innowacyjne rozwiązania na rynek posprzedażowy, ponieważ każda

PULS BRANŻY 11 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2021 nowa generacja rozwiązań technologicznych z zakresu kontroli trakcji opartych o wyposażenie oryginalne ostatecznie stanie się okazją do obsługi rynku wtórnego. Tworząc nową stronę, chcieliśmy uwypuklić zarówno innowacyjne rozwiązania Monroe, jak i najbardziej ułatwić obecnym oraz potencjalnym klientom odnajdywanie tego, czego szukają. Jesteśmy bardzo dumni z nowej strony internetowej i wszystkich nowych funkcji - podkreśla Karen Ameel, Senior Brand Manager, DRiV Motorparts, EMEA. Monroe zaprasza do odwiedzenia nowej strony internetowej pod adresem URL: https://aftermarket.monroe.com     Quickly identify the right Monroe parts for your next repair. Revolutionary technology backed by a first-of-its-kind guarantee. Exact-replacement electronic shocks and struts for leading passenger cars with Monroe Intelligent Suspension RideSense. 1 in 5 of new passenger vehicles are factory-equipped with Monroe technology. More than 8.5 million shock absorbers are produced each month for both Original Equipment and Aftermarket. Every day, 800 million kilometers are driven on Monroe shocks Original Equipment (OE) quality parts from a leading global OE manufacturer.

PULS BRANŻY 12 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2021 OD STYCZNIA NOWE OBOSTRZENIA EMISYJNE DLA POJAZDÓW – NIE KAŻDE NOWE AUTO DA SIĘ ZAREJESTROWAĆ Szacuje się, że transport kołowy ma 10 proc. udziału w zanieczyszczeniu powietrza w Polsce. Analizy dowodzą także, że w centrach dużych miast wskaźnik ten osiąga nawet 80 proc. By przeciwdziałać negatywnym skutkom rozwoju motoryzacji blisko 30 lat temu wprowadzono pierwszą normę emisji Euro dla samochodów osobowych oraz lekkich pojazdów dostawczych. Początkowo dla aut napędzanych olejem napędowym, nieco później dla aut z silnikami benzynowymi. Następne progresywne normy z kolejnymi numerami Euro wchodziły w życie mniej więcej co 5 lat, limitując dopuszczalne wartości zanieczyszczeń pochodzących ze spalin. 1 stycznia 2021 roku w krajach Unii Europejskiej w życie wejdą kolejne zmiany – norma Euro 6d-ISC-FCM dla większości nowych samochodów osobowych (te same wymagania dla aut dostawczych zaczną obowiązywać rok później). Obliguje ona producentów pojazdów do stosowania efektywniejszych technologii oczyszczania spalin, które umożliwią dalszą redukcję szkodliwych związków. Wraz z nowym rokiem w życie wchodzą europejskie przepisy obligujące producentów nowych pojazdów, głównie osobowych, do redukcji zanieczyszczeń pochodzących ze spalin. Samochody emitujące ich nadmierną ilość i nie posiadające urządzeń monitorujących zużycie paliwa lub energii, nie będą dopuszczone do ruchu. By nie płacić nadmiernych opłat za emisję koncerny motoryzacyjne powinny utrzymać średni poziom emisji dwutlenku węgla (dla wszystkich produkowanych pojazdów) na poziomie 95 g/km (do końca 2020 roku 95 proc. samochodów sprzedawanych na terenie UE spełniało ten limit, teraz obejmie on wszystkie). Fakt, że emisja CO2 jest pochodną zużycia paliwa oznacza, że nowy pojazd powinien zużywać średnio 4,1 litra benzyny lub 3,6 litra oleju napędowego na 100 kilometrów. Dodatkowym wymogiem dla producentów aut będzie także konieczność montowania urządzeń monitorujących zużycie paliwa lub energii elektrycznej (w przypadku aut z takim napędem). Aby urealnić parametry emisji zanieczyszczeń norma zmniejsza także współczynnik zgodności emisji szkodliwych tlenków azotu (NOX) pomiędzy badaniami aut w laboratorium i w rzeczywistych warunkach ruchu drogowego (badania RDE). W praktyce chodzi o to, by pojazdy były mniej uciążliwe dla środowiska nie tylko wtedy, kiedy są nowe, ale także podczas późniejszej,

PULS BRANŻY 13 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2021 wieloletniej eksploatacji. Pozostałe wartości emisji dopuszczalnej w ramach normy Euro 6 pozostają bez zmian. Niespełnienie nowych wymogów technologicznych oraz emisyjnych oznaczać będzie, że nowe auto nie może zostać zarejestrowane i dopuszczone do użytku po 1 stycznia 2021 roku. Norma Euro 6d obowiązywać będzie na terenie wszystkich krajów Unii Europejskiej. Przepisy nie obejmują producentów pojazdów specjalnych, np. opancerzonych, karawanów czy przystosowanych do przewozu wózków inwalidzkich oraz „bardzo drobnych producentów” tj. wytwarzających do 1 tys. sztuk aut rocznie (nie wymaga się od nich badań drogowych w zakresie emisji). Warto przypomnieć, że oddzielnymi przepisami objęte są koncerny wytwarzające pojazdy ciężarowe. W ich przypadku konieczna jest redukcja szkodliwych zanieczyszczeń o 30 proc. (w ciągu najbliższej dekady) w stosunku do wskaźników z 2019 roku. Warto także przypomnieć, że dla niektórych kategorii motocykli, motorowerów oraz pojazdów czterokołowych z napędem spalinowym z końcem grudnia 2020 roku tracą ważność homologacje, czyli świadectwa dopuszczające pojazdy do ruchu, na zgodność z normą Euro 4. Obowiązująca od stycznia bieżącego roku norma Euro 5 (dla nowych typów) wprowadziła szereg restrykcji pod kątem zmniejszenia hałasu oraz emisji m.in. tlenku węgla, węglowodorów czy tlenków azotu. Wspólnym mianownikiem tych zmian jest ograniczanie emisji szkodliwych substancji z pojazdów spalinowych.

PULS BRANŻY 14 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2021 DESTRUKCYJNE DZIAŁANIE SOLI DROGOWEJ NA SAMOCHÓD. KTÓRE ELEMENTY SĄ NAJBARDZIEJ NARAŻONE? Tak jak wspomniano, sól drogowa to chlorek sodu (NaCl) w ilości przynajmniej 90%. W normalnych warunkach chlorek sodu jest bezbarwnym ciałem stałym o strukturze krystalicznej. Pozostałe 10% to substancje nierozpuszczalne w wodzie np. żelazocyjanek potasowy K4[Fe(CN)6] oraz woda. Sól drogowa o takim składzie jest niestety szkodliwa dla środowiska naturalnego. Lepszy pod tym względem jest chlorek wapnia oraz chlorek magnezu, jednak mają one wyższą cenę zakupu. W związku z tym są stosowane przez drogowców o wiele rzadziej. Środowisko naturalne to jednak nie wszystko. Równie dużo szkód sól drogowa jest w stanie wyrządzić samochodom. Najczęściej w tym kontekście wymienia się karoserię. Wynika to przede wszystkim z faktu, że sól drogowa jest higroskopijna. Wnika ona w strukturę lakieru, chłonąc z otoczenia wodę. Jeśli w lakierze występują jakieś uszkodzenia, może ona spowodować korozję w tych miejscach. „Sól drogowa przyspiesza proces Sól drogowa, czyli chlorek sodu (NaCl) wzbogacony o substancje przeciwzbrylające świetnie radzi sobie z gołoledzią. Jest przy tym relatywnie tani w porównaniu do alternatywnych metod radzenia sobie ze skutkami zimy. Ma jednak destrukcyjny wpływ na samochody. Mowa tu nie tylko o niszczeniu powłoki lakierniczej, ale także przyspieszeniu procesu utleniania metali. Cierpią na tym przede wszystkim elementy zawieszenia oraz układ hamulcowy. utleniania, także w przypadku metali nieżelaznych. Z tego względu stanowi zagrożenie dla podwozia samochodu, w którym mamy odsłonięte elementy zawieszenia, elementy gumowe oraz układ hamulcowy. W każdym z tych podzespołów sól drogowa może rozpocząć lub przyspieszyć korozję. Dotyczy to nawet klocków hamulcowych, które zawierają metalową płytkę nośną, natomiast sama warstwa cierna jest mieszaniną różnych substancji. W przypadku uszkodzeń klocków, sól drogowa w połączeniu z wodą może powodować korozję podpowierzchniową. W dłuższej perspektywie czasu skutkuje ona skruszeniem materiału ciernego lub nawet odklejeniem się warstwy ciernej od płytki nośnej” – wyjaśnia Dawid Tarchała z laboratorium firmy Steinhof, producenta klocków hamulcowych do pojazdów osobowych i ciężarowych. Zabezpieczenie samochodu przed destrukcyjnym działaniem soli drogowej powinniśmy wykonać tak naprawdę przed nadejściem zimy. Dobrym pomysłem może być spłu-

PULS BRANŻY 15 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2021 kiwanie soli co jakiśczas z karoserii, kół oraz wewnątrz nadkoli, ale nie zawsze jest to możliwe ze względu na niską temperaturę. Dobre zabezpieczenie lakieru stanowi powłoka z wosku twardego, którą można nałożyć (wcześniej glinkując lakier i susząc go) na całą karoserię. Do karoserii pokrytej woskiem trudniej przylega brud, dlatego stanowi to duże ułatwienie w kontekście utrzymania lakieru w czystości. Dobrze jest równieżzadbać o uzupełnienie ubytków w lakierze, które mogą stać się ogniskami korozji. Te zabiegi najlepiej wykonać przed nadejściem pierwszych mrozów. Jeśli chodzi o podwozie samochodu, można pomyśleć o jego kompleksowym zabezpieczeniu antykorozyjnym. Na rynku jest wiele firm wykonujących tego typu usługę, jednak bardzo ważna jest cena. W przypadku zabezpieczeń za 400-600 zł nie ma co liczyć, że będzie to trwała i skuteczna powłoka. Obejmuje on zazwyczaj jedynie oczyszczenie manualne podwozia oraz położenie najtańszej powłoki antykorozyjnej. Dobrze wykonane zabezpieczenie polega natomiast na demontażu każdego elementu, wypiaskowaniu go, nałożeniu kilku specjalnie dobranych powłok a w razie potrzeby wymianie elementów, w których korozja weszła głębiej w strukturę metalu. Tak wykonane zabezpieczenie wytrzyma nawet 3-4 lata, w czasie których należy jedynie doglądać, czy powłoka nie została naruszona mechanicznie. Taka usługa kosztuje jednak 4-krotnie więcej niż podstawowe zabezpieczenie, dlatego nie każdy kierowca zdecyduje się na ten krok.

PULS BRANŻY 16 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2021 MONROE® PRODUKUJE ROCZNIE PONAD 100 MILIONÓW AMORTYZATORÓW Każdego roku miliony nowych samochodów osobowych, dostawczych, autobusów i innego sprzętu są fabrycznie wyposażone w najnowsze rozwiązania Monroe w zakresie oryginalnego wyposażenia i najnowocześniejszych technologii elektronicznego zawieszenia z portfolio Monroe Intelligent Suspension i Öhlins® Racing. Wiodący światowi producenci samochodów wybierają Monroe, aby zapewnić doskonałe właściwości jezdne i prowadzenie w swoich najnowszych modelach, co sprawia, że marka ma silny rodowód OE. Marka Monroe, założona w 1916 r., zawsze kierowała się innowacyjnością i dbałością o wysoką jakość. W 1929 r. firma Monroe opracowała amortyzator o dwustronnym działaniu. Z kolei w 1932 r. marka zrewolucjonizowała branżę, tworząc pierwszy udany amortyzator bezpośredniego działania, będący prekursorem praktycznie każdej obecnie stosowanej konstrukcji - dzięki temu od 1933 r. Monroe jest zaufanym doTylko Monroe może być marką, która produkuje ponad 100 milionów amortyzatorów dla odbiorców OEM oraz dla rynku wtórnego. Monroe jest również preferowanym wyborem OE w co piątym nowym pojeździe osobowym..Kontich, Belgia - Marka Monroe, część firmy DRiVTM Incorporated należącej do Tenneco Inc. (NYSE: TEN), wiodącego światowego dostawcy części zamiennych oraz OE, jest jednym z najbardziej zaufanych dostawców w zakresie rozwiązań technicznych zawieszenia dla praktycznie wszystkich pojazdów we wszystkich segmentach. stawcą dla światowego przemysłu motoryzacyjnego i rynku wtórnego. Obecnie jeden na pięć nowych samochodów osobowych jest fabrycznie wyposażony w technologię Monroe. Ponadto amortyzatory Monroe i inne produkty poprawiające właściwości jezdne są preferowanym wyborem szerokiej, globalnej sieci dystrybutorów części zamiennych i warsztatów naprawczych, którzy pomagają w utrzymaniu i przywracaniu bezpieczeństwa, niezawodności i wydajności. Aby upewnić się, że specjaliści z rynku posprzedażowego mają doświadczenie w diagnozowaniu i naprawianiu najnowszych układów jezdnych, DRiV i Monroe oferują wszechstronne, łatwo dostępne wsparcie techniczne i szkolenia w ramach nagradzanego programu Garage Gurus. W 2019 r. Monroe wyprodukowało ponad 100 milionów amortyzatorów dla rynku oryginalnego wyposażenia (OE) i części zamiennych. To ponad 8,5 miliona amortyzatorów miesięcz-

PULS BRANŻY 17 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2021 nie i 2 miliony amortyzatorów tygodniowo. Dla niektórych dostawców wyprodukowanie 8,5 miliona amortyzatorów może oznaczać dobry rok. Dla Monroe jest to średnia miesięczna produkcja skierowana do globalnych producentów pojazdów i rynku wtórnego. Szacuje się, że każdego dnia na całym świecie przejeżdża się ok. 800 milionów* kilometrów na amortyzatorach Monroe należących zarówno do segmentu OE, jak i do rynku wtórnego. Światowi producenci pojazdów wymagają najlepszych rozwiązań dla najnowszych modeli i dlatego tak wielu klientów wybiera Monroe. Od ponad 100 lat Monroe nieustannie dokonuje rewolucji w zakresie prowadzenia i właściwości jezdnych dla globalnych producentów pojazdów, specjalistów od napraw i użytkowników. Firma obecnie robi to ponownie, dzięki rozwiązaniu Monroe Intelligent Suspension RideSense™. Zawieszenia pojazdów stają się coraz bardziej wyrafinowane z każdym rokiem modelowym. Jedną z wiodących tendencji jest stosowanie wysoce zaawansowanych zawieszeń elektronicznych, które nieustannie wykrywają zmiany w warunkach jazdy i reagują na nie. Aby wesprzeć klientów, których pojazdy są wyposażone w jedno z tych adaptacyjnych zawieszeń, firma oferuje innowacyjne amortyzatory Monroe Intelligent Suspension RideSense™ dla rynku wtórnego. Te jednostki »plug-and -play» są identyczne z amortyzatorami elektronicznymi zainstalowanymi jako oryginalne wyposażenie w wielu popularnych modelach pojazdów, więc użytkownicy po naprawie mogą liczyć na właściwości jezdne i prowadzenie zbliżone do nowego pojazdu. Oprócz kompletnych rozwiązań dla układów zawieszenia i amortyzatorów, DRiV jest pionierem w dziedzinie wydajnych materiałów eksploatacyjnych, ograniczających czynnik NVH (hałas, wibracje i uciążliwość działania) oraz rozwiązań hamulcowych, zaprojektowanych w celu zapewnienia doskonałych wrażeń z jazdy. Ta szeroka wiedza specjalistyczna pomaga inżynierom DRiV szybko reagować na pojawiające się wymagania nowej generacji pojazdów elektrycznych, spalinowych i autonomicznych. Dla każdego modelu pojazdu Monroe projektuje rozwiązania tak, aby zapewnić doskonałe właściwości jezdne i prowadzenie. Inżynierowie oryginalnego wyposażenia Monroe spełniają te wymagania, konstruując innowacyjne, wysokiej jakości amortyzatory, odpowiednie dla danego modelu. To samo podejście firmy można zaobserwować na rynku posprzedażowym, gdzie każdy amortyzator jest zaprojektowany i dostrojony tak, aby zapewnić właściwości OE. Od ponad wieku ta filozofia sprawia, że Monroe jest wiodącym wyborem wśród producentów pojazdów, mechaników, a przede wszystkim kierowców na całym świecie. Wszystko to jest częścią wspólnej ekscytującej podróży, która zaczyna się od Monroe. Więcej informacji o rozwiązaniach Monroe można znaleźć na stronię internetowej: www.aftermarket.monroe.com

PULS BRANŻY 18 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2021 MOTO-PROFIL I PROFIAUTO PODSUMOWUJĄ 2020 ROK Utrzymanie dostaw Wraz z wybuchem pandemii koronawirusa, na rynku pojawiły się naturalne obawy o utrzymanie ciągłości łańcuchów dostaw. Dzięki dynamicznym działaniom, szybko okazało się, że początkowe wątpliwości są bezpodstawne. Dostawy Moto-Profil i ProfiAuto przebiegały bez zakłóceń, utrzymany został zarówno ich czas, jak i liczba tras. Do samego procesu błyskawicznie wprowadzono niezbędne zmiany, w trosce o zdrowie i bezpieczeństwo klientów oraz przedstawicieli firmy. Niemal 1,7 miliona klientów w warsztatach, wprowadzenie na rynek własnej marki części samochodowych i rozwój nowoczesnych narzędzi online. To jedne z najważniejszych wydarzeń dla spółki Moto -Profil i marki ProfiAuto w ostatnich 12 miesiącach. – Rok 2020 był czasem pełnym wyzwań. Podsumowanie strategicznych aktywności pokazuje, jak dużo udało nam się osiągnąć. Pomimo trudności, branże aftermarket i warsztatowa poradziły sobie doskonale. Patrzymy w przyszłość z optymizmem – mówią przedstawiciele marki. – Przeszliśmy w bezkontaktowy tryb realizacji dostaw. Partnerzy zamawiali potrzebne części za pomocą katalogu online lub telefonicznie, a kierowcy dostarczali je w wyznaczone miejsca. Nasi handlowcy bardzo szybko wdrożyli pracę zdalną. Później stopniowo wróciliśmy do wizyt handlowych w standardowej formie, z zachowaniem wymogów sanitarnych. Maseczka, dystans i dezynfekcja dołączyły do „narzędzi” każdego handlowca Moto-Profil – podsumowuje Leszek Żurek, prezes Moto-Profil.

PULS BRANŻY 19 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2021 Nowe narzędzia i aktywności online Dzięki silnej strukturze, można było dynamicznie reagować na zmienną rzeczywistość i szukać rozwiązań, które sprawdzą się w czasie pandemii. W wielu przypadkach firma zbierała owoce stałej pracy nad unowocześnianiem oprogramowania i infrastruktury informatycznej. Sztandarowym projektem w 2020 roku okazała się aplikacja ProfiAuto z modułem płatności online ProfiAuto Pay, która w połączeniu z promocją „door to door” pozwoliła klientom na bezkontaktową naprawę samochodu. To pierwsze tego typu rozwiązanie na rynku. Aplikacja spotkała się z uznaniem kierowców i zainteresowaniem mediów. Rozwinięty został także projekt online „Wirtualny warsztat” – łączący prezentację modelowego warsztatu z podnoszeniem kompetencji mechaników przez Internet. – Jako sieć zrobiliśmy wszystko, aby przedstawiciele partnerskich hurtowni i sklepów oraz warsztatowcy otrzymali nowe narzędzia, pozwalające im nadal bez przeszkód naprawiać samochody i rozwijać się, bo to podstawa. Do tych rozwiązań zaliczamy m.in. aplikację, projekt „Wirtualny warsztat”, ale także rozwój oprogramowania katalogowego czy webinaria i szkolenia online. Niektóre zmiany musiały przyspieszyć, ale jesteśmy przekonani, że nowoczesne narzędzia pozostaną z nami na zawsze – komentuje Łukasz Kopiec, członek zarządu i dyrektor marketingu Moto-Profil. Rozwój sieci Mimo pandemii, do sieci sklepów i hurtowni ProfiAuto dołączyli kolejni partnerzy, a stali – otworzyli nowe

PULS BRANŻY 20 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2021 punkty i filie. Z zachowaniem podobnej dynamiki, jak w 2019 roku, rozwijała się także sieć warsztatów niezależnych ProfiAuto Serwis. Zapytani o tendencje, jej koordynatorzy wskazują m.in. coraz lepszy standard i wyposażenie warsztatów składających aplikację do sieci oraz szybkie wdrożenie w wielu warsztatach usług „door to door”, dotychczas zarezerwowanych głównie dla klientów marek premium. – Obecnie ProfiAuto Serwis w Polsce tworzy ponad 1600 serwisów. W 2020 roku dołączyło do nas 382 przedsiębiorców – wśród nich tacy, którzy przenieśli się do nas z innej sieci. Szacujemy, że z usług ProfiAuto Serwisów skorzystało w tym roku niemal 1,7 mln klientów. Najprężniej sieć rozwija się na Dolnym Śląsku, Wielkopolsce oraz na Śląsku – podsumowuje Mariusz Maksym, koordynator sieci ProfiAuto Serwis. Marka własna Mimo zawirowań na rynku spowodowanych przez COVID-19, ProfiAuto wprowadziło z sukcesem na rynek własną markę części samochodowych – ProfiPower. Oferta obejmuje aktualnie m.in. akumulatory, filtry i elementy układu hamulcowego. W ramach jej promocji przeprowadzono także cykl ogólnopolskich szkoleń ProfiPower Tour. – Wystartowaliśmy pod hasłem „ProfiPower. Siła jakości”. Niedługo później otrzymaliśmy prestiżowy certyfikat „Dobra Marka 2020 – jakość, zaufanie, renoma”, dołączając do największych marek Polsce, wyróżnionych na podstawie badań konsumenckich. Dzięki pozytywnemu przyjęciu na rynku, kontynuujemy pracę nad kolejnymi kategoriami produktów, które chcemy wdrażać w 2021 roku – mówi Adam Kapek, wiceprezes Moto-Profil.

PULS BRANŻY 21 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2021 Podstawą są relacje PrzedstawicieleMoto-Profil i ProfiAuto podkreślają, że pandemia przypomniała także o znaczeniu zagadnień „miękkich”. Komunikacja, wsparcie, współpraca – wszystkie te wartości sprawdziły się w praktyce i pokazały, że stoją za nimi przede wszystkim ludzie. Podstawą okazało się zaangażowanie Partnerów – właścicieli sklepów, hurtowni i warsztatów, którzy na co dzień koncentrowali się na się utrzymaniu swojej pozycji na rynku. Ze strony sieci otrzymali oni wsparcie zespołów handlowych, koordynatorów, szkoleniowców i marketingowców. Komunikacja obejmowała w tym czasie nie tylko kwestie związane z codziennym działaniem, ale również m.in. porady dotyczące funkcjonowania w ramach aktualnej sytuacji epidemicznej, obostrzeń itp. Doskwierał brak bezpośredniego kontaktu, ale relacje podtrzymywane były dzięki aktywnościom online, m.in. webinarom czy szkoleniom. Niektóre z wieloletnich projektów udało się przeprowadzić offline, choć w zmodyfikowanej formie – m.in. cykl szkoleń „Akademia Zarządzania ProfiAuto” czy ProfiAuto Racing Cup. – Rok 2020 był bez wątpienia inny niż dotychczasowe. Jako sieć hurtowni, sklepów i serwisów samochodowych kończymy go pełni siły i optymizmu. Sprawdziliśmy się w niełatwych sytuacjach, pokazaliśmy siłę komunikacji i wsparcia, radząc sobie w nowych okolicznościach. Priorytetem dla nas było, jest i będzie wspieranie naszych partnerów i ich klientów – podsumowuje Michał Tochowicz, wiceprezes Moto-Profil.

22 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2021 WYMIANA ZAŁĄCZANEJ POMPY CHŁODZIWA CP623 000P Od 2012 roku wyszczególnione silniki były fabrycznie wyposażane w przełączalne pompy chłodziwa. W celu jeszcze szybszego rozgrzania silnika podczas rozruchu na zimno nad wirujący wirnik łopatkowy pompy wysuwa się przesłona, która zapobiega cyrkulacji chłodziwa. W przypadku nieprawidłowego działania mechanizmu przesłona nie wraca do pozycji wyjściowej. W takim przypadku nie dochodzi do cyrkulacji chłodziwa nawet po osiągnięciu temperatury roboczej. Może to prowadzić do przegrzania silnika. W przypadku silników 1.6 TDI i 2.0 TDI serii EA 288 podczas wymiany pompy chłodziwa istnieje możliwość zamontowania różnych typów pompy. Lepsza ochrona przed przegrzaniem To potencjalne źródło usterek można wyeliminować, wymieniając pompę regulowaną na pompę nieregulowaną bez wysuwanej przesłony. Zapewni to niezawodne działanie układu chłodzenia. Podczas wymiany pompy należy przełożyć element sterujący starej pompy chłodziwa do nowej pompy, a pompę ponownie podłączyć do układu sterowania silnika. WARSZTAT Regulowana pompa chłodziwa z zaciętą przesłoną (brak cyrkulacji)

23 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2021 WARSZTAT WAŻNE! Pomp chłodziwa nie wolno obracać na sucho – pierścienie ślizgowe i uszczelki mogą ulec uszkodzeniu. Po zakończeniu pracy przy obiegu chłodzenia system należy starannie odpowietrzyć, aby zapobiec nieprawidłowemu działaniu i kumulowaniu powietrza. Wolno stosować wyłącznie chłodziwo zatwierdzone przez producenta. W celu uniknięcia uszkodzeń spowodowanych montażem na sucho należy zawsze wymieniać uszczelki i zwilżać je przed montażem czystym chłodziwem. Element sterujący regulowanej pompy należy wymontować i zamontować w nowej pompie Nowa, nieregulowana pompa chłodziwa z zamontowanym elementem sterującym

24 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2021 ZAWSZE SPRAWNY AKUMULATOR Z OSRAM BATTERYCARE Rozładowany akumulator często przytrafia się w złym momencie, gdy się spieszymy. Są jednak sposoby na błyskawiczne poradzenie sobie z tym kłopotem. Najszybciej można wyjść z opresji przy użyciu boostera (jump startera), który pozwoli uruchomić silnik. By takie sytuacje się nie powtarzały, warto zaopatrzyć się w inteligentny prostownik, który nie Rozładowany akumulator to kłopot, z którym można łatwo sobie poradzić pod warunkiem, że kierowca jest do tego przygotowany. Dzięki nowoczesnym, kompaktowym urządzeniom jesteśmy w stanie uruchomić samochód błyskawicznie w każdych warunkach. Takie produkty można znaleźć od niedawna w ofercie firmy OSRAM. tylko naładuje akumulator, lecz także utrzyma w dobrej kondycji podczas dłuższego postoju auta. Booster, inaczej zwany jump starterem, to bezprzewodowe urządzenie, które pozwoli na szybkie uruchomienie samochodu z wyładowanym akumulatorem, bez konieczności użycia kabli i innego auta do pomocy. Dzisiejsze boostery to kompaktoNOWOŚCI

25 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2021 NOWOŚCI we „rozruszniki”, które bez problemu zmieszczą się w schowku czy kieszeni w drzwiach. Portfolio tych urządzeń marki OSRAM – BatteryStart – to rodzina czterech modeli pozwalających na rozruch silników benzynowych o pojemności od 3 l do 8 l oraz silników wysokoprężnych o pojemności do 4 l. Dzięki tak dużej ofercie można odpowiednio dobrać produkt do własnych potrzeb, w gamie jest także booster dla profesjonalistów. To, na co warto zwrócić uwagę w ofercie dostępnych starterów to także szereg innych, przydatnych funkcji. Urządzenia wyposażono w gniazda USB, dzięki czemu mogą pełnić rolę powerbanku i ładować np. telefony komórkowe, aparaty, tablety itp. Część modeli ma także wbudowaną latarkę, co znacznie ułatwia podłączanie boostera w ciemnych miejscach czy po zmroku. Wszystkie boostery są bezpieczne w użytkowaniu, producent zastosował zabezpieczenie przed odwrotnym podłączeniem biegunów, zwarciem i skokami napięcia. OSRAM BatteryStart Pro 700 to profesjonalny booster z baterią litowożelazowo-fosforanową o pojemności 78,6 Wh, przeznaczony zwłaszcza dla profesjonalistów. Urządzenie w kilka chwil pozwoli uruchomić silniki benzynowe o pojemności do 8 l oraz

26 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2021 NOWOŚCI wysokoprężne do 6 l. Zastosowanie litowej baterii to z kolei aż o 75% niższa masa w porównaniu z boosterami kwasowo-ołowiowymi o takich samych parametrach. Pro 700 waży nieco ponad 4,5 kg, dzięki czemu może być z łatwością eksploatowany w wielu miejscach. Cechą zasługującą na szczególne wyróżnienie jest możliwość doładowania tego star-

27 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2021 NOWOŚCI tera przy pomocy uruchomionego właśnie pojazdu. Wystarczy zostawić urządzenie podłączone na zaledwie 60 sekund do akumulatora, by booster naładował się ponownie do stanu wyjściowego. A jak ustrzec akumulator przed całkowitym rozładowaniem, zwłaszcza teraz gdy zbliża się kolejna faza mrozów? Najlepiej zaopatrzyć się w inteligentny prostownik. Czemu „inteligentny”? Bo poza zwykłym ładowaniem posiada funkcję podtrzymania przez nieograniczony czas i zapobiega przeładowaniu akumulatora, a wszystko odbywa się samoczynnie bez konieczności kontroli. Rodzina takich prostowników OSRAM BatteryCharge składa się z trzech urządzeń. Można nimi ładować akumulatory 12 V o pojemności nawet do 170 Ah, a także te o napięciu 24 V do 70 Ah. Jako nieliczne na rynku, prostowniki OSRAM ładują wszystkie typy akumulatorów, włączając litowo-jonowe. Urządzenia mają czytelny wskaźnik naładowania z podświetleniem, a wszystkie funkcje można obsługiwać jednym przyciskiem. Również te produkty zostały zabezpieczone przed uszkodzeniem instalacji elektrycznej samochodu i skutkami odwrotnego podłączenia biegunów.

28 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2021 NOWOŚCI WIĘCEJ ŚWIEC I CEWEK ZAPŁONOWYCH DENSO Z kolei dwie nowe cewki zapłonowemają 15 dodatkowych zastosowań i zastępują 2 numery części OE. Nowe numery katalogowe pokrywają ponad 1 mln pojazdów marki Toyota: Nowe świece mają 96 zastosowań i zastępują 11 numerów części OE. Wprowadzone do oferty świece mają zastosowanie m.in. w pojazdach marek Fiat, Mazda, Nissan i Toyota. Szczegóły dotyczące zastosowań znajdują się w poniższej tabeli: DENSO rozszerzyło ofertę dla rynku wtórego o 4 świece i 2 cewki zapłonowe.

29 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2021 NOWOŚCI Program świec i cewek zapłonowych DENSO DENSO wyznacza standardy technologii świec zapłonowych od 1959 roku. Wszystkie typoszeregi świec zapłonowych firma opracowuje i produkuje we własnych fabrykach, które posiadają certyfikaty QS 9000 oraz ISO 9000. Program obejmuje standardowe świece niklowe, platynowe (Double Platinum), Twin Tip (TT), irydowe (Iridium Power 0,4mm, Iridium Long Life, Iridium Tough 0,4mm), świece Super Ignition Plug (SIP) oraz Iridium Racing 0,4mm. Wiele z nich wykorzystuje opatentowane rozwiązania DENSO. Firma oferuje również szeroki wybór świec zapłonowych do motocykli, łodzi i innych urządzeń z małymi silnikami, m.in. świece niklowe oraz Iridium Power. Cewki zapłonowe DENSO przeznaczone na rynek wtórny wykorzystują te same, zaawansowane technologie, które są stosowane do produkcji części OE. Program obejmuje jednobiegunowe cewki zapłonowe (COP) zapewniające podwójną iskrę w systemie bezrozdzielaczowym, blokowe cewki zapłonowe, cewki zapłonowe w instalacjach z rozdzielaczem oraz cewki cylindryczne (prętowe). Każda z nich została zaprojektowana przez DENSO w taki sposób, by zapewnić optymalne działanie, oszczędność energii i łatwy montaż. Więcej informacji na temat świec i cewek zapłonowych DENSO można znaleźć na stronie www.denso-am.pl i w katalogu TecDoc.

30 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2021 NOWOŚCI MEYLE‑PD ZAPEWNIA CZYSTE POWIETRZE WE WNĘTRZU POJAZDU Świadomość w zakresie zdrowia i zanieczyszczenia środowiska rośnie również w przypadku jazdy samochodem. Kierowcy i pasażerowie chcą być chronieni przed niebezpiecznymi gazami i cząstkami – oprócz smogu, spalin, sadzy, ozonu i pyłów w szczególności także przed drobnym pyłem i tlenkami azotu (NOx). Ważną rolę odgrywa tutaj filtr kabinowy w pojeździe. Zapobiega on zanieczyszczeniu • Wysokiej jakości materiał filtracyjny ze specjalnie impregnowanym węglem aktywnym chroni przed NOx i drobnym pyłem. • Trwała redukcja: następuje trwałe związanie NOx bez możliwości ponownego uwolnienia. • MEYLE oferuje 38 nowych modeli referencyjnych filtra kabinowego MEYLE-PD Ochrona przed NOx i drobnym pyłem: nowy filtr kabinowy powietrza kabiny kierowcy i zapewnia czystsze i świeższe powietrze w pojeździe. Nowy filtr kabinowy MEYLE-PD firmy MEYLE z Hamburga jest odpowiednim rozwiązaniem: wysokiej jakości materiały filtracyjne są wzbogacone specjalnie zaimpregnowanym węglem aktywnym, dzięki czemu mają wysoką zdolność adsorpcji NOx. Ponadto zapewniają bardzo wysoką skuteczność filtrowania, jak również do-

31 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2021 NOWOŚCI skonałe oddzielanie drobnego pyłu. Dzięki temu filtr nadaje się zwłaszcza do dużych miast o wysokim natężeniu ruchu i wysokiej zawartości drobnego pyłu, zapewniając doskonały przepływ powietrza przy niewielkim spadku ciśnienia. Cechy szczególne nowego filtra kabinowegoMEYLE-PD i nowość na rynku: inaczej niż w przypadku tradycyjnych filtrów kabinowych z węglem aktywnym, przefiltrowany NOx jest wiązany chemicznie jako sól w materiale filtracyjnym bez możliwości ponownego uwolnienia, nawet podczas utylizacji. Dzięki temu nowy filtr kabinowy trwale redukuje NOx w środowisku, a także bezpośrednio w kabinie kierowcy. MEYLE jest jak dotychczas jedynym producentem na rynku części zamiennych, który oferuje filtr o takiej właściwości. MEYLE oferuje 38 nowych modeli referencyjnych filtra kabinowego MEYLE-PD. Przegląd warstw nowego filtra kabinowego MEYLE-PD: 1. Włóknina wierzchnia zatrzymuje większe cząstki pyłu. 2. Materiał do filtracji cząstek zapewnia doskonałe zatrzymywanie drobnego pyłu. 3. Dwie impregnowane warstwy węgla aktywnego wiążą chemicznie NOx. 4. Włóknina nośna jest podstawą dla warstwy węgla aktywnego i materiału do filtracji cząstek. Nowe filtry kabinowe MEYLE-PD rozszerzają asortyment zawierający prawie 400 filtrów kabinowych MEYLE, a także zwiększają linię produktów MEYLE-PD. PD oznacza Performance Design i po sukcesie elementów hamulcowych MEYLE-PD obejmuje obecnie również inne części zamienne o wysokich parametrach i dużej wydajności. Wymiana filtra dwa razy w roku Wcelu uzyskania optymalnej skuteczności filtracji MEYLE zaleca wymianę filtra kabinowego co 15 000 kilometrów, a najlepiej dwa razy w roku. Dobrą okazją jest wymiana opon wiosną i jesienią. Z czasem w filtrze osadzają się drobne cząstki pyłu, sadza, pyłki kwiatów, a także owady i wskutek tego spada jego skuteczność. Oprócz filtrów kabinowych firma MEYLE oferuje również bogaty asortyment wydajnych filtrów oleju, powietrza i paliwa do wszystkich powszechnie sprzedawanych modeli pojazdów. Kategoria MEYLE Filtry Oferując ponad 1400 rozwiązań w zakresie filtrów, które w niczym nie ustępują oryginałom, produkty MEYLE są wysokiej jakości rozszerzeniem asortymentu dla klientów rynku wtórnego. Najwyższa obietnica jakości MEYLE dotyczy kategorii filtrów: wszystkie cztery podkategorie produktów: filtry oleju, powietrza, paliwa i filtry kabinowe są wysoko oceniane podczas konsekwentnie prowadzonych audytów dostawców i testów wykonywanych w naszym własnym laboratorium jakości MEYLE w Hamburgu. Dzięki konkurencyjnym wskaźnikom pokrycia na rynkach europejskich, a także w obrębie flot pojazdów poza Europą kategoria filtrów MEYLE jest pierwszym wyborem dla obszernego portfolio produktów.

32 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2021 NOWOŚCI NAJNOWSZY CADILLAC CT4-V/CT5-V BLACKWING WYPOSAŻONY W HAMULCE BREMBO Brembo, światowy lider i uznany innowator w dziedzinie technologii układów hamulcowych, został wyJako pierwszy model w historii, Cadillac CT5-V Blackwing posiada opcję karbonowo-ceramicznych hamulców Brembo brany na dostawcę części do dwóch Cadillaków, CT4-V Blackwing i CT5-V Blackwing, planowanych na 2022 rok.

33 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2021 NOWOŚCI Nowe, wyczynowe modele sedanów będą wykorzystywać lekką technologię Brembo na wszystkich czterech kołach. Wysokowydajny układ hamulcowy z żeliwnymi tarczami będzie standardowym wyposażeniem obydwu pojazdów, a najbardziej zaawansowany, karbonowo-ceramiczny układ Brembo będzie dostępny w specjalnym modelu CT5-V Blackwing o mocy 668 koni mechanicznych, co będzie pierwszą tego typu opcją w Cadillaku. „Jesteśmy dumni z faktu, że zostaliśmy pierwszymi w historii dostawcami karbonowo-ceramicznego zestawu hamulcowego do Cadillaka”, powiedział Dan Sandberg, prezydent i CEO Brembo North America. „To czwarta generacja układów hamulcowych do sedanów z serii V i kolejny przełomowy moment w 15-letniej historii naszej współpracy z firmą Cadillac”. „Karbonowo-ceramiczny zestaw hamulcowy Brembo do CT5-V Blackwing pozwoli zmniejszyć jego wagę o 28,8 kg, co wpłynie na jeszcze większą dynamikę tego super auta. Nowy, oryginalny kolor Tech Bronze zacisków Brembo, widocznych przez prześwitujące felgi, podkreśla wysokie osiągi, a także wyrafinowany wygląd CT5-V Blackwing. Zdecydowaliśmy się nawet wygrawerować na karbonowej tarczy logo serii V”.

34 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2021 NOWOŚCI MILLERS OILS XF PREMIUM Niezależny, brytyjski producent środków, Millers Oils wprowadza nową gamę olejów silnikowych z oficjalnymi aprobatami OEM: XF Premium. Została ona stworzona z myślą o zastosowaniu w najnowszych silnikach, i spełnia najnowsze specyfikacje.

35 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2021 NOWOŚCI Gama XF Premium to zarówno poprawione formulacje dobrze znanych olejów Millers Oils XF Longlife, jak i kilka zupełnych nowości. Wszystkie oleje XF Premium wykorzystują DFT (Dynamic Fluid Technology) - wyjątkowa, unikalna technologia smarowania stworzona i wyprodukowana przez Millers Oils. Opracowana przez nasz zespół chemików, technologia DFT wykorzystuje najnowsze i najlepsze technologie dodatków, które działają synergistycznie, aby zapewnić lepszą ochronę i maksymalną wydajność silnika. DFT zapewnia korzyści zwłaszcza w fazie rozruchu, gdy silnik jest najbardziej podatny na uszkodzenie i zużycie. Współczesne warunki jazdy pogłębiają tę podatność, a technologia Stop Start i jazda na krótkich dystansach, skutkują skróceniem żywotności silnika. DFT przeciwdziała temu, wykorzystując chemię powierzchniową molekuł do utworzenia dynamicznej warstwy ochronnej na wszystkich

36 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2021 NOWOŚCI powierzchniach komponentów i zabezpieczając silnik. Dyrektor techniczny Millers Oils – AndyOgley,wyjaśnia:„DFT zapewnia korzyści zwłaszcza w fazie rozruchu, gdy silnik jest najbardziej podatny na uszkodzenie i zużycie. Współczesne warunki jazdy pogłębiają tę podatność, a technologia Stop Start i jazda na krótkich dystnasach, skutkują skróceniem żywotności silnika. DFT przeciwdziała temu, wykorzystując chemię powierzchniową molekuł do utworzenia dynamicznej warstwy ochronnej na wszystkich powierzchniach komponentów i zabezpieczając silnik.” W gamie znajdują się m.in.: olej o najniższej lepkości do tej pory oferowanej przez Millers Oils: 0w16, nowy olej C5 0w20 do najnowszych Volvo, BMW, Mercedesów i silników japońskich, 0w30 do nowoczesnych modeli VW, i wiele, wiele innych. Poszczególne oleje mają aprobaty m.in.: BMW, Mercedes-Benz, VW, Jaguar Land Rover, Ford, Opel Vauxhall, Porsche. Dodatkowo, zmianom uległy nazwy produktów oraz etykiety. Zamiast dotychczasowego XF Longlife, teraz oleje noszą nazwę XF Premium. Etykiety są teraz znacznie bardziej jednolite względem siebie, czytelne i przejrzyste. Marcin Majcher z firmy DIFF, oficjalnego importera Millers Oils do Polski, powiedział: „Nowa gama

37 e-AUTO SERVICE MANAGER 02 - 2021 NOWOŚCI XF Premium to dokładnie to, czego oczekiwali nasi klienci. Zachowuje wszelkie cechy poprzedniej, a więc przede wszystkim najwyższą jakość produktów, a dodatkowo teraz, gama jest znacznie bardziej przejrzysta ze względu na nowe nazwy, oferuje najnowsze formulacje, i legitymuje się wieloma oficjalnymi aprobatami OEM. Nowościami, oprócz oleju 0w16, są także nowe normy i specyfikacje, np: VW 504 00 / 507 00 dla oleju o lepkości 0w30. Produkty wykorzystują także technologię Dynamic Fluid Technology. Bardziej czytelne i nowoczesne są także etykiety, z wyraźnie widocznymi normami, i dużym logo Millers Oils. To na pewno zdecydowany krok naprzód.”

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=