E-Auto Service Manager 10/2021

28 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2021 WARSZTAT TYPOWE BŁĘDY POPEŁNIANE PRZY WYMIANIE AMORTYZATORÓW Oto 7 grzechów mechaników wymieniających amortyzatory: Nieuważny demontaż, bez oznaczenia pozycji śrub Niektórych amortyzatorów nie sposób zamontować niewłaściwie. Ale niestety w przypadku dużej części jest pewien margines, w ramach którego można popełnić błąd. Nie piszemy o takich spektakularnych wpadkach jak montaż amortyzatora do góry nogami. Tym razem chodzi o nieprecyzyjne zamocowanie go w zwrotnicy (w układach McPherson). Pośpiech sprawia, że mechanik nie oznaczy położenia śrub regulacyjnych, a później przykręca je tak jak jest najwygodniej. W efekcie samochód traci parametry geometrii kół. Oczywiście – kontrola geometrii jest wskazana po każdej wymianie wybranych elementów zawieszenia, ale wadliwy montaż może spowodować, że odchyłki przekroczą możliwości typowej korekty kątów, czy zbieżności. Brak wymiany osłon i odbojów Roztargnienie na etapie zamawiania części sprawia, że zamawia się wyłącznie same amortyzatory bez Wymiana amortyzatorów należy do podstawowych czynności serwisowych, jednak i na tym polu pojawiają się błędy. Monroe wskazuje te największe, które najczęściej przez nieuwagę są popełniane w warsztatach. odbojów i osłon. Oczywiście montaż nowych amortyzatorów ze starymi elementami dodatkowymi lub nawet bez nich też jest możliwy, ale cierpią na tym ich żywotność oraz bezpieczeństwo jazdy. Brak osłon przyspiesza korozję i zanieczyszczenie pyłem, a przypadkowe dobicie na nierówności bez założonych sprawnych odbojów może uszkodzić amortyzator. Lekceważenie kontroli łożyska kolumny Wymiana przednich amortyzatorów w układach McPherson powinna obligatoryjnie obejmować kontrolę i ewentualną wymianę górnego łożyska kolumny. Pominięcie tej procedury może sprawić że po montażu ujawnią się hałasy i klient powróci z reklamacją. Należy pamiętać, że amortyzator należy wymienić po przejechaniu średnio 80 000 km, a zatem powinien być montowany z łożyskiem które posiada podobną rekomendację interwałową. Zabawa amortyzatorami Większość popularnych amortyzatorów jest skonstruowana tak, że

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=