PULS BRANŻY 23 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2021 forma współpracy powołana przez PSPA i Słowackie Stowarzyszenie Pojazdów Elektrycznych (SEVA), której celem jest rozwój bezemisyjnego transportu drogowego w Europie Środkowo-Wschodniej. Głos płynący z tego regionu jest nad wyraz ważny, mimo że kraje do niego należące charakteryzują się mniejszym PKB na mieszkańca, opóźnionymi reformami sektora transportowego, wysokim nasyceniem rynku pojazdami z drugiej ręki. Ponadto są często pomijane lub niewłaściwie charakteryzowane w dyskusjach na poziomie europejskim dotyczących e-mobilności. –Pomimo tego, Środkowo-Wschodnia Europa (CEE) znacznie odbiega od poziomu zaawansowania rynku zeroemisyjnych pojazdów od Zachodniej Europy, dyskusja dotycząca niwelowania dwóch prędkości rozwijania sektora zeroemisyjnego na Starym Kontynencie musi odbywać się z jej udziałem. Naszym celem jest zwiększanie liczby pojazdów elektrycznych na drogach państw regionu oraz rozwój infrastruktury ułatwiający zeroemisyjny i bezpieczny przepływ ludzi i towarów w Europie. Nie mogło zabraknąć naszego podpisu pod deklaracją COP26 – mówi Aleksander Rajch z CEE Green Transport Initiative. W ślad za PSPA i CEE GTI również Global EV Drivers Alliance (GEVA), reprezentująca 44 kluby i organizacje zrzeszające użytkowników aut elektrycznych w 28 państwach na świecie, wyraziła swoją aprobatę dla pomysłu, podpisując się pod deklaracją. GEVA została założona przez kluby użytkowników EV reprezentujące m.in. Stany Zjednoczone, Norwegię, Wielką Brytanię, Francję, Niderlandy, Szkocję, Kanadę i Polskę, a dokładniej przez EV Klub Polska. GEVA w ramach COP26 złożyła również deklarację wzywającą liderów państw do zobowiązania się, że 100% sprzedawanych nowych pojazdów osobowych i dostawczych do 2030 r. będzie pojazdami typu plug-in, a do 2035 r. pojazdami elektrycznymi – zeroemisyjnymi. EV klub Polska aktywnie wspierał zbieranie podpisów pod dokumentem. Dzięki staraniom klubu, podpis pod deklaracją złożyło 100 polskich kierowców samochodów elektrycznych. – Proces dekarbonizacji transportu jest kluczowy w walce o lepsze jutro, dlatego dołożyliśmy starań, by pod naszą petycją znalazło się jak najwięcej nazwisk z całego świata. W ramach Global EV Drivers Alliance wsparliśmy również deklarację o zakazie sprzedaży nowych samochodów osobowych i dostawczych do 2035 r., którą uważam za jedną z ważniejszych decyzji w skali globalnej. Teraz jest czas na realizację postulatów, by jak najszybciej móc przejść na zeroemisyjny transport – komentuje Łukasz Lewandowski, koordynator EV Klub Polska.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=