e-Auto Service Manager 11/2021

PULS BRANŻY 26 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2021 przepustowość stacji. Kolejnym problemem jaki pojawi się po wprowadzeniu obowiązku testowania układów ADAS jest dostępność sprzętu umożliwiającego takie czynności. Coraz większa liczba producentów samochodów wprowadza bardzo poważne ograniczenia w dostępie do danych i procedur diagnostycznych. Stawiane są zapory, które pozwalają na połączenie się z ECU tylko autoryzowanym serwisom lub warsztatom, które wykupią odpowiednie narzędzia. Obecnie w kuluarach unijnych toczy się dość zażarta batalia o zagwarantowanie powszechnego i nieograniczonego dostępu do danych i funkcji mających wpływ na bezpieczeństwo. Nawet jeżeli uda się zagwarantować taki dostęp, to nie będzie to oznaczało końca problemu z testowaniem sprawności układów ADAS podczas badań technicznych. Wciąż pozostaną dwie bardzo istotne kwestie. Pierwsza to odpowiedni system szkoleń. Spora część diagnostów nie musiała dotychczas w swojej pracy korzystać z testerów diagnostycznych, co już samo w sobie może stanowić problem. Dodatkowo u większości producentów procedury testowania poszczególnych układów będą inne (nie mówiąc już o kalibracji). Ilość nowej wiedzy i umiejętności, jakie będą musieli przyswoić diagności będzie dość spora. Drugi ze wspomnianych problemów to fakt, że według producentów część funkcjonalności ADAS może być sprawdzona jedynie wtedy, gdy pojazd znajduje się w ruchu. W Polsce badania techniczne mają charakter bardzo statyczny i odbywają się w zdecydowanej większości w budynku na przygotowanych stanowiskach.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=