E-Auto Service Manager 10/2021

41 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2021 WARSZTAT muszają na producentach klocków hamulcowych coraz to lepsze rozwiązania. Jest to również efekt rosnących oczekiwań klientów, wynikających m. in. z coraz większej popularności pojazdów o napędzie hybrydowym i elektrycznym, a więc pojazdów cichszych niż ich odpowiedniki z silnikiem spalinowym. Na rynku istnieje wielu producentów nakładek antywibracyjnych, którzy prześcigają się w stosowanych nowatorskich rozwiązaniach materiałowych i konstrukcyjnych. Skuteczność tych rozwiązań bywa różna i nie zawsze sprawdza się, ponieważ zdolność klocka hamulcowego do tłumienie dźwięków i wibracji jest wypadkową właściwości użytej nakładki SHIM oraz zastosowanego materiału ciernego. Dodatkowy efekt tłumienia dźwięków można uzyskać poprzez fazowanie powierzchni ciernej klocka lub wykonanie otworu w nakładce w kształcie np. półksiężyca, co powoduje, iż tłoczek w zacisku dociska w początkowej fazie hamowania tylko jedną stronę klocka hamulcowego łagodnie wchodząc w proces hamowania. Ogranicza to znacznie wystąpienie wibracji i pisków, jak ma to miejsce przy równomiernym docisku tłoczka. Zdarza się też, że czasami klocki hamulcowe posiadają elementy konstrukcyjne, których obecności nie można na pierwszy rzut oka racjonalnie wytłumaczyć, są to różnego rodzaju „dodatkowe ciężarki” (spotykane coraz częściej w referencjach przeznaczonych do takich aut jak np. Audi, BMW, Porsche). Są one optymalnie dobrane pod względem akustycznym, a ich zadaniem jest pochłanianie różnego rodzaju wibracji, powodujących piski. Duże znaczenie odgrywa również aplikacja nakładki SHIM na klocek hamulcowy. Ma ona zapewnić trwałe połącznie z klockiem przez cały okres jego użytkowania. Producenci nakładek zazwyczaj podają w specyfikacji zalecane warunki klejenia, jednakże są to tylko zalecenia, które nie zawsze sprawdzają się idealnie, a otrzymane wyniki mogą różnić się w zależności od właściwości powierzchni klejenia. Z tego powodu producenci wykonują szereg eksperymentów w celu optymalizacji procesu aplikacji. Powierzchnia klejenia klocka hamulcowego musi być czysta i wolna od wszelakich zanieczyszczeń kurzem, smarem czy olejem. Zdarza się, iż niektóre dodatki w farbie zabezpieczającej klocek hamulcowy przed korozją, mogą wpływać na efekt ich wiązania. Zatem także dobór farby ma istotne znaczenie dla jakości połączenia klocka z nakładką antywibracyjną. Firma TOMEX Hamulce podchodzi o tego zagadnienia bardzo odpowiedzialnie, zarówno jeżeli chodzi o dobór odpowiedniej farby, SHIMów, jak i ich aplikację. Każdy komponent użyty do produkcji jest wcześniej weryfikowany pod kątem wymagań jakie stawiane są klockom hamulcowym. Obecny proces aplikacji nakładek został indywidualnie opracowany przez inżynierów firmy TOMEX i zapewnia on maksymalną kompatybilność obu elementów. Celem było uzyskanie siły i trwałości wiązania zgodnych z jakością OE. Dodatkowo, dla wzmocnienia tego połącznia, stosowane są również mocowanie mechaniczne.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=