ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r - ZADŁUŻENIE BRANŻY MOTO - ELEKTRYCZNE POMPYWODY - W KAŻDYMWARSZTACIE PRZYDA SIĘ SPAWARKA e-AUTOSERVICE Nr 12/2021
PULS BRANŻY 4 LAMPA OSTRZEGAWCZA HELLA SOS 360° 8 KLIMEK I MIKICIUK W CIĘŻARÓWCE 10 PIĘĆ NAJWAŻNIEJSZYCH ZALET OPON ZIMOWYCH 14 ZADŁUŻENIE BRANŻY MOTO NIE ZAMIERZA HAMOWAĆ 18 ELEKTRYCZNE POMPY WODY OD NISSENS 22 ELEKTROMOBILNOŚĆ 24 JESIENNE PORADY TEXTAR WARSZTAT 28 TRWAŁE POŁĄCZENIE 32 DOKRĘCAJ Z WYCZUCIEM NOWOŚCI 36 PRZEGLĄD NOWOŚCI W NUMERZE Wydawca E-Business Press Sp. z o. o. Al.Jerozolimskie 81/7.10 02-001 Warszawa biuro@e-businesspress.pl www.autoservicemanager.pl REKLAMA Paweł Mularski pawel.mularski@e-businesspress.pl PRENUMERATA biuro@e-businesspress.pl REDAKCJA Paweł Bronisz pawel.bronisz@e-businesspress.pl PRZYGOTOWANIE Sławomir Pasznik Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść materiałów reklamowych. Wydawca zastrzega sobie prawo do skrótów nadesłanych materiałów. Wszystkie prawa zastrzeżone. Przedruk w całości i części wyłącznie za zgodą Wydawcy. ISSN1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r - ZADŁUŻENIE BRANŻY MOTO - ELEKTRYCZNE POMPYWODY - W KAŻDYMWARSZTACIE PRZYDA SIĘ SPAWARKA e-AUTOSERVICE Nr12/2021
PULS BRANŻY 4 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2021 LAMPA OSTRZEGAWCZA HELLA SOS 360° W przypadku awarii na drodze najwyższym priorytetem jest zabezpieczeniemiejsca zdarzenia. W tymcelu w wielu krajach wymagane jest stosowanie trójkąta ostrzegawczego. Jednak, dopóki trójkąt ostrzegawczy nie zostanie ustawiony, pojazd pozostaje niezabezpieczony - stano- • Łatwa w montażu lampa ostrzegawcza z aktywacją magnetyczną • Uniwersalne zastosowanie: jako latarka, lampa robocza, lampa ostrzegawcza Kompaktowa lampa bezpieczeństwa do uniwersalnego zastosowania wi zagrożenie dla wszystkich użytkowników dróg, którego nie należy lekceważyć, zwłaszcza w ciemności. Aby zwiększyć bezpieczeństwo w ruchu drogowym, firma HELLA, specjalista od oświetlenia i elektroniki, wprowadza na rynek nową kompaktową lampę ostrze-
PULS BRANŻY 5 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2021 gawczą LED SOS 360°. Kierowcy samochodów mogą umieścić tę lampę na dachu pojazdu, korzystając z magnetycznego mocowania, aby ją bezpiecznie zamocować. W ten sposób miejsce wypadku jest błyskawicznie zabezpieczone. HELLA SOS 360° z racji swoich małych wymiarów zmieści się w każdym schowku, dzięki czemu jest zawsze pod ręką. Gdy lampa ostrzegawcza dotknie metalowej powierzchni to zostanie automatycznie aktywowana magnetycznie. Można ją również włączyć ręcznie. Wysokowydajne diody LED umożliwiają generowanie
PULS BRANŻY 6 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2021 wszechstronnego sygnału ostrzegawczego, który jestwidoczny z odległości nawet 1 kilometra. Dzięki temu inni użytkownicy dróg mogą zostać we właściwym czasie ostrzeżeni. Co więcej, kierowcy samochodów mogą używać jej również do ustawienia jasnego, białego światła ciągłego, które służy jako latarka lub światło robocze. Jest to bardzo praktyczne, jeśli praca musi być wykonywana w komorze silnika. W takim przypadku lampę można przymocować do otwartej maski za pomocą jej magnetycznego mocowania. Lampa ostrzegawcza posiada atest CE i działa na standardową baterię 9 V, która nie jest dołączona do produktu. Odporna na uderzenia kopuła świetlna z poliwęglanu jest odporna na temperatury w zakresie od -20°C do +60°C. Natężenie światła Min. 25 cd 40 cd - 80 cd Częstotliwość migania 0,8 – 2Hz Pobór mocy 9 x 1 W (żółte), 18 x 0,5 W (białe) Źródło zasilania Bateria 9 V 6LR61 550 mAh bn (nie jest w zestawie) Funkcje oświetleniowe Światło ostrzegawcze (żółte); światło robocze (białe) Źródło światła 9 x LED (żółte), 18 x LED (białe) Materiał Srebrna obudowa i przezroczysty klosz (poliwęglan odporny na uderzenia) Masa 125 g Zakres temperatur -20 do +60°C Stopień ochrony IP 54 Homologacja CE Mocowanie Aktywacja magnetyczna Zastosowanie Samochody, motocykle (tylko w warunkach stacjonarnych) Specyfikacja techniczna
PULS BRANŻY 8 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2021 KLIMEK I MIKICIUK W CIĘŻARÓWCE Pretekstem do nakręcenia nowych odcinków była chęć zwrócenia szerszej uwagi na gamę Rubia. Rubia jest obecna praktycznie na całym świecie i od lat zajmuje ugruntowaną pozycję w najcięższym sektorze – ciężarówek, autobusów, maszyn i urządzeń zmechanizowanych. Głównym „bohaterem” nowych odcinków jest olej Rubia Tir 8900 FE 10W-30, który należy do grupy tzw. paliwooszczędnych olejów silnikowych. Zapewnia zmniejszenie oporów tarcia w silnikach wysokoprężnych w takim stopniu, że przekłada się ono na obniżenie zaW sieci pojawiły się dwa nowe odcinki lubianej serii Team TotalEnergies. Tym razem Adam Klimek oraz Patryk Mikiciuk wsiadają do ciężarówki. Z kabiny „trucka” wszystko wygląda inaczej. Inne są także poruszane tematy. Nasi bohaterowie skupili się na olejach i środkach smarnych Rubia, które nie tylko spełniają wymagania cyklów obsługi Long Life, ale także przyczyniają się do redukcji zużycia paliwa nawet o 1 l/100 km! potrzebowania na olej napędowy. Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że oszczędności w zużyciu paliwa w wyniku zastosowania paliwooszczędnego oleju Rubia mogą być niewielkie, ale w przypadku transportu ciężkiego działa efekt skali. Przy spalaniu na poziomie 25-45 l/100 km i rocznych przebiegach rzędu 100-150 tys. km lub nawet więcej, właśnie takie „znikome” wartości kumulują się tworząc zaskakująco duży efekt końcowy, mnożony dodatkowo przez liczbę pojazdów eksploatowanych we flocie.
PULS BRANŻY 9 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2021 Jak to możliwe? Olejowym kluczem do paliwooszczędności jest zastosowanie najnowocześniejszych dodatków przeciwzużyciowych i modyfikatorów tarcia w oleju o obniżonej lepkości. Wówczas redukuje się tarcie, a jednocześnie zostaje zachowana pełna ochrona wszystkich wrażliwych elementówsilnika. Niezwykleważne jest to, że takie dodatki są aktywowane w miejscach, gdzie występują wysokie naciski, np. na krzywkach wałka rozrządu czy na styku pierścieni tłokowych i tulei cylindrowej w dolnym i górnym martwym położeniu tłoka. Efekt 20 lat doświadczeń Najnowsze oleje paliwooszczędne pozwalają na ograniczenie zużycia paliwa na poziomie 1,3%. To efekt badań laboratoriów TotalEnergies, które pierwsze oleje paliwooszczędne zaprezentowały już ponad 20 lat temu. Potwierdzeniem skuteczności tej technologii są aprobaty wielu producentów pojazdów ciężarowych i ich własne testy, np. na silnikach firmy Mercedes: OM 611, OM 646 i OM 501 LA. W przypadku homologacji MB-Approval 228.51. wyniki badań dowiodły, że właściwości przeciwzużyciowe oleju Rubia Tir 8900 FE 10W-30 znacznie przekraczają normy, a zużycie elementów jest dużo niższe od wymaganych. Nie tylko oleje silnikowe Co więcej, zastosowanie środków smarnych Rubia do skrzyń biegów i mostów pozwoli na uzyskanie dodatkowych oszczędności. TotalEnergies rekomenduje oleje przekładniowe z gamy FE (Fuel Eco), takie jak Gear 9FE 75W-80 (do skrzyni) oraz olej przekładniowy Dual 9 FE 75 W-90 (do mostów). Nawet litr na 100 km! W przypadku zastosowania kompletu środków smarnych Rubia od TotalEnergies (olej silnikowy, olej przekładniowy i olej do mostu) możliwe jest uzyskanie łącznie nawet 3% oszczędności w zużyciu paliwa, co w szczególnym przypadku może dać ok. litr paliwa na 100 km, czyli 1500 litrów rocznie (przy założeniu przebiegu rocznego 150 000 km).
PULS BRANŻY 10 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2021 PIĘĆ NAJWAŻNIEJSZYCH ZALET OPON ZIMOWYCH Większa elastyczność to większa przyczepność Opony zimowe są wykonane z bardziej miękkich mieszanek niż produkty letnie, przez co są bardziej elastyczne, a więc większa ich część zachowuje kontakt z nawierzchnią. Natomiast w przypadku opon letnich niższe temperatury zimą powodują twardnienie bieżników, co zmniejsza Opony zimowe zostały zoptymalizowane pod kątem jazdy w chłodniejszych warunkach pogodowych. Jednym z elementów wyróżniających te produkty jest bieżnik, którego priorytetem jest przyczepność. Ale właściwie dlaczego warto zmienić opony na zimowe, gdy temperatura spada? Goodyear przedstawia pięć najważniejszych zalet opon zimowych, dzięki którym będzie można wykorzystać potencjał samochodu również w zimowym sezonie. ich przyczepność na drodze. Tworząc technologię Winter Grip inżynierowie Goodyear zastosowali nową mieszankę, która zapewnia większą elastyczność gumy w niskich temperaturach, co przekłada się na lepszą przyczepność na śniegu i lodzie. Specjalne lamele dla lepszej trakcji Głębsze, bardziej widoczne i zróżnicowane lamele bieżnika (cienkie
PULS BRANŻY 11 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2021 szczeliny wycięte w poprzek bieżnika opony) pomagają chwytać śnieg. Śnieg zamarza w lamelach, tworząc coś w rodzaju pazura lub raka, co pomaga uzyskać przyczepność. Dodatkowo bardzo miękka mieszanka bieżnika poprawia trakcję na lodzie. Dzięki temu nawet samochód z napędem na 2 koła lepiej trzyma się drogi i może prowadzić się bezpieczniej niż ten z napędem na 4 koła na standardowych oponach letnich. Zwiększona odporność na aquaplaning Specjalne rowki hydrodynamiczne w oponach zimowych Goodyear UltraGrip 9+ i UltraGrip Performan-
PULS BRANŻY 12 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2021 ce+ szybko odprowadzają wodę z powierzchni opony. Zmniejsza to ryzyko aquaplaningu – zjawiska polegającego na utracie przyczepności z powodu gromadzenia się warstwy wody między oponą a nawierzchnią - i poprawia trakcję na drogach, na przykład pokrytych warstwą topniejącego śniegu. Skrócona droga hamowania Specjalne mieszanki, takie jak w Goodyear Snow Protect Technology, zostały opracowane z myślą o skróceniu drogi hamowania na ośnieżonych drogach. Inne przełomowe rozwiązania, takie jak Traction Protect Technology zastosowane na przykład w nowej oponie UltraGrip Performance+, obejmują zaawansowaną żywicę, która zwiększa możliwości odkształcania. Pozwala to na lepsze i łatwiejsze przekształcenie sił hamowania w przyczepność i skrócenie drogi hamowania na mokrej i suchej nawierzchni nawet o 1,5 metra – w porównaniu z najbliższym konkurentem w teście magazynu Auto Bild . Większa trwałość i efektywność kosztowa Opony zimowe są nie tylko bezpieczniejsze, ale i bardziej trwałe w porównaniu do tych standardowych. Wysoka elastyczność bieżnika zapewnia lepszą odporność na zużycie, co z kolei zwiększa trwałość i przebieg. Ponieważ opony zimowe montuje się tylko w chłodniejszych miesiącach - zazwyczaj od listopada do marca - wydłużają one również okres eksploatacji zwykłych opon letnich. Nie zapomnij zmienić opon na letnie, gdy temperatury zaczną ponownie rosnąć.
PULS BRANŻY 13 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2021 Laurent Colantonio, regionalny dyrektor Goodyear ds. technicznych w pionie opon osobowych w regionie EMEA, mówi: „Rozwiązania technologiczne oraz wyjątkowe właściwości opon zimowych z rodziny Goodyear UltraGrip zapewniają stałe, lepsze osiągi i pozwalają na pewniejszą jazdę w zimowych warunkach.” Auto Bild Sportscars (GER) - Wydanie 11, listopad 2019 - Rozmiar opon: 255/35 R 19 - Goodyear UltraGrip Performance+, Vredestein Wintrac Pro, Uniroyal MS plus 77, Continental WinterContact TS 860 S, Hankook Winter i*cept evo2, Michelin Pilot Alpin PA4, Kumho WinterCraft WP71, Toyo Snowprox S954, Nexen Winguard Sport 2, Nokian WR A4, Nankang SV-2 Winter Activa NK Snow. Na mokrej nawierzchni pojazd testowy wyposażony w opony Goodyeara potrzebował zaledwie 45,7 metra, aby zatrzymać się z prędkości 100 km/h, czyli o 1,5 metra mniej niż jego najbliższy konkurent. Na śniegu droga hamowania na oponach UltraGrip Performance+ wynosiła 27,6 metra, czyli o 0,4 metra krócej niż u najbliższego konkurenta.
PULS BRANŻY 14 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2021 ZADŁUŻENIE BRANŻY MOTO NIE ZAMIERZA HAMOWAĆ Motoryzacja, podobnie jak inne gałęzie gospodarki, nie ustrzegła się problemów wywołanych przez epidemię koronawirusa. Od marca ubiegłego roku zadłużenie przedsiębiorstw z tego sektora wzrosło o 70,1 mln zł, a liczba dłużników zwiększyła W bazie danych Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej jest ponad 12,5 tys. przedsiębiorstw motoryzacyjnych zadłużonych na 446,5 mln zł. Są wśród nich zarówno producenci pojazdów, części i akcesoriów motoryzacyjnych, dystrybutorzy, jak również warsztaty. Od początku pandemii ich zadłużenie wzrosło o 18% i w najbliższych miesiącach nie zamierza wyhamować. się o 101 firm. Rozpędzony kryzys uderza w warsztaty, producentów i sprzedawców. Ich długi przekraczają już 446 mln zł, a wszystko wskazuje na to, że trudna sytuacja branży moto utrzyma się jeszcze przez co najmniej kilka miesięcy.
PULS BRANŻY 15 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2021 Niepewna przyszłość motoryzacji Brak komponentów, zakłócenia w łańcuchach dostaw, niedostępność, a przy tym również wysokie ceny surowców i stali okazały się dużym wyzwaniem dla branży. Większość producentów pojazdów i komponentów, zwłaszcza w ostatnim czasie, musiała częściowo lub całkowicie ograniczyć produkcję. Spadki w sprzedaży odnotował też sektor handlu i usług motoryzacyjnych. W magazynach wielu hurtowni brakuje części i podzespołów do naprawy samochodów. Konsekwencją tego są problemy finansowe firm, które w sektorze handlu częściami widać było od dawna. – Do tej pory producenci pojazdów, przyczep, motocykli oraz części byli względnie najsilniejszą grupą podmiotów w branży motoryzacyjnej. Ich zadłużenie stanowi zaledwie 5 proc. łącznego zadłużenia w tym sektorze. Inaczej w
PULS BRANŻY 16 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2021 przypadku sprzedawców i serwisantów, których zadłużenie wynosi 95 proc. Dłuższe przestoje w produkcji mogą mieć jednak katastrofalne skutki zarówno dla samych wytwórców, jak i dla pozostałych podmiotów działających w branży motoryzacyjnej. Jeśli ich problemy z płynnością finansową pogłębią się, to prędzej czy później ta sytuacja znajdzie swoje odzwierciedlenie również w naszej bazie danych – informuje Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów BIG SA. Zdecydowana większość, czyli 60 proc. zobowiązań motoryzacyjnych, to długi dystrybutorów części oraz pojazdów (265,1 mln zł), a 35 proc. całego zadłużenia należy do warsztatów (155,8 mln zł). Jako że te dwie gałęzie motoryzacji są mocno uzależnione od producentów, może to w najbliższym czasie rzutować negatywnie na ich sytuację finansową. Potwierdzają to również wyniki badania „Przemysł, handel i usługi w motoryzacji” przeprowadzonego w lipcu 2021 r. przez MotoFocus.pl na zlecenie SDCM i Santander Bank Polska. 96,5% dystrybutorów części motoryzacyjnych biorących udział w badaniu wskazało, że w pandemii występują problemy (lub istotne problemy) w dostawach lub dostępności części u producentów. Kto czeka na pieniądze? Najwięcej zadłużonych warsztatów, producentów i dystrybutorów znajduje się w województwach: mazowieckim (92,9 mln zł), śląskim (69,1 mln zł) oraz wielkopolskim (49,4 mln zł). Na drugim biegunie, czyli z najmniejszym zadłużeniem, są firmy z woj. opolskiego, podlaskiego i lubuskiego. W tych regionach łączne długi przedsiębiorstw motoryzacyjnych nie przekraczają 10 mln zł. Średnie zadłużenie jednej firmy motoryzacyjnej wynosi 35 510 zł, ale rekordzista – hurtownia motoryzacyjna ze Śląska, zalega swoim wierzycielom na blisko 4,8 mln zł. Najwięcej, bo 212 mln zł, stanowią zaległości wobec instytucji finansowych i ubezpieczeniowych, 133,7 mln zł mają do odzyskania fundusze sekurytyzacyjne i firmy windykacyjne, a 35,4 mln zł pragną odzyskać wierzyciele z branży handlowej. Mikrofirmy z problemami W najtrudniejszej sytuacji są przedstawiciele najmniejszych firm, którzy stanowią 95% wszystkich dłużników motoryzacyjnych. Ponad 10 tys. jednoosobowych działalności gospodarczych ma na koncie w sumie 328,6 mln zł zaległych zobowiązań finansowych. To właśnie w takich przedsiębiorstwach bardzo często lawinę problemów finansowych wywołuje już jedna niezapłacona faktura. Z danych firmy faktoringowej NFG wynika, że w 2021 r. mikroprzedsiębiorstwa motoryzacyjne dość chętnie sięgały po faktoring, mając świadomość, że w ten sposób ochronią swą działalność. – Zdecydowana większość tych przedsiębiorstw, bo 61 proc., to małe warsztaty. Tylko w tym roku sfinansowaliśmy ich faktury na łączną kwotę 4,4 mln zł, choć zakładam, że z każdym miesiącem
PULS BRANŻY 17 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2021 ta wartość będzie rosła. Nie tylko z uwagi na coraz większą potrzebę ochrony płynności finansowej, ale też ze względów rozwojowych czy inwestycyjnych. Przykładowo, część warsztatów już niebawem będzie musiała zainwestować w dodatkowe szkolenia, bo obecnie blisko 66 proc. z nich nie jest przygotowana na naprawę pojazdów hybrydowych czy elektrycznych. Tymczasem, zgodnie z polityką klimatyczną Unii Europejskiej, to właśnie pojazdy nisko- i zeroemisyjne zaczną wypierać popularne w Polsce silniki spalinowe. Aby utrzymać działalność i spełnić nowe wymogi, małe serwisy będą musiały się przekwalifikować, a co za tym idzie, pozyskać środki na finansowanie tego typu inwestycji – mówi Dariusz Szkaradek, prezes Zarządu firmy faktoringowej NFG. Średnia wartość faktury przekazanej przez firmy motoryzacyjne do finansowania w ramach eFaktoringu to 6649 zł, zaś średni przyznany limit to 29 tys. zł. Taka kwota, zdaniem NFG, może być przeznaczona na szkolenia personelu w zakresie napraw pojazdów hybrydowych lub elektrycznych lub też na inne bieżące rachunki, opłaty i podatki, zakup materiałów do firmy czy choćby wynagrodzenia dla załogi. Dodatkowo, w przypadku opóźnień z płatnościami ze strony kontrahentów faktoring może być dobrym sposobem na dyscyplinowanie opieszałych płatników. Tym bardziej, że branża motoryzacyjna ma również swoich dłużników. – Według naszych danych, kontrahenci są jej winni 61,3 mln zł. W tym najwięcej, bo 22,5 mln zł zalegają firmy handlowe, 16,5 mln zł transportowe, a 5 mln zł przemysłowe – wymienia prezes Zarządu KRD Adam Łącki.
18 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2021 ELEKTRYCZNE POMPY WODY OD NISSENS Elektryczna pompa wody, na ogół ma zastosowanie w pojazdach jako dodatkowa pompa wspomagająca układ chłodzenia silnika. Wraz z tak zwanym downsizingiem silników, czyli zastąpieniem jednostki o dużej pojemności, mniejszą, bardziej wysiloną, pojawiła się potrzeba zapewnienia jeszcze lepszego chłodzenia silnika. Odpowiedzią na to zapotrzebowanie jest elektryczna pompa wody, którą można zamontować praktycznie w dowolnym miejscu w komorze silnika. Przede wszystkim elektryczna pompa może być steroNissens Automotive rozszerzył ofertę części do układu chłodzenia o elektryczne pompy wody. Dodanie nowej linii produktowej do i tak już bardzo szerokiej oferty Nissens jest realizacją strategii zapewnienia mechanikowi kompleksowej oferty części do napraw układów chłodzenia. wana niezależnie od prędkości obrotowej silnika. Działanie pompy wody ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego chłodzenia silnika i jego osprzętu, a tym samym bezpiecznej pracy. Do produkcji pompy wody Nissens wykorzystywane są wysokiej jakości materiały, które gwarantują trwałość pompy. Pompy Nissens zaprojektowane i produkowane są z dbałością o detale oraz testowane są wg surowych wytycznych OE. Wysokiej jakości konstrukcja z unikalnymi funkcjami dodatkowymi, takimi jak PULS BRANŻY
PULS BRANŻY 19 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2021 Precyzyjnezłącza Wszystkiezłączazaprojektowano tak, aby funkcjonowały i były szczelnew sposóbporównywalnydozłączyOE. Kompleksowo przetestowane Wszystkiepompywody Nissens sąwszechstronnie przetestowanepodkątem wymiarowym, pasowań orazdziałania. WydajnośćporównywalnazOE Jednymz testówpomp jest test porównawczyprzepływówOE, coma zapewnićoptymalnącharakterystykępracy. Materiały porównywalnezOE iwysokatrwałość Wszystkiemateriały są noweoraznajwyższej jakości. Pompy są wszechstronnie przetestowane. Bezszczotkowe silniki Płynnapraca,wyższa sprawnośćoraz minimalizacja szumów. Lepsze zabezpieczenie przed przegrzaniem Wszystkiepompy sąwyposażone wzabezpieczenie przeciwprzegrzaniu,w przypadkublokowania. POJAZDY: OSOBOWE DOSTAWCZE Doskonała instalacja Załączonezestawy montażowezawierają izolatorydrgań i wspornikimontażowe, którezapewniają bezproblemowy montażpomp.
PULS BRANŻY 20 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2021 zabezpieczenie przed przegrzaniem i ochrona przed korozją, zapewniają niezawodność produktu, a tym samym układu chłodzenia. Niesprawna pompa wody ma niekorzystny wpływ na wydajność układu chłodzenia pojazdu, co powoduje nadmierne obciążenie cieplne silnika. Warto zwrócić uwagę, że trwałość pompy wody szybko ulegnie skróceniu, w przypadku stosowania niewłaściwego płynu chłodzącego, jego nieregularnej wymiany lub braku wymiany. Zanieczyszczony płyn chłodzący może spowodować uszkodzenie pompy wody, co ostatecznie może doprowadzić do przegrzania silnika. Montując elektryczną pompę wody należy pamiętać, że robocizna poświęcona na wymianę stanowi na ogół największy udział w koszcie naprawy, dlatego pompy Nissens produkowane są w standardzie „Nissens First Fit” co oznacza, że w opakowaniu dołączane są niezbędne wsporniki montażowe i izolatory drgań (jeśli mają zastosowanie do danego pojazdu), dzięki czemu montaż jest szybki i bezproblemowy. Oferta początkowa elektrycznych pomp wody Nissens obejmuje 35 referencji, które pokrywają około 140 numerów OE, mających zastosowanie w najpopularniejszych modelach samochodów osobowych i dostawczych. Więcej informacji na stronach: www.nissens.com lub www.showroom.nissens.com
Niezawodne chłodzenie silnika Na długi czas i przebieg POMPY WODNENISSENS WYDAJNOŚĆ ZGODNA Z ORYGINAŁEM OE NIEZAWODNE CHŁODZENIE SILNIKA OCHRONA PRZED PRZEGRZANIEM I WIBRACJAMI Zapewniają właściwe i niezawodne chłodzenie silnika na długi czas i przebieg Funkcja pompy wody jest kluczowa dla właściwego chłodzenia silnika i jego bezpiecznego działania. Elektryczne pompy wody Nissens produkowane są z najwyższej jakości materiałów zapewniając ich odpowiednią ochronę przed przegrzewaniem i zapewniając tym samym doskonałą wytrzymałość, a więc długą żywotność, pomimo pracy w ciężkich warunkach. Pompy Nissens są dokładnie testowane pod kątem właściwej wydajności, spasowania oraz kompatybilności z pojazdem zapewniając ich niezawodne działanie w pojeździe. Dowiedz się więcej na stronach nissens.com/waterpump KOMPLETNE, FABRYCZNIE NOWE POMPY WODY. W ZESTAWIE Z UCHWYTEM MONTAŻOWYM I IZOLATOREM DRGAŃ ŁATWA INSTALACJA, UCHWYTY MONTAŻOWE W ZESTAWIE DŁUGA ŻYWOTNOŚĆ 2 LATAGWARANCJI Nowość produktowa
PULS BRANŻY 22 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2021 Elektromobilność POLSKIE ORGANIZACJE BRANŻOWE PODPISAŁY DEKLARACJĘ COP26 Na 26. Konferencji Narodów Zjednoczonych w Sprawie Zmian Klimatu w Glasgow (COP26) podpisana została deklaracja, zobowiązująca do wspólnego dążenia do rejestracji wyłącznie zeroemisyjnych samochodów osobowych i dostawczych na rynku nowych pojazdów. Jej sygnatariuszami są 33 państwa, 39 miast i regionów z całego świata, a także kilkadziesiąt firm z branży motoryzacyjnej oraz największych operatorów flot, instytucji finansowych i innych podmiotów. W tym gronie znalazła się także Polska oraz trzy organizacje, rozwijające rynek elektromobilności w Polsce. Poparcie dla odejścia od konwencjonalnych wersji napędowych na rzecz nowych, zeroemisyjnych wersji pojazdów ekologicznych odmian, w okresie najbliższych 14 lat, wyraziło m.in. Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych PSPA (Polish Alternative Fuels Association – PSPA). To największa organizacja branżowa kreująca rynek elektromobilności, Od 2035 r. w krajach rozwiniętych i od 2040 r. w rozwijających się kupimy tylko samochody w pełni elektryczne – tak wynika z deklaracji, którą podpisano na Konferencji Narodów Zjednoczonych w Sprawie Zmian Klimatu w Glasgow. Sygnaturę pod dokumentem, oprócz Polski, złożyły także trzy krajowe organizacje – Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA), Central and Eastern Europe Green Transport Initiative (CEE GTI) oraz EV klub Polska. która od lat przekonuje, że zrównoważenie transportu jest jednym z najważniejszych wyzwań z punktu widzenia ochrony klimatu i zatrzymania procesu globalnego ocieplenia. –Podpisana przez polski rząd deklaracja o zakazie sprzedaży nowych pojazdów osobowych i dostawczych o napędzie spalinowym do 2035 r. stanowi pierwsze takie zobowiązanie w historii. Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych od lat argumentuje, że ten kierunek działań jest jedynym i pragmatycznym krokiem, jeśli zależy nam na zdrowiu publicznym i kondycji środowiska naturalnego. Te cele możemy osiągnąć przechodząc na zrównoważony transport – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA, Wiceprezydent AVERE. PSPA to nie jedyna organizacja, która podpisała się pod tym symbolicznym dokumentem. Na liście sygnatariuszy jest również Central and Eastern Europe Green Transport Initiative (CEE GTI). To plat-
PULS BRANŻY 23 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2021 forma współpracy powołana przez PSPA i Słowackie Stowarzyszenie Pojazdów Elektrycznych (SEVA), której celem jest rozwój bezemisyjnego transportu drogowego w Europie Środkowo-Wschodniej. Głos płynący z tego regionu jest nad wyraz ważny, mimo że kraje do niego należące charakteryzują się mniejszym PKB na mieszkańca, opóźnionymi reformami sektora transportowego, wysokim nasyceniem rynku pojazdami z drugiej ręki. Ponadto są często pomijane lub niewłaściwie charakteryzowane w dyskusjach na poziomie europejskim dotyczących e-mobilności. –Pomimo tego, Środkowo-Wschodnia Europa (CEE) znacznie odbiega od poziomu zaawansowania rynku zeroemisyjnych pojazdów od Zachodniej Europy, dyskusja dotycząca niwelowania dwóch prędkości rozwijania sektora zeroemisyjnego na Starym Kontynencie musi odbywać się z jej udziałem. Naszym celem jest zwiększanie liczby pojazdów elektrycznych na drogach państw regionu oraz rozwój infrastruktury ułatwiający zeroemisyjny i bezpieczny przepływ ludzi i towarów w Europie. Nie mogło zabraknąć naszego podpisu pod deklaracją COP26 – mówi Aleksander Rajch z CEE Green Transport Initiative. W ślad za PSPA i CEE GTI również Global EV Drivers Alliance (GEVA), reprezentująca 44 kluby i organizacje zrzeszające użytkowników aut elektrycznych w 28 państwach na świecie, wyraziła swoją aprobatę dla pomysłu, podpisując się pod deklaracją. GEVA została założona przez kluby użytkowników EV reprezentujące m.in. Stany Zjednoczone, Norwegię, Wielką Brytanię, Francję, Niderlandy, Szkocję, Kanadę i Polskę, a dokładniej przez EV Klub Polska. GEVA w ramach COP26 złożyła również deklarację wzywającą liderów państw do zobowiązania się, że 100% sprzedawanych nowych pojazdów osobowych i dostawczych do 2030 r. będzie pojazdami typu plug-in, a do 2035 r. pojazdami elektrycznymi – zeroemisyjnymi. EV klub Polska aktywnie wspierał zbieranie podpisów pod dokumentem. Dzięki staraniom klubu, podpis pod deklaracją złożyło 100 polskich kierowców samochodów elektrycznych. – Proces dekarbonizacji transportu jest kluczowy w walce o lepsze jutro, dlatego dołożyliśmy starań, by pod naszą petycją znalazło się jak najwięcej nazwisk z całego świata. W ramach Global EV Drivers Alliance wsparliśmy również deklarację o zakazie sprzedaży nowych samochodów osobowych i dostawczych do 2035 r., którą uważam za jedną z ważniejszych decyzji w skali globalnej. Teraz jest czas na realizację postulatów, by jak najszybciej móc przejść na zeroemisyjny transport – komentuje Łukasz Lewandowski, koordynator EV Klub Polska.
PULS BRANŻY 24 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2021 JESIENNE PORADY TEXTAR DOTYCZĄCE KONTROLI UKŁADU HAMULCOWEGO W okresie jesiennym i zimowym często mamy do czynienia ze zmiennymi warunkami atmosferycznymi. Padający deszcz lub śnieg, przymrozki, mokre liście, błoto czy lód na nawierzchni będą miały wpływ na wydłużenie drogi hamowania samochodu. Podobnie jak opony zimowe wykonane z odpowiedniej mieszanki i z właściwym bieżnikiem, sprawne hamulce pomogą uniknąć wpadnięcia w poślizg i kolizji. Dlatego zdjęcie kół z samochodu powinno się traktować jako okazję do skontrolowania elementów układu hamulcowego Podstawowe oględziny układu są bardzo prostą czynnością i doświadczonemu mechanikowi zajmą kilka chwil. Wystarczy zweryfikować wygląd elementów układu hamulcowego, sprawdzić grubość i stan tarcz hamulcowych oraz stopień zużycia klocków hamulcowych. W nowoczesnych samochodach są czujniki informujące o potrzebie wymiany tego elementu, ale nawet w takich autach dobrze od czasu do czasu zerknąć na klocki i zweryfikować działanie elektroniki. Wraz z nadciągającym ochłodzeniem zbliża się okres wymiany opon i kół na zimowe. To świetny moment, by przyjrzeć się również hamulcom. Pozwoli to w porę wymienić zużyte klocki lub tarcze hamulcowe oraz wychwycić inne oznaki nadchodzącej awarii, a w efekcie uniknąć poważniejszych kłopotów i wydatków. Systematyczna kontrola układu hamulcowego przekłada się także na bezpieczeństwo jazdy. - Sprawdzając odsłonięte elementy układu zwróćmy uwagę nie tylko na grubość klocków i tarcz hamulcowych, ale też ich wygląd. Zbadajmy, czy nie są popękane, porysowane, nie mają odbarwień świadczących o przegrzaniu lub nie są zbyt mocno skorodowane, co może wystąpić po dłuższym postoju samochodu. To również może świadczyć o potrzebie wymiany. Uszkodzone w ten sposób klocki i tarcze tracą swoje właściwości, działają mniej skutecznie i auto potrzebuje więcej czasu na zatrzymanie się. Kontrola powinna obejmować również ocenę płynności działania zacisku, w tym prowadnic, a także stanu elementów gumowych, takich jak osłony prowadnic czy tłoczka. Poprawne funkcjonowanie układu hamulcowego zawsze jest ważne, ale podczas tej pory roku staje się szczególnie istotne. Za chwilę zrobi się ślisko, przez co droga hamowania będzie miała jeszcze większe znaczenie – mówi Wojciech Sokołowski, trener techniczny TMD Friction, właściciela marki Textar.
PULS BRANŻY 25 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2021 Przy okazji zdjętych kół warto sprawdzić stan innych elementów, które również narażone są na oddziaływanie piasku, kamieni, wilgoci, soli drogowej. Są to m.in. pierścienie i czujniki ABS. - Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na przewody hamulcowe. Zarówno te sztywne, jak i elastyczne. Koniecznie należy pamiętać o kontroli płynu hamulcowego. Jeśli nie mamy możliwości skorzystania z testera płynu, dobrze jest przynajmniej sprawdzić, jaki jest jego poziom oraz kiedy był on wymieniany. To ciecz higroskopijna, pochłania wilgoć i również z czasem traci swoje właściwości. Płyn hamulcowy powinno się wymieniać co dwa lata lub po przejechaniu 60 tysięcy km. Trzeba to robić, ponieważ płyn hamulcowy bezpośrednio odpowiada za skuteczność i poprawność działania systemów wspoma-
PULS BRANŻY 26 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2021 gających hamowanie – wyjaśnia Wojciech Sokołowski. Trener techniczny TMD Friction, właściciela marki Textar, przypomina o jeszcze jednej ważnej kwestii dotyczącej bezpieczeństwa. - Jeśli jesteśmy już przy temacie hamulców, to przy okazji wizyty w warsztacie warto sprawdzić, czy w naszym aucie działają światła stop. Informujmy innych uczestników ruchu drogowego o wykonywanych przez nas manewrach. Teraz bardzo szybko robi się ciemno i tylko ze sprawnym oświetleniem możemy poruszać się bezpiecznie. Ponadto, awaria świateł stop to nie tylko stwarzanie zagrożenia na drodze, ale i groźba otrzymania mandatu oraz punktów karnych – Wojciech Sokołowski. Wojciech Sokołowski, trener techniczny TMD Friction, właściciela marki Textar Wszystkie tarcze i klocki hamulcowe Textar do samochodów osobowych można łatwo znaleźć w katalogu online BrakeBook oraz aplikacji mobilnej BrakeBook.
28 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2021 Spawalnictwo TRWAŁE POŁĄCZENIE Spawarki to nie tylko chleb powszechny zakładów blacharskich – w każdym warsztacie przyda się spawarka, która kompaktowe rozmiary łączy z funkcjonalnością i niezawodnością. Tak jak nowoczesne inwertorowe urządzenia PROLINE MMA160, MMA200 i MMA/TIG. MMA – elektryzuje nie tylko na ekranie Symbol MMA (Manual Metal Arc) znamy z telewizji, ale tu jednoznacznie wskazuje na spawarki, którymi łączymy metale za pomocą elektrod otulonych topnikiem. Żeby proces spawania się był prawidłowy, niezbędne jest lokalne nagrzanie spawanych elementów do odpowiednio wysokiej temperatury. Przy spawaniu elektrycznym źródłem tego ciepła jest zajarzony łuk elektryczny, który powstaje między końcem elektrody a spawanymi elementami. Wysoka temperatura towarzysząca spawaniu niestety sprzyja wchodzeniu rozgrzanych metali w reakcje z otaczającą je atmosferą. Ta okoliczność nie wpływa dobrze na jakość powstającej spoiny. Dlatego elektrody w tej metodzie bezwzględnie muszą posiadać odpowiednią otulinę. Kompaktowość miarą nowoczesności Inwertorowe spawarki od swoich transformatorowych poprzedniczek różnią się zasadniczo. Tamte miały duże gabaryty, gdyż wewnątrz musiało się znaleźć miejsce dla transformatorów wysokich mocy o uzwojeniu wtórnym z grubego miedzianego drutu lub nawet płaskownika. Współczesne inwertorowe spawarki są urządzeniami niewielkimi, lekkimi (MMA160 – 4 kg, MMA200 - 5,1 kg, MMA/TIG – 7,1 kg) i łatwymi w obsłudze oraz mobilnymi oraz oszczędnymi energetycznie. Spawarki PROLINE to urządzenia 1-fazowe, chłodzone powietrzem za pomocą wentylatorów. Są sterowane mikroprocesorem w technologii IGBT. Prostownik spawalniczy z inwerterem bez problemu przekształca prąd o napięciu 230 V i częstotliwości 50 Hz, na prąd wysokiej częstotliwości. Funkcje robią robotę Spawanie spawarkami PROLINE MMA160 i MMA200ułatwiają ich dodatkowe funkcje. Np HotStart (gorący start) ułatwia rozpoczęcie procesu spawania. Dzieje się to poprzez chwilowe zwiększenie prądu spawania w momencie zajarzenia łuku. Dzięki temu następuje lepsze rozgrzanie elektrody i spawanego materiału, co WARSZTAT
29 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2021
30 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2021 WARSZTAT powoduje łatwiejsze zajarzenie łuku. Z kolei funkcja ArcForce (regulacja prądu zwarcia) stabilizuje łuk elektryczny. W momentach skracania długości łuku elektrycznego następuje wzrost prądu spawania. Natomiast funkcja Antistick (funkcja przeciwzwarciowa) działa wtedy, gdy elektroda „przyklei” się do spawanego detalu. Spawarka wtedy automatycznie zmniejsza prąd spawania, co umożliwia szybsze oderwanie elektrody. W ten sposób uchwyt elektrody zabezpieczany jest przed przedwczesnym zużyciem. W komplecie ze spawarką dostarczane są przewody spawalnicze o długości 1,8 m z uchwytem na elektrody i 1,2 m z zaciskiem masowym. MMA/TIG Funkcjonalność spawarki PROLINE MMA/TIG200, w porównaniu ze spawarkami MMA160 i MMA200, jest nieco większa. Można ją wykorzystywać w dwóch trybach pracy: do spawania metodą MMA (za pomocą elektrod otulonych) i metodą TIG (spawanie elektrodą nietopliwą w osłonie obojętnego gazu).
31 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2021 WARSZTAT Przy spawaniu metodą MMA możliwe jest spawanie elektrodami o średnicach zakresie 1,6-4,0 mm. Do tego celu są dostarczone przewody MMA z uchwytem na elektrody (1,8 m) i z zaciskiem masowym (1,2 m). W tym urządzeniu mamy możliwość płynnej regulacji prądu do wartości 200 A. Spawarka może pracować w cyklu 60%. Oznacza to, że w przedziale 10 min po 6 min pracy powinna nastąpić 4-minutowa przerwa. W przypadku nieprzestrzegania tego zalecenia możemy doprowadzić urządzenie do przegrzania. Ponieważ wyposażone jest w termiczny wyłącznik, zostanie ono automatycznie wyłączone. Dalsza praca będzie możliwa dopiero po ostudzeniu spawarki. Spawarka PROLINE MMA/TIG200 umożliwia również spawanie metodą TIG PULSE. Dzięki tej metodzie uzyskuje się wysokiej jakości spawy, pozbawione żużla i praktycznie niewymagające dodatkowego czyszczenia. Wykorzystując TIG PULSE, można spajać niemal wszystkie metale. Funkcja ta pozwala na spawanie nawet cienkich elementów, obniżenie energii liniowej łuku, a co za tym idzie zmniejszenie przegrzania lub przepalenia spawanych materiałów. Oczywiście pracując w trybie TIG, należy użyć przewodu prądowo-gazowego TIG (o długości 3 m), dobrać odpowiednią dyszę ceramiczną i tuleję zaciskową oraz elektrodę nietopliwą. Wszystkie wymienione elementy znajdują się w zestawie wyposażenia spawarki. PROFIX
32 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2021 DOKRĘCAJ Z WYCZUCIEM W dzisiejszych czasach trudno sobie wyobrazić pracę w warsztacie samochodowym bez użycia klucza pneumatycznego. Specjaliści z firmy MOOG ostrzegają: o ile przy odkręcaniu połączeń takie narzędzie oddaje nieocenione usługi, o tyle podczas dokręcania należy korzystać z niego z rozwagą, tak aby nie przykładać zbyt dużego momentu do śrub i nakrętek lub w drugą stronę – żeby się nie okazało, że coś zostało przykręcone zbyt słabo Nie ufaj regulacji klucza pneumatycznego Nie wolno polegać na regulacji siły dokręcania klucza pneumatycznego. Jego siła dokręcania zależy oczywiście od ustawienia pokrętła regulaWARSZTAT cyjnego, ale olbrzymi wpływ na nią mają także dwa inne czynniki. Pierwszym jest oczywiście rodzaj klucza pneumatycznego, a drugim - wartość ciśnienia w instalacji pneumatycznej. Możemy założyć w ciemno,
33 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2021 WARSZTAT że solidny, duży klucz pneumatyczny wpięty do szczelnej instalacji z wydajnym kompresorem będzie dokręcał nakrętki znacznie mocniej niż klucz jakiejś budżetowej marki podłączony do taniego kompresora. Pojawia się w tym miejscu dodatkowe zagrożenie – nie tylko można przesadzić z siłą dokręcania, ale także można nie dokręcić śruby lub nakrętki! Nie poprawiaj bezmyślnie Dokręcanie śruby/nakrętki kluczem, a następnie bezmyślne „poprawianie” kluczem dynamometrycznym jest ryzykowne. Jeśli klucz pneumatyczny będzie ustawiony w najlżejszym trybie, a kluczem dynamometrycznym faktycznie dokręcimy nakrętkę/śrubę, wszystko dobrze się skończy. Gorzej jeśli klucz pneumatyczny będzie
34 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2021 WARSZTAT ustawiony w pozycję MAX i dokręci połączenie zbyt mocno. Wówczas klucz dynamometryczny będzie jedynie „przeskakiwał” i w żaden sposób nie zmniejszy momentu dokręcenia do zalecanej wartości. Taki proceder pokutuje podczas dokręcania kół. Niedoświadczony mechanik dokręca je maksymalnie „pneumatyką”, a później tylko upewnia się, że są dokręcone kluczem dynamometrycznym, co jest oczywistym błędem. Pomijając fakt możliwego przeciążenia materiału, zwracamy uwagę, że tak dokręconych kół zazwyczaj nie da się odkręcić w warunkach polowych, jeśli do dyspozycji kierowcy pozostają wyłącznie narzędzia fabryczne. Typowe uszkodzenia wynikające z nadużywania klucza pneumatycznego W wyniku przyłożenia zbyt dużego momentu działania siły, może dojść do nadwyrężenia gwintu. W szczególnym przypadku może się on nawet zerwać w chwili dokręcania, lub podczas następnej naprawy, kiedy nakrętka/śruba zostanie ponownie odkręcona i dokręcona. W niektórych modelach samochodów w taki sposób można nawet uszkodzić śruby mocujące koła! Poważnym problemem są uszkodzenia łożysk – zawsze tam, gdzie dokręca się je z zalecanym momentem, należy zrobić to ręcznie z użyciem klucza dynamometrycznego. Zbyt mocne dokręcenie łożyska kluczem pneumatycznym może trwale uszkodzić łożysko na tyle, że poluzowanie i ponowne dokręcenie kluczem dynamometrycznym już go nie uratuje. Uważaj na sworznie kulowe!O ile w przypadku dokręcania łożysk, obserwuje się coraz większe „wyczucie” mechaników, o tyle w przypadku dokręcania sworzni kulowych wahaczy lub drążków wciąż praktykowane jest dokręcanie z maksymalną siłą kluczempneumatycznym. O ile same połączenia gwintowe są projektowane z dużym zapasem (zwłaszcza
PULS BRANŻY 35 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2021 WA SZTAT w przypadku wahaczy) o tyle wkładki, które wewnątrz wahacza mocują sworznie kulowe mają już określoną wytrzymałość. Przyłożenie zbyt dużego momentu dokręcania może spowodować ich odkształcenie, co bardzo szybko przełoży się na powstanie ewentualnych luzów. Kluczem pneumatycznym łatwo także uszkodzić gumowe osłony sworzni, co osłabi wytrzymałość na korozję. Kiedy należy używać klucza dynamometrycznego?Do dokręcania części układu kierowniczego i zawieszenia należy zawsze używać klucza dynamometrycznego. Klucz dynamometryczny zapewnia większą dokładność przy montażu części MOOG i umożliwia mechanikowi kontrolowanie momentu dokręcania. Użycie klucza dynamometrycznego do dokręcania zalecamy także przy wymianie kół i dokręcaniu śrub/nakrętek. MOOG, Adam Gołąbek, Technical Services, Training and Warranty Manager, Poland, Baltics & Finland: - Używanie klucza pneumatycznego (udarowego) istotnie skraca czas pracy. Jednak pominięcie w całej procedurze ręcznego klucza dynamometrycznego do prawidłowego dokręcania nakrętek lub śrub może spowodować uszkodzenie części instalowanej w samochodzie, ponieważ klucz udarowy ma bardzo dużą moc i łatwo o przesadę.Jeżeli dokręcasz połączenia gwintowe kluczem pneumatycznym pamiętaj o tym, aby ustawić możliwe jak najmniejszy moment siły dokręcania, a ostateczne prawidłowe dokręcenie wykonać kluczem dynamometrycznym.
36 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2021 NOWOŚCI ANTYBAKTERYJNE FILTRY KABINOWE OFERUJĄ NOWY POZIOM OCHRONY Jeśli nauczyliśmy się czegokolwiek dzięki globalnej pandemii, to tego, że powietrze, którym oddychamy może stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia - i to nie tylko w miejscach publicznych, ale także w zamkniętych przestrzeniach, gdzie zużyte powietrze jest stale w obiegu, a zachowanie dystansu społecznego może nie być możliwe. Przykładem tego są nasze samochody. Każdy samochód osobowy może stać się pułapką dla bakterii, zarazków i alergenów, jeśli nie ma odpowiedniego dopływu świeżego, Firma Champion wprowadza na rynek wyjątkową technologię filtracji klasy premium, która neutralizuje ponad 99% zarazków i bakterii, pomaga zapobiegać rozwojowi pleśni, eliminuje przykre zapachy oraz sprzyja zwiększonej wydajności i niezawodności układów klimatyzacji samochodów. przefiltrowanego powietrza. Dobra wiadomość jest taka, że większość nowoczesnych samochodów jest wyposażona w co najmniej jeden filtr kabinowy, który usuwa kurz, pyłki i inne zanieczyszczenia oraz zapobiega rozwojowi pleśni w układzie wentylacji. Epidemia COVID-19 zwróciła uwagę użytkowników nie tylko na znaczenie filtrów kabinowych, ale także na dostępność nowej, najwyższej generacji filtrów zaprojektowanych w celu neutralizacji zarazków i bakterii. – Rozwój pandemii rodzi pytania o to, w jaki sposób możemy chronić się przed wdychaniem skażonego powietrza, zarówno w domu, w miejscu publicznym, jak i w samochodzie - powiedział Alexis Golin, Director Maintenance Products, EMEA, kultowej marki produktów motoryzacyjnych Champion®. – Przed COVID-19 wielu konsumentów nawet nie wiedziało, że ich pojazdy są wyposażone w filtry kabinowe. Obecnie wzrasta świadomość tego, jak odpowiedni typ filtra może pomóc lepiej chronić ich zdrowie. Firma Champion wprowadziła na rynek unikalną technologię filtracji premium, która neutralizuje ponad 99% zarazków i bakterii, pomaga zaKultowa marka Champion® rozszerza swoją ofertę części samochodowych o nową innowacyjną gamę filtrów kabinowych.
37 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2021 NOWOŚCI Rozszerzona gama produktów marki Champion® obejmuje elementy układu hamulcowego i zapłonowego, oświetlenie oraz filtry. pobiegać pleśni, eliminuje przykre zapachy i sprzyja zwiększonej wydajności oraz niezawodności systemu klimatyzacji pojazdu. Nowe filtry kabinowe Champion BacterStop® wykorzystują technologię antybakteryjną, aby zapewnić najbardziej efektywną filtrację, co potwierdzają testy laboratoryjne. Filtry te są obecnie szeroko dostępne u wiodących dostawców części samochodowych i w warsztatach. Prawidłowa wymina filtra Jak każdy filtr paliwa, powietrza lub oleju również filtr kabinowy w końcu ulegnie zatkaniu. Gdy to nastąpi, filtr może zacząć utrudniać przepływ powietrza i wentylację kabiny, potencjalnie prowadząc do rozwoju pleśni, nieprzyjemnych zapachów i zwiększenia obecności bakterii, alergenów i innych zanieczyszczeń. W zależności od tego ile jeździmy, filtr kabinowy może wymagać wymiany raz do roku lub – co bardziej prawdopodobne – co 20 000 do 24 000 kilometrów. Należy sprawdzać filtr przynajmniej raz na sześć miesięcy ze względu na możliwość zagrożenia dla zdrowia. Kilka szybkich wskazówek dotyczących wyboru odpowiedniego filtra: Standardowe filtry kabinowe mogą nie neutralizować wszystkich bakterii i zarazków. W obecnej sytuacji utrzymanie układu oddechowego w optymalnej kondycji zdrowotnej ma kluczowe znaczenie, dlatego należy poważnie rozważyć wyposażenie swojego samochodu w filtry Champion BacterStop. Filtry kabinowe są specyficzne dla każdego pojazdu, dlatego należy upewnić się, że mamy prawidłowy numer filtra dla danego modelu i roku produkcji swojego samochodu. Pomoże to zapewnić łatwą instalację i właściwe dopasowanie. Większość filtrów kabinowych znajduje się za schowkiem, pod deską rozdzielczą lub w komorze silnika wzdłuż grodzi. Więcej informacji można znaleźć w instrukcji obsługi. Podczas sprawdzania i / lub wymiany filtra kabinowego zalecane jest również oczyszczenie wnętrza obudowy filtra. W ramach dalszych środków ostrożności należy rozważyć oczyszczenie środkiem antybakteryjnym wszystkich dostępnych powierzchni kanałów wentylacyjnych za każdym razem, gdy czyścimy wnętrze pojazdu.
38 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2021 NOWOŚCI KATALOG ZESTAWÓW ŁOŻYSK DO PIAST KÓŁ PROKIT NSK UDOSTĘPNIONY DO POBRANIA W FORMACIE PDF Wszystkie firmy obsługujące motoryzacyjny rynek części zamiennych (AAM) mogą obecnie korzystać z nowo opublikowanej edycji katalogu ProKIT firmy NSK dostępnej w formacie PDF. Podobnie jak w przypadku wersji online wydanej w 2020 r. dystrybutorzy, hurtownicy i właściciele warsztatów uzyskają dostęp do pliku PDF obejmującego całą gamę zestawów łożysk do piast kół ProKIT dla niezależnego rynku AAM.
39 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2021 NOWOŚCI O NSK Europe NSK Europe Ltd. jest europejskim oddziałem japońskiej firmy NSK produkującej łożyska z siedzibą w Tokio. Firma została założona w 1916 r. i zatrudnia obecnie około 30.4 tys. osób na całym świecie. Produkty i rozwiązania oferowane przez tego dostawcę dla firm przemysłowych i motoryzacyjnych można znaleźć wszędzie tam, gdzie wykorzystuje się elementy związane z ruchem. Oprócz prawie wszystkich typów łożysk tocznych, portfolio firmy obejmuje zespoły łożyskowe w obudowach, technologię liniową, łożyska piast kół, łożyska przekładni i silnika oraz układy kierownicze. Firma pragnie osiągnąć perfekcję we wszystkich swoich działaniach biznesowych. Jej celem jest bycie liderem w swojej branży pod względem jakości, do czego dąży poprzez ciągły proces doskonalenia, rozwoju optymalnego produktu, optymalizację procesów produkcyjnych i proklienckie nastawienie procesów obsługi. W roku podatkowym 2020, ponad 4,35 tys. pracowników NSK Europe Ltd. wygenerowało sprzedaż przekraczającą 792 mln euro. www.nskeurope.pl Katalog «ProKIT - Zestaw łożysk do piast kół» zawiera szczegółowe informacje o produktach wraz ze zdjęciami i schematami, a także wymiary łożysk piast kół i zakres zastosowania w danym pojeździe. Rozwiązania ProKIT są pogrupowane według referencji OE dla samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych, co ułatwia przeglądanie i wybór odpowiedniego zestawu łożysk piast kół. Opakowania ProKIT zawierają wszystkie elementy potrzebne do montażu danego produktu, w tym pierścienie osadcze, uszczelki i elementy złączne. Na opakowaniu znajdują się kody QR, które dostarczają szczegółowych informacji o produkcie, jego zastosowaniach i identyfikowalności komponentów. Co ważne, pakiety ProKIT dla niezależnego rynku AAM zawierają tylko 100% oryginalne łożyska piast kół, przetestowane i zatwierdzone przez odpowiednich producentów OEM oraz zgodne z ich specyfikacjami. Firma NSK korzysta wyłącznie z zatwierdzonych źródeł dostaw stali, smarów i komponentów uszczelnień, aby zapewnić taką samą wydajność produktów ProKIT pochodzących z różnych własnych fabryk, z których wszystkie posiadają akredytację ISO. Katalog NSK «ProKIT - Zestaw łożysk do piast kół» jest dostępny w języku angielskim, a inne wersje językowe są obecnie w przygotowaniu. Plik PDF można pobrać ze strony www. nskeurope.pl/pl/Automotive-Aftermarket/catalogue-parts.html
40 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2021 NOWOŚCI MONROE® WPROWADZA 5-LETNIĄ GWARANCJĘ NA CAŁĄ GAMĘ AMORTYZATORÓW LV Monroe, uznany producent amortyzatorów, kolumn zawieszenia i innych części o kluczowym znaczeniu dla bezpieczeństwa do samochoNowa gwarancja jest wyrazem wdzięczności dla warsztatów i konsumentów za wybór „Best-in-Class Shocks and Struts from Globally Recognized Brand”. dów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych, wprowadził 5-letnią gwarancję na całą gamę amortyzatorów i kolumn zawieszenia.
41 e-AUTO SERVICE MANAGER 12 - 2021 NOWOŚCI 5-letnia gwarancja, dotychczas dostępna tylko dla amortyzatorów Monroe OESpectrum i Monroe Intelligent Suspension RideSense™, została rozszerzona na produkty Monroe Original, Monroe Adventure i Monroe Van-Magnum. „Mechanicy na całym świecie doceniają najwyższą jakość wykonania i rozwiązania techniczne, które znajdziemy w każdym amortyzatorze czy kolumnie Monroe” – powiedział Frédéric Schilling, Business Line Leader Shocks & Struts EMEA, DRiV, Tenneco. „Nasz nowy program gwarancyjny to śmiała deklaracja dla konsumentów, że jeśli chodzi o bezpieczeństwo jazdy, nie ma lepszego wyboru niż zaufana marka, która stoi za każdym oferowanym produktem.” Warunki nowej, rozszerzonej gwarancji są takie same jak te oferowane do tej pory na amortyzatory Monroe OESpectrum i Monroe Intelligent Suspension RideSense. Jednym z kluczowych wymagań gwarancyjnych jest oczywiście montaż amortyzatorów i kolumn zawieszenia zgodnie z zaleceniami Monroe. Obejmują one zawsze kompleksowe podejście do tematu, montaż obu amortyzatorów i/ lub kolumn na tej samej osi a także wymianę zestawów montażowych i ochronnych (https://eu.monroe. com/pl-pl/products/light-vehicles/ strut-mate.html). Dodatkowe informacje dotyczące gwarancji znajdują się na stronie www.monroe.com “Przeprowadzenie kompletnej naprawy ma kluczowe znaczenie dla prawidłowej pracy i trwałości amortyzatorów” – powiedział Frédéric Schilling. „Wydłużając okres gwarancji na wszystkie produkty zamontowane zgodnie z najlepszymi praktykami warsztatowymi, pomagamy zapewnić klientom uzyskanie pełnych korzyści z produktu i pewność, że jego inwestycja się opłaciła.” Nowe opakowania zapewniają jednolity i atrakcyjny wygląd całej gamy amortyzatorów. Graficznie wyróżniono 5-letnią gwarancję i informację o tym, że produkty Monroe są wybierane nie tylko przez specjalistów zajmujących się naprawami pojazdów, ale także przez wielu producentów. Więcej informacji na temat produktów Monroe znajduje się na www. monroe.com
RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=