e-Auto Service Manager 11/2020

ISSN 1895-9253 e-AUTOSERVICE zarządzanie I wyposażenie I technika Nr 11/2020 m a n a g e r - WIERTŁA STOPNIOWE DO METALU - SERWIS NOWOCZESNEGO OŚWIETLENIA SAMOCHODOWEGO

PULS BRANŻY 4 RAJDOWI MISTRZOWIE UŻYWAJĄ SMARNYCH MILLERS OILS 5 ANTYBAKTERYJNE FILTRY KABINOWE 8 DLACZEGO WARTO PRZYŁĄCZYĆ SIĘ DO SIECI? 11 SKP AUTOSFERA 14 NSK ZWALCZAJA PROCEDER PODRABIANIA ŁOŻYSK 18 PRZYGOTOWANI NA PRZYSZŁOŚĆ WARSZTAT 24 OŚWIETLENIE ZGODNE Z PRAWEM 28 WIERTŁA STOPNIOWE DO METALU 30 SERWIS NOWOCZESNEGO OŚWIETLENIA SAMOCHODOWEGO 34 PODSUMOWANIE BADAŃ I ROZWOJU KYB NOWOŚCI 38 PRZEGLĄD NOWOŚCI W NUMERZE Wydawca E-Business Press Sp. z o. o. Al.Jerozolimskie 81/7.10 02-001 Warszawa biuro@e-businesspress.pl www.autoservicemanager.pl REKLAMA Paweł Mularski pawel.mularski@e-businesspress.pl PRENUMERATA biuro@e-businesspress.pl REDAKCJA Paweł Bronisz pawel.bronisz@e-businesspress.pl PRZYGOTOWANIE Sławomir Pasznik Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść materiałów reklamowych. Wydawca zastrzega sobie prawo do skrótów nadesłanych materiałów. Wszystkie prawa zastrzeżone. Przedruk w całości i części wyłącznie za zgodą Wydawcy. ISSN 1895-9253 e-AUTOSERVICE zarządzanie I wyposażenie I technika Nr11/2020 m a n a g e r - WIERTŁA STOPNIOWE DO METALU - SERWIS NOWOCZESNEGO OŚWIETLENIA SAMOCHODOWEGO

PULS BRANŻY 4 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2020 RAJDOWI MISTRZOWIE POLSKI 2020 W KLASYFIKACJI GENERALNEJ UŻYWAJĄ ŚRODKÓW SMARNYCH MILLERS OILS Silnik, skrzynia biegów oraz pozostałe podzespoły samochodu Mistrzów Polski przez cały sezon chroniły środki smarne Millers Oils z serii Motorsport, wykorzystujące technologię Nanodrive. W silniku zastosowano olej CFS 5w40 NT+, który oprócz maksymalnej ochrony, zapewnia także minimalne straty mocy. Jest to olej o w pełni syntetycznej formulaZałoga Huttunen / Lukka startująca samochodem Hyundai i20 R5 w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski zajęła drugie miejsce w Rajdzie Świdnickim, przypieczętowując tym samym tytuł Rajdowych Samochodowych Mistrzów Polski w klasyfikacji generalnej. Oleje Millers Oils serii Motorsport od lat stosowane są sporcie samochodowym na najwyższym, światowym poziomie. Millers Oils jest m.in. partnerem technologicznym producenta wyczynowych układów przeniesienia napędów Hewland, oraz producenta samochodów wyścigowych Ginetta. cji opartej na PAO oraz estrach syntetycznych, z wykorzystaniem cząstek nano. W sekwencyjnej skrzyni biegów oraz dyferencjałach ze szperami płytkowymi (LSD) zastosowano olej CRX LS 75w140 NT+, który od lat stosowany jest powszechnie w wielu najbardziej profesjonalnych zespołach rajdowych i wyścigowych w Polsce.

PULS BRANŻY 5 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2020 ANTYBAKTERYJNE FILTRY KABINOWE OFERUJĄ NOWY POZIOM OCHRONY Kultowa marka Champion® rozszerza swoją ofertę części samochodowych o nową innowacyjną gamę filtrów kabinowych. Jeśli nauczyliśmy się czegokolwiek dzięki globalnej pandemii, to tego, że powietrze, którym oddychamy może stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia - i to nie tylko w miejscach publicznych, ale także w zamkniętych przestrzeniach, gdzie zużyte powietrze jest stale w obiegu, a zachowanie dystansu społecznego może nie być możliwe. Przykładem tego są nasze samochody. Każdy samochód osobowy może stać się pułapką dla bakterii, zarazków i alergenów, jeśli nie ma odpowiedniego dopływu świeżego, przefiltrowanego powietrza. Dobra wiadomość jest taka, że większość nowoczesnych samochodów jest wyposażona w co najmniej jeden filtr kabinowy, który usuwa kurz, pyłki i inne zanieczyszczenia oraz zapobiega rozwojowi pleśni w układzie wentylacji. Epidemia COVID-19 zwróciła uwagę użytkowników nie tylko na znaczenie filtrów kabinowych, ale także na dostępność nowej, najwyższej generacji filtrów zaprojektowanych w celu neutralizacji zarazków i bakterii. – Rozwój pandemii rodzi pytania o Firma Champion wprowadza na rynek wyjątkową technologię filtracji klasy premium, która neutralizuje ponad 99% zarazków i bakterii, pomaga zapobiegać rozwojowi pleśni, eliminuje przykre zapachy oraz sprzyja zwiększonej wydajności i niezawodności układów klimatyzacji samochodów. to, w jaki sposób możemy chronić się przed wdychaniem skażonego powietrza, zarówno w domu, w miejscu publicznym, jak i w samochodzie - powiedział Alexis Golin, Director Maintenance Products, EMEA, kultowej marki produktów motoryzacyjnych Champion®. – PrzedCOVID-19wielu konsumentów nawet nie wiedziało, że ich pojazdy są wyposażone w filtry kabinowe. Obecnie wzrasta świadomość tego, jak odpowiedni typ filtra może pomóc lepiej chronić ich zdrowie. Firma Champion wprowadziła na rynek unikalną technologię filtracji preAlexis Golin, Director Maintenance Products, EMEA, kultowej marki produktówmotoryzacyjnych Champion®

PULS BRANŻY 6 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2020 mium, która neutralizuje ponad 99% zarazków i bakterii, pomaga zapobiegać pleśni, eliminuje przykre zapachy i sprzyja zwiększonej wydajności oraz niezawodności systemu klimatyzacji pojazdu. Nowe filtry kabinowe Champion BacterStop® wykorzystują technologię antybakteryjną, aby zapewnić najbardziej efektywną filtrację, co potwierdzają testy laboratoryjne. Filtry te są obecnie szeroko dostępne u wiodących dostawców części samochodowych i w warsztatach. “Przed wybuchem epidemii COVID-19 wielu konsumentów nawet nie wiedziało, że ich pojazdy są wyposażone w filtry kabinowe. Obecnie wzrasta świadomość użytkowników, jak odpowiedni typ filtra może pomóc lepiej chronić ich zdrowie” - Alexis Goslin, Director Maintenance Products, EMEA. Prawidłowa wymina filtra Jak każdy filtr paliwa, powietrza lub oleju również filtr kabinowy w końcu ulegnie zatkaniu. Gdy to nastąpi, filtr może zacząć utrudniać przepływ powietrza i wentylację kabiny, potencjalnie prowadząc do rozwoju pleśni, nieprzyjemnych zapachów i zwiększenia obecności bakterii, alergenów i innych zanieczyszczeń. W zależności od tego ile jeździmy, filtr kabinowy może wymagać wymiany raz do roku lub – co bardziej prawdopodobne – co 20 000 do 24 000 kilometrów. Należy sprawdzać filtr przynajmniej raz na sześć miesięcy ze względu na możliwość zagrożenia dla zdrowia. Kilka szybkich wskazówek dotyczących wyboru odpowiedniego filtra: Standardowe filtry kabinowe mogą nie neutralizować wszystkich bakterii i zarazków. W obecnej sytuacji utrzymanie układu oddechowego w optymalnej kondycji zdrowotnej ma kluczowe znaczenie, dlatego należy poważnie rozważyć wyposażenie swojego samochodu w filtry Champion BacterStop. Filtry kabinowe są specyficzne dla każdego pojazdu, dlatego należy upewnić się, że mamy prawidłowy numer filtra dla danego modelu i roku produkcji swojego samochodu. Pomoże to zapewnić łatwą instalację i właściwe dopasowanie. Większość filtrów kabinowych znajduje się za schowkiem, pod deską rozdzielczą lub w komorze silnika wzdłuż grodzi. Więcej informacji można znaleźć w instrukcji obsługi. Podczas sprawdzania i / lub wymiany filtra kabinowego zalecane jest również oczyszczenie wnętrza obudowy filtra. W ramach dalszych środków ostrożności należy rozważyć oczyszczenie środkiem antybakteryjnym wszystkich dostępnych powierzchni kanałów wentylacyjnych za każdym razem, gdy czyścimywnętrze pojazdu.

PULS BRANŻY 7 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2020 O Tenneco Tenneco jest jedną z wiodących, globalnych firm projektujących, wytwarzających i sprzedających produkty motoryzacyjne dla odbiorców OEM oraz rynku części zamiennych, która w 2019 r. osiągnęła przychody w wysokości 17,5 mld USD i zatrudnia ok. 78 tys. pracowników pracujących w ponad 300 lokalizacjach na świecie. Cztery grupy biznesowe firmy - Motorparts, Ride Performance, Clean Airi Powertrain - dostarczają rozwiązania technologiczne dla zróżnicowanych rynków globalnych, w tym dla samochodów osobowych, ciężarowych, terenowych, pojazdów przemysłowych oraz dla sektora sportów motorowych i rynku wtórnego. « Treść zawarta w tym artykule służy wyłącznie do celów informacyjnych i nie powinna być wykorzystywana zamiast profesjonalnej porady od certyfikowanego technika lub mechanika. W przypadku konkretnych pytań lub wątpliwości dotyczących któregokolwiek z tematów tutaj poruszonych firma Champion zachęca do skonsultowania się z certyfikowanym technikiem lub mechanikiem. W żadnym przypadku firma nie będzie ponosiła odpowiedzialności za jakiekolwiek straty lub szkody spowodowane wykorzystaniem jakichkolwiek treści. »

PULS BRANŻY 8 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2020 Q SERVICE CASTROL – DLACZEGO WARTO PRZYŁĄCZYĆ SIĘ DO SIECI? Oficjalnie sieć Q Service Castrol zainaugurowała swoją działalność w 2019 roku i przebojem zdobyła rynek. Obecnie jest to ponad 260 warsztatów, które każdego dnia dbają o utrzymanie wysokiego standardu obsługi klienta, a także o to, aby kierowcy mogli poruszać się w pełni sprawnymi autami. - Jako sieć Q Service Castrol jesteśmy obecni na rynku niecałe 2 lata, ale należy podkreślić, że mamy za Na polskim rynku obecnych jest kilka sieci serwisowych, które zrzeszają w swoich strukturach niezależne warsztaty. Jednym z wyróżniających się podmiotów jest Q Service Castrol, sieć będąca wspólną inicjatywą marek Castrol i Inter Cars. Na co mogą liczyć serwisy, które dołączają do jej struktur? sobą ponad 20 lat doświadczeń, kiedy to rozwijaliśmy wcześniejsze projekty sieciowe. Chętnie korzystamy z tej przewagi, dzieląc się wiedzą i dobrymi praktykami z naszymi najważniejszymi partnerami, czyli właścicielami serwisów zrzeszonych w naszych strukturach - mówi Marta Ciesielska, Menedżer ds. Sieci Serwisowych Inter Cars SA. - Niemal każdy serwis niezależny sprzedaje produkty Castrol. Teraz roz-

PULS BRANŻY 9 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2020 szerzamy naszą ofertę i dajemy serwisom możliwość wyróżnienia się na konkurencyjnym rynku. Serwisy otrzymują od nas najbardziej rozpoznawalną markę i pewność, że szyld Q Service Castrol będzie szeroko komunikowany i wsparty wysokiej jakości ofertą biznesową - dodaje Tarek Hamed, Marketing Menedżer Castrol. Wsparcie marketingowe Wysoka rozpoznawalność sieci to zasługa m.in. szeroko zakrojonych kampanii marketingowych, które skierowane są do kierowców. Do ich tworzenia menadżerowie odpowiedzialni za rozwój Q Service Castrol zdecydowali się zaprosić znanych sportowców, Piotra Gruszkę i Zbigniewa Bartmana, a całość oprzeć na nomenklaturze siatkarskiej. I tak akcja „Asy Serwisowe” podzielona została m.in. na takie odsłony jak: „Mistrzowskie Otwarcie”, „Wakacyjne Manewry” czy „Jakość na Medal”. W 2020 roku do Mistrzowskiej Drużyny dołączył również Bartosz Ostałowski, ambasador Inter Cars i jedyny na świecie drifter, który prowadzi pojazd stopą. Jego profil na portalu Facebook śledzi ponad 61 000 fanów, a on sam miał okazję gościć w takich programach jak „TOP GEAR”, „Hejt Park” w Kanale Sportowym i „Duży w Maluchu”. Wszystkie akcje marketingowe zarządzane przez sieć są ściśle skorelowane z działaniami w warsztatach, dzięki czemu klienci odwiedzający serwisy z logiem Q otrzymują jednolity przekaz. Wsparcie biznesowe Szeroko zakrojone akcje marketingowe to ważny argument za dołączeniem do sieci, ale niejedyny. Warsztat, decydując się na współpracę, liczyć może na szereg korzyści, wynikających z takiej kooperacji. - Wszystkie serwisy, należące do naszej sieci, traktujemy na zasadach partnerskich, umiejętnie wsłuchując się w ich potrzeby. To relacja oparta na zaufaniu, doświadczeniu, a także wspólnej i spójnej wizji, dotyczącej rozwoju. Serwisy oznaczone naszymi logami mogą liczyć na m.in. progra-

PULS BRANŻY 10 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2020 my inwestycyjne wspierające rozwój i wyposażenie serwisu, pierwszeństwo w otrzymywaniu informacji o nowościach, promocjach, szkoleniach, ofertach, poradach czy bezpłatny pakiet oznakowania sieciowego, wzmacniający wiarygodność serwisu oraz wiele innych - mówi Marta Ciesielska. Rada Sieci Sieć Q Service Castrol opera się na dialogu.  To właśnie  ten aspekt był powodem do powstania Rady Sieci, składającą się z przedstawicieli serwisów. Ich rolą jest reprezentowanie wszystkich serwisów zrzeszonych w sieci, zgłaszania potrzeb i pomysłów a także wspieranie kolegów po fachu. – Jesteśmy doświadczonymi przedsiębiorcami, którzy mogą pochwalić się wieloma sukcesami na płaszczyźnie biznesowej. Chętnie dzielimy się tym doświadczeniem z innymi kolegami, potrzebującymi naszej pomocy. Każdy ich sukces to dla nas ogromna radość, a jednocześnie korzyść dla naszej organizacji. Dzięki wspólnej kooperacji czujemy, że wszyscy zmierzamy w tym samym kierunku, co ma bezpośrednie przełożenie na nasz biznes - przekonuje Karol Kukiełka z NOVA AUTO. Okiem Serwisów Sieć Q Service Castrol bardzo w krótkim czasie mocno zaznaczyła swoją obecność na rynku. Swoją świeżością i innowacyjnym podejściem udowodniła, że współpraca z warsztatami może przynieść wiele korzyści obu stronom. - W sieci Q Service Castrol jestem obecny od początku jej istnienia. Zdecydowałem się dołączyć ze względu na rozwój biznesu, a także przez wzgląd na rosnące oczekiwania klientów. Szeroki dostęp do szkoleń pozwala na bieżąco aktualizować posiadaną wiedzę, dzięki czemu oferta mojego warsztatu może rozwijać się wraz z technologią, stosowaną w nowoczesnych pojazdach Z perspektywy czasu współpracę z siecią oceniam bardzo pozytywnie - mówi Krzysztof Hanzel, właściciel Han-Big, należącego do Q Service Castrol. Więcej na temat sieci znaleźć można na https://qservicecastrol.eu/

PULS BRANŻY 11 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2020 SKP AUTOSFERA PODSTAWOWA STACJA KONTROLI POJAZDÓW, TUREK, WOJ. WIELKOPOLSKIE Jedną część budynku zajmuje obszerna, przejazdowa podstawowa SKP. Kolejna hala jest przeznaczona dla napraw blacharskich, bo likwidacja szkód to bardzo ważna część działalności firmy. W obiekcie są także świadczone usługi szybkiego serwisu pojazdów, co ma dopełniać wachlarza prowadzonych napraw. Autosfera w Turku to stacja kontroli pojazdów będąca częścią większego kompleksu motoryzacyjnego, który właściciele stworzyli obok obwodnicy miasta. Inwestorzy posiadają spore, bo dwudziestoletnie doświadczenie w branży, które postanowili wykorzystać i właśnie na tej bazie powstał nowy obiekt. Inwestorzy postawili sobie za cel, aby oferować usługi na wysokim poziomie i konsekwentnie ten zamiar realizują. Cały kompleks został wybudowany od podstaw na dużej działce, która pozwoliła na sporą swobodę w wykorzystaniu dostępnej przestrzeni. Wjeżdża się tutaj bezpośrednio

PULS BRANŻY 12 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2020 z głównej drogi – obwodnicy miasta. Przedstawiciel naszej firmy brał udział w pracach projektowych od samego początku, w zasadzie od pomysłu, zanim jeszcze pierwsza łopata została wbita w ziemię. Inwestorzy chcieli, aby obiekt został zaprojektowany w sposób, który w każdym aspekcie zagwarantuje wygodną i efektywną pracę. W tej sytuacji sugerowaliśmy obszerną, przejazdową halę diagnostyczną. Powstała ergonomiczna przestrzeń, w której prowadzenie przeglądów odbywa się z dużą swobodą. Dostarczyliśmy pełny projekt tech-

PULS BRANŻY 13 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2020 nologiczny dla hali diagnostycznej, odbyliśmy także szereg konsultacji z inwestorami i architektem, na bieżąco służyliśmy radą podczas prac budowlanych. Właściciele SKP zdecydowali się na linię diagnostyczną CERTUS w zasadzie z kompletem możliwych funkcji dodatkowych, ponieważ – jak już napisaliśmy – ich ambicją jest świadczenie usług na najwyższym poziomie oraz pełne zadowolenie klienta. Automatyczne rozpoznawanie rodzaju napędu oraz badanie pojazdów z napędem 4×4 to funkcje, które nie tylko wspomagają diagnostę podczas pracy, ale także zabezpieczają pojazd klienta przed przypadkowym uszkodzeniem układu przeniesienia napędu. Inwestorzy od początku podkreślali, że bardzo podoba im się design CERTUSA i chcieliby wykorzystać go w swoim obiekcie. To się z powodzeniem udało. Dominującymi kolorami są tutaj szarość oraz biel, uzupełnione dodatkami czerni i czerwieni. Całość wygląda elegancko, zachęca do odwiedzin, tworzy przyjazne dla oka wnętrze.

PULS BRANŻY 14 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2020 DZIAŁANIA NSK ZWALCZAJĄ PROCEDER PODRABIANIA ŁOŻYSK Odzwierciedleniem skali problemu jest niedawna konfiskata 23.000 podrobionych opakowań i etykiet Jako szanowany i pożądany producent łożysk klasy premium NSK od dawna jest ofiarą pozbawionych skrupułów fałszerzy. Inicjatywy podejmowane przez firmę sprawiają, że producenci podrabianych łożysk, oszukujący zarówno wytwórców OEM, nabywców, jak i użytkowników ostatecznych, przez jakiś czas nie są w stanie zwiększać zyskowności swoich nielegalnych działań. Niemniej jednak firma NSK, wdrażając szereg środków i działań, chce wykorzenić ten niezgodny z prawem proceder. NSK w chińskiej prowincji Hebei, a także dalsze działania, które w innej fabryce należącej do tego same-

PULS BRANŻY 15 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2020 go sprawcy ujawniły ponad 90.000 podrobionych opakowań łożysk oraz 10 płyt drukarskich z imitacjami projektów czterech głównych producentów łożysk (w tym NSK). Liczba maszyn i rodzaj wyposażenia znalezione na terenie pomieszczeń fabryki wskazują, jakim poziomem możliwości dysponuje obecnie wielu fałszerzy - odkryto kilka maszyn do drukowania, laminowania, sztancowania, bigowania i cięcia. Oprócz podrobionych pudełek urzędnicy znaleźli także kilka stosów nie pociętych jeszcze opakowań, głównie z logo NSK. Wszystkie produkty zostały skonfiskowane i zabrane do magazynu Market Supervisory Board (MSB), lokalnego biura ds. naruszeń znaków towarowych. Rzeczywisty koszt zakupu podrabianych produktów Nabywanie podrobionych łożysk nie jest opłacalne. Chociaż produkty te mogą mieć niższą cenę, to ze względu na problemy, takie jak słaba jakość obróbki maszynowej i użycie surowców niższej jakości, prawie na

PULS BRANŻY 16 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2020 pewno przedwcześnie zawiodą. Tak szybkie uszkodzenia łożysk wpływają na niezawodność produktu czy systemu, generując nieplanowane koszty konserwacji i napraw, co z kolei zwiększa całkowity koszt posiadania (TCO). Należy również wspomnieć o znacznych stratach związanych z późniejszym obniżeniem reputacji firmy bądź marki. NSK chce chronić klientów, wykluczając z rynku nielegalnych graczy i produkty, które mogą przedwcześnie ulec uszkodzeniu, a co najważniejsze, stanowią nieodłączne zagrożenie dla bezpieczeństwa użytkowników. Celem firmy jest wyeliminowanie syndykatów fałszerzy, zawieszenie produkcji podrabianych łożysk i zablokowanie ich kanałów dystrybucji oraz podjęcie kroków prawnych wobec sprawców. Duża część tych działań obejmuje współpracę z władzami w Chinach. Na przykład partnerskie współdziałanie z organami celnymi i kontroli granicznej zapewnia ochronę przed zalewaniem rynku podrabianymi łożyskami. Uzupełnienie wysiłków stanowią przeszukania i obławy prowadzone przez centralne i lokalne organizacje rządowe. Ważna rola aplikacji mobilnych Technologia ma do odegrania istotną rolę w walce z procederem podrabiania łożysk. Dobrym tego przykładem jest niedawno opracowana, bezpłatna aplikacja «NSK Verify», która umożliwia klientom ocenę autentyczności łożysk obrabiarek, dzięki zeskanowaniu za pomocą smartfonu unikatowego kodu kreskowego 2D znajdującego się na opakowaniu. Najnowszym działaniem w zakresie eliminacji podrabianych łożysk była współpraca NSK z WBA (World Bearing Association / Światowym Stowarzyszeniem Producentów Łożysk) w celu stworzenia nowej aplikacji, która może być stosowana przez wielu producentów: «WBA Bearing Authenticator: WBA Check». Organizacja WBA działa na całym świecie w celu egzekwowania prawa wobec fałszerzy i eliminowania podrabianych łożysk - w tym poprzez tworzenie aplikacji. To przemysłowe stowarzyszenie non-profit, nieposiadające odrębnej osobowości prawnej, promuje wspólne, zgodne z prawem interesy światowego przemysłu łożyskowego, takie jak otwarte zaangażowanie gospodarcze, zrównoważony rozwój i ochrona praw producentów. Firma NSK jest aktywnym członkiem tej organizacji. Podobnie jak rozwiązanie NSK Verify, aplikacja WBA Check jest w stanie ocenić autentyczność łożysk firm stowarzyszonych w WBA, skanując kompatybilny kod 2D, co ułatwia klientom nabywającym łożyska od różnych firm weryfikację oryginalności produktów. Co więcej, jeśli zostanie wykryte niezarejestrowane łożysko, aplikacja automatycznie powiadomi NSK. Korzystanie z autoryzowanych źródeł Chociaż aplikacje idealnie nadają się do identyfikowania podrobionych łożysk, które już dotarły do użytkownika końcowego, to zakup produktów wyłącznie u autoryzowanych dys-

PULS BRANŻY 17 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2020 trybutorów i dealerów NSK stanowi bardziej prewencyjny sposób walki z fałszerzami. Takie sklepy pozyskują oryginalne produkty NSK bezpośrednio od grupy NSK i zapewniają wartość dodaną poprzez doradztwo techniczne, obsługę posprzedażową i gwarancję. Równolegle z prowadzeniem wszystkich powyższych działań firma NSK stale promuje wartość swojej marki na rynku, chroniąc znak towarowy oraz zapewniając programy edukacyjne dla dystrybutorów i współpracowników. Firma NSK jest zdeterminowana, aby zakończyć proceder podrabiania produktów i pomóc klientom korzystać z zalet oryginalnych, niezawodnych łożysk o wysokiej jakości. O NSK Europe NSK Europe Ltd. jest europejskimoddziałem japońskiej firmy NSK produkującej łożyska z siedzibą w Tokio. Firma została założona w 1916 r. i zatrudnia obecnie około 31 tys. osób na całym świecie. Produkty i rozwiązania oferowane przez tego dostawcę dla firm przemysłowych i motoryzacyjnych można znaleźć wszędzie tam, gdzie wykorzystuje się elementy związane z ruchem. Oprócz prawie wszystkich typów łożysk tocznych, portfolio firmy obejmuje zespoły łożyskowe w obudowach, technologię liniową, łożyska piast kół, łożyska przekładni i silnika oraz układy kierownicze. Firma pragnie osiągnąć perfekcję we wszystkich swoich działaniach biznesowych. Jej celem jest bycie liderem w swojej branży pod względem jakości, do czego dąży poprzez ciągły proces doskonalenia, rozwoju optymalnego produktu, optymalizację procesów produkcyjnych i proklienckie nastawienie procesów obsługi. W roku podatkowym 2019, ponad 4,4 tys. pracowników NSK Europe Ltd. wygenerowało sprzedaż przekraczającą 920 mln euro. www.nskeurope.pl Aplikację WBA Check można pobrać z oficjalnej strony: www.stopfakebearings.com/#buysafely

PULS BRANŻY 18 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2020 PRZYGOTOWANI NA PRZYSZŁOŚĆ: TMD FRICTION WSPIERA NIEZALEŻNE WARSZTATY NOWOCZESNYM NARZĘDZIEM GARASHIELD. DZIĘKI ZAINSTALOWANEJ NA TABLECIE LUB KOMPUTERZE PLATFORMIE OPROGRAMOWANIA, NAPRAWY AUT SĄ PRZEJRZYSTE I BARDZIEJ WYDAJNE. Aktualne trendy rynkowe i ich wpływ na działalność niezależnych warsztatów Car-sharing, leasing prywatny i biznes flotowy to aktualne trendy, które w najbliższych latach nadal będą się rozwijać. Najczęściej, pojazdy wykorzystywanew ten sposób, są oddawane do autoryzowanych warsztatów. Jednak obsługa biznesu flotowego dla niezależnych warsztatów nie jest z definicji stracona. Menadżerowie flot stają się coraz bardziej świadomi ponoszonych kosztów i nie są chcą akceptować zbyt wysokich cen autoryzowanych stacji obsługi. Kryzys związany z pandemią koronawirusa dodatkowo wzmacnia ten trend. Jednakże sama cena nie jest czynnikiem W ostatnim czasie wobec niezależnych warsztatów stawia się coraz wyższe wymagania w zakresie standardów i profesjonalizmu obsługi. Z jednej strony wynika to z zaawansowanej technologii budowy pojazdów. Coraz więcej firm dostosowuje się do tego rozwoju korzystając ze wsparcia w postaci różnych konceptów warsztatowych dostępnych na rynku. Z drugiej strony wpływ mają na to zmiany w zachowaniu nabywców. Ludzie domagają się bardziej zrównoważonego rozwoju także w sektorze mobilności. Zwłaszcza wśród młodszych pokoleń znaczenie posiadania pojazdu gwałtownie spada na rzecz innych nowoczesnych rozwiązań w tym sektorze. Wiele firm wciąż nie docenia wpływu tego trendu na ich działalność usługową. decydującym przy dokonywaniu zmiany wybranego serwisu. Niezależnewarsztatymuszą gwarantować wysokie standardy jakości pracy oraz zapewniać pełną satysfakcję klientom. Biznes flotowy coraz częściej idzie w parze z utratą osobistego kontaktu z klientami. Tymczasem dla warsztatu niezależnego osobista rekomendacja jest kluczem do prowadzenia działalności i pozyskiwania nowego klienta. Jednak dla uzyskania masy krytycznej oraz do dalszego rozwijania biznesu niezależne warsztaty muszą podjąć wysiłki również w obszarze obsługi flot. Tutaj istotne jest pokazanie klientom, że naprawa pojazdu przebiega w sposób transparentny, profesjonalny i z dbałością o najwyższą jakość.

PULS BRANŻY 19 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2020 Biznes flotowy coraz częściej idzie w parze z utratą osobistego kontaktu z klientami. Tymczasem dla warsztatu niezależnego osobista rekomendacja jest kluczem do prowadzenia działalności i pozyskiwania nowego klienta. Jednak dla uzyskania masy krytycznej oraz do dalszego rozwijania biznesu niezależne warsztaty muszą podjąć wysiłki również w obszarze obsługi flot. Tutaj istotne jest pokazanie klientom, że naprawa pojazdu przebiega w sposób transparentny, profesjonalny i z dbałością o najwyższą jakość. Czy cyfryzacja warsztatu może być rozwiązaniem? Największy potencjał rozwojowy tkwi w cyfryzacji. W dzisiejszym świecie praktycznie wszystko poddawane jest digitalizacji. Zasada ta odnosi się również do niezależnych warsztatów. Do tej pory większość systemów informatycznych dedykowanych do warsztatu sprawdzała się głównie w zarządzaniu czy administracji. W warunkach warsztatowych większość koncepcji cyfrowych okazywała się zbyt skomplikowana lub za bardzo zakłócała procesy robocze warsztatu, tym samym nie spotykała się z przychylnością ze strony mechaników. TMD Friction udowadnia, że można to zmienić dzięki nowemu oprogramowaniu GaraShield, opracowanemu w warsztacie i dla warsztatów. Może być ono używane bezpośrednio przy pojeździe, cyfrowo wspiera poszczególne etapy pracy i jest intuicyjne w obsłudze: • Mechanik dostaje jasny opis zadania wraz ze wszystkimi niezbędnymi etapami pracy dla danego modelu pojazdu, niezależnie od tego, czy jest to przegląd czy naprawa,

PULS BRANŻY 20 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2020 • GaraShield oferuje interaktywny interfejs użytkownika: poszczególne etapy przeglądu czy naprawy można potwierdzić za pomocą jednego kliknięcia, a uszkodzenie lub zużycie konkretnych części można łatwo opisać oraz udokumentować za pomocą zdjęć, • GaraShield może być zintegrowane z istniejącymi rozwiązaniami IT, więc informacje o pojeździe i postępach pracy mogą być udostępniane wszystkim zaangażowanym stronom w czasie rzeczywistym - wewnętrznie, w celu np. pozyskania odpowiednich części zamiennych, monitorowania poszczególnych etapów prac; lub zewnętrznie, w celu stałego informowania klienta o statusie naprawy. Praktyczne ukierunkowanie tego oprogramowania nie jest przypadkowe. Twórcą tego narzędzia jest brytyjski właściciel warsztatu David Poole, który dokładnie wie, jak wygląda codzienność w warsztacie. „To mechanik przy podnośniku decyduje, czy system jest dobry, czy nie. Jeśli proces obsługi i poręczność urządzenia go przekonają, to na pewno będzie korzystał z takiego rozwiązania” – mówi David Poole o swoich doświadczeniach. GaraShield oferuje przede wszystkim możliwość znacznego usprawnienia procesów roboczych w warsztacie, ale zasięg działania wykracza znacznie dalej. Dzięki GaraShield niezależny warsztat dostaje w swoje ręce narzędzie, które czyni go konkurencyjnym w branży flotowej. Cyfrowy zapis przebiegu pracy rozpoczyna się w momencie pozostawienia auta pod okiemmechanika i otwiera przed wszystkimi nowe perspektywy: • klient ma możliwość śledzenia w przejrzysty sposób wszystkich kroków pracy mechanika, • warsztat ma szansę potwierdzić swoje kwalifikacje. Oba czynniki są kluczowe dla menadżerów flot. Przykłady zastosowania GaraShield Przejrzystość w biznesie flotowym obejmuje dwa wymiary: koszty i czas. Ogólny stan pojazdu jest bezpośrednio związany z nakładami na serwisowanie. Dla osób zarządzających flotą ważne jest, czy w aucie są jakieś wcześniejsze szkody, a jeśli tak, to czy są one znane klientowi. Wpływ na czynniki kosztowe Dzięki oprogramowaniu GaraShield, które może być zainstalowane na tablecie i komputerze, pracownik warsztatu może udokumentować za pomocą zdjęć stan całego pojazdu przed przystąpieniem do pracy. Operator floty natychmiast otrzymuje jasny obraz wszelkich wcześniejszych szkód. Dodatkowo jest to profesjonalny sposób na uniknięcie dyskusji na temat szkód, które potencjalnie mogły powstać w warsztacie, ponieważ klient nie był ich świadomy. Wszelkie usterki techniczne mogą być również szczegółowo obfotografowane i opatrzone komentarzem. W ten sposób warsztat w prosty sposób buduje swoją wiarygodność, co może być szczególnie ważne przy potencjalnie kosztownych naprawach, a menadżer floty wie, że pojazd jest w

PULS BRANŻY 21 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2020 dobrych rękach oraz ma jasną i przejrzystą informację. Za pomocą kilku kliknięć może również włączyć raport z naprawy i zdjęcia (np. uszkodzonej części) do własnej dokumentacji pojazdu. Wpływ na czynniki czasowe Funkcja raportowania pomaga również uzyskać kontrolę pod kątem czasowym. Szczególnie w przypadku floty oznacza to możliwość zaplanowania jej gotowości operacyjnej, ponieważ status naprawy jest zawsze widoczny w czasie rzeczywistym. W ten sposób unika się zaskakującego i kosztownego przekroczenia terminów. System oferuje zarządzającemu flotą również możliwość indywidualnego określenia etapów roboczych, które muszą być uwzględnione zgodnie z jego standardami jakości lub polityką firmy. Mogą być one zapisane bezpośrednio w GaraShield i w razie potrzeby odpowiednio przetwarzane. Oprócz procesów zewnętrznych, optymalizowane są również wewnętrzne procedury warsztatowe. Informacje o części do wymiany mogą być od razu udostępnione w systemie osobie odpowiedzialnej za zaopatrzenie, aby wymagane części zamienne mogły być jednoznacznie zidentyfikowane i bezzwłocznie zamówione. Istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa etapy pracy, takie jak na przykład dokręcanie kół z odpowiednim momentem obrotowym, mogą być udokumentowane, aby jakość pracy była przejrzysta i możliwa do udowodnienia dla potrzeb klienta lub firmy ubezpieczeniowej. „Te etapy procesu zdecydowanie zwiększają możliwości pozyskiwa-

PULS BRANŻY 22 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2020 nia klientów i wydajność” – mówi Clement de Valon, Wiceprezes Wykonawczy ds. Niezależnego Rynku Części Zamiennych w TMD Friction. „Dzięki przejrzystości, zlecenia są otrzymywane znacznie częściej, a klient jest pewien, że nie zapłaci za niepotrzebne i zawyżone koszty na-

PULS BRANŻY 23 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2020 praw” – kontynuuje de Valon. „GaraShield stwarza klasyczną sytuację korzystną dla wszystkich stron, z której czerpie również handel, ponieważ proces zamówień przebiega szybciej i bardziej klarownie, minimalizowane są długie czasy oczekiwania i kosztowne zwroty”. Koszty nakładu i sprzedaż GaraShield może być zintegrowane przez informatyka z istniejącym systemem IT warsztatu w ciągu około 2 godzin i obsługiwany zarówno z tabletu jak i komputera. Profile pracy mogą być dostęne za pomocą funkcji „przeciągnij i upuść” na każdym z tabletów i są natychmiast widoczne. Dalsze etapy obsługi oprogramowania są intuicyjne i z łatwością obsługiwane przez mechanika, tak więc nie są potrzebne kosztowne szkolenia personelu. Firma TMD Friction zdecydowała się na model „Pay-per-Use” („opłata za zużycie”) - aby znaleźć dla warsztatu najbardziej ekonomiczne rozwiązanie licencyjne - poza opłatą wstępną nie ma żadnych stałych kosztów dla warsztatu. TMD Friction jest uznanym na całym świecie specjalistą w zakresie materiałów ciernych w produkcji na pierwszy montaż i na niezależnym rynku części zamiennych. Częścią polityki firmy jest dostarczanie nie tylko najwyższej jakości produktów, ale także najnowszego know-how, bezpośrednio lub poprzez wyspecjalizowanych dystrybutorów. Oprócz informacji technicznych, coraz większe znaczenie mają również narzędzia optymalizujące procesy. Rozszerzenie portfolio o oprogramowanie cyfrowe, takie jak GaraShield, jest naturalną konsekwencją tego podejścia. „Pozostajemy przy tym wierni naszemu tradycyjnemu rynkowi” – mówi Clement de Valon i dalej wyjaśnia strategię: „Sprzedaż GaraShield odbywa się wyłącznie za pośrednictwem naszych wyspecjalizowanych partnerów. Żaden warsztat nie musi sam zgłębiać informatycznych tajników. Postrzegamy to jako kolejny ważny krok w ułatwieniu warsztatom dostępu do nowych możliwości cyfrowych”. Więcej informacji o GaraShield na stronie: https://www.garashield.co.uk/

24 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2020 WARSZTAT OŚWIETLENIE ZGODNE Z PRAWEM Prawo jasno wskazuje na normy i parametry, które muszą być spełnione przez oświetlenie. Dotyczy to oświetlenia zewnętrznego w samochodach poruszających się po drogach publicznych – każde zastosowane tam źródło światła musi posiadać homologację ECE. Każdy reflektor jest projektowany pod konkretne źródło światła – żarówkę, ksenon lub LED i wyłącznie w parze z nim ma homologację. Jakakolwiek Wielu kierowców chce nieustannie ulepszać swoje samochody i korzystać z najnowocześniejszych rozwiązań, dotyczy to także oświetlenia. Jednak nie zawsze zmiany, jakie chcemy zastosować są zgodne z obowiązującymi przepisami. O czym zatem należy pamiętać? zmiana oznacza jej utratę, a gdy policjant podczas kontroli odkryje modyfikację może zatrzymać dowód rejestracyjny lub ukarać mandatem. Kilka lat temu bardzo modne były przeróbki reflektorów halogenowych na ksenonowe. W miejsce żarówek H4 lub H7 instalowano lampy ksenonowe. Taka modyfikacja jest nielegalna, ale przede wszystkim niebezpieczna. A to dlatego, że lampa ksenonowa zupełnie inaczej wy-

25 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2020 WARSZTAT twarza światło i w reflektorze przystosowanym do żarówek nigdy nie uda się osiągnąć właściwego rozsyłu światła na drodze. Stwarza to zatem ogromne zagrożenie dla innych uczestników ruchu drogowego, którzy są oślepiani przez tak „wyposażony” samochód. Dodatkowo ksenon wymaga zupełnie innych warunków pracy, jeśli chodzi o odprowadzanie ciepła, a przez to powstaje niebezpieczeństwo uszkodzenia samego reflektora, które może pociągnąć za sobą całkiem spore koszty naprawy. Zdarza się, że kierowcy chcąc poprawić zasięg reflektorów montują żarówki o większej mocy. To również jest zabronione – prawo ściśle określa limity mocy dla poszczególnych źródeł światła dla samochodów, które poruszają się po drogach publicznych. Żarówka H4 może mieć maksymalnie 60/55 W, a H7 – 55 W. Limit dla źródeł ksenonowych to 35 W. Żarówki o większej mocy można bez przeszkód stosować w pojazdach, które nie poruszają się po drogach publicznych, a więc samochodach off-road czy maszynach budowlanych. Wyższa moc źródła światła

26 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2020 WARSZTAT to nie tylko jaśniejsze i potencjalnie oślepiające światło, lecz także wyższa temperatura pracy, do czego nie każdy reflektor jest przystosowany. Dziś bardzo popularne jest montowanie źródeł LED w reflektorach zaprojektowanych dla żarówek halogenowych. Mimo, iż LEDy posiadają wiele zalet, to wciąż nie powstały jeszcze normy homologacyjne, które by umożliwiały ich stosowanie na zewnątrz pojazdu. A byłyby takie przepisy bardzo potrzebne, bo różnorodność konstrukcji retrofitów jest ogromna i trudno ocenić, który produkt będzie bezpieczny. Na rynku można znaleźć LEDowe zamienniki, które w bardzo dobry sposób naśladują działanie żarówek halogenowych, a będąc bardziej precyzyjnym zapewniają na drodze bardzo zbliżony rozsył światła wraz z poprawną linią odcięcia i doświetleniem pobocza. To sprawia, że ich zastosowanie jest przede wszystkim bezpieczne. Takie produkty ma w swojej ofercie firma OSRAM. Najlepszym dowodem na to, że retrofity LED tej marki są wysokiej jakości i zapewniają odpowiedni rozsył światła jest fakt, że najnowszy produkt OSRAM, jako pierwszy tego typu, został właśnie dopuszczony do użytku w Niemczech. Retrofty zostały przetestowane i zyskały aprobatę niemieckiego KBA (Kraftfahrt–Bundesamt: Federalny Urząd ds. Ruchu Drogowego), dzięki czemu można je legalnie montować w niektórych modelach samochodów, wyposażonych fabrycznie w żarówki H7. Są to Alfa Romeo Giulietta, Audi A3 i A4, BMW serii 2 Active Tourer, Ford Mondeo, Opel Astra, Peugeot 308, Skoda Octavia oraz Volkswageny: Polo i Passat. Niestety są także wśród retrofitów produkty, które poza faktem, że jakoś świecą i są dopasowane trzonkiem do oprawki nie zapewniają właściwego oświetlenia drogi i stwarzają dodatkowe zagrożenie dla innych. Tylko powstanie właściwych przepisów umożliwiłoby odsianie ziarna od plew i sprawiłoby, że kierowcy mogliby w pełni korzystać z zalet nowoczesnej technologii LED także w starszych pojazdach. Ale nie wszystko stracone, istnieją jednak zastosowania zewnętrzne, które nie narażą nas na kary finansowe – np. oświetlenie lusterek oraz dolnej krawędzi drzwi, które zapobiega wejściu w kałużę lub na inne niespodzianki przy wysiadaniu z samochodu po ciemku. Należy jednak pamiętać, że takie oświetlenie może działać jedynie podczas postoju. Retrofity można także stosować zupełnie legalnie we wnętrzu poprawiając w ten sposób jasność, zmieniając barwę światła, wydłużając trwałość oświetlenia i oszczędzając energię. Kupując samochodowe źródła światła często nieświadomie możemy być częścią nieuczciwych i nielegalnych praktyk. Problem samochodowych źródeł światła „udających” te oryginalne stanowi duży kłopot nie tylko dla producentów oświetlenia, lecz także dla dystrybutorów, warsztatów samochodowych i samych kierowców. Najczęściej na podróbki można natknąć się na portalach aukcyjnych, a jednym z elementów, który powinien wzbudzić podejrzenia, jest niska

27 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2020 WARSZTAT cena. Często pakowane są one w pudełka bez oznaczeń lub wręcz sprzedawane są bez opakowań. Hasło „opakowanie zastępcze” może oznaczać bardzo wiele – np. to, że lampa pochodzi z niesprawdzonego źródła (np. z kradzieży) albo jest oryginalna, ale była już używana i została wyjęta z rozbitego samochodu. Jeżeli sprzedawca argumentuje, że oryginalne opakowanie uległo uszkodzeniu – też powinna zapalić się czerwona lampka, bo być może także i lampa została uszkodzona. Firma OSRAM już od wielu lat walczy z nieuczciwymi sprzedawcami, a swoich klientów wspiera udostępniając specjalne narzędzia do weryfikacji pochodzenia produktów. By ułatwić rozróżnienie oryginału od podróbki lamp ksenonowych i żarówek halogenowych w tzw. duoboxach, uruchomiła program zaufania wraz ze specjalnym narzędziem dostępnym na stronie: www.osram.pl/trust. Dzięki kodom na opakowaniu i danym konkretnych produktów w kilku prostych krokach można tam sprawdzić zakupiony produkt.

28 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2020 WARSZTAT PROLINE: WIERTŁA STOPNIOWE DO METALU HSS TiN Portfolio akcesoriów PROLINE do elektronarzędzi powiększyło się ostatnio o wiertła stopniowe. W sprzedaży są już tego typu wiertła sprzedawane pojedynczo: 77800, 77801, 77802, jak i w praktycznym trzyelementowym zestawie: 77803. Wiertła PROLINE wykonane są ze stali szybkotnącej HSS 4241 oraz pokryte azotkiem tytanu. Sprzedawane na sztukiobsługująnastępująceśrednice: Wiertła stopniowe są najskuteczniejszym rozwiązaniem przy wykonywaniu otworów w bardzo cienkiej blasze, blasze stalowej, rurach metalowych czy też elementach wykonanych z metali nieżelaznych. 77800: 4, 6, 8, 10, 12mm; 77801: 4, 6, 8, 10, 12, 14, 16, 18, 20, 22, 24, 26, 28, 30mm; 77802: 6, 8, 11, 14, 17, 20, 23, 26, 29, 32, 35, 38mm. Natomiast te dostępne w praktycznej trwałej, drewnianej kasecie (77803) wykonają otwory o średnicach: 4, 6, 8, 10, 11, 12, 14, 16, 17, 18, 20, 22, 23, 24, 26, 28, 29, 30, 32, 35, 38mm

29 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2020 WARSZTAT Wiertła stopniowe PROLINE różnią się od tradycyjnych wierteł między innymi specjalną geometrią. Są tak skonstruowane, że podczas wiercenia do pracy szybko przechodzą dwa symetrycznie rozmieszczone boczne ostrza. To właśnie one są krawędziami skrawającymi, dlatego też zasada działania tego typu wierteł przypomina raczej frezowanie. Bardzo ważną zaletą wierteł stopniowych PROLINE jest to, że w czasie wykonywania otworów w blachach na wylot pracują wyłącznie ostrza boczne. Dzięki temu właśnie krawędzie otworu nie mają zadziorów, są odpowiednio obrobione oraz sfazowane. Warto też podkreślić, że wiertła stopniowe PROLINE samodzielnie się centrują i pozwalają przygotować otwór bez wcześniejszego nawiercania. Ta cecha sprawia, że tego rodzaju wiertła doskonale nadają się do wiercenia w rurach. Wiertła stopniowe PROLINE mają kształt stożkowy z wyraźnie wyfrezowaną średnicą otworów, tzw. stopni. Dzięki temu jednym wiertłem można przygotować otwory o różnych średnicach. Na każdym stopniu znajduje się cyfrowe oznaczenie wielkości średnicy. Wiertła stopniowe przypominają szereg połączonych metalowych krążków, ustawionych od najmniejszego do największego, tworząc stożkową piramidę. Dzięki temu bez nawiercania można wykonać nimi otwór o żądanej średnicy. Ponadto, wiertła stopniowe PROLINE pozwalają rozwiercać już istniejące otwory i powiększać ich średnicę do pożądanej.

30 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2020 WARSZTAT NAPRAWA I USTAWIANIE NOWOCZESNEGO OŚWIETLENIA SAMOCHODOWEGO Najpierw naprawy. Oświetlenie wykonane w technologii LED nie ma części zamiennych. Oznacza to, że gdy jakiś element przestanie działać lub reflektor zostanie mechanicznie uszkodzony nie ma możliwoProducenci pojazdów oferują coraz nowsze o zwiększonej funkcjonalności oświetlenie samochodów. Źródła światła w oszczędnej i bardzo wydajnej technologii LED, adaptacyjne inteligentne dopasowanie wiązki światła do aktualnej sytuacji na drodze to atuty najnowszych rozwiązań i nadzieja na poprawę bezpieczeństwa drogowego. Nowości oprócz niezaprzeczalnych zalet mają jednak nieuniknione znaki zapytania. Co się stanie gdy taki nowoczesny reflektor się zepsuje, kto go naprawi, za ile, co z wymianą źródeł światła, co z ustawieniem reflektora jak zajdzie taka potrzeba? ści jego naprawy. Zostaje tylko zakup nowego w sieci serwisowej producenta i jeżeli jest to element skomplikowanego systemu adaptacyjnego, jego wymiana i adaptacja do zainstalowanych sterowników i kamer w

31 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2020 WARSZTAT pojeździe musi być przeprowadzona także w ASO z użyciem właściwych narzędzi i oprogramowania. Długo albo wcale na rynku nie znajdziemy tanich zamienników takich systemów, a naprawa jednej uszkodzonej diody w skomplikowanym reflektorze także nie będzie możliwa w niezależnym nawet bardzo fachowym warsztacie. Uwaga o naprawach nowoczesnego oświetlenia dotyczy w takim samym stopniu reflektorów przednich jak i lamp tylnych gdzie już dziś stosuje się układy LED współpracujące ze światłowodami i umieszczonymi w obudowie lampy innymi elementami optycznymi. Często lampa tylna jest jednolitym elementem. Jeżeli nowoczesne oświetlenie „nie świeci jak trzeba” to logicznym działaniem jest jego kontrola i odpowiednie ustawienie wiązki w stosunku do drogi. Zależnie od skomplikowania systemu i dodatkowych funkcji reflektorów dostępne są dwie drogi postępowania. Ale na początek procedura przygotowania pojazdu do procesu ustawiania świateł. Dlaczego o tym mowa, nowoczesne oświetlenie jest bardzo wrażliwe na wszelkie zmiany w geometrii pojazdu i jego zawieszenia, jeżeli nie weźmiemy tego pod uwagę światła nie będą działać poprawnie. Przed przystąpieniem do ustawiania świateł należy: - ustawić korektor położenia reflektorów w kabinie na „0” (jeżeli jest zainstalowany) - sprawdzić ciśnienie w oponach i wyregulować do wartości określonej przez producenta pojazdu dla rodzaju zastosowanych opon

32 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2020 WARSZTAT - ustalić obciążenie pojazdu - bagażnik pusty, 75 kg na miejscu kierowcy (nie dotyczy pojazdów o masie > 3,5t) - oczyścić szkła reflektorów - ustawić wartość kąta przewyższenia na urządzeniu do ustawiania świateł (wartość w % odczytaną z reflektora; jeżeli nie ma tej wartości przyjąć wartość 1,2% dla pojazdów o masie do 3,5 t i 2% dla innych) - ustawić poprawnie urządzenie do ustawiania świateł w stosunku do pojazdu. Spełnienie tych warunków jest konieczne i obowiązkowe. Teraz procedury ustawiania. Reflektory LED i ksenonowe bez systemów sterowania wiązką światła. Jeżeli reflektory nie mają systemu automatycznego poziomowania ustawiamy przełącznik świateł na światła mijania (wyłączamy system automatyczny np. włączający światła w tunelu) i korygujemy położenie wiązki światła widoczną na ekranie urządzenia do ustawiania świateł śrubami regulacyjnymi oddzielnie dla reflektora prawego i lewego. Jeżeli w obudowie reflektora zintegrowane są światła drogowe, ich położenie będzie zależne od tego jak dokładnie ustawimy światła mijania. Jeżeli światła drogowe mają niezależną regulację to po ustawieniu świateł mijania ustawiamy światła drogowe. Po przeprowadzonej regulacji pojazd ma prawidłowo ustawione światła. Jeżeli reflektory mają system automatycznego poziomowania to przed ustawianiem świateł należy podłączyć do złącza EOBD tester diagnostyczny i w tym konkretnym aucie wybrać z menu testera opcję „regulacja podstawowa” i dalej wybrać „ustawianie świateł” i w tej opcji odblokować możliwość regulacji reflektorów. Gdy sterownik jest odblokowany należy przeprowadzić regulację z użyciem śrub regulacyjnych tak jak opisano poprzednio. Po regulacji należy potwierdzić wykonanie tej czynności w testerze diagnostycznym. Tester przesyłając sygnał do sterownika poziomowania reflektorów spowoduje, że ten zapamięta nowe ustawienie reflektorów jako ustawienie podstawowe, a później do tego położenia będzie odno-

33 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2020 WARSZTAT sił położenie reflektorów gdy zmianie ulegnie ugięcie zawieszenia. Teraz kolej na reflektory adaptacyjne z automatyką układu i sterowania wiązki światła przed pojazdem. Zanim zaczniemy regulować ustawienie świateł musimy mieć pewność, że czujniki jakie obsługuje sterownik świateł są właściwie skalibrowane, głównie chodzi tu o kamerę przednią montowaną nad lusterkiem wstecznym na szybie przedniej. Ustawianie świateł bez właściwego skalibrowania kamery nie ma sensu. Jeżeli kamera pracuje poprawnie to ustawianie świateł rozpoczynamy od procedury ustawiania świateł mijania przy wyłączonej automatyce (procedura opisana powyżej). Teraz wybieramy z menu testera diagnostycznego opcję włączenia modułu wzorcowego (master LED) , jeżeli ustawiamy prawy reflektor to uruchamiamy moduł wzorcowy dla prawego, jeżeli lewy to dla lewego. Następnie położenie wiązki światła modułu wzorcowego odczytujemy na ekranie wewnętrznym urządzenia do ustawiania świateł np. SEG IV DLLX oferowane przez HELLA Polska. Najnowsze urządzenia, w ofercie HELLA Polska SEG V, wyposażone są w kamery i ekran monitora gdzie system pomiarowy podaje odchylenie wiązki od położenia zerowego. Odczytaną samodzielnie lub podaną przez system pomiarowy urządzenia do ustawiania świateł odchyłkę położenia modułu wzorcowego w stosunku do położenia zerowego wprowadzamy do sterownika świateł za pomocą testera diagnostycznego. Sterownik zmieni ustawienia modułu co spowoduje skierowanie wiązki światła we właściwe miejsce. Zakończenie procedury spowoduje zapamiętanie nowych ustawień i poprawne działanie świateł np. utrzymanie w zaciemnieniu pojazdu poprzedzającego gdy system sterowania naszymi reflektorami oświetla drogę światłami drogowymi z pionową granicą światłocienia. Jak widać procedura jest nieco skomplikowana i wymaga użycia specjalistycznych narzędzi, no cóż nowe rozwiązania mają poprawić bezpieczeństwo i komfort prowadzenia samochodu, a nikt nie powiedział, że muszą być przyjazne mechanikom. HELLA Polska

34 e-AUTO SERVICE MANAGER 11 - 2020 WARSZTAT NAJNOWOCZEŚNIEJSZE ROZWIĄZANIA: PODSUMOWANIE BADAŃ I ROZWOJU KYB Zapytaliśmy zespół badawczo-rozwojowy KYB o sztuczną inteligencję i niektóre inne najnowsze osiągnięcia technologiczne: W jaki sposób KYB wykorzystuje sztuczną inteligencję (AI) do rozwoju technologii amortyzatorów? W dziedzinie technologii ważne jest, aby posortować ogromną ilość danych i zamienić je na informacje o Ponad 100-letnie doświadczenie KYB w projektowaniu i produkcji elementów hydraulicznych wiąże się z kompetencjami i wiedzą w szerokim zakresie. Obejmują one fizyczną ocenę komfortu i właściwości jezdnych wykonywaną przez wykwalifikowanych kierowców, nowoczesną technologię przewidywania zachowania pojazdu na drodze przeprowadzaną za pomocą symulacji komputerowych, analiz statystycznych i nie tylko. Teraz KYB wykorzystuje sztuczną inteligencję nowej generacji (AI), aby przyspieszyć i ulepszyć analizowanie ogromnych ilości danych zebranych podczas opracowywania, testowania i produkcji produktu. znaczeniu technicznym. Aby to zrobić, Dział Doskonalenia Cyfrowej Transformacji KYB buduje platformę IoT, która wykorzystuje technologię chmury do szybkiego, bezpiecznego i ekonomicznego gromadzenia, analizowania i wizualizacji ogromnych ilości danych. Używamy technologii AI jako rdzenia platformy. Sztuczna inteligencja nie jest technologią, w której po wprowadzeniu danych, wymagane przez użytkow-

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=