e-Auto Service Manager 11/2020

37 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2020 WARSZTAT Ogromna liczba SUV-ów oraz wzrost liczby pojazdów autonomicznych i elektrycznych skłaniają producentów pojazdów do zmiany sposobu myślenia o amortyzatorach. Dla wielu producentów pojazdów komfort staje się teraz priorytetem. Ponadto redukcja masy nie jest już tak ważna, jak kilka lat temu, ze względu na zwiększoną efektywność oraz liczbę pojazdów, które są obecnie w pełni elektryczne lub wyposażone w technologię hybrydową. W przypadku pojazdów elektrycznych rozmiar zawieszenia jest również ważnym czynnikiem, ze względu na rozmiar i położenie akumulatorów, co widać w niedawnej współpracy między KYB i REE w celu stworzenia zawieszenia w kole („in-wheel suspension”). W podstawowym segmencie pojazdów możemy przewidzieć implementację pasywnych systemów dodatkowych, takich jak ADC (systemy zależne od częstotliwości) i systemy ograniczników hydraulicznych (progresywne poduszki hydrauliczne), ostatnio nagradzane rozwiązanie stworzone przez KYB w kooperacji z PSA. W przypadku segmentu aut klasy średniej trend polegałby na stosowaniu zmiennego tłumienia (zmiennej charakterystyki pracy amortyzatora) w prostych konfiguracjach (2 charakterystyki tłumienia wybierane automatycznie lub ręcznie), natomiast w przypadku systemów kierowanych do pojazdów wyższego segmentu aut klasy premium, stosowane będą rozwiązania takie jak inteligentna kontrola tłumienia KYB (Intelligent Damping Control), trend z 1 zaworem lub 2 zaworami (najlepsze rozwiązanie), w połączeniu z technologią skanowania dróg, co można już zauważyć w ostatnim opracowaniu OE KYB z Lexusem, Toyotą i PSA. Następnym krokiem są zawieszenia aktywne, chociaż masowe wdrożenie tej technologii nie jest bliskie. Rozwiązania te posiadają wiele różnych funkcji, w tym kontrolę drgań i wibracji, kontrolę stabilizacji pojazdu, która ogranicza jego przechyły boczne, nurkowanie i obniżanie, kontrolę nad pojazdem w trakcie kierowania oraz kontrolę wysokości nadwozia w celu uzyskania maksymalnej wydajności aerodynamicznej.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=