E-Auto Service Manager 10/2021

ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r - DOŻYWOTNIA GWARANCJA OD HELLA - INTELIGENTNE STACJE ŁADOWANIA OD PROLINE - OFERTA VALEO SERVICE POWIĘKSZYŁA SIĘ O 252 NOWE REFERENCJE - HELLAWYPOSAŻA POJAZD ELEKTRYCZNY e-AUTO SERVICE Nr 10/2021

PULS BRANŻY 4 DOŻYWOTNIA GWARANCJA OD HELLA ! 8 PROLINE - NA DOBRY START 10 BREMBO OFICJALNYM PARTNEREM UKŁADÓW HAMULCOWYCH W GRAN TURISMO™ 7 12 ELEKTRYZUJĄCE OSIĄGI MUSTANGA MACH-E 16 SAMOCHÓD ZA OPONY 20 POWEREDGE WCHODZI NA RYNEK EUROPEJSKI 23 DEBIUT UFI FILTERS NA RYNKU ELEKTRYCZNYCH SAMOCHODÓW CIĘŻAROWYCH 25 JESIENNY SERWIS HAMULCÓW KAMPERA WARSZTAT 28 TYPOWE BŁĘDY PRZY WYMIANIE AMORTYZATORÓW 32 SPRĘŻYNY POWIETRZNE ZAWIESZENIA 40 HAMULCE W TROSCE O KOMFORT JAZDY NOWOŚCI 44 PRZEGLĄD NOWOŚCI W NUMERZE Wydawca E-Business Press Sp. z o. o. Al.Jerozolimskie 81/7.10 02-001 Warszawa biuro@e-businesspress.pl www.autoservicemanager.pl REKLAMA Paweł Mularski pawel.mularski@e-businesspress.pl PRENUMERATA biuro@e-businesspress.pl REDAKCJA Paweł Bronisz pawel.bronisz@e-businesspress.pl PRZYGOTOWANIE Sławomir Pasznik Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść materiałów reklamowych. Wydawca zastrzega sobie prawo do skrótów nadesłanych materiałów. Wszystkie prawa zastrzeżone. Przedruk w całości i części wyłącznie za zgodą Wydawcy. ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r - DOŻYWOTNIA GWARANCJA OD HELLA - INTELIGENTNE STACJE ŁADOWANIA OD PROLINE - OFERTA VALEO SERVICE POWIĘKSZYŁA SIĘ O 252 NOWE REFERENCJE - HELLAWYPOSAŻA POJAZD ELEKTRYCZNY e-AUTO SERVICE Nr 10/2021

PULS BRANŻY 4 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2021 DOŻYWOTNIA GWARANCJA OD HELLA ! W ramach akcji Dożywotniej Gwarancji każdy kto zakupił produkt, objęty tym programem, po 01.10.2020 uzyskał prawo do bezterminowego okresu gwarancyjnego. Jako dodatkowy benefit całej akcji uwzględniono również sytuację, iż przy sprzedaży pojazdu, który został wyposażony w produkt Hella objęty dożywotnią gwarancją, prawa dożywotniej gwarancji przechodzą na nowego właściciela co pozwala na utrzymanie wartości pojazdu. Żaden producent w Aftermarkecie / OE nigdy jeszcze nie zaoferował takiej wartości dodanej co sprawia, że Dożywotnia Gwarancja od Hella jest unikalnym rozwiązaniem na tle dotychczasowej praktyki rynkowej. By wyróżnić swoją ofertę Hella wprowadza dożywotnią gwarancję na produkty wykonane w technologii Halogen i Xenon z segmentu: REFLEKTORY Hella Polska wprowadziła innowacyjne rozwiązanie w sprzedaży oświetlenia dedykowanego. Klient otrzymuje bezpłatne rozszerzenie gwarancji. Produkt ma teraz ochronę dożywotnią – to rozwiązanie unikatowe na rynku części zamiennych do samochodów. Cała akcja pod hasłem Dożywotnia Gwarancja od Hella skupia się na promowaniu produktów oryginalnego wyposażenia czyli najwyższej jakości, które to są dostępne w Aftermarkecie. Jest to jeden z istotnych elementów by klienci mieli wybór, ale również pełną świadomość, że wybierając produkt premium wybierają jakość, bezpieczeństwo i komfort. Warto nadmienić, iż firma HELLA jako lider technologiczny w dziedzinie inteligentnej emisji światła, reflektorów halogenowych, ksenonowych oraz LED, spełnia zawsze najwyższe wymagania. Dostarcza swoje produkty na pierwszy montaż do takich marek jak: PORSCHE, MERCEDES BENZ, AUDI, BMW, VW, RENAULT, OPEL, NISSAN, SKODA. Przykład: Nr produktu: 1ZT 009 631-311 INSIGNIA A (G09), 07.08 - 03.17

PULS BRANŻY 5 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2021 LAMPY TYLNE Przykład: Nr produktu: 2TZ 011 978-121GOLF VII (5G1, BQ1, BE1, BE2), 08.12 - 11.16 REFLEKTORY PRZECIWMGŁOWE Przykład: Nr produktu: 1N0 009 954-311 dla GOLF VI (5K1), 10.08 - 02.14

PULS BRANŻY 6 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2021 KIERUNKOWSKAZY Przykład: Nr produktu: 2BA 964 255-011 TERRANO II (R20), 10.92 - 09.07 W całości oferty jest ponad 1800 produktów, które są dedykowane zarówno do pojazdów osobowych jak i ciężarowych (dla ruchu prawostronnego). Akcją objęte są wyłącznie zakupy dokonane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Więcej informacji dotyczących akcji tj. regulamin, animację prezentującą cały projekt, listę produktów objętych Dożywotnią Gwarancją i reklamacyjny formularz zgłoszeniowy można znaleźć na stronie: www.hella.pl/dozywotniagwarancja Tam też łatwo zweryfikować, czy zakupiony produkt jest objęty akcją, służy do tego dedykowana wyszukiwarka.

PULS BRANŻY 7 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2021 DOŻYWOTNIA GWARANCJA OD HELLA DLACZEGO WARTO WYBRAĆ PRODUKTY OBJĘTE DOŻYWOTNIĄ GWARANCJĄ: Zyskujesz komfort i bezpieczeństwo dzięki wydłużonemu bezterminowo okresowi gwarancji Utrzymujesz wartość swojego pojazdu - w przypadku jego sprzedaży, prawa dożywotniej gwarancji przechodzą na nowego własciciela W przypadku akceptacji reklamacji otrzymujesz zwrot pieniędzy lub wymianę na nowy produkt Wybierasz produkt wykonany w jakości oryginalnego wyposażenia Hella posiada ponad 100-letnie doświadczenie przy produkcji oświetlenia Produkty w ramach Programu Dożywotniej Gwarancji posiadają szerokie pokrycie carparku w Polsce Programem objętych jest ponad 1800 części Dowiedz się więcej o Programie Dożywotniej Gwarancji: www.hella.pl/dozywotniagwarancja W Programie Dożywotniej Gwarancji znajdują się produkty wykonane w technologii Halogen i Xenon dla pojazdów z kierownicą po lewej stronie. PRODUKTY OBJĘTE DOŻYWOTNIĄ GWARANCJĄ: Reflektory przednie Reflektory przeciwmgielne Lampy tylne Kierunkowskazy

PULS BRANŻY 8 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2021 PROLINE - NA DOBRY START Oprócz sprawdzenia stanu akumulatora i jego podstawowych właściwości (napięcie bez obciążenia i z obciążeniem, stopień rozładowania, prąd ładowania instalacji) warto zaopatrzyć się w urządzenie które naszemu akumulatorowi przywróci sprawność, a czasem nawet da drugie życie. Tym urządzeniem jest oczywiście prostownik, lecz dawno minęły czasy, gdy prostownik był jedynie rodzajem najprostszego transformatora, który miał tylko jedno zadanie – dostarczyć prąd stały o jakiej takiej charakterystyce znamionowej, nie paląc przy tym bezpieczników w całym bloku lub garażu. Nowoczesne prostowniki to inteligentne stacje ładowania. Takimi właśnie urządzeniami są produkty PROLINE. W ofercie marki PROLINE znajdziemy prostowniki inwerterowe, służące do ładowania akumulatorów samochodowych osobowych, dostawczych Jesienią zaczyna padać. Dotyczy to niestety również akumulatorów w naszych samochodach, które masowo padają jeszcze przed 1 listopada. Baterie źle znoszą zwiększone obciążenie (klimatyzacja, wycieraczki, podgrzewanie foteli) oraz ujemne temperatury. Jak temu zapobiec i zyskać pewność, że rano zawsze „odpali”? Przygotuj swoje auto na jesień i zimę

PULS BRANŻY 9 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2021 ciężarowych, motocyklowych, łodzi czy nawet traktorków koszących. Model 46830 naładuje akumulatory o napięciu 12V i pojemnościach od 2 do 60Ah prądem ładowania 2A lub 1A. Dotyczy to baterii praktycznie każdego typu. Prostownik ten nadaje się do ładowania akumulatorów ołowiowych, żelowych, bezobsługowych, wapniowych oraz akumulatorów głębokiego rozładowania typu EFB, AGM, w które są np. wyposażone pojazdy z systemem start-stop. Model 46831 to idealny sposób na wyczerpane jesienią i zimą akumulatory o napięciu 12V i pojemnościach od 2-120Ah. Z prądem ładowania 3,5A lub 1A tak jak poprzednio wspomniany model obsługuje praktycznie wszystkie typy akumulatorów dostępnych na rynku z litowymi włącznie. Model 46832 pomorze przetrwać trudny czas akumulatorom o napięciu 12V z prądem ładowania 7.0A oraz 24V prądem ładowania 3.5V o pojemościach od 2Ah do 120Ah. Dodatkowo aparat ten ma funkcję prostego zasilania innych urządzeń prądem o napięciu 13,6V i 5A . Model 46830 Model 46831 Model 46832

PULS BRANŻY 10 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2021 BREMBO BĘDZIE OFICJALNYM PARTNEREM UKŁADÓW HAMULCOWYCH W GRAN TURISMO™ 7 NA KONSOLE PLAYSTATION® Polyphony Digital Inc, firma wydająca serię Gran Turismo™ na Playstation® od 1997 r., wybrała Brembo, czołowego projektanta i producenta układów hamulcowych, jako oficjalnego partnera układów hamulcowych w Gran Turismo™ 7. Nowa gra wideo będzie dostępna na konsole PS4™ i PS5™ od 4 marca 2022 roku. Brembo udostępni produkty z serii UPGRADE graczom Gran Turismo™ 7 w Tuning Shop, wirtualnym sklepie oferującym technologie poprawiające osiągi pojazdów. Użytkownicy będą mogli wymieniać tarcze hamulcowe na produkty z serii Sport i ulepszać swoje samochody dzięki układom hamulcowym Brembo. Do wyboru będą produkty o wysokiej wydajności i najbardziej charakterystyczne dla samochodów szosowych, w tym tarcze karbonowo-ceramiczne i zaciski GT|BM, dostępne w 8 różnych kolorach. „Jesteśmy dumni z tego, że najlepsze układy hamulcowe Brembo pojawią się w serii Gran Turismo™. Przez 25 lat wokół tego kultowego Firma realizuje strategię sprawdzonego dostawcy rozwiązań, poprzez udostępnienie w grze wideo swoich wysokowydajnych układów hamulcowych i udoskonalenie realizmu jazdy w Gran Turismo™ 7 symulatora wyścigów samochodowych powstała międzynarodowa społeczność milionów graczy”, mówi Daniele Schillaci, Chief Executive Officer Brembo. „Nasza współpraca daje Brembo wyjątkową okazję dotarcia do młodszego pokolenia i zakomunikowania naszej strategii » Przekształcania energii w inspirację «. Wysokie osiągi na torze i wyjątkowy wygląd produktów zostały perfekcyjnie przeniesione do wirtualnego świata Gran Turismo™ 7. Chcemy wzmacniać wrażenia w grach wideo, żeby były one podobne do tych, podczas jazdy prawdziwym samochodem”. „Zanim stworzyliśmy serię Gran Turismo®, firma Brembo było naszym bohaterem”, mówi Kazunori Yamauchi, prezes Polyphony Digital Inc. i producent serii Gran Turismo™. „Jako uczestnik wyścigów ulicznych, często borykałem się z problemem fadingu podczas hamowania. Większość samochodów, z wyjątkiem kilku wybranych, nie była wyposażona w odpowiednie

PULS BRANŻY 11 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2021 hamulce, dopasowane do mocy i wagi pojazdu. Zawsze uważałem, że tylko produkty Brembo są niezawodne na torze i za to ceniłem tę firmę. Teraz mogę z dumą ogłosić partnerstwo pomiędzy Gran Turismo® i Brembo, marką gwarantującą najlepsze osiągi”. Od 60 lat Brembo jest wiodącą firmą w dziedzinie rozwoju i produkcji układów hamulcowych do samochodów o wysokich osiągach, wykorzystującą innowacyjne rozwiązania we wzornictwie, mechanice i technologii materiałów. Produkty najwyższej jakości o sprawdzonej skuteczności O grze Gran Turismo™ Gran Turismo™ to gra wideo stworzona przez Polyphony Digital Inc, filię Sony Interactive Entertainment Inc. Od czasu premiery w Japonii w 1997 r., wielokrotnie nagradzana seria stała się najlepszym i najbardziej realistycznym symulatorem jazdy samochodem. Charakteryzuje się ona doskonałą grafiką, odwzorowaniem praw fizyki i dbałością o szczegóły. Dzięki niej firma Polyphony i jej twórca Kazunori Yamauchi zrewolucjonizowali gry wyścigowe. O firmie Brembo SpA Brembo SpA jest światowym liderem i uznanym innowatorem w dziedzinie technologii układów hamulcowych. Firma dostarcza wysokowydajne produkty dla najważniejszych producentów samochodów, motocykli i pojazdów użytkowych na całym świecie, a także materiały cierne i inne elementy z przeznaczeniem do sportów motorowych. Brembo jest także liderem w sektorze wyścigowym – ma na swoim koncie ponad 500 tytułów mistrzowskich. Obecnie firma działa w 15 krajach na 3 kontynentach, posiada 26 zakładów produkcyjnych i biznesowych oraz zatrudnia ok. 11 tys. pracowników, z czego około 10% to inżynierowie i specjaliści w obszarze badań i rozwoju (R&D). W 2020 roku całkowity obrót wyniósł 2.208,6 mln euro (31.12.2020). Brembo jest właścicielem marek: Brembo, Breco, AP, Bybre, Marchesini, SBS Friction oraz działa poprzez markę AP Racing. są stosowane w samochodach i motocyklach seryjnych, jak również w samochodach i motocyklach wyścigowych, biorących udział w najważniejszych międzynarodowych zawodach. Opis Brembo będzie widoczny w Gran Turismo™ 7 w sekcji Brand Central, a z 60-letnią historią firmy będzie można zapoznać się w Brand Central Museum. Ponadto, branding Brembo będzie widoczny na wirtualnych torach. Zdjęcia i materiały wideo do pobrania na stronie: www.mediakit.brembo.com

PULS BRANŻY 12 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2021 ELEKTRYZUJĄCE OSIĄGI NOWEGO MUSTANGA MACH-E Mustang Mach-E został stworzony po to, aby wzbudzać emocje i elektryzować możliwościami. Całkowicie nowa platforma została opracowana przez zespół Ford Team Edison, aby w pełni wykorzystać poprawiający osiągi rozkład masy i dostarczanie momentu obrotowego przez całkowicie elektryczny układ napędowy. Efekt? Ponadprzeciętne możliwości i dynamika. •Rewelacyjne osiągi we wszystkich dostępnych wersjach napędowych. • Imponujący zasięg połączony ze świetną trakcją i przyśpie-szeniem w każdych warunkach drogowych. •Nawet 487 KM i aż 860 Nm momentu obrotowego w topowej wersji GT. Wszystko zaczyna się od akumulatorów Niezależnie od tego, czy samochód jest wyposażony w 288-ogniwowy, 68 kWh1 wariant o standardowym zasięgu, czy 376-ogniwową, 88 kWh1 wersję o zwiększonym zasięgu, akumulator litowo-jonowy jest umieszczony centralnie między osiami i pod podłogą, aby zapewnić niski środek ciężkości, a tym samym po-

PULS BRANŻY 13 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2021 prawić dynamikę Mustanga Mach-E. Wysokowydajne akumulatory – testowane w temperaturach do minus 40 stopni Celsjusza – są zabezpieczone wodoszczelną obudową, zapewniającą ochronę przed uderzeniami. Zaawansowany system aktywnego podgrzewania i chłodzenia reguluje temperaturę akumulatora, zapewniając optymalną wydajność nawet w ekstremalnych warunkach pogodowych, krótszy czas ładowania i dłuższą jazdę z dużą prędkością. Moc akumulatora jest przekazywana do całkowicie nowego, chłodzonego olejem, montowanego z tyłu silnika prądu zmiennego, który napędza tylne koła, oraz dodatkowego silnika montowanego z przodu w modelach wyposażonych w napęd na wszystkie koła. Synchroniczny tylny silnik z magnesami trwałymi zapewnia maksymalny moment obrotowy w ciągu 0,5 sekundy, zapewniając doskonałą reakcję. Rewelacyjne osiągi bez względu na wersję Mustang Mach-E dostępny jest w kilku wariantach do wyboru: • Napędzany na tylne koła Mustang Mach-E zapewnia 269 KM z akumulatorem o standardowym zasięgu, 294 KM w wersji ze zwiększonym zasięgiem, i moment obrotowy 430 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje od 6,9 do 7 sekund, • Napędzany na wszystkie koła Mustang Mach-E zapewnia 269 KM z akumulatorem o standardowym zasięgu, 351 KM w wersji ze zwiększonym zasięgiem, i moment obrotowy 580 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w tym wariancie zajmuje od 5,8 do 6,3 sekundy, • Mustang Mach-E GT to topowa odmiana wyposażona standardowo w napęd na wszystkie koła i akumulator o zwiększonym zasięgu dla 487 KM, 860 Nm momentu obrotowego i przyspieszenia

PULS BRANŻY 14 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2021 0-100 km/h w 4,4 sekundy (3,7 z wykorzystaniem procedury lotnego startu). Dostępny napęd na wszystkie koła przenosi moment obrotowy niezależnie na przednie i tylne koła, aby poprawić przyspieszenie i prowadzenie – zapewniając kwintesencję doskonałych wrażeń. Unikalne ustawienia amortyzatorów, sprężyn, stabilizatorów, układu kierowniczego i układu napędowego zostały dostosowane do typowych w Europie węższych, bardziej krętych dróg i wyższych ograniczeń prędkości. Wszystko po to, aby przyjemność z prowadzenia była zawsze na najwyższym poziomie.

PULS BRANŻY 15 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2021 Ford of Europe wytwarza, sprzedaje i serwisuje pojazdy marki Ford na 50 indywidualnych rynkach, zatrudniając około 45 tys. pracowników we własnych oddziałach i łącznie około 59 tys. osób, po uwzględnieniu spółek typu joint venture oraz działalności nieskonsolidowanej. Oprócz spółki Ford Motor Credit Company, usługi firmy Ford of Europe obejmują dział Ford Customer Service Division oraz 19 oddziałów produkcyjnych (12 spółek całkowicie zależnych lub skonsolidowanych typu joint venture oraz 7 nieskonsolidowanych typu joint venture). Pierwsze samochody marki Ford dotarły do Europy w 1903 roku – w tym samym roku powstała firma Ford Motor Company. Produkcja w Europie ruszyła w roku 1911. O Ford Motor Company Ford Motor Company z centralą w Dearborn w stanie Michigan w USA jest globalną marką oferującą samochody i usługi mobilne. Firma zatrudnia około 186 tys. pracowników w zakładach na całym świecie, zajmując się projektowaniem, produkcją, marketingiem, finansowaniem i serwisowaniem całej gamy pojazdów użytkowych, SUV-ów oraz samochodów osobowych - coraz częściej w wersjach zelektryfikowanych - marki Ford i luksusowej marki Lincoln. Rozszerzając swoją działalność, Ford umacnia pozycję lidera w dziedzinie elektryfikacji pojazdów, inwestuje w rozwój mobilności, systemy autonomicznej jazdy oraz usługi dla pojazdów skomunikowanych. „Ford podszedł do tematu elektryfikacji w sposób bezkompromisowy” powiedział Piotr Pawlak, prezes i dyrektor zarządzający Ford Polska Sp. z o.o. „Po wysłuchaniu opinii klientów firma podjęła decyzję o elektryfikacji najważniejszych modeli w swoim portfolio – np. E-Transita, czy F-150 Lightining – tak, by dać klientom prawdziwą alternatywę. Chcieliśmy także dać radość z jazdy tym wszystkim, dla których marka Ford jest synonimem doskonałych właściwości jezdnych i którzy cenią nas za osiągi. Tak powstał Mustang Mach-E. O tym, jak poważnie podchodzimy do realizacji stojących przed nami wyzwań, niech świadczy choćby nowy rekord Guinessa w ekonomicznej jeździe, ustanowiony przez całkowicie elektrycznego Mustanga Mach-E” dodał Piotr Pawlak.

PULS BRANŻY 16 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2021 SAMOCHÓD ZA OPONY – RUSZA WIELKA LOTERIA GOODYEAR Sezon jesienno-zimowy to duży sprawdzian dla auta i oczywiście opon, szczególnie że aura coraz częściej pokazuje swoją nieobliczalną twarz. Pogody nie da się do końca przewidzieć, ale można przygotować się na trudne warunki drogowe wybierając ogumienie, które swoimi osiągami potwierdza gotowość do każdych, nawet ekstremalnych wyzwań. Takie modele ma w swojej ofercie Goodyear. Poza korzyściami z użytkowania ogumienia Goodyear cechującego się sprawdzonymi i nagradzanymi technologiami, kupując komplet opon zimowych lub całorocznych tej marki, biorących udział w Loterii, użytkownik ma także szansę na wygranie wartościowych nagród. W puli nagród do zdobycia w zimowej loterii Goodyear są mobilne ekspresy do kawy, modele sterowca Goodyear Blimp, karty przedpłacone o wartości 5000 zł każda oraz nagroda główna – Toyota Yaris Cross. Okres sprzedaży promocyjnej i przyjmowania zgłoszeń trwa od 4 października do 31 grudnia 2021 r. Mechanizm loterii jest bardzo prosty. Wystarczy kupić komplet opon •Kupując komplet opon całorocznych lub zimowych marki Goodyear biorących udział w Loterii można wziąć udział w losowaniu atrakcyjnych nagród rzeczowych i pieniężnych. •Nagrodą główną w loterii Goodyear jest Toyota Yaris Cross. całorocznych lub zimowych marki Goodyear biorących udział w Loterii i zarejestrować zakup na stronie www.loteriagoodyear.pl – zachowując dowód zakupu. Po rejestracji uczestnik od razu dowiaduje się czy wygrał jeden z 300 mobilnych ekspresów do kawy marki Wacaco Nanopresso lub figurkę modelu kultowego sterowca Goodyear Blimp. Niezależnie od wyniku pierwszego losowania, każde zgłoszenie weźmie też udział w grze o nagrodę tygodniową, którą jest karta przedpłacona o wartości 5000 zł oraz w losowaniu finałowym, w którym do wygrania jest Toyota Yaris Cross. Aby zdobyć więcej szans w losowaniu nagrody tygodniowej oraz głównej wystarczy kupić komplet opon modelu premiowanego (4 sztuki potwierdzone na jednymdowodzie zakupu) – całorocznych Vector 4Seasons Gen-3 albo zimowych UltraGrip Performance+. Taki zakup to dodatkowe 10 losów w każdym z wyżej wymienionych losowań. „Nasza zimowa loteria to ukłon w stronę kierowców. Chcemy, aby wiedzieli, że wybierając opony

PULS BRANŻY 17 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2021 Goodyear stają się częścią większej rodziny. Rodziny, która się wspiera. Dlatego jako nagrodę główną ufundowaliśmy najnowszą Toyotę Yaris Cross. To auto stworzone na zróżnicowane warunki drogowe, podobnie jak nasze ogumienie. Goodyear jest też dostawą opon na pierwsze wyposażenie nowego SUV-a Toyoty, który zjeżdża z linii produkcyjnej zaopatrzony w model letni Goodyear EfficientGrip Performance 2” – powiedziała Marta Kosyra, Consumer Brand Marketing Manager EEN w Goodyear Polska. Lista modeli opon biorących udział w loterii promocyjnej oraz szczegóły akcji dostępne są w regulaminie na stronie www.loteriagoodyear. pl. Loteria dotyczy opon zimowych i całorocznych marki Goodyear do samochodów osobowych, typu 4x4

PULS BRANŻY 18 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2021 lub dostawczych. Nie ma znaczenie miejsce ich zakupu - honorowane są modele nabyte w serwisie, sklepie czy online. Natomiast ważne jest, aby na dowodzie zakupu była dokładna adnotacja potwierdzająca markę i rodzaj zakupionych opon. Udział w loterii mogą wziąć osoby fizyczne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, które w czasie trwania okresu promocyjnego kupią komplet opon promocyjnych. Okres promocyjny i przyjmowania zgłoszeń do Loterii Goodyear trwa od 4 październik do 31 grudnia 2021 r. Akcja będzie wspierana przez ogólnopolską kampanię na kanałach digitalowych. Niezawodny partner na każde warunki pogodowe Vector 4Seasons Gen-3 należy do wielokrotnie nagradzanej rodziny opon całorocznych i czerpie z ponad 40-letniego doświadczenia marki w produkcji tego rodzaju opon. To doświadczenie procentuje zarówno na drodze, jak i w niezależnych badaniach - Goodyear zwyciężał w testach opon całorocznych częściej niż jakakolwiek inna marka1. Vector 4Seasons Gen-3 łączy w sobie trzy kluczowe technologie zapewniające optymalną równowagę pomiędzy osiągami na zaśnieżonej, mokrej i suchej nawierzchni. Technologia Snow Grip zapewnia lepszą przyczepność na śniegu. Duża ilość lameli w centralnej części bieżnika odpowiada za pewniejsze prowadzenie na śniegu. Wyjątkowe zachowanie opony to także zasługa technologii Dry Handling. To mocne klocki w części szczytowej i barkowej bieżnika, które ograniczają odkształcenia ogumienia podczas ostrych manewrów. Przekłada się to na lepsze wyniki hamowania na suchej nawierzchni. Wyjątkowe osiągi opony potwierdzają zwycięstwa m.in. w teście Auto Bild i Tyre Reviews. Specjalista od zimowych zadań specjalnych Opona zimowa UltraGrip Performance+ dedykowana jest do aut o wysokich osiągach. Dzięki dwóm kluczowym technologiom poprawia zachowanie na mokrej, suchej i zimowej nawierzchni. Traction Protect zawiera nową żywicę, która zwiększa zdolność ogumienia do odkształcania i powrotu do pierwotnej formy. Pozwala to na lepsze przekształcenie sił hamowania w przyczepność. Z kolei technologia Winter Grip wykorzystuje nową mieszankę gumy, która zapewnia lepszą elastyczność bieżnika w niskich temperaturach, zwiększając przyczepność na śniegu i lodzie.

PULS BRANŻY 19 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2021

PULS BRANŻY 20 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2021 POWEREDGE WCHODZI NA RYNEK EUROPEJSKI Marka jest już dostępna w USA, gdzie zdobyła popularność zwłaszcza wśród klientów posiadających starsze pojazdy, szukających bardziej ekonomicznych rozwiązań podczas wymiany części. Teraz PowerEdge pojawi się w Europie – na początek wprowadzone zostaną linie wycieraczek i sprężarek klimatyzacji. Jakość i oszczędność Choć nowa marka jest sprzedawana przez DENSO, PowerEdge nie należy do standardowej oferty firmy. To odrębna marka stworzona specjalnie w celu dostarczania konkurencyjnych cenowo produktów, które umożliwią firmom z rynku wtórnego rozszerzenie swojej oferty i przyciągnięcie większej liczby klientów. Opracowane zgodnie z rygorystycznymi standardami jakości DENSO, produkty PowerEdge spełniają konkurencyjne wymagania rynku wtórnego i są produktami wysokiej jakości ze średniej DENSO wprowadza na rynek wtórny markę PowerEdge – produkty stworzone w celu zaspokojenia popytu na dobrej jakości części. PowerEdge pojawi się w całej Europie jesienią tego roku. Popularna marka w korzystnej cenie: półki cenowej. Ponadto wszystkie produkty PowerEdge są objęte pełną obsługą DENSO, obejmującą zamawianie, dostawę, logistykę i obsługę klienta. „Europejska premiera PowerEdge nadaje nowy, ekscytujący wymiar renomowanym częściom premium i usługom, które oferujemy pod markąDENSO” —powiedział Alexey Bartashevich, Senior Manager, Aftermarket Products DENSO. „PowerEdge to zestaw produktów z nowymi cechami, które wesprą dystrybutorów i warsztaty, wypełniając luki w ich istniejących asortymentach”. „Zaopatrując się w części PowerEdge firmy mogą dotrzeć do klientów o innych potrzebach, a także oferować większy wybór swoim obecnym klientom, zwłaszcza gdy ich pojazdy się starzeją. Biorąc pod uwagę fakt, że średnia wieku aut w europejskim parku pojazdów rośnie, a kierowcy

PULS BRANŻY 21 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2021 dłużej pozostają wierni swoim samochodom, wprowadzenie nowej marki nastawionej na jakość, wspartej niezawodnością i usługami związanymi z DENSO, ma znaczący potencjał sprzedażowy. Ponadto, dzięki temu że klienci mogą zamawiać różne ilości produktów PowerEdge za pośrednictwem jednego zamówienia w DENSO Europe, wydajność jest maksymalizowana”. Jakie linie części znajdą się w ofercie PowerEdge? Europejska premiera PowerEdge obejmie dwie kategorie produktów: wycieraczki i sprężarki klimatyzacji. W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na atrakcyjne cenowo wycieraczki na europejskich rynkach wschodzących, pióra wycieraczek PowerEdge są projektowane tak, aby spełniały powszechne standardy i specyfikacje rynku części zamiennych, a także były konkurencyjne cenowo. Dostępne będą wycieraczki płaskie i szkieletowe, po 12 numerów części z każdej linii. Gama wycieraczek płaskich obejmuje długości od 350 do 700 mm, pokrywając do 90% europejskiego parku pojazdów. Ich smukła konstrukcja wykorzystuje najwyższej jakości gumę i montaż za pomocą unikalnego, pojedynczego adapteru, maksymalizując zastosowania i łatwość montażu. Z kolei wycieraczki szkieletowe PowerEdge są zoptymalizowane pod kątem trwałości i długotrwałej wydajności. Podobnie jak wycieraczki płaskie, są one pakowane w kartonowe pudełka, by ograniczyć ich wpływ na środowisko. Na rynek wprowadzona zostanie również gama sprężarek klimatyzacji PowerEdge, które zostały zaprojektowane jako jakościowa alternatywa dla pojazdów w drugiej połowie okresu ich eksploatacji. Opierając się na bogatym doświad-

PULS BRANŻY 22 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2021 czeniu DENSO w opracowywaniu układów klimatyzacji, sprężarki PowerEdge oferują optymalne połączenie trwałości, wydajności i ceny. Kompresory PowerEdge są produkowane przy użyciu wysokiej jakości komponentów i materiałów, są zawsze wstępnie napełniane odpowiednim olejem i testowane zgodnie z surowymi normami wydajności. Choć na europejskim rynku części zamiennych DENSO posiada już wiodącą gamę oryginalnych sprężarek klimatyzacji dla segmentu premium, PowerEdge stworzy dodatkową wartość, koncentrując się na oferowaniu produktów ukierunkowanych na dodatkowe zastosowania i starzejące się pojazdy. W momencie premiery linia kompresorów PowerEdge będzie obejmowała 90 sprężarek mających zastosowania w samochodach osobowych i ciężarowych. W ciągu najbliższych kilku lat asortyment PowerEdge zostanie poszerzony o nowe, interesujące zastosowania, by docelowo utworzyć kompletny, alternatywny program części. „Marka PowerEdge istnieje już w Ameryce, ale nie przenosimy po prostu produktów z tego rynku na rynek europejski; zamiast tego tworzymy całkowicie nową ofertę, dostosowaną do europejskiego rynku” – dodał Alexey Bartashevich. „Podczas gdy w USA gama produktów koncentruje się na rozrusznikach, alternatorach i częściach do układów oczyszczania spalin w pojazdach ciężarowych napędzanych silnikami Diesla, europejska gama części skupia się na potrzebach i możliwościach firm z rynku wtórnego po tej stronie Atlantyku”. „Naszą misją jest zapewnienie naszym partnerom na rynku wtórnym wszystkich narzędzi, których potrzebują do osiągnięcia sukcesu. Dodanie zupełnie nowej marki w nowym przedziale cenowym, która przyciągnie do nich nowych klientów jest znaczącym krokiem w tym kierunku”.

PULS BRANŻY 23 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2021 UFI FILTERS DEBIUTUJE NA RYNKU ELEKTRYCZNYCH SAMOCHODÓW CIĘŻAROWYCH, WPROWADZAJĄC MODUŁ CHŁODZĄCY DLA E-OSI PRODUKOWANEGO SERYJNIE BEZEMISYJNEGO POJAZDU •Grupa UFI wchodzi na rynek elektrycznych samochodów ciężarowych jako dostawca OE •Aluminiowy moduł chłodzący stworzony przy użyciu technologii lutowania próżniowego •Dłuższa żywotność układu przekładniowego, mniejsze zużycie energi UFI Filters, lider w dziedzinie filtracji i produkcji wymienników ciepła dla pojazdów spalinowych, hybrydowych i elektrycznych, robi kolejny krok w obszarze elektrycznej mobilności. Firma będzie dostarczać na pierwszy montaż moduł chłodzący (multiwymiennik ciepła) oleju przekładniowego do elektrycznego samochodu ciężarowego produkowanego seryjnie przez Daimler Truck AG. Inwestycja ta oznacza wejście Grupy w branżę pojazdów ciężarowych z napędem elektrycznym. Moduł chłodzący UFI współdziała z obiegiem oleju przekładniowego w e-osi, łącząc dwa zintegrowane silniki elektryczne, które generują moc ciągłą 330 kW oraz moc maksymalną 400 kW.

PULS BRANŻY 24 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2021 Moduł, opracowany wspólnie z niemieckim producentem pojazdów i wytwarzany przez UFI Filters w zakładzie w Opolu, w Polsce, składa się z dwóch par wymienników ciepła pracujących równolegle, zamontowanych na aluminiowym korpusie. Podstawowym zadaniem modułu UFI jest optymalizacja temperatury oleju przekładniowego w układzie. Wymienniki ciepła, wykonane z aluminium przy użyciu nowoczesnej techniki lutowania próżniowego, zapewniają dłuższą żywotność układu dzięki wysokiej wydajności i pomagają zmniejszyć zużycie energii. Rinaldo Facchini, CEO UFI Filters Group, komentuje: „Jesteśmy dumni z tego projektu, który pozwoli nam wejść na rynek elektrycznych ciężarówek. Wraz z rozwojem nowoczesnych, aluminiowych wymienników ciepła, produkowanych w naszym europejskim zakładzie, robimy ważny krok w kierunku zrównoważonego rozwoju. Ponadto, UFI Filters po raz kolejny potwierdza, że jest partnerem największych producentów samochodów. Obok innowacyjnych rozwiązań, wiedziemy prym w dziedzinie rozwoju technologii dla mobilności przyszłości, co dodatkowo wzmacnia wysoką jakość oferty na pierwszy montaż”.

PULS BRANŻY 25 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2021 JESIENNY SERWIS HAMULCÓW KAMPERA Z TEXTAR W Polsce systematycznie wzrasta zainteresowanie podróżami kamperem. W ubiegłym roku w naszym kraju zarejestrowano rekordową liczbę tego typu pojazdów. Efektem rosnącej popularności domów na kółkach jest też coraz częstsza obecność tych samochodów w warsztatach oraz związany z tym wzrost popytu na części zamienne. Produkty do wielu popularnych w naszym kraju kamperów można znaleźć w ofercie Textar. Dobiegające końca lato potwierdziło, że zainteresowanie korzystaniem z kamperów cały czas rośnie. Tego typu pojazdy świetnie sprawdzają się zarówno podczas zagranicznych podróży, jak i weekendowych wyjazdów za miasto. Z danych za lata 2016 – 2020 wynika, że rynek kamperów w Polsce wyraźnie i dynamicznie się rozwija. W 2018 zarejestrowano w sumie 518 nowych samochodów kempingowych, co stanowiło wzrost o ponad 50% w stosunku do roku poprzedniego. W 2019 roku było ich już 724, natomiast rok 2020 przyniósł kolejny rekordowy wzrost, bo liczba rejestracji wzrosła blisko o połowę, do 1040 sztuk[1]. Jak pokazują pierwsze analizy za 2021 rok, trend zostanie utrzymany. Kamper zapewnia swobodę Na taki duży wzrost rejestracji pojazdów kempingowych w dużym stopniu miała wpływ pandemia. Chęć podróży w połączeniu z zamkniętymi granicami państw i obostrzeniami sanitarnymi w hotelach przekonała wiele osób do zakupienia lub wypożyczenia własnego domu na kółkach. Podróż kamperem daje niezależność i elastyczność, trasę można ustalać na bieżąco, bez wcześniejszego przygotowania. Ten środek transportu jest przeznaczony zarówno dla miłośników przyrody, jak i rodzin z dziećmi. Przemieszczanie się kamperem daje możliwość noclegu na łonie natury, a na specjalnie przygotowanych kempingach istnieje infrastruktura, która pozwala na bycie w trasie przez wiele dni oraz ułatwia wyjazdy z dziećmi. Najpopularniejsze modele kamperów w Polsce Na rynku dostępnych jest wiele modeli pojazdów kempingowych, a producenci wciąż prześcigają się w proponowaniu nowych rozwiązań. Różnorodność oferty pozwala dopasować pojazd do własnych potrzeb i oczekiwań. Najchętniej wybieraną przez miłośników caravaningu marką w Polsce był Volkswagen, produkujący modele California i Grand California. Wysoko w zestawieniu znajdują się również firmy, które w

PULS BRANŻY 26 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2021 ofercie mają pojazdy budowane na podwoziach Forda Transita oraz VW Craftera i Transportera[2]. Pora na przegląd i serwis „Przypadający na przełom września i października koniec sezonu kamperowego to czas przygotowania tych pojazdów do przerwy zimowej. Jednym z najważniejszych zadań właściciela jest sprawdzenie stanu elementów eksploatacyjnych, w tym hamulców. Zużyte części takie jak klocki i tarcze hamulcowe powinny zostać wymienione” – zwraca uwagę Wojciech Sokołowski, trener techniczny TMD Friction, właściciela marki Textar. „Pamiętajmy o dokładnym dopasowaniu klocków hamulcowych do danego modelu samochodu. Warto skorzystać z produktów z oferty Textar, między innymi klocków hamulcowych do modelu Grand California o numerze części 2217801. W przypadku grupy VW istotny jest też kod PR, który informuje nas w jaki konkretnie układ hamulcowy dany pojazd jest wyposażony oraz jakie są jego pozostałe parametry. Kod PR zazwyczaj znajduje się w książce serwisowej pojazdu czy w miejscu koła zapasowego” – podpowiada Wojciech Sokołowski. Części zamienne od Textar Sporą grupę pojazdów wykorzystywanych do turystyki stanowią w naszym kraju samochody pierwotnie zarejestrowane jako ciężarowe, a następnie przebudowane i zarejestrowane jako kempingowe. Jak wynika z dostępnych analiz, najczęściej w ten sposób przerabiane są Fiat Ducato, Peugeot Boxer oraz Citroen Jumper[3]. W przypadku tych aut również podczas eksploatacji i serwisu można sięgać po części z oferty Textar.

PULS BRANŻY 27 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2021 „W przypadku Fiata, podobnie jak w grupie VW, należy dobierać klocki hamulcowe biorąc pod uwagę wersję zabudowy oraz konkretny model układu hamulcowego pojazdu. W niektórych przypadkach klocki do różnych wersji będą miały taki sam kształt i wymiary, ale inny będzie materiał cierny, z jakiego są wykonane, czego efektem będzie inny współczynnik tarcia. Czasem jedyną różnicą będzie grubość tarczy hamulcowej bądź szerokość blaszki prowadzącej klocki w jarzmie” – podkreśla Wojciech Sokołowski, trener techniczny TMD Friction, właściciela marki Textar. Wszystkie produkty Textar do zastosowania w kamperach i służących za ich bazy pojazdach użytkowych, a także części zamienne do samochodów innego typu można znaleźć w katalogu online BrakeBook oraz aplikacji mobilnej BrakeBook. Wojciech Sokołowski

28 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2021 WARSZTAT TYPOWE BŁĘDY POPEŁNIANE PRZY WYMIANIE AMORTYZATORÓW Oto 7 grzechów mechaników wymieniających amortyzatory: Nieuważny demontaż, bez oznaczenia pozycji śrub Niektórych amortyzatorów nie sposób zamontować niewłaściwie. Ale niestety w przypadku dużej części jest pewien margines, w ramach którego można popełnić błąd. Nie piszemy o takich spektakularnych wpadkach jak montaż amortyzatora do góry nogami. Tym razem chodzi o nieprecyzyjne zamocowanie go w zwrotnicy (w układach McPherson). Pośpiech sprawia, że mechanik nie oznaczy położenia śrub regulacyjnych, a później przykręca je tak jak jest najwygodniej. W efekcie samochód traci parametry geometrii kół. Oczywiście – kontrola geometrii jest wskazana po każdej wymianie wybranych elementów zawieszenia, ale wadliwy montaż może spowodować, że odchyłki przekroczą możliwości typowej korekty kątów, czy zbieżności. Brak wymiany osłon i odbojów Roztargnienie na etapie zamawiania części sprawia, że zamawia się wyłącznie same amortyzatory bez Wymiana amortyzatorów należy do podstawowych czynności serwisowych, jednak i na tym polu pojawiają się błędy. Monroe wskazuje te największe, które najczęściej przez nieuwagę są popełniane w warsztatach. odbojów i osłon. Oczywiście montaż nowych amortyzatorów ze starymi elementami dodatkowymi lub nawet bez nich też jest możliwy, ale cierpią na tym ich żywotność oraz bezpieczeństwo jazdy. Brak osłon przyspiesza korozję i zanieczyszczenie pyłem, a przypadkowe dobicie na nierówności bez założonych sprawnych odbojów może uszkodzić amortyzator. Lekceważenie kontroli łożyska kolumny Wymiana przednich amortyzatorów w układach McPherson powinna obligatoryjnie obejmować kontrolę i ewentualną wymianę górnego łożyska kolumny. Pominięcie tej procedury może sprawić że po montażu ujawnią się hałasy i klient powróci z reklamacją. Należy pamiętać, że amortyzator należy wymienić po przejechaniu średnio 80 000 km, a zatem powinien być montowany z łożyskiem które posiada podobną rekomendację interwałową. Zabawa amortyzatorami Większość popularnych amortyzatorów jest skonstruowana tak, że

29 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2021 WARSZTAT nie należy ich ściskać ani rozprężać w pozycji poziomej. Lekceważenie tego zalecenia może uszkodzić amortyzator lub przyspieszyć jego zużycie. Warto zauważyć, że amortyzatory są zwykle zapakowane w pozycji ściśniętej i do chwili montażu powinny właśnie w takiej pozostać, a przed samym montażem należy go przepompować kilkukrotnie. Brak odpowiednich narzędzi Te problemy zdarzają się coraz rzadziej, ale wciąż występują. Chodzi głównie o właściwe ściskanie sprężyn przy wymianie amortyzatorów w kolumnach McPherson lub przy blokowaniu chromowanego tłoczyska amortyzatora ostrymi krawędziami szczypiec, by nie obracało się w trakcie dokręcania górnej nakrętki. Poza uszkodzeniem tłoczyska, może dojść do uszkodzenia gwintu na tłoczysku amortyzatora, ponieważ mechanik próbuje za wszelką cenę jakoś załapać nakrętki na kielichu sprężyny. Zły dobór amortyzatora Na etapie zamawiania amortyzatorów warto szczegółowo zagłębić się w katalog aby uniknąć błędów w doborze elementów. W wielu modelach samochodów, zwłaszcza dostawczych, amortyzatory występują w kilku wersjach, które mają identyczny kształt ale różnią się charakterystyką. Niewłaściwe dokręcanie W wybranych modelach samochodów zaleca się aby elementy zawieszenia dokręcać kiedy samochód stoi już na kołach. Dotyczy to także amortyzatorów. Chodzi o potencjalne ryzyko uszkodzenia elementów gumowych w miejscach mocowa-

30 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2021 WARSZTAT nia amortyzatora, które dokręcone w niewłaściwej pozycji mogą po opuszczeniu samochodu zostać przeciążone i popękać.

Adam Gołąbek, Technical Services, Training and Warranty Manager, Poland, Baltics & Finland: Na stronie eu.monroe.com/pl zamieściliśmy przejrzysty poradnik wymiany amortyzatorów. Oto kluczowe punkty wybrane z jego treści: 1. Dokładnie zapoznaj się z instrukcją i wskazówkami montażowymi dołączonymi do opakowania z amortyzatorem. 2. Oczyść miejsce, do którego zostanie przykręcony amortyzator. 3. Upewnij się, czy w danym modelu samochodu dokręcanie amortyzatora powinno być wykonane na podnośniku czy też dopiero po opuszczeniu samochodu na koła. 4. Zwróć uwagę na wszystkie punkty orientacyjne determinujące sposób montażu amortyzatora – unikniesz błędów typu „odwrotny montaż”, „niewłaściwy kąt zamocowania” itp. 5. Używaj odpowiednich narzędzi, a podczas dokręcania elementów współpracujących z amortyzatorem nie chwytaj szczypcami za tłoczysko amortyzatora! 6. Po wykonaniu naprawy sprawdź geometrię zawieszenia lub zaleć użytkownikowi jak najszybszą wizytę u diagnosty celem jej wykonania.

32 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2021 WARSZTAT SPRĘŻYNY POWIETRZNE ZAWIESZENIA – KOMFORT, O KTÓRYM MARZYSZ Zadaniem zawieszenia pneumatycznego jest dostarczenie najwyższej, stałej jakości komfortu jazdy, ale bywa ono także stosowane jako zawieszenie w pojazdach sportowych. Nowoczesne elektronicznie sterowane systemy w samochodach osobowych i lekkich ciężarówkach prawie zawsze posiadają funkcję samopoziomowania wraz z funkcjami podnoszenia i opuszczania. Chociaż tradycyjnie nazywane są poduszkami powietrznymi lub miechami powietrznymi, prawidłowym terminem jest sprężyna powietrzna (choć terminy te są również używane do opisania tylko gumowych elementów miechów z płyt końcowych). Idea płynnej i komfortowej jazdy jest tak stara, jak projektowanie i produkcja samochodów. Na początku motoryzacji, w 1901 roku, Amerykanin William W. Humphreys opatentował pomysł – „pneumatyczną sprężynę do Aby osiągnąć lepsze właściwości jezdne, zawieszenie pneumatyczne używane jest w miejsce konwencjonalnych sprężyn stalowych w pojazdach ciężkich, takich jak autobusy i ciężarówki, a także w niektórych samochodach osobowych. Jest ono również szeroko stosowane w naczepach i pociągach, głównie pasażerskich.

PULS BRANŻY 33 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2021 WA SZTAT pojazdów”. Konstrukcja składała się z lewej i prawej sprężyny pneumatycznej, wzdłużnie poprowadzonej przez prawie całą długość pojazdu. Kanały były zagłębione w celu umieszczenia w nich dwóch długich poduszek pneumatycznych. Każda z nich była zamknięta na jednym końcu i wyposażona w zawór powietrza na drugim. W 1920 roku Francuz George Messier dostarczył na rynek wtórny pneumatyczne systemy zawieszenia. Jego własne samochody Messier były produkowane w latach 1922-1930 i wyposażone w zawieszenie „do utrzymania samochodu na czterech pęcherzykach gazu”. Podczas II wojny światowej USA opracowało zawieszenie pneumatyczne dla ciężkich samolotów w celu zmniejszenia wagi przy zwartej konstrukcji. Systemy pneumatyczne były również stosowane w ciężkich samochodach ciężarowych i samolotach w celu uzyskania samopoziomującego zawieszenia. Dzięki regulowanemu ciśnieniu powietrza, wysokość osi była niezależna od obciążenia pojazdu. Dalszy rozwój doprowadził do roku 1954, w którym to Francuz Paul Magès zaprojektował i opracował działające zawieszenie hydropneumatyczne typu powietrze/olej, łączące w sobie zalety wcześniejszych koncepcji zawieszenia pneumatycznego, ale z wykorzystaniem płynu hydraulicznego, a nie powietrza pod ciśnieniem. Citroën zastąpił konwencjonalne sprężyny stalowe na tylnej osi swojego topowego modelu – Traction Avant 15 Hydraulique. W 1955 roku w modelu Citroën DS zastosowano zawieszenie hydropneumatyczne czterech kół. Rozwiązanie takie łączyło bardzo miękkie, komfortowe zawieszenie wraz systemem samopoziomowania, z pełną kontrolą ruchów, pozwalającą na pewne prowadzenie w każdych warunkach. Rolls-Royce wprowadził samopoziomujące zawieszenie w Rolls-Royce Silver Shadow z 1965 roku, był to system zbudowany na licencji Citroëna. Pierwszym niemieckim pojazdem z samopoziomującym zawieszeniem był Borgward P100 produkowany w 1960 r. W 1962 roku na platformie Mercedes-Benz W112 pojawiło się zawieszenie pneumatyczne w modelach 300SE. System wykorzystywał zawór główny firmy Bosch z dwoma zaworami osiowymi z przodu i jednym z tyłu. Kontrolowały one stożkową sprężynę powietrzną na każdej osi koła. System utrzymywał stałą wysokość jazdy, wykorzystując zbiornik powietrza, który był napełniany przez jednocylindrową sprężarkę powietrza napędzaną silnikiem. W 1964 r. w Mercedesie 600 zastosowano większe sprężyny powietrzne, a system sprężonego powietrza zasilał również serwo hamulcowe. W modelu Mercedes-Benz 450SEL 6.9 (1975) zastosowano zawieszenie hydropneumatyczne po wygaśnięciu patentów na tę technologię. Ta konstrukcja zastąpiła drogi, skomplikowany i problematyczny system sprężonego powietrza, który był nadal używany w modelach 600 aż do 1984 roku. Pierwszy elektronicznie sterowany (TEMS) półaktywny system pełnego zawieszenia pneumatycznego (stała sprężyna, zmienna siła tłumienia) został

34 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2021 WARSZTAT wprowadzony w samochodzie Toyota Soarer w 1986 r. Firma Dunlop Systems Coventry UK była również pionierem w dziedzinie elektronicznie sterowanego zawieszenia pneumatycznego (ECAS) dla pojazdów terenowych – termin ECAS został z powodzeniem wprowadzony do obrotu handlowego. System ten został po raz pierwszy zastosowany w modelu 93MY Land Rover Range Rover. Obecnie systemy ECAS są szeroko stosowane zarówno w ciężkich pojazdach, takich jak ciężarówki i autobusy, jak i w lekkich kategoriach, takich jak SUV-y, samochody osobowe i lekkie pojazdy użytkowe. ECAS oferuje zawieszenie o zmiennej wysokości do zastosowań na drodze i w terenie. Pięć typowych wysokości zawieszenia oferowanych przez ECAS to (od najniższej do najwyższej w zakresie wysokości) „Załadunek”, „Autostrada”, „Standard”, „Off-Road” i „Off-Road Rozszerzony”. Wysokość jest kontrolowana automatycznie na podstawie czujników prędkości i podwozia, ale ręczny przełącznik wysokości jazdy pozwala kierowcy kontrolować zawieszenie. Wysokości „Załadunek” i „Off-Road” są dostępne tylko przy prędkościach zazwyczaj mniejszych niż 35 mil na godzinę (56 km/h). Ustawienie „Autostrada” nie jest dostępne manualnie; jest ono ustawiane, gdy pojazd porusza się z prędkością ponad 50 mil na godzinę (80 km/h) dłużej niż przez 30 sekund. W przeciwieństwie do mechanicznego układu sprężyn (gdzie ugięcie jest proporcjonalne do obciążenia), wysokość można zmieniać niezależnie od obciążenia poprzez zmianę ciśnienia w sprężynach powietrznych

35 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2021 WARSZTAT Sprężyny powietrzne zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić płynną jazdę, z dodatkową możliwością podniesienia nadwozia pojazdu w celu uzyskania prześwitu w terenie i obniżenia go w trakcie jazdy po drogach z wyższymi prędkościami. Sprężyny mechaniczne, dla których ugięcie jest proporcjonalne do obciążenia, nie są w stanie tego zrobić; w systemie ECAS wysokość jest w dużym stopniu niezależna od obciążenia. Twórcy systemu ECAS zaprojektowali również LoadSafe, powiązany system do określania obciążenia i zmian obciążenia w pojazdach dostawczych wyposażonych w resory pneumatyczne. Technologia sprężyn pneumatycznych dla samochodów pasażerskich oferuje wiele imponujących korzyści w porównaniu z resorami zwojowymi. Po pierwsze, resory pneumatyczne utrzymują pojazd na stałym poziomie, niezależnie od tego, jak duże jest obciążenie. Ponadto, kierowcy mogą dowolnie konfigurować swoje podwozie, na przykład wybierając pomiędzy twardym zawieszeniem sportowym a bardziej komfortowym. Vibracoustic, siostrzana firma CORTECO, odpowiadająca za dostarczanie rozwiązań z zakresu elementów tłumiących wibracje, dostarcza najlepsze w swojej klasie systemy resorowania pneumatycznego do samochodów osobowych, co czyni ją wiodącym światowym dostawcą resorów pneumatycznych. Obecnie co drugi lekki pojazd z zawieszeniem pneumatycznym wyposażony jest w resory pneumatyczne Vibracoustic.

36 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2021 WARSZTAT Kluczowym elementem w sprężynach powietrznych do pojazdów lekkich jest mieszek gumowy. Decyduje on zasadniczo o komforcie i właściwościach użytkowych. Vibracoustic oferuje trzy różne typy mieszków. Różnią się one pod względem struktury włókien wzmacniających osadzonych w mieszku. W przypadku miechów osiowych, włókna osadzone w elastomerze biegną osiowo w kierunku ugięcia. W przeciwieństwie do tego, mieszek poprzeczny posiada dwie przecinające się warstwy elementów wzmacniających, ale nie są one połączone, w przeciwieństwie do tkaniny. Nowo opracowany mieszek poprzeczno-osiowy, lub mieszek ZAX, łączy w sobie dobrą zdolność odsprzęgania skrętnego mieszków osiowych ze stabilnością wymiarową mieszków poprzeczno-warstwowych. Resor pneumatyczny Corteco z technologią miechów osiowych zapewnia optymalny komfort. Niezwykle cienki mieszek resoru pneumatycznego do pojazdów lekkich w połączeniu z osiowo rozciągającym się wzmocnieniem skutkuje bardzo niskim poziomem tarcia. Vibracoustic był pierwszym dostawcą tej specjalnej technologii miechów osiowych i w międzyczasie miechy osiowe można znaleźć w prawie wszystkich resorach pneumatycznych osi przedniej do pojazdów lekkich Vibracoustic.

37 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2021 WARSZTAT Miech osiowy Miech poprzeczny

38 e-AUTO SERVICE MANAGER 10 - 2021 WARSZTAT W miechach poprzecznych stosowanych głównie na tylnej osi stosuje się dwie warstwy krzyżujących się nośników wzmocnienia (włókien) w ściance miecha. Są one pokryte wewnątrz i na zewnątrz uszczelniającą lub ochronną warstwą elastomeru. Pomiędzy dwoma warstwami nici znajduje się kolejna warstwa elastomeru, warstwa pośrednia. Warstwa pośrednia definiuje geometryczną spójność obu warstw nici. W przypadku mieszków krzyżowych, odporność na nacisk jest określona przez nośnik stabilności, podczas gdy właściwości materiałowe warstwy pośredniej wpływają na żywotność i komfort. Zaletami mieszków poprzecznych są wysoka odporność na ciśnienie i stabilność wymiarowa, a także stosunkowo prosta i bezpieczna produkcja. Vibracoustic opracował przełączalne sprężyny powietrzne z trójkomorowym systemem dla pojazdów lekkich, aby rozwiązać problem sprzecznych na pozór celów komfortu i dynamiki jazdy. Poprzez włączanie i wyłączanie poszczególnych komór powietrznych za pomocą inteligentnego sterowania, resory pneumatyczne mogą być ustawione na cztery różne poziomy sztywności w zależności od konkretnej sytuacji na drodze. Dzięki temu jazda staje się bardziej komfortowa lub dynamiczna, a także bezpieczniejsza. W przypadku pojazdów elektrycznych coraz bardziej popularne staje się zastosowanie resorów pneumatycznych z tyłu lub na wszystkich czterech Trójkomorowy system sprężyn powietrznych

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=