PULS BRANŻY 27 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2021 Czy aktywne systemy wsparcia kierowcy ADAS oraz światła LED powinny być badane na SKP tak, jak planuje się to wprowadzić na terenie Unii Europejskiej w 2023 roku? Fakt, że testowanie układów aktywnych jest konieczne i może stanowić klucz do osiągnięcia zamierzonego przez producentów i prawodawców wzrostu bezpieczeństwaw ruchu drogowym raczej nie podlega dyskusji. Jednak ilość wyzwań jakie postawi to przed stacjami kontroli i diagnostami powoduje, że należy się nad tym naprawdę dobrze zastanowić i wprowadzić szereg zmian w obowiązującym prawie. Chodzi o to, aby zabezpieczyć wszystkie zainteresowane strony i nie stworzyć bubla prawnego, który dzień po opublikowaniu będzie wymagał serii poprawek. W odniesieniu do testowania układów ADAS, łatwiejszym tematem wydają się być wszelkie nowe układy świateł. Na chwilę obecną ustawodawca nie przewiduje (nie tylko polski, ale również pozostali w UE) zmian w zakresie badania świateł w trakcie przeglądów technicznych. W efekcie w dalszym ciągu badane będą jedynie rozkład krzywej światło -cienia oraz światłość źródła światła. Oznacza to, że bez przeszkód będzie można w dalszym ciągu wykonywać podstawowe sprawdzenie sprawności świateł przy zastosowaniu dotychczas używanych testerów. Źródło światła, a więc czy to będzie: halogen, żarnik czy LED, nie będzie miało większego znaczenia. Oczywiście mówimy tu tylko o badaniu w rozumieniu przepisów dotyczących SKP. Jeśli chcielibyśmy przetestować faktyczną sprawność systemu świateł np. adaptacyjnych lub matryc LED to ponownie wracamy do konieczności wykorzystywania skomplikowanych (często OEMowych) diagnoskopów.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=